jarre55 sanoi:
Jos takakyykyssä jaloista loppuu puhti, moni nostaja "korjaa" asiaa tekemällä juuri väärin eli vähän avittamalla selällä rautaa ylös. Eli asento muuttuu pystysuorasta etukumarammaksi.Varsinkin kovissa sarjoissa näkyy monet nostajat sortuvan virheeseen.
Kyseessähän on tekniikkavirhe, eikä se ole mikään perustelu...
jarre55 sanoi:
Etukyykyssä kun ei juurikaan pysty huijaamaan em. tavalla, muuten voipi tanko pudota kaulalta alas.
Noh, kyllä tuo aika hyvin onnistuu tuo huijaus etukyykyssäkin, nimimerkillä kokemusta on, ja oon nähny muidenkin kyykkäävän aikalailla selkä köyryssä ku kissalla. Etukyykyssä semmonen pikku etukumara ja selän pyöristyminen on ennemminkin vakio kun poikkeus, erityisesti sellaisilla henkilöillä joilla liikkuvuus ja keskikroppa ei oo oikeen kunnossa. Eli aika monella salitreenaajalla...
jarre55 sanoi:
-toinen äärimmäisen varteenotettava seikka on KILOMÄÄRÄ tangossa eli minkälainen paine nostajan selkärankaan kohdistuu. Ajattele selkärankaa vaikkapa tikkuna. Aseta tikku pystysuoraan asentoon. Mitä enemmän lataat painoa tikun yläpäähän, sitä kovemmalle tikku joutuu. Sama koskee myös selkärankaa. Mitä suuremmat kilot ruotoa ja varsinkin välilevyjä puristaa, sitä kovemmassa paineessa se on.
Välilevyjen painumiset, rappeutumiset ja madaltumiset ovat voimanostajilla huomattavan yleisiä juuri tästä syystä.
Vuosien mittaan tälläkin asialla on TODELLA paljon merkitystä!
Totta, mutta kun ei ajatella selkärankaa tikkuna, vaan sellaisena loivana S-kirjaimena kun se oikeasti on. Tällöin huomataan nopeasti että se paine joka erillisiin välilevyihin kohdistuu jakautuu huomattavasti tasaisemmin kun se on pystyssä. Mutta kun se asento kaatuu eteenpäin, ni se paine kasvaa, varsinkin alaselkään, vaikka kilomäärä pysyy samana. Ja tämä asennon kaatuminen on paljon todennäköisempää ja yleisempää etukyykyssä.
Kyykkäilyllä yleensä on kyllä tosi suuri merkitys vuosien mittaan nuiden välilevyjen osalta, siksi kaikenmaailman venyttely selälle on tärkeää kovien kyykkyjen jälkeen. Eli se kyykkytreeni ei pitäs loppua siihen kun viiminen sarja otettu. Valitettavasti aika monella se loppuu...
jarre55 sanoi:
Vai onko joku nähnyt vielä kenenkään etukyykkäävän yli 400 kiloa? 500?
Onko joku nähny etukyykkyä tehtävän trikoilla ja samanlaisilla siteillä ku takakyykkyä? En ainakaan minä, mutta olen kyllä nähny etukyykkyä tehtävän samoilla raudoilla ku millä samat henkilöt ottaa takakyykkyä... Tämä pitää paikkaansa varsinkin silloin kun molemmat otetaan pystykyykkynä. Se etukyykyn asento vaan kuormittaa enemmän.
jarre55 sanoi:
P.S. Itse kaikesta äsken kirjoittamastani huolimatta olen entisenä voimanostajana edelleenkin sitä mieltä, että takakyykky on nostojen kuningaslaji!:whip:
Meneehän se takakyykyllä enemmän reisille se liike, eikä tuonne yläkolmannekseen ja keskikroppaan niinku etukyykyssä. Eli kyllä se
jalkatreeniin on kuningaslaji, vaikka painonnostajia olenkin. Mutta muuten etukyykky kyllä pesee... :evil: