Dieettaaminen - asiat, joilla EI ole merkitystä

Aerobisessa liikunnassa käytetään, mutta ei voimailu tai kehonrakennus session aikana.

Eikö? Eikö?

Mikäs sitten estää verensokeria putoamasta?




Sama kuin edellä. Ja kun glykogeenin varastoiminen lihassoluihin vie sen 24-48 tuntia ei treenipäivän aterioilla ole kuin palauttava vaikutus ja glykogeenin varastoiminen seuraavien päivien treenejä varten.

Mikäli ne OVAT TYHJENTYNEET KOKONAAN MITÄ NORMAALI TREENI EI TEE.

Ja silti en saadaan täytettyä 24 tunnissa mikäli ei syödään riittävä määrä hiilareita tai tehdö jotain järjetäntä kuten kovia määriä eksentrisiä aloittelijoilla jne.

Hiilarien syömisestä on muutakin hyötyä kuin pelkän glykogeenin kautta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Taviksille on kuitenkin aika tavallista treenata illalla ja seuraavana päivänä aikaisin aamulla. Millasia palautusruokailuja ysikymppinen suosittelisi 100kg/15% rasvoissa olevalle kaverille joka haluaisi seuraavana päivänä mahdollisimman hyvän treenin aikaan.
 
Taviksille on kuitenkin aika tavallista treenata illalla ja seuraavana päivänä aikaisin aamulla. Millasia palautusruokailuja ysikymppinen suosittelisi 100kg/15% rasvoissa olevalle kaverille joka haluaisi seuraavana päivänä mahdollisimman hyvän treenin aikaan.

Tarkemmin?

Minkälaisia treenejä? Kesto, sarjamäärät, toistot, lihasryhmät, aerobinen, HIIT jne.

Mihin aikaan edellinen treeni? Illalla, aamulla jne.

Mihin aikaan seuraava treeni? Heti aamulla, aamupalan jälkeen, kahden aterian jälkeen?

Rahatilanne?

Tavoitteet?

Laitatko nuo niin koitetaan väsätä jotain?
 
Eikö? Eikö?

Mikäs sitten estää verensokeria putoamasta?

En usko että verensokeri tai maksan glykogeenivarastot olisivat mikään rajoittava tekijä voimaharjoittelussa, jossa niitä ei varsinaisessa suoritussarjoissa käytetä lainkaan, lukuunottamatta elintoimintojen ylläpitoa jota nyt tarvitaan jo sohvalla makaamisessakin.
Tunnin treenisessiossa ei varsinkaan tarvitse huolehtia verensokereista vaan oikeastaan huolehtia paremminkin siitä ettei niitä nosteta liian lähellä treenejä joka voisi aiheuttaa väsymystä ja monet kehonrakennusammatilaiset pitävät keskimäärin neljän tunnin ruokailutauon ennen treenejä.
Treenien jälkeen on tärkeää täydentää nopeasti varastot, mutta ne vaikuttavat ja tuovat energiaa tietenkin vain seuraaviin treeneihin.
 
En usko että verensokeri tai maksan glykogeenivarastot olisivat mikään rajoittava tekijä voimaharjoittelussa.

En minäkään usko, että ne olisivat rajoittava tekijä. Koska ne eivät ole.


Tunnin treenisessiossa ei varsinkaan tarvitse huolehtia verensokereista vaan oikeastaan huolehtia paremminkin siitä ettei niitä nosteta liian lähellä treenejä joka voisi aiheuttaa väsymystä.

Jep. Tai sitten juuri erittäin lähellä. Kriittinen aika on tuollaiset 15-60 minuuttia ennen treeniä.

Ja normaalissa tunnin treenissä ei todellakaan tarvitse huolehtia verensokerista. Pidemminkin kun lähestytään kahta, kolmea tuntia.

ja monet kehonrakennusammatilaiset pitävät keskimäärin neljän tunnin ruokailutauon ennen treenejä.

Monet kehonrakennusammattilaiset ovat idiootteja.

IMO, ei ole järkevää käyttää pro-ukkoja esimerkkinä. He ovat uber-lahjakkuuksia geneettisesti, kehittyvät vaikka tekisivät melkein mitä vaan. Ja horkka muuttaa asioita erittäin paljon monen asian suhteen.


Treenien jälkeen on tärkeää täydentää nopeasti varastot, mutta ne vaikuttavat ja tuovat energiaa tietenkin vain seuraaviin treeneihin.

Ja jep.
 
Miten muuten vaikuttaa sellainen, jos kerralla syö koko päivän ruuat? Söin aamulla ihan normaalin aamupalan, mutta nyt äsken söin tuollaisen kokonaisen pitsan(ns.hiilariton pitsa minkä ohjeen löysin täältä)+purkki maitorahkaa. Tais tulla päivän kalorit täyteen. Jos olen nyt loppupäivän syömättä, niin asia korjaantuu sillä? En liho? Vaikka kroppa tuskin hirveesti tykkää, kun tulee syötyä itsensä ihan ähkyksi.

Mulla käy helposti tälleen, kun ja jos teen jotain vähän parempaa ruokaa mistä pidän, niin syön kaiken kerralla:( Kävin tosin aamulla salilla jo treenailemassa.
 
Miten muuten vaikuttaa sellainen, jos kerralla syö koko päivän ruuat? Söin aamulla ihan normaalin aamupalan, mutta nyt äsken söin tuollaisen kokonaisen pitsan(ns.hiilariton pitsa minkä ohjeen löysin täältä)+purkki maitorahkaa. Tais tulla päivän kalorit täyteen. Jos olen nyt loppupäivän syömättä, niin asia korjaantuu sillä? En liho? Vaikka kroppa tuskin hirveesti tykkää, kun tulee syötyä itsensä ihan ähkyksi.

Mulla käy helposti tälleen, kun ja jos teen jotain vähän parempaa ruokaa mistä pidän, niin syön kaiken kerralla:( Kävin tosin aamulla salilla jo treenailemassa.

Lähde vaikka suosiolla siitä, että pidät tämän päivän ziittipäivänä. Ei sun dieettis mene perseelleen, jos yhtenä päivänä kalorit menee yli (ellet oo kisoihin menossa). Ihan turhaa sun on olla loppupäivä syömättä IMO.
 
Miten muuten vaikuttaa sellainen, jos kerralla syö koko päivän ruuat? Söin aamulla ihan normaalin aamupalan, mutta nyt äsken söin tuollaisen kokonaisen pitsan(ns.hiilariton pitsa minkä ohjeen löysin täältä)+purkki maitorahkaa. Tais tulla päivän kalorit täyteen. Jos olen nyt loppupäivän syömättä, niin asia korjaantuu sillä? En liho? Vaikka kroppa tuskin hirveesti tykkää, kun tulee syötyä itsensä ihan ähkyksi.

Mulla käy helposti tälleen, kun ja jos teen jotain vähän parempaa ruokaa mistä pidän, niin syön kaiken kerralla:( Kävin tosin aamulla salilla jo treenailemassa.

Syl toinen rahka illalla? 150 kaloria sinne tai tänne..
 
Meille aloittelijoille neuvotaan että syökää syökää niin kasvatte, mutta mites sitten ku massaa tulee lähinnä vararenkaaksi vyötärölle? Olis kiintoisaa tietää miten te hard gainerit syötte? Paljon + kaloreita, miten paljon annatte läskin kertyä ennen diettiä? Tai jos ette sen suuremmin enää tarkkaile kaloreita, niin kuinka kauan ajallisesti keräätte massaa ja miten kauan diettaatte?
 
Minkälaista treeni ja ruokavaliota suosittelette haluaisin rasvaprosenttia alas?
nykynen prosentti on 24.5
tavotteena ois kesäks sixpac ja näkyvät lihakset
painoa on tullu yhtä äkkiä pirusti paino on nyt 89.. parissa viikossa tullu 6kg mitä helvettiä... enkä syö mitenkää erillaisesti ja reeniäki oon vetäny 100lasissa...:O
Jotain vinkkejä kiitos!
 
Miten muuten vaikuttaa sellainen, jos kerralla syö koko päivän ruuat? Söin aamulla ihan normaalin aamupalan, mutta nyt äsken söin tuollaisen kokonaisen pitsan(ns.hiilariton pitsa minkä ohjeen löysin täältä)+purkki maitorahkaa. Tais tulla päivän kalorit täyteen. Jos olen nyt loppupäivän syömättä, niin asia korjaantuu sillä? En liho? Vaikka kroppa tuskin hirveesti tykkää, kun tulee syötyä itsensä ihan ähkyksi.

Mulla käy helposti tälleen, kun ja jos teen jotain vähän parempaa ruokaa mistä pidän, niin syön kaiken kerralla:( Kävin tosin aamulla salilla jo treenailemassa.

Yksi ateria päivässä on melko vähän, mutta onhan sitä tuloksia silläkin saatu. IMO ei optimaalista partitioinnille.

Mutta sama homma siinä kuin kaikessa muussakin, syö vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu ja sama toisinpäin.

"This study for the first time shows that fasted training is more potent than fed training to facilitate adaptations in muscle and to improve whole-body glucose tolerance and insulin sensitivity during hyper-caloric fat-rich diet."
http://jp.physoc.org/content/588/21/4289.abstract?sid=bbc512c7-6cca-41e4-8d4f-d0e603f7fa41

Tuossa tutkimus, joka tukee aamuaerobista tyhjällä vatsalla, ainakin roskaruokavaliolla :D

Ensinnäkin korkearasvainen dietti ei tarkoita roskaruokavaliota ja vahvasti epäilen, että tässäkään olisi roskaruokavalio kyseessä.

Toiseksi, eipä pysty full-textiä lukemaan niin paha sanoa 100% varmuudella, mutta enpä usko, että kaloreita on tuossakaan kontrolloitu mitenkään tarkasti, mikä näkyy koehenkilöiden kehonpainon muutoksissa. Se jo osaksi selittä noita tuloksia.

Ja tuo keskittyi adaptaatioihin kestävyysharjoittelun suhteen. Käsittääkseni kenialaiset ovat jo vuosikausia tehneet päivän ensimmäisen treenin paastotilassa.

Muut aiheeseen liittyvät tutkimukset viittavaat, että paastotreenaaminen on hyvä tietyille markkeereille, mutta huonompi toisille.

Voipi olla kestävyysurheilijoille kokeilemisen arvosta treenata molempia.
 
Ei jaksa käydä koko keskustelua läpi, joten:

Ysikybänen: Onko tuohon aloituspostiin tullut jotain lisättävää / kumoavaa dataa?
 
Ei jaksa käydä koko keskustelua läpi, joten:

Ysikybänen: Onko tuohon aloituspostiin tullut jotain lisättävää / kumoavaa dataa?

Eipä ihmisen fysiologia tässä vuoden aikana ole ehtinyt muuttua :).

Mutta tuosta leptiini -> energiankulutus jutusta, josta tässä threadissä jossain vaiheessa olikin keskustelua (pojot Paletaanille siitä).

Eli osa tutkimuksista viittaa siihen, että leptiini ei niinkään vaikuttaisi energiankulutukseen. Osa taas viittaa, että vaikuttaa.

Pelkkä absoluuttinen leptiinin määrä ei kerro kaikkea - lihavat näyttäisivät laihtuvat paremmin, jos heillä on vähemmän leptiiniä. Ei tosin koske nollatasoja, jolloin lihominen on melko taattua.

Eli leptiiniherkkyys vaikuttaa myös, sen takia esim. liikunta laskee leptiiniä.

Ja vaikka leptiini ei suoraan vaikuttaisi esim. lepoaineenvaihduntaan, epäsuorasti sitten kyllä. Kun leptiini on mukana monien hormoonien kuten kilppariin toiminnan säätelyssä mukana ja monien neuropeptiinien.

Mutta ei mitään merkittäviä muutoksia.
 
Miten muuten vaikuttaa sellainen, jos kerralla syö koko päivän ruuat? Söin aamulla ihan normaalin aamupalan, mutta nyt äsken söin tuollaisen kokonaisen pitsan(ns.hiilariton pitsa minkä ohjeen löysin täältä)+purkki maitorahkaa. Tais tulla päivän kalorit täyteen. Jos olen nyt loppupäivän syömättä, niin asia korjaantuu sillä? En liho? Vaikka kroppa tuskin hirveesti tykkää, kun tulee syötyä itsensä ihan ähkyksi.

Mulla käy helposti tälleen, kun ja jos teen jotain vähän parempaa ruokaa mistä pidän, niin syön kaiken kerralla:( Kävin tosin aamulla salilla jo treenailemassa.

Mä elelen 16h/8h pätkäpaastolla, ja monesti lepopäivinä paastoan iltaan asti ja syön koko päivän ruuat kerralla. Tämä tosin on melko helppoa dieetillä (mulla lepopäivän kalorit 2000-2200). Maksimissaan kolme ateriaa syön päivässä (8h sisällä).

Tällä systeemillä kylläkin tottuu tuohon syömiseen ihan eri tavalla kuin satunnaisella mättöaterioinnilla, joten suosittelen tietyn säännöllisyyden pitämään ihan vaan henkisen hyvinvoinnin takia. Mutta kaloritasapaino on tosiaan se ratkaiseva tekijä
 
YSIKYMPPINEN. Osaatko?(varmasti osaat sanoa) että mistä mahtaa johtua kun kun olen pitänyt ruokavalion samana jo 7 viikkoa, mutta 4 viikkoa sitten lisäsin kamppailulaji treenia ohjelmaan siten että otin mukaan viikkoon 2 treeniä joiden kulutus on sen verrran että painoni laski kahdessa viikossa 500 grammaa enemmän ku ennen lisäystä(250g/vko) mutta sitten sen jälkeen kahteen viikkoon paino on noussu 0.5kg yhteensä. lisätyt treenit on ollu kovia kuntotreenejä. kuitenkin omaan silmään näyttää että lihas erotuvuus ei ole huonontunut vaan hiukan jopa EHKÄ parantunut. kalorilaskurinmukaan olen 1500kcal miinuksella ja tankkaan kerrran viikossa.. nestettä ilmeisesti tullu mutta johtuuko se "liian kovasta aerobisesta vai mistä? mitä ehdotat mun tekevän? Itse mietin että jos lisäisin kaloreita 500/pvä ja lopettaisin tankkauspäivät.. Kiitos jos viitsit antaa oman näkemyksesi asiaan.. tunnut olevan näistä kuitenki todella hyvin perillä.:worship:
 
YSIKYMPPINEN. Osaatko?(varmasti osaat sanoa) että mistä mahtaa johtua kun kun olen pitänyt ruokavalion samana jo 7 viikkoa, mutta 4 viikkoa sitten lisäsin kamppailulaji treenia ohjelmaan siten että otin mukaan viikkoon 2 treeniä joiden kulutus on sen verrran että painoni laski kahdessa viikossa 500 grammaa enemmän ku ennen lisäystä(250g/vko) mutta sitten sen jälkeen kahteen viikkoon paino on noussu 0.5kg yhteensä. lisätyt treenit on ollu kovia kuntotreenejä. kuitenkin omaan silmään näyttää että lihas erotuvuus ei ole huonontunut vaan hiukan jopa EHKÄ parantunut. kalorilaskurinmukaan olen 1500kcal miinuksella ja tankkaan kerrran viikossa.. nestettä ilmeisesti tullu mutta johtuuko se "liian kovasta aerobisesta vai mistä?

Nuo ovat melko pieniä muutoksia, että hyvinkin voi olla nestetasapainossa temppuilua. Riippuu esim. kuinka usein olet punninut (kerran viikkon tuo virhearvioita), kuinka tarkalla vaa'alla, onko kyseessä ollut edes sama vaaka, onko aina ollut aamupaino kyseessä, suolan/kuidun/laktoosin (keräävät nestettä) määrä on voinut lisääntyä, hiilarimäärä lisääntynyt ja glykogeenivarastot suurentuneet, kortisolia erittynyt enemmän ja se saa kehon sitomaan nestettä, olet arvioinut energiankulutuksesi väärin, laskenut kalorit väärin, lihasmassa on voinut lisääntyä hiilaritankkausten ansiosta ja rajun alkupudotuksen jälkeen painonpudotus hidastuu ja näyttää jopa pysähtyneen, vaikka oltaisiin energiavajeessa, koska rasvasolut voivat sitoa nestettä tällaisissa oloissa.

Valitse noista.

En olisi huolissasi, koska kuten sanoit lihaserottuvuus on parantunut. Peili ja vaaka ovat molemmat hyviä apuvälineitä, kannattaa käyttää molempia.

mitä ehdotat mun tekevän? Itse mietin että jos lisäisin kaloreita 500/pvä ja lopettaisin tankkauspäivät..

Toistaiseksi suosittelisin jatkamaan samaan malliin. Jos paino ei laske, lihaserottuvuus ei parane vaikka seuraavan 2-4 viikon aikana, kysy samaa uudestaan.

En lopettaisi tankkauspäiviä dieetillä oikeastaan missään olosuhteissa, korkeintaan rajoittaisin. Paljon apua sekä fysiologiselta (nälänhallinta, energiankulutus, lihasmassan säästäminen) että psykologiselta kannalta.

hth
 
kIITOS YSIKYMPPINEN! lähinnä alko huolettaan ku paino laski 1kg viikossa ja treeni lisäyksen jälkeen 1.25kg viikko sen ekan 2 viikkoa. sitte 3.lla viikolla ei laskenu yhtään ja 4.llä viikolla nous 0,5 kg. Totta on että tämä on pientä mutta ruokavalio on pysyny täysin samana lukuunottamatta sitä tankkauspäivää jolloin join 10 olutta muista tankkauspäivistä poiketen, jonka jälkeen alkoi toi painon jumitus/nousu.. ja mitä kulutukseen tulee niin sehän lisääntyi entisestään noiden lisääntyneiden treenien myötä (2krt/vko). työ on sama ja muu liikunta on sama ollu kokoajan... (tietenkin viimeset 4 viikkoa on ollut nuo kahdet lisä treenit mukana.) puntari on sama ja aamupainon olen ottanut samaan kellon aikaan oikeestaan joka aamu ja paino laskee aina tankkauspäivän pöhöstä tasaisesti loppuviikkoa kohti. painon jonka merkkaan ylös on tankkauspäivän punnitustulos ja se on aina viikon alhaisin paino. Puntarin valmistaja lupaa että se näyttää kilon tarkkuudella. voiko se alkoholi vaikuttaa näin pitkään nestettäkeräten? Jatkan ohjeideswi mukaan samaan malliin mutta en ota enää alkoholia tippaakaan enää tankkauspivinä(enkä muinakaan päivina ala sitä ottamaan) Jos rajoitan tankkauspäiviä, oisko hyvä pitää se kerran 2 viikossa? ja kui paljon olis hyvä tankata yli kulutuksen? kiitos jo vielä jaksat näihin asiohin heittää näkemyksesi. ilmottelen sitte 2-4 viikon kuluessa miten olen edistynyt..
 
rajoitan tankkauspäiviä, oisko hyvä pitää se kerran 2 viikossa?

Riippuu. Kerran 2 viikossa on hyvä, jos on paljon fläsää pudotettavana.

Mutta jos esim. ollaan jo siinä 12-15% tuntumassa niin VAIKKA näin.

Nämä jos kalorivaje on sellaiset -500.

Kerran viikkoon - rasva alle 50 g, vähemmän on parempi, proteiini hieman alas normaalista (esim. 3g/kg -> 2-2.5g/kg), ja loput hiilareista. Kalorit voisivat olla 500-1500 yli kulutuksen.

Enemmän hiilareita/useammin tankkauksia, jos ollaan kovemmalla energiavajeella, tehdään paljon pitkien sarjojen treeniä, tai lähestytään alhaisia/todella alhaisia rasvaprosentteja. Nämä ovat melko yksilökohtaisia juttuja, kokeilemalla selviää parhaiten. Glykogeenivarastojen kapasiteetti on 15g/kg. Eli 75 kiloiselle kaverille 1125 grammaa. Tuota määrä tuskin pystyy joka kerta saavuttamaan, eikä tarvitsekaan eli ehkä sellainen 10-12g/kg olisi parempi ohjenuora.

Tosin tuo kerta viikkoon ei ole välttämättömyys voi tehdä myös joka toinen viikko, mutta sitten enemmän hiilareita ja/tai pidempi. Tai joka kymmenes päivä. Jne.

Fruktoosin määrä olisi hyvä olla alle 100g ja mieluiten alle 50g. Paitsi, että fruktoosi ei ole optimaalinen täyttämään lihasten glykogeeniatasoja, koska se menee ensisijaisesti maksaan (fruktoosi voi täyttää lihastenkin glykogeenitasoja, maksasta verenkiertoon ja sieltä lihaksiin), GLUT5 (fruktoosin kuljetusproteiini limakalvoihin, kuljettaa vain fruktoosia) ei ole kaikkein tehokkain kuljettamaan glukoosia/hiilareita ja liika fruktoosi voi aiheuttaa maksalle ongelmia ja täten vähentää maksasolujen ATP:tä, jolla olisi sitten negatiivinen vaikutus mm. proteiinisynteesiin, mitä mm. yritetään noilla maksimoida.

Puolet laktoosista on galaktoosia, joka toimii samalla tavalla kuin fruktoosi, eli sama juttu sen kanssa.
 
^Thanks man! Rasvat tällä hetkellä 12% jos inbodyyn on luottamista. Tähän asti olen tankannu siten että tankkauseväistä on tullut rasvaa max.10g/100g, joten lasken sen määrää siten että pääsen alle tuon 50g.n. ja maidon+ muut maitotuotteet jätän pois tankkauspäiviltä. Sitä on menny ainakin 1.5-2 litraa tankatessa. Lisäksi alan seuraamaan myös tuota fruktoosin määrää. Pään kannalta mulle onki parempi tankata kerran viikossa.. Kiitos taas loistavista neuvoista!
 
Back
Ylös Bottom