etukyykky ja niskantakaapunnerrus

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Vaikka olen voimanostaja, niin olen strongin kanssa samaa mieltä siitä, että tällä hetkellä maailman huiput painonnostossa on vahvempia kuin voimanostossa.

Ja totta helvetissä niiden on oltava. Onhan painonnosto ensinnäkin vanhempi laji, voimanosto syntyi painonnoston sivutuotteena. Eli voimavalmennus ja perinteet ovat jo paljon pidemmät painonnostolla.

Vasta muutama vuosi sitten alkoi itä-Euroopan maat kiinnostua voimanostosta, tulokset näkee nyt mitä pojat on saaneet aikaiseksi. Varmasti ne vielä nousevat tuostakin.

Ja suurin syy on tietenkin raha, painonnosto kun on olympialaji niin se pistää lahjakaimmat nostajat siihen lajiin, koska siitä voi jotain tienata (ei Suomessa). Joku köyhä ryssä alkaa mielummin heilua temppua ja työntöä kuin voimanostoa, josta ei vielä ainakaan tienaa mitään. Ja tuskinpa saakaan enempää kahisevaa ennenkuin voimanosto on olympialaji (jos joskus näin sattuu käymään).
Ne painonnostajat, jotka eivät pääse painonnostokouluhuin (vrt Bulgarian systeemi) tai ei pärjää siellä, alkavat harjoitella voimanostoa.

Tarkoitushan on se, että voimanosto mittaisi enemmän makssimivoimaa kuin painonnosto. Painonnoston voima on enemmän nopeusvoiman ulosottoa. Näin olen ainakin voimavalmennuskirjoista lukenut.

Originally posted by strong
Voisi sitten heittää pienen provon ilmaan, nimittäin kun ajattelee, että raskaansarjan keskinkertaiselle painonnostajalle tulee painonostotreenissä tuollaiset perusvoimat voimanostoon, niin miten kovat ne on suhteutettuna niillä kevytsarjalaisilla jotka nostaa noista etukyykyistä, työnnöistä ja tempauksista melkein samoja rautoja? Vittu, nehän ne vasta kurgoja ovatkin.

Voitaneen varmaan todeta Henryn yksinkertaisesti harjoitelleen päin vittua, kun ei kehittänyt painonnostossa tarvittavia ominaisuuksia.

Tämä threadi on mennyt nyt rajusti :offtopic: , enkä minä nyt jaksa jauhaa tästä enempää. Ja tämä Strongin mielipide siitä, että painonnostajat ovat parempia voimanostossa kuin voimanostajat, voi aivan hyvin pitää paikkansa, sillä esimerkiksi minä olen entinen painonnostaja.:)

Originally posted by Isoperse
Ja suurin syy on tietenkin raha, painonnosto kun on olympialaji niin se pistää lahjakaimmat nostajat siihen lajiin, koska siitä voi jotain tienata (ei Suomessa). Joku köyhä ryssä alkaa mielummin heilua temppua ja työntöä kuin voimanostoa, josta ei vielä ainakaan tienaa mitään. Ja tuskinpa saakaan enempää kahisevaa ennenkuin voimanosto on olympialaji (jos joskus näin sattuu käymään).
Ne painonnostajat, jotka eivät pääse painonnostokouluhuin (vrt Bulgarian systeemi) tai ei pärjää siellä, alkavat harjoitella voimanostoa.

"Voimanosto on orpo, plebeijien ja päähänpotkittujen laji. Edes sen arvokisavoittajat eivät pääse käsiksi suuriin rahoihin eivätkä isommin maineeseenkaan. Parhaat nostajat tulevat vaatimattomista oloista. He tekevät mitä tahansa ollaakseen jossakin parhaita. He jatkavat maastavetämistä, vaikka silmämunasta alkaisi tihkua verta kesken noston.

Pinnalta katsoen voimanosto torjuu ruumiin velttoutta joka ennen oli kaiken poikkeavan käytöksen metafora: sekä liberalismin että kommunismin, sekä homoseksualismin että rikollisuuden.

Todellisuudessa voimanosto on hybristä, uhmaa ihmisen osaa, jumalia ja fysiikan lakeja vastaan. Siinä suhteessa painonnosto eli olympianosto osittain muistuttaa sitä, mutta painonnosto on jalostuneempi ja teknisempi hybriksen väline. Sen rasitteena on lisäksi hovikelpoisuus, joka silläkin oli tuskan takana: olympialajiksi sekin alun perin näyttäytyi aristokraattien silmissä liian brutaalina, vähä-älyisenä ja proletaarisena. Sen piiriin eivät enää kuitenkaan ensimmäiseksi hakeudu kulkukoirat, satamajätkät ja työttömät. Niistä tulee voimanostajia, toisinaan myös nyrkkeilijöitä."

- Juha Seppälä

Laineella on hallussaan IPF:n puolella suomenennätys kyykyssä 308 kg ja se on tehty alle 75 kiloisiin. Alle 82,5 kiloisten SE on Jarmo Virtasen hallussa ja 337,5 kg.

Laine on kyykännyt ammattilaisten puolella ainakin 350 kg alle 75 kg:n sarjaan ja kehittyy kokoajan.

Tää menee aina siihen lapsellisuuteen, että verrataan, mitä joku on tehnyt harjoituksissa ja verrataan sitä voimanostajan kisatulokseen ja spekulointi alkaa... Kaiken lisäksi se teki vaan 100 kg vähemmän ja se oli sentään yhden käden etukyykky sellaisella pysäytyksellä alhaalla, että se söi siellä perhepizzan ja vaihtoi housut jne...

Raudat, joita voimanostossa käsitellään ovat absoluuttisesti isoimmat. Se on fakta! So powerlifting is world's strongest sport.

Hannibal: Lainauksesi Seppälän tekstistä riipaisi sydäntäni. Minä hakeuduin voimanoston pariin juuri edellämainituista olosuhteista. Olin päähänpotkittu kulkukoira, työtön satamajätkä ja halusin vain olla hyvä jossain. Että 14-vuotiaan elämä voi ollakin niin rankkaa. Mainitsinko, että olin tuon ikäisenä myös äärimmäisen brutaali sekä vähä-älyinen:zzzz:

Originally posted by N.O.Kummonen
Hannibal: Lainauksesi Seppälän tekstistä riipaisi sydäntäni. Minä hakeuduin voimanoston pariin juuri edellämainituista olosuhteista. Olin päähänpotkittu kulkukoira, työtön satamajätkä ja halusin vain olla hyvä jossain. Että 14-vuotiaan elämä voi ollakin niin rankkaa. Mainitsinko, että olin tuon ikäisenä myös äärimmäisen brutaali sekä vähä-älyinen:zzzz:

Nyt minusta tuntuu, että joku hukkasi pointin.:)

N.O.Kummonen: Olet taitava hukkaamaan punaisen langan ja poimimaan asiakokonaisuuksista väärät palikat ja sijoittamaan nekin vääriin viitekehyksiin. Itseironiayrityksesi ovat kömpelöitä. Niistä tulee mieleen naapurin poika, joka jo pienenä laittoi kielensä jäätyneeseen rautatankoon liian monta kertaa.

Toivottavasti tämä saa sinut paremmalle tuulelle:

"Voimanostajan rinnalla kehonrakentaja on pelle, markkinavoimien riepottelema marionetti, oikoteitä peiliä suurempaan elämään pyrkivä narsisti. Keho on bodaajan suoritus, eikä se uhmaa eikä edusta mitään metafyysistä. Voimanosto sen sijaan on eksistenssifilosofian äärimmilleen vietyä ja konkretisoitua rajankäyntiä ja sovellusta. Vieraantumisen aste mitataan siinä kiloina."

- Juha Seppälä

ps. Juha Seppälä on askeettinen lommoposkinen porilainen kirjailija, joka harrastaa voimanostoa

anteeksi jo etukäteen typerästä kysymyksestä, mutta kertokaahan (kun nyt ollaan päästy keskustelemaan voimanoston ja painonnoston oleellisista eroista), että mitä eroa em. -nostoilla sitten on? ja miten esim. voimanostaja eroaa painonnostajasta? itsehän en edes vielä tunti sitten tiennyt näistä olympiakytköksistä sun muista...

edit: siis minähän en kumpaakaan harrasta, joten valaiskaa asiaan perehtymätöntä.

N.O.Kummonen: Olet taitava hukkaamaan punaisen langan ja poimimaan asiakokonaisuuksista väärät palikat ja sijoittamaan nekin vääriin viitekehyksiin. Itseironiayrityksesi ovat kömpelöitä. Niistä tulee mieleen naapurin poika, joka jo pienenä laittoi kielensä jäätyneeseen rautatankoon liian monta kertaa.

:zzzz:

Joo se sun lainaus Seppälän tekstistä oli täyttä asiaa eikä lainkaan:offtopic: Sehän liittyi olennaisesti voimanostajien ja painonnostajien maksimivoimatasoista väittelyyn, joka itsessään liittyi vähintään yhtä kiinteästi etukyykky- ja niskantakaatyöntötuloksiin. Ajatelkaa sekunti ennekuin yritätte jotain säälittävää. Teillä molemmilla on maine palstalla terävinä väittelijöinä. Noiden kommenttien jälkeen voi vain ihmetellä, miksi?

:lol2:

Tossa meikäläinen nauraa teille.

Hei Kummonen, miks sä oot noin tyhmä?

Miks ite?

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Miks ite?

No?!:itkuraivari: Taas sä hukkasit pointin. Hannibal kysyi, miks sä oot noin tyhmä. Hannibal ei pyytänyt sinua jälleen kerran osoittamaan, kuinka hukataan pointti ja siten osoitetaan olevansa noin tyhmä. Vastaa kysymykseen.:kuola: :kuvia:

PS.:kuvia: Kummonen, olisi oikein mielenkiintoista nähdä, millaista keskustelu olisikaan täällä Pakkiksella meidän kaltaistemme lasten kanssa peuhatessasi, jos käyttäytyisit yhtä asiallisesti kuin sillä toisella foorumilla. ;)

Joo se sun lainaus Seppälän tekstistä oli täyttä asiaa eikä lainkaan:offtopic: Sehän liittyi olennaisesti voimanostajien ja painonnostajien maksimivoimatasoista väittelyyn, joka itsessään liittyi vähintään yhtä kiinteästi etukyykky- ja niskantakaatyöntötuloksiin.
Ei kuulu normaalisti tapoihini selitellä muiden sanomisia mutta yritetäänpä:

Ensinnäkin, koko thread on ohvitopiikkia. Toiseksi, Hannibal yritti Juha Seppälän sanoin tuoda esiin omia mielipiteitään voimanostosta ja painonnostosta.

Sitä en ala selittämään, mitä tuolla lainauksella tarkoitettiin. Vihjaan vaan, että rivien välistä voi saada erittäin kattavan vastauksen.

Anteeksi ja näkemiin :wanha:

Originally posted by Kraftwerk n
Voitaneen varmaan todeta Henryn yksinkertaisesti harjoitelleen päin vittua, kun ei kehittänyt painonnostossa tarvittavia ominaisuuksia.

Minnekäs se Leonid Tarasenko katosi? Sitähän vaikkapa Ano voisi pitskulla kokeilla tuota 385kg:n paussiniskakyykkyä ilman varusteita? Tai etukyykystä 300kg x 3. Tulisi huomattua eräs jänskä juttu, mutta kannattaisi valita hyvät varmistajat.

Kokeilkaapa voimanostajat, miten paljon pystytte etukyykyn kautta työntämään suorille käsille. Kaikki valittaa aina, että "ne on tekniikkalajeja nuo pystynostot, ei niillä oo voimaa", mutta on se kumma, jos niilltä löytyy jo ihan sivulajista paukkua enemmän kuin varsinaisilla eksperteillä. Kun se 270kg:n tanko makaa siinä lattialla ja varusteena ei ole kuin vyö(kaikki ei edes käytä sitä) ja se pitäisi työntää suorille käsille, niin:

1. Maastaveto täytyy olla niin kova, että 270kg on nopeusvoimatreeniä
2. Yläselkä ja epäkkäät täytyy olla paksut, kun se 270kg pitää saada vedettyä tuohon rinnan kohdalle
3. Jalat täytyy olla niin kovat, että pystytään leikkimään etukyykyssä 270kg:lla ja voidaan ottaa jopa useampi toisto
4. Punnerrus ja varsinkin olkapääpunnerrus on oltava kunnossa(Vasili Alexceejev punnersi ilman vauhtia seisten ME:n 236kg), että se 270kg jaksaa nousta sen pikku vauhdituksen jälkeen.
5. Kaikki nämä suoritukset on lisäksi pystyttävä "voimantuottamaan" mahdollisimman nopeasti ja räjähtävästi, joten painonnostajan on samalla oltava helvetin kova yleisurheilija. Ja hehän ovatkin noissa loikissa, hypyissä ja pikajuoksuissa hyviä, tästähän taisi ollakin joku tutkimusreferenssi ihan äskettäin. Kuitenkin ominaisuudet ovat hyvin samanlaiset kuin kuulantyöntäjillä, mutta painonnostajat ovat vahvempia.

Originally posted by Tahvo Tohveli
Tarkastellaan sitten tarkemmin, party pooper......

Suurimman voiman on tuottanut muuten painonnostaja, mutta liike jossa tämä maksimivoimantuotto mitattiin, ei kuulunut painonnoston eikä voimanoston piirin. Mutta suorittaja löytyi siis painonnoston puolelta. En kerro vielä kuka hän oli ja millainen koejärjestely oli kyseessä, että saisit vähän aikaa miettiä, :david:

Samoin, jos haluat väittää, että "voimanostajilla on kovimmat maksimivoimatasot voimanostoliikkeissä ja painonnostajilla paras voimantuotto painonnostoliikkeissä", niin tuo väitehän on siinä mielessä valetta, että painonnostajathan voisivat tuottaa suuremmat maksimivoimatasot voimanostoliikkeissä kuin voimanostajat.

Eli oikeasti se väittämäsi kokonaisuudessaan kuuluu siis seuraavasti:

"sovitaanko, että painonnostajilla on kovimmat maksimivoimatasot voimanostoliikkeissä sekä paras voimantuotto painonnostoliikkeissä"

Juu, tämä me voidaan kyllä sopia.:thumbs:

:offtopic: ja vielä kerran :offtopic:

Hannibal, kerroppa kun olet syönyt parit kielet että mistä opuksesta tuo Juha Seppälän teksti löytyy?

Yritin googlettaa, mutta huonoin tuloksin.

Kiitosta etukäteen

Originally posted by Isoperse
Vasta muutama vuosi sitten alkoi itä-Euroopan maat kiinnostua voimanostosta, tulokset näkee nyt mitä pojat on saaneet aikaiseksi. Varmasti ne vielä nousevat tuostakin.

Minä kun luulin että tuloskehitys johtuu parantuneista varusteista kyykyssä ja penkissä, kun tahtoo tuo maastavedon tulostaso pysyä vuodesta toiseen samana.
MM ennätyksistä vedossa tehty vain 3kpl on tehty 2000 luvulla tai sen jälkeen. Yhä monet on 80 luvulta, osa jopa 80 luvun alusta:

82,5 Veli Kumpuniemi FIN 357,5 17.05.1980 Zürich/SUI
90 Walter Thomas USA 372,5 28.02.1982 Shawnee/USA

Tai jos vertaa MM kisojen kovimman maastavedon ja penkin mukaan. (olisi ehkä fiksumpaa verrata top3:sta eikä parasta)
Maastaveto:
2003 387.5Kg
2002 407.5Kg
2001 406.5Kg
2000 380Kg
1999 377.5Kg
1998 400Kg
1997 365Kg
.
.
1993 390Kg
.
.
1988 377.5Kg

MM kisojen paras penkki
2003 317.5Kg
2002 305Kg
2001 300Kg
2000 295Kg
1999 267.5Kg
1998 265Kg
1997 260Kg
.
.
1993 272.5Kg
.
.
1988 230Kg

Omasta mielestä kovia alkaa olla nyt enemmän, mikä voi johtua tuosta itäisten maiden kiinnostuksesta aiheeseen. (tai sitten ei) Itse kuitenkin luulen, että parhaiden taso ei hirveästi ole muuttunut.

Penkki"taso" näyttää nousseen noin 50Kg. Tosin jos katsoo top3:sen mukaan, niin penkin taso näyttää nousseen melkein 100Kg. (ainahan joku friikki sekaan sopii :)) Jos yhteistuloksista poistetaan kyykyn ja penkin auttamat 100-150Kg, (hatusta heitetty arvio) niin ei tulokset niin sika älyttömiä ole vanhoihin verrattuna kuin äkkiseltään vaikutti.

Sumppari, onhan se niinkin että varusteet ovat nostaneet tulostasoa. Sitä en kiistä. Varsinkin penkissä missä leikitään sen paidan kanssa.

Mutta silti olen sitä mieltä, että mikäli itä-blokin maat eivät olisi kiinnostuneet aikoinaan voimanostosta tuossa määrin, MM-kisojen tulostaso ei olisi noin korkea kuin mitä se nyt on.
Varsinkin kun niiden varusteet eivät usein ole niin hyvässä kunnossa kuin länsimaiden nostajilla. Niillä on vaan helvetin paljon enemmän voimaa. Eipä tuo vanha Vikikään (Naleikin) erikoisia varusteita käytä (käyttänyt).

Nyttenkin yritettiin 100 kg sarjassa rikkoa vedon ME 390,5 kg. Se olisi ollut muuten kisojen kovin veto. Mutta nämä nyt on jossitteluja. Tuo kyseinen kaveri muuten näyttää enemmän lentopallon pelaajalta kuin nostajalta.

Jos vielä spekuloidaan, niin koskahan Bulgaria rynnii voimanostolavoille? Siellä jo yksi kaveri antoi myrskyvaroituksen ja otti MM-pronssin.

Originally posted by strong

"sovitaanko, että painonnostajilla on kovimmat maksimivoimatasot voimanostoliikkeissä sekä paras voimantuotto painonnostoliikkeissä"

Kuten jo edellä mainitsin, itsehän olen myös näyttänyt tuon saman toteen ex-painonnostajana, että samapa tuo mulle. :) Pidän kuitenkin voimanostoa enemmän maksimivoimaa mittaavana lajina.

Okey-dokey. Here we go
Miks ite?

"If you can't keep up the conversation, then try not join in at all"

Ota vaikka se Santa Maria sieltä perseestäsi pois ja purjehdi sille toiselle foorumille itkemään miten ne isot pojat taas kiusaa. Me aikuiset ihmiset voidaan kyllä keskustella täällä ihan asiallisesti ilman, että siihen täytyy siellä muualla puuttua ja alkaa mussuttamaan. Todella lapsellista käytöstä sinulta. Ja lasten paikka ei muutenkaan ole Internet, hus hus!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom