Etukyykky, tekniikka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JFG
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
burdock sanoi:
Etukyykyn oikeasta asennosta vielä. Pitääkö polvet olla suoraan eteenpäin ja kyykistyminen on verrattavissa tuolille istumiseen eli samanlainen liikerata? Itsellä tuolla tyylillä pyrkii alaselkä pyöristymään ja etusäärissä tuntuu inhottava venytys. Itse teen sen siten, että jalat ovat auki eli V asennossa. Meneekö tällä tavalla liikkeen tehot harakoille?

Ei. Justiin nuin. Harvala antaa liikkuvuus periksi pökköjaloila. Piä kuitenki huoli, että polvi on koko ajan samassa suunnassa jalan kans, muuten on lumpiot kovila.

Tangon kanssa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia, ihme kyllä *koputtaa puuta*. Tosian tuo jalkojen asento on se, joka tällä hetkellä mietityttää eniten.

EDIT- Kappas mievain kerkesikin jo vastata :D. Kiitos paljon!

Bricktop sanoi:
Kyllä menee ihan ilman painojakin samalla tavalla. Venyttelykin pitäis olla ihan hyvällä mallilla. Aika rasittava vaiva kyllä, ei oikein painojakaan voi lisätä kun tekniikka hajoilee heti ton huonon asennon takia.

Alaselkä kaarelle. Paino enemmän kantapäille, pitäs olla koko jalalla. Nyt olet luultavasti paino varpaila, jollon paino alkaa viemään sinua eteen ja korjaat sen selälä. Jos nuo ei auta, venytä olletikki pohkeita.

Ja rintaa eteen ja persettä pystyyn. Jos nuokaan ei auta, levennä aavistus jalkojen asentoa.

trebla sanoi:
Kokeilin tänään etukyykkyä pitkästä aikaa ja ensimmäistä kertaa löysin tangolle paikan, jossa se ei aiheuta kipua. Olkapäät kuitenkin väsyivät ihan totaalisesti ennenkuin pääsin rautoihin, jotka olis alkanu käydä jalkojen päälle. Myös keskikropassa tuntui jo pienilläkin painoilla ja etureidet taas eivät rasittuneet koko touhussa lainkaan. Teenköhän jotain väärin vai onko mulla vaan olkapäät ja keskikroppa liian heikkoja verrattuna etureisiin ? Teen "ristiotteella" ja liikerata melkein pohjaan saakka.

Keskiruppivika. Tämä on tosi kova liike korsetille. Tee sillä painolla, jolla vormu pysyy kunnossa, älä mene suurempiin painoihin. Samalla saat uskomattoman keskiruppireenin samaan rahaan.

mievain sanoi:
Tämä on tosi kova liike korsetille. Tee sillä painolla, jolla vormu pysyy kunnossa, älä mene suurempiin painoihin. Samalla saat uskomattoman keskiruppireenin samaan rahaan.
Opetelin taas liikettä viime jalkatreenissä, 50:llä kilolla. tein 3x12 sarjoja, nuo toistomäärät ei oikeastaan tuntunut jaloissa laisinkaan, mutta keskikropassa alkoi tuntumaan, koskaan mikään muu liike ei vastaavalla tavalla ole tuntunut tuolla jossain lantion vatsan seudulla. Sinällänsä positiivista, että liike ei tuntunut vittumaiselta väärässä paikassa, eli olkapäissä ja kaulassa. käsiä pidättelin vain siinä edessä tangon päällä, en kuitenkaan ristiotteella, enkä ranteiden taivutustekniikallakaan. Todella tärkeää kyynärpäitä pitää ylhäällä. Eli hyvältä näyttää, seuraavan kerran 60 kilolla. Todella innostunut tuosta keskikroppaan kohdistuvasta rasituksesta jo noin pienillä painoilla, ilman alaselän kuormitusta:hyper:

S225T muistaakseni jossain threadissa neuvoi ettei etukyykkyä kannata tehdä liian pitkiä sarjoja, pysyy tekniikka kunnolla kasassa. Ite oon tehnyt 4-6 toiston sarjoja, lisää vaan sarjoja ja lyhyemmät palautukset niin toimii kyllä. Vielä kun sais sen yläkropan pysymään pystyssä niin uskaltais alkaa lisäillä kunnolla painoja.

mievain sanoi:
Keskiruppivika. Tämä on tosi kova liike korsetille. Tee sillä painolla, jolla vormu pysyy kunnossa, älä mene suurempiin painoihin. Samalla saat uskomattoman keskiruppireenin samaan rahaan.

Joo näin se on tehtävä. Vähään aikaan ei etukyykystä kyllä ole reisiä tarpeeksi rasittamaan eli se pitää tehdä jollain muulla liikkeellä ja toivoa, että joskus se etukyykkykin rasittaa etureiskoja niin hyvin kuin puhutaan.

trebla sanoi:
Joo näin se on tehtävä. Vähään aikaan ei etukyykystä kyllä ole reisiä tarpeeksi rasittamaan eli se pitää tehdä jollain muulla liikkeellä ja toivoa, että joskus se etukyykkykin rasittaa etureiskoja niin hyvin kuin puhutaan.
Itseasiassa ainakin mun kohdalla toi menee niin että vaikka rasitus tuntuukin enemmät korsetissa, ottavat reiskat osumaa ihan tosissaan. Enkä sillä sano, ettei tämän lisäksi jotakin muuta väsytystä/rankaisua saisi niille harjoittaa vaan pyrin vain ylistämään etukyykkyä juuri etureisien kasvattajana!

JFG sanoi:
Opetelin taas liikettä viime jalkatreenissä, 50:llä kilolla. tein 3x12 sarjoja, nuo toistomäärät ei oikeastaan tuntunut jaloissa laisinkaan, mutta keskikropassa alkoi tuntumaan, koskaan mikään muu liike ei vastaavalla tavalla ole tuntunut tuolla jossain lantion vatsan seudulla. Sinällänsä positiivista, että liike ei tuntunut vittumaiselta väärässä paikassa, eli olkapäissä ja kaulassa. käsiä pidättelin vain siinä edessä tangon päällä, en kuitenkaan ristiotteella, enkä ranteiden taivutustekniikallakaan. Todella tärkeää kyynärpäitä pitää ylhäällä. Eli hyvältä näyttää, seuraavan kerran 60 kilolla. Todella innostunut tuosta keskikroppaan kohdistuvasta rasituksesta jo noin pienillä painoilla, ilman alaselän kuormitusta:hyper:

Ja sitte jos haluaa, niin ylöstyönnöillä saa vielä pikkusen enemmän paineita keskiruppiin...

Vihjeenä vain.

Ja sen verran vielä, että ite en tekis nuin pitkää sarjaa. Jossaki 6-8 toiston kieppeilä alkaa olemaan se kipuraja, jonka yli en menis. Sitte vaikka takakyykkyä, jos haluaa pitkää sarjaa tehä.

Kokeilin sitten minäkin ensimmäistä kertaa eilen tuota etukyykkyä. Meni kyllä enemmänkin oikean tekniikan hakemiseksi mutta perkule kun tuntui hyvältä reisissä. Jahka tuon tangon saan sijoitettua siten että tuntuu hyvälle niin uusi suosikkiliike on löytynyt:rock:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sanokaas nyt ku oon pitkä kaveri 190 cm ja takakyykky sujuu ihan tekniikaltaan hyvin. Mutta miten helvetis saisin tuon etukyykyn kallistuksen eteenpäin pois kun en saa mentyä selkä suoras pelkällä tangollakaan alas vaan sekin kaatuu eteenpäin. Pitäiskö sitä koittaa kyykätä jotenkin selkä seinää vasten, jotta oppis nojaamaan taaksepäin. Oon kuitenkin koittanut vaihdella jalkojen leveyttä.

Jos haet täyellistä selän suoruutta ja ryhtiä niin sellaista etukyykyssä tullaan tuskin koskaan näkemään, edes pelkällä tangollakaan..

Jos haet täyellistä selän suoruutta ja ryhtiä niin sellaista etukyykyssä tullaan tuskin koskaan näkemään, edes pelkällä tangollakaan..

Dabaya on eri mieltä kanssasi. Normaali ihminen ei tietenkään tällaiseen tekniikkaan pysty, mutta kun tällainen on mahdollista niin siihen pitää pyrkiä. Pätkä on linkattu jo tuhat kertaa eri etukyykkykeskusteluihin, mutta menköön vielä kerran kun taas aiheeseen sopii.

ticotaco: vaikea sanoa näkemättä, mutta jos olet varma että takakyykyn tekniikka on kunnossa niin keuliminen korjaantuu luultavimmin vain ahkerasti etukyykkäämällä. Jos keuliminen pahenisi painojen lisääntyessä niin veikkaisin keskivartalon voimanpuutetta, mutta jos jo alussa on ongelmia niin syytä voi ennemmin hakea tottumattomuudesta ja ehkä lihasjäykkyyksistä. Mullakin keulii isommilla painoilla aika härskisti, mutta se on vain voimanpuutetta. Itse en kyllä saa pelkällä tangolla etukyykättyä kovinkaan siististi, kun se ei asetu olkapäille kunnolla ja jää ranteiden varaan ja muutenkin liikerata voi olla mitä sattuu käytännössä ilman vastusta. Edes yhdet sopivat kiekot päihin auttaa kunnolla, että saa sen verran vastusta että tangon painon ja liikeradan tuntee kunnolla.

Noihin seinää vasten kyykkäämisiin mä en usko, jos haluat oppia kyykkäämään totaalisuoralla liikeradalla niin tee mieluummin kokeeksi tempausvalaa - siinä joutuu pitämään selän ja liikeradan suorassa ihan luonnostaan.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Sanokaas nyt ku oon pitkä kaveri 190 cm ja takakyykky sujuu ihan tekniikaltaan hyvin. Mutta miten helvetis saisin tuon etukyykyn kallistuksen eteenpäin pois kun en saa mentyä selkä suoras pelkällä tangollakaan alas vaan sekin kaatuu eteenpäin. Pitäiskö sitä koittaa kyykätä jotenkin selkä seinää vasten, jotta oppis nojaamaan taaksepäin. Oon kuitenkin koittanut vaihdella jalkojen leveyttä.

Kokeile paria juttua:
-Päästä polvet enemmän eteenpäin
-Muista pitää kyynärpäät aina ylhäällä
-Rinta johtaa
-Varmista, että tanko on oikeessa kohdassa, eli ihan kiinni kaulassa

Entäs takakyykky? Kallistutko siinäkin? Ettei vaan olis liian lyhyet agilesjänteet? Kokeile korkoa kannassa, helpottaako?

^ Parilla tutulla lyhyet agilesjänteet. Kaatuvat eteen kun yrittävät mennä pohjaan. Kokeilemallahan tuo selviää :)

Agilesjänteen ei tarvi venyä niin paljoa jos on kantaa.

Väitän että jokainen "tavis" pääsee atg kyykkyyn kaatumatta. Jos ei pääse, asento on väärä.
Jalkateriä ulospäin, polvia työnnetään sivuille kun laskeudutaan alas.

Suositut

Back
Ylös Bottom