Etukyykky, tekniikka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JFG
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Bricktop sanoi:
Ei irtoa kantapäät maasta mutta kun mennään puolivälin alapuolelle niin ylävartalo taipuu todella paljon eteen.
Käykö näin myös jos menet kyykkyyn ilman painoja? Syynä tuohon ylävartalon niiaamiseen voi olla yksinkertaisesti huono liikkuvuus, keskivartalon huono kunto tai se, että painoja on liikaa. Jalka-asennon vaihtaminen leveämpään saattaa tuoda hieman helpotusta. Muuten suosittelen vaan kyykkäämään useammin ja venyttelemään.

Pecman sanoi:
Käykö näin myös jos menet kyykkyyn ilman painoja? Syynä tuohon ylävartalon niiaamiseen voi olla yksinkertaisesti huono liikkuvuus, keskivartalon huono kunto tai se, että painoja on liikaa. Jalka-asennon vaihtaminen leveämpään saattaa tuoda hieman helpotusta. Muuten suosittelen vaan kyykkäämään useammin ja venyttelemään.

Kyllä menee ihan ilman painojakin samalla tavalla. Venyttelykin pitäis olla ihan hyvällä mallilla. Aika rasittava vaiva kyllä, ei oikein painojakaan voi lisätä kun tekniikka hajoilee heti ton huonon asennon takia.

Bricktop sanoi:
Kyllä menee ihan ilman painojakin samalla tavalla. Venyttelykin pitäis olla ihan hyvällä mallilla.
Liikkuvuus ei ainakaan ole hyvällä mallilla, jos alas ei pääse selkä pystyssä. Ei muuta kuin aktiivista venyttelyä enemmän. Painoja lisää etukyykkyyn sitä mukaa kun tekniikka kestää.

Pecman sanoi:
Liikkuvuus ei ainakaan ole hyvällä mallilla, jos alas ei pääse selkä pystyssä. Ei muuta kuin aktiivista venyttelyä enemmän. Painoja lisää etukyykkyyn sitä mukaa kun tekniikka kestää.

Mitä venyttelyliikkeitä painottaisit tässä tapauksessa? Kiitoksia nopeista vastauksista!

Bricktop sanoi:
Mitä venyttelyliikkeitä painottaisit tässä tapauksessa? Kiitoksia nopeista vastauksista!
Mä suosittelen ihan perinteisiä pitkäkestoisia venytyksiä reisille, pakaroille, alaselälle ja pohkeille, joiden lisäksi vielä hyvää huomenta- liikettä ja etu- ja takakyykkyjä vaikka ihan jumppakepin kanssa useamman kerran viikossa. Ja tarkasta ihmeessä se jalka-asento ja yritä kyykätä "väliin".
Eräällä kaverilla asento meni etukenoiseksi ja alaselkä pyöristy takakyykyissä aina kun yritti päästä edes 90 asteen polvikulmaan. Pohkeiden venyttely, jalka-asennon leventäminen ja polvien sivulle työntäminen kuitenkin autto.
On aina välillä hyvä jos saa jonkun osaavan kaverin tarkastamaan tekniikan. Pienet virheetkin kun saattaa aiheuttaa lopulta isoja ongelmia. Esim. kyykyissä alaviistoon katsomisen myötä saattaaa pään asento ja sitä myötä muukin ryhti mennä vituralleen.

Ja erittäin tärkeää on venytellä myös lonkankoukistajat iskukuntoon kyykkyävarten.
Vuosi sitten tehdyn polvileikkauksen jälkeen huomasin kuinka äkkiä venyttelemättömät lihakset voi mennä jumiin, kun niillä ei tee mitään tai niitä ei venyttele.

Onko noissa kyykyissä selälle epäterveellistä jos se kaareutuu "sisäänpäin"? Alhaalla nimittäin alaselkä menee ton etukenon asennon takia mutkalle.

Tänään menetin etukyykkyneitsyyteni tangolle ja kahdelle 15 kilon kiekolle. Tuntui yllättävän hyvältä ja luontevalta. Välillä halusi tanko vieriä olkapäiden yli lattialla, mutta kyynärpäiden ylöspäin nosto korjasi uhkaavan tilanteen. Tuntui kyllä että vaikuttaisi enemmän etureisiin kuin normi kyykky, vaikka siis teinkin ihan vauvapainoilla.

Aika äijä liike. Tästä lähtien jalkatreeniini kuuluu:

1 sarja takakyykkyä
1 sarja etukyykkyä
1 sarja sjmv
2 sarjaa pohkeita smithissä

Tämä siis 3 krt/vk.

Jos kyykky lähtee herkästi kippaamaan taakse niin suosittelen kokeilemaan pientä koroketta kantapäitten alle. En oikeestaan koskaan oo saanu takakyykkyä kunnolla etureisilla, mutta viimeaikoina oon kokeillut korokkeen kera ja aivan eri tuntuma.

Wildemar sanoi:
Sting Ray vaikuttaa todella pätevältä vempeleeltä. Hommaisin, jos Suomesta sais.
USAsta tilattuna maksaisi näköjään $45, mistä $15 postikuluja Eurooppaan. Tuolta aikanaan omanikin tilasin, mutta pienemmillä postikuluilla kun asuin USAssa silloin. Anyway siis erittäin luotettava nettikauppa siis otannalla n=1.

Edelleen suosittelen tuotetta lämpimästi pakkiksen nettikauppaan, jotta etukyykystä tulee suomalaisten uusi sauvakävely. Jos Mike tms. haluaa vermettä kokeilla ensin, niin voin tuoda omani näytille vaikka Meijerille, olen Ruohiksessa duunissa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oliskos perusteltua tietoa polvien kohtalosta, kun niitä kyykätessä työnnetään eteenpäin? Etureisiä pitäis saada vahvistettua ja haluais jotain funktionaalisempaa liikettä kuin polvenojennus. Aattelin kuitenkin tähän hätään ensin koittaa yhden jalan etukyykkyä.

darvinisti sanoi:
Oliskos perusteltua tietoa polvien kohtalosta, kun niitä kyykätessä työnnetään eteenpäin? Etureisiä pitäis saada vahvistettua ja haluais jotain funktionaalisempaa liikettä kuin polvenojennus. Aattelin kuitenkin tähän hätään ensin koittaa yhden jalan etukyykkyä.

Itsellä takakyykässä tulee polvet kipeiksi, jos menevät "varvas-linjan" yli, mutta etukyykässä eivät. Perusteluja: none. Kokemus pohjalta: no problemo.

Bricktop sanoi:
Kannattaako etukyykyssä ja kyykyssä yleensäkin pitää jotain lautaa kantapäiden alla jos vartalo taipuu eteenpäin huomattavasti? Vaikka mitä tekis niin etukyykyssäkin mulla taipuu ihan liikaa mitä alemmas menee. Koroke kyllä auttaa siihen mutta hajottaako se polvet?

Tietysti muutkin vinkit on tervetulleita miten tota taipumista voi estää, viimeisestä etukyykkytreenistä kipeytyi alaselkä kun ottaa varmaan aika turhan paljon rasitusta tollasessa asennossa kun tanko on edessä.

Ratkaisu on jalkojen pistäminen leveämmälle.
Kokeile peilin edessä aluksi kapea asento ja sen jälkeen liioitellun leveä. Selvä ero huomattavissa: yli-leveällä voit pistää vaikka perseen lattiaan ja pitää samalla selän pystyssä.

Teet vaan kompromissin noiden väliltä ja vualaa ! Reidet tulossa ja selkä kunnossa. :thumbs:

darvinisti sanoi:

Itse teen aina sekä etu- että takakyykyt ihan pohjaan. Eikä ole ollut polvissa ongelmia. Liikkuvuudestahan se on kiinni pääseekö ihan alas suht suoralla selällä, mutta venyttelemällä liikkuvuus paranee. Kyllä mulla polvet menee polvilinjan yli.
Enemmänkin mulla sattuu jos jätän kyykyn "puoliväliin" tai voimannosto syvyyteen. Silloin polveen jotenkin tuntuu tulevan enemmän painetta? Ja koska kyykky on lyhempi niin tangossa on enemmän rautaakin?

Monillahan kyykyn syvyys pienenee sitä mukaa mitä enemmän rautaa tankoon tulee. Mutta itse kyykkään aina pohjaan ja sarjapainoja lisään sitä mukaa kun "voimaa tulee". :)

Samat kokemukset täällä kuin cartmanilla. Lyhyeksi jäi voimanostokokeilu kun polvet alkoivat oireilemaan 90 asteen kyykyillä. Teen taka- ja etukyykkyä vuoronperään ja pakarat osuu nilkkojen päälle joka toistolla. Mitään polviprobleemeja ei ole tuosta tullut, varmaan niin pienet painot tällä tekniikalla :(.

Kokeilin tänään etukyykkyä pitkästä aikaa ja ensimmäistä kertaa löysin tangolle paikan, jossa se ei aiheuta kipua. Olkapäät kuitenkin väsyivät ihan totaalisesti ennenkuin pääsin rautoihin, jotka olis alkanu käydä jalkojen päälle. Myös keskikropassa tuntui jo pienilläkin painoilla ja etureidet taas eivät rasittuneet koko touhussa lainkaan. Teenköhän jotain väärin vai onko mulla vaan olkapäät ja keskikroppa liian heikkoja verrattuna etureisiin ? Teen "ristiotteella" ja liikerata melkein pohjaan saakka.

trebla sanoi:
Kokeilin tänään etukyykkyä pitkästä aikaa ja ensimmäistä kertaa löysin tangolle paikan, jossa se ei aiheuta kipua. Olkapäät kuitenkin väsyivät ihan totaalisesti ennenkuin pääsin rautoihin, jotka olis alkanu käydä jalkojen päälle. Myös keskikropassa tuntui jo pienilläkin painoilla ja etureidet taas eivät rasittuneet koko touhussa lainkaan. Teenköhän jotain väärin vai onko mulla vaan olkapäät ja keskikroppa liian heikkoja verrattuna etureisiin ? Teen "ristiotteella" ja liikerata melkein pohjaan saakka.

Itse vasta aloittelen, mutta tuo olkapäiden väsyminen ei ole enää suuri ongelma, koska löysin ne "kuopat" olkapäistä, joihin tangon asetan. Eli tanko pitää laittaa aivan kurkkuun kiinne, niin että tulee lievä tukehtumisen tunne, sitten kädet suoraan eteenpäin ja tanko "kuoppiin", sitten kädet taivutetaan ristiin kurkulle kuristusotteeseen.

Itsellä etukyykky poltteli etureisiä ja vatsalihaksia oikein kivasti.

trebla sanoi:
Kyllähän se etukyykky juurikin keskikropan lihoja kaipaa jotenka varmasti sanoit vastauksen tuossa omaan kysymykseesi. Sitä en kuitenkaan usko, etteikö se silti reisiisi ottaisi. Tuntuupahan vaan enempi pakissa.. Olkapäiden väsyminen taas on ihan varmasti normaalia varsinkin isommissa painoissa. Mullakin meinaa olla etukyykyssä vaikeuksia pitää isompia painoja varsinkin kyykystä lähdettäessä paikoillaan (tai no kyllähän ne paikoillaan pysyy, kädet vain meinaa laskea). Tilanne kyllä pikkusen helpottuu kun hetken tekee. Tottuu lihat liikkeeseen.

Aloitteassani tätä threadia olin tosissani opettelemassa liikettä. Mutta ei taida olla mun liike, ja taidanpa luovuttaa tämän kanssa. Ei vain sovi mulle.

Takakyykyssä sarjapainot on 120 kg luokkaa, ja etukyykyssä pitäisi tehdä siis ainakin 80-90 kilolla. Pelkän tangonkin kanssa kipua olkapäissä ja kaulassa. ranteet ei käänny painonnosto-otteella, kuristusotteella menee epämiellyttävimpien liikkeiden top ykköseen. Varmasti loukkaantuisin jos laittaisin tankoon niinpaljon painoa kun jalkojen voimien mukaan pitäisi nostaa..

prkl että vihaan tuota liikettä. ei voi olla luonnollista kannatella omaa painoa olkapäiden varassa ja niiailla vielä prkl prkl prkl.

Etukyykyn oikeasta asennosta vielä. Pitääkö polvet olla suoraan eteenpäin ja kyykistyminen on verrattavissa tuolille istumiseen eli samanlainen liikerata? Itsellä tuolla tyylillä pyrkii alaselkä pyöristymään ja etusäärissä tuntuu inhottava venytys. Itse teen sen siten, että jalat ovat auki eli V asennossa. Meneekö tällä tavalla liikkeen tehot harakoille?

Ihan vain pikkuvihjeitä:
- Alota pikkupainoilla, mutta ei kuitenkaan pelkällä tangolla. Jos olkapäät/ ranteet on jäykät, ei pelkkä tangon paino välttämättä riitä oikean asennon löytämiseen. Sopiva paino tavallaan pakottaa ranteet liikkumaan riittävästi.
- Tangosta ei tarvi pitää kiinni koko kourala. Esim. ite kyykkään niin, että tangossa on kiini vain keski- ja etusormi.
- TYÖNNÄ KYYNÄRPÄITÄ ETEEN! Alussa voi tuntua, että käet ei anna periksi, mutta paskapuhetta on se. Kaikilla ihmisillä (vähän karrikoien) ne kyynärpäät on tarpeeks liikkuvat. Varsinki alhaala tuon tärkeys korostuu. Vähänkään isompia romuja ei kukkaan jaksa pittää peliklä käsilä.
- Tanko lepää siis tuossa deltoideuken päälä oikeassa asennossa. Sitä ei tartte pittää käsilä tai kannatella sitä.
- Oteleveyen kasvattamisella voi vähän pelata. Ota leviämpi ote, jos tuntuu pahalta. Kohtuus kuitenki siinäki, liian levyt ote tekkee sen, että alhaala tanko tippuu.

Vittumainen liike alussa, kuningas ko sen oppii.

Ja JFG: satavarmasti alkaa ne ranteet antamaan periksi. Sano minun sanoneen. Muuta ko salile ja töihin!

Suositut

Back
Ylös Bottom