Bigfellan kotitekoiset proteiinipatukat

Kraftwerk n sanoi:
Ahaa, no sitten jos se ei sulle sovi. Otin vaan asiaan kantaa kun kyllä se Sears:kin sitä ruista suositteli. :thumbs:

Mites mulla on tuo ruis jääny niistä kirjoista huomaamatta kokonaan. Pitää hakea kirjastosta uudelleen lainaan joku niistä. Siitä on kyllä yli vuosi kun noita lueskelin. Tuppaa unohtumaan tuollaiset kun alkaa olemaan näin :wanha: Ai että ruistakin ruistakin saa vedellä, jos pakki kestää. Hyvä tietää, kun muija zoneilee myös ja söisi mielellään ruista. Kiitti tiedosta :worship:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
luumu sanoi:
Mitenkäs tuo maapähkinälevite ja maapähkinä yleensä. Kuinka terveellistä se on?
Maapähkinät on terveellisiä, kunhan dieetissä on tarpeeksi omega-3 rasvahappoja tasapainottamaan pähkinöitten omega-6:sia. Yleensä suositellaan 2:1 suhdetta, joten kalaöljykapseleita naamariin.

Dopey sanoi:
Maapähkinät on terveellisiä, kunhan dieetissä on tarpeeksi omega-3 rasvahappoja tasapainottamaan pähkinöitten omega-6:sia. Yleensä suositellaan 2:1 suhdetta, joten kalaöljykapseleita naamariin.

Veit jalat suustani :thumbs:

Tuli kanssa tuo resepti testattua ja yllättävän hyvä kyllä lopputulos oli. Mulla oli ne "patukat" vähän sitkeämpää laatua eli ei ainakaan murene. Heti alko mulla kans tuo jatkokehittely mielessä pyörimään koska ei nyt noita samanmakuisena jaksaa montaa viikkoa popsia. Sen maapähkinävoin voi varmaan korvata kookosvoilla tai sitten laittaa ihan vaan normaalia voita ja maustaa sitä jollain kaakaolla tai mustikoilla jne... ja kaurahiutaleiden tilalle kokeilla eri myslejä...joten ei muuta kuin testaileen...

Tuli ihan himo näihin patukoihin :) Rupesin sitten googlettamaan, että lisää näitä reseptejä... Tämmönen sivusto esimerkiksi tuli vastaan http://www.steviasmart.com/besprotbarre.html
Kokeilinkin jo tuota ensimmäistä reseptiä. Kuten huomaatte tuossa hieman vähemmän rasvaa ja nyt kiinteytykseen käytetäänkin munanvalkuaisia lisänä. Myös uuni täytyy lämmittää. Itse muuttelin vähän reseptiä ja ravintoarvoksi sain p/24g h/11 ja r/11. Patukoita tuli kahdeksan. Maku ei vaan ollut oikein kohillaan. Voisi kokeilla vielä lisätä hieman enemmän nestettä, kun itse laitoin ja laittaisi talouskaakaota. Onko muut tehnyt oikeita "helmi" löytöjä?

Jos joku kokeilee tuolta niin 1 cup on noin 2,5 dl ja toi uunin lämpötila on Kelvineinä.

PS. parempaa maapähkinälevitettä löytyi tosiaan luontaistuotekaupasta. Ravintoarvot taisi olla 32g proteiinia, 7 hh ja 51 rasvaa (hyviä). Kiitoksia vinkistä.

TKD:n ehdottamaa kookosvoita tuskin kannattaa käyttää, ainakaan mikäli ajattelee sen rasvahappokoostumusta. Tyydyttyneitä rasvahappoja nimittäin 91,3 g / 100 g.

Ok, tais pudota kookosvoi jatkokehittelylistalta...satuin vaan pähkinävoita etsiessäni huomaamaan että semmostakin olis tarjolla...

sporter sanoi:
uunin lämpötila on Kelvineinä.

tarkoitit varmaan Fahrenheiteina. Eli 325F = (325-32)*(5/9) = ~163C

Joo sori Fahrenheiteina. Just noin eli about 163 astetta (itsellä 175). Ei taitaisi 50 asteinen uuni vielä hirveästi lämmittää, kun 325 Kelviniä=51,9C

Millaisiakohan tulisi gainerista tehtynä????varmaan aika energia pitosia patukoita. Esim 2d vaikka muscle + ja desi herarotuliinia.

Tuissi,
Millä tavalla teit itse tuon maapähkinävoin, hakkasit vaan kaikki sekasin ja rukoilit että se muuttuu juoksevaksi? En tuota kurrea äkkiseltään löytänyt mistään, ja ois mukavampi tehdä ite puhtaista raaka-aineista patukat. :)

Siis miten kauan noi tarkalleen ottaen säilyy? Perjantain tein noita ja vielä on jäljellä, ei vaan millään oo ehtiny popsii sitä tahtii :) Ja onko heralla välii vai onko kaikissa sama säilyvyys?

Daug sanoi:
Siis miten kauan noi tarkalleen ottaen säilyy? Perjantain tein noita ja vielä on jäljellä, ei vaan millään oo ehtiny popsii sitä tahtii :) Ja onko heralla välii vai onko kaikissa sama säilyvyys?

Tee ihan samoin kuin muidenkin elintarvikkeiden kanssa: Arvioi hajun ja maun perusteella onko patukat syömäkelpoisia. Kyllä sinun aistisi kertovat, jos ne ovat menneet pilalle. Sanoisin, että jääkaapissa ne säilyvät helposti 3-4 päivää. Sen jälkeen kannattaa ensin haistella ja maistella.

Partsu sanoi:
Tuissi,
Millä tavalla teit itse tuon maapähkinävoin, hakkasit vaan kaikki sekasin ja rukoilit että se muuttuu juoksevaksi? En tuota kurrea äkkiseltään löytänyt mistään, ja ois mukavampi tehdä ite puhtaista raaka-aineista patukat. :)

Mä tein Kunoitchin ohjeitten mukaan pähkinävoin.

kunoitchi sanoi:
Pähkinävoita voi tehdä ihan itsekin: maapähkinöitä hyvä satsi pellille ja uuniin (250 astetta) kunnes ovat sopivan ruskeita (kannattaa olla tarkkana, palavat helposti). Sitten pähkinät tehosekoitin-silppuri-systeemiin (sauvasekoitin tjsp ei käy, sen terät on murskana paljon ennenkuin pähkinät), ja hienoksi silpuksi. Sekaan vähän suolaa ja reilu loraus öljyä (halutessaan myös sokeria). Sitten vaan huruutellaan silppurissa kunnes pähkinämössö alkaa muuttua tahnaksi, jos ei näytä tapahtuvan mitään niin voi vähän lisäillä öljyä.

Partsu sanoi:
Tuissi,

Vastaanpa minä kun ei tuissin vastausta kuulu, vaikkei kysymys ollutkaan minulle osoitettu :)

Eli, tarpeeksi kauan kun pyörittää tehokkaassa silppurissa niin jossain vaiheessa se pähkinäjauhe alkaa muuttua tahnaksi. Jos ei ala, niin lisää öljyä ja lisää pyöritystä. Vähän kärsivällisyyttä siinä vaaditaan, silppurin tehokkuudesta riippuen, mutta kertaakaan ei ole mulla jauheeksi jäänyt.

sporter sanoi:
Onkohan tuota kurrea tai vastaavaa missään "normaali" kaupoissa eli City market, Prisma, Supermarket (=muualla kuin Stokkalla)? Ja löytyykö tuommosen rasvasen maapähkinävoin tuoteselostetta jostain?

Tikkurilan Prismasta hain juuri itse Kurre maapähkinälevitettä (350g, n. 3e). Hyllyssä luki lapussa "sokeriton", purkissa lukee "kolesterooliton". Sokerista ei ole mainintaa (Valmistusaine: maapähkinä. Kurre-pähkinälevite on valmistettu kevyesti paahdetuista maapähkinöistä. Öljy erottuu levitteen pinnalle, koska tuotteessa ei käytetä emulgointiaineita. Sekoita levitettä ennen käyttöä), mutta kaipa se sitten on sokeriton samalla :)

Ehkä hauskana offtopic-lisäyksenä voisi mainita, että olin katsomassa ko. Prismasta voimapyörää, jota sitten ei löytynyt. 30e hintaan oli kylläkin 20kg käsipainosarja (15kg kiekkoja, ja 2x2.5kg tangot, muovinen kantosalkku), jolla tuon liikkeen voisi suorittaa, niin mikä ettei ja taas kortti tunsi viillon sisimmässään.
Vaan eipä ollutkaan ihan niin helppoa ostaminen. Liukuhihna lopetti toimintansa, kun lastasin salkun tämän päälle. Kassatäti ei meinannut jaksaa siirtää salkkua, ja kun sitten viimeisillä voimillaan sai ostokseni siirrettyä lastauslaituriin (vai millä nimellä niitä kassojen loppuosioita pitäisikään kutsua), oli voimat niin uupuneet että pudotti pankkikorttini lattialle :D
Onneksi vahingoilta vältyttiin ja ostoksetkin saatiin suoritettua.

Ostin myös samalla maapähkinä-suklaalevitettä, josta käytin puolet ensimmäiseen koesatsiin. Ainakin pehmeänä taikina oli ihan hyvää, joskin överimakeaa (tuossa on sokeriakin mukana, yllättäen). Pitää syöttää tyttöystävälle nuo ja leipoa sitten itselleni uudet. Heti ensimmäiseksi pohdin hasselpähkinärouheen lisäämistä patukoihin, ja myös tuo jo mainittu pähkinämysli tuntuisi kiehtovalta vaihtoehdolta.

Daug sanoi:
Siis miten kauan noi tarkalleen ottaen säilyy?
Minä tyrkkäsin valmiit patukat pakkaseen. Tein mallireseptin mukaan, ja ne pystyy syömään mainiosti pakastinkylmänä. Ei legot katkea tms.

tein patukoita noita big-fellan ohjeista jumalaut näähän on hyviä , en ois ikinä uskonu.

:kippis1:

Noniin.. tuli sitten tehtyä vissiin vähän pieleen, liikaa hunajaa ja vääränlaista vielä. Lisäksi vettä ei kyllä olisi pitänyt lisätä..

Kävin ostamassa purkin rakeista hunajaa, juokseva kun ei kiinteydy edes jääkaappilämpötilassa, niin ehkäpä tuo pitäisi ne paremmin kasassa. Lisäksi hunajan määrän vähentäminen varmaan auttaisi, varsinkin jos sen korvaisi soijajauho+vesi yhdistelmällä (jota henkilöt, joille syystä tai toisesta kananmuna ei sovi, käyttävät kananmunan korvikkeena mm. leivonnaisissa).

Yksi mitä voisi myös kokeilla, on riisimurojen laittaminen joukkoon (ei siis kauralastujen korvaaminen, vaan pikkasen ilmavuutta mukaan tuomaan, vrt. riisisuklaa). Bigfellalle kyllä suurkiitokset, ei ole vähään aikaan leivinpeukalo näin kovasti syyhynnyt :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom