Eduskuntavaalit 2011

Mitä puoluetta äänestät?

  • Kokoomus

    Votes: 0 0,0%
  • Keskusta

    Votes: 0 0,0%
  • SDP

    Votes: 0 0,0%
  • Vihreät

    Votes: 0 0,0%
  • Vasemmistoliitto

    Votes: 0 0,0%
  • Perussuomalaiset

    Votes: 0 0,0%
  • RKP

    Votes: 0 0,0%
  • Muutos 2011

    Votes: 0 0,0%
  • Kristillisdemokraatit

    Votes: 0 0,0%
  • Vapauspuolue

    Votes: 0 0,0%
  • SKP

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    0
Mähän en kellekkään muulle ole vastuussa kun itselleni, niin mä en myöskään näe mitenkään perustelluksi tukea tälläistä verohelvettiä. Jokanen on vastuussa itselleen, jos ei senvertaan omaa osaamiseensa luota että tarttee hyvinvointiyhteiskunnan ja tasapäistämismallin turvakseen, onkin ehkä parempi pysyä vaan siellä sosialistien mullesullemullesulle-maassa. Kyllä se nyt on niin että mitä vähemmän veroja ja hyysäystä, sitä parempi, jos on tyhmä / laiska (=kumpaa itse olet? vai miksi kannatat tuollaista mallia) niin sitten tietenkin mitä enemmin verotuksesta kustannetaan sitä parempi

e: kun kerta itse olet noin helvetin erinomainen huippuasiantuntija,niin älä pliis kun ajat sillä uudella porschella niin sentään ihan kaikki naisia vie, jätä meille muillekin jotain. Äläkä irtisano ihan kaikkia alaisiasi, kaikki ei löydä aina töitä yhtä hyvin kuin te alfaurokset ja massimiehet
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mähän en kellekkään muulle ole vastuussa kun itselleni, niin mä en myöskään näe mitenkään perustelluksi tukea tälläistä verohelvettiä.
Muista nyt kuitenkin että sillä verohelvetillä on maksettu sunkin elämä aika pitkälti. Sun asenne on vähän sellainen, että imetään mitä vain saadaan ja sitten lähdetään niskoja nakellen ja dissaten ulkomaille utopiaan. Lasku jää tänne.

Jokanen on vastuussa itselleen, jos ei senvertaan omaa osaamiseensa luota että tarttee hyvinvointiyhteiskunnan ja tasapäistämismallin turvakseen, onkin ehkä parempi pysyä vaan siellä sosialistien mullesullemullesulle-maassa.
Samaa mieltä vastuusta, siksi kummastelinkin kovasti noita höpinöitä siitä että suomalainen tutkinto olisi joku ylitsepääsemätön kynnys työn saamisessa ulkomailla. Niinhän sinä väitit ja siitä koko homma lähti. Sosiaaliturvan ja muiden maksamien palveluiden tarpeettomuudesta on helppo huudella kun on saanut käyttää niitä lapsuudesta saakka.


Kyllä se nyt on niin että mitä vähemmän veroja ja hyysäystä, sitä parempi, jos on tyhmä / laiska (=kumpaa itse olet? vai miksi kannatat tuollaista mallia) niin sitten tietenkin mitä enemmin verotuksesta kustannetaan sitä parempi
Lähtökohtaisesti olen itseasiassa samaa mieltä; mitä vähemmän veroja ja kyttäystä sitä parempi. Lisäksi julkisen sektorin kaventaminen(ja ennenkaikkea tehostaminen myös muilla keinoin kuin pelkkä henkilöstön vähentäminen) pidemmällä aikavälillä on myös mielestäni erittäin kannatettavaa. Ero tulee nyansseissa; se että huudellaan iskulauseita 75% vähennyksistä julkisen sektorin työntekijämäärissä, 50% kokonaisverotuksen alentamisesta ja 1500e/kk palkkakatoista julkiselle, on tasan yhtä lapsellista kuin se että oletetaan energiatuotannon ratkaisun olevan sähkön ottaminen seinästä. Lienen sekä laiska että tyhmä sillä kannatan tosiaan kunnollisen sosiaaliturvan ylläpitoa sekä koulutuksen maksuttomuutta. Se ei kuitenkaan mun tyhmässä päässä poissulje sitä että tätä julkista toimintamallia näiden tarjoamisessa voi edelleen kehittää.

Kannattaa muistaa sekin että suomessa on järjetön määrä yksityisen sektorin toimijoita jotka ovat täysin riippuvaisia isosta julkisesta hallinnosta ja sen tarvitsemista palveluista. Massiiviset supistamiset julkisella vaikuttaisivat maan talouteen aika perkeleen laajasti. Siksi tuota tehostamista tulee tehdä riittävän ajan kanssa eikä lähteä sohimaan ihan mitä sattuu.


e: kun kerta itse olet noin helvetin erinomainen huippuasiantuntija,niin älä pliis kun ajat sillä uudella porschella niin sentään ihan kaikki naisia vie, jätä meille muillekin jotain. Äläkä irtisano ihan kaikkia alaisiasi, kaikki ei löydä aina töitä yhtä hyvin kuin te alfaurokset ja massimiehet
Ota toki vielä suolasirotin niin maistuu toi fail paremmalta.
 
Kyllä suomalainen koulutus on ihan laadukasta, tosin varmaan alojen välillä on vaihtelua. Kyllä niillä suomalaisilla papereilla + suomesta hankitulla työkokemuksella on ihan hyvät mahdollisuudet lähteä mihin tahansa työskentelemään.

Holhous ärsyttää tosin, lisäksi koko sosiaalituki-järjestelmä pitäisi miettiä uudestaan. Älyttömästi menee rahaa epäselviin prosesseihin, muinaisiin IT-järjestelmiin jne jne. Hommaa pitäisi tehostaa todella, mä oikeasti alan olla kansalaispalkan puolella.

Tuntuu vielä siltä, että ne työssä itsensä rikkoneen eivät niitä tukia saa elleivät jaksa vuosia taistella. Sen sijaan työelämään lähtemättömät kyllä tukia nostelevat vailla vaivoja. Omassa lähipiirissä saanut seurata valitettavasti tapauksia joissa vammojen takia töitä ei voida tehdä, mutta tukien kanssa saa painia vuodesta toiseen.

Maahanmuuttoasioita pitäisi tiukentaa, harmi vaan että se keskustelu on niin överiä. Ei kukaan halua asettua "kriittisten" taakse, koska ei halua leimaantua vauhkoojaksi. Mikä on ihan ymmärrettävää, sellaista asiasta keskusteluahan on tosi vähän aiheesta. Sen sijaan tunteiden palo käy kuumana jatkuvasti, ei hyvä.

Verot on helvetin korkeat ja esim. ruoka on ihan naurettavan hintaista. Kallista on asua tässä maassa jossa palkat eivät kuitenkaan ole mitään kummoisia. Toisaalta, paljon hyvääkin on, sen huomaa joka kerta kun on vähän pidempään jossakin alhaisen hintatason maassa. En minä halua asua maassa jossa jengiä nukkuu keskustan kaduilla.
 
Kyllä suomalainen koulutus on ihan laadukasta, tosin varmaan alojen välillä on vaihtelua. Kyllä niillä suomalaisilla papereilla + suomesta hankitulla työkokemuksella on ihan hyvät mahdollisuudet lähteä mihin tahansa työskentelemään.
Näinpä.

Holhous ärsyttää tosin, lisäksi koko sosiaalituki-järjestelmä pitäisi miettiä uudestaan. Älyttömästi menee rahaa epäselviin prosesseihin, muinaisiin IT-järjestelmiin jne jne. Hommaa pitäisi tehostaa todella, mä oikeasti alan olla kansalaispalkan puolella.
Perustuloa kannattaisin itsekin, nykyinen lomake- ja luukkuviidakko on täysin järjetön. IT-järjestelmät on yksi keskeinen asia mitä pitäisi kehittää, tälläkin hetkellä mm. maanlaajuinen terveydenhuollon tietojärjestelmä taitaa olla ollut työnalla jo ties kuinka kauan ja valmistuu ehkä joskus. Vielä 2008 oli puhetta että systeemit pitäisi olla käytössä 2011. Ei hyvältä taida näyttää ja rahaa palaa.

http://www.tietoviikko.fi/taustat/article371547.ece
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/...kaatua+erimielisyyksiin/1135239809308?ref=rss

Vielä parempi esimerkki on AKE:n tietojärjestelmähanke. Lienee vieläkin työn alla.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135246271386?ref=lk_hs_ko_1
Tuntuu vielä siltä, että ne työssä itsensä rikkoneen eivät niitä tukia saa elleivät jaksa vuosia taistella. Sen sijaan työelämään lähtemättömät kyllä tukia nostelevat vailla vaivoja. Omassa lähipiirissä saanut seurata valitettavasti tapauksia joissa vammojen takia töitä ei voida tehdä, mutta tukien kanssa saa painia vuodesta toiseen.
Ongelmahan tahtoo olla juurikin se, että ne jotka putoavat työelämästä solahtavat monesti sen turvaverkon läpi että heilahtaa. Samaan aikaan ne jotka osaavat vetää oikeista naruista ja tietävät mistä kannattaa ruinata mitäkin, väärinkäyttävät tukijärjestelmiä.

Maahanmuuttoasioita pitäisi tiukentaa, harmi vaan että se keskustelu on niin överiä. Ei kukaan halua asettua "kriittisten" taakse, koska ei halua leimaantua vauhkoojaksi. Mikä on ihan ymmärrettävää, sellaista asiasta keskusteluahan on tosi vähän aiheesta. Sen sijaan tunteiden palo käy kuumana jatkuvasti, ei hyvä.
Suuret puolueetkin ovat niin munattomia ettei tähän juuri kukaan edes uskalla tarttua vaikka kanta olisi mikä. Lähinnä kuulee puolesta ja vastaan argumentteja tarpeellisuudesta, olisi myös mielenkiintoista kuulla oikeasti ehdotuksia toimenpiteistä millä tuotakin sotkua lähdettäisiin selvittämään.

Lisäksi kunnallisellakin tasolla vituttaa moni asia. Helsingin pienet asunnot ovat hinnoiteltu pilviin mutta silti 2003 säädetty asetus siitä että asuinkerrostalojen asuntojen keskimääräinen asuinpinta-ala tulee olla yli 75m2 on edelleen voimassa. Koko maan tasollakin 1-2 hengen talouksia on yli 70% kotitalouksista samaan aikaan kun 45% asunnoista on yksiöitä tai kaksioita(luvut vuodelta 2008). Se ei tunnu kiinnostavan siltikään. Lisäksi rakennetaan helvetin matalasti ja tulevaisuudessa alueellinen rakentaminen näyttää vaan menevän täplittäin kohti Sipoota. Ei tuolla ainakaan hinnat halpenemaan tule. Ellei seuraavan 20 vuoden aikana kuplat poksahtele niin alkaa olla aika railakkaat hinnat asunnoissa. Vuosituhannen vaihteen ympärille syntyineillä ensiasunnon ostajilla tulee mielenkiintoiset ajat.
 
Jeps, ja mikä on noiden kaikkien IT-projektien taustalla? Tietoenator... Siinä voisi puhua jo korruptiosta ja isoista rahoista! Toivottavasti tulevaisuudessa hommaan saadaan jotain järkeä, ymmärtääkseni nyt on jo jotain keskitettyä tietohallintoa perustettu joka hanskaa noita asioita sen paikallisen virkamiehen sijaan. Tuo ei ole sellainen mediaseksikäs aihe, keskustelua on ollut mutta ei paljoa. Rahaa on syydetty kuitenkin ihan helvetisti konsulteille, siis ihan naurettavia määriä.
Vihaan populismia, mutta samalla sitten suomen tehokkain sairaala, tämä lakkautettu reumasairaala ei saa niitä muutamia miljoonia että toimintaa voitaisiin jatkaa. Minkä helvetin takia niitä korkeita veroja maksetaan?

Noissa tukiasioissa. Tuntuu, että sellainen rehellinen elämänsä työtä tehnyt ihminen lähes poikkeuksetta joutuu vaikeuksiin kun tulee aika saada tukia kun töitä ei enää pystytä tekemään (kuinka moni esim. raksalla selviää ongelmitta siihen eläkeikään?). Kai sitä on sitten liian rehellinen, eikä tosissaan osaa pelata sitä peliä. Se jos mikä on väärin.

Maahanmuuttokeskustelussa ei kyllä tosissaan ole mitään kehitysideoita hirveästi ollut esillä, suuntaan tai toiseen. Se on lähinnä sellaista aatteiden taistoa.

Asuntohommat onkin sitten vielä yksi suo. Itse en usko mihinkään kuplan puhkeamiseen, koska fakta on että ihmisten täytyy asua jossakin ja niitä kämppiä ei ole. Hinnat voi kääntyä laskuun, mutta toistaiseksi ei kyllä näytä että tilanne muuttuisi miksikään. Itse juuri kämppää olen vaihtamassa ja nimenomaan yksiötä Helsingistä myymässä, onhan se neliöhinta jotain ihan kohtuutonta...
 
Maahanmuuttoasioita pitäisi tiukentaa, harmi vaan että se keskustelu on niin överiä. Ei kukaan halua asettua "kriittisten" taakse, koska ei halua leimaantua vauhkoojaksi. Mikä on ihan ymmärrettävää, sellaista asiasta keskusteluahan on tosi vähän aiheesta. Sen sijaan tunteiden palo käy kuumana jatkuvasti, ei hyvä.

Eri maista tulleiden mamujen eroista ja ongelmista puhumalla saadaan herkästi se rasisti-hitlerin leima otsaan hyysäreiltä ja kukkahattutädeiltä ja -sediltä. Sen sijaan voitaisiin kylmästi säätää sellainen laki, että maahan ei pitempiaikaisesti saa asettua ennen kuin on työpaikka hommattuna ja suomalaiseen sosiaaliturvaan pääsee käsiksi vasta, kun on tehty x-määrä vuosia täällä töitä. Turvapaikkaturismi loppuisi ja maahan tulisi vaan tuottavaa porukkaa. Jokainen asioista perillä oleva voinee todeta, että melko heikosti on maahanmuuttoasiat viime aikoina menneet, ellei perimmäisenä tarkoituksena ole muuttaa Suomea Suomaliaksi.

Suomalaisesta koulutuksesta vielä pari sanaa. Kyllä suomalaista korkeakoulututkintoa arvostetaan monessa maassa paljon. Juttelin parin nigerialaisen liiketalouden opiskelijan kanssa (Suomessa suorittivat tutkintoaan englanniksi) ja kysäisin aikovatko jäädä Suomeen töihin kun valmistuvat. Vastaus oli että eivät aio, vaan tulivat tänne hakemaan ilmaisen koulutuksen, jota heidän kotimaassaan arvostetaan kovasti. Sanoivat pääsevänsä suomalaisen tutkinnon ansiosta erittäin hyviin hommiin kotimaassaan. Suomessa pelkällä tradenomin tutkinnolla ei vielä kuuhun mennä, mutta hyvät tyypit kyllä menestyy tutkinnosta huolimatta.



Edit: opiskeluaikanani ulkomaalaisten opiskelijoiden määrä moninkertaistui koulussamme. Viime vuonna taisi n. 50% opiskelijoista olla ulkomaalaisia... Jotenkin veikkaisin, että rahaa noiden kouluttamiseen menee huomattavasti enemmän, kuin mitä takaisin saadaan tänne jäävien työntekijöiden/yrittäjien muodossa, mutta ilmeisesti tämä on taas niitä imago-kysymyksiä ja pitää näyttää kuinka mahtava tämä meidän ilmainen koulutusjärjestelmämme onkaan...
 
Jeps, ja mikä on noiden kaikkien IT-projektien taustalla? Tietoenator... Siinä voisi puhua jo korruptiosta ja isoista rahoista! Toivottavasti tulevaisuudessa hommaan saadaan jotain järkeä, ymmärtääkseni nyt on jo jotain keskitettyä tietohallintoa perustettu joka hanskaa noita asioita sen paikallisen virkamiehen sijaan. Tuo ei ole sellainen mediaseksikäs aihe, keskustelua on ollut mutta ei paljoa. Rahaa on syydetty kuitenkin ihan helvetisti konsulteille, siis ihan naurettavia määriä.
Vihaan populismia, mutta samalla sitten suomen tehokkain sairaala, tämä lakkautettu reumasairaala ei saa niitä muutamia miljoonia että toimintaa voitaisiin jatkaa. Minkä helvetin takia niitä korkeita veroja maksetaan?
Tieto, Logica, yms lista jatkuu. Plus tietty hajanainen kasa erilaisia konsulttifirmoja, näille kaikille menee mieletön määrä rahaa vuosittain. Läpinäkyvyyttä tarvittaisiin paljon enemmän.
 
Muista nyt kuitenkin että sillä verohelvetillä on maksettu sunkin elämä aika pitkälti. Sun asenne on vähän sellainen, että imetään mitä vain saadaan ja sitten lähdetään niskoja nakellen ja dissaten ulkomaille utopiaan. Lasku jää tänne.

Jokanen pelaa vaan itselleen, ja kerta tämä järjestelmä sen mahdollistaa, ja se kannattavaa on, niin miksi ei? Osoittaa vaan koko sosialistitouhun järjettömyyden imo.

Samaa mieltä vastuusta, siksi kummastelinkin kovasti noita höpinöitä siitä että suomalainen tutkinto olisi joku ylitsepääsemätön kynnys työn saamisessa ulkomailla. Niinhän sinä väitit ja siitä koko homma lähti. Sosiaaliturvan ja muiden maksamien palveluiden tarpeettomuudesta on helppo huudella kun on saanut käyttää niitä lapsuudesta saakka.

Pelkästään niillä perintöveroilla mitä mun perhe on aikanaan maksanut on maksettu kyllä mun ja muutaman muun koulutus kyllä aika pitkälle. Vaikka lukisin kaks tohtorinlappua niin miinukselle jäisin. Senlisäksi oon käyttänyt öbaut aina yksityislääkäreitä, enkä kuormittanut julkista.
]
Lähtökohtaisesti olen itseasiassa samaa mieltä; mitä vähemmän veroja ja kyttäystä sitä parempi. Lisäksi julkisen sektorin kaventaminen(ja ennenkaikkea tehostaminen myös muilla keinoin kuin pelkkä henkilöstön vähentäminen) pidemmällä aikavälillä on myös mielestäni erittäin kannatettavaa. Ero tulee nyansseissa; se että huudellaan iskulauseita 75% vähennyksistä julkisen sektorin työntekijämäärissä, 50% kokonaisverotuksen alentamisesta ja 1500e/kk palkkakatoista julkiselle, on tasan yhtä lapsellista kuin se että oletetaan energiatuotannon ratkaisun olevan sähkön ottaminen seinästä. Lienen sekä laiska että tyhmä sillä kannatan tosiaan kunnollisen sosiaaliturvan ylläpitoa sekä koulutuksen maksuttomuutta. Se ei kuitenkaan mun tyhmässä päässä poissulje sitä että tätä julkista toimintamallia näiden tarjoamisessa voi edelleen kehittää.

Mä en kannata minkäänlaista julkista sosiaaliturvaa, jos joku haluaa perustaa avunantojärjestöjä, siitävaan, mutta valtion tehtävä ei ole hyysätä köyhiä tai muitakaan vähemmistöjä, valtion tehtävä on mahdollistaa hyvä toimintaympäristö yrityksille ja luoda vaurautta, ei jakaa sitä

Kannattaa muistaa sekin että suomessa on järjetön määrä yksityisen sektorin toimijoita jotka ovat täysin riippuvaisia isosta julkisesta hallinnosta ja sen tarvitsemista palveluista. Massiiviset supistamiset julkisella vaikuttaisivat maan talouteen aika perkeleen laajasti. Siksi tuota tehostamista tulee tehdä riittävän ajan kanssa eikä lähteä sohimaan ihan mitä sattuu.

Toki näin on, mutta niinkuin kipeän hampaan kanssa, 2 viikkoa särkyä vai kertanykäisy? valtion kanssa 20 vuotta kituuttamista vai kertarykäyksellä menestystarinaksi.


Ota toki vielä suolasirotin niin maistuu toi fail paremmalta.

Sä saat sitten tabascon;)

Laadukasta koulutus varmasti on, mutta miten tunnettua onkin se kysymys. Ulkomaisen palkkaaminen on kuitenkin aina isompi riski.. mutta toki kesä- ja muulla työkokemuksella ulkomailta sitä tietä tasoittaa helvetisti. (toki samankielisestä ympäristöstä kuin mihin aikoo työllistyä.. Eriasia kuitenkin hankkia kokemus suomesta kuin vaikkapa ranskasta jos meinaa hakea töihin quebeciin. Muutenkin noitten yliopistojen laadusta olen vähän sitä mieltä ettei se rajoittava tekijä 95% tapauksista ole koulutuksen taso vaan kouluttautujan taso. En mä ainakaan olisi yhtään sen parempi vaikka oisin käynyt MIT:n
 
Laadukasta koulutus varmasti on, mutta miten tunnettua onkin se kysymys. Ulkomaisen palkkaaminen on kuitenkin aina isompi riski.. mutta toki kesä- ja muulla työkokemuksella ulkomailta sitä tietä tasoittaa helvetisti.

Esim. IT-inssillä (AMK) on mahdollisuus suorittaa Microsoftin/Ciscon ja Redhatin sertifikaatit pienellä lisämaksulla. Noi merkkaa todella paljon, ihan sama mihin päin maailmaa suuntaa töihin. Suomessa on myös kyllä arvostettua asiantuntemusta monessa firmassa ja varmasti arvostettua työkokemusta voi hankkia täälläkin.

Ilmainen koulutus on sellainen valtti, että siitä luopuminen olisi mitä älyttömintä. Pienen maan pitäisi juuri panostaa siihen osaamiseen ja innovaatioon. Koulutusmääriä tietty voi tarkentaa, mutta lukukausimaksuja vastustan jyrkästi. Tämähän on mitä parasta käyttöä verorahoille.

e. Paljon on parannettavaa ja moni asia ärsyttää itseäkin tässä meidän maassa ihan tavattomasti, mutta paljon on myös hyvää. Jos mitään hyvää ei suostu näkemään, niin vähänhän se menee liioitteluksi.
 
Jokanen pelaa vaan itselleen, ja kerta tämä järjestelmä sen mahdollistaa, ja se kannattavaa on, niin miksi ei? Osoittaa vaan koko sosialistitouhun järjettömyyden imo.
Se vain osoittaa että on moraaliton ja munaton kusettaja.


Pelkästään niillä perintöveroilla mitä mun perhe on aikanaan maksanut on maksettu kyllä mun ja muutaman muun koulutus kyllä aika pitkälle. Vaikka lukisin kaks tohtorinlappua niin miinukselle jäisin. Senlisäksi oon käyttänyt öbaut aina yksityislääkäreitä, enkä kuormittanut julkista.
Kysymys on siitä mitä sinä olet maksanut, ei siitä mitä aiemmin on maksettu. Jokainen vastaa itsestään, eikös tää ollut se johtoajatus. Taisit kuitenkin olla 20-jotain ikäinen, siihen mennessä on pistetty Indicaankin pitkä penni koulutuksen, terveydenhuollon ja muiden julkisten palveluiden kautta. Kyllä mä luulen että valtio siinä on miinuksella vielä tässä vaiheessa.

Mä en kannata minkäänlaista julkista sosiaaliturvaa, jos joku haluaa perustaa avunantojärjestöjä, siitävaan, mutta valtion tehtävä ei ole hyysätä köyhiä tai muitakaan vähemmistöjä, valtion tehtävä on mahdollistaa hyvä toimintaympäristö yrityksille ja luoda vaurautta, ei jakaa sitä
Mielipide tuokin, kannattaa tosin muistaa että julkisen sosiaaliturvan ja muiden palveluiden avulla taataan myös suhteellisen onnistuneesti infrastruktuurin hoitaminen ja kehittäminen sekä taataan yhteiskuntarauha. Se on olennainen osa toimivaa ympäristöä yrityksille eikä sitä oikein voi hinnoitella.

Toki näin on, mutta niinkuin kipeän hampaan kanssa, 2 viikkoa särkyä vai kertanykäisy? valtion kanssa 20 vuotta kituuttamista vai kertarykäyksellä menestystarinaksi.
Väitätkö nyt oikeasti että noilla teeseillä mitä sanoit(eli nuo oikeasti radikaalit supistukset) tästä maasta tulisi jokin menestystarina? Luulen että se johtaisi työttömyyteen ja epävakauteen, siinä on paha rakennella mitään menestystarinoita. Jengi putoaisi sen sosiaaliturvan varaan, jos taas sitäkään ei olisi niin tilanne olisi vielä vaikeampi. Kertanykäisyä parempi kuvaus olisi hampaanveto ruosteisilla pihdeillä joka johtaisi verenmyrkytykseen.
 
Sen myönnän että saksa ei mikään veroparatiisi ole, suoraansanottuna täällä on sinkuille esim aika ryöstöverotus.
Tätä mä pikkasen ihmettelen. Itse Baijerissa kasvaneena (olen muuten skidinä ollut CDU:n tarjoamissa pääsiäismunien etsinnässä vaalien alla) uskallan kritisoida tuota sun ristiriitaa ajatuksissasi. Älä unohda, että juuri saksalainen perheverotus mahdollistaa monelle perheelle sen ettei lapsia tarvitse laittaa heti vuoden vanhana lastentarhaan (toki myös pitkä hausfrau-perinne), siihen sinun nimeämääsi sosialistiseen aivopesuun. Eli kasvatus ja arvot saadan kotonta, eikä mahdollisesti tarhasta, koulusta tai ei mistään, kun missään ei enää saa mitään kuria pitää ja kotona ei enää osata koska tarha ja kouluhan hoitaa kaiken...
Tämä käytäntö voisi Suomessakin vähentää lapsiperheiden kikkailua tukiviidakossa ja mahdollisesti jopa vähentää sitä Nallen mainitsemaa rikkinäistenperheiden tukemista.

Vaikka minulle ydinperhe on se ehdoton ideaali, liberaalina sallisin silti saman sukupuolistenparien avioliitot, ehkä jopa adoptionkin. Se ei olisi millään tavalla minulta pois. Uskon vakaasti, että lapsen on parempi olla kovasti toivottuna kahden vanhemman (vaikka sitten kahden isän) perheessä, kuin... nojoo tästä on jo kirjoiteltu toinen tredi täyteen.

Samoin kuin vasten vanhoillisia linjauksia, pidän oikeutta aborttiin hyvänä asiana, samoin ehkäisyä. Tosin tänä päivänä kouluissa saisi vielä enemmän olla valistusta muuttuvan maailman mukana tuomistaan taudeista ja tulisi painottaa sitä, ettei sukupuolieläämän ole mikään kiire.

Välihuomiona muuten. Sillon 80- 90-luvuilla Baijerissa ei aluksi oikein meinannut kavereita löytyä, kunnes ihmiset saivat kuulla, että asumme maassa isäni työn takia, eikä ns. pakolaisina. Mielenkiintoista olisi tietää mikä tilanne on nyt.

väite "koulutus takaa vain paskaduunia ja työttömyyttä" on typerä. Kuten jälkeenpäin itsekin ulkomaiden opiskelusta puhuttaessa mainitset, on se koulutus pelkästään todennäköisyyksien parantamista. Ei sen koulutuksen tule sulle mitään taata, vaan antaa sulle jonkinlaisia eväitä siihen aihepiiriin liittyen.
Suurin ongelma tuon maksuttoman koulutuksen kanssa on se, että jengi voi yliopistolla opiskella ties kuinka pitkälle kaiken maailman sitätätätieteitä ja valmistua suoraan työttömäksi, jos hyvä tsäkä käy niin voi päästä päättämään toisten asioista kukkahatuksi. Jos koulutus olisi edes jollain tavalla maksullista, joutuisi porukka vähän miettimään mitä sitä oikein oikeasti kannattaa opiskella, millä alalla on töitä.

Sen sijaan voitaisiin kylmästi säätää sellainen laki, että maahan ei pitempiaikaisesti saa asettua ennen kuin on työpaikka hommattuna ja suomalaiseen sosiaaliturvaan pääsee käsiksi vasta, kun on tehty x-määrä vuosia täällä töitä. Turvapaikkaturismi loppuisi ja maahan tulisi vaan tuottavaa porukkaa.
Tästä samaa mieltä. Välillä tekisi mieli jopa miettiä, että ihan alkuperäisväestölläkin pitäisi olla x-määrä työvuosia takana, ennen kuin heruu minkäänlaista työttömyyskorvausta...


Tuon meidän ah niin ihanan ja muka ilmaisen terveydenhuollon toivoisin olevan enemmänkin nimensä mukaisesti terveydenhuoltoa, eikä sairaanhoitoa. Ennemmin niin, että se perustuisi preventiiviseen hoitoon, eikä niin että mietitään mitäs nyt kun on jo kakka housussa. Saattaisin myös kannattaa itseaiheutettujen sairauksien hoitoa ihan omasta pussista, jos oikein hurjaksi aletaan.
 
Saattaisin myös kannattaa itseaiheutettujen sairauksien hoitoa ihan omasta pussista, jos oikein hurjaksi aletaan.

Eli huonosta ruokavaliosta, stressistä, huolimattomuudesta, urheilusta, epäsäännöllisistä elämäntavoista ja lain noudattamattomuudesta...? Eiköhän sen jälkeen virkamiehet pitäisi huolta, että jokainen vaiva olisi itseaiheutettua.

Koulutuksen maksullisuutta en kannata, mielestäni on hienoa että kaikilla on mahdollisuus koulutukseen. Uskoisin, että tämä on suomenkin etu. Jotain muutoksia nykyiseen systeemiin voi tietty tehdä, mutta ehdottomasti koulutuksen tulee pysyä ilmaisena, eikä olla vain hyväosaisten mahdollisuus.
 
Eli huonosta ruokavaliosta, stressistä, huolimattomuudesta, urheilusta, epäsäännöllisistä elämäntavoista ja lain noudattamattomuudesta...? Eiköhän sen jälkeen virkamiehet pitäisi huolta, että jokainen vaiva olisi itseaiheutettua.
Ei. Lähinnä ajatuksena oli tupakka ja viina, mutta juu vasta jos oikein hurjaksi aletaan. Ongelmana on tuossa juuri se, että kuka ja miten määritellään mikä on itseaiheutettua ja mikä ei.

Koulutuksen maksullisuutta en kannata, mielestäni on hienoa että kaikilla on mahdollisuus koulutukseen. Uskoisin, että tämä on suomenkin etu. Jotain muutoksia nykyiseen systeemiin voi tietty tehdä, mutta ehdottomasti koulutuksen tulee pysyä ilmaisena, eikä olla vain hyväosaisten mahdollisuus.
Niin kuin olen jo aiemmin maininnut pidän sitä hyvänä, että meillä Suomessa on kaikille lähes samat avaimet elämään ja sen hallintaan. Eli en minäkään suoranaisesti maksullisen koulutuksen puolesta ole. Joku tolkku kuitenkin pitäisi olla tuossa huuhaan opiskelussa.
Tuonne mamu-ketjuun jo kirjoittelinkin siitä, miten on naurettavaa narista siitä, ettei koulutusta vastaavaa duunia meinaa millään irrota, jos esim. koulutuksena on teatterikuiskaaja. Itsekin aikoinani haaveilin arkeologin tai meribiologin ammatista, onneksi äitini viisaana naisena kuitenkin stoppasi tämän päiväuneni ja sai minut tajuamaan, ettei noilla aloilla hirveästi työvoimapulaa ole.
 
Totta, totta.

Pitäisikö sitten opiskelupaikkoja vähentää alan mukaan, onhan siinä nyt iso ero opiskeleeko amiksesta sähköasentajaksi, jos ala nyt edes etäisesti kiinnostaa niin töitä kyllä riittää. Verrattuna sitten ikuiseen yliopisto-opiskelijaan jonka motiivina on joku ihan muu kun työllistyminen.

Ei sitä opiskeluakaan pidä vetää liian tiukaksi, musta tuntuu että monet menestyneet yritysjohtajat, politiikot jne. eivät ole vaan juosseet kouluja läpi ennätysajassa. Samat tyypit voivat silti tietty kannattaa näitä rajoituksia kun omat koulut on käyty ajat sitten...

Frendi opiskelee yliopistossa tietotekniikkaa, onhan se homma aika älytöntä. Itse tein avoimessa AMK:ssa paljon enemmän kursseja kevään aikana, samalla täyspäivätöissä käyden. Syksyllä alkaa sitten aikuisopiskelu itselläni ja todennäköisesti saan inssin paprut nopeammin kun kaveri joka on jo pari vuotta opiskellut, tai no siitä tulee joku maisteri. Kaverilla on oikeasti puolet vuodesta lomaa ja viikossa pari päivää koulua.

Itse amiksen käyneenä ja omalla alalla parikybäsestä työskennelleenä jotenkin tuntuu älyttömältä tuo touhu.
 
Aika erikoista meno tässä ketjussa..

Tuntuu, että kukaan ei muka tarviis koulutusta ja johtokin on ihan perseestä. Valitetaan, mutta ei anneta parannusehdotuksia, jotka on oikeesti perusteltuja.

Valtio tarvitsee johtajia, ja valtio tarvitsee koulutettua väkeä itselleen ja yrityksille jotka tuottavat valtiolle verotuloja. Ilman yrityksiä ei ole valtiota, ilman yrityksiä ei veronmaksajia eikä työpaikkoja.

Mutta mä olen AINA ihmetellyt sitä, miksi poliitikkojen palkankorotusten perään itketään. Mun mielestä poliitikoille ja valtion/kuntien johdossa oleville pitäis maksaa muutenkin parempaa palkkaa. MUTTA! Vain tehdystä työstä. Ikävä kyllä 200 poliitikkoon mahtuu myös paljon vapaamatkustajia ja vielä enemmän niitä on kunnallispolitiikassa. Ja SE ei ole hyvä juttu.

Mun mielestä nykyinen systeemi ei oikein toimi.
+ palkka on ihan ookoo
+ verkostoituu aika hyvin
+ pääsee päättämään isoista asioista
+ skidisti valtaakin
+ voi niin halutessaan ottaa rennosti

mut sit ne miinukset..
- palkka suhteessa vastuuseen huono, yksityisellä puolella usein parempi
- julkisuus. Ikävät asiat pitääkin kertoa, mutta se retostelu niillä ällöttää mua, ja samalla estää päteviä ihmisiä edes hakemasta paikkaa eduskunnasta
- vapaamatkustajat
- pitkän tähtäimen projektit kestää max neljä vuotta, vaikka pitäis ajatella esim. 20 vuotta eteenpäin. Kun on ne vaalit..

Mä yrittäjänä maksan ihan mielelläni hyvää palkkaa hyvälle miehelle. Onko joku joskus täällä itkenyt sen perään, että joku pirun hyvä raksamies saa hyvää tuntipalkkaa? Tod näk ei. Erona hallitusammattilaiseen on se, että työ ei ole niin konkreettista, vaan hyvät päätökset usein näkyvät vasta vuosien päästä. Normijamppa ei erota hyvää sopimusta huonosta, mutta hyvän hitsausjäljen hän tunnistaa. Ja kun päättämässä on kaiken maailman amatöörejä, syntyy ihan amatöörimäisiä päätöksiä. Ja me maksetaan niistä. SE mua vituttaa. En mä esim. päätä asioista joista en ymmärrä. Kysyn (sen alan) ammattilaiselta, ja luotan hänen mielipiteeseensä. Mutta tuolla asiat menee jotenkin aina päin honkia. Esim. aselaki. Kun lakia valmisteltiin, niin aseharrastajat ITSE halus tiukempia lakeja aseiden suhteen, mutta sit lopulta niitä höllennettiin. Katolleen mentiin. Taas. Tää nyt on vain yksi esimerkki mikä tuli äkkiä mieleen.

Mä olen sitä mieltä, että Suomessa pitäis jotenkin muuttaa tota systeemiä, että puolueet erottuis toisistaan. Vaikka kaksi kierroksinen vaali tjsp. Nyt kaikki on hajutonta ja mautonta ja väritöntä. Eli se ei kiinnosta ketään. Joku puolue mikä ajais vaikka yrittäjien ja opiskelijoiden asiaa, ja vähät välittäis muusta. Ei kukaan voi kaikesta tietää kaikkea. Äänestelis niissä sit "poissa", mut pitäis karmeeta meteliä silloin kun ois kyse yrittäjistä ja opiskelijoista ja niiden asioista. :)

Alla hyvä esimerkki siitä, millaista väkeä äänestää noista meidän päättäjistä..

attachment.php
 
AMK ja yliopistot pitäisi muuttaa maksulliseksi, niin että kun nykyään haetaan tiettyyn kouluun haettaisiin valtion myöntämää stipendiä. Valtio myöntäisi stipendejä työmarkkina tilanteen mukaan, mikäli jollain alalla on työvoimapulaa lisättäisiin siihen myönnettäviä stipendejä. Valinnan jälkeen stipendejä myönnettäisiin tietylle määrälle parhaiten opinnoissa pärjänneitä. Tämä kannustaisi opiskelemaan yhtäjaksoisen tarmokkaasti. Tämä kannustaisi myös ilman stipendiä aloittaneen ahkeroimaan.

Valtio ei käyttäisi rahaa "turhiin" tutkintoihin, paikkojen riittävyyden salliessa kaikki voisivat opiskella mitä haluavat, stipendit kannustaisivat opiskelemaan mahdollisimman hyvin ja nopeasti. Tällä saataisiin myös ulkomaalaiset opiskelijat maksamaan opinnoistaan oikea hinta.
 
AMK ja yliopistot pitäisi muuttaa maksulliseksi, niin että kun nykyään haetaan tiettyyn kouluun haettaisiin valtion myöntämää stipendiä. Valtio myöntäisi stipendejä työmarkkina tilanteen mukaan, mikäli jollain alalla on työvoimapulaa lisättäisiin siihen myönnettäviä stipendejä. Valinnan jälkeen stipendejä myönnettäisiin tietylle määrälle parhaiten opinnoissa pärjänneitä. Tämä kannustaisi opiskelemaan yhtäjaksoisen tarmokkaasti. Tämä kannustaisi myös ilman stipendiä aloittaneen ahkeroimaan.

Valtio ei käyttäisi rahaa "turhiin" tutkintoihin, paikkojen riittävyyden salliessa kaikki voisivat opiskella mitä haluavat, stipendit kannustaisivat opiskelemaan mahdollisimman hyvin ja nopeasti. Tällä saataisiin myös ulkomaalaiset opiskelijat maksamaan opinnoistaan oikea hinta.

Ei toimi, koska valtion virkamiehet eivät osaa jakaa stipendejä työmarkkinatilanteen mukaan. Lääkäreitä koulutetaan liian vähän ja tradenomeja liian paljon.

Oma ehdotukseni. Korkeakoulut yksityisiksi ja opiskelu maksulliseksi valtion takaamalla opintolainalla. Kun koulutuksen joutuu maksamaan itse markkinat korjaavat ongelman. Lääkäriksi kannattaisi edelleenkin opiskella koska töitä olisi tarjolla. Kouluja kiinnostaisi enemmän laadukkaan koulutuksen tarjoaminen ja työpaikkojen järjestäminen opiskelijoille.

Tästä tulleilla säästöillä voitaisiin panostaa peruskouluun ja sen laadun parantamiseen. Pakkoruotsi pois, niin resursseja olisi lisää.
 
Yhä globaalimmassa markkinataloudessa ihan vitun lyhytnäköistä. Päinvastoin, Venäjäkin pakolliseksi kieleksi.

Ootko hullu? Ruotsissa pärjää englannilla. Venäjää kannattaa opettaa niille jotka aikovat venäläisten kanssa puuhastella. Suurin osa venäläisistä bisnismiehistäkin tosin jo osaa englantia..
 
Back
Ylös Bottom