Elääkö poken palkalla oikeesti?

Käyn baarissa pari kertaa kuukaudessa ja harvemmin yksin ja rahaa kuluu illan aikana 150 eurosta ylös päin.

Olen sen verran mukavuuden haluinen, että en halua jonottaa baareihin, en jaksa yleensä kävellä baarista kotiin (kävellen n.15min), eli otan taksin ja sitä rataa.

Miksi maksan tippiä?

On mukava kävellä baariin suoraan sisään ja viedä viellä mukana pari ystävääkin mukana. Seurue ei osta lippuja, eikä maksa narikkaa. Vaan hoidan asian pois lähtiessä, niillä tipeillä. Eikä edes stadissa tarvi maksaa mitään satoja euroja kerralla, ei edes useita kymmeniä euroja, että tämän kohtelun saa! Menen tiskille, jos on paljon ihmisiä, niin tutut tarjoilijat tulee melko nopeasti kyselemään tilausta ja taaskaan ei puhuta mistään miljoonan euron tippuksista että tämä tapahtuu. Taksi jonokaan ei tuota ongelmia, jos sattuu olemaan tuttu taksi ajossa, jonka numeron olet saanut olemalle "hyvä" asiakas.

Jokainen tekee tyylillään, minä ainakin olen valmis maksamaan hyvästä ja joustavasta palvelusta. Sillon harvoin kun pääsen ulos rentoutumaan ja pitämään hauskaa!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hohoo, kylläpäs moni hermostui minun kommentistani helposta ja aivottomasta työstä. Ei kukaan voi tosissaan väittää, että poken homma ei olisi helppoa tai vähintäänkin helpohkoa? Onhan toki nokkamiehellä/ovimiehellä vastuuta ja se vaatii oman pelisilmänsä että osaa toimia, mutta ei edes siihen hommaan tarvitse älynjättiläinen olla.

Ihme paatosta ja itkemistä täällä tuosta tipin jättämisestä. Jos käy kaksi kertaa vuodessa baarissa, niin se on ihan sama, ymmärrän hyvin ettei näe siinä mitään järkeä. Mutta asiakaskunnassa on niitä jotka käy vähintään 2 kertaa viikossa, ja heille se on tärkeää että pääsevät jonon ohi. Monet käyvät päivällä syömässä, arkisin kaljalla muuten vaan ja viikonloppuisin molemmat illat bailaamassa, viikosta ja kuukaudesta toiseen. Kantikset ovat monesti hyvinkin uskollisia 'omalle' baarilleen.

Miettikääpä omalle kohdallenne jokin asia joka on tärkeä. Jollekin baariin pääseminen on sitä, jollekin joku muu. Tämä nyt on hiukan lapsellinen vertaus, mutta jos teidän tarvitsisi joka kerta puntille mennessä miettiä, että tarviikohan siellä taas jonottaa tunti pakkasessa ennen kuin pääsee sisään, niin varmasti kukkaronnyörit heltyisi muutaman euron edestä ovenkahvaan nojailevan kohdalla poislähtiessänne. Vaikka olisitte maksanut treenin ja kaappimaksun. Tietäisittepähän ettei ensi kerralla tarvitse jonottaa.

Lisäksi sellainen pointti, että hyvin tippaavat eivät usein joudu maksamaan sisäänpääsystä ja narikasta mitään. Eli lippu + narikka olisi 10 euroa jota en joudu maksamaan, ja ulos lähtiessä vitonen narikkaan ja kymppi ovelle. Kaikilla hyvä mieli, ja vitonen todellista tippiä. (edit - tuo näköjään mainittiin jo edellisessä viestissä)

Niin, ja Mike, olin nokkamiehenä pikku kuppilassa jossa pyörähti illassa n. 700 asiakasta.

Poser sanoi:
Tyhmää ja aivotonta touhua... mene ja tiedä? Jos portsari tienaa 6000mk yhdessä illassa, niin ei se minun silmissä ole yhtään tyhmää... Duuni se on pokenkin duuni, ei sitä voi kukaan tulla arvostelemaan että "miten sä idiootti jaksat tehdä tätä hommaa". Jos teistä kaupan kassan homma tuntuu tyhmältä, niin menettekö sinne Prisman kassalle avautumaan "että on teilläkin tyhmä homma"?

:lol2: Että sinä tienaat 6000mk illassa, pitäisikö tämä nyt niin lukea? Vai onko tämä joku huhupuhe jonka olet kuullut unissasi?

Yksikään poke, kenet tunnen tai kenen kanssa olen ite jutellut/tehny hommia, ei tykkää työstänsä. Räkänokat soittavat naamaa jos niitä huvittaa tyyliin " tiäksää kuka mun ISI on?!?! Vittu sä et oo enää ikinä töissä tässä kaupungissa!!" , vaikkakin oven toiselta puolelta/jonosta ja minkäs siinä teet sen jälkeen kun olet sen evännyt? Paha alkaa mättämään ihmisten nähden.
Siinä sitä sitten kuunnellaan ja nautitaan...

Ja tottakai toisen työtä voi arvostella. Paskaduuni se on pokenkin duuni.

Minä olen aina antanut pokeille muutaman eken riippumatta paikan tasosta, käynkö siellä usein tai miten kauan olen kuppilassa asioinut. Kyseisestä ammattikunnasta olen jo löytänyt todella fiksuja ja alalleen esimerkillisiä kavereita sekä täysiä idiootteja, joille paikka ovella on ainoa paikka elämässä tuntea olevansa joku muu kuin tyhjäpäinen luuseri. En oikein tiedä valitseeko ammatti tekijänsä vai tekijä ammattinsa mutta ainakin täällä Turussa monien kuppiloiden ovimiehistä (ainakin rauhallisen asiakkaan mielestä) on ne provosoivimmat ja käytösvammaiset karsittu. Kyllähän ammattitaitoinen asiakaspalveluasenteinen ovimies muuttaa koko ravintolan meininkiä karsimalla jo etukäteen ne samat/samanlaiset ongelmien aloittajat ja katsomalla ettei meno mene liian kovaksi. Sellaiseen paikkaan aina mukava mennä kun homma toimii eikä siitä tehdä mitään isoa numeroa.

Ja sulle poser, mun mielestä sun kirjoitus on yhtä isottelua pelkästään. Jos ovimiehen homma olisi noin upea kuin koitat todistella, eiköhän sen arvostus valtaväestön puolesta olisi erilainen kuin se nyt on. Tainnut sulta unohtua, että poke on ovella asiakkaiden takia eikä päinvastoin. Turussa on enemmän ravintoloita kuin vuodessa päiviä, jos ovella törmään tuollaiseen rehvastelijaan, niin vaikka miten mukava paikka muuten olisi, vaihtaisen ravintolan seuraavaan.

Suomessa tippi-kulttuuri on ihan eri luokkaa kun joissain toisissa maissa joissa palkka on ihan marginaalinen ja oikeasti niillä tipeillä eletäänkin. Myöskin se fakta, että moni ovella ottaa tulonsa pimeästi ei saa intoani sen enempää nousemaa tipittämisen suhteen.

Ei ole tarvetta kulkea jonon ohitse, vaihdan paikkaa jos sisään ei mahdu minimaalisella jonotuksella. Ikinä en ole tappeluun joutunut baarissa tai hankaluuksiin poken kanssa. Tarvetta ei myöskään ole taluttaa nuorempia ystäviäni sisään. Liian humalassa on parempikin etten pääse baariin. Sellaiset VIP-bileet mihin itsekin tahtoisin mennä eivät todellakaan ole portsarin päätösvallan alla, sellaisista käännytetään esa tikkasetkin pois jos ei ole kutsuttu :D (en tarkoita väsyneitä julkkis bileitä joissa on 20 hännysteljää mukana) Niin tai näin odotan, että koska ravintola maksaa palkan työntekijöilleen ei minun sitä tarvitse tehdä. Maksanhan jo palvelusta kalliiden drinkkien muodossa.

Tästä syystä en näe syytä tipittää automaattisesti

Tipitän taksikuskeja, koska heidän kanssaan tulee heitettyä juttua enemmänkin pitkillä matkoilla. Samoin ravintolassa jos saan poikkeuksellisen hyvää palvelua iloisella naamalla varustettuna. Näissä on se vissi ero, että jopa ravintolassa olen enemmän tekemissä tarjoilin kanssa kun poken kanssa baarissa jossa kanssakäyminen rajoittuu yleensä tähän: "paperit kiitos ja 2 euroa narikasta kiitos".

Mitään ikävää ei ole pokejen kanssa tapahtunut eikä ole tapana mollata koko ammattikuntaa muutaman mulkun takia. Kerran olen baarista talutettu pihalle ja se tehtiin kovin asialliseti kun olin sammunut lähes pöydälle :nolo: tämänkin olisi voinut hoitaa monella tapaa...

lepex sanoi:
Yksikään poke, kenet tunnen tai kenen kanssa olen ite jutellut/tehny hommia, ei tykkää työstänsä. - - Paskaduuni se on pokenkin duuni.
Täytyy sanoa että kyllä minä tykkäsin pääosin työstäni kunnes mittari tuli täyteen. Minulla oli onni olla paikassa jossa oli kohtuullisen vakiintunut ja segmentoitunut asiakaskunta. Kivaa hommaa sillon kun on mukavia asiakkaita. Kantisten kanssa tuli jutusteltua pitkiäkin toveja. Nykyään moikkailevat ja osa tulee kyselemään kuulumisia jos kaupungilla näkee.

Mutta koiran virka se loppujen lopuksi on. Ja pelkkää ilta-yötyötä.

]{aitsu sanoi:
Turussa monien kuppiloiden ovimiehistä (ainakin rauhallisen asiakkaan mielestä) on ne provosoivimmat ja käytösvammaiset karsittu.
Nykyään painotetaan asiakaspalvelua ainakin suurissa kaupungeissa, eikä töihin pääsemiseksi enää riitä iso koko. Kilpailu on äärettömän kovaa (esim. Helsingissä löytyy ravintolapaikka jokaiselle Helsingissä asuvalle), ja ovimies voi tuhota paikan maineen. Ensivaikutelmaa et voi tehdä kuin kerran, sanotaan sananlaskussakin.

Ripe sanoi:
odotan, että koska ravintola maksaa palkan työntekijöilleen ei minun sitä tarvitse tehdä.
Ehkä lievää pilkunviilausta, mutta äärettömän harvoin ravintola maksaa pokeille yhtään mitään. Joskus asia on jopa päinvastoin. On toki vaihtelevia käytäntöjä, mutta jos talossa on narikka, on poket yleensä riskillä töissä, eli narikan tuotolla. Siksi takkiakin kärtetään narikkaan hanakasti.

Omasta kokemuksesta
kantabaarissani on perjantai iltaisin narikka/poke ja koska olen kantis takkini on otettu sisään ilman narikkamaksua. Vakiostos tuleea aina jo kun tulen ovelta jne....

Keskimääräinen ostokseni per kerta on 5 euroa tai alle
joskus viikonloppuisin 10-15 euroa...

Olen huomannut että kun pukeutuu siististi (puku tai pikkutakki) niin palvelu on hyvää vaikka oliskin väähään tyytyvä kitupiikkin :)

Olen antanut itseni ymmärtää että Suomessa palveluraha on sisällytetty hotelli- ja ravintola-alalla hintoihin. Suomalaiseen kulttuuriin ei automaattitippi kuulu muutenkaan, kuten ei yleensä ottaen kaupoissa tinkiminenkään. Kumpaakin toki tapahtuu tilanteen mukaan. Näin se suomeen tuleville matkailijoille sekä maahanmuuttajillekin opetetaan. Itsekin annan usein tippiä ravintoloissa ja taksissa, mutta yhtä hyvin olen antamatta jos palvelu ei vastaa odotuksia.

Poser sanoi:
Ringsiden baari-illan on joskus tainnut joku portsari lopettaa.. vai mistä moinen ärtymys - avautuminen?

Ihan siitä, että mielestäni sävysi oli sekä röyhkeä että alentuva. Mielestäni on erittäin ärsyttävää tollainen kielenkäyttö, jossa sä kirjoitat ikäänkuin minun ajatuksiani: "minulla on kylmä ja tuo jono on niin kovin pitkä, voi kun olisin tajunnut tipittää..."

Poser sanoi:
Tuollaisilla mielipiteillä varustettuna et kyllä olisi edes tervetullut siihen kuppilaan missä itse olisin duunissa.

Ai sä osaat lukea sun "asiakkaiden" ajatuksetkin siinä kahvan ääressä?

Poser sanoi:
Sanoppa seuraavan kerran baariin mennessäsi ovimiehelle, että pidät kaikkia portsareita "kahva-apinoina", katsotaan kuinka tervetullut olet kyseiseen paikkaan.

Ööö, sano sinä sun asiakkaita "räkänokkaisiksi känniääliöiksi" ja katotaan, miten paljon saat tippiä.

Poser sanoi:
Ja mulle on aivan sama, onko se rahan antaja joku perseennuolija, räkänokka, tai ihan mikä vaan. Jos joku PALJON baarissa kävijä haluaa erikoispalvelua jättämällä rahaa portsareille, niin mitä pahaa siinä on?

Olen täysin samaa mieltä. Juuri tätä yritin sulle selittää. Tää keskusteluhan on nimenomaan liikkunut tasolla "pitäisikö kaikkien tipittää ja jos niin miksi?"

Poser sanoi:
Mieti sitä tilannetta jos ravintolassa ei olisi ollenkaan portsareita. Järjestys sisällä talossa olisi ihan mitä sattuu, eli ei olisi mitään järjestystä

Okei, nyt mä mietin...joo, olisi ihan hirveä anarkia. Jengi vaan tappelisi. Ihan samalla tavalla, kuin ne tappelee kaikissa pokettomissa baareissa. Myöskin seuraavat kysymykset riivaavat päätäni iltaisin, kun en saa unta: "Mitä jos ei olisi poliisia?" ja "Mitä jos kaikki matkustaisivat pummilla?" Mutta kaikkein eniten olen miettinyt kysymystä: "Mitä siitä tulisi, jos kaikki tipittäisivät yli kympin?" Tiedän vastauksenkin: Poke muistaisi kaikki, koska poken muisti alkaa yli kympistä. Kaikkien mogat annettaisiin anteeksi, ja jonoja ei olisi mihinkään.

Poser sanoi:
Sinä määrittelisit saman palkan kuin muilla ravintolatyöntekijöillä.. Niinkö?

Just näin. Poke ei ole mulla duunissa. Eikä asiakkaat ole pokella duunissa. Poke on duunissa sillä ravintolalla. Mä en tiedä, mitä teidän työehtosopimuksessa lukee, mutta se ei jumalauta ole mun tehtäväni määritellä teidän palkkaa. Mun mielestä työelämä ja kansantalous ei toimi niin, että tutkaillaan omaa moraalia ja fiktiivisiä vaaratilanteita.

Poser sanoi:
Tyhmää ja aivotonta touhua... mene ja tiedä? Jos portsari tienaa 6000mk yhdessä illassa, niin ei se minun silmissä ole yhtään tyhmää..

Ja sitten vielä kehdataan itkeä, että kaltaiseni kusipäät eivät tipitä. Koko tipityskulttuuri EDELLYTTÄÄ, että kaikki eivät tipitä. Tipillähän nimenomaan ostetaan erottumista ja lisäarvoa siihen palveluun ja ravinolailtaan. Homma kaatuisi, jos kaikki pyrkisivät kantiksiksi. Kyseinen sosiaalisen toiminnan muoto edellyttää kaltaisiani katkeroituneita ja saitoja kusipäitä. Meitä on siis turha syyllistää käytöstaidottomuudesta. Yrittäkääpä joku poke kumota tämä väite!

Edit: Mistä tää tippien järjetön inflaatio muuten johtuu? Jos esim vertaa pitsan hintaa 80/90 lukujen taitteessa ja tipin hintaa 80/90 lukujen taitteessa, niin siinä ei ole mitään logiikkaa. Kun mä aloitin raflassa käymisen, niin femma eli ALLE ege oli hyvä tippi, kaksi markkaa jo ihan kohteliasta. Jos halusi kantikseksi, niin tipitti kakskybää (noin 3,30 egeä). Ja nyt täällä ilmoitetaan, että lisäarvon ostava tippi on jopa 20 egeä eli 120 markkaa!!! Pitsan hintaan on tullut pari kolme egeä lisää.

Tietenkin pokelle jätetään tippiä, tipin suuruus välillä vaan vaihtelee oman rahatilanteen mukaan. Jos on jonon ohi päässyt, niin silloin luonnollisesti tipataan enemmän.

Täytyy sanoa että en vielä tähän mennessä ole törmännyt vittumaisiin pokeihin, asiallista porukkaa jotka tekevät työtänsä että asiakkaat viihtyisivät ravintolassa, kuten muukin ravintolahenkilökunta. :kippis1:

Eräässä Turkulaisessa paikassa oli joskus poken hommissa tämä kaikkien tuntema voimamieskaksikko. Näistä nuoremmalla oli tapana seistä oven edessä käsi ojossa, milläs siitä sitten menet ulos ilman tippaamista, kun edessä seisoo puhelinkioskin kokoinen äijä. :eek:

Oon itekin miettinyt tota, että eikö jotkut poket ota jo pahemman luokan vittuiluna jos puolta nuorempi ja puolta pienempi kaveri heittää lähtiessään kouraan kympin tai kaksi. Tavallaan asiakas osoittaa "ylemmyytensä" antamalla rahaa. Varsinkin jos kaveri, joka sitä tippiä tarjoaa on muutenkin vittumainen tapaus. Vai onko pokeille kyseessä puhtaasti "money is money"-periaate?

Ringsiden kaltaiset tyypit eivät vain yksinkertaisesti osaa samaistua ovimiehen hommaan. Ringside ei kykene käsittämään ovimiehen homman vastuuta ja siitä saatavaa minimaalista kiitosta. Olet vastuussa kokonaisesta baarista ihmisiä, siellä sitten selvität sinulle periaatteessa kuulumattomia perheriitoja ja muita typeriä riitoja. Ovella olet käytännössä sylkykuppina, solvauksia riittää joka illalle, itse en edes muista montako kertaa on uhattu tappaa. Satoja kertoja olen asiakkaan mielestä ollut aivoton homo jolla ei edes seiso ja kaikenlisäksi vielä koiran hommassa jota apinakin osaa hoitaa. Tuota kun vuosia kuuntelee niin tippikin alkaa tuntumaan mukavalta ja vähän oikeutetulta. Oli se sitten 20 senttiä tai 20 euroa, niin se tuntuu hyvältä kun joku kiittää rauhallisesta illasta. Ringsiden kaltaiset kaverit, jotka luulevat olevansa jotenkin parempia, tulevat kavereidensa kanssa sisään tervehtimättä, heittävät narikkarahan tiskille ja painuvat ylös baariin. Lähtiessään Ringside sitten vippaa koko porukan narikkalaput poken eteen tiskille, mieleen ei tulekaan ojentaa niitä. Lähtiessään Ringside sitten vielä kehtaa sanoa "soita mulle taksi", mieleenkään ei tule antaa kahta euroa ja sanoa "saatko soittettua taksia?". Poken homma on usein hyvin kiittämätön homma.

Lopuksi siteeraan hemmmmoa joka palstallakin kirjoittelee erittäin hyviä kirjoituksia. Aikanaan kävimme ircissä jotain keskustelua jostain maailmaa suuremmasta asiasta ja mieleen jäi hemmmon kommentti "hei sä et ole pätevä keskustelemaan mun kanssa, mä olen yliopistossa opiskelemassa filosofiaa ja sä olet missä? Ovella töissä".

ringside sanoi:
Ihan siitä, että mielestäni sävysi oli sekä röyhkeä että alentuva. Mielestäni on erittäin ärsyttävää tollainen kielenkäyttö, jossa sä kirjoitat ikäänkuin minun ajatuksiani: "minulla on kylmä ja tuo jono on niin kovin pitkä, voi kun olisin tajunnut tipittää..."

Ai sä osaat lukea sun "asiakkaiden" ajatuksetkin siinä kahvan ääressä?

Ööö, sano sinä sun asiakkaita "räkänokkaisiksi känniääliöiksi" ja katotaan, miten paljon saat tippiä.

Olen täysin samaa mieltä. Juuri tätä yritin sulle selittää. Tää keskusteluhan on nimenomaan liikkunut tasolla "pitäisikö kaikkien tipittää ja jos niin miksi?"

Okei, nyt mä mietin...joo, olisi ihan hirveä anarkia. Jengi vaan tappelisi. Ihan samalla tavalla, kuin ne tappelee kaikissa pokettomissa baareissa. Myöskin seuraavat kysymykset riivaavat päätäni iltaisin, kun en saa unta: "Mitä jos ei olisi poliisia?" ja "Mitä jos kaikki matkustaisivat pummilla?" Mutta kaikkein eniten olen miettinyt kysymystä: "Mitä siitä tulisi, jos kaikki tipittäisivät yli kympin?" Tiedän vastauksenkin: Poke muistaisi kaikki, koska poken muisti alkaa yli kympistä. Kaikkien mogat annettaisiin anteeksi, ja jonoja ei olisi mihinkään.

Just näin. Poke ei ole mulla duunissa. Eikä asiakkaat ole pokella duunissa. Poke on duunissa sillä ravintolalla. Mä en tiedä, mitä teidän työehtosopimuksessa lukee, mutta se ei jumalauta ole mun tehtäväni määritellä teidän palkkaa. Mun mielestä työelämä ja kansantalous ei toimi niin, että tutkaillaan omaa moraalia ja fiktiivisiä vaaratilanteita.

Ja sitten vielä kehdataan itkeä, että kaltaiseni kusipäät eivät tipitä. Koko tipityskulttuuri EDELLYTTÄÄ, että kaikki eivät tipitä. Tipillähän nimenomaan ostetaan erottumista ja lisäarvoa siihen palveluun ja ravinolailtaan. Homma kaatuisi, jos kaikki pyrkisivät kantiksiksi. Kyseinen sosiaalisen toiminnan muoto edellyttää kaltaisiani katkeroituneita ja saitoja kusipäitä. Meitä on siis turha syyllistää käytöstaidottomuudesta. Yrittäkääpä joku poke kumota tämä väite!

Edit: Mistä tää tippien järjetön inflaatio muuten johtuu? Jos esim vertaa pitsan hintaa 80/90 lukujen taitteessa ja tipin hintaa 80/90 lukujen taitteessa, niin siinä ei ole mitään logiikkaa. Kun mä aloitin raflassa käymisen, niin femma eli ALLE ege oli hyvä tippi, kaksi markkaa jo ihan kohteliasta. Jos halusi kantikseksi, niin tipitti kakskybää (noin 3,30 egeä). Ja nyt täällä ilmoitetaan, että lisäarvon ostava tippi on jopa 20 egeä eli 120 markkaa!!! Pitsan hintaan on tullut pari kolme egeä lisää.
Pitää paikkansa toi tippi/narikkamaksujen inflaatio. V..uttaa maksaa vanhoissa markoissa yli 20 siitä, että "saa jättää" takin narikkaan. 1990-luvun alussa sama palvelu oli siinä 5 markan nurkilla. :curs:

Täytyy tähän kommentoida, että mulle poken tippaaminen oli jotain aivan uutta. Täytyy myöntää, että mulla ei ole koskaan edes tullut mieleen antaa tippiä pokelle. Syynä tähän ei ole se, että olisin saita, mutta koko homma, että näin voisi tehdä ei ole koskaan juolahtanut mieleenkään. Hmm... pitää kattoa jos vastaan sattuisi joku hyvää palvelua tarjoava poke, jota hiukan voisi tipittää.

Takakäsi sanoi:
Pitää paikkansa toi tippi/narikkamaksujen inflaatio. V..uttaa maksaa vanhoissa markoissa yli 20 siitä, että "saa jättää" takin narikkaan. 1990-luvun alussa sama palvelu oli siinä 5 markan nurkilla. :curs:

Ja kun yleensä on vielä pakko jättää. Erääseen paikkaan kun olin kävelemässä sisään hakemaan kaveria keskellä päivää ja kädessä oli muovipussi, niin en saanut kävellä baariin sisään vaan se täytyi jättää narikkaan ja siitä hyvästä olisi pitänyt maksaa 3 egeä. Yritin siinä vielä pokelle sanoa, että aion viipyä sisällä 2min, mutta ei onnistunut. Lopulta haistatin vitut ja jäin ulkopuolelle seisomaan ja soitin sille kaverille, että tulkaa ulos kun ei kerta sisään pääse maksamatta jotain vitun "narikkamaksua".

Samanlaiseen "asiakaspalveluun" on tullut montakin kertaa törmättyä.

Poser sanoi:
Ne ketkä ihmettelevät miksi jättää tippiä ovelle:

1. Talvipakkasella on helvetin ikävää seisoa tunti tai enemmän kaupungin ykkösyökerhon jonossa kauniin nettideittiseuralaisen kanssa, kun sisään pääsisi niin helposti - ohi jonon.

2. Miksen pääse sisään nyt, kun olen nauttinut hieman enemmän pohjia kuin aikaisemmin?

3. Jouduin tappeluun kanta-ravintolassani, enkä todellakaan ollut syyllinen. Miksi minut nyt kannetaan ulos tappelun aloittajan kanssa?

4. Yökerhossa, missä aina käyn, on VIP-tilaisuus ja ilmaista juotavaa ja joku hieno show. Sinne on liput saaneet kaikki kauniit ja rohkeat, kaupungin kerma. Haluaisin niin kovasti käydä katsomassa mitä sisällä tapahtuu. Minulla ei ole lippua. Ovella on taas se sama portsari, joka on siinä aina.

5. Minulla on mukanani seurue, johon kuuluu yksi alle 20-vuotias, mutta yli 18. Muut ovat reilusti yli 20. Ikäraja on 20. Miksi ei tämä alle 20-vuotias pääse mukanamme? Olimme sentään taas jonottaneet tunnin...

Tippiä jättävä muistetaan, ja palvelu on sen mukaista. Aina. Kuitenkin ovimiehen muisti alkaa kymmenestä eurosta...

Itse en kehtaisi lähteä ulos baarista jättämättä tippiä. Pubien valvojat saavat pientä seteliä, loppuillanviettopaikan tuttu ovimies saa aina vähintään sen parikymppisen. :thumbs:

1. Talvipakkasella ei kannata yleensäkään jäädä värjöttelemään kapakkajonon päähän, etsii toisen paikan, tai parhaimmassa tapauksessa, menee kotiin.

2.Se että ei pääse kapakkaan pohjien takia, on merkki siitä,
että kotiin pitää mennä. Itse en ole jäänyt ulkopuolelle kertaakaan,
vaikka on ollut usein tosi hyvät pohjat.

3.Se että joutuu tappeluun, kuka on erotuomari?? kuka voi kiistattomasti osoittaa kuka aloitti?? Tippiä ennenkin antanut kundi automaattisesti viatonko...

4.Tipin maksavalla asiakkaalla VIP-oikeudet automaattisesti joka kissanristiäisiin..hölynpölyä. Ei ole nuoleskelun arvoista,
eli toiseen kapakkiin tai kotiin.

5.Ikäräjat on rajoja, joita noudatetaan,
vain idiootti jonottaa tunnin, vaikka tietää ettei ikä riitä.

Jos minun pitää maksaa portsarille palvelusta,
minun pitää maksaa myös marketin kassalle tippiä hyvästä palvelusta,
myös ostoskärryt kiltisti järjestävä vartijapoju saakoon myös viisieurosen...
Tippiä tulee antaa myös firmamme siivoojille, jotka paskapalkalla jaksavat siivota meidän isojen miesten jälkiä...

Olen edelleen sitä mieltä, että portsari saakoon palkkansa työnantajaltaan, eli ravintolalta, kaupankassa ja vartijapoju kauppiaata, ja meidän firman siivoojat firmalta.

Periaatteitani vastaan on muutenkin tuommoinen "suojelurahojen" maksaminen kellekkään, eli perseennuoleminen, jotta pääsisi joskus luikkimaan ahtaasta paikasta.
Silmissäni kaikki ihmiset ovat samalla viivalla, se, että jos tympii kännisten katsominen sillä ja sillä palkalla, se on taas ammatinvalintakysymys,
itse jätin artistihommani jäihin juuri sen takia, ettei se ole sen rahan arvoista kiertää ympäri Suomea.

...Tulipahan vuodatettua...phuuh... :)

lepex sanoi:
:Yksikään poke, kenet tunnen tai kenen kanssa olen ite jutellut/tehny hommia, ei tykkää työstänsä.
Ja tottakai toisen työtä voi arvostella. Paskaduuni se on pokenkin duuni.
:anssi: No vitut sitä niin moni kakkostyönään/päätyönään tekis jos he eivät siitä jollain tavalla tykkäisi, toki moni tekee sitä lisä tienestien takia, mutta varmasti moni siitä omalla tavallaan pitääkin.
Työtä voi toki jokainen arvostella, mutta on törkeää väheksyä työtä tekevää tyyppiä ihmisenä, tyyliin :kahva apina yms

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom