Elääkö poken palkalla oikeesti?

Aslak sanoi:
Toi viiskymppiä nyt vaan on sellainen minkä saa suht helposti räkälästä kun räkälästä.

Ei muuten saa. Suomessa on tuhansia ravintoloita joissa tuosta 50e:stä saa nähdä märkiä unia. 50e on ihan kohtuullinen tippi, paikasta riippuen. Sitten tipit alkaa olla hyviä, kun jokaiselle viidelle ovimiehelle jää se 300e+...

Tienaamisen puolesta voisin heti lähteä ovelle jos pääsisin muutamaan tiettyyn ravintolaan. Eri asia on, että haluanko seisoa kahva-apinana seuraavat sata vuotta...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja tuosta tipin jättämisestä...
Itse en anna tippiä ollenkaan.
Maksan itseni ravintolaan sisälle, jossa on elävää musiikkia,
8-10e.. portsarille palveluraha, 1-2e..
Ryystän koko illan ~5e paukkuja.
Eli..poke on ravintolassa töissä, joten ravintola maksaa
hänen palkkansa, minä olen itse jossain tahollani,
joku muu maksaa minun palkkani.

Älkääkä sanoko, että jos antaa tippiä,
pääsee paremmin taas joskus sisälle,
minulla on vara mennä toiseenkin paikkaan,
tai jopa kotiin. ;)

juu eipä ole tullut tippiä jätettyä, mutta toisaalta täälläpäin usein on palvelu sellaista että ei tee mielikään jättää. esim. helsingissä käydessä huomasi, että portsareilla on ihan selvästi palvelualttiutta hieman enemmän. siellä tietysti kukaan ei voi tietää oletko sedun serkku vai joku juntti p-karjalasta.

ja se on kyllä totta että jos maksan 8e sisään ja 2e narikka, niin ei siinä tee enää mieli portsarille erikseen maksaa.

Toiset poket ottaa tipit kysymättä, annat 10 egeä narikkaan joka maksaa 2 euroa, odotat vaihtorahoja.. Vastaus: Se oli sitten tasaraha! - ok :), eipä siin jaksa jäädä narisemaan, mutta ainakin oppii maksamaan pienemmäl setelil.

Masa76 sanoi:
Älkääkä sanoko, että jos antaa tippiä,
pääsee paremmin taas joskus sisälle,
minulla on vara mennä toiseenkin paikkaan,
tai jopa kotiin. ;)

Tosin muutamien ihmisten rahat ravintolalle on kuin kärpäsen paska meressä...
Herrasmiehen hyviin käytöstapoihin jo kuuluu jättää hieman tippiä.

joo tuo on totta, herrasmiehen tapoihin kuuluu jättää tippiä. itekkin varmasti jätän sitten kun oon "rahoissani" :)

metalman sanoi:
joo tuo on totta, herrasmiehen tapoihin kuuluu jättää tippiä. itekkin varmasti jätän sitten kun oon "rahoissani" :)

Tarvitseekin olla todella rahoissaan jos vaikka pari euroa ovimiehelle nakkaa :)

fish sanoi:
Black dog, ikäsi perusteella et hirveän usein käy baarissa, joten jätä vaan se vitonen aina kun käyt ;)

Sanoin ennen muinoin, että ei se määrä vaan se ele. Ja sillä on eroa, että jättääkö kaveri joka kerta jotain, vai vaan silloin tällöin muutaman kolikon.

En minä ketään tipinheittäjää vittuilijaksi sanoisi (ahneudella pitää olla rajansa), niin kauan kun ei senteistä puhuta. Ja mielestäni tippi pitää ansaita, se ei ole itsestäänselvyys.

:offtopic:

En ole vielä koskaan tavannut pokea, joka olisi ollut tipin arvoinen. Kai mä käyn väärissä paikoissa. Mutta jos poke vittuilee tai ei ole huomaavinaan tms. tosi aikuista, ja näyttää, kuinka hemmetin raskasta sillä on, kun se on töissä, niin pitäisikö sille siitä vielä tippiä antaa, että jatka samaan malliin? En mä ole mikään pikkuprinsessa, perseestähän ne rahat tässäkin revitään, vaikken yötyötä teekään. Haluaisi vaan edes vapaalla olla maailman kanssa väleissä. :rolleyes:

Vähän :offtopic: , mutta annetaan mennä...

Oltiin tässä kaverin kanssa nimeltämainitsemattomassa baarissa(ei helsingissä) ja poke sano ovella että ollaan liian nuoria. Ikää 20 ja vähän aikaa sitten astunut uusi ikäräjä voimaan, 21.(Luulin aluks että tekosyy olla päästämättä kun ollaan niin humalassa, myöhemmin kuulin tutulta baarimikolta että totta tuo.)

Siinä sitten kaverin kanssa käännyttiin 180 astetta, käveltiin 5m poispäin, käännyttiin taas 180 astetta, käveltiin 5m takasinpäin. Kaveri anto pokelle 5€(palvelumaksut 2+2 joten tipiks jäi 1€). Poke päästi sisään. Siinä ei siis ollut jonoa eikä mtään, ei muita kuin me. Joten pakko johtua tipistä.

Tuolla kyseisessä paikassa kävin alkuvuodesta varmaankin parikymmentä kertaa, tutut poket jne. Nyt kyllä hävettää etten tipannut heitä :nolo:

Mutta hyvä tietää vastaisuudessa että poket ei ota sitä paria-kolmea euroa vittuiluna :thumbs: Pitää muistaa vastaisuudessa.

Lhw sanoi:
Mutta hyvä tietää vastaisuudessa että poket ei ota sitä paria-kolmea euroa vittuiluna :thumbs: Pitää muistaa vastaisuudessa.

Kolmella eurollahan saa jo kaljan!

:offtopic:
Kyllä toi on semmonen asia että ei täällä suomessa oikeen ole vieläkään ihmiset ns. tykästyneet tuohon tippi touhuun, menet valtoihin ja asut siellä vähän aikaa niin siellä oppii tippaamaan. Itse annan tippiä jos on aihetta eli jos olen saanut erityisen hyvää palvelua tai vastaavaa... minulla on ainakin semmonen perjaate että jos tipataan niin sitten tipataan kunnolla.

En suosittele kenellekkään päätyöksi. Sivutyönä ehkä mitä loistavin tapa tienata pikkasen lisää. Irtisanomis aika on tosiaan hyvin pieni ja snykyään hyvät ovet on aika vähissä. Tunti oville pääsee tietenki firmojen kautta. Siellä nyt ei pääse huimia tienaamaan.

Parhaat tipsut jättää poikkeuksetta toiset poket.
Nuoret asiakkaat jättää tosi harvoin yhtäään mitään, mutta taitaa johtua siitä ettei niillä sitä rahaa oo jaettavaksi asti.
Tulee sitä itekki aina jätettyä kun lähtee rymyymään. Se 20e tulee oikeestaan aina jätettyä. Aamulla voi sitten taas ihmetellä että mihin ne rahat on kadonnu :D

esni sanoi:
Kolmella eurollahan saa jo kaljan!

Nojuu... mulla se ei niin kauheesti kirpasis... se viimenen kalja kun tuntuu aina olevan liikaa :D Tai itseasiassa varmaan ne kolme viimistä....

taksia kun ajelin niin huomasi kyllä että todella harvoin sitä tippiä tuli, ja jotenkin en kyllä sitä odottanutkaan. Usein ns. varakkaammat seurueet tippasivat, ja mahdollisesti känniset "isännät" kun saivat juttuseuraa :)

Minä en oikein ymmärrä miksi ravintola-alalla pitäisi antaa tippiä, eihän muidenkaan ammattiryhmien edustajille ole tapana maksaa ylimääräistä palvelusta. Palvelu on poken työtä ja siitä hänelle maksaa työnantaja. (olen ollut ravintolassa töissä ja saanut tippiä, mukavaahan se on muttei missään nimessä asiakkaan velvollisuus.)

Hannipali ei koskaan petä :D

Niin ja noista tipeistä: Strippareille on joskus tullut pistettyä setelirahaa tissipankkiin, jos on sellaiseen paikkaan eksynyt. Mutta että sille apinalle ovensuussa... :rolleyes:

En taida tuntea yhtäkään pokea, joka tekisi ovihommaa pääduuninaan. No joo, yksi tavallaan tekee, mutta hän onkin "pokejen kuningas", eli vastaavassa asemassa.

Mulla on varmaan jotenkin hyvin outo suhde rahaa, koska minusta olis noloa antaa tippiä. Eli nään sen niin, että tipin antaja asettaa itsensä kyseisen työntekijän ylöpuolelle :confused: No, mun oli penskanakin jotenkin äärettömän vaikeaa ja noloa pyytää iskältä viikkorahaa, jos hän ei sitä itse muistanut antaa.

Ite oon kanssa pari kertaa saanut tippiä, olin tosin silloin punttisalilla hommissa, ja yks vanhempi mies anto kerran 50mk, ja toisen kerran 100mk? Mä kyllä aattelin, että hän on jotenkin kajahtanut, ja koitin aina seuraavalla kerralla antaa rahat hänelle takaisin. Ja yhdellä salin asiakkaalla, (poke), oli tapana jättää tippiä esim. ostamansa drinksunsa hinnan ja antamansa rahan erotuksen verran. Sekin oli jotenkin noloa, ja laitoin ne rahat aina henkilökunnan virkistyskassaan
:)

Hannibal sanoi:
Jaa-a, kai sillä joku elää normaalisti tai normaalisti. Itse kyllä ennemmin ampuisin itseni kuin menisin koura ojossa seisomaan jonkun vitun juottolan ovelle. Toivottavasti tästä oli apua. :joulu5:

Jos jossain välissä joudun kärjäämään ovella käsi ojossa ni voit tulla ampumaan mutki.
Kerjääminen kuuluu koirille. Jos joku sulle rahaa tyrkyttää ni etkai sä nyt siitä kieltäydykkään.

Ei se nyt ehkä niin hauskaa oo mutta kyl siit sopivan korvauksen kuitenki saa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom