BCAA :n syönti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja winski
  • Aloitettu Aloitettu
Glutamiini on melko edullinen lisä josta saattaa olla suurtakin hyötyä vatsan toiminnalle. Mutta kyllä mieluummin BCAA:ta kuin glutamiinia jos noista pitää valita.

Jep. Glutamiinia saa kuitenkin melko paljon proderikkaasta ravinnosta :). Tuossa oli enemmänkin kyse lihasten kasvatuksen suhteen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kirjasuosituksia?

No sulla on varmasti hallussa ihan normaali biologia mitä sun tekstejä oon lukenu niin jos et ole lukenut Lyle Mcdonaldin kirjoja niin suosittelen niitä, erityisesti Ketogenic Diet ja Ultimate Diet 2.0. Nämä kaks kirjaa muutti ainakin omia näkemyksiä aika paljon.

Eikö parempi vaihtoehto olisi vaikka A Guide to Flexible Dieting?

UD2.0 lukeneena ihmettelen miksi sitä suosittelet?

Ei siinä ettei olisi hyvä kirja, mutta käsittelee laajalti tuon kyseisen dietin ympärillä olevaa tiedettä.

Kyllähän Ketogenic Diet kirjakin on tehty ketoosidiettaajille mutta tärkeimpänä on ehkä se että UD 2.0 tarjoaa selitykset tietyillä mekaniikoille mitä tapahtuu tiettyjen ruokavalio ratkaisujen ympärillä. Guide to Flexible Dieting on taas kirjotettu sen ympärille miten dietistä saadaan itselleen sopiva mutta se ei tarjoa niinkään paljon tiedettä selitysten takana ja sisältää paljon viittauksia muihin kirjoihin joissa asiat on selitetty tarkemmin. Ketogenic Diet taas on todella laaja kirja (lähemmäs 300 sivua jos oikein muistan) jonka takia on todella hyvää luettavaa.

dinho;3057385 begin_of_the_skype_highlighting**************3057385******end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting**************3057385******end_of_the_skype_high[QUOTE sanoi:
lighting]Saahan sitä väitellä, se onko siinä järkeä on sitten asia erikseen :D [/QUO

Siitä voi tehdä myös järkevää vaikka se on internetissä.

Hiilihydraatit nostavat insuliiniä ja insuliini todistetusti suojaa lihasten purkua.

Niin.. Ja millä hinnalla? Insuliini vähentää kasvuhormonin ja kortisolin määrää ja pitää huolen että rasvakudos ei vähene läheskään samoissa määrin kuin kortisolin ja esim kasvuhormonin toimesta. Kortisoli on hyvä treenin aikana, ei sen jälkeen.

Insuliini myös nostaa serotoniinin määrää joka ei auta voimantuotossa ihan niin tehokkaasti kuin esim dopamiini. Onko itselläki muka vahvempi olo suklaalevyn syönnin jälkeen vai pihvin jälkeen?

Hyvä esimerkki siitä miten tutkimustietoa voidaan ymmärtää väärin olemalla putkinäköinen. Näennäisesti se kannattaa syödä hiilaria kesken treenin jos tarkastellaan asiaa vain siltä kantilta miten se vaikuttaa lihasmassaan miettimättä muita vaikutuksia.
Muista, et voi heilauttaa yhtä hormonia ilman että se vaikuttaisi muihin.

Treenin jälkeen insuliini on toinen seikka. Sekin on sitten taas tilanteesta kiinni tarvitaanko siihenkään sokereita.

Niin kuin sanoin, tutkimuksista vedetään monesti vääriä johtopäätöksiä.

Jep.

Olen hyvin iloinen että olen hyvissä ajoin päässyt irtautumaan näistä bodykulttuuria raastavista myyteistä. Useimmat joko tekevät elämän hankalammaksi tai vievät rahat pussista.

Millä tavalla olet päässyt irtautumaan? Nyt puhuttiin yhdestä aminohappotuotteesta, keskittyisin enemmän treenin laadun parantamiseen kuin uusimpiin lisäravinnetutkimuksiin.

Tuli nytte noi BCAA-kapselit (Olimp Mega Caps 1100). Ensimmäinen havainto oli, että ovat helvetin ison kokosia ja luulen, etten saa kyllä niitä nieltyä, niin voikohan kapselit avata ja vetää vaa sen jauheen sisältä? Aukeavat kyllä helposti. Eli eihän siinä itse kapselissa ole BCAA:ta, joka menisi hukkaan jos vetää vaan sen jauheen. :D

bcaa-capsules.jpg

Ton näkösiä ovat, tosin isompia.

Joo, se riittää kunhan saat jotenki ne jauheet sieltä imettyä kitusiis :D

Joo testasin tossa yhden niellä, niin ei se niin paha ollukkaa. Vaikka onkin tommonen peukalon kokonen niin liukas pinta kuitenkin.

Edit. Tossa röyhtäsin niin tuli ne saatanan jauhot kurkkuun. Hyi helvetti minkä makusta. :D

Ostin tänään leaderin BCAA -purnukan (jauheena). L-gluta 4g, L-leusiini 3g, L-isol. ja L-valiini 1,5g per annos = 10g. Pätkäpaastoilua silmälläpitäen ostin, koska treenailen aamulla ja syön illalla. Saas nähä miten tän kanssa sujuu.

"Turvaa energiatasosi dieetillä, edistää kiinteän lihasmassan muodostumista ja alentaa rasvaprosenttiasi." Joten varsinainen ihmeaine siis kyseessä :rolleyes: ..

9g vedin tänää ennen treeniä ja 6g treenin jälkeen. En tiedä oliko placeboa vai mitä, mutta ei väsyttänyt yhtään treenin aikana, kuten nyt viimesen kuukauden aikana on väsyttänyt (dieetillä siis ollaan).

Ketogenic diet on ihan ok opus. Osaltaan vain vanhentunutta infoa.

Ja suorituksen aikana hiilihydraatit ja sitä kautta insuliini inhibitoivat tryptofaanin virtaamista aivoihin ja sitä kautta serotoniinin muodostumista. Muulloin sitten taas päinvastoin.

Siirrän tämän kyssärin tähän topicciin eli käytän nyt leusiinia aina palkkareissa ja muissa proskujuomissa päivittäin niin kannattaako ostaa BCAA valmiste joka sisältää haaraketjuiset aminohapot L-leusiinia, L-isoleusiinia ja L-valiinia?? Onko suurtamerkitystä jos vaihtaisin tuon pelkän leuciinin noihin haaraketjuisiin?

Siirrän tämän kyssärin tähän topicciin eli käytän nyt leusiinia aina palkkareissa ja muissa proskujuomissa päivittäin niin kannattaako ostaa BCAA valmiste joka sisältää haaraketjuiset aminohapot L-leusiinia, L-isoleusiinia ja L-valiinia?? Onko suurtamerkitystä jos vaihtaisin tuon pelkän leuciinin noihin haaraketjuisiin?

Ei ole, ei vaikka jättäisit molemmat pois.

Jotkut tuntuvat dissaavan aminohappovalmisteita sillä perusteella, että ne ovat kalliita.
Tässä yhteydessä on mainittava se, että kyllä se proteiinipitoinen ruokakin on helvetin kallista.

Itse ajattelin vaihtaa aamuisen raejuustoannoksen (100g) ja ottaa käyttöön 15g aminohappojauhetta, mikä sisältää 67% bcaa:ta. Kummassakin hinta on suunnilleen sama tai erotus on maksimissaan yhden tupakan hinta.

Joten kysyisinkin, että minkä helvetin takia aminohappovalmisteiden ostaminen on rahan tuhlausta, mutta proteiinipitoisten ruokien ostaminen ei.

Uskon että moni syö ennemmin ruokaa (niin kuin tulisikin) kuin lisäravinteita. Tosin jos tykkäät syödä jauheita ja nappeja enemmän kuin ruokaa niin siitä vaan, typerää se kyllä on.

Eli jos vaihtaa aamupalassa 100g raejuustoa BCAA-naabeleihin niin sitten ollaan jo ihan övereissä? Niin paskaa provoa että melkein tartuin. Pistä vielä yks joku liingeins-linkki tähän väliin niin oon ihan valmis :D

Mitä kaipaisin oikeasti niin olisi joku pubmed-potpuri ysikymppiseltä tähän väliin itse otsikon aiheesta.

Eli jos vaihtaa aamupalassa 100g raejuustoa BCAA-naabeleihin niin sitten ollaan jo ihan övereissä? Niin paskaa provoa että melkein tartuin. Pistä vielä yks joku liingeins-linkki tähän väliin niin oon ihan valmis :D

Mitä kaipaisin oikeasti niin olisi joku pubmed-potpuri ysikymppiseltä tähän väliin itse otsikon aiheesta.

Kuka mistään övereistä on puhunut? Miks mun pitäis jotain liingeinssejä viljellä? Itseni mielestä olen ihan kelpo tutkimuksia edellisille sivuille esittänyt.

Esimerkiksi tämä missä siteerataan 37 tutkimusta.

Despite the lack of strong evidence for the efficacy of BCAA supplements, athletes continue to use them. However, normal food alternatives are available and are almost certainly cheaper. For example, a typical BCAA supplement sold in tablet form contains 100 mg valine, 50 mg isoleucine, and 100 mg leucine. A chicken breast (100 g) contains ∼470 mg valine, 375 g isoleucine, and 656 mg leucine, the equivalent of about 7 BCAA tablets. One quarter of a cup of peanuts (60 g) contains even more BCAA and is equivalent to 11 tablets.

Edelleen BCAA käytölle on perusteltuja tilanteita, mutta ruoan korvaaminen ei ole sellainen.

Itse ajattelin vaihtaa aamuisen raejuustoannoksen (100g) ja ottaa käyttöön 15g aminohappojauhetta, mikä sisältää 67% bcaa:ta. Kummassakin hinta on suunnilleen sama tai erotus on maksimissaan yhden tupakan hinta.

Joten kysyisinkin, että minkä helvetin takia aminohappovalmisteiden ostaminen on rahan tuhlausta, mutta proteiinipitoisten ruokien ostaminen ei.
Väittäisin, että kyse näissä rahkojen/raejuustojen/prodepitoisten ruokien syömisissä on myös siitä, että pidetään se nälkä loitolla. Pari napanderia BCAA:ta kun harvemmin sitä tekee. Itselläni on BCAA:ta käytössä joten en sen suuremmin siitä ketään soimaa, jokainen syököön mitä syö. Jos saat siitä omasta mielestäsi enemmän hyötyä, niin antaa palaa vaan.

Pulla, mitä liingayhin tulee, niin kaikesta huolimatta kaverilla on täysin pätevää, perusteltua ja tieteellistä settiä tukemaan juttujansa ja artikkeleitansa. Tuputtamaan en rupea tätäkään kenellekään, enkä ole IF:n puolestapuhuja, mutta harvoin löytyy minun mielestäni Berkhamin tyylistä pitkälle perusteltua settiä muista vastaavista ravintoviidakon blogeista/artikkeleista.

Nää haaraketjuiset aminohapot (L-leusiini, L-isoleusiini ja L-valiini??) vilisevät aina sielä täällä ja niiden käyttö ja väitetyt hyödyt on tiedossa, mutta oonko ymmärtäny oikein, että niitä proteiinissa on niin eikö ne silloin sisällä kaloreita eli jos niitä erikseen vetelis niin niissä on proteiinin kalorimäärät eli esim 5g L-leusiinia sisältää 20 kaloria? Siksi kyselen kun tuossa jotkut paastolla treenaavat kertoivat näitä aminohappoja ottavansa "jotta paasto ei katkea", mutta jos kaloreita sisäänsä ottaa niin eikö se paasto sillon katkea? Eikä myöskään tuotteiden sivulla kaloreista mitään puhuta. Tuote sisältää-kohdassa lukee vain, että sisältää esim. L-leusiinia. Joten valaiskaas nyt ihmeessä kujalla olevaa!

Samalla kiinnostais, että oisko jonkun brändin herassa BCAA:a runsas määrä, koska se olisi tietysti hyvinki suotavaa esim. palautusjuomassa. Ja jotta olisi riittävästi kysymyksiä niin vielä yksi. Aikaisemmin ketjussa oli jossakin kohti puhetta hydralisoidusta? herasta treenin aikana niin eikö sitä kannattaisi palautusjuomassakin käyttää jos kerran supernopeasti imeytyy?

Kaikissa palautusjuomissa on BCAA:ta jonkun verran, mutta yhdessä annoksessa ei ainakaan omassa protskussani ole kuin 6,9g BCAA:ta eli 2,5 sheikillä päästäis suunnilleen siihen 3x5g päivässä.
Kaloreita BCAA:ssa on samanverran kuin missä tahansa protskussa, omassa BCAA:ssa 4 pillerin annoksessa noin 40 kaloria.

Itse otan aamuisin BCAA:ta heti herättyäni, jotta saan anabolian käyntiin. Tämä on toiminut omalla kohdalla oikeinkin hyvin. Nyt on seuraavaksi puoleksi vuodeksi BCAA:ta omalla annostuksellani, kun ostin säästöpakkauksena 3 purkkia 2 hinnalla. 3x180 kapselia =135 annosta, 50e.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom