Etukyykky, tekniikka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JFG
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tiilisukassa sanoi:
Eikö se yli meneminen ole pahaksi polville?
Ei.

Olipahan tilauksesta nostettu tredi. Just eilen lähti etukyykkyneitsyys, ja samanlaisia aatteita kuin monilla:
-Perkeleen hankala tehdä, käsiä jomotti ja kaulaa puristi ja hartioita kiristi.
-Onnistuessaan liike tuntuukin sitten aivan eri tavalla reisiin kuin takakyykky, ja koska selkä ei lähde köyristymään, voi huoletta tehdä syvällekin.
-Pitkäkinttuiselle kullarvoinen juttu!
-Tein 5x5 60kglla, mikä ei ilokseni näyttäisikään olevan aivan surkeat raudat. Ja kun saan tekniikan kuntoon ei tarvi enää keskittyä ylävartaloon ja painoa saanee lisätä. -Pitkään aikaan ei ole ollut etureidet näin kipeinä kuin tänään.
-Mulle pelkällä tangolla harjoittelu ei ole niin auttavaa kuin ladatulla, koska vähän raskaampi tanko ottaa kuitenkin aivan eri tavalla asennon päälle kuin tyhjä.
-Tein "pystypunnerrusotteella" (peukalot toisella puolella). Kuinka leveällä kädet po? Olkapäiden päällä vai juuri ulkopuolella?

Itse löysin itselleni parhaan otteen etukyykkyyn äärimmäisen kapeasta peukalo-otteesta (peukalon kämmenpuolet vastakkain) ja tangon & kropan välissä sellainen kaksinkerroin taiteltu "tyyny" -koska meinaa painaa tuohon kroonisesti vaivaavaan etuolkapäähän.
Elikkä taittelen tyynyn ylärinnan & tangon väliin, kierrän peukalot tangon ympäri ja tavallaan sukellan tangon alle -siitä sitten vaan tanko telineestä ja menoksi. Ainut "tukehtumisefekti" tulee taitetusta tyynystä, joka aavistuksen painaa kurkkuun, muta tähän mennessä se on ainut "kipu" ja ei mitään verrattuna muihin negatiivisiin vaihtoehtoihin:)
Tää toimii mulla hyvin. Alussa hieman oudon tuntuinen niin kapean otteen vuoksi, mutta siitä se lähtee ja tasapainovaikeuksia ei ole tullut.

Belmondo sanoi:
-Tein "pystypunnerrusotteella" (peukalot toisella puolella). Kuinka leveällä kädet po? Olkapäiden päällä vai juuri ulkopuolella?
Mä teen samalla tavalla ja se tuntuu luontevimmalta. Kädet on heti olkapäiden ulkopuolella. Eihän niitä sinne tangon ja kropan väliin voi jättää (jos yhtään tajusin, mitä tarkoitit)

Juu, ja kyynärpäät ylös ja suoraan eteen niin tangon paikka löytyy automatic.

Viimeksi muokattu:
exitusletalis sanoi:
Voisiko joku erotella etukyykyn ja zercherin erot jalkoja silmällä pitäen. Noin muutenhan zercher ottaa enemmän keskivartaloon kuin etukyykky.

Mitä joskus oon huvikseni zercheriä kokeillut, niin se otti enemmän perseeseen kuin tavallinen etukyykky. Tein zercherin melko leveällä asennolla ja jätin tangon polvien päälle. Kyllähän zercher tuntuisi soveltuvan paremmin juuri kyykyn ja maven apuliikkeeksi, kun siinä viedään näille liikkeille ominaisesti persettä enempi taakse. Molemmat kyykyt voi toki tehdä sekä melko pystyssä, että enempi persettä taakse vieden. Mun välityksillä vaan tuntuu luonnollisemmalta tehdä noin. Hyviä liikkeitä molemmat.

-Marchi- sanoi:
Laitat sen tangon niin lähelle kaulaa kun saat, pieni tukehtumisefektikin voi olla mahdollinen. Mutta ei se mitään meinaa. Sinun ei periaatteessa täytyisi edes pitää siitä tangosta kiinni, vaan jos se on oikeassa paikassa, niin tanko pysyy paikallaan, vaikka kätesi ovat suorassa. Ja harjoittele ihan vaan pelkällä tangolla, äläkä pistä heti 25:sia sinne perään kiinni. Pidä olkapäät kokoajan ylhäällä jne. niin kyllä se siitä lähtee. Jopa minullakin :)

Miksi ihmeessä sen tangon tarvis olla mahd. lähellä kaulaa, mulla se ainaki roikkuu tossa olkapäiden päällä ja pidän käsii ristissä edessä.

Ite saan paljon tukevamman asennon tolla "painonnostaja" otteella. Sattuu vaan ranteisiin kun taipuu aika pahasti, kai ne tottuu kun kipu häviää muutaman tunnin sisällä treenistä.

Tolla meikän tyylillä tanko ei väännä/satu ranteisiin, eikä olkapäihin (pehmusteen ansiosta), ainakaan tähän mennessä. Ne on ne raudat, jotka painaa..

Chd sanoi:
Miksi ihmeessä sen tangon tarvis olla mahd. lähellä kaulaa, mulla se ainaki roikkuu tossa olkapäiden päällä ja pidän käsii ristissä edessä.

Mulla se tanko pysyy tukevammin paikallaan lähempänä kaulaa.

Minäkin olen aloittanut etukyykyn tekemisen alaselä kipujen ja perseen liiallisen kasvamisen seurauksena. Pystyn helposti pitämään painoa olkapäiden kuopissa, mutta olo ei todellakaan ole hyvä. Kädet ovat ristikkäin tangossa. Nostojen aikan alan horjumaan ja tuntuu, että alan hieman mennä etukenoon. Seurauksena kyynerpäiden alaspäin meno ja paska tuntuma. Alitajunnassa on ilmeisesti pieni pelko, että kaadun taaksepäin, jos tasapaino menee hiemankin eteen. Olen nostellut ihan vain harjoituksen vuoksi 3*8*60kg. Paino ei ole kova, mutta fiilis on heikko. Sarjojen alle olen tehnyt kolme kovaa jalkojen ojennusliikettä.

Kannattaisi varmaan alkaa tekemään 3-4 harjoittelu sarjaa ja vasta sitten yrittää kovemmilla painoilla. Itse tekniikasta, niin kannattaako pitää kapeaa vai leveää askeleveyttä sarjoja tehdessä?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tämän triidin innoittamana mäkin eilen kokeilin tuota etukyykkyä jalkatreenissäni ja tänään on kyl etureisissä ollut ihan uudenlaiset tuntemukset :hyper: .

Toisena etureisiliikkeenä neljä 10-toiston sarjaa suht pienillä painoilla.
Tekniikka oli melko hankalaa saada kohilleen, lähinnä tangon paikoillaan pysyminen ja kyynärpäiden tarpeeksi ylhäällä pysyminen tuotti eniten vaikeuksia.
Olkapäistäni ei löytynyt tangolle sopivaa "monttua" vaan tanko asettui luontevammin suoraan olkalihaksen päälle jossa se ei sitten meinannut suosiolla pysyä paikoillaa.

Kuitenkin varmasti hyvä liike tämäkin reisien jumppaamiseen :rock: .

Chd sanoi:

Mitä lähempänä vartaloa tanko on (eli tässä tapauksessa solisluiden ja kaulan hollilla) niin tanko "makaa" tällöin edullisesti hartiaseudulla vrt. takakyykyssä niskassa. Yhtälailla olkapäillä joutuu tekemään vähemmän töitä pitääkseen ne vaakatasossa ja rautakaan ei paina kipeästi etulohkoja. Kaikki tämä mahdollistaa myös mahdollisimman pystyn kyykkäysasennon.

Nämä toteamukset eilisen ensimmäisen kunnollisen etukyykkykerran perusteella, jonka tarkoitus olikin hitsata tekniikkaa thredin innostamana.

Sting Ray vaikuttaa todella pätevältä vempeleeltä. Hommaisin, jos Suomesta sais.

Kannattaako etukyykyssä ja kyykyssä yleensäkin pitää jotain lautaa kantapäiden alla jos vartalo taipuu eteenpäin huomattavasti? Vaikka mitä tekis niin etukyykyssäkin mulla taipuu ihan liikaa mitä alemmas menee. Koroke kyllä auttaa siihen mutta hajottaako se polvet?

Tietysti muutkin vinkit on tervetulleita miten tota taipumista voi estää, viimeisestä etukyykkytreenistä kipeytyi alaselkä kun ottaa varmaan aika turhan paljon rasitusta tollasessa asennossa kun tanko on edessä.

Mulla etukyykky on ollut alusta lähtien aika helppoa tehdä. Tuntunut jopa helpommalta kuin takakyykky. Tangolle löyty helposti paikka läheltä kaulaa "olkapäiden kuopista"ja kädet on ristissä edessä. Sarjapainot vaan on todellapienet, varsinkin polvileikkauksen jälkeen.

Ainoa homma mikä mättää on se, että myös etukyykyssä takapuoli kipeytyy enemmän ku reidet. Ja takapuoli myös turpoaa helpommin, kuin olis tarvis. Ilmeisesti tähän ei löydy lääkettä. Hulkkihan myös monesti moittii, että kyykyt menee enempi takapuolelle kuin reisille. Kai se joidenkin fysiikalle vain on ominaista, että pakarat tekevät suurimman osan työstä kyykyssä.

2 kertaa oon tehnyt etukyykkyä (smith/vapaa) ja molempien kertojen jälkeen on ollut olkapäät kipeät ~3-5 päivää sen jälkeen. Eli vissiin ei ihan oikeassa paikassa tanko ollut, vaikkakin se pysyi hyvin siinä missä oli eli kiini kaulassa ja sitte kyynärpäät ylhäällä ja kämmenet tangon päällä, keskellä.

Bricktop sanoi:
Kannattaako etukyykyssä ja kyykyssä yleensäkin pitää jotain lautaa kantapäiden alla jos vartalo taipuu eteenpäin huomattavasti? Vaikka mitä tekis niin etukyykyssäkin mulla taipuu ihan liikaa mitä alemmas menee. Koroke kyllä auttaa siihen mutta hajottaako se polvet?
Irtoaako sulla kantapäät maasta ilman koroketta?
Mun mielestä kannattaa hommata tukevat kengät, joissa on pieni korko kantapään alla (painonnostokengät tms.) ja kyykätä sen verran syvälle kuin hyvällä tekniikalla pystyy. Ahkeraa venyttelyä ja kyykkäämistä niin kyllä se liikkuvuus siitä paranee.

Orid sanoi:
Hulkkihan myös monesti moittii, että kyykyt menee enempi takapuolelle kuin reisille. Kai se joidenkin fysiikalle vain on ominaista, että pakarat tekevät suurimman osan työstä kyykyssä.
Kyllä siinä joku mättää jos etukyykytkin tuntuu enemmän takaosastolla.

Pecman sanoi:
Kyllä siinä joku mättää jos etukyykytkin tuntuu enemmän takaosastolla.

No niin tuo itestäkin tuntuu, mutta näin on ollut läpi treenihistorian, niin jotenkin siihen jo alkaa tottumaan. Enkä keksi enää yhtään uusia ideoita miten kyykyt saisi menenmään pelkästään reisille, tai ees enemmän kuin pakaroille.

Orid sanoi:
Enkä keksi enää yhtään uusia ideoita miten kyykyt saisi menenmään pelkästään reisille, tai ees enemmän kuin pakaroille.
Onko sulla ylävartalo pystyssä etukyykkyjä tehdessä?

Pecman sanoi:
Onko sulla ylävartalo pystyssä etukyykkyjä tehdessä?

Kyllä. Sen takia vaihdoinki etukyykkyyn, että pyllistely ja eteenpäin kumartaminen loppuis. Takakyykkyä tehdessä kyllä takapuoli menee liiaksi taakse ja yläkroppa nojaa eteenpäin. Täytyy nyt vielä koitta hioa tekniikkaa, vaikka siihen en enää uutta juttua keksikkään. :wall:

Pecman sanoi:
Irtoaako sulla kantapäät maasta ilman koroketta?
Mun mielestä kannattaa hommata tukevat kengät, joissa on pieni korko kantapään alla (painonnostokengät tms.) ja kyykätä sen verran syvälle kuin hyvällä tekniikalla pystyy. Ahkeraa venyttelyä ja kyykkäämistä niin kyllä se liikkuvuus siitä paranee.

Ei irtoa kantapäät maasta mutta kun mennään puolivälin alapuolelle niin ylävartalo taipuu todella paljon eteen. Sekä taka- että etukyykyssä.

Suositut

Back
Ylös Bottom