Etukyykky, tekniikka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JFG
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kyllähän tuommonen varmaan hiton hyvä apu on, varsinkin kovissa sarjoissa, kun tangossa on romua reilusti yli 100kg.

IMO, etukyykky on ehdottomasti tärkein yksittäinen liike niille, jotka treenaavat jalat kahdessa osassa jaolla etureidet/takareidet. Etukyykky jalat melko kapealla, ass-to-grass on suosikkiliikkeeni jaloille.

Tangon paikka löytyy hyvin jo jonkun mainitsemalla tavalla rinnallevedon yläasennosta. Etenkin jos tekee rinnallevedon jtkeeksi työnnön, niin siinä vaiheessa, kun käsiä hieman levitetään ennen ylöstyöntöä, on hyvä etukyykky ote.

( ymmärsiköhän kukaan...:jahas: )

mho sanoi:
Kyllä se tanko pysyy ilman tuotakin ihan hyvin olkapäillä kun vaan etsii sopivan paikan.
Mulla ei ainakaan ole olkapäillä paikkaa, missä tanko pysyy hyvin ja missä ei tunnu siltä kuin joku olisi työntänyt ruosteiset ruuvimeisselit olkapäihin ja kuristaa samalla pianolangalla. Luulisin, että ongelmat johtuvat mun liian pienistä olkapään lihaksista :(, ei ole kuin ihoa tangon ja solisluiden välissä.

Stringrayn kanssa etukyykyt ovat mukavuustasoltaan hack-kyykyn luokkaa :thumbs:. Ihan vaan vinkkinä Pakkiksen kaupalle, Manta Rayta tai Sting Rayta ei taida Suomessa jälleenmyydä kukaan.

Alussa etukyykky tuntuu hyvin epämukavalta ja luonnottomalta, mutta helpottuu harjoituksen myötä erittäin nopeasti. Kun aloitin etukyykyn tekemisen vajaa vuosi sitten, sain 100 kilolla 2x6. Tekniikan opittuani sarjapainot nousivat alkuun hyvinkin nopeasti, ja esim. tällä hetkellä sarjapaino on 150 kg.

Etukyykkyä opetellessa kannattaa liikettä mielestäni tehdä aika usein; 2-3 kertaa viikossa. Esimerkiksi yksi kova treeni ja kaksi muuta aika pienillä painoilla ihan tekniikan hakemista vaikka yläkroppatreenien yhteydessä.

Etukyykky sopii usein pitkille miehille paremmin kuin takakyykky, ja näin on asia omalla kohdallanikin. Löin päätäni seinään takakyykyn kanssa monta vuotta, kunnes tajusin kokeilla etukyykkyä. Takakyykky ei koskaan ottanut minulla muualle kuin alaselkään, perseeseen ja takareisiin mutta etukyykky on alusta asti kohdistunut etureisiin eikä esim. keskivartaloon. Ei liene sattumaa, että korvattuani takakyykyn etukyykyllä olen vihdoin saanut edes jotain kehitystä aikaan etureisissä.

Dopey sanoi:
Ihan vaan vinkkinä Pakkiksen kaupalle, Manta Rayta tai Sting Rayta ei taida Suomessa jälleenmyydä kukaan.

Manta Rayta myy ainakin eräs voimanostaja.

Hulkki sanoi:
Etukyykky sopii usein pitkille miehille paremmin kuin takakyykky, ja näin on asia omalla kohdallanikin. Löin päätäni seinään takakyykyn kanssa monta vuotta, kunnes tajusin kokeilla etukyykkyä. Takakyykky ei koskaan ottanut minulla muualle kuin alaselkään, perseeseen ja takareisiin mutta etukyykky on alusta asti kohdistunut etureisiin eikä esim. keskivartaloon.
Samaa mieltä, takakyykky on ainakin mulle melkoisen hankala liike. Tuosta keskivartalosta, minun mielestä etukyykky laittaa ainakin vatsat aika koville ja kun olen onnistunut selän rikkomaan takakyykyllä ja vedoilla niin etukyykky taas on tuonut paljon tukea tuohon keskikroppaan ja auttanut alaselkävaivoihinkin. Niin ja vielä tuosta asennosta, ei mulla olkapäitä ole mutta jotenkin se tangon paikka on löytynyt aina helposti eikä edes satu.

mho sanoi:
Tuosta keskivartalosta, minun mielestä etukyykky laittaa ainakin vatsat aika koville
Juu, siis piti nimenomaan sanoa ettei etukyykky ota kovinkaan pahasti alaselkään. Vatsaa ja kylkiähän etukyykky rasittaa oikein mallikkaasti.

Hulkki sanoi:
Alussa etukyykky tuntuu hyvin epämukavalta ja luonnottomalta, mutta helpottuu harjoituksen myötä erittäin nopeasti. Kun aloitin etukyykyn tekemisen vajaa vuosi sitten, sain 100 kilolla 2x6. Tekniikan opittuani sarjapainot nousivat alkuun hyvinkin nopeasti, ja esim. tällä hetkellä sarjapaino on 150 kg.

Etukyykkyä opetellessa kannattaa liikettä mielestäni tehdä aika usein; 2-3 kertaa viikossa. Esimerkiksi yksi kova treeni ja kaksi muuta aika pienillä painoilla ihan tekniikan hakemista vaikka yläkroppatreenien yhteydessä.

Etukyykky sopii usein pitkille miehille paremmin kuin takakyykky, ja näin on asia omalla kohdallanikin. Löin päätäni seinään takakyykyn kanssa monta vuotta, kunnes tajusin kokeilla etukyykkyä. Takakyykky ei koskaan ottanut minulla muualle kuin alaselkään, perseeseen ja takareisiin mutta etukyykky on alusta asti kohdistunut etureisiin eikä esim. keskivartaloon. Ei liene sattumaa, että korvattuani takakyykyn etukyykyllä olen vihdoin saanut edes jotain kehitystä aikaan etureisissä.

I agree.

Täsmälleen samanlaiset mietteet ja havainnot kuin Hulkilla. Aloitin etukyykyn noin kolme kuukautta sitten, jolloin korvasin sillä takakyykyn juurikin Hulkin mainitsemista syistä; perinteinen back squat otti itselläni etupäässä perseeseen ja alaselkään.

Jaettuani jalat jakoon etureidet/takareidet, sijoitin raskaan kyykyn etureispäivälle, mutta takakyykyn takia etureisipäivän jälkeen oli perse ja alaselkä kipeänä. Siksi vaihdoin etukyykkyyn, johon sai sarjapainoja pudottaa noin 40 kiloa. Nyt sarjapainot ovat nousseet lähelle takakyykyn ("muinaisia") sarjapainoja, huikeaan 100 kiloon.

EDITTIÄ: Etukyykyssä on vielä sekin hyvä puoli, että siinä on helpompi mennä aivan pohjaan saakka kuin jättää 90 asteen kulmaan. Täten etukyykyssä toistot ovat puhtaampia automaattosesti. Onko kukaan havainnut samaa?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voisiko joku erotella etukyykyn ja zercherin erot jalkoja silmällä pitäen. Noin muutenhan zercher ottaa enemmän keskivartaloon kuin etukyykky.

mho sanoi:
Niin ja vielä tuosta asennosta, ei mulla olkapäitä ole mutta jotenkin se tangon paikka on löytynyt aina helposti eikä edes satu.
Voitko rehellisesti sanoa, että etukyykyn tekeminen tuntuu luonnolliselta (ei satu).. Nyt opittuani takakyykyn, tuntuu takakyykky "luonnolliselta". Haluaisin saavuttaa etukyykyssä saman tason. Tuntuu jotenkin oudolta, että täytyisi > 100kg sijoittaa tuohan olkapäiden päälle..... :eek: Ei vaan onnistu :curs:

Hulkilta hyvä idea, jotta treenataan pikkupainoilla tekniikkaa kuntoon useampana päiväna viikossa!

Hulkki sanoi:
Juu, siis piti nimenomaan sanoa ettei etukyykky ota kovinkaan pahasti alaselkään. Vatsaa ja kylkiähän etukyykky rasittaa oikein mallikkaasti.
Tuossa olisi myös yksi syy minulle oppia tekemään toi etukyykky. Voisi nimittäin mavettaa useammin, kun ei alaselkä rasittuisi niin paljoa kyykkäilystä.

JFG sanoi:
Voitko rehellisesti sanoa, että etukyykyn tekeminen tuntuu luonnolliselta (ei satu).. Nyt opittuani takakyykyn, tuntuu takakyykky "luonnolliselta". Haluaisin saavuttaa etukyykyssä saman tason. Tuntuu jotenkin oudolta, että täytyisi > 100kg sijoittaa tuohan olkapäiden päälle..... :eek: Ei vaan onnistu :curs:
Joo, ei se satu. Ei tunnu pahalta olkapäissä, ei satu myöskään yhtään ranteisiin ristikkäisotteella ja tanko ei paina kurkkuakaan, tanko pysyy ihan luontevasti. No eipä rautaakaan toisaalta ole 150 kiloa. Mulle se on jostain syystä helpompi kuin takakyykky, asento pysyy paremmin kasassa.

Täältä myös ääni etukyykylle painonnosto-otteella tehtynä. Alussa tuntuu hankalalta, mutta kun siihen oppii niin vanhaan ei halua palata.
Paljon tukevammin se tanko siinä lepää, eikä keikkumista ja valumista tapahdu.
Joku kyseli eroja zercheriin ja mun mielestä vaikutus jaloille samankaltainen jos zercherin tekee ylävartalo koko ajan pystyssä. Yhtä syvällä ei tällöin voi kuitenkaan käydä kun kyynärvarret/tanko ottaa kiinni reisiin. Jos zercheriä tekisin niin ennemmin ottaisin sen keskivartaloliikkeenä ja laskisin tangon polvien eteen, kun etukyykky tuntuu kuitenkin paremmalta liikkeeltä reisille.

Trifixion sanoi:
Manta Rayta myy ainakin eräs voimanostaja.

Jatketaan tähän... Tiedustelinpa tältä voimanostajalta Sting Rayta ja kertoi, että on vielä hakusessa hyvä ja järkevän hintainen etukyykkyhaarniska. Viisi vuotta on jo kuulemma etsitty ja suositteli tällä hetkellä ss baria, joka on 100 % rankempi ja monipuolisempi.

Lähdenpä 45 minuutin päästä kyykkytreeniin. Teen lämmittelyjen jälkeen 2x6 kovaa takakyykkyä. Lämmitellen taasen etukyykyllä ja katsotaan mitä tulee. Palaan taas tänne avautumaan, jos ei meinaa luistaa.

Kuinka kova pyllistely (tai ylävartalon etukeno) teillä etukyykyssä on?
Itsellä suht. voimakas.

Alkanut tuntumaan jonkun laista kipua "keskiselässä" eli ristiselän yläpuolella, mutta lapaluiden alapuolella ja uskon, että etukenolla saattaappi olla jotain tekemistä asian kanssa.

Kokeilin ala-asennossa pitää selän pystysuorempana lattiaan nähden, mutta eihän siitä mitään tule, jos yrittää samaan aikaan pitää polvet varvas-linjan takapuolella.

Tiilisukassa sanoi:
Kokeilin ala-asennossa pitää selän pystysuorempana lattiaan nähden, mutta eihän siitä mitään tule, jos yrittää samaan aikaan pitää polvet varvas-linjan takapuolella.
Miksi ihmeessä polvet pitäisi olla varvas-linjan takapuolella? Kyllähän ne eteen menee etukyykyssä väkisinkin.

Suositut

Back
Ylös Bottom