Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Muutenkin on äärimmäisen vaikea päätös edessä lähipäivinä. Tässä kuussa pääsisi muuttamaan pääkaupunkiseudulle hyvälle sijainnille valmistuvaan isoon ASO-rivarikolmioon, jossa vastike on kuussa alle 720€/kk sis. lämmityksen. Viereen valmistuu vastaavia omistusrivareita, joissa pyynti on 280 000€. Lisäksi niissä on huonommat pintamateriaalit. ASO-kämppään on itse saanut valita kylppärin laatat vapaasti, sekä sama koskee keittiön kaappeja. Mutta saatana, vain YKSI autopaikka ja kahden km säteellä vain yksityisen parkkipirkon piirissä olevia sakkopaikkoja. Kaksi autoa on edelletys, että molemmat perheestä pääsee töihin.
Niin jostain muualta, katos kun kaikki ei halua tai voi asua missään Pudasjärvellä. 280 tonnilla saa just sopivan kaksion ytimestä, jos sitäkään. Elämä on valintoja, osa maksaa sijoituksesta ja osa neliöistä.Johan sillä rahalla saa upouuden omakotitalon.
Niin jostain muualta, katos kun kaikki ei halua tai voi asua missään Pudasjärvellä. 280 tonnilla saa just sopivan kaksion ytimestä, jos sitäkään. Elämä on valintoja, osa maksaa sijoituksesta ja osa neliöistä.
Kyllä on ainakin uudellamaalla aika tiukassa 280 000 uusi okt
Nummi-Pusulasta ja Raahesta irtoais.
Samoin Tuusulasta, jos rontti 50 m2 okt kiinnostaa.
Oletteko seuranneet omakotitalon kustannuksia vs. uudehkojen omakotitalojen myyntihintoja? Niissähän on aivan tolkuton voittoprosentti. Talosta kuin talosta on parin vuoden asumisella irronnut 100 tonnia voittoa - puhtaana käteen.
Kuka vatipää maksaa jostakin rivarikolmiosta 280 tonnia?
Johan sillä rahalla saa upouuden omakotitalon, jonka jokaisen laatan ja kaapioven värit saa päättää aivan itse. Pihaankin mahtuu vaikka neljä autoa..
Yllättävän moni, mitä asuntojen hintoja ja kauppaa on tässä seurannut. Itse en ostaisi, vaan pohdin asumisoikeusasuntoa pääkaupunkiseudulta, joka olisi ollut periaatteessa ihan järkevän hintaista asumista. Sijainti oli tässä tapauksessa Pakkala ja siellä hyvä sijainti (eli ei siis kehyskunta) ja väitän ettei sinne rakennuta itse Jeesuskaan pientä omakototaloa tuohon hintaan. Johonkin Tuusulaan voi juuri ja juuri kunnan tontille onnistua. Tontti maksaa sielläkin.
Sijainti oli tässä tapauksessa Pakkala ja siellä hyvä sijainti (eli ei siis kehyskunta) ja väitän ettei sinne rakennuta itse Jeesuskaan pientä omakototaloa tuohon hintaan. Johonkin Tuusulaan voi juuri ja juuri kunnan tontille onnistua. Tontti maksaa sielläkin.
... itse asun 248 m2 rivitalossa joka oli kokoonsa nähden edullinen hankkia, ...
Miten julma vastike tuon kokoisessa osakeasunnossa on? Siis jos muut on pienempiä, niin maksaako tuossa kovinkin kohtuuttomasti vastiketta kuluihin nähden?
Ja kyllä nuo pk seudun asuntojen hinnat on jotain aivan käsittämätöntä. On ne kalliita esim. Jyväskylässäkin, mutta jos 280 tonnilla saa nipinnapin rivarikaksion niin huhhuh. Miten tuolla voi tavallinen palkansaaja ja perheellinen hommata asunnon?
Helsingin hinnat -> Helsingin palkat.
Tuollaisia 30 vuoden mittaisia laskelmia on helppo tehdä - siis teoreettisia sellaisia.
Jos asuntoa vaihtaa muutamaankin kertaan, niin epävarmuustekijöitä tulee melkoinen määrä lisää. Siis nimenomaan asuntoihin liittyviä epävarmuustekijöitä. Laskelma menee melkolailla uusiksi, kun on maksanut pariin kämppään putkiremontin ja kolmanteen ehkä julkisivuremontin. Niihin verrattuna upouuden omakotitalon rakentanut on melko lailla varmemmalla pohjalla.
Entäs sitten inhimillisiin tekijöihin liittyvät uhat? Kaksikymppiselle sellaisetkin tekijät kuin avioero, sairaus jne. vaikuttavat kaukaisilta. Nelikymppisellä tuskin on yhtä kevyt suhtautuminen tuollaisiin riskeihin. Se kerralla rakennettu omakotitalo mennee avioerossa myyntiin, kun kummallakaan osapuolella ei ole varaa maksaa toista pihalle.
Tässä nyt joitakin elementtejä, jotka tekevät omasta asunnosta täysin erilaisen kohteen kuin useimmat muut sijoitusinstrumentit. Asumisuran kannattavuutta ei voi laskea kauppakorkean peruskursseilla saaduista yleisistä opeista.
Siitä voitaneen olla suhteellisen yksimielisiä, että eläkepäiviin mennessä olisi syytä kartuttaa vähintään sen oman asunnon arvoinen omaisuus. Oma asunto kun antaa melkoisesti turvaa eläkkeellä.
Miten julma vastike tuon kokoisessa osakeasunnossa on? Siis jos muut on pienempiä, niin maksaako tuossa kovinkin kohtuuttomasti vastiketta kuluihin nähden?