Onneksi ehdin saamaan oman 150k asuntolainan ennen tuota älytöntä 10% oman osuuden vaatimusta. Tässä asuttais nimittäin muuten vieläkin vitun kalliilla pk-seudun vuokralla, nyt maksan about saman verran kuukaudessa omasta. Kyllä sen maksukyvyn voi muullakin tavalla toteen näyttää, tuossa käy just niinkin mrNICEGUY sanoo, se 10% osuus lainataan muuta reittiä.
Tuolla muutoksella pistetään porukka melko ahtaalle sen 10% osuuden säästämisen takia. Vitutusta ei yhtään lievennä tieto siitä, että koko säästökauden ajan olisi samalla kuukausittaisella summalla lyhentänyt suoraan sitä omaa asuntoa. Helppohan se toki niillä on, joille se 10% osuus tulee silmiä räpyttämällä vaikka vanhemmilta.
Koskas esim pk-seudun asuntojen arvo on viimeksi laskenut merkittävästi? Ja pienellä arvonlaskulla tuskin on suurtakaan merkitystä koska jo muutaman vuoden asumisella (ja lainan lyhentämisellä) ollaan varmasti "turvassa" ja plussalla. Ehkä mä vaan olen liian huoleton ihminen kun en näe tässä mitään riskiä?
Tuolla muutoksella pistetään porukka melko ahtaalle sen 10% osuuden säästämisen takia. Vitutusta ei yhtään lievennä tieto siitä, että koko säästökauden ajan olisi samalla kuukausittaisella summalla lyhentänyt suoraan sitä omaa asuntoa. Helppohan se toki niillä on, joille se 10% osuus tulee silmiä räpyttämällä vaikka vanhemmilta.
On se ihan aikuisten oikeasti vitun fiksua pankilta vaatia noita säästöjä, ja oikeasti vähänkin fiksumpi pankki vaatisi reilusti yli 10%. Jos (tai kun) kämppien arvot alkavat pudota, niin 0% omarahoitusosuudella olet itse (tai jos sinulla ei ole rahaa, takaajasi ovat) kusessa jo kun kämppäsi arvo putoaa pari prosenttia.
Koskas esim pk-seudun asuntojen arvo on viimeksi laskenut merkittävästi? Ja pienellä arvonlaskulla tuskin on suurtakaan merkitystä koska jo muutaman vuoden asumisella (ja lainan lyhentämisellä) ollaan varmasti "turvassa" ja plussalla. Ehkä mä vaan olen liian huoleton ihminen kun en näe tässä mitään riskiä?