Dinon näkemys treenistä ja ravinnosta.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Timba79 sanoi:
No mulla sitten on täysin päinvastaiset kokemukset. En minäkään tee kun 2-3 sarjaa käsitreenin päätteeksi, mutta kyllä se treeni on kasvun edellytys ollut. Sama epäkkäillä.

Voisiko sitten olla, että olet treenannut niitä yksinkertaisesti liikaa? Kehityksen varma tappaja kuitenkin on ylitreenaaminen. Tai onko treenityylisi jotenkin muuttunut, eli olet jättänyt vetoremmit pois, ruvennut vetämää maasta kovaa tai jotain muuta vastaavaa. Ja jos oot kokoajan tehnyt kaikki liikkeet ilman remmejä, saa ne ehkä siitä treeniä liikaakin ja silloin ei ehkä suora treeni enää ole tarpeen.

Voimailijoilla kun homma on kuitenkin vähän erilainen, niillähän se puristusvoima on tärkeä ja kovat mavesarjat pitää pystyä vetämään ilman remmejä. Taas yhdellekään kehoilijalle en suosittelisi jättämään vetoremmejä puristusvoiman (tai forkkujen) takia pois ja uhraamaan tällä esim. selän maksimaalista kehitystä. Itse siis treenaan mielummin forkut suoraan rannekäännöillä ja käytän vetoremmejä esim. selkätreenissä.

Huh, tulipa taas avauduttua... ;)

Pitänee sitten hankkia noi vetoremmit itellekkin. Oon itte raksalla duunissa ja työnpuolesta tulee treenattua aika hyvin noita käsivarren lihaksia (vasarointi). Muutenkin on hieman kummaa treenata käsivarsia, kun vasarakädessä ei vielä tunnu missään, niin toinen käsi jo huutaa armoa :rolleyes:

Mulla menee noi sarjamäärät yleensä aika sekasin. Teen niin paljon niit ennenkun lihas on väsynyt. Eli just väärin teen kuin Dino neuvo, mut toisaalta ku oon aika alottelija niin en saa vielä lihasta täysin turtaks 2-3sarjan jälkeen tai ainaki 10min päästä se on jo voimissaan kunnes sit on tehny sarjoja jotai 6 tms.
Mutta kannattaisko sit vaan tehdä se esim. 3 sarjaa per lihasryhmä vaikka tuntuukin hetkisen päästä että vielä jaksais vaikka kuinka ?

aika huvittavaa lukea kun ensin kehutaan perusliikkeet maasta taivaisiin ja sitten ruvetaan yhtäkkiä kehuun prässejä ja smithi koneita:), mulle aivan sama millä värkillä kukanenkin reenaa kunhan pääsee tavoitteisiinsa, turha sitä kenenkään on vinkua minkään kyykyn kuninkuudesta jos joku saa hirveät kintut vaikka prässillä. reenaa millä reenaa kuhan kehittyy.

Ants sanoi:
Mulla menee noi sarjamäärät yleensä aika sekasin. Teen niin paljon niit ennenkun lihas on väsynyt. Eli just väärin teen kuin Dino neuvo, mut toisaalta ku oon aika alottelija niin en saa vielä lihasta täysin turtaks 2-3sarjan jälkeen tai ainaki 10min päästä se on jo voimissaan kunnes sit on tehny sarjoja jotai 6 tms.
Mutta kannattaisko sit vaan tehdä se esim. 3 sarjaa per lihasryhmä vaikka tuntuukin hetkisen päästä että vielä jaksais vaikka kuinka ?

No ei ainakaan yletön sarjamäärä sua eteenpäin vie. Jos treenaat esim. rintaa. Tee vaikka yhteensä 10 sarjaa. Noista sarjoista vaikka 8 sarjaa "perusliikkeitä" eli esim. penkki, vinopenkki, alakalteva penkki, smithpenkki tasa-ja vinolla, kp-punnerrus.. Ja loput kaksi sarjaa, joko flyeseja, peckdeck tai ristikkäistaljaa. Vaikka nämä liikkeet on ns. "apuliikkeitä"/"eristäviäliikkeitä", niin se ei tarkoita siltikään sitä, että ne voi tehdä jotenkin kevyemmin tai pumpaten. Tee nuokin liikkeet verenmaku suussa, raskailla painoilla, joita kumminkin hallitset.
Muista teho, määrä ei korvaa sitä!!
Ja jos mielestäsi treeni ei mennyt tarpeeksi perille, niin ensitreenissä teet vielä kovemmalla teholla.
Muista lepopäivät, vähintään 2-3 lepopäivää/vko.

neutraali sanoi:
aika huvittavaa lukea kun ensin kehutaan perusliikkeet maasta taivaisiin ja sitten ruvetaan yhtäkkiä kehuun prässejä ja smithi koneita:), mulle aivan sama millä värkillä kukanenkin reenaa kunhan pääsee tavoitteisiinsa, turha sitä kenenkään on vinkua minkään kyykyn kuninkuudesta jos joku saa hirveät kintut vaikka prässillä. reenaa millä reenaa kuhan kehittyy.

Kyllä minä ainakin pidän mm. jalkaprässiä perusliikkeenä. Taitaa tuo perusliike olla aika häilyvä käsite.
Itse tarkoitan perusliikkeinä lähinnä raskaita liikkeitä, joissa vastus on suuri.

IsoDino sanoi:
Kyllä minä ainakin pidän mm. jalkaprässiä perusliikkeenä. Taitaa tuo perusliike olla aika häilyvä käsite.
Itse tarkoitan perusliikkeinä lähinnä raskaita liikkeitä, joissa vastus on suuri.
niin on, itse pidän kans juuri "perusliikkeinä" alleviivaamasi lausetta

Jamaha sanoi:
Minä annan kyllä ääneni perinteiselle jalkakyykylle...mielestäni jopa autuaaksi tekevä perusliike,

Samaa mieltä. Vaikka tämä tredi taitaa ollakin enemän tuonne kehonrakennuspuolelle suunnattu, jolloin tilanne voi tietenkin olla jo eri.

Mutta perusharrastajalle, joka ei kisalavoja tavoittele, suosittelisin kyllä ehdottomasti tekemään jalkakyykkyä. Koko kropan vahvistajana se on aivan ehdoton liike. Eikä se teknisenä nyt niin vaikea ole etteikö jokainen sitä kykenisi omaksumaan. Useimmillehan punttien kolistelu on vain osa urheiluharrastusta ja olisi suotavaa että lisääntyneitä voimia olisi mahdollista hyödyntää muuallakin kuin punttisalilla. Toinen juttu on sitten se, että kun katselee noita alottelevia punttailijoita, joilla tuo liikkuvuus ja lihaskoordinaatio on lähtökohtaisesti varsin heikolla tasolla, niin kehonhallintaa kehittävät liikkeet olis kyllä paikallaan. Varsinkin jos reeni on tyyliin 3krt vko punttia eikä juuri muuta. Tossa just omalla salillani käy lauma parikymppisiä kolleja, jotka ei koskaan kyykkään, vetelee vain prässiä. Kaverit kyseli kerran hyviä selänvahvistuliikkeitä ja neuvoin heille tietysti jullen. Vaikka prässissä liikkuu ihan kiitettävät romut, niin jullessa pojat ei meinaa 50 kilolla saada niiailtua. Vois melkein varmana veikata tulevaisuudessa selkävaivoja, jos (epäsuhtainen)kehitys jatkuu samaan malliin. Prässin vaihto edes hetkeksi kyykkyyn pelastais kaverit paljolta tai sitten keskivartalon vahvistamiseen keskittyminen. Helpommalla sais lihastapainon kuntoon kun alkais kyykkimään.

IsoDino sanoi:

Syvä jalkakyykky on kyllä hyvä liike, varsinkin takareidet saa hyvin kyytiä, kun mennään syvälle.

Vaikka miten itse pyörittelesin asiaa, niin syvä takakyykky, tanko epäkkäiden päällä(ns. niska kyykky), syvä etukyykky, selän takaa maastaveto tangolla(ns. originaali hack kyykky) olisivat mun valintoja kintuille.
Sitten takareisille jullet, normaali veto, suorin jaloin veto.
Julle on kyllä sopivan ahdistava liike:evil:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
IsoDino sanoi:
Omasta mielestäni kans, perinteinen kyykky ei ole mikään pakollinen jalkaliike. Hyviä "massaliikkeitä" ja turvallisempia on mm. jalkaprässi, hack-kyykky ja smith-kyykky. Suosittelen näitä.
Itse en tee ollenkaan ns. perinteistä kyykkyä.

Kaveri teki voimapainotteista kehotreeniä 10 vuotta, koko ajan oli perusliikkeet mukana. Hackissä sai sitten selkänsä rikottua, kun hetkeksi keskittyminen herpaantui ja tekniikka hajosi.

Omastakin mielestä perinteinen kyykky tuntuu jotenkin turvallisemmalta kuin Hack. Eri yksilöille kaiketi sopivat parhaiten eri liikkeet (mm. tekniikasta, venyvyydestä ja kropan mittasuhteista riippuen).

- - -

Itseäkin kiinnostaisi nähdä Iso-Dinon kuvia. Profiilista kun ei näe edes strategisia mittoja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom