BCAA ja EAA

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juha-82
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on EAA:ta 30 grammaa/trreeni. Ja nimenomaan munuaisvaivaisten olisi suotavaa käyttää vähemmän proteiinia, joten ota ne vähätkin mahdollisimman tehokkaasti imeytyvästä. On ihan eri asia puputtaa proteiinia pavuista kuin vapaista aminoista.
Juuri näin, jos vaivoja munuaisissa, eaa:lla hyvä korvata päivittäistä proteiininsaantia. Munuaisvaivaisille on reseptillä ihan oma eaatuote, missä lisäksi muistaakseni pari muuta aminohappoa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on EAA:ta 30 grammaa/trreeni. Ja nimenomaan munuaisvaivaisten olisi suotavaa käyttää vähemmän proteiinia, joten ota ne vähätkin mahdollisimman tehokkaasti imeytyvästä. On ihan eri asia puputtaa proteiinia pavuista kuin vapaista aminoista.

Mielenkiintoista. Eli mun jopa kannattaa vedellä EAA:ta juurikin ton takia että se imeytyy hyvin ja on näin ollen munuaisystävällisempi kuin moni muu proteiinin lähde?

Meinaat siis että vapaat aminot on parempia kuin esim pavut, juurikin ton imeytyvyyden kannalta? Varmaankin se takia ettei munuaisten tarvii prosessoida niitä vapaita aminoja, koska ne on jo imeytyny ennenku ne pääsee munuaisiin asti?

Juuri näin, jos vaivoja munuaisissa, eaa:lla hyvä korvata päivittäistä proteiininsaantia. Munuaisvaivaisille on reseptillä ihan oma eaatuote, missä lisäksi muistaakseni pari muuta aminohappoa.

Reseptillä? Siis ihan lekurilta saa tommosta EAA:ta?

Mielenkiintoista. Eli mun jopa kannattaa vedellä EAA:ta juurikin ton takia että se imeytyy hyvin ja on näin ollen munuaisystävällisempi kuin moni muu proteiinin lähde?

Meinaat siis että vapaat aminot on parempia kuin esim pavut, juurikin ton imeytyvyyden kannalta? Varmaankin se takia ettei munuaisten tarvii prosessoida niitä vapaita aminoja, koska ne on jo imeytyny ennenku ne pääsee munuaisiin asti?
Ihan hihasta ravistan, että tuskin imeytyvyydellä on merkitystä munuaisten kannalta. Kun kyllähän kaiken proteiinin pitää imeytyä päästäkseen munuaisten kanssa tekemisiin. Hyöty tullee siitä, tää EAA:ta ei tarvitse kiskoa ihan niin paljoa kuin kokonaista proteiinia, saadakseen proteiinisynteesin käyntiin.

Liitteet

• Screenshot_20190601-150033.jpg
    Screenshot_20190601-150033.jpg
    131,5 KB · Katsottu: 447
Viimeksi muokattu:
Ite sain dialyysi aikana aminot ilmatteeks polilta. Oli Saksalainen valmiste annospusseissa mikä oli kehitetty munuaispotilaille.

Mitä eea:ta käytät vielä mike? Muistan joskus striimissä puhuttiin noista mut unohtui täysin. Niin ja yleinen kyssäri kui usein päivässä voi bcaa/eaa ottaa mietin että ottais toimistolle törpön eaa:ta kun välillä lounas venyy.

Ok täytyy kokeilla. Täytyis vaan töihin löytää joku hyvä bcaa jne ei varmaa haittaa et töissä vetäsee 1-2 sheikkeriä päivässä?

Aterioiden välissä se drinkki vain.

Itse toisinaan karsastan tätä ajatusta.

Pitää kuitenkin ottaa huomioon myös se, että proteiinisynteesien välissä on oltava riittävästi aikaa, jotta synteesi voidaan aktivoida uudelleen.
Perslonkalta muistelen mm. Layne Nortonin puhuneen muutamasta tunnista.
Elikkä jos esim. jos syö päivässä viisi ateriaa ja jokaisen välissä ottaa eaa:n(olettaen, että jokaisella aterialla halutaan aktivoida proteiinisynteesiä) palaa tähän aivan tolkuttomasti aikaa.
Mielestäni siis tällaisessa tilanteessa on tehokkaampaa varmistaa laadukkaan proteiinin riittävä saanti ja proteiinisynteesin aktivoituminen itse aterialla nauttien annoksen eaa:ta nimenomaan aterian yhteydessä.
Varsinkin, kun otetaan huomioon, ettei nykyinen näyttö oikein tue ajatusta proteiinisynteesin "jatkamisesta" esim. tunti aterian jälkeen nautitulla aminohappoannoksella.

Toki nämä ovat hyvin tapauskohtaisia ja toisilla nimenomaan pitkien ateriavälien kanssa voi ollakin ihan viisasta ottaa aminot aterioiden välissä.

Ehkä hieman pöhkö kysymys tähän ketjuun, mutta en nyt muutakaan paikkaa keksinyt : Kun nykyinen EAA varasto loppuu kohta kaapista, niin oli tarkoitus mennä jatkossa pelkällä intrahiilarilla. Pelkkä osmo/malto ja suola on kuitenkin aika ankean makuista, onko olemassa mitään jauhemaisia makuaineita jota voisi ripotella joukkoon? Tai muuta kikkaa. Pitäis tietysti olla reilusti EAA:ta halvempi että siinä on mitään järkeä.

Ehkä hieman pöhkö kysymys tähän ketjuun, mutta en nyt muutakaan paikkaa keksinyt : Kun nykyinen EAA varasto loppuu kohta kaapista, niin oli tarkoitus mennä jatkossa pelkällä intrahiilarilla. Pelkkä osmo/malto ja suola on kuitenkin aika ankean makuista, onko olemassa mitään jauhemaisia makuaineita jota voisi ripotella joukkoon? Tai muuta kikkaa. Pitäis tietysti olla reilusti EAA:ta halvempi että siinä on mitään järkeä.
Ota se suola ennen treeniä. Älä sitä juomaan laita.

Käytännön syistä (suoraan töistä treenaamaan) oon ottanut kaiken kreatiinia myöten yhtäaikaa. Pitää harkita että alkais tehä pre-workout litkun erikseen, jos menee tuolleen hukkaan?

Kannattaa laittaa suolaa suoraan suuhun ja nestettä perään. Ei sekoittaa sitä suolaa sinne nesteeseen.

Funlight tms.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom