Heh, ei tarvitse valitella. Ei mun maailma kaatuisi vaikka osoittautuisikin ettei leptiinillä ole vaikutusta energiankulutukseen :D
Mutta ihan purematta tuota väitettäsi en vielä niele. Yksi review artikkeli vuodelta 2004 ei mielestäni ole "viimeisintä tietoa" sillä uudemmissakin puhutaan vielä vaikutuksista energiatasapainoon. Tällaisia ovat esim:
Leptin in humans: lessons from translational research
Narrative Review: The Role of Leptin in Human Physiology: Emerging Clinical Applications
The emerging role of leptin in humans
Myös tuo Lylen kirjoitus, johon viittasin, on kirjoitettu vuonna 2008. Auktoriteetteihin ei pidä luottaa sokeasti mutta uskoisin että tuo sinun artikkelisi on otettu huomioon.
Leptiinillä tuntuisi olevan oma roolinsa hyvin monessa paikassa, eikä energiankulutus ole välttämättä se tärkein. Voi myös olla, ettei vaikutus välity ihan suoraan vaan esim. hermoston kautta. Leptiinillä on niin ikään muitakin välillisiä vaikutuksia esim. ruokahaluun, millä nyt ihan varmasti on vaikutusta painonpudotukseen.
Edit: dinho kerkesikin jo väliin
Leptiinin liittyvä perustutkimus on tehty pitkälti jo 90-luvulla. Ehkä siksi uusia aiheeseen liittyviä tutkimuksia on vaikea löytää. Uudempi viitteesi viittaa energiakulutukseen liittyvässä kohdassa juuri toiseen esittämääsi katsaukseen, joka oli vuodelta 2006. Itse en löytänyt uusia tutkimutuloksia vuosien 2004 ja 2006 väliltä. Molemmat review-artikkelisi käsittelevät muuten leptiinin farmakologisia mahdollisuuksia, joten niissä ollaan vähän säästöliekkiin liittyvästä keskustelusta sivuraiteilla
Jos unohdetaan tämä yksi katsaus, mitä muita väitteitäni et niele? Ja miten itse näet 2 viikon hiilihydraattien runsaamman nauttimisen hyödyttävän painonpudotusta? Se on kuitenkin vähän eri asia kuin yksi mässypäivä viikossa. Myönnän tottakai, että voin olla väärässä. On vaan tullut joskus perehdytyttyä tähän leptiiniasiaan, ja jotkut tässä keskustelussa esitetyt väittet, tuntuvat vähän tuulesta temmatuilta.