onko sillä itse lainalla niin suurta merkitystä vaikka teillä laina olisikin, jos suhteutatte lainanhoitokulut suurinpiirtein samanlaisiksi kuin mitä vastaavasta asunnosta joutuisi maksamaan vuokraa? yhtään suuremmassa kaupungissa yhtään suuremmasta asunnosta (lue: yli 100 m2) joutuu maksamaan plus miinus 1000 euroa/kk vuokraa, ja tuolla summalla saa lainaakin hyvin lyhennettyä - ainakin pankkia tyydyttävän määrän, ja varsinkin näillä koroilla. toki siihen tulevat vielä mahdolliset yhtiövastikkeet päälle jos asumismuoto on as oy, mutta eivät ne kahteen pekkaan montaa sataa ole per nenä.
enemmän minua huolestuttaisi se, että maksaisin joka kuukausi jollekin toiselle ihmiselle osan palkastani vuokrana, kuin tieto siitä että minulla olisi vaikka tuo 250ke velkaa. ne ovat edelleen vaan tietty määrä numeroita, jotka lyhenevät ajan kanssa. sillä vuokrarahan hinnalla (suurinpiirtein siis) se lainakin lyhenee, ja joskus se on sitten kuitattu. sama kai tuo, kun joka tapauksessa joutuu asumisesta johonkin suuntaan maksamaan, miksei siis maksaisi itselleen? sitten joskus on palkkiona joko kokonaan/osittain maksettu asunto ja jos alkaa vaikkapa tympimään vanhoilla päivillään suomessa asuminen, niin myy asunnon pois, ottaa voitto-osuutensa puolisonsa kera ja suuntaa muihin maihin asumaan. maailmassa on useita maita, joissa esim. 100000 eurolla pariskunta asuu erittäin komeasti erittäin pitkään. asunnon myymistä voi käyttää myös siihen, jos jostakin muusta syystä tarvitsee rahaa (jos esim. asunnon maksaminen tökkisi vaikka jostakin syystä).
sitäkään asiaa ei voi jättää huomiotta, että jos myöhemmin tarvitsee vaikkapa 25000 euroa johonkin asiaan, niin voi pirauttaa pankkineitokaiselle ja sanoa että haluaa tuon summan rahaa lainaksi, ja asunto toimii vakuutena (kunhan sitä nyt on siis ensin maksanut pienen hetken). usein asuntojen arvo vielä nousee vuosien aikana (jokaikiselle asunnolleni on käynyt näin), joten pelkästään sillä asunnon arvon nousulla voi pystyä nostamaan vaikka tuollaisen 25000 euron lisälainan jos sitä tarvitsee. itse olen toiminut aikoinani muunmuassa tällä tavalla, kun tarvitsin ylimääräistä rahaa. ei tarvittu kuin puhelinsoitto, ja raha tipahti tilille.
jokaisessa asiassa on puolensa. jos keskittyy vain ja ainoastaan siihen negatiiviseen puoleen, eli lainan suuruuteen, korkoihin mitä lainasta vuosien aikana menee ja ylipäänsä ajatukseen että on johonkin suuntaan velkaa, niin sitten asunnon ostaminen ei ole ehkä itselleen se paras ratkaisu. jos taas näkee myös nuo muut positiiviset asiat, huomaakin asunnon ostamisen olevan ihan miellyttävä ratkaisu.
ja tottakai voi aina se paskinkin tilanne tapahtua, eli korot nousevat jyrkästi eikä kykenekään hoitamaan lainaansa kun menetti samalla työpaikkansakin, mutta sellaistahan elämä on. kyllä sen vuokrankin joutuisi maksamaan vaikka se työpaikka lähtisikin alta.