Carnivore Diet


Hetki sitten päätin etten ikinä lue tuota, mutta oli pakko. Uteliaisuus vei voiton.

Tutkimus on täysin aukoton. Siinä on 2-4 vuoden välein kyselty seurattavilta, mitä he syövät. Yhteensä 36 vuoden ajan. Sitten on vedetty taas johtopäätös että punainen liha ja siihen rinnastettavat jalosteet aiheuttaa diabetesta. Ei suinkaan se kuuluisa kokonaisuus.

Olisi kiva nähdä tutkimus johon osallistuu tuo sama määrä, eli 225000 ihmistä, jotka syövät ainoastaan eläinkunnan tuotteita. Veikkaan että tulokset saattaisi hämmentää tuon Harvardin tekeleen rinnalla. No, näin ei tule ehkä ikinä käymään, kukaan ei rahoita noin agendavastaista tutkimusta.

Paitsi ehkä David Feldman?
 
Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hyvää pohdintaa ylhäällä!

Kyllähän tässä joutuu haastamaan ja miettimään valtavirran suosituksia. Onhan näitä kuitenkin tuputettu koko ikä.

Mutta ajattelen tätä myös maalaisjärjellä. Annetaanpa konkreettinen esimerkki eilisestä päivästä.

Klo 4.30. Herätys ilman herätyskelloa. Olo levännyt ja virkistynyt. (9,5h unta)
Klo 5.00. Luodinkestävä-kahvi ja tiedättekin mikä seuraava osoite on. (#nodiarrhea)
Klo 6.00-9.30. SBD-henkinen koko kropan treeni. (toistoenkat kyykyssä ja mavessa)
Klo 10.00. Takaisin kotona. Kauppaan!
Klo 12.00. Takaisin kotona kauppareissulta.
Klo 12.10. Kaipa tässä voisi jotain syödäkkin? Ok, 2kpl karitsanpotkaa haudutuspadasta ja lasillinen A2-piimää lähimeijjeristä. (lähiruokarinki joka toinen torstai)
Klo 13.00. Imurointia ja siivousta.
Klo 14.00. Ulkona timanttinen keli. Kevyt happihyppely ja piipahdus vanhempien luona.
Klo 16.00. Takaisin kotona. Rentoutumista. Tänään se oli elokuva. (Die hard 5/5)
Klo 17.00. Vähän leffaevästä. 6 kananmunan munakokkeli ja kylmäsavulohta about 300g. Hapankaalia ja vihreitä oliiveja. Jälkkäriksi pala juustoleipää.
Klo 19.00. Iltapuuhiin. Ts. sänkyyn pötköttelemään ja kuuntelemaan podcastiä ja unta palloon.

ps. Kaikki siirtymät kävellen. Askeleita puhelimen mukaan klo 12.00 mennessä n. 23k. Taisi olla lähempänä 30k päivän päätteksi.
pss. Kaikki yllämainitut asiat teen mielelläni ja motivoituneena. Kaikilla on toki huonoja päiviä, mutta 9/10 ne on hyviä. Myös arkipäivät.

Tänään sunnuntaina on hyvä ottaa rennosti. Ulkoilua aurinkoisessa säässä ja lepoa. Uuteen viikkoon lähden iloisin mielin ja hymyissä suin. Ei ole olemassa huonoa maanantaita.

Pystyn tekemään 24h-48h paastoja mm. silloin kuin työpäivät ovat kiireisiä ja hektisiä. No problem. Töissä tulee askeleita helposti se 15-20k per vuoro. Ja töissä tapahtuvat stressaavat tilanteet pystyn käsittelemään loogisesti ja rationaalisesti.

Välillä hämmästelen itsekin uutta minää. Kornilta kuin se kuulostaakin niin tuntuu, että olen löytänyt huijjauskoodin onnelliseen ja hyvään elämään. Jokainen voi kysyä itseltään, että kuinka minä voin? Tuntuuko, että nykyisellä elämäntyylillä kukoistan ja, että olenko paras versio itsestäni? Käsi tukkiutuneella sydämellä voin näin ainakin itse sanoa, että kyllä.

Jos yhtään olen oppinut kuuntelemaan kehoani niin miten minusta tuntuu, että ravitsemuspuolella asiat vaikuttaisi olevan aika ok? Voisiko sama olla mahdollista jollakin muulla ruokavaliolla? Ehkä, ehkä ei. Jos katson takaisin 12kk päähän niin yllämainittujen asioiden tekeminen oli utopiaa.

Vai kuulostaako jengin korviin, että toteutus on päin persettä? Jotenkin tässä yrittää katsoa yli "huonojen" kolesteroli-arvojen ja uskoa siihen omaan intuitioon, että tässä tekee asiat oikein ja kuuntelee mitä keho haluaa. Keho ainakin vaikuttaisi olevan kovin tyytyväinen.

Ei mulla muuta ollut mielenpäällä.. Laadukasta lihaa ja rasvaa jatkossakin.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitit varmaan, että käytännön esimerkkejä toimivuudesta terveyden edistämiseksi?
Joo, sitä tarkoitin 🙂 Jäi kriittinen osuus tekstistä pois.

Sen verran vielä, että varmasti monenlaisilla elintavoilla voi saada muutoksia aikaan, mutta eniten ehkä harmittaa se, että carivore/keto tyyppistä ruokavaliota dissataan ihan hulluna. Samalla ylistetään sellaista ruokavaliota mikä on täynnä epäkohtia.

Toki, nykyiset ravitsemussuositukset sisältää muutamia hyviäkin seikkoja, kuten prosessoidun ruoan minimointi.
 
Hyvää pohdintaa ylhäällä!

Kyllähän tässä joutuu haastamaan ja miettimään valtavirran suosituksia. Onhan näitä kuitenkin tuputettu koko ikä.

Mutta ajattelen tätä myös maalaisjärjellä. Annetaanpa konkreettinen esimerkki eilisestä päivästä.

Klo 4.30. Herätys ilman herätyskelloa. Olo levännyt ja virkistynyt. (9,5h unta)
Klo 5.00. Luodinkestävä-kahvi ja tiedättekin mikä seuraava osoite on. (#nodiarrhea)
Klo 6.00-9.30. SBD-henkinen koko kropan treeni. (toistoenkat kyykyssä ja mavessa)
Klo 10.00. Takaisin kotona. Kauppaan!
Klo 12.00. Takaisin kotona kauppareissulta.
Klo 12.10. Kaipa tässä voisi jotain syödäkkin? Ok, 2kpl karitsanpotkaa haudutuspadasta ja lasillinen A2-piimää lähimeijjeristä. (lähiruokarinki joka toinen torstai)
Klo 13.00. Imurointia ja siivousta.
Klo 14.00. Ulkona timanttinen keli. Kevyt happihyppely ja piipahdus vanhempien luona.
Klo 16.00. Takaisin kotona. Rentoutumista. Tänään se oli elokuva. (Die hard 5/5)
Klo 17.00. Vähän leffaevästä. 6 kananmunan munakokkeli ja kylmäsavulohta about 300g. Hapankaalia ja vihreitä oliiveja. Jälkkäriksi pala juustoleipää.
Klo 19.00. Iltapuuhiin. Ts. sänkyyn pötköttelemään ja kuuntelemaan podcastiä ja unta palloon.

ps. Kaikki siirtymät kävellen. Askeleita puhelimen mukaan klo 12.00 mennessä n. 23k. Taisi olla lähempänä 30k päivän päätteksi.
pss. Kaikki yllämainitut asiat teen mielelläni ja motivoituneena. Kaikilla on toki huonoja päiviä, mutta 9/10 ne on hyviä. Myös arkipäivät.

Tänään sunnuntaina on hyvä ottaa rennosti. Ulkoilua aurinkoisessa säässä ja lepoa. Uuteen viikkoon lähden iloisin mielin ja hymyissä suin. Ei ole olemassa huonoa maanantaita.

Pystyn tekemään 24h-48h paastoja mm. silloin kuin työpäivät ovat kiireisiä ja hektisiä. No problem. Töissä tulee askeleita helposti se 15-20k per vuoro. Ja töissä tapahtuvat stressaavat tilanteet pystyn käsittelemään loogisesti ja rationaalisesti.

Välillä hämmästelen itsekin uutta minää. Kornilta kuin se kuulostaakin niin tuntuu, että olen löytänyt huijjauskoodin onnelliseen ja hyvään elämään. Jokainen voi kysyä itseltään, että kuinka minä voin? Tuntuuko, että nykyisellä elämäntyylillä kukoistan ja, että olenko paras versio itsestäni? Käsi tukkiutuneella sydämellä voin näin ainakin itse sanoa, että kyllä.

Jos yhtään olen oppinut kuuntelemaan kehoani niin miten minusta tuntuu, että ravitsemuspuolella asiat vaikuttaisi olevan aika ok? Voisiko sama olla mahdollista jollakin muulla ruokavaliolla? Ehkä, ehkä ei. Jos katson takaisin 12kk päähän niin yllämainittujen asioiden tekeminen oli utopiaa.

Vai kuulostaako jengin korviin, että toteutus on päin persettä? Jotenkin tässä yrittää katsoa yli "huonojen" kolesteroli-arvojen ja uskoa siihen omaan intuitioon, että tässä tekee asiat oikein ja kuuntelee mitä keho haluaa. Keho ainakin vaikuttaisi olevan kovin tyytyväinen.

Ei mulla muuta ollut mielenpäällä.. Laadukasta lihaa ja rasvaa jatkossakin.
Kuulostaa samalta kun itse aikoinaan löysin sopivan lautasmallin ja tavan elää 🙂 Tiedän hyvin miltä se tuntuu.

Äkkiseltään en muuttaisi mitään päivästäsi. Tuosta leffasta en osaa sanoa, en muistaakseni ole sitä nähnyt, mutta senkin varmasti voisin katsoa.

Itse syön ma-pe 2 kertaa päivässä, 4h aikaikkunassa, eli 20h pätkäpaastoja noudatan. Viikonloput menee intuitiolla, mutta ruokavalio ei toki muutu mihinkään.
 
Sinä et käy töissä,käveleskelet pitkin päivää sinne sun tänne,pitkin eurooppaa,
Luetun ymmärtämisessä ongelmia?

Mutta ajattelen tätä myös maalaisjärjellä. Annetaanpa konkreettinen esimerkki eilisestä päivästä.
Ja viesti kirjoitettu tänään, sunnuntaina, kuten omasikin. Kaikki eivät käy viikonloppuisin töissä.

Jatkui vielä
Kaikki yllämainitut asiat teen mielelläni ja motivoituneena. Kaikilla on toki huonoja päiviä, mutta 9/10 ne on hyviä. Myös arkipäivät.

Pystyn tekemään 24h-48h paastoja mm. silloin kuin työpäivät ovat kiireisiä ja hektisiä. No problem.

Voin vannoa että eläessäsi et tule saamaan naista/miestä etkä varmaan kavereita tuolla elämän tavalla.
Aivan, tämähän on ihan päivänselvää.
näkee jo kauas että vintillä viheltää,
Slaikalla.

Anteeksi muille, että tartuin tähän turhaan provoon.

Ignorelle tais tulla taas käyttöä.
 
Sinä et käy töissä,käveleskelet pitkin päivää sinne sun tänne,pitkin eurooppaa,et tapaa kavereita ja jostain ihmeen syystä heräät keskellä yötä 4.30 ja menet tekeen 3½ tunni salitreenin kahvin voimalla?
Eilen oli lauantai, ellei ihan eri leveysasteilla asuta, joten ei kai ole täysin outoa jos ei kaveri ollut töissä?

Itse olen omaksunut tavan herätä 5.30 aamuisin, joku sisäinen kello kaiketi. Menen sänkyyn noin 21.00 ja uni tulee ehkä tunnin puolentoista kuluttua riippuen lukeeko kirjaa tms. En koe tätäkään kovin outona.

itse trenaan usein paastossa, ja aika moni muukin.
Menet salilta kotiin ja heti sieltä kauppaan,mikset käy samantien kaupassa tullessa kotiin?
Voiko olla että reitti on sellainen, että koti on matkan varrella?
Kolme ja puoli tuntia salilla? otatkot nokoset siellä,saunot ja loikoilet sohvalla sekä katselet telkkaria vai mitä helvettiä sinä siellä teet "koko päivän"? Eikä salinpitäjä käske jo välissä lähtee käymään kotonaki? Voi vaikka autolla heittää?
En tiedä onko tuo pitkäkestoinen treeni hyvä syy haukkua toista? Tyhmempääkin voisi tapahtua.
Ja olet onnellinen? Mahtaa olla ollu edellinen elämä karmeaa aikaa jos tuo on kivaa. Tuo on yhtä mukavaa ku muukalaislegioonassa.
Voin vannoa että eläessäsi et tule saamaan naista/miestä etkä varmaan kavereita tuolla elämän tavalla.Eihän tuossa ole mitään järkeä,millä elät? vai minne tuonne tunget työpäivän jos päivä on noin kauheaa aikaa heti aamuyöstä alkaen.
No,eihän ne kaikki niitä tarvikkaan,mutta niistä näkee jo kauas että vintillä viheltää,parempi pysyä pois alta,nyrkin kantaman ulkopuolella.
Käsitin että kyseessä oli esimerkkipäivä? Ei kai jokainen päivä ole juuri tuollainen? Itsellä sen verran kiireistä monesti, että nauttisin jos tuon tapaista ajanviettoa olisi aika ajoin. Kävelen liikkuminen ilman kiirettä on ihan järkevää. Vanhempien luona käyminenkin menee vielä normaalin rajoihin.

Sanoisin että sinulla ehkä värikynää ulosannissasi melko paljon, tai sitten sinua tosiaan ärsyttää jos toinen tykkää elämästään, juuri sellaisena kun se on 🙂

Edit. Joku muukin jo ehti kommentoida samaa, mutta jääköön tämäkin kommentti tänne elämään.
 
Ihmetyttää, miten tuo Slaikka ei ole vielä bannejä saanut? Voisi vaikka joku mode vilkaista viestihistorian. Pelkkää trollaamista, vittuilua ja tyhjänpäiväistä länkytystä joka suuntaan. Moni käyttäjä vähemmästäkin poistettu.
 
Ymmärrän slaikan pointin, vaikka tuossa olikin turhaa kärjistämistä ja naljailua.
Jos veikataan, niin kaveri joskus osannut keskustella täällä asiallisesti. Sitten 2020 jälkeen pakkis jäänyt tauolle ja unohdettu tunnukset. Jotain myös tuossa välissä tapahtunut kun tultu takaisin 2022 lähes samalla nimimerkillä ja suorastaan vinksahtaneella vittuiluasenteella.

https://keskustelu.pakkotoisto.com/members/slaikka-g.115770/#recent-content

Mannisen Anssi teki samat temput kun come back MBM teorialla uusine nimimerkkeinneen.
 
Miten @Vesa Valkeejärvi sun oppien / kokemuksen mukaan koostaisit yleispätevän esim. viikon ruokavalion? Tai vielä enemmän yksinkertaistettuna, millaisen kauppalistan antaisit keskiverto pullaiselle viikon ruokiin? Ottaen huomioon että perus pulliainen ei ehkä jaksa/halua kiertää luomutiloja ostaen parasta laatua suoraan veitsen alta, eikä välttämättä ole rahaa kaupastakaan pelkkää luomunautaa ostaa.
 
Itseäni ... noh, onkohan "Ahdistaa" vähän liian vahva sana, mutta mennään sillä... Itseäni ahdistaa kun ns. biohakkeroinnista tulee kyllä täysin järkeviä juttuja, mutta jo nyt pitäisi syödä 7 erilaista marjaa kourallinen, siihen 7 erilaista kasvista, juuresta ja hedelmää, sitten viel mieluusti 3 eri kalaa ja olisko vähän palkokasveja, ituja ja kvinoa, siinä hyvä aminokoostumus! Aijoo ja eilen luin että tiettyjen sienten syönti aasiassa on nyt yhdistetty esim alzheimerin ja muiden tautien vähäisyyteen, niiden vaikuttavat osat kun läpäisee jonkun aivolimakalvon yms... Lisätään sekin viel jokapäiväiseen ruokalautaseen! Nyt myös törmännyt kasvavalla määrällä suolan hehkuttajiin, eli taas se mikä pari vuotta sitten "tappoi ihmisiä" onkin todettu olevan äärettömän tärkeätä kropan ja vatsahappojen normaalille toiminnalle.

Mut mitä jos haluan syödä palan ruisleipää aamulla, maksalaatikon päivällä ja illalla mysliä. Tulee väkisin tunne että on täysin epäonnistunut kun "tietää" mitä pitäisi tehdä mut ei vaan osaa innostua ihan kaikesta hifistelystä sen vaatimalla tavalla. Jos olisin työtön miljardööri niin mulla olis kyl palkattuna henkilökuntaa tekemään ns. täydellisiä annoksia. Mutta nyt ihan tavis arjessa ei vaan löydy liian kovalle hifistelylle aikaa.

Aloitin tänään kuitenkin 21/3 paaston, tarkoitus vetää vähän pidempi hetki, mutta edelleen ruoka koostuu pääosin siitä mitä koko muukin perhe syö.

Aika turha avautuminen, mutta joo, itse carnivore diettiä en suoraan ole koskaan tehnyt, vaikka kokemusta melkein 2 vuoden atkinssista onkin, ja sain ainakin itse todella hyvän vasteen ketoosiin. -25 kiloa ja ei tullut kertaakaan tunne että jostain olisi joutunut oikeesti luopumaan (paitsi leipä, pasta ja sipsit)
 
Screenshot_20231023_134253_Samsung Internet.jpg Sydänmerkki tuotteita,tutkimusten mukaan punainenliha vaarallista...
 
Miten @Vesa Valkeejärvi sun oppien / kokemuksen mukaan koostaisit yleispätevän esim. viikon ruokavalion? Tai vielä enemmän yksinkertaistettuna, millaisen kauppalistan antaisit keskiverto pullaiselle viikon ruokiin? Ottaen huomioon että perus pulliainen ei ehkä jaksa/halua kiertää luomutiloja ostaen parasta laatua suoraan veitsen alta, eikä välttämättä ole rahaa kaupastakaan pelkkää luomunautaa ostaa.
Hyvä kysymys. On loppujen lopuksi yksi tärkeimpiä asioita, miten saadaan käytännössä toteutettua jotakin. Muuten pelkkä tieto jostain on lähes tyhjän arvoinen.

Suurin osa ei hae erikoisliikkeistä kuin jotain pientä tai tiettyä, osa ei sitäkään. Ymmärrettävää.

Jos mennään ihan marketti osastolle miettimättä sen tarkemmin, voisin koostaa päivittäiset ruokailut esimerkiksi seuraavista raaka-aineista.

- Atria Burger 20% jauheliha
- Snellman porsaan kasler
- Snellman naudan maksa
- HK naudan Entrecote

- ulkokanan munia, GMO-vapaa

- Casteli pastöroimaton juusto, luomu
- Feta-juusto, luomu

- venäläisiä suolakurkkuja
- hapankaali
- turskan maksaa, säilyke

- kotimaisia marjoja, pakasteena
- Luomu viinirypäleitä, siemenelisiä
- bataatti, luomu
- kesäkurpitsa, luomu
- tuoreita yrttejä ruukussa
- avokado
- sitruuna, luomu

- gheetä ja voita, luomu
- Kookosöljyä, luomu
- Celtic-, vuori- tai Nordur-suola
- luomu hunaja

Määristä sen verran, että karkeasti jos laskee että energiasta 75-80% tulee rasvasta, 15-20% proteiinista ja max 5% hiilareista, niin sillä periaatteilla ostaa.

Jos itse söisin edellä mainittuja ruokia, minulla voisi mennä esimerkiksi:

750g naudan burger lihaa, 400g kasleria, 10 kananmunaa, 150g juustoja, reilusti gheetä, voita ja kookosrasvaa, yksi avokado, 150g fermentoituja kasviksia, 150g puolukoita, 100g naudan maksaa, puolikas sitruuna sekä suolat ja yrtit. Periaatteessa jopa pieni bataattimuhennos kunnon voisilmällä, merisuolalla ja rasvaisella jauhelihalla voisi toimia harvakseltaan, jos en olisi niin carnivore kuin nyt olen 🙂

Ja jos haluaa vielä tinkiä, niin ei osta luomua. Nämä olivat siis vain esimerkkejä, mutta tuota luokkaa. Pystyisin kyllä elämään tuon ruuan avulla loistavasti 😊
 
Back
Ylös Bottom