Elääkö poken palkalla oikeesti?

esni sanoi:
En ole vielä koskaan tavannut pokea, joka olisi ollut tipin arvoinen. Kai mä käyn väärissä paikoissa. Mutta jos poke vittuilee tai ei ole huomaavinaan tms. tosi aikuista, ja näyttää, kuinka hemmetin raskasta sillä on, kun se on töissä, niin pitäisikö sille siitä vielä tippiä antaa, että jatka samaan malliin?

No eihän sellaiselle pokelle tippiä tarvitse antaakaan. Jos palvelu on hyvää, siitä palkitaan tipillä (joo, yhtä saatanan kerjäämistähän se ovella seisominen oli - kerjäämistä teoilla, siis).

Lhw sanoi:
Oltiin tässä kaverin kanssa nimeltämainitsemattomassa baarissa(ei helsingissä) ja poke sano ovella että ollaan liian nuoria. Ikää 20 ja vähän aikaa sitten astunut uusi ikäräjä voimaan, 21. - - Tuolla kyseisessä paikassa kävin alkuvuodesta varmaankin parikymmentä kertaa, tutut poket jne.
Hehee, on ovimiehet vähän "opettaneet" poikia. Tod.näk. vittuilun vuoksi ovat evänneet sisäänpääsyn. Jos ovimiehet tunnistavat ja tietävät että ennenkin on kaverit käyny, niin ei tuo ikäraja ole ollut kuin tekosyy.

kahlaajalintu sanoi:
En suosittele kenellekkään päätyöksi. Sivutyönä ehkä mitä loistavin tapa tienata pikkasen lisää.
Kympin arvoinen ajatus. Paskaa hommaa. Kuka haluaa avata ovea ja vahtia takkeja useita vuosia?

kahlaajalintu sanoi:
Nuoret asiakkaat jättää tosi harvoin yhtäään mitään, mutta taitaa johtua siitä ettei niillä sitä rahaa oo jaettavaksi asti.
Monesti johtuu myös siitä, että nuorilla ei yksinkertaisesti tule tippaaminen edes mieleen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
fish sanoi:
No eihän sellaiselle pokelle tippiä tarvitse antaakaan. Jos palvelu on hyvää, siitä palkitaan tipillä (joo, yhtä saatanan kerjäämistähän se ovella seisominen oli - kerjäämistä teoilla, siis).

Vai että kerjäämistä teoilla. Eikös tota kaikissa muissa ammateissa kutsuttas asiakaspalveluksi?? :D

Dobermann sanoi:
Toiset poket ottaa tipit kysymättä, annat 10 egeä narikkaan joka maksaa 2 euroa, odotat vaihtorahoja.. Vastaus: Se oli sitten tasaraha! - ok , eipä siin jaksa jäädä narisemaan, mutta ainakin oppii maksamaan pienemmäl setelil.

Pakkikselta opittu tapa, taisi olla "Sumu" kuka tuota opetti edellisessa vastaavassa viestiketjussa.

Itse en jätä koskaan tippiä, olen pihi / mielestäni työnantaja maksaa palkat. Jos siitä 8 eskon sisäänpääsystä, 2 eskon narikasta ja 6 eskon kuivasta siideristä ei jää rahaa palkkoihin niin ravintola kannattaa lopettaa.

Itse olen saanut kerran tippiä kun olin Yhdysvalloissa huvipuistossa töissä, vedin lasten sähköautoja. Siihen tuli perhe paikalle jolla oli kaksi tosi pientä lasta. Kysyivät minulta saavatko lapset ajaa, sanoin että ei ole muita rajoituksia kuin pituus ja sen lapset täyttävät. Siinä sitten juoksin koko ajan radalla auttamassa kersoja. Käänsin aina autot seinästä pois kunnes he olivat kiinni seuraavassa seinässä. Perheen poistuessa lasten isä jättäytyi hieman ja antoi minulle 5 dollaria huomaamattomasti käteen. Se oli kivaa.

Yhdysvalloissa tarjoilijoiden minimipalkka on noin 40% muiden ammattien minimipalkoista. Heillä on oikeus ottaa 10% laskun loppusummasta tippiä, vaikka asiakas ei sitä haluaisi antaa. Eli laki on siirtänyt palkat asiakkaalle, järjestelmä on selvä ja toimii hyvin.

taisto sanoi:
Yhdysvalloissa tarjoilijoiden minimipalkka on noin 40% muiden ammattien minimipalkoista. Heillä on oikeus ottaa 10% laskun loppusummasta tippiä, vaikka asiakas ei sitä haluaisi antaa. Eli laki on siirtänyt palkat asiakkaalle, järjestelmä on selvä ja toimii hyvin.

Aaah...nyt on pakko lainata mun lempielävänvalokuvanmaalaria: "I don't believe in tipping."

Tippiä jätän aina, kun siihen on jokin syy, hyvä palvelu, pääsen jonon ohi tms.

suomi on aivan eri asia kuin jenkit tippien suhteen...siellä poket yms tarjoilijat elävät tipeillä. Heidän peruspalkka ei ole mikään hyvä.

ja kun näillä hinnoilla mitä ravintoloissa on, en anna tippiä.

esni sanoi:
:offtopic:

En ole vielä koskaan tavannut pokea, joka olisi ollut tipin arvoinen. Kai mä käyn väärissä paikoissa. Mutta jos poke vittuilee tai ei ole huomaavinaan tms. tosi aikuista, ja näyttää, kuinka hemmetin raskasta sillä on, kun se on töissä, niin pitäisikö sille siitä vielä tippiä antaa, että jatka samaan malliin? En mä ole mikään pikkuprinsessa, perseestähän ne rahat tässäkin revitään, vaikken yötyötä teekään. Haluaisi vaan edes vapaalla olla maailman kanssa väleissä. :rolleyes:

jep tiedän yhden paikan jos ainakin mun mielestä ja monen kaverinkin mielestä on poket aivan perseestä..helvetin töykeitä..ja vittuilevatki, eipä oo tullu siellä paikassa käytyä enään sen jälkeen mutta toisaalta jos paikka ja poket on mukavia niin ei ole ollenkaan niin suuri kynnys antaa tippiä.. ;) ja vielä :offtopic: mutta jos poketkin on "perseestä" niin kyllä se mun mielestä vaikuttaa myös siihen baariinkin suhtautumiseen ainakin omalta kohaltani.

Aslakille, ilmeisesti et ole tehnyt useissa erilaisissa paikoissa duunia. Itse tein koko skaalan tanssilavoista karaokeräkälöihin ja teinipaikkoihin. Perähikiällä on helppo olla töissä jos asuu siellä ja suurinpiirtein on kaikkien sukulainen. Vaikka duuni on helppoa, sen hoitaminen vain usein perähikiällä on täysin ammattitaidotonta säätöä. Kaikki ovat sukua toisilleen ja poke on vallan kiusallisessa tilanteessa kun pitäisi heittää naapurin Lilli pihalle ja Lillin isä on poken pomo. Jos taas on täysin vieras tuommoisessa paikassa, saa sitten tehdä duuniakin kahta kauheammin. Kaupungissa kun heittää jonkun ulos, menee se 10 metrin päässä olevaan ravintolaan loppuillaksi, perähikiällä ne läskipäät jää itkemään siihen ovelle ja ovat takuuvarmana joka vitun viikonloppu poraamassa porttikieltoaan. Siinä saa sitten pitää järjestystä ulkona ja sisällä.

Tipistä. Kyllä on lapin lisää nyt tipeissä, kuten Sumu tossa sanoi, 50€ on semmoinen tippi, että täällä junttilassa saa olla tyytyväinen jos noin kovasti joka ilta saa. Harvassa on paikat, missä tipit liikkuu naamaa kohti semmoisissa lukemissa, että pelkästään niillä eläisi. Joissakin ykköspaikoissa tipit voivat olla rajuja asiakaskunnasta johtuen, mutta pääsääntöisesti räkälästä on aika vaikea 50 euroa saada.

Mike sanoi:
Aslakille, ilmeisesti et ole tehnyt useissa erilaisissa paikoissa duunia.

En tietenkään ole tähän ikään mennessä ehtinyt kovin laajalti noita töitä tehdä, jonkunverran kuitenkin. Kai tässä nyt on niin että mulla on ollut hyvä tuuri noitten "perähikiän" ravintoloiden suhteen kun mittän ongelmia ei ole ollut ja tippiäkin on tullut ihan mukavasti.

Mike sanoi:
Tipistä. Kyllä on lapin lisää nyt tipeissä, kuten Sumu tossa sanoi, 50€ on semmoinen tippi, että täällä junttilassa saa olla tyytyväinen jos noin kovasti joka ilta saa.

Jaa onkos Helsinki junttila :hyper: ...sori oli pakko.

Mut joo sen verran viel että missään lähiöpubissa jollain ostarilla en suostuisi ovella olemaan.

En tiedä pitääköhän tää paikkaansa mutta jos muistat antaa pokelle tippiä aina, niin ehkä jos sulla tulee jotain ongelmia baarissa niin saattaa se poke puolestaan myös muistaa että toi on "hyvä tyyppi" ja heittää vaikka van sen toisen pihalle tai tehä jotain muuta kuten just päästää jonon ohi tai jotain, vai?

kahlaajalintu sanoi:
Nuoret asiakkaat jättää tosi harvoin yhtäään mitään, mutta taitaa johtua siitä ettei niillä sitä rahaa oo jaettavaksi asti.

Omalta kohdaltani, ja ehkä muutaman muunkin puolesta puolustusta tuohon.

Itte eikä varmaan monet muutkaan nuoret ole harrastanu ravintolakulttuuria, ainakaan maksumiehenä, siis syömässä raflassa illalla jne, joten IMO ihan ymmärrettävää että tippaaminen on ehkä hieman vieras tapa. Paitti jossain matkoilla on tippejä jättänyt, mutta siellä on hieman rahan arvon tuntu muutenkin kadoksissa.

Ite oon ajatellu antaa tippiä kyllä, mutta oon jättäny antamatta kun on jäänyt hieman epäselväksi paljonko sitä on hyvä antaa, että ei vaikuttaisi hyvätapaiselta pihiltä, tai känniseltä leveilijältä :rolleyes:

Onko 2 e tuollainen sopiva sitten?

Voi aina jättää sen viimeisen ottamatta, mielummin antaa pois rahana kuin antaa ylen jos sille päälle sattuu.

Jortsu sanoi:
Etkös sä tuossa toisessa threadissä ollu vähän niiku tämän tyyppistä toimintaa vastaan?

:5:

Richard75 sanoi:
Herrasmiehen hyviin käytöstapoihin jo kuuluu jättää hieman tippiä.

Mä en vaan tajua, että mistä? Mulla se on mennyt aina näin:

menen baariin ---> multa pyydetään rotsi ---> maksan noin 2 e ---> dokaan rauhassa koko illan ---> haen rotsin veke ---> menen himaan.

Rafla on kuitenkin sen poken työnantaja, en minä. En mä jätä baarimikollekaan tippiä. Eli miksi rotsista pitäisi erikseen tipittää sen kahden egen lisäksi?

Eiche sanoi:
Omalta kohdaltani, ja ehkä muutaman muunkin puolesta puolustusta tuohon.

Itte eikä varmaan monet muutkaan nuoret ole harrastanu ravintolakulttuuria, ainakaan maksumiehenä, siis syömässä raflassa illalla jne, joten IMO ihan ymmärrettävää että tippaaminen on ehkä hieman vieras tapa. Paitti jossain matkoilla on tippejä jättänyt, mutta siellä on hieman rahan arvon tuntu muutenkin kadoksissa.

Ite oon ajatellu antaa tippiä kyllä, mutta oon jättäny antamatta kun on jäänyt hieman epäselväksi paljonko sitä on hyvä antaa, että ei vaikuttaisi hyvätapaiselta pihiltä, tai känniseltä leveilijältä :rolleyes:

Onko 2 e tuollainen sopiva sitten?

Voi aina jättää sen viimeisen ottamatta, mielummin antaa pois rahana kuin antaa ylen jos sille päälle sattuu.

Aika paljon noissa paikoissa käy niitäkin asiakkaita joille se 1,5e tai 2e narikka maksu kootaan 10 ja 20 sentin kolkoista ja budejetti iltaa kohden ei ole kummonen. Ymmärrän hyvin ettei siinä jaeta hirveitä tippejä vaikka olisi kuinka tyytyväinen saamaansa palveluun.
En varmaan itekkään jakanu mitään hirveitä tippejä sen ikäsenä mihinkään suuntaa, kun sitä rahaa ei tosiaan ollut niin hirveästi.

Kyllä sen 2e noissa ns.teinipaikoissa paikoissa huomataan. Sen verran vähän siellä oikeesti sitä tippiä jää.
Jossain pintaliitopaikoissa toi menis varmaan jo vittuiluna ellei se sitten oo kyse siitä ettei haluu esim. vaihtorahoja takaisin narikasta kun maksaa setelillä.

Onhan se ihan oma valinta muutenki haluaako yleensä jättää mitään.
Yksi helpoin tapa jäädä mieleen on jättää pikkusen tippiä. Sellaset kantikset muistetaan ihan yleensä aina hyvällä.

Aslak sanoi:
En aio iltaakaan Helsingissä tehdä ovihommia. Puhuin yleisesti koko Suomesta, täällä on hädintuskin edes tippikulttuuria. Baariin tullaan kuin johtajat ja lähdetään vähin äänin. Onneksi on niitä asiakkaita, jotka tulevat vähin äänin ja lähtiessä osoittavat sivistyksensä ja huomaamattomasti kiittäessään antavat tipit.

OT: Itse haen jonnekin viikonlopputöihin opiskellessani. En aio mihinkään kauppaan mennä, sen verta en sinne millään sovi. Kyllä siitä varmaan sen verta saa rahaa että voin maksaa laskuja pois ja jää rahaa enemmän elämiseen.

Aslak sanoi:

QUOTE]

Helsinki on junttila globaalisti katsoen.

Monet kehäkolmosen sisäpuolella asuvat persreiät (useasti savosta kotoisin olevat) eivät vaan tahdo sitä tunnustaa.

Kerran eläessäni olen tippiä jättänyt pokelle. Poke heitti läppää, kun marssittiin sisälle. Jotain tällasta; "Noniin, sisään vaa ja kännii päälle kunnolla ja naiset kainaloon". :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom