Autojen vikojen ratkaisuthread

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Potilaana n16 nissan almera 1.5 vuosimallia 2001, valmistettu japanissa.

Huomasin töistä lähtiessäni tankilla jotain omituista, lievää käryä tuli jostain ja ihan kun kone olisi käynyt jotenkin kuumempana. Ihmettelin aikani konepelti pystyssä ja paikalle sattui kys huoltsikan korjaamon asentaja. Vähän se sitä siinä ihmetteli ja totesi että ei näe mitään erityistä ongelmaa.

Pois ajaessani huomasin kumminkin että autosta hävisi aika yhtäkkiä vedot, kolmosella kaasu pohjassa ei ota kunnolla kierroksia eikä kulje kunnolla. Lämmöt normaalit, ei vikavaloja. Ei syö juuri lainkaan öljyä, eikä näytä olevan öljyn seassakaan vettä.

Pihassakin ihmettelin ja huomasin että ehkä kone hivenen tärisee tyhjäkäynnillä, pakoputkikin koko matkalta hieman pomppii. Kierroksetkin hieman ajelehtii välillä hieman laskee ja nousee. Vastaa kaasuun ihan normaalisti tyhjäkäynnillä. Kaasua polkiessa tärinäkin tuntuu häviävän.

Vien koneen kyllä pajalle, mutta onko mitään ideoita voisiko kyseessä olla joku pienikin vika minkä pystyisi tälläinen autojen kanssa kädetön "korjaamaan"

Tulpat, ilmanputsarit jne?

ps. vituttaa

EDIT: Auto ei sinänsä ajossa tunnu nykivän, tuntuu vaan tosi tehottomalta eikä ota kierroksia. Pintakaasulla voi huijata, mutta jos koittaa polkea niin kierrokset ei vaan nouse.

Nonii, pajalla anto tietokone että sytytyshäiriöitä kolmos sylinterissä. Siihe vaihettii puola ja kaikki sytytystulpat samalla. Ongelma vähän parani mutta ei poistunu, tyhjäkäynti ilmeisesti parempi mutta ei vieläkään oikein liiku mihinkään. Ilmamassamittari katottu ja näytti ihan puhtaalta. Korjausmies tuossa sano että bensanpaineessa olis jotain häikkää. Sinne se jäi pajalle lisätutkintaan. Tosiaan vieläkin tekee sitä että pintakaasulla saa jotenkuten ajettua mutta tukehtuu heti kun koittaa painaa kaasua.

Odb koodit hävisi puolan vaihdon jälkeen, eli ei mitään koodeja näy enää mutta silti ei toimi.

Vitun autot, kun saan kuntoon niin myyn, vaihdan takas polkupyörään.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Nonii, pajalla anto tietokone että sytytyshäiriöitä kolmos sylinterissä. Siihe vaihettii puola ja kaikki sytytystulpat samalla. Ongelma vähän parani mutta ei poistunu, tyhjäkäynti ilmeisesti parempi mutta ei vieläkään oikein liiku mihinkään. Ilmamassamittari katottu ja näytti ihan puhtaalta. Korjausmies tuossa sano että bensanpaineessa olis jotain häikkää. Sinne se jäi pajalle lisätutkintaan. Tosiaan vieläkin tekee sitä että pintakaasulla saa jotenkuten ajettua mutta tukehtuu heti kun koittaa painaa kaasua.

Odb koodit hävisi puolan vaihdon jälkeen, eli ei mitään koodeja näy enää mutta silti ei toimi.

Vitun autot, kun saan kuntoon niin myyn, vaihdan takas polkupyörään.

Vaihtoehtoja enään suutin tai puristukset (venttiilit, mäntä harvemmin).
Nelimukiset ei kyllä kovin hyvin yleensä kolmella käy, joten tuo bensan paine voi olla ihan hyvinkin syynä.
 
Vaihtoehtoja enään suutin tai puristukset (venttiilit, mäntä harvemmin).
Nelimukiset ei kyllä kovin hyvin yleensä kolmella käy, joten tuo bensan paine voi olla ihan hyvinkin syynä.

Tänään tuli tosiaan puhelu liikkeestä, jakoketju venynyt vaihtokuntoon. Käyn vielä itse sitä ihmettelemässä kun on venttiilinkoppa vielä auki. Bonuksena sentää autoa kyllä nyt syynätty sen verran että muuten on ikäisekseen loistavassa kunnossa. Ajotuksia samalla katellut niin nekin ilmeisesti päin helvettiä juuri tuon venymisen takia.
 
^^ Aika suolasissa hinnoissa se ketju + työt,ei taida alle 1000 E päästä,ainakaan kuitin kanssa. Toki sillä ketjulla st ajeleeki Nisukan loppuajan.
 
sytytysongelma

Terve!
Mulla olis tällainen ongelma: Kostealla ilmalla ja jos auto on seissyt esim. pari päivää. Se ei meinaa käynnistyä. Aiemmin sen sai käyntiin, kun otin tulpat irti ja kuivasin ne. Nyt tuntuu että ongelma on mennyt pahemmaksi ja yhtenä päivänä kuivasin tulpat kahteen kertaan, eikä lähtenyt käyntiin. Tänään kävin taas kokeilemassa kun on ollut vähän kuivempaa keliä. Aluksi ei lähtenyt,, mutta kun kuivasin tulpat ja kokeilin, niin lähti käyntiin. Liikkeellelähdön jälkeen meinas sammua pari kertaa, mutta moottorin lämmettyä ei ollut enää käyntihäiriöitä. Auto on mazda 626, 1,8 l ja vuosimalli 1993.
Epäilisin että sytytyksessä on jossain kohtaa vikaa ja kosteus vaikuttaa siihen. Toivottavasti jollain olisi hyvä vinkki, mistä lähteä vikaa etsimään.
 
Terve!
Mulla olis tällainen ongelma: Kostealla ilmalla ja jos auto on seissyt esim. pari päivää. Se ei meinaa käynnistyä. Aiemmin sen sai käyntiin, kun otin tulpat irti ja kuivasin ne. Nyt tuntuu että ongelma on mennyt pahemmaksi ja yhtenä päivänä kuivasin tulpat kahteen kertaan, eikä lähtenyt käyntiin. Tänään kävin taas kokeilemassa kun on ollut vähän kuivempaa keliä. Aluksi ei lähtenyt,, mutta kun kuivasin tulpat ja kokeilin, niin lähti käyntiin. Liikkeellelähdön jälkeen meinas sammua pari kertaa, mutta moottorin lämmettyä ei ollut enää käyntihäiriöitä. Auto on mazda 626, 1,8 l ja vuosimalli 1993.
Epäilisin että sytytyksessä on jossain kohtaa vikaa ja kosteus vaikuttaa siihen. Toivottavasti jollain olisi hyvä vinkki, mistä lähteä vikaa etsimään.

Enpä tiedä tarkemmin tuosta mazdasta, mutta mulla oli aivan samanlaista vikaa kun virranjakajan kannen alle pääsi kosteutta. Pari kertaa märällä kelillä prisman pihassakin joutu sen avaamaan ja kuivaamaan näkyvät pisarat ennekuin kävi kunnolla tai ollenkaan. Vika vaikutti aivan samalta kuin sulla eli kävi tosi huonosti ja sammuili ja korjaantui, kun sai koneen lämpimäksi (kosteus lähti mäelle). Oli siis vähän vanhempi ford orion 1.6 ja kaasarikoneella. Kokeileppa jos olis samaa vikaa. Fordissa siis näkyi ihan pisaroita siellä kannen alla ja ne kun kuivas nenäliinalla niin kävi ja kukkui aivan eri malliin. Vika poistui sit ku kyllästyin kuivailemaan ja ostin uuden kannen.
 
Tänään tuli tosiaan puhelu liikkeestä, jakoketju venynyt vaihtokuntoon.

Saako mielenkiinnosta kysyä, paljonko autolla on ajettu? Yleensä ketju kestää auton eliniän vaikka kilsoja tulisi reilumminkin.

Älä helkkarissa! Onko Nissanin ketjun vaihto jotenkin erityisen hankala, vai huoltohinnat vaan niin korkeita?

Ketjukoneisissa autoissa ketjun vaihto yleensä vaatii joko koneen irrotuksen tai vähintään tekijäksi yhdeksänkätisen käärmeen, jolta menee hommaan silti pari päivää.


Toivottavasti jollain olisi hyvä vinkki, mistä lähteä vikaa etsimään.

Vaihda alkuun kerralla tulpat, tulpanjohdot, jakajan kansi ja pyörijä. Kustannuksia tulee muutama kymppi ja homman tekee itse pihalla puoleen tuntiin. Siinä ne yleisimmät vikakohteet ja vanhassa autossa ne ovat usein kaikki paskoja. Jos ei tuolla korjaannu, niin sitten pitää alkaa harrastaa jonkinmoista järjestelmällistä vianetsintää.
 
Saako mielenkiinnosta kysyä, paljonko autolla on ajettu? Yleensä ketju kestää auton eliniän vaikka kilsoja tulisi reilumminkin.

Toki, 230 000 tällä hetkellä. Se on tuon n16 nissan almeran "tyyppivika", eli ketjut noissa venyy. En tietenkään tajunnut aikoinaan ostaessa että kys autossa tuota ongelmaa on. Joskus kestää yli 300k ajoa joskus menee vaihtoon jo 100k kohdalla.

Ja tosiaan vittumainen hommahan tuo on, onneksi asun pienemmällä paikkakunnalla eikä auton laitolla ole kiire. Saanen tonnilla ketjun vaihettua töineen. Venttiilikoppaan tosiaan katoin ja kiristin on jo 10 milliä ja risat ulkona.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiitokset vastauksista!

Enpä tiedä tarkemmin tuosta mazdasta, mutta mulla oli aivan samanlaista vikaa kun virranjakajan kannen alle pääsi kosteutta. Pari kertaa märällä kelillä prisman pihassakin joutu sen avaamaan ja kuivaamaan näkyvät pisarat ennekuin kävi kunnolla tai ollenkaan. Vika vaikutti aivan samalta kuin sulla eli kävi tosi huonosti ja sammuili ja korjaantui, kun sai koneen lämpimäksi (kosteus lähti mäelle). Oli siis vähän vanhempi ford orion 1.6 ja kaasarikoneella. Kokeileppa jos olis samaa vikaa. Fordissa siis näkyi ihan pisaroita siellä kannen alla ja ne kun kuivas nenäliinalla niin kävi ja kukkui aivan eri malliin. Vika poistui sit ku kyllästyin kuivailemaan ja ostin uuden kannen.

Tänään yritettiin autoa käyntiin, mutta ei onnistunut, tulpat iskee kipinää, mutta on märät bensasta kun ne ottaa auki.
Kävin lueskelemassa jotain keskustelupalstaa, jossa joku kirjoitti seuraavaa:

"Eräs heikko kohta GD mazdoissa tuntuu olevan sytytysyksikkö (tai mikälie hal-anturi) virranjakajan sisällä. Erään autokorjaajan mukaan niitä vaihdellaan 626-matukoihin aina silloin tällöin. Itellä on hajonnut kyseinen osa jo pari kertaa 1,5 vuoden aikana. Onneksi osan hinta on alle 50 euroa, ja sen pystyy vaihtamaan ihan itse jos omistaa tavallisen ristipäämeisselin."

Voisikohan tuo olla yksi mahdollinen vian aiheuttaja? Ihmetyttää vaan, kun tuntuu että vika on pahentunut hiljalleen tässä loppukesän ja syksyn aikana.

Täytynee kumminkin ottaa ja vaihtaa nyt tulppien lisäksi ainakin se kansi ja pyörijä.
 
Tänään yritettiin autoa käyntiin, mutta ei onnistunut, tulpat iskee kipinää, mutta on märät bensasta kun ne ottaa auki.
Kävin lueskelemassa jotain keskustelupalstaa, jossa joku kirjoitti seuraavaa:

"Eräs heikko kohta GD mazdoissa tuntuu olevan sytytysyksikkö (tai mikälie hal-anturi) virranjakajan sisällä. Erään autokorjaajan mukaan niitä vaihdellaan 626-matukoihin aina silloin tällöin. Itellä on hajonnut kyseinen osa jo pari kertaa 1,5 vuoden aikana. Onneksi osan hinta on alle 50 euroa, ja sen pystyy vaihtamaan ihan itse jos omistaa tavallisen ristipäämeisselin."

Voisikohan tuo olla yksi mahdollinen vian aiheuttaja? Ihmetyttää vaan, kun tuntuu että vika on pahentunut hiljalleen tässä loppukesän ja syksyn aikana.

Täytynee kumminkin ottaa ja vaihtaa nyt tulppien lisäksi ainakin se kansi ja pyörijä.

Hall-anturi hajoaa yleensä kerralla kokonaan tai pätkii jatkuvasti. Jos tulpat lyövät kipinää mutta auto ei käynnisty, niin joko
-se kipinä kuitenkin puuttuu sylinterissä, kun on puristuksia kunnolla, koska sytytysosat ovat paskoja. Tällöin asia luultavimmin korjaantuu mainitsemieni osien vaihdolla. Ajoituspistoolilla sen voi katsoakin, kipinöikö käynnistysyrityksessä
-ruisku syöttää liikaa bensaa ja kone ei käynnisty siksi.

Bonuskysymys: kastuvathan tulpat varmasti bensasta eivätkä glykolista? Olen nähnyt alkavan kansiviankin oireilevan tuohon tapaan.
 
Hall-anturi hajoaa yleensä kerralla kokonaan tai pätkii jatkuvasti. Jos tulpat lyövät kipinää mutta auto ei käynnisty, niin joko
-se kipinä kuitenkin puuttuu sylinterissä, kun on puristuksia kunnolla, koska sytytysosat ovat paskoja. Tällöin asia luultavimmin korjaantuu mainitsemieni osien vaihdolla. Ajoituspistoolilla sen voi katsoakin, kipinöikö käynnistysyrityksessä
-ruisku syöttää liikaa bensaa ja kone ei käynnisty siksi.

Bonuskysymys: kastuvathan tulpat varmasti bensasta eivätkä glykolista? Olen nähnyt alkavan kansiviankin oireilevan tuohon tapaan.

Kyllä ne bensasta kastuu. Toivottavasti vika korjaantuu kannen ja pyörijän vaihdolla - kävin ne just hommaamassa.
Mielessä on myös käynyt, että voisiko bensaa tulla liikaa, mutta mennään nyt näillä ja toivotaan parasta.
 
Zone-sarja -42%
Kyllä ne bensasta kastuu. Toivottavasti vika korjaantuu kannen ja pyörijän vaihdolla - kävin ne just hommaamassa.
Mielessä on myös käynyt, että voisiko bensaa tulla liikaa, mutta mennään nyt näillä ja toivotaan parasta.

Eipä sitten auttanut kannen ja pyörijän vaihto. Nyt olis taas hyvät neuvot kalliita!
 
Eipä sitten auttanut kannen ja pyörijän vaihto. Nyt olis taas hyvät neuvot kalliita!

Hmm... Hörähtääkö auto edes tai lupaako?

Seuraavaksi pitäisi sitten saada vaikka ajoituspistoolilla katsottua, saako auto oikeasti säännöllistä kipinää käynnistysyrityksissä. Jos ei saa => mittarin ja tarvittaessa kytkiksen kanssa metsästämään, miksi ei saa. Jos saa => katse bensapuolelle.

Voisit myös kokeilla käynnistää starttipilotin a.k.a. käynnistyssuihkeen avulla, vaikka bensapumpun rele tai sulake tjsp. irti että bensansyöttö katkeaa, ja jos silloin hörähtää, niin kipinä on kunnossa mutta joko bensaa ei tule tai tulee helvetisti liikaa. Jos starttipilotilla kone ei murahda, niin kipinä taitaa puuttua edelleen.

Pitkäänkö muuten joutuu sahaamaan, että ne tulpat kastuvat?
 
Volvo S40 takaluukku ei aukea. Auto oli tavallisessa vuosihuollossa ja pyysin korjaamaan tuon vian, mutta korjaaja ei sitä ollut ehtinyt sen suuremmin korjaamaan, oli jotain mikrokytkintä tai -mikä helvetti ikinä olikaan- testaillut, mutta tullut siihen tulokseen, että johto on poikki jostain kohtaa, koska rekisterikilven valokaan ei pala (oli vaihtanut polttimon). Olisko jollain sivistynyttä arvausta mistä tuota murtokohtaa vois lähteä metsästämään?

Ongelmana sinänsä aika vittumainen, kun takaloosteria ei saa millään auki vaan ainoa käynti on takapenkkien läpi.. Voisi viikonloppuna kattoa josko kohta löytyy, ennen kuin vien koko paskan uudelleen huoltoon..

Kärsin tästä viasta yli kuukauden kun tiesin tulevan huollon ja nyt on auto huollettu ja takaloosteri on edelleen kiinni :lol2:
 
Passat 1,9tdi -04

Turbo (ja kaikki teho) jää yhtäkkiä pois jos esim nelosessa lähtee rekkaa ohittaa kaasu pohjassa, niin 120km/h niin tulee ku seinä vastaan.
Sit ku sammuttaa koneen ja käynnistää uudelleen niin pelaa taas.

Siis kaasu pohjassa ~10s niin se lyö pois


Onko mitään arvauksia mitä voi olla, tuntuu nimittäin vähän vaaralliselta jos haluais joskus ohittaa...
 
Passat 1,9tdi -04

Turbo (ja kaikki teho) jää yhtäkkiä pois jos esim nelosessa lähtee rekkaa ohittaa kaasu pohjassa, niin 120km/h niin tulee ku seinä vastaan.
Sit ku sammuttaa koneen ja käynnistää uudelleen niin pelaa taas.

Siis kaasu pohjassa ~10s niin se lyö pois


Onko mitään arvauksia mitä voi olla, tuntuu nimittäin vähän vaaralliselta jos haluais joskus ohittaa...

Vikakoodien lukemisella kannattanee alotella. Jos sähkövikaa sattuu olemaan niin kutakuinkin mahdoton arvuutella missä anturissa se vika voisi ehkä olla.
 
Passat 1,9tdi -04

Turbo (ja kaikki teho) jää yhtäkkiä pois jos esim nelosessa lähtee rekkaa ohittaa kaasu pohjassa, niin 120km/h niin tulee ku seinä vastaan.
Sit ku sammuttaa koneen ja käynnistää uudelleen niin pelaa taas.

Siis kaasu pohjassa ~10s niin se lyö pois


Onko mitään arvauksia mitä voi olla, tuntuu nimittäin vähän vaaralliselta jos haluais joskus ohittaa...

FFP:n forumilla tuota ongelmaa on märehditty paljon, ja osia vaihdellaan yhtä paljon. Omassa autossa ( -01 1.9 tdi ) oli satunnaisesti sama ongelma. Ainakaan Autoasilla eivät löytäneet mitään vikakoodeja, mutta eipä ollut vikakaan silloin "päällä". Vian kuitenkin osasivat korjata vaihtamalla jotain haurastuneita (ilma?)letkuja. Ja kustannuksetkin olivat aika minimaaliset. Minullakin siis vika oli nimenomaan tuollainen, että auton buuttaamalla homma taas pelasi, mutta mitään sähköosia tms. siihen ei silti tarvinnut vaihdella.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom