Elääkö poken palkalla oikeesti?

Joo-o, tumput ylös minultakin ringsidelle tiukoista pointeista ja tutun korkeasta viihdearvosta. Erityisesti makuhermojani hyväili lause "Mun mielestä työelämä ja kansantalous ei toimi niin, että tutkaillaan omaa moraalia ja fiktiivisiä vaaratilanteita". Hyvät pointsit myös IronMindiltä ja taistolta.

Minulla itselläni ei ole mitään sitä vastaan, että portsari tekee työnsä ja saa tippiä siltä, joka tippiä antaa. Minua eivät vaan hirveästi vakuuttaneet nämä tässä ketjussa esitetyt perustelut sille, miksi tippiä PITÄÄ antaa. "Se nyt vaan kuuluu tapoihin". "Tippaamalla ostat itsellesi option toilailla tiettyyn rajaan saakka". :rock: Okei, mä haluaisin oksentaa tohon sohvalle ja lyödä tota veijoa tuopilla päähän, käykö teillä Visa? Jaaha, mentiin rajan yli vai? Mut sillä suojelurahalla on limittiä vielä tän illan?

Mutta siis. Portsarin homma on varmaan aika vittumaista hommaa, mutta jokainen valitsee itse hommansa, eikö?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuli mieleen yks huono kokemus liittyen tippiin.
Pari viikonloppua taaksepäin oltiin kaveriporukalla raflassa jossa oon käyny jo kaheksan vuotta ja muistaakseni suurin osa pokeista on ollu siitälähtien samoja.
Joskus sit näkee joitain pokeja jotka on vaan satunnaisesti siinä raflassa hommissa.
Kavereitten kanssa tapoihin on aina kuulunut tippaus, joskus vähemmän ja joskus enemmän.
Kunnes tosiaan sattu tää parinviikon takanen.
Tultiin isomman lauman kanssa jonoon ja vastassa ollut poke (joka on siis vain satunaisesti siellä hommissa) sano mun takana tuleville kaverille että tapana on sit antaa tippiä.
Kaverit ihmetteli siinä suu pyöreenä hetken et kai toi vaan heitti jotain läppää.
Maksoivat sisäänpääsyn ja painelivat sisään.
Kun sitten ilta loppui ja oltiin lähdössä kotiin niin samainen poke pysäytti kaverit ja rupes vaatimaan tippiä. Ei kuulemma ulos mennä ilman et annetaan korvaus hyvästä palvelusta.
No tastä suivaantuneena kaveri kaivo taskusta 20 senttiä, anto sen pokelle ja sano päälle että älä tuhlaa kaikkea kerralla.
No tietysti se suivaantu ja uhkas läsäyttää turpaan jos ei enempää tipu.
Kaveri tokas päälle että siinähän tirvaset jos luulet sen jotain vaikuttavan.
Poke kävi jo ryysyihin kiinni kunnes kaveri kiljas että katsokaa kaikki kun tulee turpaan niin saan todistajia oikeuteen.
Siinä sit tuli tietysti muitakin portsareita paikalle ihmettelemään ja rauhoittelemaan.
Onneks muut portsarit usko kun kerrottiin että mistä koko homma lähti.

Kyllä on aikoihin eletty kun rupee ovimikko tolleen käyttäytymään.
Sama portsari ei kerran päästäny yhtä mun kaverii sisään kun oli kuulema porttikielto edellisen viikon tappelusta. Tää kaveri ei ollu kahteen kuukauteen kyseisessä raflassa edes käyny.

Kyseinen poke ei tuu koskaan saamaan meidän porukalta enää edes kiitos sanaa kun ulos lähdetään.

kaiveli82 sanoi:
Voimamieskisoistakin tuttu ovi mies kertoi joskus veljenpojalleen tienanneensa yli 6000mk parhaana iltana jossain Hesassa.... aika tyhmää ja aivotonta touhuu :lol2:

:david: Joo tohon voisi vielä lisätä että siitä on varmaan 6-7vuotta aikaa ja todennäköisesti läppä minkä heitti teinipojille... Ja toi viimeinen lause tuki vain sitä että on mukavempaa rehkiä jossain pölyisessä teollisuus hallissa ja saada 60€ käteen päivältä...

Mike sanoi:
Ringsiden kaltaiset tyypit eivät vain yksinkertaisesti osaa samaistua ovimiehen hommaan. jne...

Lähtiessään Ringside sitten vippaa koko porukan narikkalaput poken eteen tiskille, mieleen ei tulekaan ojentaa niitä. Lähtiessään Ringside sitten vielä kehtaa sanoa "soita mulle taksi", mieleenkään ei tule antaa kahta euroa ja sanoa "saatko soittettua taksia?". Poken homma on usein hyvin kiittämätön homma.
.

Mä ymmärrän, että sä otat itseesi, koska olet itse ollut ovella. Mä voin vakuuttaa, että olen se, joka tervehtii sua, ei vittuile sulle, sä et selvittele mun perheriitoja, ja ojennan sen lapun sulle käteen ja sanon "kiitos", kun sä ojennat sen rotsin. Mutta tippiä en anna. Olinko mä tossa postissa ylimielinen? Taatusti olin, ja mielestäni aiheesta. Aikaisemmin ei ole tästä syytetty, joten en ihan heti osta syytöstä siitä, että "koen olevani parempi ihminen". Jos yleinen tapani teoretisoida asioita ärsyttää laajemminkin, niin voin toki sen lopettaakin.

Mun mielestä on myöskin aika kaukaa haettua, että sä tietäisit, miten mä livenä raflassa käyttäydyn. Vain sen perusteella, että näin poserin listan hyvin kaukana itsestäni ja päättelyltään epäloogisena. Miten ylipäänsä voi samaistua jonkun toisen ammattiin? Sellaiseen, mitä ei itse ole tehnyt päivääkään. Mulla ei ole mitään käsitystä, millaista on olla lääkäri, juristi, sähkömies jne. Kassan ammattiin mä kait samaistun, koska yritän olla aina yltiökohtelias. On paljon vittumaisia ammatteja, mutta mä en vaan kykenen käsittämään, että miksi juuri poket on se ammattiryhmä, jonka liksan pitää muodostua kiitollisuuden tunteesta. Miten kiitollinen sä olet esim. siivoojille? Miten se ilmenee?

Ja mä nimenomaan sanoin, että mulle on täysin ookoo, jos muut antaa. Mutta niin kauan kuin se on vapaaehtoista, niin on turha syyttää mua aiheettomasta kusipäisyydestä. Mä en tarvitse tipin tuomia erivapauksia, ja koen älyttömäksi ajatuksen siitä, että jokainen asiakas tipittäisi.

Just joo ja jutut senkuin paranee..

Muistin alkamisesta 10 eurosta tarkoitin sitä, että joku asiakas jättää omasta mielestään paljon, 5 euroa ovelle. Seuraavana viikonloppuna sama heppu tulee ja astelee ohi jonon. Ihmettelee sitten miksi ei pääse sisään ohittamalla, jättihän viime kerralla ruhtinaalliset 5 euroa. Niinkuin Mike aikaisemmin mainitsikin, kunnolla tippaavat eivät maksa sisäänpääsymaksua, eivätkä jonota ulkona sateessa. Isoilla tipeillä voidaan siis ostaa etuuksia. Pieni tippi on paikallaan silloin, kun ravintolailta on mennyt putkeen, ovimies on tervehtinyt sisääntullessa ja poislähtiessä huikkaa vielä hyvät yöt.
Lisäksi tippi voi korvata sisäänpääsymaksun lisäksi narikan.

Itse tunnen omihommia tehdessäni kuuluvani tähän hyvän käytöksen "eliittiin", vaikka ehkä aika kärkevästi täällä netissä mielipiteitäni välillä ilmaisenkin.
Netti on kuitenkin eri asia kuin elävä elämä. Ringsidekin saattaa jopa joskus ulos päästessään antaa tippiä portsarille, vaikka täällä omaa imagoaan pönkittäen haukkuu kaikki portsarit apinoiksi ja aivottomiksi lihakasoiksi ravintolan kynnyksen äärellä...

N00kie voi vaihdella painekytkintä sateessa, mutta varmaan kuitenkin ilman sitä riskiä että kesken duunien joutuisi painiotteluun jonkun kanssa tai ohjailemaan jotain sammunutta satakiloista hikistä ihrakasaa ulospäin.
Niinkuin Hannibal sanoi, jokainen valitsee duuninsa. Oli sitten toimistorotta, kynäkauppias tai aivoton vahtimestari. Tästä asiasta voidaan kyllä vääntää asiaa tai asian laidasta vaikka maailman tappiin asti.

Joku tuossa aikaisemmin kyseli, että pitäisi koittaa päättää, kuunteleeko räkänokkien valitusta vai höpötteleekö asiakkaiden kanssa mukavia. 85% ravintola-asiakkaista ovat ok porukkaa, mutta tuo vähemmistö 15% räkänokat osaavat pilata myös portsarin työillan. Duunissa on ihan mukava olla, vaikka onkin portsarina, mutta ihan niinkuin kaupan kassalla vittumainen asiakas saa koko illan pilalle. Miksi tulla baariin kiukuttelemaan? Sinnehän tullaan pitämään hauskaa! Miksi osa asiakkaista on naama norsunvitulla jo sisääntullessa, ja sitten odottavat vielä saavansa hyvää palvelua ravintolahenkilökunnalta???

Itse olen sitä mieltä, ja näinhän asia onkin: Portsari on ensimmäinen joka toivottaa asiakkaan tervetulleeksi (Ringsiden mielestä varmaan nuolemista), ja on viimeinen joka toivottaa asiakkaan terve-menneeksi, eli hyvät yöt. Tästä pidän omilla ovillani kiinni, ja huomautankin muita työvuorossa olevia, että asiakasta pitää tervehtiä iloisella naamalla. Tämä ei kuitenkaan aina onnistu, jos asiakkaalla on vittu-perkele-ilme naamallaan ravintolaan tullessa. Silloin pitäisi kyllä pysyä kotona.

Itse olen tienannut parhaana iltana n.55 euroa tunnille. Niitä iltoja kun on vain valitettavan vähän... Jos tippiä tulee, niin tietää asiakaspalvelun olleen sen arvoista. Tottahan se on, ettei kukaan paskasta palvelusta maksa. Meitä ovimiehiäkin on niin moneksi... niin valitettavaa kuin se onkin.

ringside sanoi:
Mä ymmärrän, että sä otat itseesi, koska olet itse ollut ovella. Mä voin vakuuttaa, että olen se, joka tervehtii sua, ei vittuile sulle, sä et selvittele mun perheriitoja, ja ojennan sen lapun sulle käteen ja sanon "kiitos", kun sä ojennat sen rotsin.
Mutta kun kaikki eivät varmaan ole samanlaisia kuin sinä, kyllä tuossa poken hommassa joutuu varmaan aina välillä oleen melkoinen psykologikin kun saa selvitellä juuri nuita perheriitoja yms...

:) Joo, eiköhän se ois jo lukon paikka? :evil:
edit
Hannibal sanoi:
Näitä minä en koskaan ymmärrä. Minä olen ihan satavarma siitä, että esim. Mike osaa ihan itse päättää, milloin joku viestiketju on sulkemisen tarpeessa, eikä tarvitse taustatukea kotimoderaattorien sankalta joukolta.
Nöyrimmät anteeksi pyyntöni iso herra hannibal. Välillä vaan alkaa olen jo niin :offtopic: että huh huh

neutraali sanoi:
Joo, eiköhän se ois jo lukon paikka? :evil:

Näitä minä en koskaan ymmärrä. Minä olen ihan satavarma siitä, että esim. Mike osaa ihan itse päättää, milloin joku viestiketju on sulkemisen tarpeessa, eikä tarvitse taustatukea kotimoderaattorien sankalta joukolta.

ringside sanoi:
Jos yleinen tapani teoretisoida asioita ärsyttää laajemminkin, niin voin toki sen lopettaakin.

Ei ärsytä, analysoit asiat aina atomitasolle asti. Perustelusi ovat aina valideja ja hauskaa luettavaa.

Muuten tämä keskustelu on lähtenyt jo väärille raiteille. Poket perustelee asiaa omalta kannaltaan ja asiakkaat omaltaan. Molemmat osapuolet tuntuu näkevän asian vain omasta perspektiivistään. Eipä siis ihme, että "pieniä" mielipide-eroja löytyy. Sitä mä en ymmärrä, että tippejä on perusteltu sillä, että sillä saisi jotain ekstrapalveluja/erikoiskohtelua. Missä tätä tapahtuu? Siis jos joku antaa pokelle jonkin verran mania usean eri baari-illan päätteeksi, niin voiko vastineeksi olettaa, että on joskus senssejä päästä
jonon ohi? Asun Oulussa, joten en tiedä pääkaupunkiseudun tilanteesta, mutta täällä tuollainen aiheuttaisi enemmän vittuilua/vaaratilanteita sille pokelle, joka päästää jonkun jonon ohi.

Itse annan varmasti tippiä pokelle, joka on ollut kohtelias ja käyttäytynyt minua kohtaan asiallisesti. Muutenkin loppuillasta on sen verran hyvällä tuulella, että helposti ystävälliselle pokelle antaa tippiä. Se vaan tahtoo olla niin, että naamat on yleensä norsunvitulla siellä ovella monesti myös pokeilla, ei asiakkailla. Varmaan jotkut mulkut asiakkaat osaavat helposti pilata poken päivän, mutta ei kai sekään oikeuta vittuiluun lopuille "syyttömille" illan asiakkaille. Loppukaneettina todettakoon, että itse olen pääsääntöisesti törmännyt mukaviin pokeihin, jotka ovat samalla aaltopituudella, semmoisille pokeille löytyy ainakin meikäläisen lompakosta takuuvarmasti tipit.

Poser: se "kahva-apina" esiintyi aikaisemmin tässä threadissa, muistaakseni jonkun poken toimesta. Käytin sitä ainoastaan siksi, että provosoiduin viestisi ekasta rivistä, jossa tulkitsin sinun pitävän kaikkia asiakkaita ääliöinä. Koska tarkoitit vain sitä 15 prossaa, otan sanani takaisin. Määrittelen jokaisen ihmisen vasta tutustumisen jälkeen. On herrasmiespokeja, mutta luvalla sanoen - jotkut teistä ovat vallasta kiksit saavia apinoita, ja he pilaavat teidän fiksujen maineen.

Ja kyllä; periaatteessa tippaan, koska maksan narikan jollakin ylöspäin menevällä summalla. Maks. femmaan asti. Se on se ainoa kohta iltaa, kun mä koen olevani jossakin "suhteessa" pokeen. Se on tietty epäreilua sitä kohtaan, joka on mahd. siinä ovella. Ja tervehtiminen ei ole nuoleskelua. Minä teen sen aina. Mä olen ainoastaan sitä mieltä, että se sun listasi tai se, että meidän pitäisi samaistua teihin ja olla kiitollisia, eivät ole kestäviä perusteluja sille, että kaikkien pitäisi tipittää. Sä myöskin teet karhun palveluksen kollegoillesi kirjoittamalla tänne, että sä oot tienannut sen tonnin illassa. Se tavallaan syö pohjaa siltä tippauksen yleistämiseltä.

Mä lopetan kommentoinnin tähän. Mun puolesta :piis: poser, ja :piis: mike. Mulle jokainen threadi on oma "riitansa", enkä kyllä anna tän threadin vaikuttaa siihen, mitä ajattelen teistä noin muuten. Asiat riitelevät, eivät miehet.

SniffDaddy sanoi:
Siis jos joku antaa pokelle jonkin verran mania usean eri baari-illan päätteeksi, niin voiko vastineeksi olettaa, että on joskus senssejä päästä jonon ohi? Asun Oulussa, joten en tiedä pääkaupunkiseudun tilanteesta, mutta täällä tuollainen aiheuttaisi enemmän vittuilua/vaaratilanteita sille pokelle, joka päästää jonkun jonon ohi.

Nyt joudun kyllä ilmaisemaan eriävän mielipiteen. Ja ihan empiirisen sellaisen. Mainitsemasti tapa elää vahvimmin niissä paikoissa joissa on pisimmät jonot, tietänet varmaan itsekin mistä paikoista puhun.

Yleisesti ottaen voi sanoa että keskiverto ravintola-asiakas ei välttämättä ymmärrä portsarien toimintaa tietyiltä osin eikä tarvitsekaan. Tippiä ei ole pakko antaa mutta ei kai tämä lähes olematon tippikulttuuri ärsytä niin paljon mitä tämän threadin perusteella voisi olettaa? :piis:

Harvemmin ravintoloissa käyvä duunikaveri lensi hiljattain pihalle eräästä brankkarien ja kyttien suosimasta räkälästä Helsingin ytimessä heti sisäänpääsyn jälkeen. Kaveri erehtyi tunnin jonottamisen jälkeen kysymään pokelta, oliko nyt ihan asiallista päästää joku ilmeisen maksukykyinen kiilaaja jonon ohi, kun ovimies kantoi kiilanneen pariskunnan takkeja suoraan narikkaan. "Te kyselette liikaa", virkkoi poke, ja työkaverini lensi narikasta niskaperseotteella pihalle. Omaa tyhmyyttään tietysti. Ja seitsemän muuta seurasi perästä, kaveriahan ei tunnetusti jätetä.

Narikkakulttuurista jotain oppineena porukka siirtyi sitten jonkin naapuriraflan eteen taas jonoon seisomaan, mutta tällä kertaa kokeilivat sitten toista taktiikkaa; 20euroa ovimiehelle ja koko jengi jonon ohi. Ei sisäänpääsymaksua/narikkaa. Porukka säästi tuolla 20 eurolla loppupeleissä aika paljon aikaa ja rahaa (sisäänpääsymaksut yhteensä >> 20e). MOT? Toisinaan pokea tosiaan kannattaa tipata, eikä niille ikinä kannata avautua.

SniffDaddy sanoi:
Sitä mä en ymmärrä, että tippejä on perusteltu sillä, että sillä saisi jotain ekstrapalveluja/erikoiskohtelua. Missä tätä tapahtuu? Siis jos joku antaa pokelle jonkin verran mania usean eri baari-illan päätteeksi, niin voiko vastineeksi olettaa, että on joskus senssejä päästä
jonon ohi?

Ai missä tapahtuu? Vastaus: aika monessakin paikassa. Raha on siitä ihmeellinen asia, että se avaa uusia ovia ja parantaa palvelun tasoa. Ja se "jonkin verran" tulee olla sen verran, että sen muistaa. Jos kerran pari vuodessa heität tippiä kaksi euroa, niin tuskin se jono sun edestä lyhenee.

Asun Oulussa, joten en tiedä pääkaupunkiseudun tilanteesta, mutta täällä tuollainen aiheuttaisi enemmän vittuilua/vaaratilanteita sille pokelle, joka päästää jonkun jonon ohi.

Suuremmissa kylissä ihmiset tietävät ja ovat tottuneet siihen, että toiset menevät ohi jonosta ja saavat muutenkin erikoisempaa kohtelua. Turha siitä on valittaa. Jotenkin uskoisin, että jopa Oulussakin tämä asia on ymmärretty.

Oma kokemukseni aiheesta rajoittuu ovihommiin Tampereella ja eräässä hikisessä tuppukylässä, sekä asiakaana Helsingissä yms paikoissa...

uga sanoi:
Toisinaan pokea tosiaan kannattaa tipata, eikä niille ikinä kannata avautua.

Nonih. Joku on sentään päässyt asian ytimeen. Se vittuilu ja avautuminen ei kannata ikinä, toistetaan vielä: EI IKINÄ.

Kovasti olen pienessä päässäni yrittänyt miettiä, että mitä ihmiset kuvittelevat saavuttavansa sillä avautumisella ravintolan oven edessä?

Muistan kun aikanani ennen duunia ovella, en koskaan antanut tippiä, ei vain tullut mieleen, varmaan ajattelin samoin kuin moni täällä. Kun taas vuosia tuli tehtyä, niin eipä ole pelkoa että baarista poistun ilman tippiä. Annan tarjoilijoillekin usein tasarahan, tällä en tarkoita mitään 6€ -> 10€, vaan ihan kymmeniä senttejä, baarimikot keräävät illan aikana ihan hyvän extra tilin näistä asiakkaista.

Sumu sanoi:
Ja se "jonkin verran" tulee olla sen verran, että sen muistaa. Jos kerran pari vuodessa heität tippiä kaksi euroa, niin tuskin se jono sun edestä lyhenee.

Kyllä mä tippaan aina seteleillä, jos poke on ollut sen arvoinen, että tippiä kannattaa heittää. En kyllä jonota ikinä minnekään viittä minuuttia enempää. Oli kesä tai talvi. Menen toiseen ravintolaan taikka kotia.

Sumu sanoi:
Suuremmissa kylissä ihmiset tietävät ja ovat tottuneet siihen, että toiset menevät ohi jonosta ja saavat muutenkin erikoisempaa kohtelua. Turha siitä on valittaa. Jotenkin uskoisin, että jopa Oulussakin tämä asia on ymmärretty.

Tai sitten täällä on ymmärretty, että vaikka joku olisi imenyt poken munaa 10 minuuttia sitten, ei se siltikään oikeuta jonon ohi menemiseen :rolleyes:

Sumu sanoi:
Nonih. Joku on sentään päässyt asian ytimeen. Se vittuilu ja avautuminen ei kannata ikinä, toistetaan vielä: EI IKINÄ.

Kovasti olen pienessä päässäni yrittänyt miettiä, että mitä ihmiset kuvittelevat saavuttavansa sillä avautumisella ravintolan oven edessä?

Samaa olen miettinyt. Mietin joskus myös että missäköhän kyseinen (yleensä) herra tekee töitä, niin menisin seuraavana arkena vaatimaan häntä tekemään jotain heidän työpaikkansa sääntöjen vastaista, ja kun ei onnistu niin huutaisin ja vittuilisin samalla lailla kun hän juuri sillä hetkellä.

Ei välttämättä pankkineidille tai postinjakajalle satele tappouhkauksia jos hän tekee niin kuin pitää...

SniffDaddy sanoi:
Tai sitten täällä on ymmärretty, että vaikka joku olisi imenyt poken munaa 10 minuuttia sitten, ei se siltikään oikeuta jonon ohi menemiseen :rolleyes:

Ei hyvää päivää sentään. Voiko joku oikeasti olla noin tyhmä? :david:

Sumu sanoi:
Ei hyvää päivää sentään. Voiko joku oikeasti olla noin tyhmä? :david:

Katso peiliin. Kuten sanoin jo aikaisemmin, ei täällä pokena toimineet osaa nähdä kuviota kuin omasta vinkkelistään. Tervetuloa pohjoiseen :whip:

fish sanoi:
Samaa olen miettinyt. Mietin joskus myös että missäköhän kyseinen (yleensä) herra tekee töitä, niin menisin seuraavana arkena vaatimaan häntä tekemään jotain heidän työpaikkansa sääntöjen vastaista, ja kun ei onnistu niin huutaisin ja vittuilisin samalla lailla kun hän juuri sillä hetkellä.

Ei välttämättä pankkineidille tai postinjakajalle satele tappouhkauksia jos hän tekee niin kuin pitää...

No aivan. Joskus on näinkin käynyt:
asiakas: *avautuminen*
Sumu: Noniih, eiköhän olis aika käyttäytyä järkevästi?
Sumu: ...
Sumu: Missä sä olet töissä?
asiakas: Ai miten niin?
Sumu: NO SANO NYT SAATANA MISSÄ SÄ OLET TÖISSÄ?
asiakas: No öö, mä oon Sokoksella töissä..
Sumu: Millon sulla on seuraava työvuoro?
asiakas: ylihuomenna...
Sumu: Selvä! Mä tulen ylihuomenna vittuilemaan ja huutamaan kännissä sulle SUN työpaikalle! Katotaan miten se suu sitten pannaan, onko sitten kivaa?

Tossa vaiheessa asiakas keskimäärin tajuaa lähteä jo kävelemään...

Suositut

Back
Ylös Bottom