BCAA ja EAA

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juha-82
  • Aloitettu Aloitettu
Mistä tuota EAA:ta on järkevää tilata? Fitnesstukku koodi pakkotoisto15:ltä on ollut melkein kaikki maut jo niin kauan loppu, että mahtaako koko kauppakaan olla enää hengissä? Fitnesstukulla on niin kallista, että ahistaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mistä tuota EAA:ta on järkevää tilata? Fitnesstukku koodi pakkotoisto15:ltä on ollut melkein kaikki maut jo niin kauan loppu, että mahtaako koko kauppakaan olla enää hengissä? Fitnesstukulla on niin kallista, että ahistaa.
Kannattaa hinnan lisäksi katsoa se että eaa:sta löytyisi tosiaan ne kaikki 9 välttämätöntä aminohappoa, esim. Fitnesstukku koodi pakkotoisto15:llä ja star nutritionilla tais olla 8 ja m-nutritionilla muistaakseni 7.

Kannattaa hinnan lisäksi katsoa se että eaa:sta löytyisi tosiaan ne kaikki 9 välttämätöntä aminohappoa, esim. Fitnesstukku koodi pakkotoisto15:llä ja star nutritionilla tais olla 8 ja m-nutritionilla muistaakseni 7.
Kaikki välttämättömät aminot ei ole kuitenkaan ihan saman arvoisia. Ja enemmän vaikuttaa aminoiden suhde. Jos sinne lykätään kaikkea tarpeeksi, niin leusiinin määrä jää auttamatta pieneksi ja se taas tarkoittaa isompaa annoskokoa mikä taas tarkoittaa, että olis melkein sama vetää heraa kymmenesosahinnalla.

Mulla tuo on enemmänkin maun takia mukana. Lisäproteiini on vain plussaa.

Kaikki välttämättömät aminot ei ole kuitenkaan ihan saman arvoisia. Ja enemmän vaikuttaa aminoiden suhde. Jos sinne lykätään kaikkea tarpeeksi, niin leusiinin määrä jää auttamatta pieneksi ja se taas tarkoittaa isompaa annoskokoa mikä taas tarkoittaa, että olis melkein sama vetää heraa kymmenesosahinnalla.
Enemmän kuin aminoiden suhde vaikuttaa se että siellä olisi ne kaikki aminot nyt ylipäätänsä läsnä. Tää on vähän kuin lähtis makroja viilaamaan ennen kuin energiatasapaino on edes vähän sielläpäin. Kaikissa tutkimuksissa joissa on tutkittu eaa:n mahdollisia hyötyjä on tuotteessa ollut kaikki 9 välttämätöntä aminohappoa. Yhtenä esimerkkinä John Meadowsin paljon hehkuttama eaa + gatorade intrajuomana tutkimus. Ja ihan just for the record, en itse käytä eaa:ta ja en usko että sille on tarvetta jos treenataan ns. hyvin ravitussa tilassa eli syödään tarpeeksi proteiinia riittävän laadukkaista lähteistä päivän aikana ja siitä riittävä osa ajoitetaan tarpeeksi lähellä treeniä. Itse tykkään treenata tyhjällä vatsalla ja sen vuoksi käytän peptoprota yhdessä hbcd:n kanssa.

Enemmän kuin aminoiden suhde vaikuttaa se että siellä olisi ne kaikki aminot nyt ylipäätänsä läsnä.
Täysin epätosi väittämä. Kuten sanoin, kaikki välttämättömät ei ole saman arvoisia eikä joillakin ole mitään tekemistä itse lihaskasvun kanssa. Niitä kun tungetaan sinne liiallisesti, niin ne vie vain tilaa niiltä oikeasti tarpeellisilta. Se suhde on juuri se tärkein asia, ettei siellä ole vaikka leusiinia niin vähän, että joutuu kiskomaan sitä jauhoa 30 g saadakseen leusiinia 3 g. Vähemmän tärkeitä voi olla vähemmän ja toisinaan niitä tuntuukin olevan sen verran, että sanoa saa, mutta mitään käytännön tekemistä niillä ei siellä ole.

Menno Henselmans

New study finds no benefits of consuming leucine-enriched whey 3x per day in strength training elderly. Strength gains, functional performance and weight loss were the same in both groups.

The protein intakes were 1.1 g/kg/d vs. 1.6 g/kg/d, suggesting 1.1 g/kg/d was already enough for our older friends. The latest meta-analysis on protein intake by Morton et al. (2017), which I co-authored, found the effect of protein supplementation on fat-free mass is reduced with age, but the change in 1RM strength was not affected. The totality of evidence indicated a protein intake of 1.6 g/kg/d is needed for maximum gains, at least for younger individuals.

This study also confirms previous research that supplementing leucine or BCAAs in general on top of a sufficient dietary protein intake is useless.

It's not that hard to consume enough protein!

Study reference: Kirk et al. (2019) Exercise and Dietary-Protein as a countermeasure to skeletal muscle weakness: Liverpool Hope University Sarcopenia Ageing Trial (LHU-SAT).

Mulla pwo:na kahvi, intrajuomana NOCCO ja palkkarina Gainomax.

Intrana hilihapollista juomaa, jossa tippa bcaa ja kofeiinia. Tosi hyödyllistä

Edit. Ootkohan vaan uudelleensyntynyt trolliksi siideritölkistä

No en.

btw. Mulla on tossa 5 purkkia BCAA:ta jauheena mutta jotenkin koen helpommaksi ottaa aminohapot valmiista juomasta, ei siinä sen kummempaa ole. Ja täytyy myöntää että olen kofeiini addikti, joten NOCCO täyttää senkin tarpeen :rock:.

En tiedä mitä nykynen tietämys on, mutta Itse luin vuosia sitten että BCAA on treenin aikana yhtä hyvä kuin EAA jos syöt kuitenkin riittävästi proteiinia lähellä treeniä tai edes vuorokausitasolla. Koska treenin aikana et rakenna uutta lihasta. Ainut hyöty aminoista treenin aikana on että BCAA-aminoja voi purkaa energiaksi ja vähentää tryptofaanin pääsyä aivoihin aiheuttamaan väsytystä. Ei missään nimessä kannata sellaista EAA:ta vetää missä on tryptofaani mukana. Ne muut EAA:t paitsi leusiini, isoleusiini ja valiini (bcaa:t) on turhia treenin aikana.

Mutta sitten taas olen vetäny kovia treenejä 20h paaston jälkeen paastossa ja ihan hyvin silloinkin jaksanu treenata. Että taitaa harrastelijalle olla yksi merkityksetön asia elämässä ottaako aminoja treenin aikana kun vuorokausitasolla ravitsemus on ok.

En tiedä mitä nykynen tietämys on, mutta Itse luin vuosia sitten että BCAA on treenin aikana yhtä hyvä kuin EAA jos syöt kuitenkin riittävästi proteiinia lähellä treeniä tai edes vuorokausitasolla. Koska treenin aikana et rakenna uutta lihasta. Ainut hyöty aminoista treenin aikana on että BCAA-aminoja voi purkaa energiaksi ja vähentää tryptofaanin pääsyä aivoihin aiheuttamaan väsytystä. Ei missään nimessä kannata sellaista EAA:ta vetää missä on tryptofaani mukana. Ne muut EAA:t paitsi leusiini, isoleusiini ja valiini (bcaa:t) on turhia treenin aikana.

Mutta sitten taas olen vetäny kovia treenejä 20h paaston jälkeen paastossa ja ihan hyvin silloinkin jaksanu treenata. Että taitaa harrastelijalle olla yksi merkityksetön asia elämässä ottaako aminoja treenin aikana kun vuorokausitasolla ravitsemus on ok.
No lisäravinnehan on LISÄravinne eikä mistään niistä ole järkyttävää hyötyä jos se perusravinto on kunnossa. Eihän aminoilla tee treenissä mitään jos niitä ihan tavallisesta ravinnosta saatuja on kuitenkin veressä treenin aikana.

Itse käytän noita miinusjaksoilla treenin aikana ihan vain saadakseni hieman enemmän proteiinia. Treeni on oikeastaan ainoa aika kun jaksaa mitään lisäravinteita vetää ja EAA on paljon paremman makuista ja mukavampaa juoda kuin hera.

Hieman nauratti, kun MyProtein mainosti vähän aikaa sitten EAA-jauhettaan "kalorittomana".

358ne48.jpg

Palautetta taisi tulla saman tien, sillä nyt on markkinointi laitettu uusiksi, mutta kuinkahan moni edelleen uskoo tuohon BCAA/EAA kalorittomuuteen.
Olis se vaan perhana helppoa, jos vois vetää sen 200 grammaa protskua päivässä nollakaloreilla.:LOL:

Tuo kalorittomuus tulee varmaan esim jenkeissä siitä, että tuoteselosteeseen saa laittaa vain kalorit jos ne tulee proteiinista, hiilihydraateista tai rasvasta.
Monet ihmiset lukevat tuoteselosteeen. Aminohappo = nolla kaloria sen mukaan.

Tämä on suoraan FDA:n sivuilta

"
May I declare protein on the label if my product contains only individual amino acids?

No. You may not declare protein on your products that contain only amino acids.

21 CFR 101.36(b)(2)(i)"

Mitä hyötyä EAA:sta treenin aikana on henkilölle, joka ei käytä proteiinilisiä, mutta saa tarpeeksi proteiinia "normiruuasta"? Kyseinen henkilö siis olen minä. Käyn salilla 3-4 x viikossa ja olen jättänyt proteiinilisät (hera) kokonaan pois. Pyrin n. tunnin sisään treenien jälkeen syödä runsasproteiinisen aterian, yleensä kanaa.

Mitä hyötyä EAA:sta treenin aikana on henkilölle, joka ei käytä proteiinilisiä, mutta saa tarpeeksi proteiinia "normiruuasta"? Kyseinen henkilö siis olen minä. Käyn salilla 3-4 x viikossa ja olen jättänyt proteiinilisät (hera) kokonaan pois. Pyrin n. tunnin sisään treenien jälkeen syödä runsasproteiinisen aterian, yleensä kanaa.
Aika pieni merkitys, mutta EAA kuten BCAA pitää laskea makroihin mukaan ja ne on hyvin tehokkaasti imeytyviä proteiininlähteitä. Joten mä ainakin osan päivän proteiineista otan parhaiten imeytyvässä muodossa treenin aikana, juurikin siellä missä sitä lihasta tuhotaan varmistaen, että sitä hyvin imeytyvää rakennusainetta on saatavilla.

Aika pieni merkitys, mutta EAA kuten BCAA pitää laskea makroihin mukaan ja ne on hyvin tehokkaasti imeytyviä proteiininlähteitä. Joten mä ainakin osan päivän proteiineista otan parhaiten imeytyvässä muodossa treenin aikana, juurikin siellä missä sitä lihasta tuhotaan varmistaen, että sitä hyvin imeytyvää rakennusainetta on saatavilla.

Ok. Kiitti. Aika pieni määrähän toi 10g on mitä sitä syödään treenin aikana eli sinänsä kokonaismakroissa aika merkityksetön. Mutta joo, ton ajoituksen ja imeytyvyyden kannalta kuulostaa siltä että ehkäpä sen voisi pitää mukana treenien aikana. Mulle siis lekuri ohjeisti, että munuaiskivien takia päivittäinen ravinto pitää muuttaa vähemmän proteiinia sisältäväksi ja kuulemma protskulisät pitää jättää kokonaan pois. Tossa EAA:n annoksessa sitä protskua ei ole kuin alle 10g, joten en usko että siitä on haittaa. Sen takia lähinnä kyselin, että mitä hyötyä siitä on.

Ok. Kiitti. Aika pieni määrähän toi 10g on mitä sitä syödään treenin aikana eli sinänsä kokonaismakroissa aika merkityksetön. Mutta joo, ton ajoituksen ja imeytyvyyden kannalta kuulostaa siltä että ehkäpä sen voisi pitää mukana treenien aikana. Mulle siis lekuri ohjeisti, että munuaiskivien takia päivittäinen ravinto pitää muuttaa vähemmän proteiinia sisältäväksi ja kuulemma protskulisät pitää jättää kokonaan pois. Tossa EAA:n annoksessa sitä protskua ei ole kuin alle 10g, joten en usko että siitä on haittaa. Sen takia lähinnä kyselin, että mitä hyötyä siitä on.
Mulla on EAA:ta 30 grammaa/trreeni. Ja nimenomaan munuaisvaivaisten olisi suotavaa käyttää vähemmän proteiinia, joten ota ne vähätkin mahdollisimman tehokkaasti imeytyvästä. On ihan eri asia puputtaa proteiinia pavuista kuin vapaista aminoista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom