BCAA ja EAA

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juha-82
  • Aloitettu Aloitettu
En mä mitään argumenttia esittänyt vaan kysymyksen.

Selvennykseksi kysyn nyt uudestaan. Mitä hyötyä niitä aminoita on vetää, jos vatsalaukussa edelleen on sulavaa proteiinia josta keho saa aminohappoja?
Mä kysyn että mitä hyötyä on vetää proteiinia jos vatsalaukussa on edelleen sulavaa proteiinia? Ne aminot on ihan samaa kamaa mitä hera, vain nopeammin imeytyviä. Eli miksi vetää mitään jos vatsalaukussa on edellinen ateria? Ja sitten kun taas syödään, niin mikä sua ressaa siinä jos se on aminoita? Onko se sun elämästä jotenkin pois?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä kysyn että mitä hyötyä on vetää proteiinia jos vatsalaukussa on edelleen sulavaa proteiinia? Ne aminot on ihan samaa kamaa mitä hera, vain nopeammin imeytyviä. Eli miksi vetää mitään jos vatsalaukussa on edellinen ateria? Ja sitten kun taas syödään, niin mikä sua ressaa siinä jos se on aminoita? Onko se sun elämästä jotenkin pois?

En minä tiedä ja sen takia kysyn, oletettavasti että sitä olisi siellä tarjolla myös siinä vaiheessa kun se olisi sieltä loppumassa. Ei minulla ole mitään aminoja vastaan, haluaisin vaan tietää mitä hyötyä niistä on. Sinä taas olet vuosia puhunut niiden puolesta ja oletan että mikäli sinulla on vahva mielipide asiasta niin osaat sen hyödyn myös perustella. Kuten huomaat mikäli luet aiemmat viestini, en missään kohdassa kiistänyt hyötyjä vaan kyseenalaistin ne. Eli mitä hyötyä niistä on mikäli vatsassa edelleen on sulavaa proteiinia?

Eli mitä hyötyä niistä on mikäli vatsassa edelleen on sulavaa proteiinia?
Ei ne aminot eroa proteiinista, koita nyt ymmärtää jestas sentään. Mitä hyötyä sulla on ateriasta jos vatsassa on jo edelleen sulavaa proteiinia? Vastaa tohon, niin vastaat samalla itsellesi. Ei se mene niin, että keho ei kykene hyödyntämään esim sokeria jos kropassa on jo sokeria. Sama pätee proteiiniin. Joten kun keho on rasituksen alla, mä olen ajatellut sen täsmälleen niin, että nostan verensokerit ylös hiilareilla koko treenin ajaksi ja ajan samalla rasvatonta aminohappoa sisään. Imeytyy niin maan saatanan tehokkaasti se osa mun päivän makroista juuri siellä missä sitä ravintoa tarvitaan. Se 30g aminoita lasketaan makroihin ihan samalla tapaa kuin jauheliha. Mieluummin mä sen treenissä otan kun siitä hyötyä on.

Juuri noin. Haluaisin nähdä käytännössä miten olisi mahdollista tuo skenaario. Ei se vahingossa tule.

Se mahdollinen skenaario on nämä paastoilijat, jotka litkii aminoita ettei lihat lähde.
Niinkuin powerhousu sanoi, niin parempi paastoilla ilman mitään, mutta kyllä se hera tässäkin pesee aminot.

Muutenkaan en oikein ymmärrä aminolitkujen ideaa.

Otetaan hiilarilähde, jossa on ehkä 5% proteiinia (yleensä maissi). Prosessoidaan niin perkeleesti, että siitä on saatu proteiini irti. Sitten siitä proteiinista irrotetaan osaset erikseen happokylvyssä tai mädättämällä ja pistetään tuotos säkkeihin. Sitten myydään niistä säkeistä osa eteenpäin, missä se sotketaan purkkiin sekasin ja hyllyyn. Hera on huomattavasti luontoystävällisempi jos tältä kantilta halutaan päätöksiä tehdä.

...Ja vaikka sovittaisiinkin että proteiini toimii niin miksi kukaan haluaisi maksaa 5x hinnan jostain mikä toimii huonommin kuin perus hera?

No mä ainaki kerroin, että en heraa syö koska se pierettää ja paikkapaikoin vääntää vatsaa ja laittaa jopa ruikulle. Ja se maku ei hivele kyllä makunystyröitä vaikka kuinka ostais laadukkaita kalliimpia heroja. Jostain star nutrition herasta nyt ei kannata edes puhuakaan, se on niin kamalaa skeidaa että jätän ostamatta. Treenimotivaatiokin ropisee kun joutuu ajattelemaan sen ottamista. Hyi helevetti.

Periaatteessa en varmaankaan tarvitsisi bcaata enkä muitakaan lisäravinteita sillä me emännän kans kokkaillaan tosi monipuolisia ruokia koska perheestä löytyy ruokarajoitteinen lapsi mille ei saa syöttää esim. mitää läskipekoni-kasler-valmiseines sontaa. Lihojen pitää olla laadukkaita ja vähärasvaisia; hirvi, nauta, vähärasvainen possu, poro... jne jne. Tulee luonnostaan se mitä nykyperheissä ei enää tehdä, eli me kokataan ja syödään yhdessä. Hyvin kokataankin :)

Bcaata naukkailen koska se on hyvää ja tosiaan sopii mun vattalle. Toimivuudesta voidaan olla eri mieltä.. ittellä se ainakin piristää ja ylläpitää treenimotivaatiota yhtenä osatekijänä tässä isommassa kokonaisuudessa. Joten why the hell not :)

Ja kaikkihan vetää toki pihviä pari tuntia ennen treeniä, niin sillä perusteella aminot on turhaa. Hienoa yleistystä.

Ajattele yhtä tyhmää kysymystä. Miksi sä syöt sitä pihviä kun olet syönyt heraa kaksi tuntia ennen pihviä, eikös se hera ole vielä sielä vatsassa? Miksi sä syöt sitä heraa kun pari tuntia ennen sitä olet syönyt rahkaa. Jne jne. Kysymyksesi on kaikessa älyttömyydessään hupaisa.

En tiedä pitääkö paikkaansa:
"Heraproteiinin kohdalla maksimaalinen proteiinisynteesi ja veren aminohappopitoisuus saavutetaan vastaavasti n. 40 minuutin jälkeen. Aminohappojen vapautuminen päättyy tunnin jälkeen."

en heraa syö koska se pierettää ja paikkapaikoin vääntää vatsaa ja laittaa jopa ruikulle.
Kokeile muita protskuja? Liha-, muna- tai vaikkapa hamppuprotskua? Itellä ainain lihaprotskun maku oli ihan siedettävä. Vegeprotskut voi kans panna pierettään, mutta niitäkin on monenlaisia.

Aminohapposekoitukset on mun mielestä ikäänkuin proteiinitiivistettä. Siitä löytyy ne kaikista tärkeimmät rakkennuspalikat, mutta toisaalta puuttuu jättikasa muita. Eri protskulähteistä ne kannattaa vaan aminohapot kasata ja jos kokee tarpeelliseksi, niin ei siitä haittaa oo jos lipittää siihen kylkeen näitä ABC juomia vaikka sitten vaan maun takia. Paastolla ei niitäkään.

Kokeile muita protskuja? Liha-, muna- tai vaikkapa hamppuprotskua? Itellä ainain lihaprotskun maku oli ihan siedettävä. Vegeprotskut voi kans panna pierettään, mutta niitäkin on monenlaisia.

Aminohapposekoitukset on mun mielestä ikäänkuin proteiinitiivistettä. Siitä löytyy ne kaikista tärkeimmät rakkennuspalikat, mutta toisaalta puuttuu jättikasa muita. Eri protskulähteistä ne kannattaa vaan aminohapot kasata ja jos kokee tarpeelliseksi, niin ei siitä haittaa oo jos lipittää siihen kylkeen näitä ABC juomia vaikka sitten vaan maun takia. Paastolla ei niitäkään.

En sano suoriltakäsin millekkään EI, mutta näillä mennään nyt. Syödään kyllä proteiinipitoista ruokaa kokoajan, poislukien mukelot joille ei tungeta liikaa proteiinia. Ite kyllä saan rahkasta, tonnikalasta, raejuustosta ja lihoista joka päivä hyvän määrän proteiinia. En oo laskenu onko se tarpeeksi, koska en tähtää lavoille esittelemään muskuluksia. Kunhan vaan yritän elää terveellisesti ja kehittyä, sanotaanko sillai normaalin perhearjen rajoitteiden puitteissa. Ihan hyvin toimii ainakin toistaiseksi. Vatsakin ruvennu toimimaan oikein hyvin ja ryhti parantunut ja aikuisiällä venyin 4cm pituuttakin mikä oli kyllä aikamoinen yllätys. 165->169.

Ladallakin voi ajaa rallia, miksi kukaan sijoittaisi viisinkertaisen hinnan radalle sopivaan autoon? Taistelu lisäravinteita ja kovaa treeniä vastaan on joillakin elämäntehtävä.

Tämä vertaus olisi osuvampi jos joku sijoittaisi Ladaan viisinkertaisella hinnalla verrattuna vaikka Ferrariin ajaakseen rallia.

jos on syöty esim kaksi tuntia ennen treeniä pihviä ja riisiä niin miksi aminoita tarvitsee juoda, eikö niitä aminohappoja edelleen erity siitä vatsassa sulavasta pihvistä? Tai vaikka jos vetäisi heran tunti ennen treeniä, miten kroppa hyötyy enemmän treenin aikana otetuista aminoista?

Mitä itse olen aiheesta lukenut niin ei ole mitään hyötyä ottaa treenin aikana aminoja jos aminohappoja on veressä valmiiksi reilusti ja mahassa vielä herasta tulossa lisää aminoja. Ja treenin jälkeen otetaan taas lisää heraa. Itse otan silti pienen määrän maustettuja aminoja treenin aikana maun takia. Se on sitä kallista mehua.

Eihän tuo EAA nyt mitään kallista mehua oikeesti ole, jos 30g annos per treeni maksaa vähän päälle euron ja vuodessa vaikka 150-200 treeniä. Itsellä menee kahviinkin helposti enemmän vuodessa.
EAA:ta on myös vähän turha edes verrata halpaan heraan mikä laittaa aika monella perseen soimaan eli ne ei ees oo mahdollinen vaihtoehto. Kelvollinen hera maksaa vähintään puolet EAA:n hinnasta.

Eihän tuo EAA nyt mitään kallista mehua oikeesti ole, jos 30g annos per treeni maksaa vähän päälle euron ja vuodessa vaikka 150-200 treeniä. Itsellä menee kahviinkin helposti enemmän vuodessa.
EAA:ta on myös vähän turha edes verrata halpaan heraan mikä laittaa aika monella perseen soimaan eli ne ei ees oo mahdollinen vaihtoehto. Kelvollinen hera maksaa vähintään puolet EAA:n hinnasta.
Ja ei tarvi edes noin isoa annosta vetää kerralla jos on aminot kunnossa tuotteessa. Varmasti riittää se 15-20g myös.

Köyhille kallista, kaikille saman hintaista. Mutta toi 30g kuulostaa vähän tuhlaukselta, vaikka moni kuulemma sitä noin paljon käyttääkin. Proteiinisynteesi lähtee kyllä käyntiin puolellakin tuosta määrästä ellei suhteet ole ihan päin persettä.

Mutta toi 30g kuulostaa vähän tuhlaukselta, vaikka moni kuulemma sitä noin paljon käyttääkin. Proteiinisynteesi lähtee kyllä käyntiin puolellakin tuosta määrästä ellei suhteet ole ihan päin persettä.
Itse en tuijota liikaa detaileja kuten x grammaa leusiinia jotta proteiinisynteesi jotta xyz, imho tuollaiseen yksittäisiin nippeleihin keskittyminen vie fokuksen paljon tärkeimmistä asioista kehityksen kannalta. EAA on vaan proteiinia helpossa muodossa. Intra mistä tulee proteiinia ja hiiilaria on itselle toimiva osa ruokavaliota ja tulosten toteutuman perusteella en näe syytä muuttaa tuota.

Ei se minunkaan budjetissa tunnu missään, mutta kun tosiaan jos hyöty on pelkästään miellyttävä maku niin joku voi pitää tuhlauksena.

Ei se minunkaan budjetissa tunnu missään, mutta kun tosiaan jos hyöty on pelkästään miellyttävä maku niin joku voi pitää tuhlauksena.
Mulle ei edelleenkään mene kaaliin tämä totaalinen valhe, miksi, why o why? Mikä teitä vaivaa? Proteiinista ei ole hyötyä? Siis se on proteiinia, mitä sille tapahtuu? Se imeytyy ja omaa kaloreita ja menee päivän makroihin. Miten niin hyöty on vain miellyttävä maku? Anna kun valaisen, kun et selkeesti ymmärrä. Siinä on 4kcal / gramma energiaa. Tämä kokonaan proteiinista. Se imeytyy nopeaan ja on kehon käytettävissä. Älä siis luule, että se on vain makuainetta vailla kaloreita. Tuliko uutena tietona? Kerronko sulle hiilareistakin ja rasvasta, niissäkin on kaloreita.

Pakkotoistolla selkeesti mikä tahansa fakta väännetään totaalisesti väärinpäin. Miten ihmeessä hyvin tehokkaasti imeytyvästä proteiinista ei ole mitään muuta hyötyä kuin että se maistuu hyvälle? Miten sitten huonommin imeytyvät, onko niistä sitten vain haittaa? Kerro ihan omin sanoin.

En tiedä pitääkö paikkaansa:
"Heraproteiinin kohdalla maksimaalinen proteiinisynteesi ja veren aminohappopitoisuus saavutetaan vastaavasti n. 40 minuutin jälkeen. Aminohappojen vapautuminen päättyy tunnin jälkeen."

Ei täysin... heralla korkein piikki veren EAA-tasoissa saavutetaan kyllä melko nopeasti, mutta ei ne sieltä tunnissa mihinkään katoa vaan 2-3h menee.

edit. Toki jos tässä yhtälössä vaikka tuossa 120min kohdalla alkaa treeni ja ottaa EAA:ta niin se taas heittää aminotason paljon korkeammalle kuin mitä base line siinä kohtaa jo oli.

whey%20vs%20casein%20vs%20soy%20(eaa)_1.jpg

Mulle ei edelleenkään mene kaaliin tämä totaalinen valhe, miksi, why o why? Mikä teitä vaivaa? Proteiinista ei ole hyötyä? Siis se on proteiinia, mitä sille tapahtuu? Se imeytyy ja omaa kaloreita ja menee päivän makroihin. Miten niin hyöty on vain miellyttävä maku? Anna kun valaisen, kun et selkeesti ymmärrä. Siinä on 4kcal / gramma energiaa. Tämä kokonaan proteiinista. Se imeytyy nopeaan ja on kehon käytettävissä. Älä siis luule, että se on vain makuainetta vailla kaloreita. Tuliko uutena tietona? Kerronko sulle hiilareistakin ja rasvasta, niissäkin on kaloreita.

Pakkotoistolla selkeesti mikä tahansa fakta väännetään totaalisesti väärinpäin. Miten ihmeessä hyvin tehokkaasti imeytyvästä proteiinista ei ole mitään muuta hyötyä kuin että se maistuu hyvälle? Miten sitten huonommin imeytyvät, onko niistä sitten vain haittaa? Kerro ihan omin sanoin.

Nämä 3 asiaa kun toteutuu niin ei ole hyötyä treenin aikaisilla aminoilla.

1. Treeniin mennään ravitussa tilassa aminoja reilusti veressä eli vaikka heraa ennen treeniä.
2. Treenin jälkeen annetaan lisää proteiinia
3. Päivittäinen proteiininsaanti on riittävällä tasolla.

Silloin se on sama asian kuin lisäisi ennestään riittävään proteiinin ja energiansaantiin lisää proteiinia. Se ei kasvata lisää lihasta.

Itsellä toteutuu nuo 3 asiaa niin hyöty on hyvä maku muuten maustamattomassa hiilarijuomassa. Voisi toki tehdä niin että karsii protskua muualta pois jolloin niistä treenin aikana otetusta onkin hyötyä kokonaisuuteen jos protskun määrä muuten olisi riittämätön.

Kiinnostaisi kokeilla EAA:ta treenin aikaisena ns intrajuomana.

Tässä topicissa on mainittu esim Miken pari sivua sitten linkkaama Fitnesstukun Ultimate EAA. Jos minä haluaisin käyttää jompaa kumpaa intrana treenin aikana, kannattaisiko minun sekoittaa EAA jonkun (nopean?) hiilarin kanssa vai sekoittaa EAA vain sellaisenaan veteen ja ottaa tarvittaessa vaikka banaani ennen treeniä hiilarintarpeeseen?

Sivuhavaintona että Fitnesstukku koodi pakkotoisto15 shopin EAAta näyttää olevan tosi heikosti nykyään enää saatavilla mitä olen sitä silloin tällöin käynyt vilkuilemassa. Nytkin on tilattavissa vain Peach makua.

Kiinnostaisi kokeilla EAA:ta treenin aikaisena ns intrajuomana.

Tässä topicissa on mainittu esim Miken pari sivua sitten linkkaama Fitnesstukun Ultimate EAA. Jos minä haluaisin käyttää jompaa kumpaa intrana treenin aikana, kannattaisiko minun sekoittaa EAA jonkun (nopean?) hiilarin kanssa vai sekoittaa EAA vain sellaisenaan veteen ja ottaa tarvittaessa vaikka banaani ennen treeniä hiilarintarpeeseen?

Sivuhavaintona että Fitnesstukku koodi pakkotoisto15 shopin EAAta näyttää olevan tosi heikosti nykyään enää saatavilla mitä olen sitä silloin tällöin käynyt vilkuilemassa. Nytkin on tilattavissa vain Peach makua.
Suurimman höydyn saa ottamalla EAA:n kanssa hyvää hiilaria koko treenin ajan. Hiilarin pointti treenissä on nostaa verensokerit, ajaa aminoita soluihin sekä laskea kortisolitasoja. Banaani ennen treeniä ei välttämättä riitä, vaan siinä voi rasituksessa treenin puolivälin jälkeen verensokerit laskea. Jos et hiilarin merkittävää etua halua, niin skippaa se banaani, että ne sokerit ei siitä eka nouse ja sitten dumbbaa alas.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom