Autojen vikojen ratkaisuthread

Ään virtalukon pohjalle täältäki. Temppuilee ku alkaa olla kulunu/kipinöiny kärjet. Ekalla yrityksellä lämpiää huonon kontaktin takia, siitä käry, toisella yrityksellä saa kärkien pienenpienen lämpölaajenemisen takia paremman kontaktin ja toimii. Sen verran halpa osa ja helppo vaihtaa, että vaihtaisin varmuuden vuoksi.
Aaaahaaa....Selittäis sen käryn kyllä, ja miten tänään aamulla käyttäytyi.
Onhan akunkengät ehjät eikä halki? Navat ei näytä hapettuneilta? Akunkenkien irtikäyttö ja putsaus on kyllä helppo ja ilmainen homma.
Kaikki näkyis olevan kunnossa.
Löytyykö yleismitari ja perustaidot sen käyttöön?
Juu...
Jos akku ois sökö niin siinä merkkivalot palais normaalistiku laittaa virrat päälle
No näin minäkin ajattelin. Mutta taitaa se silti olla sökö, mitä tuossa aiemmassa viestissä kirjotin.

Harmi kun en tajunnut äsken mittarilla mitata ennen nyrkillä lyöntiä, näyttäiskö nollaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jotain 180000 ajettu, että aika vähän.

Virtalukkoa ajatellut myös. Mutta toisaalta, miksi se sitten toimisi kuin uusi, kunhan kerran käynnistynyt?
Tai miksi ihmeessä ne sähköt tuntuu häviävän yllättäen joskus yön aikana? Tai milloin nyt häviääkään...
Koska paikat lämpenee ku virta kulkee, vielä enemmän jos virta kulkee huonosti. Sitte ku jäähtyvät niin eivät taas saakaan kunnon kontaktia.
Niin ja tänään kun tuon tempun teki, ilmassa leijaili vähän kärähtäneen elektroniikan haju, lievästi.
Niiden muutaman epäonnistuneen avoimen väännön jälkeen.
Kuskinpaikalla, ei konehuoneessa? Oliko puhallin päällä?

Tilannepäivitys.

Sähköt oli taas äsken pimeenä. Avainta vääntäessä kuulu jotain ihme ininää vähän.

Muutama lyönti nyrkillä akkuun, ja sähköt tuli takasin. No ainakin vian kohde selvisi kai, eli se akku.
Kuulostaa tieteelliseltä tutkimusmetodilta... Suattaap olla, suattaap olla ettei olekaan, sanois @Sylverö

Mites se yleismittari? Saisko vaikka joltain lainaan? Kaveri ois muutenki hyvä mittaushommiin, kääntelemään virta-avainta ja sanomaan palaako vai kiiluuko merkkivalot. Tai hoitamaan ne mittaukset.
Voiko siellä akun sisällä sitten olla jotain kosketushäiriötä, kun lyönti auttoi? Uus varmaan täytyy hankkia jokatapauksessa.
Äläpä ny hötkyile, tutkitaan ensin. Tai vie asiansa osaavalle tuon ikäisten rassaajalle.
 
No näin minäkin ajattelin. Mutta taitaa se silti olla sökö, mitä tuossa aiemmassa viestissä kirjotin.

Harmi kun en tajunnut äsken mittarilla mitata ennen nyrkillä lyöntiä, näyttäiskö nollaa.
No se lyönti saattoi vaikuttaa tai sitte ei.

Ensin "kylmänä":

Virrat pois autosta, volttimittaus akun navoista. Sitte akunkengiltä suunnilleen just siitä mihin johdot liittyy. Jos öbaut sama, niin hyvä.

Piuhat takaisin suoraan akunkenkiin, kaveri vääntää virrat päälle, mitä näyttää mittari, kiiluuko vai palaako valot? Kaveri yritää startata, mitä mittari näyttää sillon?

Jos vika oli päällä, niin hyvä, jännitteet kirjanpitoon ylös ja loppuosa uusiksi kunnes toimiikin normaalisti. Jos lähtiki ekalla tulille, niinn kahvitauko ja antaa jäähtyä että vian sais päälle.
 
Kuskinpaikalla, ei konehuoneessa? Oliko puhallin päällä?
Niin, ei puhallin päällä. Vähän siinä ja siinä kärysikö mikään vai ei. Ehkä.
Kuulostaa tieteelliseltä tutkimusmetodilta...
Korjasihan Onslowkin töllöttimensä noin :unsure:
No se lyönti saattoi vaikuttaa tai sitte ei.
Tähän täytyy kyllä väittää, että se auttoi varmasti.

En ollut siis itse lyöjä. Istuin autossa ja avain oli väännettynä virrat päälle asennossa.

Toljotin mittaristoa, kun toinen kolautti akkua, ja valot ilmestyi välittömästi.
Ensin "kylmänä":

Virrat pois autosta, volttimittaus akun navoista. Sitte akunkengiltä suunnilleen just siitä mihin johdot liittyy. Jos öbaut sama, niin hyvä.

Piuhat takaisin suoraan akunkenkiin, kaveri vääntää virrat päälle, mitä näyttää mittari, kiiluuko vai palaako valot? Kaveri yritää startata, mitä mittari näyttää sillon?

Jos vika oli päällä, niin hyvä, jännitteet kirjanpitoon ylös ja loppuosa uusiksi kunnes toimiikin normaalisti. Jos lähtiki ekalla tulille, niinn kahvitauko ja antaa jäähtyä että vian sais päälle.
Tuo ensimmäinen vaihe suoritettu jo aiemmin. Mutta täytynee vielä mittailla ja ihmetellä.
 
Noniin elikkäs. Auto on vuosimallin 2016 Ford S-Max, ja alkoi hiljattain pitämään outoa ääntä. Ensin alkoi jostain etukulmasta(kuskin puolelta?) kuulumaan ikäänkuin lonksahdus aina välillä, hidasteissa tai liikkeelle lähtiessä. Nyt parina viime päivänä on alkanut kuulumaan kummallinen whummwhummwhumm-tyylinen ääni saman etukulman suunnilta. Tuossa äsken ajellessa kokeilin, niin kiihdyttäessä ei kuulu, tai usein ei kuulu jos ajaa tasaista vauhtia. Ääni kuuluu heti, kun päästää jalan kaasulta, eli moottorijarrutuksessa. Siitä jos painaa jarrua, niin häviää. Tuon lisäksi lonksahdus kuuluu edelleen randomeissa tilanteissa.

Voisiko tää olla jotain vetoakseliin liittyvää vai voiko esim renkaan laakeri oireilla näin? Ja voisiko tuo lonksahtelu olla eri ongelma?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom