Crossfit toimii paremmin kuin bodauksessa - kaikkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sihvi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
mikä vitun suhteessa omaan painoon? miks pitää suhteuttaa johonkin painoon

"Because I can"

Ei luulisi olevan keneltäkään pois jos minä haluan suhteuttaa kaksi suoritusta suorittajien kehonpainoa käyttäen. Voin tehdä sen myös treenisortsien värin pohjalta, jos joku kaivaa minulle kuvat em. suorituksista.

Mites crossfit-miehet kommentoi mun väitettä (=totuutta), että tuo 5 krt viikkoon wodien tekeminen on täyttä paskaa kehityksen kannalta? Jos tekee joka kerta vähän jotain voimasettiä ja sitten hapotuspaskan lykkää perään ja oksennus meinaa tulla niin tuleeko kehitystä paremmin, kun jos jaksottaisi nuo eri ominaisuudet?

Paini olis ihan loistava laji ja pitäisi olla pakollinen aine koulussa.. Sen verran hurjat pohjat antaa kaikkeen liikkumiseen jos on muutaman vuoden junnuna treenannut tosissaan..

Tää ois itsellenikin hyvä laji ja saatan joskus aloittaakin. Pikkupoikia (5 ja 7) oon siellä käyttänyt nyt alkuvuoden ja kehittyvät kyllä ällistyttävää vauhtia. Ovat mm oppineet punnertamaan oikeita miesten punnerruksia molemmat, kärrynpyörät alkaa sujumaan ja muutenkin ovat jämäköityneet ja mm kiipeilyhommissa kehittyneet paljon. Tuo naperopainihan on hyvin vähän painia ja suuremmaksi osaksi erilaista temppua ja perusliikkumista.

Miksi hitossa tämä ei toimisi erittäin monipuolisesti aikusellekin? Varmasti monipuolisemmin kuin joku hienolla nimellä höystetty kallis laji jossa on pakko käyttää erikoisia lontoonmurteella olevia liikkeiden nimiä.

Tää ois itsellenikin hyvä laji ja saatan joskus aloittaakin. Pikkupoikia (5 ja 7) oon siellä käyttänyt nyt alkuvuoden ja kehittyvät kyllä ällistyttävää vauhtia. Ovat mm oppineet punnertamaan oikeita miesten punnerruksia molemmat, kärrynpyörät alkaa sujumaan ja muutenkin ovat jämäköityneet ja mm kiipeilyhommissa kehittyneet paljon. Tuo naperopainihan on hyvin vähän painia ja suuremmaksi osaksi erilaista temppua ja perusliikkumista.

Miksi hitossa tämä ei toimisi erittäin monipuolisesti aikusellekin? Varmasti monipuolisemmin kuin joku hienolla nimellä höystetty kallis laji jossa on pakko käyttää erikoisia lontoonmurteella olevia liikkeiden nimiä.

Varmasti toimisi aikuisellekkin. Itse tunnen muutaman tyypin ketkä painineet just +5vuotiaina ja vielä +18 vuotiaana huomaa ihan hirveän eron mm: asentotunnossa , keskivartalon hallinnassa ja voimassa eikä toi liikkuvuuskaan ole kärsinyt vaan parantunut.

Varmasti toimisi aikuisellekkin. Itse tunnen muutaman tyypin ketkä painineet just +5vuotiaina ja vielä +18 vuotiaana huomaa ihan hirveän eron mm: asentotunnossa , keskivartalon hallinnassa ja voimassa eikä toi liikkuvuuskaan ole kärsinyt vaan parantunut.

Ja minä toin tuon painin tänne syystä että tämä ketju oli aika provo ylipäätään. Haluttiin tahallaan tuoda esiin joku Crossfitin ylivertaisuus ja minä voin väittää ihan pokalla että paini on varmasti monta kertaa parempi ja kehittää ihan noita kaikkia osa-alueita mitä tuossa aikaisemmin joku luetteli.

Minä harrastan punttia enkä painia lähinnä siksi että en tässä elämäntilanteessa edes pystyisi sitoutumaan tiettyihin treeniaikoihin.

^jatketaanpa vielä, paini on hyvä, mutta väitän että telinevoimistelu on vielä parempi kehittämään oman kropan hallintaa. Ja sitten seuraava pointti, kun nykyään koulussa ei harrasteta enää monipuolista liikuntaa liikuntatunneilla, on nykyaikainen nuoriso heikommassa tilanteessa kuin 10-15vuotta sitten oman kehonhallinnan kanssa (lisätään vielä tähän vähentyneet aktiviteetit ulkona ja lisääntyneet pleikan edessä).

Ja sitten ihan toista, en oikein ymmärrä tätä koko keskustelua, jokaisella lajilla on hyvät ja huonot puolet ja mitä se on joltain pois jos joku tykkää harrastaa toista lajia enemmän kuin toista.

^jatketaanpa vielä, paini on hyvä, mutta väitän että telinevoimistelu on vielä parempi kehittämään oman kropan hallintaa. Ja sitten seuraava pointti, kun nykyään koulussa ei harrasteta enää monipuolista liikuntaa liikuntatunneilla, on nykyaikainen nuoriso heikommassa tilanteessa kuin 10-15vuotta sitten oman kehonhallinnan kanssa (lisätään vielä tähän vähentyneet aktiviteetit ulkona ja lisääntyneet pleikan edessä).

Ja sitten ihan toista, en oikein ymmärrä tätä koko keskustelua, jokaisella lajilla on hyvät ja huonot puolet ja mitä se on joltain pois jos joku tykkää harrastaa toista lajia enemmän kuin toista.

Totta puhut telinevoimistelusta. Se vaan nyt ei ehkä ole niin mielekäs laji tenaville aloittaa kuin vaikka paini tai jalkapallo.

Itseasiassa silloin kun minä olin koulussa niin se kouliikunta oli kesällä jalkapalloa ja pesäpalloa lähes pelkästään, että ei sitä kovin monipuoliseksi voinut sanoa. En tiedä mihin tuo on muuttunut vai onko mihinkään mutta syksyllä vanhempi poika kouluun lähtee, joten eiköhän tämäkin tutuksi tule.

Ja tottakai se on niin että jokainen harrastaa sitä mitä tykkää ja tottakai jokainen vähän tuppaa kehumaan sitä omaa lajia ja pitämään sitä parempana kuin muita. Ihan normaaliahan tämä on.

Mutta tuollainen älytön hypettäminen on aika typerää. Ja sitten kun tulee vähän aiheellista kritiikkiä niin aletaan selittään että suhteessa siihen ja tähän ja tohon ollaan edelleen maailman kovimpia kavereita. Ei pidä vetää hernettä nenään jos tämä tuppaa muita "vähän" naurattamaan.

Meidän salilla käy paljon entisiä painioita, kaikki heistä on kovia leuoissa, muscle upissa ja kaikenmoisissa ketteryyttä ja kehonhallintaa vaativissa osioissa, mutta useimmat heistä ei sitten pärjää painonnosto liikkeissä ja voimanosto liikkeissä.

Tosin paini antaa kyllä oivat lähtökohdat Crossfit harrastukselle, harmittaa lujaa että vanhempani laittoi mut pelaamaan futista,lätkää, jääpalloa,koripalloa sun muuta turhaa nuorena. Painista,telinevoimistelusta tai vaikka yleisurheilusta olisi saanut paljon paremmat lähtökohdat aikuisiän treenaamiselle.

Crossfit ei ole pelkkiä wodeja, vaan wodit on kilpailumuoto jossa kilpaillaan joko itseään tai muita vastaan.

Tässä esimerkkejä muista lajeista joita olen harjoitellut:
Ei lätkänpelaajatkaan pelaa joka treenissä otteluita, vaan useimmiten harjoitellaan jotain osaaluetta ensin ja sen jälkeen vähän matsiharjoittelua.
Ei nyrkkeiliä vedä treeneissä pelkkää sparria....
Ei bodari tee treeneissä pelkkää peilin edessä pullistelua...

Hitto, mulla ainakin oli telinevoimistelua koulussa.. se oli perseestä silloin, mutta olisi pitänyt vaan tehdä.. voi kun teininä olisi vanhan tiedot :D
Ainakin juniorivalmennuksessa mukana olleena, kamalaa huomata että 13vuotiaat kaverit ei osannut tehdä kuperkeikkoja... vanhempana voisit vaatia monipuolista liikuntaa sinne kouluun :) (paitsi nykyään taitaa olla tapana, että mitään epämiellyttävää ei saa tehdä, vaan kaiken tarvii olla kivaa)

Hypettäminen on perseestä, on sitten kysessä zumba, crossfit, kehonrakennus tai shakinpeluu. Suppealla maailmankatsomuksella (tässä tapauksessa liikunnankatsomuksella) ei saa mitään hyötyä.

Itseasiassa silloin kun minä olin koulussa niin se kouliikunta oli kesällä jalkapalloa ja pesäpalloa lähes pelkästään, että ei sitä kovin monipuoliseksi voinut sanoa. En tiedä mihin tuo on muuttunut vai onko mihinkään mutta syksyllä vanhempi poika kouluun lähtee, joten eiköhän tämäkin tutuksi tule.

Onhan liikunnan opetussuunnitelma laajentunut melkoisesti, varsinkin kun peliin tulee valinnaisliikunnan tunnit. Lukioaikoina liikunnanopettajani jäi eläkkeelle ja tilalle tuli juuri valmistunut maikka ensimmäiseen virkaansa. Runko oli kyllä pitkälti sama, mutta tuli sitä vaihtelua kuitenkin enemmän. Ala-asteikäisistä en sitten tiedä ja opettajillakin on aika hyvä valta siihen mitä opetetaan. Uusilla opettajilla ehkä se opettaminen on korostunut, ennen mekin vain lähinnä pelattiin jotain jokkuelajia ja opettaja neuvoi ja kannusti vieressä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Me pelattiin jalkapalloa koulussa kunnes lunta oli liikaa ulkona, sen jälkeen pelattiin lentopalloa koko talvi. Oli kyllä turhinta ikinä, mutta kivaa oli toki. Tämä siksi että meillä oli elämäänsä kyllästynyt vanha futari opettajana.
Hypettäminen on just parasta, koska se saa niitä ihmisiä liikkeelle jotka muuten ei ollenkaan treenaisi, kuten just zumba.

Tosin paini antaa kyllä oivat lähtökohdat Crossfit harrastukselle...
:lol2: Paini on oikea kilpaurheilulaji, jossa on kilpailtu maailmanlaajuisesti muodossa tai toisessa jo tuhansia vuosia. Crossfit eli kuntopiiri on yleisjumppailua, eli siis liikuntaa ihan pelkän kunnossa pysymisen vuoksi. Se ei ole urheilua ensinkään. Voidaan ehkä sanoa että kuntopiiri antaa ihan kohtalaiset lähtökohdat painiharrastukselle, tekeväthän painijat muutenkin aika monipuolista kuntopiiritreeniä. Mutta toisinpäin ajateltuna kuulostaa kyllä aika helvetin naurettavalta.

Koittakaa nyt ihmiset tajuta että tuossa kuntopiirissä ei edes ole mitään uutta ja ihmeellistä. Ihmiset on vaikka miten kauan jo tienneet että monipuolinen lihaskuntotreeni on hyvä treenimuoto sellaisille ihmisille, joilla ei ole mitään suurempia urheilullisia tavoitteita, eli tavoitteena on vain pysyä kohtalaisessa kunnossa. Tai sitten se toimii hyvin jonkin urheilulajin tukena, yleensä tietysti niin että kyseisessä lajissa tarvittavia ominaisuuksia treenataan hieman enemmän muiden ominaisuuksien kustannuksella. Crossfit-harrastajat menevät siis tuohon ensimmäiseen kategoriaan, mutta puhuvat itsestään ikäänkuin olisivat huippu-urheilijoita. Aivan saatanan naurettavaa.

Bodareilla ja voimanostajilla ei pidä olla kuntoa, siksi kuntopiiri kiukuttaa.
Juoksuakin vältetään kuin ruttoa.

Pystyt siis väittämään, että kyseisten lajien harrastajat ei tarvii minkäänlaista kuntopohjaa lajiensa tueksi? Eli huonolla kunnolla pystyy palautumaan sellaisista treenimääristä, joita bodarit ja voimannostajat yleensä tekevät. Melkosta paskaa. Vähän sama kuin ihmettelisi, että miksi maratoonarit välttelevät kuntosaliharjoittelua lihaksenkasvatusmielessä, ehkä siksi, että siitä voi vaikka olla jotain haittaa sille pääläjille. Nyt vähän sitä järkeä peliin, jooko?

Ei kiukuta, mutta ei kiukuta kyllä sekään ettei ole pakko vetää juoksulenkkareita jalkaa jos ei YKSINKERTAISESTI KIINNOSTA VITTUAKAAN!

No, on tullut kuntosaleilla ja pakkotoistolla kuultua miten turhaa juoksu ja ylipäätään aerobinen on. Esim. Cooperin testi on monelle voimailijalle maailman pahin urheilu suoritus.
Samoin kuin saleilla vuodesta toiseen pyörivät paksu-bodarit joitka treenaa muttei näytävät rekkapenalta, eivätkä ole mitään kilpabodareita vaan peruskuntoilijoita.

- - - Updated - - -

kiukuttaa että kunto määritellään aina juoksukunnoksi? miksi?

Voihan sen kunnon määritellä vaikka uimalla tai polkupyörällä, mutta juoksu nyt sattuu olemaan luonnollinen liikkumistapa ihmiselle.

No, on tullut maraton-radoilla ja juoksufoorumilla kuultua miten turhaa kehonrakennus ja ylipäätään voimaharjoittelu on.

Voihan sen kunnon määritellä vaikka uimalla tai polkupyörällä, mutta juoksu nyt sattuu olemaan luonnollinen liikkumistapa ihmiselle.
tai kyykkymaksimilla? leuanvetomaksimilla? tai lihasmassalla? se että on siihen omaan lajiinsa parhaassa mahdollisessa kunnossa?

Esim. Cooperin testi on monelle voimailijalle maailman pahin urheilu suoritus.
eihän ole, voi sen vaikka kävellä läpi. Maratoonarillekin voimanoston yhteistuloksen testi on helppoo, mutta se tulos on kyllä ihan paska

Back
Ylös Bottom