Autojen vikojen ratkaisuthread

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Hmm... Hörähtääkö auto edes tai lupaako?

Seuraavaksi pitäisi sitten saada vaikka ajoituspistoolilla katsottua, saako auto oikeasti säännöllistä kipinää käynnistysyrityksissä. Jos ei saa => mittarin ja tarvittaessa kytkiksen kanssa metsästämään, miksi ei saa. Jos saa => katse bensapuolelle.

Voisit myös kokeilla käynnistää starttipilotin a.k.a. käynnistyssuihkeen avulla, vaikka bensapumpun rele tai sulake tjsp. irti että bensansyöttö katkeaa, ja jos silloin hörähtää, niin kipinä on kunnossa mutta joko bensaa ei tule tai tulee helvetisti liikaa. Jos starttipilotilla kone ei murahda, niin kipinä taitaa puuttua edelleen.

Pitkäänkö muuten joutuu sahaamaan, että ne tulpat kastuvat?

Kävin kokeilemassa käynnistää tänään, kun taas ollut vähän kuivempaa, mutta ei edes hörähtänyt. Tulpat on olleet joka käynnistysyrityksen jälkeen märät. En nyt osaa sanoa kauanko joutuu sahaan että kastuu, mutta tuntuu ettei vika ainakaan bensan vähyydestä johtuisi. kaveri lupas tulla huomenna käymään ajoituspistoolin kanssa. Katsotaan ollaanko sitten viisaampia.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kyseessä ilmeisesti vikatila, limp mode. Tuossa on jotain englanniksi, mut ffp:n forumilta löytynee suomeksi tietoa.

http://www.myturbodiesel.com/1000q/multi/limp-mode-TDI-fix.htm

Vikakoodien lukemisella kannattanee alotella. Jos sähkövikaa sattuu olemaan niin kutakuinkin mahdoton arvuutella missä anturissa se vika voisi ehkä olla.

FFP:n forumilla tuota ongelmaa on märehditty paljon, ja osia vaihdellaan yhtä paljon. Omassa autossa ( -01 1.9 tdi ) oli satunnaisesti sama ongelma. Ainakaan Autoasilla eivät löytäneet mitään vikakoodeja, mutta eipä ollut vikakaan silloin "päällä". Vian kuitenkin osasivat korjata vaihtamalla jotain haurastuneita (ilma?)letkuja. Ja kustannuksetkin olivat aika minimaaliset. Minullakin siis vika oli nimenomaan tuollainen, että auton buuttaamalla homma taas pelasi, mutta mitään sähköosia tms. siihen ei silti tarvinnut vaihdella.


Aloitetaan huomenna vikakoodien katsominen, saa nähdä mitä sieltä löytyy...

Kiitti alustavasti avusta!
 
Terve!
Mulla olis tällainen ongelma: Kostealla ilmalla ja jos auto on seissyt esim. pari päivää. Se ei meinaa käynnistyä. Aiemmin sen sai käyntiin, kun otin tulpat irti ja kuivasin ne. Nyt tuntuu että ongelma on mennyt pahemmaksi ja yhtenä päivänä kuivasin tulpat kahteen kertaan, eikä lähtenyt käyntiin. Tänään kävin taas kokeilemassa kun on ollut vähän kuivempaa keliä. Aluksi ei lähtenyt,, mutta kun kuivasin tulpat ja kokeilin, niin lähti käyntiin. Liikkeellelähdön jälkeen meinas sammua pari kertaa, mutta moottorin lämmettyä ei ollut enää käyntihäiriöitä. Auto on mazda 626, 1,8 l ja vuosimalli 1993.
Epäilisin että sytytyksessä on jossain kohtaa vikaa ja kosteus vaikuttaa siihen. Toivottavasti jollain olisi hyvä vinkki, mistä lähteä vikaa etsimään.

Näihin vois aina laittaa vähän tarkemmin moottorin rakenteesta kun tuo etä arpominen on kohtuu haastavaa muutenkin, ei tarvi arvailla että mikä kiuas ja millä himmeleillä :)
Jossain vaiheessa vaihtui kärjettömään sytkään omilla puolilla, onko tässä?
Yleensä jos vanhassa jakaja autossa rupeaa kaikki tulpat kastumaan, niin ei puola jaksa enään tuupata jännitettä kun sylinterissä on painetta/kylmä/täysikuu.
Toinen vaihtoehto (ruiskussa) on lämpötila-anturi, joka luulee auton olevan siperiassa ja tuuttaa bensaa niin että riittää.
Voihan siellä jakokin olla senverran pielessä, ettei enään kehitä tarpeeksi painetta syttymiseen.
 
Päivitys:

Ei näkynyt vikakoodia OBD lukijalla, mut kun nollas kaikki niin auto toimi ilman vikoja, niin kauan ku lukija oli kiinni autossa.
Lukija pois, niin taas limp mode:iin.
Toinen kerta nollauksen jälkeen kun auto meni limp mode:iin niin moottorivalo syttyi ja ajotietokone sanoi: emission workshop.
Auto toimii, mutta moottorivalo on nyt koko ajan päällä.
Ja menee limp mode:iin jos liikaa kaasuttelee...


Seuraavaks pitää varmaan kykteä läppäri sinne ja katsoa arvot...
 
Elikkä akku purkautuu yön aikana autosta (mazda 626 GE vm.1992). Nyt olen irroittanut pysäköinnin ajaksi akun miinus-navan kengän ja tällöin akku ei purkaudu. Akun lataus jännite on yli 14 volttia ja uusi laturi on laitettu tammikuussa. Autossa on noin 6 kuukautta vanha akku. Olen mitannut yleismittarilla plus-navan ja akun kengän välistä virtaa, mutta ei ole kulusta. Tänään myös jännitteenkoetinta apuna käyttäen irroitin sulakkeet yksi kerrallaan, mutta en löytäny häviötä. Olisiko kenelläkään vinkkiä, miten voisin löytää kyseisen vian?
 
Passat 1,9tdi -04

Turbo (ja kaikki teho) jää yhtäkkiä pois jos esim nelosessa lähtee rekkaa ohittaa kaasu pohjassa, niin 120km/h niin tulee ku seinä vastaan.
Sit ku sammuttaa koneen ja käynnistää uudelleen niin pelaa taas.

Siis kaasu pohjassa ~10s niin se lyö pois


Onko mitään arvauksia mitä voi olla, tuntuu nimittäin vähän vaaralliselta jos haluais joskus ohittaa...

Oisko mahdollista että:
VNT-ahtimen siivet karstassa -> yliahtaa -> moottori menee limppiin. Jos vagcom käytössä voi sillä muistaakseni noita siipiä liikutella ja testailla.
 
Päivitys:

Ei näkynyt vikakoodia OBD lukijalla, mut kun nollas kaikki niin auto toimi ilman vikoja, niin kauan ku lukija oli kiinni autossa.
Lukija pois, niin taas limp mode:iin.
Toinen kerta nollauksen jälkeen kun auto meni limp mode:iin niin moottorivalo syttyi ja ajotietokone sanoi: emission workshop.
Auto toimii, mutta moottorivalo on nyt koko ajan päällä.
Ja menee limp mode:iin jos liikaa kaasuttelee...


Seuraavaks pitää varmaan kykteä läppäri sinne ja katsoa arvot...


n75 ahtopaineensäätöventtiili vois tulla mieleen jos ei vielä testattu. Jos nyt en ihan väärin muista niin ahtoputkessa ollessaan paskottuu öljyyn jota kaikki tdi vehkeet liikuttaa ahtoputkissaan jonkin verran. Vika ainaski passaa
 
Kävin kokeilemassa käynnistää tänään, kun taas ollut vähän kuivempaa, mutta ei edes hörähtänyt. Tulpat on olleet joka käynnistysyrityksen jälkeen märät. En nyt osaa sanoa kauanko joutuu sahaan että kastuu, mutta tuntuu ettei vika ainakaan bensan vähyydestä johtuisi. kaveri lupas tulla huomenna käymään ajoituspistoolin kanssa. Katsotaan ollaanko sitten viisaampia.

Tänään lähti auto käymään! Ihmettelin kun kokeiltiin sen pyörijän ja virranjakajan kannen vaihdon jälkeen, tuleeko kipinää, niin ei tullut. Rupesin sitten aatteleen, että voisiko motonetin uusissa osissa olla vikaa. Tänään tuli sitten kokeiltua sitä vanhaa pyörijää ja heti lähti käyntiin. Nyt siellä on siis uusi kansi ja vanha pyörijä. Vanhassa kannessa oli jonkinverran hapettumaa tai mitä lie karstaa, ja ehkä se ja kosteus olivat huono yhdistelmä.
Toivottavasti vika tuli nyt korjattua. Täytynee käydä motonetissa ihmettelemässä asiaa:)
Kiitokset kaikille, jotka olitte valmiita auttamaan asiassa!
 
Anopin 2000-luvun alun TDI-Golfista lähtee tehot kun ajaa n. 120km/h vauhteihin, eikä palaa ennen uudelleenkäynnistystä. Ilmeisesti Turbossa joku vika?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Toyota avensis 1998 2.0 bensa. Ajettu apaut 210 000, jakohihna vaihdettu 30 000 sitten. Varsinkin kylmällä koneella käynnistäessä, milloin kiekat on noin 2000 rpm niin kuuluu kaameeta räminää laturin/jakohihnan puolelta. Tämä räminä kuuluu kanssa lämpimällä koneella vaimeasti, kun laittaa n. 2000 rpm. Tuossa vielä video, mistä varmaa selviää paremmin.. Pitää kun joutaa käyttää jakohihnan koppa poissa ja kattoo näkyykö mitää omituista. Pitää toivoa että jossai vaa muovit rämisee, eikä oo mitään koneesta :jahas:

https://picasaweb.google.com/lh/photo/SiXrjw7cSthZinWUcraVok9bvKXmmiOMYMqiyo4vlFE?feat=directlink
 
Vinkkejä?
Opel Astra 1,6 16v 1998.
Nyt tiistaina auto hyytyi ajettuani n 130kmh, vauhti tippui niin että auto piti sammuttaa ja kun käynnisti lähti ajamaan mutta ''jumittui'' 100kmh. Kaasu pohjassa vauhti vain tippuu mutta pitämällä pintakaasua niin auto pysyy 100kmh. Samaa toistunut nyt monta kertaa. Ongelmat alkavat 80kmh jälkeen mutta jaksaa työntää 100kmh. Muuten auto toimii normaalisti. Itse en autoista paljoa tiedä joten vinkit tulee tarpeeseen.
 
Zone-sarja -42%
Vinkkejä?
Opel Astra 1,6 16v 1998.
Nyt tiistaina auto hyytyi ajettuani n 130kmh, vauhti tippui niin että auto piti sammuttaa ja kun käynnisti lähti ajamaan mutta ''jumittui'' 100kmh. Kaasu pohjassa vauhti vain tippuu mutta pitämällä pintakaasua niin auto pysyy 100kmh. Samaa toistunut nyt monta kertaa. Ongelmat alkavat 80kmh jälkeen mutta jaksaa työntää 100kmh. Muuten auto toimii normaalisti. Itse en autoista paljoa tiedä joten vinkit tulee tarpeeseen.

Eikös Suomen maksiminopeus ole 120km/h ;) Oisko kaasuläpän asentoanturi vikaantunut? Vois olla myös imuvuoto, mutta se oireilee normaalisti jo ihan tyhjäkäynnillä. Kannattaa käydä hakemassa varaosatiskiltä/romikselta toi kaasuläpän asentoanturi ja putsata Egr-venttiili (egr=pakokaasun takasinkierrätysjärjestelmä). Kaasuläpän asentoanturi on siel imupuolella imusarjan läheisyydessä sivussa kiinni oleva pieni musta(?) boksi josta lähtee johtoja auton johtosarjaan. Ohjeet hommaan ja tarkemmat kuvaukset just tuoho malliin löytyy varmasti googlella :)

- - - Updated - - -

Googlettelu / youtube selailu alko vähä tuottaa tulosta. Tässä videossa on kyllä epäilyttävästi samanlainen ääni, mitä itellä tällä hetkellä http://www.youtube.com/watch?v=ucGBsjVywcY

Onko vika selvinny? Jakopään rullat varmasti kunnolliset, ite nimittäin sain aikanaan kaks kertaa peräkkäi AD:ltä vialliset rullat omaan autoon? Toinen vois olla jakopään kopat kuten aavistelit. Jos tääl ei kauheen pahalla katota auttamista ulkosten paikkojen kautta ni kannattaa vilkasta www.fintoys.net/forum, iso määrä Toyotiin liittyvää aihetta ja apua saa varmasti :)
 
Toki, 230 000 tällä hetkellä. Se on tuon n16 nissan almeran "tyyppivika", eli ketjut noissa venyy. En tietenkään tajunnut aikoinaan ostaessa että kys autossa tuota ongelmaa on. Joskus kestää yli 300k ajoa joskus menee vaihtoon jo 100k kohdalla.

Ja tosiaan vittumainen hommahan tuo on, onneksi asun pienemmällä paikkakunnalla eikä auton laitolla ole kiire. Saanen tonnilla ketjun vaihettua töineen. Venttiilikoppaan tosiaan katoin ja kiristin on jo 10 milliä ja risat ulkona.

Tuliko Human-pro Nisssani kuntoon ja paljon ketjun laitto kustansi ?
 
E46 330d oli kytkimen vaihdossa, kilometrin pääsin ja oireet alkoi, sitten hinaamalla takas pajalle, ei päässyt enää eteen/taakse, olisko kaksoismassavauhtipyörä ottanut nokkiinsa ?
 
Jos mittariston valo on himmentynyt paljon ja näyttää siltä, että sammahtaa kohta, niin onko lamppu vaan sanomassa sopimustaan irti vai voiko sulake olla palanut? Kaikki muu toimii normaalisti. Soitin, ajovalot, sisävalo ja itse mittareiden viisarit.
 
Nyt tartvitsisi osaavampien apua. Mulla on vanha paska, kohta puoli miljoonaa ajettu Diesel Carina, vuosimallia 93. Kehrää muuten kuin kissa, mutta joskus lämpimänä tekee sellaista, että hehkun jälkeen kun pitäisi startata, niin virrat häviää tyystin. Tätä tapahtunut ehkä kerta kuukauteen ja aina lämpimänä. Aikaisemmin auttanut kun vähän koputtelee pellin alla ja startaa uusiksi. Tänään tuossa naapuriin pysähdyin ja taas teki tämän. Koputtelin ja virrat tulee ja kun pitää startata niin virrat häviää. Taas koputtelu ja sama uusiksi. 10 kertaa. Sitten sanoin naapurille että auta mut tuohon alamäkeen niin starttaan vaihteella ja käyntiin lähti. Kotipihaan ajoin ja kokeilin niin starttaili onhelmitta.

Mitään hajua kellään mikä tällaista voi aiheuttaa? En todellakaan lähde tuota mihinkään pajalle viemään. Jos ei "kotikonstit" auta niin Kuusakoski Oy kutsuu.
 
Mitä osaa sinä koputtelet?
Älä nyt Carinaa noin pienen ongelman takia vie Kuusankoskelle. Kuulostaa max 150€:n vialta, tolla ajaa vielä toiset 500tkm :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom