Elääkö poken palkalla oikeesti?

Force sanoi:
Kerran eläessäni olen tippiä jättänyt pokelle. Poke heitti läppää, kun marssittiin sisälle. Jotain tällasta; "Noniin, sisään vaa ja kännii päälle kunnolla ja naiset kainaloon". :D
Itse pistän melkein joka pokelle tippiä, ellei ole täysmulkku poke. Kun ovesta astun ulos, pistän kättä päälle ohimennen, rahaa 2-5€, olin sisällä sitten 30min tai 6h.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
metalman sanoi:
taksia kun ajelin niin huomasi kyllä että todella harvoin sitä tippiä tuli, ja jotenkin en kyllä sitä odottanutkaan.
Taksilla ajelu onkin niin ylihintaista hommaa kuin olla ja voi, ei siinä enään paljoa viitti tippailla :)
fish sanoi:
Kympin arvoinen ajatus. Paskaa hommaa. Kuka haluaa avata ovea ja vahtia takkeja useita vuosia?

.
Kyllä se vaihtuvuus näyttää pientä olevan siinä hommassa mitä oon seurannut, vuodesta toiseen siellä samat naamat näyttää jököttävän, eli ilmeisesti aika moni jaksaa kuitenkin

metalman sanoi:
taksia kun ajelin niin huomasi kyllä että todella harvoin sitä tippiä tuli

Mulla tulee noita taksikuskeja tipattua vähän liiankin kanssa. Tai siis niitä jotka eivät jätä kyydistä...

Osalle portsareista sopisi joku vanginvartijan homma paremmin, mitä ovimiehen homma. Sitten on taas näitä selvästi yleisönpalveluun sopivia tyyppejä, jotka kyllä oikean paikan tullen tekee likaisetkin hommat.

Tippiä annan jos palvelu on ollut hyvää. Välillä taksin tilaus tarvittaessa yms normaalia norsunvittuilmettä ystävällisempi ilme, niin sitten tulee rahaa.

ei ovelle jos haluaa purkaa aggressioita. Onpa sekin nähty, että liian väkivaltainen asenne portsarilta on aloittanut joukkotappelun.

Pakko avautua, vaikka meinasinkin etten laita tähän ketjuun mitään... on nimittäin niin tyhmiä kommentteja että huh-huh...

Jos itse seisoisin jonkin junttilan pystybaarissa ovella ja saisin 50egee tippiä mahdollisen palkan lisäksi, olisi se minun viimeinen iltani duunissa siinä mestassa. Jos tekisin duunia missä tahansa Helsingin kuppilassa, ja käteenjäävä keskiansio kuukaudessa tuntia kohden jäisi alle 15 euron, lopettaisin ovihommat siihen. Ja palkkoja ihmetteleville, tuo 15 euroa/tunti on naurettavan pieni korvaus ovihommista.

Minkä helvetin takia kuuntelisin viikonloppuyöt kännipäisten räkänokkien suunsoittoa ilmaiseksi. Ilmaisena pidän pelkkää 12€ tuntipalkkaa, josta menee vielä verot päältä. Tuollaisen palkan maksaja saa hankkia työvoimansa jostain muualta, meikäläistä on turha kysellä. Kyllä tuosta duunista pitää palkkansa ansaita.

Ne ketkä ihmettelevät miksi jättää tippiä ovelle:

1. Talvipakkasella on helvetin ikävää seisoa tunti tai enemmän kaupungin ykkösyökerhon jonossa kauniin nettideittiseuralaisen kanssa, kun sisään pääsisi niin helposti - ohi jonon.

2. Miksen pääse sisään nyt, kun olen nauttinut hieman enemmän pohjia kuin aikaisemmin?

3. Jouduin tappeluun kanta-ravintolassani, enkä todellakaan ollut syyllinen. Miksi minut nyt kannetaan ulos tappelun aloittajan kanssa?

4. Yökerhossa, missä aina käyn, on VIP-tilaisuus ja ilmaista juotavaa ja joku hieno show. Sinne on liput saaneet kaikki kauniit ja rohkeat, kaupungin kerma. Haluaisin niin kovasti käydä katsomassa mitä sisällä tapahtuu. Minulla ei ole lippua. Ovella on taas se sama portsari, joka on siinä aina.

5. Minulla on mukanani seurue, johon kuuluu yksi alle 20-vuotias, mutta yli 18. Muut ovat reilusti yli 20. Ikäraja on 20. Miksi ei tämä alle 20-vuotias pääse mukanamme? Olimme sentään taas jonottaneet tunnin...

Tippiä jättävä muistetaan, ja palvelu on sen mukaista. Aina. Kuitenkin ovimiehen muisti alkaa kymmenestä eurosta...

Itse en kehtaisi lähteä ulos baarista jättämättä tippiä. Pubien valvojat saavat pientä seteliä, loppuillanviettopaikan tuttu ovimies saa aina vähintään sen parikymppisen. :thumbs:

Poser sanoi:
Tippiä jättävä muistetaan, ja palvelu on sen mukaista. Aina. Kuitenkin ovimiehen muisti alkaa kymmenestä eurosta...

:
:lol2:

neutraali sanoi:
vuodesta toiseen siellä samat naamat näyttää jököttävän, eli ilmeisesti aika moni jaksaa kuitenkin

Jotkut jaksaa rahan takia, jotkut siksi ettei heistä ole muuhun hommaan. Aika aivotonta hommaa kuitenkin ("avaan oven, suljen oven, avaan oven, suljen oven...").

Poserille kymmenen pistettä threadin tyhjentävimmästä ja asiallisimmasta viestistä!

fish sanoi:
Jotkut jaksaa rahan takia, jotkut siksi ettei heistä ole muuhun hommaan. Aika aivotonta hommaa kuitenkin ("avaan oven, suljen oven, avaan oven, suljen oven...").

No tuohan vaikuttaa sitten saman vaikeustason ammatilta mitä suuri osa suomalaisista tekee elääkseen vrt. kassan täti ja liukuhihnatyöläinen. En menisi kuitenkaan sanomaan näistä että aivotonta hommaa tekevät.

Itse olen ovella ollut muutama sata iltaa opiskelujen ohessa ja voin sanoa että suurimmalla osalla portsareista motivaation lähteenä toimii raha. Varmasti en tule samoille tuntiansioille pääsemaan "oikeassa" ammatissani mihin vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto vaikka millaiseen uraputkeen pääsisin. Ja ei - en suinkaan ole jäämässä ovelle kunhan saan tutkinnon ulos ja hyvän työn.

Neutraalille vielä sen verran että jos käyt treenaamassa salilla jossa on voimamiesvälineet, niin eiköhän sieltä muutama ovimies löydy jolta voit kysellä palkoista. En usko kuitenkaan että alkavat kovin tarkasti avautumaan jos eivät ole hyviä kavereitasi. Täältä saat vastauksia skaalalla 5e/tunti, apinoiden työtä <-> alle kahdellakympillä en sano edes terve. Itse tiedän tapauksia välillä 8e/tunti - 70e/tunti.

fish sanoi:
No ehkä hommaan kuuluu muutakin, jos noin olet tehnyt, olet ollut joku narikkapirkko, ovimies on vastuussa koko baarista.

Poser sanoi:
Minkä helvetin takia kuuntelisin viikonloppuyöt kännipäisten räkänokkien suunsoittoa ilmaiseksi.

Sanotaan näin, että viimeistään nyt jää tipit maksamatta. Miksi antaisin rahaa jollekin, joka pitää minua "kännipäisenä räkänokkana". Vai onko tuossa loogisesti, että akateemisia ja sivistyneitä kuuntelee ilmaiseksi?

Poser sanoi:

1. Talvipakkasella on helvetin ikävää seisoa tunti tai enemmän kaupungin ykkösyökerhon jonossa kauniin nettideittiseuralaisen kanssa, kun sisään pääsisi niin helposti - ohi jonon.

Kiersin nää jonomestat kaukaa jo pentuna. Näin ukkomiehenä vielä kauempaa.

Poser sanoi:
2. Miksen pääse sisään nyt, kun olen nauttinut hieman enemmän pohjia kuin aikaisemmin?

No mä olen päässyt viimeiset kymmenen vuotta Helsingissä aivan liian kännissä baariin. Mä en tajua, mikä täkäläisiä pokeja vaivaa. Älkää jumalauta päästäkö mua siinä kunnossa sisälle!

Poser sanoi:
3. Jouduin tappeluun kanta-ravintolassani, enkä todellakaan ollut syyllinen. Miksi minut nyt kannetaan ulos tappelun aloittajan kanssa?

Mä en oo joutunut koskaan baarissa matsiin. Kukaan mun kavereista ei oo joutunut. Nyt pitäisi sitten antaa rahaa, että JOS joutuu tappeluun, niin sitten saa senjälkeen jatkaa vielä dokaamista. Pokehan jollain imaginatiivisella silmällä "tietää", kuka oli syyllinen. Rahaa kannattaa antaa, koska tosi usein baarissa joku vaan lyö. Siis onko tippi jotain vitun "suojelurahaa", no huh huh.

Poser sanoi:
4. Yökerhossa, missä aina käyn, on VIP-tilaisuus ja ilmaista juotavaa ja joku hieno show. Sinne on liput saaneet kaikki kauniit ja rohkeat, kaupungin kerma. Haluaisin niin kovasti käydä katsomassa mitä sisällä tapahtuu. Minulla ei ole lippua. Ovella on taas se sama portsari, joka on siinä aina.

Tämmöstähän meille pakkislaisille sattuu joka perjantai. Etenkin meille keskiluokkaisille, akateemisille ukkomiehille.

Poser sanoi:

Itse en kehtaisi lähteä ulos baarista jättämättä tippiä. Pubien valvojat saavat pientä seteliä, loppuillanviettopaikan tuttu ovimies saa aina vähintään sen parikymppisen.

Toi sun listas koskee niitä idiootteja, jotka haluavat leikkiä jotain vitun vippejä. Mä väitän, että toi sun länkytys ei koske 95 prosenttia normaaleista kapakassakävijöistä. Mä veikkaan, että pidät valtaosaa noista kantiksista ihan idiootteina. Ne antaa sulle rahaa eli nuolee sua. Sitten sä päästät ne jonon ohi, eli nuolet niitä. Tietenkin siksi, että saisit niiltä jatkossa enemmän rahaa. Kannattaa todellakin heittää se "yli kymppi" (eli yli kuusikymmentä markkaa), että JOS saa syyttä suotta turpaan, niin sitten saa jäädä baariin dokaamaan, koska näinhän normaali ihminen haluaa tehdä. Nimen omaan toi sun kahva-apina-listasi todistaa mulle, että normaalisti alkoholia käyttävä, ja normaalisti raflassa käyvä (mun mielestä normaali ihminen ei mee joka viikonloppu diskoon) ei hyödy hevon vittua poken lahjomisesta. Siitä hyötyy tasan alkoholisoituneet pätemisen haluiset pikkunousukasidiootit, jotka ovat vaarassa joutu raflassa tappeluun, koska ovat niin vitun spedejä. Ja mä en usko, että sä arvostat niitä pätkän vertaa. Ja totta kai poke antaa pokelle tippiä.

Voimamieskisoistakin tuttu ovi mies kertoi joskus veljenpojalleen tienanneensa yli 6000mk parhaana iltana jossain Hesassa.... aika tyhmää ja aivotonta touhuu :lol2:

Pitäisiköhän sitä joskus oikein kokeilla. Antaisi yökerhosta poistuessa yökerhon ovimiehelle sen parikymppisen. Samalla voisi nyökätä ovimiehelle silleen huomiota herättämättä, tai jopa iskeä silmää silleen veijarimaisesti. Viestittäen siten siis ovimiehelle, että, kyllä, me olemme samaa heimoa, me puhumme samaa kieltä - me osaamme tarvittaessa puhua järkeä viidakon leijonalle ja nousuhumalaiselle euroopanomistajalle, joka tietää kaikesta kaiken. Siitä voisi tulla semmoinen lämmin, hyvä olo. Siinä voisi tuntea semmoista kosmista yhteenkuuluvuuden tunnetta, joka syksyisen kylmässä betoniviidakossa on usein niin riipaisevan tavoittamatonta.

Poser sanoi:

5. Minulla on mukanani seurue, johon kuuluu yksi alle 20-vuotias, mutta yli 18. Muut ovat reilusti yli 20. Ikäraja on 20. Miksi ei tämä alle 20-vuotias pääse mukanamme? Olimme sentään taas jonottaneet tunnin...

Sama homma kuin ringsidella eli listasi tukemana minullakaan ei siis ole yhtään mitään syytä tippailla pokea, koska:
-en jonota talvipakkasella, enkä kesähelteellä yhtään mihinkään yli 5 minuuttia
-minua ei niin haittaa jos mittarini on jo täysi ja tästä syystä en pääse johonkin kuppilaan, voin yhtä hyvin mennä viereiseen tai kotiini
-en joudu tappeluihin ravintoloissa
-en todellakaan halua yhtään mihinkään kantis-/VIP-iltamiin edes vahingossa, koska tämän kaupungin kerma käsittää kutakuinkin joukon onttoja malliteinejä, Wallu Valpion, pari väsynyttä ex-NHL-kiekkoilijaa, muutaman yli-ikäisen mainostoimistokaljamahan, 2 1/2 kyrpäotsaista "rokkistaraa" ja 6000 ~20 vuotiasta elämästä vielä mitään tajuamatonta hännystelijää, sekä Vesa-Matti Loirin
-ei ole ollut tapana liikuskella iltatoiminnoissa 18-20 vuotiaiden kanssa

Loistava postaus Ringsidelta. Meinasin itse pistellä lähes samat vastaukset.

Lisätään tuohon vielä, että kuka ihmeessä haluaa paikkaan, mihin on kilometrin jono? Sisällä taatusti väkeä kun pipoa ja muistoksi ei saa kun housuille kaatuneen kaljatuopin ja reijän paidassa jonkuu vip asiakkaan röökistä.

Ja mitä tulee siihen kaupungin oikeaan kermaan, niin se ei noissa höpöhöpö vip juhlissa käy. Jos tuollaista väittää, tuskin on ikinään nähnyt edes sitä oikeaa kermaa. Tuo vip porukka taitaa koostua lähinnä isin pikku mussukoista.

Ja itse annan kyllä tippiä. Tiedä sitten mistä tuo tapa tullut, mutta tuollaset vastaukset pistää miettimään olenko maksanut jotain suojelurahaa.

Mitä nyt olen baareissa ehtinyt käydä sen jälkeen (kohta 2kk) kun täytin kahdeksantoista, niin sellainen tuli tätä threadia lukiessa mieleen, että eikös nyt joku voisi ottaa senkin jollain tavalla vittuiluna ja provoiluna, että 18v pikkumies antaisi "juomarahaa" jollekin 30v miehelle. Ottaen vielä huomioon, että harva lukiolainen nyt tienaa ihan itse niitä rahoja joilla käy siellä baarissa viihtymässä. Tuntuisi ainakin, että olisi sellainen riski olemassa että ovimikolle voisi tulla väärinkäsitys sen suhteen mitkä ne mun motiivit oli antaa se juomaraha sen lisäksi että maksoin itseni sisään. Eikä nyt muutenkaan olo ole ihan tasavertainen kun poke on sua 10 vuotta vanhempi. Lähinnä sellainen, että itse olet lapsi ja se poke on se lastentarhanvalvoja (jota se kyllä pahimmillaan voi tietyissä baareissa olla). Enkä nyt siis puhu mistään maturebaareista joissa tuo varttuneempi väki juhlii :D

ringside sanoi:
Nimen omaan toi sun kahva-apina-listasi todistaa mulle, että normaalisti alkoholia käyttävä, ja normaalisti raflassa käyvä (mun mielestä normaali ihminen ei mee joka viikonloppu diskoon) ei hyödy hevon vittua poken lahjomisesta. Siitä hyötyy tasan alkoholisoituneet pätemisen haluiset pikkunousukasidiootit, jotka ovat vaarassa joutu raflassa tappeluun, koska ovat niin vitun spedejä. Ja mä en usko, että sä arvostat niitä pätkän vertaa.

Erittäin hyvin sanottu! :thumbs:
Nyt on ringside osannu kirjoittaa mun mielipiteen täydellisesti tänne mun puolesta!

:5:

fish sanoi:
jotkut siksi ettei heistä ole muuhun hommaan. !
Tuo on kyllä ärsyttävää ihmisen aliarviointia, jokaisesta ihmisestä on muuhunkin hommaan.
DatkE sanoi:
Neutraalille vielä sen verran että jos käyt treenaamassa salilla jossa on voimamiesvälineet, niin eiköhän sieltä muutama ovimies löydy jolta voit kysellä palkoista. En usko kuitenkaan että alkavat kovin tarkasti avautumaan jos eivät ole hyviä kavereitasi. Täältä saat vastauksia skaalalla 5e/tunti, apinoiden työtä <-> alle kahdellakympillä en sano edes terve. Itse tiedän tapauksia välillä 8e/tunti - 70e/tunti.
Joo käyhän siellä entinen ovimies(siis sellainen joka teki hommia useita vuosia, muitakin satunnais pokeja löytyy :) ) ja kyllä mää hyvin tunnen sen, mutta voit vaan kuvitella mitä ne vastaukset on kun on saatu "hyvä" työpaikka jostain muualta. Kaikkihan haukkuvat entisen työpaikkansa lyttyyn varsinkin jos itse ovat sieltä irtisanoutuneet.
No on sieltä jotain ihan asiaakin tullut ja kyllähän ne tienestit hyvinä iltoina olivat olleet vähintäänkin hyviä.
PS: ainoa voimamies väline mikä meidän salilta löytyy on tukki :D , muuten normaali laitteita.

Masse Majava sanoi:
Lisätään tuohon vielä, että kuka ihmeessä haluaa paikkaan, mihin on kilometrin jono?.
Ohan se nähty, todella moni, mistä muutenkaan se pitkä jono muodostuisi.

:hyper:
Hohohoooo!

Ringsiden baari-illan on joskus tainnut joku portsari lopettaa.. vai mistä moinen ärtymys - avautuminen?

Ei se minua haittaa, vaikket tippaisi ketään enää ikinä. Se ei minun tilipussiani vähennä pätkääkään. Tuollaisilla mielipiteillä varustettuna et kyllä olisi edes tervetullut siihen kuppilaan missä itse olisin duunissa.

Sanoppa seuraavan kerran baariin mennessäsi ovimiehelle, että pidät kaikkia portsareita "kahva-apinoina", katsotaan kuinka tervetullut olet kyseiseen paikkaan.

Ja mulle on aivan sama, onko se rahan antaja joku perseennuolija, räkänokka, tai ihan mikä vaan. Jos joku PALJON baarissa kävijä haluaa erikoispalvelua jättämällä rahaa portsareille, niin mitä pahaa siinä on? Omat vanhempanne ovat tippikulttuurin aloittaneet.. te sen hyvän tavan tapatte. Tippi ei koskaan ole ollut mitään suojelurahaa, vaan kylmä tosiasia on se, että tippaavan kanta-asiakkaan mahdollisia toilailuja katsotaan jonkin verran läpi sormien.. ei kuitenkaan loputtomasti.

Mieti sitä tilannetta jos ravintolassa ei olisi ollenkaan portsareita. Järjestys sisällä talossa olisi ihan mitä sattuu, eli ei olisi mitään järjestystä. Jos kuitenkin ovimiesten paikallaollessa sattuu joku mylläkkä, (koska näitä aina riittää) niin kuka siihen menee väliin? Sinäkö? Epäilen. Väliin menee se ovimies, jonka palkaksi Sinä määrittelisit saman palkan kuin muilla ravintolatyöntekijöillä.. Niinkö? Duunissa oleva poke siis laittaa oman terveytensä ajattelematta alttiiksi järjestyksen palauttamiseksi. Mitä jos tappelijoilla onkin puukko mukana? Poke menee väliin jokatapauksessa. (nyt voit sitten kysyä, että kuinka monesti puukkotappeluita sattuu baarissa).

Normaalisti baarissa käyvä? Missä menee normaalin raja? Jotkut käy useammin kuin toiset, ehkä toiset eivät syystä tai toisesta pääse... :rolleyes:

Ja Masse the Majava: Mitä loistavaa Ringsiden postauksessa oli? Helsingissä riittää kyllä baareja myös sinulle, sellaisia tyhjiä ja mukavia. Ettei vaan tarvitse olla samassa paikassa kenenkään muun kanssa. Tuskin perus-vip-porukka mitään isin pikku mussukoitakaan ovat, suurin osa jo aikaihmisiä... tietty jos olet tottunut käymään niissä teinihelveteissä mihin pääsevät juuri 18 täyttäneet opettelemaan ravintolakäyttäytymistä.

Kumma kyllä niitä tipin jättäjiä riittää. Ei tuollaisia uus-juntteja kuin muutamat täällä palstoilla pyörivät.. Ja tosiaan, TE pakkislaiset... :lol2: Olet tainnut Ringside avioitua turhan aikaisin, kun näen selkeästi tekstissäsi lievää ärtymystä? "Kyllähän minä ulkona haluasin käydä, mutta kun tuo vaimo ei päästä.. onneksi on netti ja pakkotoisto, on jotain tekemistä illoiksi..."

Tyhmää ja aivotonta touhua... mene ja tiedä? Jos portsari tienaa 6000mk yhdessä illassa, niin ei se minun silmissä ole yhtään tyhmää... :D Duuni se on pokenkin duuni, ei sitä voi kukaan tulla arvostelemaan että "miten sä idiootti jaksat tehdä tätä hommaa". Jos teistä kaupan kassan homma tuntuu tyhmältä, niin menettekö sinne Prisman kassalle avautumaan "että on teilläkin tyhmä homma"? Jos itse olette tyytyväisiä siihen 2000eken palkkaan, ja istutte 8h päivässä jossain toimistossa, ryystätte kahvia jossain pienessä kahvihuoneessa tunnin välein, niin ok. Tuskin kukaan poke tulee teidän duunianne arvostelemaan.

Ja tiedoksi vaan ennenkuin tulee isompaa haukkumista poken hommista mun suuntaan: Teen portsarin duunia kyllä, jo seitsemättä vuotta. Siinä sivussa olen kouluttautunut useampaan ammattiin, jopa muutama korkeakoulukin on tullut tutuksi. Tätä nykyä pyöritän omaa yritystä - ei ovifirmaa - vaan urheilupalveluyritystä. Poken duunit, miksi? Helppoa rahaa ja mukava höpötellä ihmisten kanssa.. ei kai siinä mitään pahaa ole. Ja voin sanoa, että olen vuosien varrella saanut todella paljon hyvää asiakaspalautetta duunini suorittamisesta, vaikka kyllä sitä välillä saa paskaakin kuunnella. Harvoin huono poke duunia mistään saa. Tai jos saa, niin sitten syy on sen joka paskan palkkaa...

Ei pahoilla mielin, ollenkaan.

Mike sanoi:
Onneksi on niitä asiakkaita, jotka tulevat vähin äänin ja lähtiessä osoittavat sivistyksensä ja huomaamattomasti kiittäessään antavat tipit.

Minä maksan kyllä mielelläni tippiä, jos se poke on sitä iltaani paremmaksi auttanut. Tervetuloa-toivotus, takin auttaminen niskasta/takaisin niskaan, iloinen ilme ja niin edelleen - ei kovin paljoa siis.

Jos lähden ravintolaan illalla, lähden sinne luultavimmin koska toivon iltani olevan mukava. Asiat, jotka tekevät illastani mukavamman, ovat mielestäni rahan arvoisia (ei, en puhu nyt itäsiskoista). Jos taas poke aloittaa vittuilun jo ovella (esim. puhuu toverilleen siinä että taasko näitä räkänokkia pitää kaitsea, kun siinä ikäisteni kavereiden kanssa olen sisään tulossa), kylmällä talvi-ilmalla vittuilee vaatteita vastaanottaessa, että on pitänyt oikein selviytymispakkaus ottaa mukaan, ja poislähtiessä samat uudestaan, niin mistä hitosta sitä tippiä pitäisi maksaa? Siitä että ravintola on palkannut tämän henkilön ovelle?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom