Crossfit, ketju sisältää hyvää keskustelua aerobisesta ja anaerobisesta treenistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matsku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ja syystä että?

Ja miten käsität "normaalin salitreenin"? Miksi crossfit olisi parempi vaihtoehto?

Varmaan sen takia, että tässä kehittyy lähes kaikki osa alueet esim. kestävyys, voima, nopeus ja muuta kehonhallintaa. Tärkeitä ominaisuuksia kamppailulajeja varten.

Varmaan sen takia, että tässä kehittyy lähes kaikki osa alueet esim. kestävyys, voima, nopeus ja muuta kehonhallintaa. Tärkeitä ominaisuuksia kamppailulajeja varten.

No sehän onkin kova juttu. Mieti kun crosfittiin lisäis vielä maratoonin, kiihdytysautoilun ja pubitikan ni ei kehittys lähes kaikki osa alueet vaan saatana KAIKKI osa-alueet kun tulis vielä superkestävyys, reaktionopeus ja tarkkuuskin mukaan. Mieti sitä. Ni.

Meneekö se sittenkin niin, että mitä enemmän yhellä kertaa niin se on aina parempi?

täytyy myöntää, että sain aamuuni oikein hupaisat naurut kun luin ekan sivun, missä porukka "nälvii" crossfittiä tietämättä siitä mitään :face:

Mutta tuohon crossfitin aerobiseen osuuteen kun joku sitä kysyi et "kertokaa nyt et mis vaiheessa siinä aerobista harjotetaan!!?" Noh, lämpässä voi jo osittain olla pientä aerobista, mutta koska kyseessä on LÄMMITTELY ei siinä niinkään välttämättä tehdä aerobista vaan lämmitetään ne lihakset mitä wodiin ja ennen sitä tarvitaan. WOD:issa taas saattaa olla enemmän aerobista osuutta kuin painon nostoa. Esim. tänään meillä on soutua, burpeeta ja joku nosto. Koska nää treenit menee sykleissä -eli treeniä 3pv, lepo jne.- niin aerobisen määrä vaihtelee.

Itse oon harrastanut vasta puoli vuotta tätä lajia. Ja olen kyllä todennut sen itselle tehokkaammaksi kuin puntilla nostelun ja juoksemisen.

Timba79, jenkkijutut on sen takia, koska sivua seuraavat myös ulkomaalaiset ihmiset, jotka harrastavat crossfittiä. Mikäs sen parempi siihen kuin kansainvälinen kieli englanti ja koska ulkomailla käytetään enemmän paunoja kuin kiloja niin ne sen takia. Saatta myös olla että kun Rogue omistaa saleja ja sponssaa niitä niin sen takia englanti. Ja eipä tuo minua ainakaan haittaa muuttaa paunoja kiloiksi kotoa tai kattoa tietoa mikä liike kyseessä :)

No sehän onkin kova juttu. Mieti kun crosfittiin lisäis vielä maratoonin, kiihdytysautoilun ja pubitikan ni ei kehittys lähes kaikki osa alueet vaan saatana KAIKKI osa-alueet kun tulis vielä superkestävyys, reaktionopeus ja tarkkuuskin mukaan. Mieti sitä. Ni.

Meneekö se sittenkin niin, että mitä enemmän yhellä kertaa niin se on aina parempi?

Tjah, itse olen ainakin huomannut tuon crossfit-tyylisen treenin sopivan hyvin kamppailulajien tueksi. Ehkäpä se crossfit nimenä aiheuttaa skismoja ihmisissä. Mutta noin niinkuin yleisesti ottaen esim. nuo painonnostoliikkeet jotka aktivoi tehokkaasti useita lihasryhmiä kumuloi paremmin kamppailupuolelle kuin eristetyt liikkeet jossa keskitytään yhteen lihakseen ja sen maksimaaliseen supistukseen. Ehkäpä avainsana on lajinomainen harjoittelu, jotkut sitä sitten kutsuu crossfitiksi. Toinen asia joka mielestäni sopii tämäntyyppisen harjoittelun puolesta kamppailulajeihin on treenin kesto. Esimerkkinä fight gone bad, jossa eri liikkeet tehdään lajille ominaisen erän keston mukaisesti (esim. 3*5 minuuttia aktiivista työtä, 1 minuutin erätauolla).

Tjah, itse olen ainakin huomannut tuon crossfit-tyylisen treenin sopivan hyvin kamppailulajien tueksi. Ehkäpä se crossfit nimenä aiheuttaa skismoja ihmisissä. Mutta noin niinkuin yleisesti ottaen esim. nuo painonnostoliikkeet jotka aktivoi tehokkaasti useita lihasryhmiä kumuloi paremmin kamppailupuolelle kuin eristetyt liikkeet jossa keskitytään yhteen lihakseen ja sen maksimaaliseen supistukseen. Ehkäpä avainsana on lajinomainen harjoittelu, jotkut sitä sitten kutsuu crossfitiksi. Toinen asia joka mielestäni sopii tämäntyyppisen harjoittelun puolesta kamppailulajeihin on treenin kesto. Esimerkkinä fight gone bad, jossa eri liikkeet tehdään lajille ominaisen erän keston mukaisesti (esim. 3*5 minuuttia aktiivista työtä, 1 minuutin erätauolla).

Mistä lähtien crossfit on ainut harjoitusmuoto missä tehdään painonnostoa? Tehdäänkö kaikilla muilla paitsi crossfit saleilla vain eristäviä?

Vittu valoja päälle ihan oikeesti!

Tourniquet, koita nyt jumalauta eka itse erotella mitä tarkoittaa aerobinen. Olen kirjoittanut sen tähänkin trediin useita kertoja. Crossfit on tehokkaampa kuin puntilla nostelu?
No mitä vittua sä nostelet sit crossfittreeneissä? Virrat päälle jumalauta!

Mulla ihan rehellisesti palaa käpy kun ihmiset ei tajua että crossfit ei ole mitään sen kummallisempaa kuin muukaan voimaharjoittelu. Seksikäs nimi ja HC-meininki niin ihmiset on haltioissaan ja luulee sitä jotenkin ihmeelliseksi. Tangot on samat, painot on samat. Videoista päätellen tekniikat eivät kyllä ole samat.

Ja yrittäkää nyt saatana ymmärtää, crossfit ei ole yhtään sen "lajinomaisempaa" kuin puhdas painonnostokaan, jos kamppailulajeja miettii.

Lajinomaista treeniä voit tehdä kolmessa lajissa; painonnostossa, voimanostossa, ja vahvamiesurheilussa. Ja obviously crossfitissä (en laske tätä samaan kategoriaan.). Jos joku väittää jotain muuta niin se on paskapuhetta. En ole ikiä nähnyt kehässä tankoa joten miten tangolla voi tehdä lajinomaistaharjoittelua? Ei vittu voikkaan.

JA vielä huomautus, vaikka en olekkaan crossfitin kannattaja, niin siinä kilpailevat urheilijat ovat aivan täysiä petoja. Joten heille kaikki kunnia, helppoa se ei ole. En vain tykkää hajoitusmuodoista joka altistaa lähes varmaan loukkaantumiseen jossain vaiheessa.

Tulikohan avauduttua tarpeeksi :D

Varmaan kukaan asioista vähänkään tietävä kamppailulajin harrastaja ei yritä hankkia lajiaan varten voimaa eristävillä liikkeillä. Moninivelliikkeitä tuntuisivat kaikki tekevän, mave, rive, kyykky, penkki jne. Ja jos tarkoitus on tehdä puhtaasti voimatreeni, niin en ymmärrä miksi tehdä crossfit treeni. Eri asia sitten, jos on tarkoitus kehittää muitakin osa-alueita, niinkuin lajinomainen kestävyys. Crossfit tuskin kuitenkaan on kehon voiman kehittämiseen kovin tehokasta yksinään.

Olen kyllä tietoinen Mikko Salon (ja muiden huippujen) korkeahkoista voimatasoista, koska joku kuitenkin ajattelee että "onhan Mikko Salokin vahva pelkällä crossfitillä". No mehän ei Salon treeneihistoriasta juuri mitään tiedetä, joten siellä voi olla paljonkin perusvoimatreeniä seassa ja todennäköisesti onkin. En myöskään tiedä kuinka pitkä treeniura hänellä on takana, joten voiman kehitys on saattanut olla suhteellisen tehotontakin.

Tässä omat mietteeni niille, joiden tarkoitus on hakea voimaa lajiaan varten salilta ja tekevät sen crossfitin avulla.

Mistä lähtien crossfit on ainut harjoitusmuoto missä tehdään painonnostoa? Tehdäänkö kaikilla muilla paitsi crossfit saleilla vain eristäviä?
En kait tollasta väittänyt. En oo ikinä käynyt Crossfit-salilla...

Mulla ihan rehellisesti palaa käpy kun ihmiset ei tajua että crossfit ei ole mitään sen kummallisempaa kuin muukaan voimaharjoittelu. Seksikäs nimi ja HC-meininki niin ihmiset on haltioissaan ja luulee sitä jotenkin ihmeelliseksi. Tangot on samat, painot on samat. Videoista päätellen tekniikat eivät kyllä ole samat.

Ehkäpä se crossfit nimenä aiheuttaa skismoja ihmisissä...

Ja yrittäkää nyt saatana ymmärtää, crossfit ei ole yhtään sen "lajinomaisempaa" kuin puhdas painonnostokaan, jos kamppailulajeja miettii.

Totta, terminä crossfit toki tarkoittaa muutakin kuin painonnostoliikkeitä ja niiden veivaamista.

Lajinomaista treeniä voit tehdä kolmessa lajissa; painonnostossa, voimanostossa, ja vahvamiesurheilussa. Ja obviously crossfitissä (en laske tätä samaan kategoriaan.). Jos joku väittää jotain muuta niin se on paskapuhetta. En ole ikiä nähnyt kehässä tankoa joten miten tangolla voi tehdä lajinomaistaharjoittelua? Ei vittu voikkaan.

Mä oon nähny, mutta ei liity tähän. Jos suppeasti tulkitaan, olet oikeassa. Itse ajoin takaa "lajinomainen harjoittelu"-termillä sitä, että fyysinen harjoittelu kuormitukseltaan vastaisi mahdollisimman pitkälti ottelutilannetta.

Tulikohan avauduttua tarpeeksi :D

Jää nähtäväksi...

eiköhän mulla tunnu sun väitteiden lukemisen jälkeen olevan enemmän tietoa aerobisesta kuin sinulla. Vääriä nappeja on tainnu tulla vedettyä, kun täällä "tiedät kaiken" lajista, mitä et ole kokeillut saatika varmana edes nähnyt kuin muutaman YouTube videon. Sulle ainoa aerobinen treeni on HIIT, that´s it! Käy ihmeessä kokeilemassa lajia, niin sit voit tulla sanomaan onko siinä aerobista vai ei, nyt jauhat vaan ittes pussiin kokoajan, äläkä pärise täällä vaan puhu asiallisesti :dance:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
eiköhän mulla tunnu sun väitteiden lukemisen jälkeen olevan enemmän tietoa aerobisesta kuin sinulla. Vääriä nappeja on tainnu tulla vedettyä, kun täällä "tiedät kaiken" lajista, mitä et ole kokeillut saatika varmana edes nähnyt kuin muutaman YouTube videon. Sulle ainoa aerobinen treeni on HIIT, that´s it! Käy ihmeessä kokeilemassa lajia, niin sit voit tulla sanomaan onko siinä aerobista vai ei, nyt jauhat vaan ittes pussiin kokoajan, äläkä pärise täällä vaan puhu asiallisesti :dance:

Jessus. Mistä lähtien HIIT on ollut aerobista?

Juuri tätä tarkoitin.

Täällä nyt tunnutaan veivaavan tästä crossfitista lähinnä harjoitusmuotona, mutta välillä on tullut onneksi esille se, että kyseessä on laji - brändäyksen ja järjestettyjen kilpailujen myötä viimeistään. Ei tässä ole välttämättä kyse siitä, että haetaan jotain tietyn mitattavan ominaisuuden maksimaalista kehitystä (tai tässä tapauksessa lähes kaikkien). Vaikka tätä suoritetaan painoilla ja tangoilla, kannattaa lajiin suhtautua enemmän kuten vaikka jääkiekkoon tai muuhun perinteisempään urheilulajiin: on olemassa kilpailusuorituksia, lajinmukaisia harjoituksia ja oheisharjoituksia. Korostan yhä crossfitin (eli saatana sekalaisen kiertoharjoittelun) mielekkyyttä nimenomaan harrastusmuotona kilpailemattomalle kuntoilijalle

^ pidän miten sanoit asian :)

Ja tää lähtee lapasesta tää topikki, enää ei puhuta crossfitistä vaan täällä väitellään nyt enemmän lajista verrattuna muihin. Kokeilkaa lajia ellette tiedä mistä tosissaan on kyse. Itse pidän siitä enemmän kuin puntilla veivaamisesta-uhkimisesta-puhkimisesta. Mut eiköst se ole hyvä juttu et näitä "erilaisemman" lajin harrastajia on.. Te jotka ootte sen puntin kannalla, menkää sen topikkiin puhumaan kui väärä laji tää on. Antaa lajin harrastajien täällä puhua keskenään tästä :)

Kiitos aamen <3

ps. HIIT: "Vaikutus: Parantaa maksimaalista hapenottokykyä äärimmäisen tehokkaasti ja myöskin aerobista kuntoa hyvin

Juuri noin kuten beginner sanoikin! Crossfittihän on nimenomaan muodostunut lajiksi sen myötä, että siinä aloitettiin kilpaileminen. Muutoinhan tuo on vain normaalia monipuolista harjoittelua, jossa pyritään kehittämään fyysisiä ominaisuuksia mahdollisimman monipuolisesti.

Tätä voisi lajina verrata periaatteessa yleisurheilun kymmenotteluun, suurimpana erona se, ettei tässä lajissa kisailijat tiedä etukäteen, mitä kisoissa joutuvat tekemään ja tämän vuoksi harjoittelussakin pitää panostaa kaiken karvaiseen tekemiseen kattaen perusvoimailuista voimisteluun ja juoksusta soutamisen kautta kiipeilyyn.

Siinä mielessähän tämä on aiemmin mainituille kamppailijoilekkin hyvää oheisharjoittelua, että jossei oma mielikuvitus ja/tai tietotaito riitä kehittämään muutoin kamppailuun soveltuvaa monipuolista oheisharjoittelua, voi mennä ja liittyä klubiin/seurata nettisaitilta/kysyä kaverilta, että mitä sitä tänään on päivän tehtävänä (WOD) sen lajiharjoituksensa lisäksi. Harvallehan tuo suoraan sopii parhaimmilleen oheistreeniksi seurata kiveen hakattuna tuollaista, mutta parempi mun makuun tuokin aloittavalle kamppailijalle kuin peruspotailu ja se kolmenvartinlenkkikolmekertaaviikkoon-setti, minkä niin moni uskoo olevan todellakin se paras apu sinne kehään/tatamille. Eli tuopahan ainakin sitä kaivattua monipuolisuutta siihen harjoitteluun. Ja se hän nyt ei koskaan pahasta ole. Sama tuon monipuolisuuden osalta koskee muitakin peruskuntoilijoita, jotka ovat kaavoihinsa turhan kangistuneita.

Niille valistuneille kuntoilijoille ja pitempäään urheilun parissa toimineillehan tuo crossfittihän ei tuo muutoin mitään uutta, kuin sen, että nyt tuossakin "sekametelisopassa" on mahdollisuus halukkaiden kilpailla ja testailla suorituskykyään erilaisilla WODeilla vaikkei lajissa muutoin kilapilisikaan.

Fuhrer: -Saapiko udella, mistä johtuu tuo sun jyrkkä, jopa vihamielinen, suhtautuminen kaikkeen airooppiseen harjoitteluun? Ja kun aikaisemmin jaottelit tuon jyrkästi kahteen osaan, airooppiseen ja anairooppiseen, niin oletko todellakin sitä mieltä, että kaikki peruskunto- ja airooppinenharjoittelu on turhaa?

Mä en nimittäin pysty millään ymmärtämään tuota mielipidettä, olipahan kyseessä oikastaan minkä tahansa lajin urheilija. Kyllä ne painonnostajat ja satasen ravaajatkin sitä peruskuntoa kaipaavat, vaikkeivat niistä perinteisistä kolmestavartistatuntiin-lenkeistä hyötyisikään. Yleensähän nuo peruskunto osiot tuleekin nuilla urheilijoilla juurikin siellä alkulämmittelyjen ja loppujäähyttelyjen yhteydessä, nuo kun ei katso sitä, että tekeekö ne kerralla vaiko pienemmissä osissa. Pääasia että myös sitä kevyempi tehoista harjoittelua sinne sekaan tulee ja sitä pitkässä juoksussa on riittämiin. Muutoin voi ja todennäköisesti tuleekin se kuuluisa seinä jossain vaiheessa vastaan.

Mikäli sikäli siis olet sitä mieltä ,että ylläoleva on mielestäsi huuhaata ja niile airooppisille harjoituksille, niiden tehoista riippumati, ei ole harjoitusohjelmissa tarvetta lainkaan, niin pystytkö avaamaan mihin tuo näkemys perustuu? Näin niinkuin mielenkiinnosta aina kiva kuulla sellaisiakin näkökulmia, joista itse ei varsinaisesti ole samaa mieltä. Kukaties omakin näkökulma muuttuu, tai sitten ei. Jännä nähdä :)

edit. jumaleissön, sinne se ruokatauko sitten menikin... pitikin avata tää ketju, prkl.

^ pidän miten sanoit asian :)

Ja tää lähtee lapasesta tää topikki, enää ei puhuta crossfitistä vaan täällä väitellään nyt enemmän lajista verrattuna muihin. Kokeilkaa lajia ellette tiedä mistä tosissaan on kyse. Itse pidän siitä enemmän kuin puntilla veivaamisesta-uhkimisesta-puhkimisesta. Mut eiköst se ole hyvä juttu et näitä "erilaisemman" lajin harrastajia on.. Te jotka ootte sen puntin kannalla, menkää sen topikkiin puhumaan kui väärä laji tää on. Antaa lajin harrastajien täällä puhua keskenään tästä :)

Kiitos aamen <3

ps. HIIT: "Vaikutus: Parantaa maksimaalista hapenottokykyä äärimmäisen tehokkaasti ja myöskin aerobista kuntoa hyvin

Yksi sitaatti on aika vakuuttava perustelu.

HIIT = high intensity interval training. Korkea intensiteetti ja aerobinen ei mene ihan yksi yhteen.

Ja vaikka puhe on crossfitista niin väärä informaatio on silti väärää informaatiota.

Nyt kyllä repes. :D

Haluun nähdä kun joku voimanostaja tempasee vaikka sen 3700m coopperissa ja kävelee vähän käsillään eteenpäin. :D

Ylempänä oli puhetta että aerobinen harjoittelu olisi jotenkin hyödyllistä.

Olen. Hyvin vahvasti sitä mieltä anaerobinen voima/kapasiteetti pitää rakentaa ensin. Ja sitten mahdollisesti aerobinen puoli, JOS, sille on tarvetta.
Ja aika harvassa lajissa sille on suoranaisesti tarvetta.

No hei, tiedän yhden lajin jossa sille ON tarvetta: Crossfit. :wtf:

Ja ylipäätään aerobinen kunto on tärkeää. Mitäs järkeä siinä on että kaikki ovat "huippukunnossa", eli kyykkävät 300, mutta cooperissa menee 1500 hikisesti sydäninfarkteilla sävytettynä?

No onhan "sen kummallisempaa" siinä mielessä että voimaharjoittelussa ei kehitetä sitä aerobista puolta, mutta crossfitissä kehitetään.

Nyt kyllä repes. :D

Haluun nähdä kun joku voimanostaja tempasee vaikka sen 3700m coopperissa ja kävelee vähän käsillään eteenpäin. :D

Monikohan crossfittajista tekee tuon ja ne jotka tekevät eivät sitten taas nosta juuri mitään, Salo on poikkeus joka on hankkinut voimatasonsa voimanostotyyppisillä harjoituksilla. Salokaan ei ihmeitä penkiltä nostele, vaikka vahva vetäjä onkin.

Suositut

Back
Ylös Bottom