Kyllähän nytkin opintotukea saa vain rajallisen ajan. Jos ylipäätään tukea jaetaan, niin se tulisi mielestäni sitoa suoritettuihin opintopisteisiin. Eli ihan sama missä ajassa opinnot suoritetaan, saat x-määrän opintotukea. Jos suorittaa koko tutkinnon vuodessa, saa myös sen vuoden aikana koko summan, jos taas vetelehtii 5-7vuotta opinnoissa, saa silti kokonaisuutena vain sen saman summan kuin nopeammin opiskellut kaveri. Tulorajat poistaisin kokonaan. Muut etuudet/opiskelija-alennukset säilyttäisin, kun ei niitä nytkään niin kummoisesti ole.
Tämä ei silti poista ongelmaa toisten alojen työvoimapulasta ja ylitarjonnasta joillain aloilla.
SIC-kin kanssa olen samaa mieltä kieltenopiskelusta.
Olen kanssanne samaa mieltä. Joku pääsis tolla hyville kk-liksoille, mutta se ei olis keneltäkään pois jos joku valmistuu nopeammin. Aina on niitä, jotka etenee muita nopeammin. Hyvä niin.
Purtsille, eikö jatkuva koulutus ja kehittyminen työelämässä ole vain plussaa, nykypäivänä monella alalla jopa pakollista?
Mä lukisin tähän myös sen, että on valmis kehittämään itseään ja esim. sitä kielitaitoaan viimeistään siinä vaiheessa kun tarvetta ilmaantuu. Ainakin omalla alalla joutuu usein nopeastikin omaksumaan uusia asioita. Menisi jo aika stressaavaksi opiskella joka kielestä alkeita jo koulussa vain pahan päivän varalle, kun ei voi ikinä tietää milloin se mandariinikiinaa puhuva asiakas onkin jo kulman takana.
Kyllä. Jatkuva itsensä kouluttaminen on ainut tie menestykseen. MUTTA. Vaikka koulutukset olis ilmaisia, vain 10 % jengistä menee vapaaehtoisesti koulutukseen. Kelaa, ilmainen koulutus/seminaari/tms. niin vain 10 % löytää itsensä sieltä.
Sen lisäksi VAIN 2 % jengistä pystyy itsenäiseen työhön ilman MITÄÄN valvontaa/johtomista. Jo jostainhan se esimiesten palkka pitää ottaa.. Kierre on valmis.
Se, että rajoitettaisiin yliopistoissa toisten aineiden opiskelua on minusta huono asia. Moniosaajat löytää yleensä paremmin töitä, ja usein kahden erilaisen "linjan" välistä löytyy synergiaetuja joita voi hyödyntää töissä. Mä antaisin opiskella, mutta valmistumisaikaa se ei sais venyttää vuotta pidempään.
Vertaan tota pakkoruotsi mun menneisyyteen. 15 vuotiaana mopopoikana tiesin kaikesta kaiken, ja vaikka opettajat yritti kannustaa mua "jos tapaat kivan ruotsalaisen tytön, niin eikä hän osaa englantia. Mitäs sitten..?" lauseilla, ei Itä-Suomessa paljoa Ruotsia kuultu. Ja minähän en sitä opiskellut.
Nyt 33-vuotiaana yrittäjänä kiroan omaa tyhmyyttäni. On ollut lukuisia kertoja, kun toista kotimaista olisi tarvittu. Tod näk vuosia sitten olisin päässyt erääseen unelmaduuniin jos kieli olisi taipunut "jag heter Purtsi" tasoa pidemmälle. Siksi valtion pitää olla toisten puolesta kaukaa viisas, ja kannustaa siihen kielten opiskeluun englannin lisäksi. Ehkä se Ruotsi ei ois ainut vaihtoehto, mutta kaksi kieltä sisällyttäisin suunnitelmiin.
Joku puhui tuolla että kaikki yritysten kehityskeskukset, hautomot jne. innovaatioita tukevat jutut pitäis lopettaa. :wall: Vittu miten järjetön mielipide! :wall: Päinvastoin, noita ideoita ja puuhamiehiä pitäis tukea ainakin tuplasti nykyistä enemmän. Ilman uusia innovaatioita kehitys pysähtyy, ja joka päivä "kärki" karkaa yhä kauemmaksi.