BCAA :n syönti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja winski
  • Aloitettu Aloitettu
Jos hiilarit eivät ole varastoituneet lihaksen glykogeeni varastoihin hyvissä ajoin ennen treeniä, miten ne voisivat auttaa jos niitä nauttii treenin aikana? Ei tuo varastoituminen tapahdu muutamassa minuutissa. Nostaa korkeintaan verensokeria, joka tuleekin sitten vauhdilla alas hetken kuluttua.

Sieltä se löytyi, rivien välistä. Insuliini torjuu proteiinien purkua lihaksesta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Näinhän tuo taitaa mennä. Mikäli olisi rajaton kassa, löytyisi jos vaikka ja mitä lisäravinteita, joista mahdollisesti voisi hyötyäkin saada. Mutta koska harvalla tuo kassa rajaton on, kannattaa silloin panostaa niihin lisäravinteisiin, joista oikeasti saa sellaisen hyödyn, että siihen sijoittaminen kannattaakin. Henk. koht. uskon että suurimmalle osalle tavan kuntoilijoista/urheilijoista riittää lisäproteiini (säästöä ruuasta saatavaan), d-vitamiini ja kalaöljy. Jos siis ruokavalio on riittävä ja monipuolinen. Mikäli perusruokailuissa on pahastikin puutteita, tulevat muutkin lisäravinteet mahdollisesti hyvinkin tarpeellisiksi. Itse en esim. tuolle BCAA:n käytölle keksi perusteluja muihin kuin lähtökohtaisesti ns. erityistilanteisiin.

"Mutta lopultahan tämä on rahasta kiinni. Jos rahaa on määrättömästi niin toki käyttö on perusteltua jos siitä saadaan pienikin hyöty."

Aleksei;3057306 begin_of_the_skype_highlighting**************3057306******end_of_the_skype_highlighting sanoi:
Nää on huvittavia. Hyökätään henkilöä vastaan aivan asian vierestä ja perustellaan omia mielipiteitä täysin asiaan liittymättömillä saavutuksilla.

Lueppa tarkemmin, dinho aloitti keskutelun ystävällisesti kertomalla minulle kuinka kujalla olen.

E:
Näkyy olevan myös tutkimuksia missä toinen ryhmä on saanut BCAA ja toiselle on annettu dextroosia, mikä on siis pelkkää hiilihydraattia, no vaikea taas arvata kumpi voittaa.

Vielä viimeiseksi pitää mainita tutkimukset missä päivittäinen proteiinin saanti on ollut kaikilla jo alkuunsa alhainen. Tässäkin kun BCAA lisäravinteella nostetaan toisen ryhmän proteiinin saantia ei ole vaikea arvata kumpi ryhmä saa parempia tuloksia, matala proteiininen, vai ryhmä joka saa enemmän proteiiniä.

Jos kannessa lukee tutkimus niin uskotko kaiken?

Et kai myöskään tosissaan väitä että annetun BCAAn määrä muutti kokonaisproteiinin saantia niin merkittävästi että siitä johtui erot tuloksissa?
Ihan sama kun väittäisi että ylimääränen rahkapurkki päivässä tekee maailmojen eron.

Lueppa tarkemmin, dinho aloitti keskutelun ystävällisesti kertomalla minulle kuinka kujalla olen.

Mun mielestä sä olet, kun perustelet asiat tavalla joka on mielestäni typerä. Hyväksyn perusteluiksi tutkimukset, järkevät sellaiset. En sitä jos asiakkaasi sanoo näin, sikaniska nyökkää, tai paviaani valmentaja kertoo.

En usko vaikka lukee tutkimus, haluan nähdä sen. Huonoja tutkimuksia on maailma pullollaan. Paras on jos joku asiansa todella hyvin taitava kokoaa mielipiteen suuresta määrästä tutkimuksia.

dinho;3057349 begin_of_the_skype_highlighting**************3057349******end_of_the_skype_highlighting sanoi:
Mun mielestä sä olet, kun perustelet asiat tavalla joka on mielestäni typerä. Hyväksyn perusteluiksi tutkimukset, järkevät sellaiset. En sitä jos asiakkaasi sanoo näin, sikaniska nyökkää, tai paviaani valmentaja kertoo.

En usko vaikka lukee tutkimus, haluan nähdä sen. Huonoja tutkimuksia on maailma pullollaan. Paras on jos joku asiansa todella hyvin taitava kokoaa mielipiteen suuresta määrästä tutkimuksia.

Mielestäsi typerä? Ja sinulle kelpaa perusteluiksi tutkimukset?

Ookoo, eli sinun mielestäsi minä olen kujalla koska perustelen asioita kokemuksella enkä kaiva suoraan googlesta tutkimuksia? Herää nyt pikkasen.

Niinkuin kirjoitit niin moni tutkimus väitti myös hiilari/protsku-juoman olevan hyödyllistä vaikka insuliini kesken treeniä ei tosiaan ole hyödyllistä.
Kumpaa mieltä nyt sitten olet, onko hiilarit kesken treeniä hyvä idea?

Ja oletko vielä tyydyttyneitä rasvoja vastaankin?
Käytä nyt jumalauta järkeäsi, 70-luvulla tiedettiin että kananmunat ovat epäterveellisiä, nykyään tiedetään että näin ei ole.

Tutkimukset ovat loistava apu moneen asiaan mutta muuttujia on niin paljon että myös käytännön kokemukset ovat loistava keino määritellän jonkin asian hyödyllisyys.

Monet tutkimukset ovat "todistaneet" että staattinen venyttely ei hävitä voimantuotto-ominaisuuksia mutta käytännössä tiedetään että se hävittää. Kumpi on sitten väärässä?

E: Sun kannattaa dinho soittaa muuten jenkkiarmeijallekin äkkii ja kertoo että BCAA on hyödytöntä kun ne ei näköjään tiedä sitä ja mahdollisesti syöttävät sitä sotilailleen stressitasojen laskemiseksi.

Mielestäsi typerä? Ja sinulle kelpaa perusteluiksi tutkimukset?

Luotettavin vaihtoehto

Ookoo, eli sinun mielestäsi minä olen kujalla koska perustelen asioita kokemuksella enkä kaiva suoraan googlesta tutkimuksia? Herää nyt pikkasen.

Kyllä, kokemus kun ei ole usein kovinkaan luotettava. Varsinkaan internet keskusteluissa.

Niinkuin kirjoitit niin moni tutkimus väitti myös hiilari/protsku-juoman olevan hyödyllistä vaikka insuliini kesken treeniä ei tosiaan ole hyödyllistä.
Kumpaa mieltä nyt sitten olet, onko hiilarit kesken treeniä hyvä idea?

Miksi ei insuliini ole hyödyllistä kesken treeniä?

Ja oletko vielä tyydyttyneitä rasvoja vastaankin?
Käytä nyt jumalauta järkeäsi, 70-luvulla tiedettiin että kananmunat ovat epäterveellisiä, nykyään tiedetään että näin ei ole.

En ole tyydyttyneitä rasvoja vastaan, eivätkä ole myöskään tutkimukset.

Tutkimukset ovat loistava apu moneen asiaan mutta muuttujia on niin paljon että myös käytännön kokemukset ovat loistava keino määritellän jonkin asian hyödyllisyys.

On loistava apu ja varmin sellainen. Toisin kuin kokemukset mitä ihmiset viljelee ympäri internettiä.

Monet tutkimukset ovat "todistaneet" että staattinen venyttely ei hävitä voimantuotto-ominaisuuksia mutta käytännössä tiedetään että se hävittää. Kumpi on sitten väärässä?

Ei muuta kuin tutkimukset pöytään niin katsotaan miltä ne näyttää. Samasta tutkimuksestakin kaksi eri henkilöä voi vetää AIVAN eri johtopäätökset.

dinho;3057361 begin_of_the_skype_highlighting**************3057361******end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting**************3057361******end_of_the_skype_highlighting sanoi:
Luotettavin vaihtoehto

Kyllä, kokemus kun ei ole usein kovinkaan luotettava. Varsinkaan internet keskusteluissa.

Mitä helvettiä sinä sitten väittelet internetissä?

Miksi ei insuliini ole hyödyllistä kesken treeniä?

Miksi olisi? Kerro yksikin hyvä asia. Mutta, mieti tällä kertaa myös muita vaikutuksia äläkä kirjota niin putkinäköisesti.

En ole tyydyttyneitä rasvoja vastaan, eivätkä ole myöskään tutkimukset.

Ei ole pitkään kun moni tutkimus väitti niiden olevan.

On loistava apu ja varmin sellainen. Toisin kuin kokemukset mitä ihmiset viljelee ympäri internettiä.

Edelleen, miksi sitten kirjoitat itse nettiin?

Ei muuta kuin tutkimukset pöytään niin katsotaan miltä ne näyttää. Samasta tutkimuksestakin kaksi eri henkilöä voi vetää AIVAN eri johtopäätökset.

Ole hyvä ja etsi vain. Tuo on totta mitä sanoit, samasta tutkimuksesta moni voi vetää eri johtopäätöksen.

Eli onko tässäkin silloin ilman tutkimuksia tehdyt johtopäätökset itse tehdyistä kokeiluista täysin hyödyttömiä?

Ei nyt jumalauta kamppailulajitkaan tutkimuksista päättele että mitä tekniikoita otetaan mukaan ja mitä hävitetään koska ovat huonoja. Kokeilemalla se selviää, ja jos joku tutkii asiaa niin vielä parempi, mutta ei ne tutkimukset ole kaikki kaikessa kenellekkään muulle kuin ihmisille joilla ei ole muuta kokemusta jonka varaan luottaa.

Suosittelen ketjun osanottajille BISSEÄ BCAA:n sijaan :D

Mitä helvettiä sinä sitten väittelet internetissä?

Saahan sitä väitellä, se onko siinä järkeä on sitten asia erikseen :D

Miksi olisi? Kerro yksikin hyvä asia. Mutta, mieti tällä kertaa myös muita vaikutuksia äläkä kirjota niin putkinäköisesti.

Hiilihydraatit nostavat insuliiniä ja insuliini todistetusti suojaa lihasten purkua.

Ei ole pitkään kun moni tutkimus väitti niiden olevan.

Niin kuin sanoin, tutkimuksista vedetään monesti vääriä johtopäätöksiä.

Edelleen, miksi sitten kirjoitat itse nettiin?

Ihan kivaa ajan vietettä.

Ole hyvä ja etsi vain. Tuo on totta mitä sanoit, samasta tutkimuksesta moni voi vetää eri johtopäätöksen.

Eli onko tässäkin silloin ilman tutkimuksia tehdyt johtopäätökset itse tehdyistä kokeiluista täysin hyödyttömiä?

Ei nyt jumalauta kamppailulajitkaan tutkimuksista päättele että mitä tekniikoita otetaan mukaan ja mitä hävitetään koska ovat huonoja. Kokeilemalla se selviää, ja jos joku tutkii asiaa niin vielä parempi, mutta ei ne tutkimukset ole kaikki kaikessa kenellekkään muulle kuin ihmisille joilla ei ole muuta kokemusta jonka varaan luottaa.

Ei ole hyödyttömiä, mutta ei kovin uskottavia. Pitää nyt muistaa että molemmilla "puolilla" on mätiämunia, niin tutkimus puolella kuin empiirisellä. Harmittaa miten paljon tutkimuksista vedetään vääriä johtopäätöksiä mitkä asettaa ne monesti huonoon valoon, mutta onneksi on myös ihmisiä jotka osaavat hommansa.

Olen hyvin iloinen että olen hyvissä ajoin päässyt irtautumaan näistä bodykulttuuria raastavista myyteistä. Useimmat joko tekevät elämän hankalammaksi tai vievät rahat pussista.

Ookoo, eli sinun mielestäsi minä olen kujalla koska perustelen asioita kokemuksella enkä kaiva suoraan googlesta tutkimuksia?

Olet varmaan tähän vastannutkin jossain, mutta miten laajan joukon ohjaamisesta sinulla on kokemuksia?

Paljonko sinulla on tietoa tilastotieteestä? En halua vaikuttaa hyökkäävältä vaikka siltä ehkä tuntuu, vaan tämä kysymys on aito. Esim. millä tn. 100 kolikonheittoa tuottaa ainakin 60 kappaletta joko kruunaa tai klaavaa? Tuloshan on yllättävän suuri.

Millä tavoin olet BCAA:n hyötyjä nähnyt? Treenaajia, joiden kehitys pysähtyy, ja lähtee uudelleen nousuun kun saavat BCAA-lisän? Kuinka usein toivottua tulosta ei ole tullut?

Olen hyvin iloinen että olen hyvissä ajoin päässyt irtautumaan näistä bodykulttuuria raastavista myyteistä. Useimmat joko tekevät elämän hankalammaksi tai vievät rahat pussista.
Ei kannata ratsastaa tällä hevosella liian pitkään. Ihmisen biologiassa on vielä vaikka kuinka monta asiaa joista opitaan uutta joka vuosi ja "faktat" vaihtuvat. Nämä bodykulttuurin myytit olivat 30 vuotta sitten vielä ihan sitä samaa faktaa mitä nykypäivänä ovat tietyt asiat rasvasta tai hiilihydraateista kohutut jutut.
Lähinnä harmittaa että näitten sun juttujen lukeminen on ku lukis jotain mitä on kirjotettu joskus t-nationissa tai vastaavassa ja täällä sitten toistellaan asiat. Kannattaa tutusta ihan niihin perinteisiin teoksiin ihmisen biologiasta jos oikeasti nämä asiat kiinnostavat.

Oma mielipide BCAA:n on se, että tavan harrastajalle huonosti käytettyä rahaa varsinkin ns. off-seasonilla kun energiaa saa tulla reilusti. Milloin ikinä BCAA:ta ottaisikaan niin vetää sen sijaan vaikka heraa missä on ne leusiini, isoleusiini ja valiini + kaikki muut aminohapot. Jos on massia niin mikäs siinä vedellä BCAA:ta reilumminkin.

Ei kannata ratsastaa tällä hevosella liian pitkään. Ihmisen biologiassa on vielä vaikka kuinka monta asiaa joista opitaan uutta joka vuosi ja "faktat" vaihtuvat. Nämä bodykulttuurin myytit olivat 30 vuotta sitten vielä ihan sitä samaa faktaa mitä nykypäivänä ovat tietyt asiat rasvasta tai hiilihydraateista kohutut jutut.
Lähinnä harmittaa että näitten sun juttujen lukeminen on ku lukis jotain mitä on kirjotettu joskus t-nationissa tai vastaavassa ja täällä sitten toistellaan asiat. Kannattaa tutusta ihan niihin perinteisiin teoksiin ihmisen biologiasta jos oikeasti nämä asiat kiinnostavat.

Kehittyy kehittyy, sen takia sitä pitää seurata. Ikävää kun verrataan T-nationiin mikä suoltaa paskaa pihalle sen minkä kerkeää. Ei sen puoleen varmasti monen silmään siltä näytänkin.

Orez: Onko siis niin, että lihas hajottaa paikallisesti itseään kovassa rasituksessa? Se voisi selittää BCAA:n hyödyn.

Siis lihasproteiinia hajoaa aminohapoiksi harjoituksen aikana -> aminohapot kulkeutuu maksaan -> glukoosia valmistuu -> glukoosi kulkeutuu verenkierron mukana lihakseen energiaksi. Taas haaraketjuisia aminohappoja elimistö voi käyttää suoraan lihassolujen ATP:n valmistukseen, eli suoraan energiaksi. Sen takia niitä pitää olla pelissä, ettei tarvi omista lihoista sitä energiia purkaa.

Kyllähän treenin aikaista hera/hiilihydraatti mixin juomista tukee aika moni nykyinen/vanha tutkimus ja herastahan niitä haaraketjuisia tulee. Eli voishan sitä ajatella että BCAAsta on hyötyä treenatessa, kyse on vain siitä kannattaako niitä yleensä yksinään ottaa.

Herasta niitä haaraketjuisia aminohappoja tulee - totta. Pitää vaan muistaa se, että se pieruheran litkiminen treenin aikana on yhtä tyhjän kanssa kun parhaimmallakin hydrolysoidulla heralla menee se 40-60min ennekuin se on pelissä kropalla polttoaineena. Eli turha sitä heraa on lipittää treenin aikana aminohappojen toivossa... Urheilujuoman tulisi olla treenin aikana isotonista urheilujuomaa, jossa on vähän hiilareita(imeytyy suoraan "kielen päältä" eikä tarvi kulkea maksan kautta koko ruljanssia läpi -> jotain hyötyä treeninkin aikana) ja suoloja.. Tämä nyt liene kaikille selvä pässinliha.... Daa. :D

Itse ainakin treenailen ihan drinksun voimalla(malto + hydralysoitu hera+ vähän bcaa) ihan siitä syystä, että kun oon ~tunti ennen reeniä drinkin juopassu niin on varmasti kropalla hiilaria ja haaraketjusia aminohappoja mitä treenin aikana tarvii. Turha niitä mun on harjoituksen aikana haikalla, kun ne ei ehdi peliin mukaan.

Siis lihasproteiinia hajoaa aminohapoiksi harjoituksen aikana -> aminohapot kulkeutuu maksaan -> glukoosia valmistuu -> glukoosi kulkeutuu verenkierron mukana lihakseen energiaksi. Taas haaraketjuisia aminohappoja elimistö voi käyttää suoraan lihassolujen ATP:n valmistukseen, eli suoraan energiaksi. Sen takia niitä pitää olla pelissä, ettei tarvi omista lihoista sitä energiia purkaa.

Herasta niitä haaraketjuisia aminohappoja tulee - totta. Pitää vaan muistaa se, että se pieruheran litkiminen treenin aikana on yhtä tyhjän kanssa kun parhaimmallakin hydrolysoidulla heralla menee se 40-60min ennekuin se on pelissä kropalla polttoaineena. Eli turha sitä heraa on lipittää treenin aikana aminohappojen toivossa... Urheilujuoman tulisi olla treenin aikana isotonista urheilujuomaa, jossa on vähän hiilareita(imeytyy suoraan "kielen päältä" eikä tarvi kulkea maksan kautta koko ruljanssia läpi -> jotain hyötyä treeninkin aikana) ja suoloja.. Tämä nyt liene kaikille selvä pässinliha.... Daa. :D

Itse ainakin treenailen ihan drinksun voimalla(malto + hydralysoitu hera+ vähän bcaa) ihan siitä syystä, että kun oon ~tunti ennen reeniä drinkin juopassu niin on varmasti kropalla hiilaria ja haaraketjusia aminohappoja mitä treenin aikana tarvii. Turha niitä mun on harjoituksen aikana haikalla, kun ne ei ehdi peliin mukaan.

Meinaat että noi treeniä ennen nautit hiilarit ehtii mukaan milloin?

Ite meen ainakin ihan tukkoon treenissä, jos vedän ennen treeniä liikaa hiilareita ja varsinkin nopeita hiilareita.. Liekkö insut nousee liikaa?

Itellä menee nykyään ennen treeniä normi ateria ja aterian päälle prode+öljy drinkki. Kivan punpin saa salille aikaseks tollasella proteiinipommilla ennen salia, eikä pahemmin oo mitään ongelmia ollut treenissä tuosta, päinvastoin.

Joo voi olla että olen väärässä tossa treenin aikasessa drinkissä. Se ei kuitenkaan ole semmonen asia mistä pitäisi paljoa huolehtia jos on kunnon aterian syönyt ennen treeniä.

Meinaat että noi treeniä ennen nautit hiilarit ehtii mukaan milloin?

Ite meen ainakin ihan tukkoon treenissä, jos vedän ennen treeniä liikaa hiilareita ja varsinkin nopeita hiilareita.. Liekkö insut nousee liikaa?

Kyllä ne mukaan ehtii. Oon tuolla samanlaisella drinksulla treenaillut varmaan 4-5 vuotta ja toimii kuin junan vessa meikäläisellä. Kyllä pitäis verensokerit pysyä tasasina kun on prode(toki tässä nyt korostuu se, että prode on nimenomaan hydrolysoitua heraprode isolaattia, eikä jotain muuta) mukana tasottamassa, vaikea sanoa mistä sulle johtuu tuo.. minkälaisilla hiilarimäärillä oot koitellu? ... eihän se toki kaikki kaikille sovi, hyvä vain jos oot löytäny itelle parhaimman jutun treenailla. :)

Keho ei käytä merkittävästi proteiinia energianlähteenä. Noin viitisen prosenttia. Lähellä kymmentä ääriolosuhteissa, kuten vakavasti tyhjentyneillä glykogeenivarastoilla.

Herasta niitä haaraketjuisia aminohappoja tulee - totta. Pitää vaan muistaa se, että se pieruheran litkiminen treenin aikana on yhtä tyhjän kanssa kun parhaimmallakin hydrolysoidulla heralla menee se 40-60min ennekuin se on pelissä kropalla polttoaineena. Eli turha sitä heraa on lipittää treenin aikana aminohappojen toivossa... Urheilujuoman tulisi olla treenin aikana isotonista urheilujuomaa, jossa on vähän hiilareita(imeytyy suoraan "kielen päältä" eikä tarvi kulkea maksan kautta koko ruljanssia läpi -> jotain hyötyä treeninkin aikana) ja suoloja..

Jep, vapaat aminot imeytyvät nopeammin.

Eipä merkitystä oikein mihinkään, ellei treenaa paastotilassa. Edellisen aterian proteiini ja mahdollisen proteiinidrinkin proteiini sitten imeytyy treenin aikana.

Jos syö vaikka pari tuntia ennen ison aterian ja vetää juuri ennen treeniä ja/tai treenin aikana heraa, imeytyy ravinteita vielä treenin jälkeenkin. Myös siis treenin aikana.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom