Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
OP:lta tuli tänään tarjous. 25 vuoden kiinteä korko 1.80%. Omasta mielestä tuo ei olisi välttämättä yhtään huonompi vaihtoehto tässä maailmantilanteessa.
Mielipiteitä?
Siinä ei taida olla sitten minkäänlaista joustoa. Jos maksat etukenossa pois niin pankki perii sen kiinteän mukaisen korkosumman alkuperäisen maksusuunnitelman mukaisesti. Ja lyhennysvapaita ja muita muutoksia ei pysty tekemään.

En ottais 5v pitempää missään olosuhteissa.

OP:lta tuli tänään tarjous. 25 vuoden kiinteä korko 1.80%. Omasta mielestä tuo ei olisi välttämättä yhtään huonompi vaihtoehto tässä maailmantilanteessa.
Mielipiteitä?
Minä maksaisin tuon siitä mielenrauhasta, että tiedät seuraavat 25 vuotta sentilleen lainan kulut.

Maailma voi olla aika erilainen 15-20 v kuluttua. Voihan ne korot pysyä alhaallakin, mutta ei tuo 1,8 % mahdoton ole saatika, että se on sitten se eikä muuksi muutu.

Mä ottaisin ennemmin korkokaton. Meillekin se tuli vähän kuin vahingossa, kiitos Nordean tarjouksen. Tällä hetkellä kärsitään minimistä 0,1% ja maksimikustannus korkokatolle taisi olla 0,5%. Tämä 7v ajalle ja nostettu helmikuussa.

Korkokatto on tietyn aikaa. Siinä maksaa mielenrauhasta, mutta fakta nyt on se, että korot ei maailmantalouden takia hetkeen nouse, sitä on turha pelätä.

Tuolla kiinteellä saa saman koron loppuun saakka. Itse maksaisin, jos moisen saisin. Vuosi siten kävin kyseleen kiinteetä, eivät antaneet nykyiseen lainaan.

Korkokatto on tietyn aikaa. Siinä maksaa mielenrauhasta, mutta fakta nyt on se, että korot ei maailmantalouden takia hetkeen nouse, sitä on turha pelätä.

Tuolla kiinteellä saa saman koron loppuun saakka. Itse maksaisin, jos moisen saisin. Vuosi siten kävin kyseleen kiinteetä, eivät antaneet nykyiseen lainaan.
No mä oon ajatellut niin, että meillä on nyt 7v aikaa rakentaa se oma mielenrauha loppulainalle. 10v ainakin olisi saanut, mutta tässä olisi kulutkin nousseet, niin ei sitten siihen lähdetty.

Tein vähän vertailua tuohon 1,8% kiinteän ja nykyisen 0,55% välillä. Kuukausitasolla eroa 145e. Jos saan tuolle 145e edes 5% tuoton, on mulla 7v jälkeen kasassa 14 500e. Vaikka korko nousisi tämän jälkeen tasoon 6%, silti kasassa olisi yli vuoden puskiri pelkästään asuntonlainaan. saman korkokaton ylärajalla marginaalin huomioiden, eli 0,95% korkokatolla, erotusta jää 100e kuussa ja 7v aikana 5% tuotolla tuo tekee 10 000e. Näistä syistä en itse lähtisi kiinteään korkoon, kun maksajana kaksi vakituista työntekijää ja lainamäärä vielä hallittavissa vuosituloihin nähden.

Tilanteessa jossa olisin yrittäjä ja perheen ainoa elättäjä, sekä velkamäärä iso, voisin olla ihan eri mieltä.

Mielipiteitä?
Onko lainaa paljon vuosituloihin nähden? Millaiset on työnäkymät? Maksatko lainaa yksin?
Silti suosittelisin Nordeaa, ilmainen 10% lyhennysjousto asuntolainalle ja ainakin meille alhaisin marginaali. Lainan käsittely aika paskaa, mutta niin monta tonnia tossa säästi, että tekisin saman uudestaan, vaikka välillä meinasikin järki mennä :D
Kannattaa kysellä tän kautta tarjousta, jos kohde täyttää ehdot: https://www.nordea.fi/henkiloasiakkaat/palvelumme/lainat/asuntolainat/vihrea-asuntolaina.html

Mielipiteitä?
Onhan tuommoinen kiinteä korko hemmetin houkutteleva kun ajattelee ettei tarvi missään vaiheessa miettiä et muuttuuko mikään 25 vuoden aikana. Itse kyllä harkitsisin tarkkaan ottaisinko ja luultavasti ottaisin jos maksaisin lainaa yksin pois ja työkuviot olis vähänkään epävarmalla pohjalla. Sinuna kuitenkin laskisin kuinka paljon enemmän maksat tuosta versus normi lainakorko tuona aikana, voi olla aika huomattava summa. Milenrauhastahan sä maksat jos tuohon päädyt. Itse otin nyt alkuvuodesta lisää lainaa kun vaihdettiin asuntoa ja otettiin kymmenen vuoden korkokatto, eli laskettiin et saadaan luultavasti koko laina maksettua tuona aikana vaikka laina on pidemmälle ajalle laskettu.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiinteä korko, korkokatto, lainaturva. Noista kirosanoista tuli mieleen, että melkein pitäisi jo peruskoulussa opettaa lapset täyttämään lainahakemuksia ja ymmärtämään mitä ne euriborit sun muut tarkoittaa. Se ei ole kiva, saati halpa, paikka opetella näitä juttuja vasta siinä vaiheessa, kun asuntokuume on kovimmillaan ja lainapaperit ovat nenän edessä allekirjoitusta odottamassa 😁

Kiinteä korko, korkokatto, lainaturva. Noista kirosanoista tuli mieleen, että melkein pitäisi jo peruskoulussa opettaa lapset täyttämään lainahakemuksia ja ymmärtämään mitä ne euriborit sun muut tarkoittaa. Se ei ole kiva, saati halpa, paikka opetella näitä juttuja vasta siinä vaiheessa, kun asuntokuume on kovimmillaan ja lainapaperit ovat nenän edessä allekirjoitusta odottamassa 😁
Ja yleensäkin kertoa enemmän rahasta.

Eletään kädestä suuhun ja latin latia laiteta sivuun kasvamaan korkoa korolle.

Muksuille menee rahaa nordnetin kk-säästönä pariin etf:ään. Tavoite on tietenkin säästää rahaa vaikkapa sitä asuntoa varten, mutta bonuksena tämä voisi ehkä herättää mielenkiintoa osakkeita ja siihen liittyvää tietoutta kohtaan. Muistaakseni nordnetillä saa alaikäiselle pelkät katseluoikeudet omaan salkkuun, omia säästöjen hitaan kertymiseen seuraaminen voisi ehkä opettaa jotain? Ja voihan niitä säästökohteita myös suunnitella yhdessä. Saa nähdä miten kukakin aiheesta kiinnostuu.

Vähän meni nyt ohi aiheen, mutta tuo talousymmärrys lapsille on mielenkiintoinen aihe. Itse kiinnostuin aiheesta vasta 30-kymppisenä, joka on harmillisen myöhään.

edit-

Laitetaan nyt jotain aiheeseenkin paremmin istuvaa. Tavallaan lohduttavaa kuulla, että tarjolla on tuollaisia 1,8% 25v kiinteitä korkoja. Pankin viisaat ennustajat tuskin siis odottaa mitään kovin kummoisia koronnousuja lähitulevaisuuteen. Meillä asuntolaina vasta aika alkumetreillä ja olisihan joku 90-luvun lamakorko aika tiukka paikka. Mutta kai siitä paskakuopasta opittiin jotain ja tilannetta tuskin kovin herkästi päästetään samaksi. Vaikka ei se ehkä ole tänä päivänä niin paljon pelkästä Suomesta kiinni.

Viimeksi muokattu:
Aletaan mennä mun osaamisen yläpuolella, mutta käsittääkseni korkoputket tai kiinteät korot ovat hieman monimutkaisempia kuin että pankki pyrkisi ennustamaan korkokehitystä. Jos korot nousevat, niin pankki hyötyy siitä, koska monet lainat ovat kuitenkin muuttuvalla euribor-korolla, jonka lisäksi uusia lainoja myönnetään jatkuvasti. Nollakorkoympäristössä myymällä kiinteää korkoa, pankki saa nyt paljon parempaa rahavirtaa, joka kääntyy suhteessa heikommaksi, jos korot nousevat paljon, mutta tuossa tilanteessa pankin tulos paranee joka tapauksessa, joten ei haittaa niin paljoa, vaikka osa lainoista tuottaisi huonommin. Tavallaan siis suojaamista pankin näkökulmasta.

Sen lisäksi lainaa myöntävä pankki ei mun ymmärtääkseni itse kanna tuota riskia, vaan suojaavat korkoswapeilla myöntämänsä lainat. Toki näiden swappien tarjoajat joutuvat miettimään, että minkälaisia sopimuksia tarjoavat, eli siellä päässä varmaan koitetaan ennustaa korkojen kehitystä. Ellei nämäkin sitten ole suojattu jollain strukturoiduilla tuotteilla.

Siinä ei taida olla sitten minkäänlaista joustoa. Jos maksat etukenossa pois niin pankki perii sen kiinteän mukaisen korkosumman alkuperäisen maksusuunnitelman mukaisesti. Ja lyhennysvapaita ja muita muutoksia ei pysty tekemään.

En ottais 5v pitempää missään olosuhteissa.
Ainakin muutamavuos sitten OP kiinteän koron sai ilman mitään koukkuja. Eli sai maksaa aikaisemmin pois ja korkoa ei peritty kuin toteutuneelta laina-ajalta.

Ainakin muutamavuos sitten OP kiinteän koron sai ilman mitään koukkuja. Eli sai maksaa aikaisemmin pois ja korkoa ei peritty kuin toteutuneelta laina-ajalta.

Sopimukset ja sopimusmallit muuttuvat ja kehittyvät jatkuvasti, ja ovat erilaisia eri asiakkaille. Peruskriteeri on tietenkin se, että pankki pyrkii parhaaseen mahdolliseen voittoon. Se toki lainan myöntäjälle on täysin ymmärrettävää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom