Crossfit, ketju sisältää hyvää keskustelua aerobisesta ja anaerobisesta treenistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matsku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tietääkö kukaan minkälainen treenitausta tuolla Mikko Salolla on? En löytänyt googlesta muuta kuin tuota Crossfit-juttua. Lähinnä vaan ihmettelin että onko tuo kunto enemmän Crossfitin vai aiemman treenitaustan aikaansannosta.

Tietääkö kukaan minkälainen treenitausta tuolla Mikko Salolla on? En löytänyt googlesta muuta kuin tuota Crossfit-juttua. Lähinnä vaan ihmettelin että onko tuo kunto enemmän Crossfitin vai aiemman treenitaustan aikaansannosta.

Sisu-dokumenttissa, joka on kuvattu vuoden 2009 Crossfit Gamesien jälkeen ja joka löytyy nykyään myös Youtubesta, Salo kertoo, että pelasi jalkapalloa junnuikäisestä 23-vuotiaaksi asti (mm. lähes sata Veikkausliigaottelua). Tämän jälkeen päätti lähteä opiskelemaan palomieheksi, koska ei nähnyt jalkapallourassa tulevaisuutta. Sieltä se pohja varmaan tuolle treenaamiselle löytyy.
Tuossa vielä ihan hyvä Mikko Salon haastattelu Satakunnan Kansassa vuodelta 2010, missä kerrotaan miten mies treenasi jalkapallon ohella aika paljon omin päin kehittääkseen omia vahvuuksiaan urheilijana: Click

tuli mieleen vaan tuosta tikan treenistä liittyen ihan muuhun lajiin: kiipeilijä tommy caldwell tuppaa olemaan kohtuullinen fitness-kone ja jutuissa, mitä se tekee on vähän pakkokin olla. aika usein ns. big wall -reitit vaatii koko päivän puurtamista suht kovalla tasolla, joten treenaaminenkin on yleensä sen mukaista. yks esimerkki suht normaalista treeniin keskittyvästä päivästä, joita viikossa tietyillä kausilla on 6-7:
klo
8-11 boulderointia (voimapohjaista kiipeilyä 4-6m korkeilla siirtolohkareilla)
11-12 juoksua
12-13 "basic fitness": 10 leukaa + 20 punnerrusta + 30 vatsaa ilman lepoja
15-18 köysikiipeilyä (voimakestävyyspohjaista hapottelua 20-40m reiteillä)
18-19 juoksua
20-22 "basic fitness"

No onkos tuossa nyt sitten joku opetus? Että paras tapa kehittyä big wall- kiipeilijänä on urheilla 14h päivässä, 7 päivää viikossa?

mikäs toi tollanen kysymys on? hyvinhän toi sopii tällaseen fitness-ketjuun. ja kyllä: vallan hyvin on siinä myös opetuskin. ellet oo kovassa kunnossa, ei onnistu myöskään kovat ja pitkät suoritukset. eiköhän toi postauksen motiivi tullut suht hyvin esille ekoilla riveillä. lähinnä toin vaan esiin senkin seikan, että erilaiset kestojumpat jne voi olla vaan pieni osa eri lajien harjoittelun suht suuriakin määriä päälajia tukemassa. ja jos crossfitistä puhutaan, luulisin että on hyvinkin kiinnostavaa kuulla eri lajien sovelluksista.

se onko toi nyt sitten se "paras" tapa kehittyä nimenomaan big wall -jutuissa, on ihan eri asia, mutta toki tommy on sillä saralla paras tällä hetkellä, jos nyt on ees tarpeen rankingeja rakentaa.

kiipeily on aikalailla monilla edelleen semmonen elämäntapaintiaanilaji, jossa harvemmin kauheen systemaattisesti huiputkaan "treenaa". tosin jos kiipee tuntitolkulla joka päivä, on se aika sama jos juoksee joka päivä ja kas kummaa juoksu kehittyy. caldwell kuitenkin on yks niistä, joilla on myös selkeen treeniorientoitunut asenne lajiinsa. kiipeily silloinkin on pääosassa, mutta aika paljon tehdään muutakin.

klo
8-11 boulderointia (voimapohjaista kiipeilyä 4-6m korkeilla siirtolohkareilla)
11-12 juoksua
12-13 "basic fitness": 10 leukaa + 20 punnerrusta + 30 vatsaa ilman lepoja
15-18 köysikiipeilyä (voimakestävyyspohjaista hapottelua 20-40m reiteillä)
18-19 juoksua
20-22 "basic fitness"

Bolderoinnin ja köysikiipeilyn kun korvaa punttitreenillä ja toisen basic fitnessin matalasykkeisellä aerobisella niin siinä on yhteensä laskettuna aika lähelle meikäläisen viikon liikuntamäärä... laadullisesti ja määrällisesti :)

Hmmm, pitäisköhän yrittää vetää kaikki samana päivänä :evil:
...nyt jo hauisjänteessä tulehdus :curs: ...ainakin sais syödäkin enemmän :kuola:

Onko joku tehnyt jonkinlaista crossfit -treeni viikko-ohjelmaa tai sekoitusta puntin kanssa. Se mikä minua hämää niin crossfit -treenejä on vaikka millä mitalla mutta sellaista perinteistä ma - selkä, ke - rinta, pe - jalat tyyppistö ohjelman jakoa en ole missään nähnyt. Kova halu olisi alkaa sotkimaan crossfit -treenejä puntin kanssa.

joo noi on aika fanaattisia tyyppejä. tää caldwell on siitä vekkuli tyyppi, että alottelee toki treenikauden yleensä voimahommilla (boulderit), mutta toisin ku suht monet muut, ei kestävyyttä parantaakseen siirry pidempiin suorituksiin kun painotus vaihtuu. se piru kasaa uudet jutut edellisten päälle :)

syö kun kerkee. onhan tossa siirtymävälejä jne ja vähä pidempiä taukojakin. aika sama idea usein päiväkausien kiipeilyreiteillä, et ei voi ku snäkkäillä paljo ja kerta päivässä enempi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko joku tehnyt jonkinlaista crossfit -treeni viikko-ohjelmaa tai sekoitusta puntin kanssa. Se mikä minua hämää niin crossfit -treenejä on vaikka millä mitalla mutta sellaista perinteistä ma - selkä, ke - rinta, pe - jalat tyyppistö ohjelman jakoa en ole missään nähnyt. Kova halu olisi alkaa sotkimaan crossfit -treenejä puntin kanssa.

Crossfitissä ei ole tapana jakaa lihaksia eri päiville sillä tarkoituksena on kehittää lähes joka harjoitus kerralla koko kroppa.. Ja crossfitissä pyritään välttämään ruutiineja jotta kroppa saisi aina uutta ärsykettä ja olisi valmis missä tilanteessa tahansa. Esim. Palomiehenä et koskaan tiedä mitä sinulla on edessä niin pitää olla kunnossa fyysisesti joka kunnon osa-alueella.. Tai sitten sotilas tai poliisi jne..

Helppo tapa lisätä crossfit mukaan puntti ohjelmaan :

Suunnitelet crossfit treenin lihasryhmän mukaan ja teet crossfitin treenin lopussa.

Esim. Ma: Rinta ja selkä
Teet kummallekin lihakselle ensin puntti/voima osuuden 1-2 liikettä.
Jonka jälkeen keksit näille lihasryhmille crossfit treenin.
Esim1. TABATA(20sec työtä 10sec lepoa)
Punnerruksia, leukoja ja hyppynarua.
Esim2. 50-40-30-20-10(50 punnerrusta,leukaa,hyppyä. 40 punnerrusta, leukaa,hyppyä jne)

Eli voit keksiä aina eri liikkeet eri toteutus tavan joka treeni kerralle. Eikä crossfit kaada puntti treeniä sen kummemmin.. Välillä kannattaa sitten vaihdella sitä lihasryhmä systeemiä sillä tavalla että yhtenä päivänä on vaikka selkä ja jalat.. Niin keho joutuu uudelle koetukselle taas.. :rolleyes:

no kyllä mulla on ainakin punnerrustreeni,kyykkyreeni ja vetoreeni,ja noihin sitten sopiva wod päälle.3on1off

rich froning jr kertoilee videolla tekevänsä"kyykkyjä maanantaina,jotain punnerruksia tiistaina,maastavetoa keskiviikkona,jotain punnerruksia torstaina ja kyykkyjä taas perjantantaina".riveä raskaasti tai kohtuu raskaasti kaksi kertaa viikossa ja tempauksia tempauksia raskaasti tai kohtuu raskaasti kaksi kertaa viikossa

The Strength and Conditinoing Program (PDF) is as follows:

Monday
Squat – Weight lifted x 5 reps x 3 sets, sets across
Press – 5x3, sets across
Chins/Pull-ups – 3 sets of as many reps as possible

Tuesday
Power Clean – 3 reps x 5 sets, sets across
Dips – 3 sets of as many reps as possible
Conditioning

Wednesday
Off or Skill Day

Thursday
Squat – 5x3, sets across
Bench Press – 5x3, sets across
Dips – 3 sets of as many reps as possible

Friday
Deadlift – 5 reps x 1 work set
Pull-ups/Chins – 3 sets of as many reps as possible (can be moved to Saturday)
Conditioning

Saturday
Optional conditioning

Tällaisen rungon päälle rakensin omat reenit, alkuperäinen reeniohjelma avautuu linkistä pdf:nä. Mulla karkeasti niin että 4krt viikossa voimat + tuo conditioning/wod (2 krt) tai voimistelua (2 krt). Välillä fiiliksen mukaan sitten myös reenien päälle 400m vetoja sekä välillä erillisiä lenkkejä fillarilla tai hölkäten.

Olen vaiheittain lisäillyt tämän tyylistä treeniä bodailun oheen tämän kevään aikana, ja nyt on reenin pääpaino siirtynyt kokonaan näihin crossfitille keskeisiin hommiin. Suosittelen.

Sori tyhmä kyssäri, mutta miten toi samqqa:n linkittämä ohjelman runko (joka on mun mielestä pirun hyvä) on crossfittiä? Siis jos conditioningina tekee wodin (2 krt vko) eikä esim. intervallijuoksua niin se ois sit niinq crossfittiä? Siis ohjelma on mitä loistavin, mutta mun mielestä tosta ei saa millään crossfittiä, vaikka tekis wodin kaksi kertaa viikossa...

Sori tyhmä kyssäri, mutta miten toi samqqa:n linkittämä ohjelman runko (joka on mun mielestä pirun hyvä) on crossfittiä? Siis jos conditioningina tekee wodin (2 krt vko) eikä esim. intervallijuoksua niin se ois sit niinq crossfittiä? Siis ohjelma on mitä loistavin, mutta mun mielestä tosta ei saa millään crossfittiä, vaikka tekis wodin kaksi kertaa viikossa...

Voima ja conditioningin yhdistelmä, samaa kuin monien lajien treenit. Crossfittinä on nyt vaan saatu myytyä perus pulliaisillekin.

Kyllähän tuo alkuperäinen ohjelma on rakennettu voimareenin ympärille. Viilasin omalla kohdalla sitä painotusta omien heikkouksien vahvistamiseen, eli mukana on enemmän tabata-hikijumppia, juoksua ja kehonpainoreenia ja kaikkea näitä + voimaa sekasin. Tuohon ko. esimerkkiin on todella tarkasti rustattu toisto- ja sarjamäärät ym. mutta tärkeä pointti on vetää erilailla kuormittavia sekä eri ominaisuuksia kuormittavia reenejä. Koin että minulla on hyvä olla jonkinlaiset raamit (tuo ohjelma voimareenin osalta + conditioning / kehonpainoreeni) joiden sisällä sen päivän reenit toteutetaan. Mutta eihän sitä kuitenkaan, ja varsinkaan alussa tarvisi näinkään vaikeaksi tehdä, pääasiahan on että hiki lentää ja kroppa saa runtua.

Kokonaisen artikkelin kirjoitin juurikin tästä aiheesta ProBody 1/2012 -lehteen.

- - - Updated - - -

Ihan toiseen asiaan...

Onko CrossFit SM 2013 -kisoista jotain tietoa jossain, missään?
Olen googletellut, mutta erinäisistä blogiteksteistä löytyy vaan ohimennen mainintoja, että tammikuussa ehkä olisivat??
Onko siis tarkempaa päivää tai paikkakuntaa jo tiedossa?

Kokonaisen artikkelin kirjoitin juurikin tästä aiheesta ProBody 1/2012 -lehteen.

- - - Updated - - -

Ihan toiseen asiaan...

Olen googletellut, mutta erinäisistä blogiteksteistä löytyy vaan ohimennen mainintoja, että tammikuussa ehkä olisivat??

Alkuvuodesta joo, mutta paikka on vielä avoin.

- - - Updated - - -

Ihan toiseen asiaan...

Crossfit Games:in mukaan helmikuun 22. - maaliskuun 25. olis openit. Käsittääkseni kattaa kaikki maat.

Suositut

Back
Ylös Bottom