Dinon näkemys treenistä ja ravinnosta.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ihan kivaa tekstiä, muttei sinäänsä mitään mullistavaa eikä ainakaan mitään uutta. Kivasti virkistää, että löytyy asiapostejakin välillä :)

Mikellä oli monta hyvää seikkaa myös tuossa. Jokainen tavallaan, jotku paremmin jotku huonommin.

E: Niin ja unehtui mainita tuosta kun oli keskustelua tuosta, että nuoremmat jannut nauraa kokeneille kavereille. Noh.. näkeepä meidänkin salilla miehiä jotka ovat varmaan käyneet 10v, mutta eine mitenkään isoja ole. Varmaan tässä mennään jo kohta edelle ;)
Tuossa sen juuri näkee, kun treenin ulkopuolisiin asioihin ei panosteta kunnolla. Esim, kuulin ku toinen näistä kahdesta kaverista sanoi toisella "Jaa, onpa taas nälkä. Syönyt kaksi ruisleipää tänään."
Ei ihme jos sitten junnaillaan samassa paikassa monta vuotta ja tuolloin voisin jo mennä kommentoimaan vähäsen.

ääh.. menipä sekavaksi. Noh kummiskin tulipahan tarinoitua :D

Hyvää tekstiä, ite vedän basic shittiä ilman minkäänlaisia ruokavalion seuraamisia/lisäravinteita. Hyvin on kehittyny ainaki tähän asti puolessa vuodessa. Mutta nyt ku luennot loppuu kesäks ja ei tartte ku töissä käydä, ni toki pistän ravinto puolen kuntoon ja otan sen ylimääräisen hyödyn siitä irti. Eiköhän sitä saa taas kilon pari lisätä treenipainohin.

Treenistä sen verran, että kokeilemalla se itselle sopiva tyyli löytyy. Siis kiertojen pituudet-, sarja ja toistomäärät. Mä en oo koskaan suosinu toisten treeniohjelmilla tekemistä tai ohjelmien suoraa kopioimista. Sen verran oon saanu pakkikselta jelppiä et alotan hauis treenin Tompan ohjeiden mukaan ja tuntuu toimivan. Eli aina kannattaa vähintäänkin kokeilla niitä neuvoja, varsinki jos omat metodit tökkii. (btw. Kiitos Tomi :worship: )

MKM sanoi:
Kaloreiden edes suunnittainen laskeminen on mielestäni fiksua (ja tarpeellisempaa kuin proteiinin laskeminen) - ilman ali- tai ylijäämiä kehomuutoksia ei tapahdu ja turha haaskata päiviä tai viikkoja liian nopeisiin laihtumisiin tai lihomisiin, kun voi minuuteissa suunnitellakin.

Samaa mieltä, tosin johonkin exceliin jokaisen grammaan syöttäminen tavallisella punttajalle menee jo aika överiksi mun mielestä. Mutta senverran pitää laskea, että näppituntumalla tietää olevansa esim. n. 500 kcal plussalla, dieetillä sitten lasketaan tarkemmin.

Ja luulenpa että IsoDinokin on kaloreita senverran joskus laskenut, että nykyään siihen ei juuri tarvetta ole (paitsi tiukalla dieetillä) ja hyvin tietää milloin on plussalla ja milloin ei.

Mutta teksti oli kyllä todella hyvää ja varmasti kannattaa kaikkien lukasta läpi ja miettiä sitten vähän omia kikkailuja. Varmasti on erilaisia ja yhtä tehokkaita tapoja kasvaa, mutta kyllä tolla ns. "basic shitillä" pääsee varmasti jo kovaan kuntoon!

Mä kitetyttäisin koko homman siihen, että on aivan turhaa hifistellä missään asiassa, jos perusasiat ei ole kunnossa. ei siinä auta paljoa kalliit hifipalkkarit, jos ei muuten syö tarpeeksi ja oikein. Sama treeniin.

Mike sanoi:
Mutta takertuisin myös tuohon "helppoon". Itse 12 vuoden treenin jälkeenkin opin uutta, eli treenaaminen on pitkälti hakemista ja kovin kovin yksilötasolla olevaa. Hilavitkuttimillakin on paikkansa treenien lopussa jos tuntuu, ettei pääliikkeillä vain saa tuntumaa.
Yhdyn Miken mielipiteeseen. Pelkkä treeniohjelma tai joku hieno kopioitu kierto ei takaa kenellekään kasvua, jos liikkeet "vain tehdään läpi" ilman sen ihmeempää keskittymistä ja tuntumaa. Kestää kuukausia ja vuosia ennenkuin treenaaja alkaa olla siinä pisteessä, että saa otettua jo muutamalla kunnolla mehut lihaksesta irti. Ei tehdä enää penkkiä tyyliin 10 x 100, 10 x 100 ja 10 x 100, vaan lihas "osataan väsyttää" jo ensimmäisessä kovassa sarjassa niin puhki, ettei ole hirveän realistista odottaa toiselta tai varsinkaan kolmannelta sarjalta samaa toistomäärää samalla painolla. Se, miten pisteestä A päästään pisteeseen B on tärkeintä, eikä se, että "äsken oltiin pisteessä A ja mites vitussa toi paino onkin taas pisteessä B..."

Silti helvetin hyvä teksti.

Tarkoitin treenaamisen helppoutta lähinnä teoriassa, koska moni treenaaja tekee siitä ihan liian vaikeata(tai luulee sen olevan vaikeata). Aloittelija pärjää hyvin perusohjelmalla, joita pakkikseltakin löytyy varmaan satoja erilaisia(paljon hyviäkin). Treenaamisen täytyisi olla mielestäni suoraviivaista ja helppoa eli jako yksinkertainen ja paljon perusliikkeitä. Tosiaan niin kuin joku jo sanoikin, niin tuntuu välillä siltä, että porukka unohtaa sen lajin pääasian eli kova tehoisen treenin.
Oma treenikiertoni on hiukan erikoisempi, sen myönnän. Olen sen muuttanut tuollaiseksi, koska pidän tehon treeneissä äärimmäisen korkealla aina ja itsestäni ei löydy ruutia tekemään kuin yhden lihasryhmän kerralla (- käsi treeni eli pieniä lihasryhmiä). Eli mm. selkätreenin jälkeen mun on ihan turha yrittää tehdä enään mitään, koska olen aivan poikki. Ja vielä se, että jotkut luulee kivenkovaa, että se olisi jostakin treeniohjelmasta se kasvaminen kiinni. Tietenkin siinä täytyy jotakin tolkkua olla, mutta se treenaamisen idea perustuu kovaan intensiiviseen treenaamiseen.

Heikille... Kuvia löytyy varmaan jostakin vuoden 2002 B&K lehdestä tai netistä.

Niistä lisäravinteista vielä sen verran, että siellä on paljon hyvää, mutta vielä enemmän kaikkea paskaa, millä on niin minimaalinen vaikutus lihasmassan rakentamiseen eli kannattaa käyttää rahansa viisaammin.
Suosittelen siis lähinnä palautusprodet ja lisäprodet, kreatiini, glutamiini(siinä ja siinä), vitamiinit/hivenaineet, omega3. Ehkä voi löytyä muutama muukin käyttökelpoinen, mutta noilla varmaan pärjäätte, jos minäkin pärjään. Unohtakaa kaikenmaailman noxnoxit ja tribulus huuhaat yms.
Laittakaa rahanne ensin kunnolliseen monipuoliseen ruokaa ja sitten lisäksi vasta perusjauhohässäkät ym.

Tomi sanoi:
Ei tehdä enää penkkiä tyyliin 10 x 100, 10 x 100 ja 10 x 100, vaan lihas "osataan väsyttää" jo ensimmäisessä kovassa sarjassa niin puhki, ettei ole hirveän realistista odottaa toiselta tai varsinkaan kolmannelta sarjalta samaa toistomäärää samalla painolla.

Tätä minäkin olen ihmetellyt esim. treenipäiväkirjoja lueskellessa VIP-osiolla, kaverit tekevät tyyliin 4 sarjaa 6x 90 kg. Jossakin sarjassa jää paukkuja käyttämättä tai sitten tauot ovat liian pitkiä tms. Toki tämä on ymmärrettävää mikäli kyse on voimanostosta ja tauot ovat 5 min+.

Ilecules sanoi:
Tätä minäkin olen ihmetellyt esim. treenipäiväkirjoja lueskellessa VIP-osiolla, kaverit tekevät tyyliin 4 sarjaa 6x 90 kg. Jossakin sarjassa jää paukkuja käyttämättä tai sitten tauot ovat liian pitkiä tms. Toki tämä on ymmärrettävää mikäli kyse on voimanostosta ja tauot ovat 5 min+.

Kissannylkemiseen on monta tapaa. Itse olen ultralyhyiden intensiivitreenien ystävä (max 2 sarjaa per lihasryhmä, sarjat loppuun asti), mutta kyllä paljon suuremmallekin voluumille ja sarjojen "kesken jättämiselle" perusteensa on. Jotkut väittävät, että tietty määrä mekaanista liikettä edistää lihaskasvua, kudoksen voi uuvuttaa sekä teholla että määrällä ja hermosto voi päästä helpommalla kun ei vie sarjoja loppuun. Huonoja yhdistelmiä ovat alhainen voluumi + alhainen teho ja korkea voluumi + korkea teho.

Ilecules sanoi:
... Toki tämä on ymmärrettävää mikäli kyse on voimanostosta ja tauot ovat 5 min+.

You said it, Frank - kaikki eivät tosiaan treenaa fitness/bodytyyliin, eivätkä hae "pumppia ja tuntumaa". :)

Vaikka tällainen pieni ja heikko nainen olenkin, niin kyllä silti paljolti allekirjoitan Dinon ajatukset. Naisten kannattaisi myös muistaa se, että raskaat perusliikkeet ovat kaiken a ja o, niillä se tulos tehdään - niitä hilavitkuttimia ja vemputuksia/vänkytyksiä voi sitten ottaa siihen lisäksi, jos vielä riittää paukkuja. :)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Monella ne tärkeimmät raskaat pääliikkeet jää tekemättä siksi, että ne on niin perkulan raskaita tehdä, varsinkin kun koko päivänä ei ole jaksettu syödä. Puuhelmetkin sellasessa repimisessä voi vaikka hikoontua. :D

Sitten keksitään jotain syitä, että ei voi kyykätä kun käy polviin ja veto sattuu selkään. Penkkiä voi tietysti tehdä, eikä muuta sitten oikeastaan tarvikaan, paitsi ehkä hauista sellanen 10 sarjaa. Sitten treenin päälle vedetään hifiharat tai törkeen kallis valmis palkkari ja lähdetään baariin. :curs:

Kaikki eivät ole valmiita uhraamaan huonoja elämäntapojaan kehityksen mahdollistamiseksi. Se on ihan ok, mutta harmittaa katsella salilla ihmisiä, jotka siellä kuitenkin säännöllisesti käyvät, mutta eivät kehity, koska treeni ja ravinto on poskellaan. Neuvoa voi aina yrittää, mutta aika usein se on turhaa.

Ja siis onhan mave ja kyykky kummiskin tekniilla lajeja. Ei ne ole vaan alas ja ylös menemistä vaan pitää pitää selät suorana jne. Tottakai jossain prässissä on helpompi veivata.

Muuten asia teksti Dinolta asioista, joita monet aloittelijat eivät tajua.

Kiteytän vielä hiukan tuota juttuani (vaikka nämä ihan perusasioita onkin).. tuo ensimmäinen viestini oli minun tapani tehdä asiat.

Ruokailu

Syö monipuolisesti, hyvin proteiinipitoista ruokaa. Ja sitten kuin tuo oikea ruokapuoli on kunnossa, lisää siihen sitten kaikki palautus/lisäprodet ym. vitamiinit jne.
Pidä ruokailusi tasaisena esim. 2-3 tunnin välein ja MUISTA pitää huoli, että saat JOKAISELLA aterialla tarvittavan määrän proteiinia eli vaikka 30-50g riippuen omasta kehon painostasi.

Treenaaminen

Älä lue treeniohjelmaasi kuin raamattua (Mike ei voiskaan lukea, kun se on polttanu omat ja kavereideksakkin raamatut :hyper: ). Jos siellä lukee esim. penkin kohdalla 2 sarjaa ja 10 toistoa, niin teet ne kaksi toistoa, mutta niin että unohdat kuitenkin ne toistot. Teet valitsemallasi painolla sarjan loppuun asti, tulee sillä sitten vaikka 13 toistoa. Vaikka sarjojen jälkeen tuntuu, että ei mennyt perille, niin siirryt seuraavaan liikkeeseen, etkä ala tekemään 5 lisä sarjaa, että muka tuntuisi. Muistat vain ensi treenissä ottaa tehoja irti vielä enemmän. Treeniohjelma on aina vain suuntaa-antava(varsinkin toistojen osalta) ja treenissä täytyy elää tilanteen mukaan.
Muista keskittyä mielessäsi sarjaan ja hae vaikka jostakin korkeammalta taholta lisää voimia tai vaikka vitutusta ja pura se siihen tankoon/painoihin.
Unohda mielestä kaikki ajatukset tyyliin "en mä jaksa" , "oon ihan kynis" , "mitähän nuokin ajattelee, kun mulla on tangossa painoa vain 60 kiloa" jne. Ajattele mielummin tyyliin "vittu, mä näytän vielä" , "vitun paskapaino" (lainattu edesmenneeltä P.Jussilalta), "mä teen sen 10 toistoo, haistakaa kaikki ison paskan" jne. :D
Ajatus, mieli ja psyyke pitää olla kunnossa, jotta saat enemmän irti treenistä.

Lepo ja muu elämä

Elämää on treenienkin jälkeen. Voit harrastaa muitakin asioita, kunhan muistat levätä tarpeeksi ja pitää silti siellä lepopäivänäkin huolta siitä ravinnosta.
Itse harrastan "vapaa-ajalla" lähinnä netissä surffailua ja PS2:n pelaamista sekä tapaan ystäviä. Lajia voi tehdä täysillä, mutta sille ei tarvitse antaa mieltänsä joka sekunti, vaan ajattele muitakin asioita.

Älä siis tee asioista vaikeampia kuin ne ovat. Näillä pienillä perusasioilla olet jo pitkällä harrastuksessasi.
Ei tähän varmaan mitään uutta tullut, yritin vain selittää asiaa mahdollisimman yksinkertaisesti.

Se olisikin helppoa jos riittäis kun syö nälkäänsä: Aamulla on tosi sitkeää saada mitään syötyä ja illallakin on usein mielessä, että taasko joutuu syömään. Jos syön vain nälkääni, niin paino putoaa nykyisestä n. 4kg ja jää siihen ikuisesti... Mutta tietenkin monipuolinen ravinto on tärkeintä söipä sitten väkisin tai ei (eipä mullakaan auttanu mikään muu lisäravinne kuin palautumisjuoma)

Perusliikkeet on parasta treeneissä :thumbs: Paitsi kyykkyä ei tuu paljo tehtyä: Selkään iskee fasettilukko, jos selkä menee kyykyssä notkolle. Ei ne kaikki liikkeiden välttelyt ole turhaa ruikutusta.

Aloittelin treenaan 3-jakoisella, vähän sarjoja, sarjat kovia ja loppuun asti. Ylikunto kolkutteli jatkuvasti ja tulokset junnas. Vasta kun vaihdoin 2-jakoiseen ja tein enempi sarjoja mutta en loppuun asti, niin alkoi kehitystä tuleen. Tosin ei toi 2-jakonen silti ole silti mikään kevyt viedä läpi. Aikeissa on kuitenkin kokeilla 4-jakoista 9 vrk kierrolla jos siinä sais hallittua ylikuntoa.

Eipä mulla oo kokoa sanoa ja väitellä mikä ehdottomasti toimii, mutta silläpä ainakin tiedän mikä ei toimi :itku:

Teoriassa kaikki on helppoa, mutta ei kaikkien kohdalla käytännössä.
Mutta kun tästä nimenomaan ne perusasiat saadaan kohdalleen :whip: niin eiköhän ala tulosta tännekin tuleen.

Edit. Toi kiteytys oli hyvä :)

mitä ootte mieltä, voiko ns. muotoliikkeet jättää kokonaan ohjelmasta pois ja keskittyä vain pääliikkeisiin ja tehdä ne joko kovaa ja/tai pienemmällä teholla, sen oman tuntuman mukaan..?!

Olen tehnyt viimeiset pari vuotta muotoliikkeitä lähinnä vain lämmitellessä lihaksia varsinaiseen "kovaan treeniin..

Omaan viidentoista vuoden treenihistoriaan mahtuu monenlaisia ohjelmia ja liikkeitä. Pakko todeta, että olen saanut parhaan kehityksen aikaiseksi raskailla perusliikkeillä.
Joskus yritin korvata lisäravinteilla puuttellista perusruokavaliota, mutta eipä homma toiminut näin. Vasta kun laitoin perusruokavalion kuntoon ja lisäsin siihen päälle lisäravinteet(palkkari, perusprotsku, omega3, monivitam.+C, krea), alkoi tapahtua kehistystä. Ja sitä kehitystä tapahtuu vieläkin, vaikka ikää alkaa ollakin jo 35 vuotta. :D

pässi sanoi:
mitä ootte mieltä, voiko ns. muotoliikkeet jättää kokonaan ohjelmasta pois ja keskittyä vain pääliikkeisiin ja tehdä ne joko kovaa ja/tai pienemmällä teholla, sen oman tuntuman mukaan..?!

Olen tehnyt viimeiset pari vuotta muotoliikkeitä lähinnä vain lämmitellessä lihaksia varsinaiseen "kovaan treeniin..
meinaat siis eristäviä vai??..no itse sanoisin et tekee vaik ne perusliikkeet eka ja sitten nämä eristävät päälle. tietty on sitten näitä etukäteisväsytyksiä jne. mutta näin toimii ainakin mulla. riippuu tietty harrastaako ihan bodausta vai voimannostoa/painonnostoa, joihin ei välttämättä nämä bodaus menetelmät niinkään liity. :rolleyes: kyllä itse ainakin pitäisin mukana myös nämä apuliikkeet mutta varsinainen kehitys lähtee näistä raskaista perusliikkeistä ja siihen sitten vähän päälle näitä apuliikkeitä.

Tuo kiteytys ihan ok Juttu :thumbs:

Tuohon eka postaukseen sen verran että kuten jo tuossa on edelläkin mainittu niin osalla ei vaan mene perusjutut "perille" vaan joutuu hakemaan kaikkea hifistelyäkin pohjalle että saa jotain aikases. En usko että kukaan tahallaan haluaa tehdä asioitaan treenaamisen suhteen vaikeaksi, mutta osalla vaan menee perusjuttut ihan :wall: mutta kun alkaa hifistelemään niin sitten saa jotain aikases. Samoin joillakin on vaan sellainen luonteen piirre että jos jotain alkaa tekemään niin sitten se pitää viedä äärimäisyyksiin. Elikkä tässä on niin monta puolta näissä asioissa että kaikille ei riitä vaan perusjutut.

Kaikenhan voisi tehdä "perusjutuilla", ajaa ladalla, katsoa töllöä mustavalkoisesta töllöstä, soittaa lankapuhelimella jne, jne. Mutta osa haluaa panostaa sitten laatuun olipa se sitten treenissä tai jossakin muussa niin minun puolestani panostakoon sillä jos se on taas poissa rikollisuudesta ja muista haitta vaikutuksista niin hyvä!

Tuohon syömisongelmaa, jonka joku mainitsi, että kun esim. aamulla ei ruoka maistu. Näin on myös minulla. Sen takia juuri olen lisännyt aamupalalle lisäproteiinidrinkin, vaikka mielummin ottaisin kaiken ruuasta. Syön aamulla esim. puuroa tai leipää, vähärasvaisella kinkulla/juustolla, sen minkä saan alas ja tämän päälle heitän sitten n. 50g prodedrinkit. Tämän teen siis siksi, että saan aamulla tarvitsemani ravintoaineet.

Eli mielestäni näiden prodedrinkkejen paras puoli on siinä, että saa juomalla tarvitsemansa proteiinimäärän, jos ruoka ei syystä tai toisesta maistu. Kuitenkaan en kehota ketään vaihtamaan ruokaa prodedrinkkiin, jos vain saa ruokaa alas. Enemmänkin itse käytän niitä ongelmatilanteissa siis juuri silloin, kun ruoka ei maistu tai on niin kiire, että tarvii saada äkkiä tarvitsema määrä proteiinia nopeasti alas.

Pässille... Ei kukaan sinua pakota tekemään "muotoliikkeitä". En itsekkään niitä paljon tee. Pääasiassa teen perusliikkeitä, mutta mikä nyt sitten on perusliike ja mikä ei.. Vaikea vetää selkeää rajaa. Eli kaikki liikkeet varmaan toimii omalla tavallaan, mutta suurempaa vastusta lihakselle saat perusliikkeillä.

Tuossa Dinon tekstissä on erittäin paljon asioita, jotka olisi voinut saada alkunsa minun näppäimistöltäni.

Liian usein etenkin aloittelevat harjoittelijat hakevat oikoteitä, uusia kaiken mullistavia treenitapoja sekä ihmeitä tekeviä lisäravinteita, jotta tuloksia saataisiin nopeasti ja mieluummin ilman verta, hikea ja kyyneleitä. Kuitenkaan kovaa ja pitkäjänteistä harjoittelua ei olla valmiita viemään läpi, vaikka se on kehityksen edellytys.

Lisäksi Dinon mainitsemassa lisäravinnelistassa on mielestäni kaikki tosissaan harjoittelevan tarvitsemat lisäravinteet: lisäproteiini, kreatiini, palautumisjuoma, vitamiinit, omegat, (glutamiini).

Hyvää tekstiä kokonaisuudessaan!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom