Eduskuntavaalit 2011

Mitä puoluetta äänestät?

  • Kokoomus

    Votes: 0 0,0%
  • Keskusta

    Votes: 0 0,0%
  • SDP

    Votes: 0 0,0%
  • Vihreät

    Votes: 0 0,0%
  • Vasemmistoliitto

    Votes: 0 0,0%
  • Perussuomalaiset

    Votes: 0 0,0%
  • RKP

    Votes: 0 0,0%
  • Muutos 2011

    Votes: 0 0,0%
  • Kristillisdemokraatit

    Votes: 0 0,0%
  • Vapauspuolue

    Votes: 0 0,0%
  • SKP

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    0
e: sitten pyörrän mun päätöksen, kun ilmaantuu puolue joka sitoutuu näihin : autovero pois, typerät kieltolait pois, maahanmuuttajille australian mallin pisteytysjärjestelm ((=Myös KAIKKI sosiaalituet pois maahanmuuttajilta!!), kehitysapu 10% tänhetkisestä, veroja alas vähintään 50% sekä julkishallinnolle palkkakatto 1500e/ kk sekä joka toinen virkamies helvettiin sieltä, senlisäksi alkoholivero alas ja pois kaikenlainen idioottimainen valvontameininki, ruotsin kieli pois virallisen asemasta, sekä sveitsin mallinen suora demokratia.

Heh, Indican kannattaisi lähteä politiikkaan. Tuossa olisi vaaliohjelman ainesta :D

Aikamoisilla kannatusluvuilla jyrää persut. Olen jo alkanut itsekkin harkitsemaan että pitäiskö äänestää niitä vaikka muutamista perusasioista olen kyllä erimieltäkin. Ihan sillä vaan että jos saatais sellainen kannatus persuille että ne pääsisivät hallitukseen, olisi kiva nähdä saisko ne oikeasti jotain aikaan vai olisiko se end of the story kuin vihreillä konsanaan...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aikamoisilla kannatusluvuilla jyrää persut. Olen jo alkanut itsekkin harkitsemaan että pitäiskö äänestää niitä vaikka muutamista perusasioista olen kyllä erimieltäkin.

Persuilla on paljon kannattajia, mutta moniko näistä kannattajista ylipäätään vaivautuu äänestämään?

Siinä se on kai persujen suurin ongelma. Lähiöistä löytyy kannattajia, mutta äänestämässä eivät ole käyneet, eivätkä käy tälläkään kertaa. Ei paljoa lämmitä antamattomat äänet.

Täysin samasta ongelmasta on vasemmistopuolueet kärsineet jo 90-luvulta lähtien. Vielä 80-luvulla äänestäminen koettiin lähes velvollisuudeksi ja työmiehetkin kävivät äänestämässä. Silloinhan ei vielä ollut syrjäytyneiden armeijoita, jotka syntyivät vasta lamavuosina.


Ihan sillä vaan että jos saatais sellainen kannatus persuille että ne pääsisivät hallitukseen, olisi kiva nähdä saisko ne oikeasti jotain aikaan vai olisiko se end of the story kuin vihreillä konsanaan...

Oppositiosta on hyvä huudella, kun ei ole vastuussa mistään ja voi keskittyä vain populistisiin aiheisiin. Onhan se jo monessa kaupungin- / kunnanvaltuustoissa nähty, miten persuista ei sitten tosipaikan tullen olekaan mihinkään ihmetekoihin.

Vanhemmat keskustelijat muistavat SMP:n eli Perussuomalaisten edeltäjän. SMP saavutti hurjan vaalivoiton vuoden 1970 eduskuntavaaleissa. http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_Maaseudun_Puolue Lopputulos oli enemmän tai vähemmän pettymys, kun maailma ei muuttunutkaan. Ei ne suuret puheet..
 
Persuilla on paljon kannattajia, mutta moniko näistä kannattajista ylipäätään vaivautuu äänestämään?

Jos oot seurannu asioita niin tiedät, että jokaisissa vaaleissa realisoitunut kannatusprosentti on ollut vaaleja edeltäviä gallup-prosentteja korkeampi.

Siinä se on kai persujen suurin ongelma. Lähiöistä löytyy kannattajia, mutta äänestämässä eivät ole käyneet, eivätkä käy tälläkään kertaa. Ei paljoa lämmitä antamattomat äänet.

Lähiöistä löytyy, mutta urbaania legendaa on se, että persuja kannataisi nimenomaan ja vain lähiöiden kouluttamattomat juopot.

Oppositiosta on hyvä huudella, kun ei ole vastuussa mistään ja voi keskittyä vain populistisiin aiheisiin. Onhan se jo monessa kaupungin- / kunnanvaltuustoissa nähty, miten persuista ei sitten tosipaikan tullen olekaan mihinkään ihmetekoihin.

Kerrotko, miten tämä epäonnistuminen kunnanvaltuustoissa on realisoitunut ja kuinka se olisi ollut vältettävissä?

Vanhemmat keskustelijat muistavat SMP:n eli Perussuomalaisten edeltäjän. SMP saavutti hurjan vaalivoiton vuoden 1970 eduskuntavaaleissa. http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_Maaseudun_Puolue Lopputulos oli enemmän tai vähemmän pettymys, kun maailma ei muuttunutkaan. Ei ne suuret puheet..

Ehkä jotkut vähän nuoremmatkin tuntee noinkin kaukaista historiaa.
 
Yleensäkkin ihmetyttää ketä kiinnostaa äänestää tasan ketään / mitään puoluetta, kaikki on samanlaisia aatteensa myyviä opportunistisia ( se heille sallittakoon) kusipäitä, jota ei hittoakaan kiinnosta muu kuin oma lompakko (tosin ketä sitten kiinnostais?) On näitä lautakasamatteja, suhteilla tj.n pallille lähteneitä ex-poliitikkoja (maan tapa, ei se oo korruptiota, ei todellakaan.. ei tosin niillä mitään osaamistakaan ole mistään oikeasta)

Ihan samaa paskaa eri paketeissa kolme suurta, pienpuolueilla lähinnä tahto päästä kalifiksi kalifin paikalle, eikä ketään kiinnosta äänestäjät kuin vaaleissa. Mä en ainakaan enää elämäni aikana äänestä kertaakaan, ja jos äänestän, äänestän CSU:ta (ei tosin ole ajankohtaista suomen passilla)

Tosin todettava on että ihan samaa paskaa politiikka on ihan joka maassa, serbiasta suomeen, kotkasta kosovoon.

Suomessa ei ole minkäänlaista vaihtoehtoa, kaikki kannattaa korkeita veroja, helvetillistä määrää verosyöttiläitä julkishallinnossa, kauheaa kontrollia ilman mitään vapautta, esimerkkeinä vaikkapa viherpeukun asiakkaat jne. Pelkkiä kusipäitä, minä en niille anna sitä iloa että mun ääni jollekkin niistä menee.

e: sitten pyörrän mun päätöksen, kun ilmaantuu puolue joka sitoutuu näihin : autovero pois, typerät kieltolait pois, maahanmuuttajille australian mallin pisteytysjärjestelm ((=Myös KAIKKI sosiaalituet pois maahanmuuttajilta!!), kehitysapu 10% tänhetkisestä, veroja alas vähintään 50% sekä julkishallinnolle palkkakatto 1500e/ kk sekä joka toinen virkamies helvettiin sieltä, senlisäksi alkoholivero alas ja pois kaikenlainen idioottimainen valvontameininki, ruotsin kieli pois virallisen asemasta, sekä sveitsin mallinen suora demokratia. Tällä meiningillä mitä suomessa eletään vituttaa koko maa. Esim taksiluvat, siis mitä helvetin neuvostoliitto-ddr:ää ollaan? miksen mä saa ottaa mun autoa ja lähtä ajaa baari-illalta kotiutuvia taksijonosta himaan.. kaikki voittaa,mä sekä ne taksijonoissa palelevat.. Elinkeinovapautta kehiin, sekä sosiaaliturvaa alas, kiitos.. Leipäjonot laittomiksi, häpeä että suomessa jotkut ei muka itse saa hankittua ruokaansa (oikeasti sossurahat poltetaan röökiin ja juodaan viinana)

Ihan mielenkiinnosta: pidätkö Indica itseäsi liberaalina vai konservatiivina?

Tuon Sveitsin mallin saisi ottaa käyttöön Suomessakin. Se olisi jo ihan oikeasti sellainen päätös, joka muistettaisiin mainita vuosikymmenien päästäkin samaan tapaan kuin nykyisin mainitaan Suomen v.1906 naisille myöntämä äänoikeus juhlalliseen sävyyn.
Onko mikään muu puolue ajamassa muuten suoraa demokratiaa 2011 vaaleissa kuin Muutos2011?
Ja Indicalle, on se muuten jännä juttu kuinka sosiaaliturva tarkoittaa nykymaailmassa sortoa. :D Oi aikoja, oi tapoja!

 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Porissa on nyt ensi viikolla Jazzien yhteydessä poliittinen keskustelu tapahtuma SuomiAreena. http://www.mtv3.fi/suomiareena/

Mielenkiintoisia tilaisuuksia mm. puolueiden puheenjohtajien eduskuntavaalitentti, The role of mefia in conflict and tension (Martti Ahtisaari, Al-jazeeran pääjohtaja, BBC:n Nik Gowing ja Stubb), palkka vai asevelvollisuusarmeija, kapakkaväittely Kekkosesta... Ja myös Futispeli FC Rehn Vs eduskunnan jalkapallokerho.
 
anteeksi, seuraa helvetinmoinen romaani ja poliittinen kannanotto:

Vai politiikkaan.. Mä en usko koko edustukselliseen demokratiaan, siksi haluaisinkin sveitsin mallia käyttöön. Mä en voisi politiikkaan lähteä kun kerta ei suomessa ole tasan ketään puoluetta joka ajaisi edes lähelle samanlaisia arvoja kuin itse ajan, eli sosialismin viimeistenkin häntien katkomista ja suomen siirtämistä kertalaakista markkinatalousmaaksi (aka. pois esim apteekkiluvat ja taksiluvat jne, elinkeinovapaus, pois koulutuskiintiöt ja koko se ajatusmaailma että virkamiehet osaavat päättää pään tarkkuudella kuinka monta tradenomia tarvitaan 2030-luvulla jne miten koulutuskiintiöt päätetään) Sen siis korjaisin yksinkertaisesti erottamalla moisia viisvuotissuunnitelmia (taitaa taas suoraan olla kopioitu harppi-saksaa ja neuvostoliittoa) tekevät virkamiehet. Siis hyökkäisi suomalaista viranomaisuskovaisuutta vastaan kaikin keinoin.. Suomessa ei osata ottaa itse minkäänlaista vastuuta tekemisistä, ja odotetaan että valtio hoitaa asiat.. Ton haluaisin lopettaa yksinkertaisesti "hieman" julkista sektoria karsimalla

Muutenkin koko tämän valtio on meidän isi ja äippä ja meiän PITÄÄÄ maksaa korkeita veroja, että saadaan ILMAISET (insert here) palvelut- asenteen haluaisin lopettaa. Mikään EI ole ilmaista ja julkissektorin pyörityksessä rahan kohdentaminen on vähän mitä on ja rahan hukkaantumiskerroinkin varmasti aika suuri.

Kaksoisstandardeja vihaan: Herjaat eliittiä netissä saat parivuotta linnaa, myyt vesiviljelyjärjestelmiä joita voidaan käyttää sussiunatkoon HUUUMEIDEN (tarkoituksella 3-u kirjaimella) valmistamiseen, joudut syytteeseen, omistat kunniakansalaisuuden ja suojavärin, salakuljetat puolentoista millin eestä Khattia (joka tiettävästi oikeasti ON vaarallisempi huuuuuuuuuuuume kuin Ganjabis) saat pitää 2/3 rikoshyödystä aka. tulla rikkaaksi!, mun suomessa myöskin jokainen rikos aiheuttaa karkoituksen, ihan sama vaikka mistä sodasta joku on tullut, sitä suuremmalla syyllä tulisi tajuta sellainen asia että jos sinne somaliaan ei halua ei tee rikoksia, jos tekee, niin tervemenoa sinne takas sitte. Ei se mun vika oo jos joku somali ei senvertaa tajua että riskeeraa karkoituksen, sitte jos nakki napsuu sitte eiku banaanilaivalla takas. simple as that.

Tosin mä kyllä lopettaisin kaikenmaailman pakolaisuuden samantien, sillä tehokkaampaa apua oisi käyttää sama raha kohdemaahan, jossa on "hieman" halvempaa kuin suomessa.

Senlisäksi työvoimapulasta itkemisen lopettaisin kokonaan, siis valtion eri toimielinten taholta. Se on markkinataloudessa sellanen juttu nääs että jos sitä työntekijää et töihin saa niin sun pitää alkaa tarkistamaan sitä mitä niistä pitää maksaa.. Jos et saa toimintaasi kannattavaksi se on sitte konkurssi, eikä niin että sä sanot lempikaveripoliitikoille että tarttettaisko tällästä ilmaisen työvoiman takia järkättävää pikkukurssia millä saahaa mun sohvatehdas tekemää voittoa, mä sitten maksan sulle vaalirahaa. Kyllä vapaa markkinatalous tarkoittaa myös sitä että myös työnANTAJAT joutuu kilpailemaan tarvitsemistaan tekijöistä toisten työnantajien kanssa, ja palkkojen tulee siis joustaa niin alas kuin ylöspäinkin. Jos ei yrittäjä markkinoilla pärjää, keksii sitten jotain millä alkaa pärjäämään tai laittaa sen lapun luukulle. Ihan turha itkeä työvoimapulaa! Varsinkaan kun sellaista ei ole, ja toisekseen jos olisi,on AIVAN mahdotonta ennustaa etukäteen 20 vuotta virkamiesten toimesta että kuinka suuri se tulee olemaan ja missä kaikkialla, ei sellaista kristallipalloa ole keksittykkään, sikäli jos olisi se oisi kyllä aikalailla suomen uusi nokia kun niitä alettaisiin vääntämään..;)

Eli ihan turhaa rahantuhlausta pitää siellä niitä neuvostoliittoa eläviä kommareita virkamiehissä jotka pää punasena laatii laskelmia suunnitelmatalouden nimissä siitä mikä on työvoimatarve kouvolan terveyskeskuksen vuodeosastolla vuoden 2025 maaliskuun kolmannen päivän aamuvuorossa, onko se rouva jaatinen (nyt 60v kaupantäti) silloin kenties syötettävä puurolla vai kelpaako vain suklaamousse? Ts. suomi on täynnä virkamiehiä jotka laatii työvoiman ja koulutuksentarve-ennusteita ja eihän tollaisia VOI ennustaa, annettaisiin markkinatalouden hoitaa resurssien allokointi, niin ehkä ei olisi nuorisotyöttömyys 35%, tai akateeminen työttömyys olemassaoleva ongelma?

Toisinsanoen meikä karsisi aika kovalla kädellä julkishallintoa, niinkuin edellisessä viestissäkin hain.

Miksi en sitten itse lähde politiikkaan on seuraava: Koska konsensus, olisin median ajojahdin ja naureskelun kohteena oleva fasisti,rasisti,natsi,amerikkamielinen imperialistisika, köyhien tappaja, äärioikeistolainen, sanoinko rasisti tai natsi? Ei ikipäivänä olisi mitään mahdollisuutta päästä läpi, ja mä en henkilökohtaisesti kannata tälläistä aikuisten päiväkotia kuin suomi on, niin en kyllä periaatteesta myöskään liity mihinkään puolueeseen tai äänestä niitä. Suomessa on NIIN täysin idioottimaista meininkiä, suomella ja suomalaisilla oisi ainesta vaikka maailman rikkaimmaksi maaksi, osaamista ja tietotaitoa löytyy laajalta skaalalta, vastuunottoa, rikastumisen nälkää, menestyksentahtoa ja yritteliäisyyttä ei. nää kaikki kaatuu holhousvaltioon ja ihmeelliseen tasa-arvokäsitykseen millä arvotetaan yhteiskuntaa, sitä parempi maa mitä pienemmät tuloerot ja mitä vähemmän on rikkaita? Kyllä mä henkilökohtaisesti ennemmin sveitsissä asuisin, siellä ON mahdollisuus jos on fiksu ja yritteliäs tienata käteen enemmin kuin suomessa lääkärit tienaa bruttona, sekä siellä todellakin voi olla tosi köyhä ja myydä itseään huumeiden toivossa Zürichin langstrassella (jossa muuten mullekkin tyrkytettiin koksua 50fr / gramma) Saksankin meininki miellyttää enemmin vaikka verot onkin kovat, kyllä saksassakin näkee köyhiä ja Bentley-kuskeja samana päivänä. JA juuri nämä erot on ne jotka pitää ihmiset yrittämässä parempaa ja talouden toiminnassa!


ja vastaus Siviksen kysymykseen, mä en oikeastaan tiedä, koska liberaalia mussa on: laillistaisin kannabiksen (=ja ainakin kaikki muutkin huumeet joihin ei liity välitöntä yliannostuskuoleman riskiä, ne voisi lailllistaa valvotusti käytettäviksi), pudottaisin veroja kautta linjan, eritoten auto ja alkoholiverot vapauden nimissä, mulle tärkein arvo on henkilökohtainen vapaus) toisaalta konservatiivia (vastustan homojen AVIOliittoa, saahan niille kehittää vaikka mitä muita erinimisiä liittoja mutta avioliitto pitää olla vain normaaliparisuhteille, vastustan vapaata maahanmuuttoa (sosiaaliturvan hyväksikäyttäjiä, työperusteinen maahanmuutto länsimaista on hyvä juttu teretulemast kaikki ihkut italialaistyttöset, vastustan kulttuurinrikastuttamista, mikä länsimaisessa sivilisaatiossa onniin hirveää että se pitää hävittää, jos ei halua asua patriarkaalisten pahisten valkoisten miesten kanssa samassa maassa, voi vaikka muuttaa Saudeihin tai Afrikkaan ja kääntyä muslimiksi?, sekä kannatan eurooppalaista kristittyä kulttuuria, joka kuitenkin on luonut koko maailman vaurauden)
 
Yleensäkkin ihmetyttää ketä kiinnostaa äänestää tasan ketään / mitään puoluetta, kaikki on samanlaisia aatteensa myyviä opportunistisia ( se heille sallittakoon) kusipäitä, jota ei hittoakaan kiinnosta muu kuin oma lompakko (tosin ketä sitten kiinnostais?) On näitä lautakasamatteja, suhteilla tj.n pallille lähteneitä ex-poliitikkoja (maan tapa, ei se oo korruptiota, ei todellakaan.. ei tosin niillä mitään osaamistakaan ole mistään oikeasta)

Ihan samaa paskaa eri paketeissa kolme suurta, pienpuolueilla lähinnä tahto päästä kalifiksi kalifin paikalle, eikä ketään kiinnosta äänestäjät kuin vaaleissa. Mä en ainakaan enää elämäni aikana äänestä kertaakaan, ja jos äänestän, äänestän CSU:ta (ei tosin ole ajankohtaista suomen passilla)

Tosin todettava on että ihan samaa paskaa politiikka on ihan joka maassa, serbiasta suomeen, kotkasta kosovoon.

Suomessa ei ole minkäänlaista vaihtoehtoa, kaikki kannattaa korkeita veroja, helvetillistä määrää verosyöttiläitä julkishallinnossa, kauheaa kontrollia ilman mitään vapautta, esimerkkeinä vaikkapa viherpeukun asiakkaat jne. Pelkkiä kusipäitä, minä en niille anna sitä iloa että mun ääni jollekkin niistä menee.

e: sitten pyörrän mun päätöksen, kun ilmaantuu puolue joka sitoutuu näihin : autovero pois, typerät kieltolait pois, maahanmuuttajille australian mallin pisteytysjärjestelm ((=Myös KAIKKI sosiaalituet pois maahanmuuttajilta!!), kehitysapu 10% tänhetkisestä, veroja alas vähintään 50% sekä julkishallinnolle palkkakatto 1500e/ kk sekä joka toinen virkamies helvettiin sieltä, senlisäksi alkoholivero alas ja pois kaikenlainen idioottimainen valvontameininki, ruotsin kieli pois virallisen asemasta, sekä sveitsin mallinen suora demokratia. Tällä meiningillä mitä suomessa eletään vituttaa koko maa. Esim taksiluvat, siis mitä helvetin neuvostoliitto-ddr:ää ollaan? miksen mä saa ottaa mun autoa ja lähtä ajaa baari-illalta kotiutuvia taksijonosta himaan.. kaikki voittaa,mä sekä ne taksijonoissa palelevat.. Elinkeinovapautta kehiin, sekä sosiaaliturvaa alas, kiitos.. Leipäjonot laittomiksi, häpeä että suomessa jotkut ei muka itse saa hankittua ruokaansa (oikeasti sossurahat poltetaan röökiin ja juodaan viinana)

Tarkoitatko nyt sitten sitä, että helpotetaan yrittäjän asemaa. Esmes toi taksareiden tilanne ei tosiaan ole mikään ruusunen. Kysys huvikseen joskus mitä ne herrat ja rouvat tienaa siitä ammatista, millaisia päiviä tehdään ja mikä on se tuntipalkka. Mikäli se vapautettaisiin täysin ajettaisiin se samaan tilanteeseen kuin rakennusala tällä hetkellä, jossa ainoa tapa päästä kilpailuun mukaan on pimeä työvoima.

Ruokajonot pois?? Siis mitä helvettiä?? EIkö ne epäkohdat mahdu sun täydlliseen maailmaan jossa kukaan ei ikinä esimerkiksi sairastu?? Toivon todella, ettet ikinä sairastu tai joudu avaamaan silmiäsi tolle kolikon kääntöpuolelle ja tyydyt vaan huutelemaan netissä kuinka ne rumentavat katukuvaasi. Kaikki sosiaalituen varassa olevat eivät juo rahojaa. Osalle se tulee ihan tarpeeseen. Esim tuo mainitsemani sairastuminen. Tulee kummasti mieleen, kun äitini sairasti syöpää ja hoidot kestivät pitkään, jolloin äitini tippui sairaspv rahojen ulkopuolelle, eikä hänen rahansa olisivat riittäneet ruokaan jollei perhje olisi auttanut.
Mitähän joku syrjäytynyt tekisi tuossa tilanteessa?? Ei ainakaan dokaisi niitä rahoja. Tai sitten nämä todella pienellä eläkkeelle elävät. Tuskin hekään ihan hupina sieltä ruokaa hakevat.
Avaa silmiä hieman sen korkeakoulun ulkopuolella ja mieti asiaa toiseltakin puolelta.

Julkishallinnolle 1500e/kk, varmaan vitsinä tai provona heitit ton, sillä sittenhän ne asiat menisi vielä paremmin kun niihin ei olisi ketään tulossa töihin. Siivoojaa tienaa enemmän kuin tuon.
 
Aika vahvasti kärjistettyä Indican viesti mutta kyllä siinä pointtinsa on. Esimerkiksi tämän maan virkamies eliitti porsastelee niin ettei mitään rajaa. Hyvä esimerkki valtiontoimien hajauttaminen maakuntiin. Kaikki vanhat virat jäävät kuitenkin pks vaikkei mitään duunia olisikaan. Samoin monimutkainen sosiaalituki -järjestelmä. Luukkuja on kymmeniä ja paperin pyörittämiseen kuluu enemmän rahaa kuin sen tuen antamiseen sairaseläkkeellä olevalle syöpasairaalle.

edit: itse olen sitä mieltä että kansalaispalkka kaikille. Ei tarvittaisi kuin yksi tietokone ohjelma joke tekee kerran kuussa jokaiselle suomalaiselle tilisiirron ikävuosista 18-kuolema. Opiskelit, olit työtön, eläkkeellä tai töissä niin saat tuon. Verotus sitten toki töissäkävijöillä kompensoisi hyödyn käytännössä pois. Ei tarvittaisi kuin yksi atk-tuki henkilöä katsomaan että softa pyörii kerran kuussa...
 
Kansalaispalkka ei koskaan tule onnistumaan koska sosialistit

milläs jurpilainen, heinäluoma, sinnetännemäki ja arhinmäki kalastelee äänestäjiä kun luomalla helvetin typerän ja hajautetun sosiaalitukijärjestelmän, jonka syöttiläitä on iso osa kansasta, sekä jonka ylläpitäminen työllistää lisää syöttiläitä. Sitten päästään ennenpitkää tilanteeseen jossa budjetista 25% on uutta velkaa ja jossa alle 500 000 oikeissatöissä olevaa elättää KAIKKI muut.


e: olen valitettavan skeptinen kenenkään uuden pelurin mahdollisuuksille suomessa, kiitos suhteellisen vaalitavan. (=sivumennen sanoen ei vissii taas nää vanhat suuret oo totakin keksiny? ) Perussuomalaisiin en usko, ne on maahanmuuttopolitiikka poislukien kommunisteja, muutoksen ihmisiä en silleen tiiä, mutta jos äänestäisin, menisi varmaan muutokselle, (=tai sitten jos tulee joku toinen isänmaallinen lista tyyliin Olavi Mäenpään Suomen Kansan Sinivalkoset (tai mikä sen nimi nyt ikinä olikaan)) Talousliberaalia ja ylipääsä hyvinvointivaltiovastaista porukkaa kaipaisin
 
Vaaleissa on myös uusi puolue, Muutos 2011.
 
En yritä sanoa kenellekään mitä saa ajatella ja mitä ei, mutta omasta mielestäni tuo Indican ajatusmaailma on superraivostuttava, koska siinä yhdistyy talousliberalismi ja poliittinen konservatiivisuus.

Oma ajatusmaailma osuu jonnekin tuonne "social democracyn" ja "social liberalismin" tienoille (jos tuota ajattelee nelikenttänä, niin tuonne vasemmalle ylös), kun taas Indica sijoittuu kertomansa perusteella (talousliberalismi, kristinusko, poliittinen konservatiivisuus joissain asioissa tai toisissa liberaalimpi ajattelu) tuonne kohtien "conservative liberalism" ja "conservatism" välimaastoon (eli oikealle alas). Vai olenko väärässä?

Joka tapauksessa näkemyserot on jo aika suuret tässä tilanteessa.

558pxeuropeanpoliticals.png


EDITTIÄ:

Näköjään netissä on joku tuollainen testikin, jolla voi katsoa mihin kohtaan sijoittuu. Ei ole vissiin Pohjoismaita ajatellen suunniteltu tuo testi, mutta sinänsä tuo nelikenttä pysyy samana.
Linkki: http://www.politicalcompass.org/

EDIT2:

Oli pakko räpeltää testi itekin läpi. HUOM! Tuossa testissä "authoritarian" ja "libertarian" on vaihtaneet paikkaa, joten sitä pitää myös tulkata vastaavasti. Sijoituin juuri sinne minne arvelinkin:

pcgraphpngphp.png


Ja referenssiksi:

axeswithnames.gif
 
En yritä sanoa kenellekään mitä saa ajatella ja mitä ei, mutta omasta mielestäni tuo Indican ajatusmaailma on superraivostuttava, koska siinä yhdistyy talousliberalismi ja poliittinen konservatiivisuus.
Nämä kaksi eivät ehkä ole se paras yhdistelmä. Tosin oli mun mielestä Indicalla ihan hyviäkin pointteja (esim. mamu asioista olen pitkälti samaa mieltä), mutta monessa mennään omaan ajatusmaailmaan verraten liian äärilaitaan niin että heilahtaa. Ajattelinkin aluksi, että siellä on pikkasen provottu ja kärjistetty asioita.

Oli pakko räpeltää testi itekin läpi. HUOM! Tuossa testissä "authoritarian" ja "libertarian" on vaihtaneet paikkaa, joten sitä pitää myös tulkata vastaavasti. Sijoituin juuri sinne minne arvelinkin.
Minäkin klikkailin testin läpi ja olin myös samalla linjalla kuin oletettukin. Liberaali, mutta kuitenkin tuntuvasti oikealla. Vaikka puoluekirjan omistankin, niin en silti täysin allekirjoita kaikkea mitä ohjelmaan kuuluu.

Toivoisin, että kirkko ja uskonto (kaikki uskonnot) olisivat täysin eriytettynä politiikasta, mikä tuskin tulee olemaan lähiaikoina mahdollista. Raamattu, saati sitten mikään muu satukirja, ei saa olla mikään länsimaisen demokraattisen valtion kulmakivi.

Sosiaalitukiin, verotukseen ja maahanmuuttopolitiikkaan pitäisi ensimmäisenä saada jotain järkeä. Jos Suomi haluaa teeskennellä olevansa hyvinvointivaltio, niin asiat ei ainakaan nykyisellä meiningillä pitkään niin tule olemaan. Vastustan ehdottomasti tällaista elättäjät/elätettävät jakautumista ja loputonta tulonsiirtoa, jota ei pitäisi näillä eväillä, jotka siis kaikille lähes samat, Suomessa olla ollenkaan. Toistaiseksi.

Olen usein leikkinyt ajatuksella mitä kävisi, jos ihmiset saisivat korvamerkitä verorahansa. Mihin sitä rahaa loppujen lopuksi sitten suuntautuisi ja jäisikö jotkut asiat/tahot kokonaan rahoittamatta? mutta siis ajatusleikkiä tämä vain.
 
http://www.politicalcompass.org/printablegraph?ec=8.25&soc=5.49
Jep, Sivikseen verrattuna meen näköjään ohi oikealta että heilahtaa.. Mut en mä itseäni äärioikeistolaisena sentään kyllä pidä, kuitenkin olen aina ollut oikeistoa enemmin kuin vasemmistoa. Mäkin haluaisin erottaa kirkon valtiosta, sillä suomen kirkko on erotettu Jumalasta, sehän on niin yltiöliberaali että se sallii transut papit, naispapit, homouden ja ties minkä minkä uskonasioitten FAQ aka. Raamattu jyrkästi kieltää. En nyt suuri uskovainen ole, mutta luterilaista kirkkoa pidän täysin Jumalanpilkkana, ja jos joskus uskonnollisesti aktivoidun, en ainakaan ev-lut seurakunnan toimintaan kuitenkaan. ja jos veronsa saisi korvamerkitä mun veroista ei menisi penniäkään monikulttuurille, mamuille, taiteelle, homoille tai ylipääsä millekkään muillekkaan vähemmistöille, ruotsinkielisille tai yleisradiolle. Lasten ja miksei muidenkin terveydenhuoltoon (tosin yksityissairaaloiden tukemisen kautta menisi valtaosa sekä teiden parantamiseen kanssa, että saataisiin turvallisemmat (ja korkeammat nopeusrajoitukset) omaava tieverkosto joka on talouden toiminnan kannalta kuitenkin tärkeä asia..

En mäkään sano miten kenenkään muun tulisi ajatella, päinvastoin yhteiskunnan (=ja pakkiksen talous&muitten asia-asioiden keskustelun ) rikkaus on erilaiset mielipiteet.
 
Lyhyesti Indica: tehokkuus, byrokratian karsiminen, individualismi, omavastuu.

Lyhyesti sivis: valta (ja rahat) valtiolle, virkamiehet, byrokratia, isoveli kertoo mitä voi tehdä.

Ei ihme että teillä on sukset ristissä :)

Sanottakoon tuosta vielä, että vaikka pidänkin Indican kantaa liian jyrkkänä ja kannatan itse ainakin tietyissä asioissa mieluummin keskitietä, niin tuo siviksen kirjoituksista huokuva ideologia on mielestäni karmiva. Siviksen ajamasta yhteiskunnasta tulee lähinnä mieleen jonkin scifiromaanin dystopia.
 
Testi muuten on melko paska, vetää vasemmalle tuolla kysymyksenasettelullaan. "Onko suuryrityksen etu aina yhteisön etu" tjsp. for crying out loud, saa olla aikamoinen ultraporvari että vastaa tuohon myöntävästi. Sijoituin pelottavan lähelle sivistä, samalle sektorille joskin keskemmälle, tosin monissa kysymykissä olisi typerän kysymyksen korjaamisen lisäksi pitänyt minusta olla neutraali vaihtoehto, tuollainen arpominen ei vastaa mihinkään. Veikkaisin että riittävän vastausvaihtoehtojen määrän tapauksessa olisin sijoittunut tuossa melko lähelle keskipistettä.
 
Lyhyesti Indica: tehokkuus, byrokratian karsiminen, individualismi, omavastuu.

Lyhyesti sivis: valta (ja rahat) valtiolle, virkamiehet, byrokratia, isoveli kertoo mitä voi tehdä.

Ei ihme että teillä on sukset ristissä :)

Sanottakoon tuosta vielä, että vaikka pidänkin Indican kantaa liian jyrkkänä ja kannatan itse ainakin tietyissä asioissa mieluummin keskitietä, niin tuo siviksen kirjoituksista huokuva ideologia on mielestäni karmiva. Siviksen ajamasta yhteiskunnasta tulee lähinnä mieleen jonkin scifiromaanin dystopia.

Mun mielestä Suomen suurimmat ongelmat liittyvät tällä hetkellä poliittisiin vapauksiin eivätkä niinkään taloudellisiin vapauksiin.

Miten voi olla mahdollista, että kannatan jotain tuollaista "isoveli valvoo" -tyyppistä ideologiaa, jos sijoitun poliittis-taloudellisella kartalla poliittisten vapauksien osalta huomattavasti liberaalimmaksi kuin esimerkiksi Indica? Itse asiassa, sijoitun suunnilleen samaan kohtaan kuin mihin Gandhi on sijoitettu. Mua ei haittaa tippaakaan mitä ihmiset tekevät makuuhuoneissaan ja kenen kanssa, mun mielestä naisilla on oikeus aborttiin jne. Kannabis saisi mun puolesta olla laillista henkilökohtaiseen käyttöön, olisin täysin valmis kannattamaan puoluetta, joka kannattaa suoran demokratian käyttöönottoa Suomessa esimerkiksi Sveitsin mallin mukaisesti ja jolla on muuten täyspäinen tavoiteohjelma ja niin edespäin.

Talousliberalismia kannatan johonkin pisteeseen saakka, koska markkinat ovat välttämättömät tehokkaan resurssiallokaation kannalta. Jos tämä usko markkinoihin menee kuitenkin markkinafundamentalismiksi, niin en todellakaan kannata sitä. Julkinen valta voi ja sen pitää puuttua markkinoiden toimintaan. Itse asiassa, eiväthän ne markkinat edes toimisi ilman julkista valtaa.

Mutta kaippa tämä on sitten dystooppinen näkemys maailmasta.

Testi muuten on melko paska, vetää vasemmalle tuolla kysymyksenasettelullaan. "Onko suuryrityksen etu aina yhteisön etu" tjsp. for crying out loud, saa olla aikamoinen ultraporvari että vastaa tuohon myöntävästi. Sijoituin pelottavan lähelle sivistä, samalle sektorille joskin keskemmälle, tosin monissa kysymykissä olisi typerän kysymyksen korjaamisen lisäksi pitänyt minusta olla neutraali vaihtoehto, tuollainen arpominen ei vastaa mihinkään. Veikkaisin että riittävän vastausvaihtoehtojen määrän tapauksessa olisin sijoittunut tuossa melko lähelle keskipistettä.

Joo, tuskin tuo testi kovin tieteellinen on. Jos olisi, niin kysymyksiähän olisi aivan helvetisti enemmän. Mutta tuollaiseksi pikaiseksi nettitestiksi mielestäni ihan kohtuullinen. Saatiinhan sillä kuitenkin selkeä ero esimerkiksi mun ja Indican näkemysten välille.
 
Suomeen sopisi suora demokratia, tosin jonkunlaisen siirtymäajan jälkeen, suomalaiset kuitenkin on kasvatettu kotona ja kouluissa senluokan kommunisteiksi että jälki oisi suorastaan tuhoisaa, kohta oisi verot 75%, sosiaaliturva kaksikertaa suurempi kuin nyt ja Tojotasta oisi äänestetty kansallisauto. Ensiksi tarvitaan poliittista muutosta, verojen alennusta, suoraa vastuunkantoa ja vapautta, sitten sen jälkeen voitaisiin asteittain siirtyä suoraan demokratiaan. Muuten siirryttäisiin semi-DDR:ästä suoraan Erään nikon Romaniaan..

Suomalaiset kun ei oo vuosikymmeniin saaneet maistaa vapautta, ei siihin ole totuttukkaan.. Mä haluaisin vain lopettaa tän aikuisten lastentarha-yhteiskunnan. Suomessa ei ollenkaan tekisi pahaa paluu perinteisten perhearvojen, taloudellisen vapauden & vastuun, toisista huolenpitämisen (mihin kommareita ja valtiota muka tarvitsee siinä) ja rehellisen työnteon maailmaan. Musta vähän kyllä tuntuu että turhaa taistella tuulimyllyjä vastaan, ja paremminkin kannattaisi muuttaa sveitsiin, baijeriin tai vaikka Texasiin.
 
Miten voi olla mahdollista, että kannatan jotain tuollaista "isoveli valvoo" -tyyppistä ideologiaa, jos sijoitun poliittis-taloudellisella kartalla poliittisten vapauksien osalta huomattavasti liberaalimmaksi kuin esimerkiksi Indica? Itse asiassa, sijoitun suunnilleen samaan kohtaan kuin mihin Gandhi on sijoitettu. Mua ei haittaa tippaakaan mitä ihmiset tekevät makuuhuoneissaan ja kenen kanssa, mun mielestä naisilla on oikeus aborttiin jne. Kannabis saisi mun puolesta olla laillista henkilökohtaiseen käyttöön, olisin täysin valmis kannattamaan puoluetta, joka kannattaa suoran demokratian käyttöönottoa Suomessa esimerkiksi Sveitsin mallin mukaisesti ja jolla on muuten täyspäinen tavoiteohjelma ja niin edespäin.

Talousliberalismia kannatan johonkin pisteeseen saakka, koska markkinat ovat välttämättömät tehokkaan resurssiallokaation kannalta. Jos tämä usko markkinoihin menee kuitenkin markkinafundamentalismiksi, niin en todellakaan kannata sitä. Julkinen valta voi ja sen pitää puuttua markkinoiden toimintaan.

Mitä et onnistu tuossa omassa arvomaailmassasi näkemään, on että kannatat valtion kontrollia markkina-asioihin, ymmärtääkseni myös tuota virkamiesarmeijaa, ylipaisunutta julkista sektoria jne. Nämä ovat osia sellaisesta järjestelmästä, jossa valtio kontrolloi yksilön (yrityksen jne.) RAHAA ja siten omaisuutta. Ei sen tukevampaa palliotetta ole varmaan vielä keksitty kuin kontrolli taloudesta. Tämä on siis se käsitys, jonka olen saanut lukemalla aika monia viestejäsi (jep, en vastaa kaikkiin lukemiini sentään ;) ).

Esim. Suomen nykyinen veroaste on vissiinkin yli 43%. Tälläisessä järjestelmässä kansalaiselta viedään pitkälti oikeus päättää itse siitä miten ja mihin haluaa rahansa suunnata ja alkaa olla jo aika lähellä jonkinlaista puolittaista sosialismia.

Itse asiassa, eiväthän ne markkinat edes toimisi ilman julkista valtaa.

Paskapuhetta. Ensimmäisillä markkinoilla n. 60 000 vuotta sitten kun kauppatavarana oli kenties oravannahka ja keihäänkärki, ei tarvittu byrokraatteja missään. Valtio asettuu väliin päästäkseen osingoille, mutta siitä huolimatta talouskriisit iskevät ajoittain.
 
Joo, tuskin tuo testi kovin tieteellinen on. Jos olisi, niin kysymyksiähän olisi aivan helvetisti enemmän. Mutta tuollaiseksi pikaiseksi nettitestiksi mielestäni ihan kohtuullinen. Saatiinhan sillä kuitenkin selkeä ero esimerkiksi mun ja Indican näkemysten välille.

Indica on ainakin suomalaisittain jonkinsortin ääriporvarillinen, mutta veikkaan että nuo muut henkilöt on kutakuinkin lätkitty tuolle kartalle. Tuonne Merkelin lukemiinkin olisi vaadittu noin perstuntumalla sen verran oikeistolaista otetta, että noinkohan tuo olisi virassaan jos menisi sellaista julkisesti sanomaan. Bushin sijoitukseen vaadittavia lukemia en lähde edes arvailemaan.

Esim. "protectionism is sometimes necessary in trade", vaikka periaatteessa olen protektionismia vastaan, niin kyllä se varmaan on ihan hyvä olemassa jos sattuu olemaan vaikkapa kylmässä sodassa tuon mahdollisen kauppakumppanin kanssa. Paljon paremmin tuollaiseen voisi vastata laittamalla edes vaihtoehdot 1-5 josta 3 neutraali ja poistamalla tuon "sometimes"-määreen tuolta. "The rich are too highly taxed", jees kyllä näin on tässä maassa, mutta tuo ohjelma todennäköisesti käsittelee Yhdysvaltoja. "All authority should be questioned." Jep, kyllä ulkoiset auktoriteetit tulee kyseenalaistaa, mutta tässä ilmeisesti se tarkoittaa niiden vastustamista. Jne. Jne. Jne. Paskaa, kieltäydyn leimautumasta vasuriksi :)
 
Back
Ylös Bottom