Dinon näkemys treenistä ja ravinnosta.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
IsoDino sanoi:
Unohda mielestä kaikki ajatukset tyyliin "en mä jaksa" , "oon ihan kynis" , "mitähän nuokin ajattelee, kun mulla on tangossa painoa vain 60 kiloa" jne. Ajattele mielummin tyyliin "vittu, mä näytän vielä" , "vitun paskapaino" (lainattu edesmenneeltä P.Jussilalta), "mä teen sen 10 toistoo, haistakaa kaikki ison paskan" jne. :D
Ajatus, mieli ja psyyke pitää olla kunnossa, jotta saat enemmän irti treenistä.

Juuri näin, ihan kuin minun päästäni treenipäivinä. Joka kerta ennen sarjaa mielessä "kumpi on kovempi, mä vai toi painopinkka", "vittu, mä oon kynnis, mutta vielä mä kaikille näytän, etten koko elämääni ole mikään naru" etc. Psyykkellä on tosiaan iso osa treenissä, vaikkei sitä välttämättä uskoisikaan.

Kaikki tässäkin threadissa sanovat, että vapailla painoilla tehtävillä usean lihasryhmän perusliikkeillä saa parhaiten lihasmassaa. Mutta useimmat kuitenkin jatkavat treeniään niiden jälkeen kaapelikitkutuksilla sun muilla pilipalieristyspumppailuilla :wall:. Miksi ihmeessä? Miksi ei käyttää sitäkin aikaa perusliikkeiden tekemiseen?

On niillä pilipalieristyspumppailuillakin paikkansa, ties vaikka löytyis kropasta jokin lihas jota ei ole oikein koskaan käyttänyt, toki kaiken voi treenata vapaillakin painoilla.

Njoo, mun mielestä kyllä kehitystä saa aikaan ilman mitään lisäaineita. Ruokaa vaan stnasti massuun monipuolisesti. Minusta jo kreatiini menee hifistelyn puolelle, mutta minä olenkin kynis :D

Luetelkaa hifistelyliikkeistä. Ois kiva tietää mitä liikkeitä tarkoitetaan? :david:

Mr Atlas sanoi:
Luetelkaa hifistelyliikkeistä. Ois kiva tietää mitä liikkeitä tarkoitetaan? :david:

Sama kiinnostaisi minuakin. Ja pitää sitten myös ottaa ohjelmat huomioon. Jossakin 1-2 jakoisissa tuskin kannattaa ns. eristäville liikkeille uhrata paljon aikaa. Mutta useampijakoisissa ne täydentää treeniä mielestäni erittäin hyvin.

Hmm... Veikkaisin että hifistely liikkeiksi lasketaan esim.
Ristikkäistalja, Pec-deck, reiden lähennykset ja loitonnukset+ojennukset ja koukistukset ja yleensäkkin kaikki vastaavat(eipä tuu just míeleen enempiä) liikkeet mitä ei oikeestaan tarttee koskaan(noillehan löytyy korvikkeita vaikka ois 17-jakonen ohjelma)

veijari sanoi:
Hmm... Veikkaisin että hifistely liikkeiksi lasketaan esim.
Ristikkäistalja, Pec-deck, reiden lähennykset ja loitonnukset+ojennukset ja koukistukset ja yleensäkkin kaikki vastaavat(eipä tuu just míeleen enempiä) liikkeet mitä ei oikeestaan tarttee koskaan(noillehan löytyy korvikkeita vaikka ois 17-jakonen ohjelma)

Itse treeniguru kertoo mikä on hifistelyä. :jahas:

Kyllä mielestäni hyvää rintatreeniin kuuluu myös peck-deck/ristikkäistalja/vastaava. Mutta samaa mieltä olen kanssasin noista lähentäjistä ja loitontajista.

Onko sitten esim. forkkujen ja epäkkäiden treenaaminen mielestäsi hifistelyä? Aika pientä "näppäilyä" se kuitenkin on. Mielestäni vain nämäkin lihasryhmät pitää treenata ihan samalla tavalla kuin muutkin.

Timba79 sanoi:
Onko sitten esim. forkkujen ja epäkkäiden treenaaminen mielestäsi hifistelyä? Aika pientä "näppäilyä" se kuitenkin on. Mielestäni vain nämäkin lihasryhmät pitää treenata ihan samalla tavalla kuin muutkin.

itsellä forkut alkoivat kasvaa välittömästi, kun lopetin niiden suoran treenaamisen.

total13 sanoi:
itsellä forkut alkoivat kasvaa välittömästi, kun lopetin niiden suoran treenaamisen.

No mulla sitten on täysin päinvastaiset kokemukset. En minäkään tee kun 2-3 sarjaa käsitreenin päätteeksi, mutta kyllä se treeni on kasvun edellytys ollut. Sama epäkkäillä.

Voisiko sitten olla, että olet treenannut niitä yksinkertaisesti liikaa? Kehityksen varma tappaja kuitenkin on ylitreenaaminen. Tai onko treenityylisi jotenkin muuttunut, eli olet jättänyt vetoremmit pois, ruvennut vetämää maasta kovaa tai jotain muuta vastaavaa. Ja jos oot kokoajan tehnyt kaikki liikkeet ilman remmejä, saa ne ehkä siitä treeniä liikaakin ja silloin ei ehkä suora treeni enää ole tarpeen.

Voimailijoilla kun homma on kuitenkin vähän erilainen, niillähän se puristusvoima on tärkeä ja kovat mavesarjat pitää pystyä vetämään ilman remmejä. Taas yhdellekään kehoilijalle en suosittelisi jättämään vetoremmejä puristusvoiman (tai forkkujen) takia pois ja uhraamaan tällä esim. selän maksimaalista kehitystä. Itse siis treenaan mielummin forkut suoraan rannekäännöillä ja käytän vetoremmejä esim. selkätreenissä.

Huh, tulipa taas avauduttua... ;)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Timba79 sanoi:
Itse treeniguru kertoo mikä on hifistelyä. :jahas:

Kyllä mielestäni hyvää rintatreeniin kuuluu myös peck-deck/ristikkäistalja/vastaava. Mutta samaa mieltä olen kanssasin noista lähentäjistä ja loitontajista.

Mistäs sä vedit herneet nenään? En väittänyt olevani guru vaan ajattelin että noi vois olla semmosia "hifistelyksi" laskettavia liikkeitä... Ja kyllä pidän forkkujen ja epäkkäiden treenausta turhana koska mulla on ainakin forkut muutenkin 24/7 ihan tohjona ni ei niille tartee paljoa ylimmääräistä ja epäkkäät kasvaa mukavasti vedossa(niitäkin on joskus tullut tehtyä erikseen muttei oikeen mitään iloa ollut jos jumikkeista niskaa lasketa plussaksi)

Ps: Voihan noi peck-deck ja ristikkäistalja olla mukavia liikkeitä muttei pakollisia(eihän mikään liike ole pakollinen?)

Ps2: :piis:

Juu, luultavasti ylitreenauksesta johtunut, maastavedot on ehkä jopa vähentynyt. remmejä en yläselkä treenissä käytä. joka tapauksessa niihin nyt tulee koko ajan kokoa lisää erikseen treenamatta, joten en niitä ala treenaamaankaan.

turhaa hifistelyä se on sillon kun karsitaan jollain jalkaprässillä tai keskitetyllä rannekäännöllä perusliikkeitä. itse laskisin välttämättömiksi perusliikkeiksi esimerkiksi jalkakyykyn, penkkipunnerruksen, leuanvedot leveällä, kulmasoudun, maastanoston...

tosin kyllä moni tekee noita "hifistelyliikkeitä" ennen varsinaista pääliikettä - helvetin hyvin tuloksin. IMO: jos kuitenkin on salitreeniä alottelemassa niin ei todellakaan saisi esim. korvata kyykkyä prässillä tai muillakaan vitkuttimilla. yksinkertaisuus on valttia monessa.

Voisitko Dino kertoo myös vähän treenistäsi ilta- ja yövuoron aikana? Minulla tulee yleensä yövuoron aikaan viiden päivän tauko, koska salille ei yksinkertaisesti jaksa mennä..

nevahood sanoi:
turhaa hifistelyä se on sillon kun karsitaan jollain jalkaprässillä tai keskitetyllä rannekäännöllä perusliikkeitä. itse laskisin välttämättömiksi perusliikkeiksi esimerkiksi jalkakyykyn, penkkipunnerruksen, leuanvedot leveällä, kulmasoudun, maastanoston...
.
myötä vai vastaotteella??..kummin ihmiset yleensäkin teette??

Leveällä yleensä tehdään myötäotteella. Itse ei tosin tarvii paljon leukoja vedellä kun on elopainoa liikaa ja voimaa liian vähän.

nevahood sanoi:
Mikäs siinä jalkakyykyssä on nyt se autuaaksi tekevä asia? Varsinkin jos puhutaan vapaasta kyykystä, tekee oikeasti välillä tuskaa katsoa aloittelevien bodarinalkujen hyvää huomenta -liikkeen ja jalkakyykyn välimaastosta olevaa liikettä, jolla tapetaan ainoastaan alaselkä. Mikäli apuna ei ole oikeasti treenauksesta (ja kyykkytekniikasta) tietävää treenikaveria, suosittelen aloittelijoille ehdottomasti vapaan "hyvää huomenta -kyykyn" tilalla sitä jalkaprässiä. Jos aloittelijan on "ihan pakko" tehdä sitä kyykkyä, suosittelen smith-kyykkyä vapaan tilalle.

Tanu sanoi:
Voisitko Dino kertoo myös vähän treenistäsi ilta- ja yövuoron aikana? Minulla tulee yleensä yövuoron aikaan viiden päivän tauko, koska salille ei yksinkertaisesti jaksa mennä..

Iltavuoron aikaan treenit vien läpi aamupäivisin klo 10-11 aikoihin(treeni alkaa siis tällä aikavälillä) eli viimmeistään klo 12.00 treenit on ohi. Palautusjuoma perään ja seuraava ruoka sitten heti töissä klo 14.00. Aamupäivätreeniä ennen en siis syö muuta kuin aamupalan. Nämä aamutreenit onkin minulle sellainen taistelu aina, koska olen aamu-uninen. Ei muuta kuin kello soittaan n. klo 08.00 ja viimmeistään klo 09.00 mennessä aamupala alas. Muut ruokailut on n. klo 16.00(pieni välipala), klo 18.00 ruoka, klo 21.00 välipalaa ja illalla ennen nukkumaan menoa vielä iltapala.
Iltavuorossa päivä alkaa siis klo 08.00 (jos treenipäivä) ja päättyy n. klo 23.00-00.00.

Yövuoro on sitten helpompi mulle. Herään n. klo 14.00 ja aamupala sen jälkeen. Seuraava ruoka n. klo 16.00-17.00 ja n. klo 18.00 salille. Ja päälle taas palautusjuoma. Ennen töihin lähtöä syön ruuan ja loput päivän ruuat ajoittuu sitten töihin eli n. klo 23.00, 02.00 ja 05.00. Yövuoroissa päivä siis alkaa n. klo 14.00 ja nukkumaan mennään aamulla n. klo 06.30.

Treenit ei siis muutu millään tavalla ilta eikä yövuoroissa, vaan päivärytmi on erilainen eli ruokailuajat muuttuu tietenkin.

Tomi sanoi:
Mikäs siinä jalkakyykyssä on nyt se autuaaksi tekevä asia? Varsinkin jos puhutaan vapaasta kyykystä, tekee oikeasti välillä tuskaa katsoa aloittelevien bodarinalkujen hyvää huomenta -liikkeen ja jalkakyykyn välimaastosta olevaa liikettä, jolla tapetaan ainoastaan alaselkä. Mikäli apuna ei ole oikeasti treenauksesta (ja kyykkytekniikasta) tietävää treenikaveria, suosittelen aloittelijoille ehdottomasti vapaan "hyvää huomenta -kyykyn" tilalla sitä jalkaprässiä. Jos aloittelijan on "ihan pakko" tehdä sitä kyykkyä, suosittelen smith-kyykkyä vapaan tilalle.

Omasta mielestäni kans, perinteinen kyykky ei ole mikään pakollinen jalkaliike. Hyviä "massaliikkeitä" ja turvallisempia on mm. jalkaprässi, hack-kyykky ja smith-kyykky. Suosittelen näitä.
Itse en tee ollenkaan ns. perinteistä kyykkyä.

Tomi sanoi:

Minä annan kyllä ääneni perinteiselle jalkakyykylle...mielestäni jopa autuaaksi tekevä perusliike, jota pidän jopa parhaana yksittäisenä liikkeenä (mavea en pysty tekemään, muuten se olisi paras). Mutta en ole kehonrakentaja, joten näkökulma on ehkä hieman eri kuin esim. Tomilla.

Tuosta olen kyllä täysin samaa mieltä, että kyykkäillessä pitää tietää mitä tekee ja keskittyä siihen tekemiseen, muuten saattaa mennä hurjan näköiseksi pyllistelyksi ja välilevyhumpaksi koko liike, varsinkin viimeisissä toistoissa, kun voima alkaa hiipua ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom