• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Autojen vikojen ratkaisuthread

ajattelin nyt vaan ku ajoneuvoasentaja olen että yritetään vastata ihmisten auto murheisiin. elikkä laittakaa tänne mikä vika autossa on, miten se ilmenee ja missä tilanteessa alkoi tekemään sitä. luonnollisesti jos jollain on 2005 mallin ranskaleipä autona niin niistä ei sit tiedä kukaan mitään paitsi autotesteri. hyvänä esimerkkinä yks merkiltä mainitsematon auto. takavalot oli ihan sekasin siinä, kaikki toimi ihan miten sattu. siinä sit aikaas ihmeteltiin sitä ja ei löytyny vikaa. se oli sit pakko viedä merkkihuoltoon testeriin. vika ilmeni siellä ja se oli sellainen, että takalasin lämmitin rikki. miten perkeleellä sekin voi liittyä valoihin :wall:

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Mä kysyn yhden mieltä askarruttavan homman, tosin autossa takuuta jäljellä ja tarkoitus viedä se merkkiliikkeeseen tsekattavaksi, mutta menkööt.

Mulla on siis Seat Cordoba 2,0 Sport vuosimallia 04 ja siinä on ihme juttu kun pistää ilmastoinnista tuulilasin huurteenpoiston päälle. No se pelittää ihan normaalisti, mutta jostain syystä alkaa puhaltamaan ihan saatanasti kovempaa kun laittaa pakin päälle, mistä tällainen voi johtua?

Ikä
34
Jokseenkin ajankohtainen thread minulle :) Autoni pomppas juuri katsastuksesta. Eli eturenkaiden pallonivelet pitäis uusia. Sen tiedän, että tuo ei ole iso homma ja pallonivelet maksavat tarviketorilla 14e kappale. Vaihto tietääkseni kovinkin helppo ja nopea, mutta vaihdon seurauksena aurauskulmien säätö ei kotikonstein täysin onnistu jos haluaa tarkalleen säätää. Tuskin mekaanikon vekottimilla vaikeata sekään. Eli tuolta osin helppo homma eiks jeh.

Toinen vika mikä pitäis korjauttaa on "kuorman tunteva jarruvoimansäädin on juuttunut" eli jees tuon huomaa selvästi kun lähtee esim. parkista pakittamaan niin tuntuu kuin käsijarru olisi päällä eli auton perä ikäänkuin nousee vähän, mutta kun kierroksia antaa lisää niin pääsee liikkeelle jne kulkee suht normaalisti. Tarviketorin mukaan tuo jarruvoimansäädin maksoi jotain 135 euroa. Korjaamoilla ilmoittivat, että jarrukengät menevät myös vaihtoon ja jokin osa siinä oli vielä mikä tuota vikaa vanhoissa autoissa aiheuttaa, joka pitää siis korjata mikä yleensä lähtee toimimaan pienellä rassauksella tai sitten sekin menee uusintaan. Korjaamo ilmoitti tälle operaatiolle hinnaksi noin 310 euroa mikäli itse hommaavat osat. Tietenkin ajattelin, että vien auton korjaamolle missä ukot katsovat mitä pitää uusia ja mitä ei. Sen jälkeen käyn itse ostamassa osat mitkä saavat sitten pultata paikoilleen... Eli olenko nyt edes vähänkään oikeilla jäljillä, että pääsisi suht halvalla kun on opiskelijabudjetti kuitenkin menossa :)

Taby sanoi:
Toinen vika mikä pitäis korjauttaa on "kuorman tunteva jarruvoimansäädin on juuttunut"
Voi auttaa jos annat vähän vasaraa sille jarruvoimansäätimen männälle, jos se auttaa, pääset kaikkein halvimmalla. Ei tarvi välttämättä uusia. Käyttämättömyyttään ne joskus jumittuu.

Ikä
34
armageddon sanoi:
Voi auttaa jos annat vähän vasaraa sille jarruvoimansäätimen männälle, jos se auttaa, pääset kaikkein halvimmalla. Ei tarvi välttämättä uusia. Käyttämättömyyttään ne joskus jumittuu.
jees tuo mäntähän se olikin ! Niin juu se äjjä siellä korjaamolla tokaskin, että tuota ei oikeestaan ikinä oo tarvinu uusia kun on korjattu, että yleensä lähtee kyllä liikkeelle kun vähän potkii. Nythän tuo tosiaan tuli mieleenkin, että katsastuksessa ukko sinne jotain CRC:tä ruikki ja sen jälkeen antoi autolle vähän kenkää ja äkkijarrutuksia ja kuulemma sillä lähti jo vähän toimiin eli eikait sitte paha juttu. Mutta kuulemma ne jarrukengät pitäis silti uusia...en sitten tiedä tarviiko oikeesti vai mitävvvvv...

Taby sanoi:
Eli eturenkaiden pallonivelet pitäis uusia. Sen tiedän, että tuo ei ole iso homma ja pallonivelet maksavat tarviketorilla 14e kappale. Vaihto tietääkseni kovinkin helppo ja nopea, mutta vaihdon seurauksena aurauskulmien säätö ei kotikonstein täysin onnistu jos haluaa tarkalleen säätää.
Tulipa vielä mieleeni, että ei noita aurauskulmia tarvitse välttämättä säätää (jos vähääkään osaa korjata autoja). Oletan, että ne pallonivelet joita tarkoitat, ovat raidetangonpäät, ja ne on ns. kierteellä siellä raidetangossa. Ei muuta kun lukkomutteri auki raidetangonpäästä ja veivaamaan raidetangonpäätä irti. Lasket vaan kuinka monta kierrosta se aukeaa irroitettaessa. Asennettaessa saman verran kierroksia takaisinpäin, niin se on siinä! :thumbs: (kuulostipas helpolta...)

Ikä
34
armageddon sanoi:
Tulipa vielä mieleeni, että ei noita aurauskulmia tarvitse välttämättä säätää (jos vähääkään osaa korjata autoja). Oletan, että ne pallonivelet joita tarkoitat, ovat raidetangonpäät, ja ne on ns. kierteellä siellä raidetangossa. Ei muuta kun lukkomutteri auki raidetangonpäästä ja veivaamaan raidetangonpäätä irti. Lasket vaan kuinka monta kierrosta se aukeaa irroitettaessa. Asennettaessa saman verran kierroksia takaisinpäin, niin se on siinä! :thumbs: (kuulostipas helpolta...)
Suht helpoltahan tuo kuulostais :P Sitä kun on vaan ite niin peukalo keskellä...no perseessä se suunnilleen näissä asioissa taitaa olla. Mutta njee katsastuslapussa sanotaan, että "alatukivarren pallonivelet", että onkohan tuo sitten sama asia vai.

isoh

Banned
Taby sanoi:
Suht helpoltahan tuo kuulostais :P Sitä kun on vaan ite niin peukalo keskellä...no perseessä se suunnilleen näissä asioissa taitaa olla. Mutta njee katsastuslapussa sanotaan, että "alatukivarren pallonivelet", että onkohan tuo sitten sama asia vai.
Ei oo sama asia, jos olisi raidetangon päät uusittava (mikä on juuri se kierteellä oleva osa joka vaikuttaa aurauksiin) niin lapussa lukisi raidetangon päät uusittava ;)
Alatukivarren pallonivelessä on olka akseli kiinni.
yleensä tarvitsee ulosvetäjän jollei uusi koko alatukivartta.
Ja nämä ei siis vaikuta aurauksiin.

TJJ

Status sine musculis
AMMATTILAINEN
Kaupunki
Ääsjoki
Taby sanoi:
Korjaamo ilmoitti tälle operaatiolle hinnaksi noin 310 euroa mikäli itse hommaavat osat. Tietenkin ajattelin, että vien auton korjaamolle missä ukot katsovat mitä pitää uusia ja mitä ei. Sen jälkeen käyn itse ostamassa osat mitkä saavat sitten pultata paikoilleen... Eli olenko nyt edes vähänkään oikeilla jäljillä, että pääsisi suht halvalla kun on opiskelijabudjetti kuitenkin menossa :)
Kannattaa hieman katsoa vielä sitä kannattaako ostaa itse osat vai ei.. Autonfixaajat saa osat yleensä _hieman_ edullisemmin kuin tero tavallinen. Vanhempien autojen kanssa pyrin itse ainakin välttelemään mahdollisimman tehokkaasti isoja merkkikorjaamoita tai muitakin isompia korjaamoita. Järjestäen hommissa on nuoria kavereita, joilla ei ole ns. penniäkään kiinni asioissa ja työn jälki sen kertoo (toki poikkeuksiakin on). Vanhempien autojen kanssa suosin pääsääntöisesti pienempiä pajoja, joista saa useimmiten nopeampaa ja joka suhteessa parempaa palvelua.

Tosin, jos kotipaikkakunnalla sattuu olemaan, niin auton korjaa Isi (ammattikorjaaja yli 30v kokemuksella).

:offtopic: Tää olis hyvä paikka kysellä, et mikä tuota Opeliamme milloinkin vaivaa, mutta ovat välillä niin mystisiä vikoja, että taidanpa jättää kysymättä. :jahas: Turvaudun Opel clubin apuun, kun tuntuu, että aika monella ollut vähän samoja vikoja.. :rolleyes:

Ikä
32
isoh sanoi:
Ei oo sama asia, jos olisi raidetangon päät uusittava (mikä on juuri se kierteellä oleva osa joka vaikuttaa aurauksiin) niin lapussa lukisi raidetangon päät uusittava ;)
Alatukivarren pallonivelessä on olka akseli kiinni.
yleensä tarvitsee ulosvetäjän jollei uusi koko alatukivartta.
Ja nämä ei siis vaikuta aurauksiin.
Mulla ainakin pallonivelen vaihto vaikutti ajettavuuteen sillä lailla notta, ratista kun päästää irti auto pyrkii hieman kaartumaan ja ratinkin olivat laittaneet "vinoon" tiedä sitte mitä pojat oli säätäny... Auraukset olivat ennestään kunnossa, sillä ne oli säädetty noin 3kk sitten pallonivelen vaihdosta

Ikä
34
TJJ sanoi:
Kannattaa hieman katsoa vielä sitä kannattaako ostaa itse osat vai ei.. Autonfixaajat saa osat yleensä _hieman_ edullisemmin kuin tero tavallinen. Vanhempien autojen kanssa pyrin itse ainakin välttelemään mahdollisimman tehokkaasti isoja merkkikorjaamoita tai muitakin isompia korjaamoita. Järjestäen hommissa on nuoria kavereita, joilla ei ole ns. penniäkään kiinni asioissa ja työn jälki sen kertoo (toki poikkeuksiakin on). Vanhempien autojen kanssa suosin pääsääntöisesti pienempiä pajoja, joista saa useimmiten nopeampaa ja joka suhteessa parempaa palvelua.

Tosin, jos kotipaikkakunnalla sattuu olemaan, niin auton korjaa Isi (ammattikorjaaja yli 30v kokemuksella).
Ihan pikkupajalle tuo auto onkin tarkoitus viedä eikä missään nimessä mihinkään isoon merkkikorjaamoon. Wetterin korjaamo heitti arvioksi jotain 550 euroa kun pikkupaja sanoi, jotta 300 euron pintaan selviää. Ja kun pikkupajan ukko kuitenkin luetteli osien hintoja niin kyllä ne kalliimpia oli mitä itse saa tarviketorilta ostettua.

Timba79 sanoi:
Mä kysyn yhden mieltä askarruttavan homman, tosin autossa takuuta jäljellä ja tarkoitus viedä se merkkiliikkeeseen tsekattavaksi, mutta menkööt.

Mulla on siis Seat Cordoba 2,0 Sport vuosimallia 04 ja siinä on ihme juttu kun pistää ilmastoinnista tuulilasin huurteenpoiston päälle. No se pelittää ihan normaalisti, mutta jostain syystä alkaa puhaltamaan ihan saatanasti kovempaa kun laittaa pakin päälle, mistä tällainen voi johtua?
kuten sanoin henkimaailman juttuja, mutta luulen että mitään vikaa ei ole vaan kyseessä on se, että ilmastointi vie aika rajusti tehoa moottorista, niin siinä on pienempi vastus jostain kumman syystä

Taby sanoi:
Jokseenkin ajankohtainen thread minulle :) Autoni pomppas juuri katsastuksesta. Eli eturenkaiden pallonivelet pitäis uusia. Sen tiedän, että tuo ei ole iso homma ja pallonivelet maksavat tarviketorilla 14e kappale. Vaihto tietääkseni kovinkin helppo ja nopea, mutta vaihdon seurauksena aurauskulmien säätö ei kotikonstein täysin onnistu jos haluaa tarkalleen säätää. Tuskin mekaanikon vekottimilla vaikeata sekään. Eli tuolta osin helppo homma eiks jeh.

Toinen vika mikä pitäis korjauttaa on "kuorman tunteva jarruvoimansäädin on juuttunut" eli jees tuon huomaa selvästi kun lähtee esim. parkista pakittamaan niin tuntuu kuin käsijarru olisi päällä eli auton perä ikäänkuin nousee vähän, mutta kun kierroksia antaa lisää niin pääsee liikkeelle jne kulkee suht normaalisti. Tarviketorin mukaan tuo jarruvoimansäädin maksoi jotain 135 euroa. Korjaamoilla ilmoittivat, että jarrukengät menevät myös vaihtoon ja jokin osa siinä oli vielä mikä tuota vikaa vanhoissa autoissa aiheuttaa, joka pitää siis korjata mikä yleensä lähtee toimimaan pienellä rassauksella tai sitten sekin menee uusintaan. Korjaamo ilmoitti tälle operaatiolle hinnaksi noin 310 euroa mikäli itse hommaavat osat. Tietenkin ajattelin, että vien auton korjaamolle missä ukot katsovat mitä pitää uusia ja mitä ei. Sen jälkeen käyn itse ostamassa osat mitkä saavat sitten pultata paikoilleen... Eli olenko nyt edes vähänkään oikeilla jäljillä, että pääsisi suht halvalla kun on opiskelijabudjetti kuitenkin menossa :)
auraskulmat ei mene vituilleen pallonivielien vaihdosta vaan raidetangonpään vaihdosta, jossain tietyissä autoissa on caster kulman säätö alapallonivelessä.
kuormantuntevaa venttiiliä ei voi korjata joten se on pakko uusia, ellei sitä vasaran kans saa liikkumaan. kyllä itse kannattaa osat hommata. korjaamot ottaa aina välistä osien hinnoissa. koska tuskin kukaan ilmaseks maksaa rahtikuluja tai bensakuluja. ja kun haet osat niin menet vaan katsastuslapun ja rekisteriotteen kans varaosa liikkeeseen ja sanot et tollasia tarvitaan

TJJ sanoi:

korjaamot saa halvemmalla, mutta ne ottaa välityskuluja melkein saman takasin. esimerkiksi korjaamo missä olen töissä, niin varaosaliike antaa 10% alennuksen, mutta sitten taas mei lisätään hintaan 15%

Sinoli sanoi:
Mulla ainakin pallonivelen vaihto vaikutti ajettavuuteen sillä lailla notta, ratista kun päästää irti auto pyrkii hieman kaartumaan ja ratinkin olivat laittaneet "vinoon" tiedä sitte mitä pojat oli säätäny... Auraukset olivat ennestään kunnossa, sillä ne oli säädetty noin 3kk sitten pallonivelen vaihdosta
tota en todellakaan tiedä miten ne ratin on saanu väärään asentoon, yleensä se menee jos ottaa molemmat raidetangon päät auki?? elikkä jos pitää molemmille puolille vaihtaa raidetangonpää, niin ensin toinen puoli kuntoon ja sitten vasta toinen. ja siinä välissä tarkistaa viellä vaikka rullamitan kanssa että auraus on hyvä. ja niille tiedoksi jotka ei tiedä miten auraus mitataan niin kerrotaampa sekin. ensin mitataan vanteen reunasta, edestä ja sisäpuolelta matka toisen puolen vanteeseen. sitten sama operaatio mutta vanteen takareunasta. niiden matkojen pitäisi olla samat, silloin auto rullaa suoraan. tietysti aina löytyy poikkeus autoja missä sen kuuluki aurata vajaan asteen verranl. varmin tapa on viedä auto tarkastukseen remontin jälkeen tai jos tekee sen korjaamossa ni käskee tekemään se. meinaan se on niin pieni vaiva, mutta jollei sitä tee niin saa ostaa renkaita sitten. ne on halpoi :rolleyes:

se viellä tästä korjaamokulttuurista, että pikkupajoille kannattaa viedä. siellä asentajat osaa sen minkä merkkiliikkeessäkin mutta puolet pienemmällä tuntiveloituksella. merkkikorjaamot pyytä järjestääs sitä 80 euroo tunti, ku sit taas pikkupajat 40 euroa noin. monet luulee että kun on uusi auto, että se pitää ehdottomasti merkkiliikkessä huollattaa, sekään ei pidä paikkaas. riittää kun siinä huoltovihossa on jonkun autokorjaamon leima mistäse pystytään varmistamaan että se ei ole mikään kotipaja mihin on lyöty papukaija leima. elikkä huollot myös uuteen autoon kannattaa suorittaa ns. pikkupajoissa :thumbs:

Ikä
34
Äjjähän töräytti sitten oikeun urakalla tekstiä :) Mutta juu ensviikon perjantaille ois aika tuonne pikkukorjaamolle. Soitan niille huomenna, että mikä niillä on politiikka noiden osien hankinnan kanssa, että passaako niille, että kattovat mitä tarvii ja sitten itse hakisin osat...

Ikä
43
Makkevon sanoi:
luonnollisesti jos jollain on 2005 mallin ranskaleipä autona niin niistä ei sit tiedä kukaan mitään paitsi autotesteri.
Makkevon sanoi:
elikkä huollot myös uuteen autoon kannattaa suorittaa ns. pikkupajoissa
Kysyin yhdestä pikkupajasta(shell-huolto) jakopäänhihnan vaihtoa -99 ranskanleipään, äijät tuumasi, että vie merkkihuoltoon, ne tekee saman homman puolet lyhyemmässä ajassa.

Ikä
40
-96 Honda Civic 1.4i (HB): Lähinnä matalilla kierroksilla kuuluu todella ärsyttävää räminää jostain suurin piirtein kuljettajan/pelkääjän paika kohdalta auton alla. Ilmeisesti katalysaattorin ympärillä on jonkinlainen pelti joka resonoi. Mites tällainen fiksattaisiin helposti itse? Vai pitääkö suosiolla viedä korjaamolle?