Carnivore Diet

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuostapa. Lääkitystä odotellessa.
Miksi ihmeessä?

Screenshot_20231019-153613~2.png


 
Koitin olla ironinen kunnes ironia muuttui todeksi kun työterveydestä soitettiin ja kehoitettiin jatkotutkimuksiin, koska LDL. Olin toiveikas, että lääkärillä olisi ollut ymmärrystä kolesterolista/lipideistä mutta valitettavasti näin ei ollut. Esim. TG/Hdl suhde on turha ja tyydyttynyt rasva on saatanasta. Taidettiin olla eri mieltä joka asiasta, eikä siinä mitään.

En siis ole huolissani. Miksi?

Triglyseridit 0,57
Hdl 2,20
TG/Hdl suhde: 0,26

Harmi kun työterveys ei kustantanut laajempaa mittausta, sillä enemmän tietoa olisi ollut paikallaan. Seuraavaksi täytyykin omakustanteisesti ottaa laajempi mittaus.

Jokainen toki tehkööt omat johtopäätökset. Se, että olen parhaassa kunnossa kuin koskaan, ei mainittavia kipuja/särkyjä, 8h unta on enemmän sääntö kuin poikkeus ja henkinen hyvinvointi parempi kuin ikinä.

Tästä eteenpäin hommat jatkuu samankaltaisesti. Itseasiassa olen nyt vähentänyt lihan määrää ja vastaavasti nostanut rasvoja.
 

Liitteet

  • Screenshot_20231020_030430_Instagram.jpg
    Screenshot_20231020_030430_Instagram.jpg
    62,3 KB · Katsottu: 103
Viimeksi muokattu:
Koitin olla ironinen kunnes ironia muuttui todeksi kun työterveydestä soitettiin ja kehoitettiin jatkotutkimuksiin, koska LDL. Olin toiveikas, että lääkärillä olisi ollut ymmärrystä kolesterolista/lipideistä mutta valitettavasti näin ei ollut. Esim. TG/Hdl suhde on turha ja tyydyttynyt rasva on saatanasta. Taidettiin olla eri mieltä joka asiasta, eikä siinä mitään.

En siis ole huolissani. Miksi?

Triglyseridit 0,57
Hdl 2,20
TG/Hdl suhde: 0,26

Harmi kun työterveys ei kustantanut laajempaa mittausta, sillä enemmän tietoa olisi ollut paikallaan. Seuraavaksi täytyykin omakustanteisesti ottaa laajempi mittaus.

Jokainen toki tehkööt omat johtopäätökset. Se, että olen parhaassa kunnossa kuin koskaan, ei mainittavia kipuja/särkyjä, 8h unta on enemmän sääntö kuin poikkeus ja henkinen hyvinvointi parempi kuin ikinä.

Tästä eteenpäin hommat jatkuu samankaltaisesti. Itseasiassa olen nyt vähentänyt lihan määrää ja vastaavasti nostanut rasvoja.
Mitä sun ldl oli ennen Carnivore ruokavaliota?

Kyllähän tuo arvo taitaa viitata jo geneettiseen poikkeamaan..
Saako edes paskalla ruokavaliolla ldl: ää tuolle tasolle.
 

:eek::david:

Useampi kuin yksi annos punaista lihaa viikossa voi kasvattaa diabetesriskiä, laaja tutkimus kertoo​


"Sairaus on yleistynyt erityisen nopeasti matalan ja keskitulotason maissa."

Tjaa...Ja köyhätkö popsii sitten lihaa erityisen paljon..?
En lukenut tutkimusta, enkä todennäköisesti tule ikinä lukemaankaan. Jokainen ehkä tietää myös mielipiteeni tuosta asiasta.

Melkein voisin yleistää että tutkimuksilla ei nykypäivänä ole enää mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Puhun niistä tutkimuksista jotka päätyy julkisuuteen. Tai jotka pääsee julkisuuteen.

Minulla ei olisi mitään väliä tuollaisten tutkimusten kanssa, ellei se vaikuttaisi väkisinkin myös omaan tulevaisuuteen.

Mitä enemmän tuota propagandaa on esillä, sitä enemmän ilmasto- ja terveysidiotismi leviää. Tämä taas vaikeuttaa oikeasti terveellistä elämää. Jos ei muuten, niin tekee siitä alkuun tosi kallista, ja lopuksi tekee haastavaksi saada kunnon raaka-aineita.

No, ei oteta vielä paineita 💯
 
Mitä enemmän tuota propagandaa on esillä, sitä enemmän ilmasto- ja terveysidiotismi leviää. Tämä taas vaikeuttaa oikeasti terveellistä elämää. Jos ei muuten, niin tekee siitä alkuun tosi kallista, ja lopuksi tekee haastavaksi saada kunnon raaka-aineita.
Juu, tämä on ainoa syy, miksi piiikkasen huolestuttaa ja vituttaa, mihin ollaan menossa.

Muutenhan tämä on täyttä komediaa, ja ihan sama vaikka muut söisivät sahanpurua 🤷‍♂️🤷‍♀️

No, onneksi etes kalaa saa järvestä. Kai sekin aikanaan kielletään.

Tosin enhän Minä mitään kalaa ikinä saa. Mutta vois, jos vähän panostais touhuun. :unsure:🐟🐡🐠🦈
 
Juu, tämä on ainoa syy, miksi piiikkasen huolestuttaa ja vituttaa, mihin ollaan menossa.

Muutenhan tämä on täyttä komediaa, ja ihan sama vaikka muut söisivät sahanpurua 🤷‍♂️🤷‍♀️

No, onneksi etes kalaa saa järvestä. Kai sekin aikanaan kielletään.

Tosin enhän Minä mitään kalaa ikinä saa. Mutta vois, jos vähän panostais touhuun. :unsure:🐟🐡🐠🦈
Catch-a-fish on paras.
 
Juu, tämä on ainoa syy, miksi piiikkasen huolestuttaa ja vituttaa, mihin ollaan menossa.

Muutenhan tämä on täyttä komediaa, ja ihan sama vaikka muut söisivät sahanpurua 🤷‍♂️🤷‍♀️

No, onneksi etes kalaa saa järvestä. Kai sekin aikanaan kielletään.

Tosin enhän Minä mitään kalaa ikinä saa. Mutta vois, jos vähän panostais touhuun. :unsure:🐟🐡🐠🦈
Aihetta sivuten, eikö se silakan pyynti just kielletty 😅
 
Koitin olla ironinen kunnes ironia muuttui todeksi kun työterveydestä soitettiin ja kehoitettiin jatkotutkimuksiin, koska LDL. Olin toiveikas, että lääkärillä olisi ollut ymmärrystä kolesterolista/lipideistä mutta valitettavasti näin ei ollut. Esim. TG/Hdl suhde on turha ja tyydyttynyt rasva on saatanasta. Taidettiin olla eri mieltä joka asiasta, eikä siinä mitään.

En siis ole huolissani. Miksi?

Triglyseridit 0,57
Hdl 2,20
TG/Hdl suhde: 0,26

Harmi kun työterveys ei kustantanut laajempaa mittausta, sillä enemmän tietoa olisi ollut paikallaan. Seuraavaksi täytyykin omakustanteisesti ottaa laajempi mittaus.

Jokainen toki tehkööt omat johtopäätökset. Se, että olen parhaassa kunnossa kuin koskaan, ei mainittavia kipuja/särkyjä, 8h unta on enemmän sääntö kuin poikkeus ja henkinen hyvinvointi parempi kuin ikinä.

Tästä eteenpäin hommat jatkuu samankaltaisesti. Itseasiassa olen nyt vähentänyt lihan määrää ja vastaavasti nostanut rasvoja.
Onhan tuo sun LDL arvo poikkeuksellisen korkea nyt. Ei silti välttämättä tarkoita, että siitä mitään huonoa seuraisi. Voithan käydä oman mielenrauhan vuoksi tsekkaamassa miltä putkistot näyttää. Ei se auton jakohihnan vaihtoa kalliimpaa ole. Jos kaikki ok, niin käy vaikka 5v päästä uudelleen.

 
Onhan tuo sun LDL arvo poikkeuksellisen korkea nyt. Ei silti välttämättä tarkoita, että siitä mitään huonoa seuraisi. Voithan käydä oman mielenrauhan vuoksi tsekkaamassa miltä putkistot näyttää. Ei se auton jakohihnan vaihtoa kalliimpaa ole. Jos kaikki ok, niin käy vaikka 5v päästä uudelleen.

On toki. Kuvantaminen voisi olla myös mielenkiintoinen ja hyvä tapa selvittää sisäistä tilannetta. Tässä nyt ollaan kuitenkin n. 12kk menty, joka on vielä suhteellisen lyhyt aika.

Tuossa ihan mielenkiintoinen pätkä, jossa on avattu tilannetta, jossa henkilöllä korkea ldl, korkea hdl, matala triglyseridi ja henkilö on aktiivinen ja fitti.

Lean Mass Hyper Responder​


View: https://www.youtube.com/watch?v=jJy4Kygu_kQ
 
On toki. Kuvantaminen voisi olla myös mielenkiintoinen ja hyvä tapa selvittää sisäistä tilannetta. Tässä nyt ollaan kuitenkin n. 12kk menty, joka on vielä suhteellisen lyhyt aika.

Tuossa ihan mielenkiintoinen pätkä, jossa on avattu tilannetta, jossa henkilöllä korkea ldl, korkea hdl, matala triglyseridi ja henkilö on aktiivinen ja fitti.

Lean Mass Hyper Responder​


View: https://www.youtube.com/watch?v=jJy4Kygu_kQ

Jep. Oon hyvin perillä noista LMHR jutuista ja se onkin ihan uskottava mekanismi. Aktiivinen, hoikka ja nolla hh, niin onhan se verenkierron energia flow vähän toisen näköinen kuin perus pulliaisella.
 
On toki. Kuvantaminen voisi olla myös mielenkiintoinen ja hyvä tapa selvittää sisäistä tilannetta. Tässä nyt ollaan kuitenkin n. 12kk menty, joka on vielä suhteellisen lyhyt
Tiedän muutamia kaltaisiasi hyper-respondereita. Itse en kuulu sellaiseen tyyppiin, vaikka olen kehosta rasvaton ja ravinnosta rasvainen carnivore. Energiaa rasvasta minulla tulee noin 75% päivän kokonaismäärästä.

Minulla LDL on jotain reilut 4 ja HDL myös kahden pintaan. Triglyt siinä 0,5 ympäristössä. Muistaakseni kokonaiskolesteroli oli 6,4 viimeksi. Molemmat sokerit alhaiset, paastoarvo 3 tai hiukan yli ja pitkäarvo 22, muistaakseni.

En osaa varmaksi sanoa kumpi arvo on parempi, 4 vai 14, jos muut lipidit kutakuinkin yhtäläiset. Itse taivun siihen että sillä ei ole merkitystä, jos ihminen noudattaa kyseistä ruokavaliota ja elämäntapaa.

Jos LDL arvoni olisi 14 ja noudattaisin perusvirallista ruokavaliota, olisin hyvin huolissani terveydestäni. Mutta kuten tiedät, näissä kahdessa eri tilanteessa pätee todella eri lainalaisuudet.

Tämä ei aina mene perusruokailijan ymmärrykseen. Mikä toisaalta ihan ymmärrettävää, kun puhutaan kuitenkin samoista asioista, mutta täysin eri nimillä.

Tässä jakamastasi videosta vielä paperiversio, jos joku ei jostain syystä sitä videota katsonut.

 
Ja onhan LDL muutakin kuin kolesterolin tai triglyseridin kuljettamista varten. Se kuljettaa mm. elintärkeät rasvaliukoiset vitamiinit, koentsyymi Q10, hormoonit ja kaikki muut rasvaliukoiset ravinteet omiin kohteisiinsa. Mukaanlukien tietysti epa ja dha rasvahapot, jotka toki luetaan triglyserideihin, mutta kuitenkin.

Ja kun ollaan laadukkaalla karnivorella, niin näitä ravinteita on kuljetettava moninkertainen määrä versus prosessoituun ruokaympyrämalliin, joka on hyvin ravinneköyhää.

Muutenkin kun ketoaineilla tuotetaan kehon tarvitsema energia ja glykolyysi ajetaan minimiin, menee terveyskeskuslääkärin sormi suuhun hyvin nopeasti. Keho ei enää reagoikaan asioihin kuten Sydänliiton ilmaisjakelulehdessä kerrotaan.
 
Viimeksi muokattu:
Muutenkin kun ketoaineilla tuotetaan kehon tarvitsema energia ja glykolyysi ajetaan minimiin, menee terveyskeskuslääkärin sormi suuhun hyvin nopeasti.
Jos on hyvin rasva-adaptoitunut ja ketoosissa, niin eikös ketoaineet ole pääasiassa niiden kudosten käytössä, jotka ei voi käyttää rasvahappoja, kuten aivot? Aivoissa ketonit korvaa ison osan glukoosista ja maksan glukoosin tuotanto riittää silloin. Eikös tässä tapauksessa valtaosa lihasten ym kudosten energiasta pitäs kulkea albumiinin kyydissä vapaina rasvahappoina? Jos veren albumiinin arvo mitattaisiin tässä, niin mahtaisiko tulla lääkäriltä diagnoosi nestehukasta?

E. Taitaa olla tietty se ero tuossa kulkeeko energia LDL:n kyydissä vai albumiinin kyydissä siinä, että tuleeko se rasva syötynä vai rasvakudoksesta jemmasta.
 
Viimeksi muokattu:
Jos on hyvin rasva-adaptoitunut ja ketoosissa, niin eikös ketoaineet ole pääasiassa niiden kudosten käytössä, jotka ei voi käyttää rasvahappoja, kuten aivot? Aivoissa ketonit korvaa ison osan glukoosista ja maksan glukoosin tuotanto riittää silloin. Eikös tässä tapauksessa valtaosa lihasten ym kudosten energiasta pitäs kulkea albumiinin kyydissä vapaina rasvahappoina? Jos veren albumiinin arvo mitattaisiin tässä, niin mahtaisiko tulla lääkäriltä diagnoosi nestehukasta?
E. Taitaa olla tietty se ero tuossa kulkeeko energia LDL:n kyydissä vai albumiinin kyydissä siinä, että tuleeko se rasva syötynä vai rasvakudoksesta jemmasta.
Just näin. Vastasit itse itsellesi mielestäni ihan oikein 🙂

Triglyseridejä kun muutetaan maksassa ketoaineiksi, muodostuu siitä kolesterolia. Kolesterolia ei käytetä samoin energiaksi kuin rasvaa, eikä maksa halua sitä takaisin niin paljon, koska sillä on kolesterolia jo muutenkin tarpeeksi. Näin kolesterolia jää verenkiertoon enemmän. Tämä ei ole ongelma, koska sokerien puuttuessa LDL ei hapetu. Näin karkeasti, mutta toimii käytännössä loistavasti ja valtimot pysyy puhtaina.
 
Yllätyin vähän kun katsoin wikin tietoja rasvoista:

KuolleisuusMuokkaa

Tyydyttymätön rasva, eli pehmeä rasva, pienentää veren kokonais- ja LDL-kolesterolipitoisuutta ja parantaa HDL/LDL-kolesterolisuhdetta. Lisäksi se saattaa parantaa insuliiniherkkyyttä eli sokeriaineenvaihduntaa. Tyydyttynyttä, eli paljon kovaa rasvaa sisältävä ruokavalio puolestaan nostaa LDL-kolesterolipitoisuutta veressä.[31]

Vuonna 2016 julkaistussa satunnaistetussa yhdysvaltalaisessa kaksoissokkotutkimuksessa havaittiin, että eläinperäisen tyydyttyneen rasvan vaihtaminen runsaasti monityydyttymätöntä linolihappoa sisältävään maissiöljyyn ja -margariiniin lisäsi koehenkilöiden kuolleisuutta. Maissiöljyn käyttö ei vähentänyt sydänsairauksia, mutta lisäsi tutkittavien kokonaiskuolleisuutta sitä enemmän, mitä enemmän heidän veren kolesterolinsa laski. Jokainen 0,78 mmol/L:n kolesterolivähenemä lisäsi kuolleisuutta 22 prosentilla. Kokeessa oli lähes 2 400 osanottajaa.[32]

SydänterveysMuokkaa

Vuonna 2004 julkaistussa naisilla tehdyssä suomalaistutkimuksessa havaittiin, että tyydyttyneen rasvan vähentäminen ja monityydyttymättömän rasvan lisääminen lisäsi terveydelle haitallista hapettunutta LDL-kolesterolia tutkittavien veressä[33].

On myös olemassa viitteitä siitä, että aivoissa, kalassa ja lihassa esiintyvällä klupadonihapolla olisi rasvahapoista suotuisin vaikutus sydän- ja verisuonisairauksiin[34].

AineenvaihduntaMuokkaa

Lyhytketjuisilla rasvahapoilla saattaa olla edullisia vaikutuksia aineenvaihduntaan[12]. On olemassa näyttöä siitä, että jo pieni määrä tyydyttyneitä keskipitkiä rasvahappoja ehkäisee insuliiniresistenssin syntyä[35]. Eläimillä tehdyissä tutkimuksissa on myös havaittu, että etenkin lyhytketjuisella tyydyttyneellä asetaatti-rasvahapolla on tärkeä rooli kehon rasvakudoksen säätelyssä. Tämä johtuu sen insuliiniherkkyyttä ja sokeriaineenvaihduntaa tasapainottavasta vaikutuksesta sekä siitä, että se edistää rasvan polttoa energiaksi.[36]

ImmuunipuolustusMuokkaa

Erään suomalaisen tutkijan mukaan lyhytketjuisten rasvahappojen on havaittu myös tehostavan immuunipuolustusta[37]. Lisäksi ne saattavat vähentää tulehdusta ja tulehduksellisten suolistosairauksien oireita[38]. Esimerkiksi suolistossa esiintyvä voihappo näyttää hillitsevän tulehdusta ja syöpäsolujen kasvua sekä vähentävän happiradikaalien syntyä[39].
 
Yllätyin vähän kun katsoin wikin tietoja rasvoista:
Noinhan se tosiaan menee. Samaa näyttöä on hyvin jyvin runsaasti, ja etunenässä käytännönkokemusta, mikä on aina se numero yksi. Toisin kuin statiinien ja ravintoymoyrän käytöstä on käytännön esimerkkejä minimaalisesti.

Siirryttäessä hiilaripitoisesta perusruokavaliosta laadukkaaseen carnivoreen, tulokset huomaa muutamissa viikoissa ja puolen vuoden kuluttua ero on merkittävä. Niin voinnissa, terveydessä, veriarvoissa kuin kehonkoostunuksessa.

Kun taas noudatetaan ravintosuosituksia ja syödään statiinit, niin käytännössä juuri kenenkään vointi tai terveys tai kehonkoostumus ei parane. Potilas syö täysjyväleipää salaatilla ja rasvatonta raejuustoa sokerittomalla mehukeitolla. Käy kontrollissa vuosittain ja lääkitystä yleensä vain lisätään, ja potilas voi huonommin.

Harmi ettei terveydenhuolto osaa käyttää Wikipediaa 😃

Pitäisi aina muistaa korostaa sitä seikkaa, ettei ole lainkaan sama asia syödä laadukasta carnivorea, tai vain lisätä paskaan ruokavalioon hiukan punaista lihaa ja voita.

Niillä ei mitään tekemistä toistensa kanssa.
 
Back
Ylös Bottom