Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Pyysin vaihteeksi itsekkin pankista lainatarjouksen kun yksi asunto oli kiikarissa. Alkuvuodesta olisi herunut lainaa kokeilumielessä n. 230 000€ oikeastaan vain omilla tuloillani laskettuna, mikä on suorastaan käsittämätöntä. Kuka vatipää ottaa tuollaisen lainan keskituloilla. Asunto jäi siis ostamatta. Nyt uusi kierros ja lainaa kysyttiin max. 180 000€ summalle. Perheen bruttotulot keskiluokkaiset, eli tällä hetkellä aika tasan 7000€. Laina olisi kuitenkin irronnut myös nyt, kun vakuudet oli kunnossa.

No sitten se itse asunto. Tiesin heti ilmoituksen ilmestyttyä etuoveen, että kys. asunto tulee menemään alle viikossa yli pyyntihinnan. Näinhän siinä kävikin. Periaatteesta ei tarjottu yli pyyntihinnan, mutta joku muu tarjosi. Tai itse asiassa taisi tulla kahden ostajan kesken kilpailu asunnosta. Jotenkin epäterveeltä tuntuu asuntokauppatilanne nyt. Onneksi ei ole pakko ostaan asuntoa. Asumisoikeusasunnon vastike on yhtä paljon kuussa, kuin mitä vastaavan asunnon ostamisessa menisi korkoihin, vastikkeeseen ja lämmitykseen kuussa. No eihän sitä omaksi saa, mutta on saatana ainakin se putkiremontti nyt tehtynä.

Muutenkin on äärimmäisen vaikea päätös edessä lähipäivinä. Tässä kuussa pääsisi muuttamaan pääkaupunkiseudulle hyvälle sijainnille valmistuvaan isoon ASO-rivarikolmioon, jossa vastike on kuussa alle 720€/kk sis. lämmityksen. Viereen valmistuu vastaavia omistusrivareita, joissa pyynti on 280 000€. Lisäksi niissä on huonommat pintamateriaalit. ASO-kämppään on itse saanut valita kylppärin laatat vapaasti, sekä sama koskee keittiön kaappeja. Mutta saatana, vain YKSI autopaikka ja kahden km säteellä vain yksityisen parkkipirkon piirissä olevia sakkopaikkoja. Kaksi autoa on edelletys, että molemmat perheestä pääsee töihin. Toinen syy on kaavoitus, eli haluaisi jäädä mielummin asumaan nukkuvaan kehyskuntaan, jossa rakenentaan väljemmin. Vaikea päätös.

Pikaista apua asuntolainasopimusongelmassa kaivattaisiin...
...tai en ole varma onko tämä ongelma, mutten ole uskaltanut allekirjoittaa sopimusehtomuutosta.

Eli asuntolainaa ottaessamme, oli yksi ilmainen viitekoron vaihto per vuosi sovittu. Aiemmin yritin vaihtoa, mutta siinä tuli omat ongelmat. Nyt yritin uudelleen ja korko vaihtui Primestä 3kk Euriboriin mukisematta ja sanoivat lähettävänsä paperit myöhemmin allekirjoitettaviksi.

No, paperit tuli, mutten niitä ole vielä allekirjoittanut koska paperissa (Liite velkakirjaan/sopimusehtojen muutos) todetaan, että viitekorko vaihtuu jne koska on seuraava tarkastuspäivä...
...sitten selitetään mitä eri korot tarkoittavat (Euribor, peruskorko, Prime, kiinteäkorko) ja sitten kolmannella sivulla onkin "ylläri" eli seuraava teksti:

"Muutoksesta perittävät kulut: Pankilla on oikeus veloittaa sopimuksen muutoksista ja/tai ennenaikaisesta lyhentämisestä aiheutuneet kulut velallisen ilmoittamalta tililtä, ellei niitä ole maksettu tämän asiakirjan allekirjoittamisen yhteydessä".

Sopimuksessa ei ole mainittu mitään kuluja, vaan vaihdon piti olla ilmainen.
Soitin aspaan, siellä joku täti puhui niin hiljaisella äänellä, etten oikeasti kuullut juuri mitään mitä se sanoi, mutta jotain vaan sopersi että vaihto on ilmainen ja kys. sopimuskohta koskee vain kiinteäkorkoisia lainoja. Kysyin voisinko saada uuden sopimuksen ilman tätä kohtaa kun tämä ei kerran koske millään tavalla lainaamme, mutta sitten sanoi että jättää soittopyynnön konttoriin ja sieltä otetaan yhteyttä.

Mutta allekirjoittaisitko sinä tuollaisen muutossopimuksen? Miten tuo kohta pitäisi oikeasti tulkita? Jos maksan koko lainan pois vaikka vuosi sopparin allekirjoittamisen jälkeen, niin joudunko korvaamaan tuon kohdan perusteella pankin korkotulomenetykset?

Yritetäänkö tässä nyt ronkkia sopimusehtoja uuteen kuosiin ja viilata asiakasta linssiin, vai luenko väärin tuota kohtaa?

Ehkä olen erilainen nuori (tai keski-ikäinen) mutta omasta mielesäni 230000€ asuntolaina ilman omarahoitusosuutta lyhennettynä yhden keskituloisen palkalla, on vähintäänkin riskaabelia. Ellei jopa arveluttavaa. Riippuu toki vähän siitäkin mihin rahat laittaa.

Ehkä olen erilainen nuori (tai keski-ikäinen) mutta omasta mielesäni 230000€ asuntolaina ilman omarahoitusosuutta lyhennettynä yhden keskituloisen palkalla, on vähintäänkin riskaabelia. Ellei jopa arveluttavaa. Riippuu toki vähän siitäkin mihin rahat laittaa.

Ja jos ei ole yh, niin tarvitseeko yksi ihminen tuon hintaista kämppää? Vai onko ne asunnot jo noin kalliita pk-seudulla...

Suosittelisin kaikille lainaa ottaville omien laskelmien tekemistä. Mm. miten se maksukyky riittää korkojen noustessa tai jos on kiinteä tasaerä lyhennysmuotona, niin riittääkö se erä jossain vaiheessa edes korkoihin. Mekin ois saatu pankista mielestäni käsittömän suuri summa lainaa nettotuloihin nähden ja joissakin pankeissa tiskitädit joutuu tulostaa 20 sivua sopimusta (kaikki maksuerät paperilla), jos kysyt miten korot vaikuttaa lyhennyksiin...

Ja minä kohta. Tosin on tossa vähän puskuria kerrytetty osakepuolelle. Ei muuten arvaisi moiseen lähteä...

Ja minä. Paitsi että tuolla nyt ei saa kun osan meidän kämpästä, eli lainaa on enemmän. Helsinki on ihana.

Ja loppuun kysymys: Joskus aikoinaan leikin netistä löytyvällä lainalaskurilla, jossa näki todella näppärästi eri lyhennyksillä ja laina-ajoilla kuinka paljon korkoja tulee maksuun laina-aikana. Nyt olen koittanut googletella ja etsinyt pankkien sivuilta. Ei millään löydy laskuria mikä laskisi korkokertymää. Olisiko jollain heittää linkkiä? (aika vänkää, että pankkien laskurit ei tätä laske. Puhdasta sattumaa? ;))
hypo.fi -> laskurit

Onko suosituksia hyvään ja edukkaaseen välitysfirmaan Turun suunnalta, täytyis kaksio saada myytyä? Minkä suuruisia prosentteja tällä hetkellä välittäjät ottaa?
Miksi ihmeessä et myy itse?!
Helppoa kuin heinän teko. Realistinen hinta, Oikotielle ilmoitus 80eur, kaupan hetkellä valmis lomake kirjakaupasta tai netistä ja pankin täti auttaa ja katsoo että paperit on ok.

Miksi ihmeessä et myy itse?!
Helppoa kuin heinän teko. Realistinen hinta, Oikotielle ilmoitus 80eur, kaupan hetkellä valmis lomake kirjakaupasta tai netistä ja pankin täti auttaa ja katsoo että paperit on ok.

Myin itse kun tutut ostivat :)

Heh, enpä minäkään ihan tuohon lähtisi, en edes puoleen tuosta yksinäni ja ilman omarahoitusosuutta tai isoa puskuria. Mutta kylläpä tuo meilläkin varmaan jonnekin 180-200 k kantturoille tulee menemään. Saisin tietty pienemmälläkin jos purkaisi osakesijoitukset pois. Vaan sittenpä ei olisi sitä puskuria.

Kyllä tuo hirvittää ja jos nyt käy niin, että kaikki budjetit paukkuu niin sitten pitää miettiä että myykö pois koko roskan. Ei noihin seiniin saa rakastuakkaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kilpailuttaminen kannattaa.. lainasumma 248.000€. Nordeasta soitettiin perään ja marginaali 0,55%, tätä ennen Sampo tarjosi 0,65%. Kerran vuodessa saa viitekorkoa vaihtaa ilmaiseksi. Kortit ja tilit tietty ilmaiset. Lainan nostokulu taisi olla 70 euroa ja hoitokulut euron/kk. Ilmaiseksi saa tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä vaikka joka viikko. Säästöpankki, Aktia ja Op sanoivat suoraan etteivät pysty samaan, joten ei tarvinnut minun eikä virkailijan aikaa viedä. Lainaturvaa ja korkokattoa ym. ei tuputettu kun suoraan sanoin etten sellaista halua!

Kilpailuttaminen kannattaa.. lainasumma 248.000€. Nordeasta soitettiin perään ja marginaali 0,55%, tätä ennen Sampo tarjosi 0,65%. Kerran vuodessa saa viitekorkoa vaihtaa ilmaiseksi. Kortit ja tilit tietty ilmaiset. Lainan nostokulu taisi olla 70 euroa ja hoitokulut euron/kk. Ilmaiseksi saa tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä vaikka joka viikko. Säästöpankki, Aktia ja Op sanoivat suoraan etteivät pysty samaan, joten ei tarvinnut minun eikä virkailijan aikaa viedä. Lainaturvaa ja korkokattoa ym. ei tuputettu kun suoraan sanoin etten sellaista halua!

Siis ihan kilpailuttamalla? Eli ei mitään suhteita pankkiin... Mikä kaupunki muuten? Tässä ois hyvät raamit omiin viimehetken neuvotteluihin.

Kaksi edellistä lainaa ollu Sampo Pankissa ja edellinen laina oli jo hyvällä 0,3 marginaalilla, tosin huonommilla kuluilla. Nyt ehdoton ettei kovin paljoa marginaalia nostettais ja hyvin kävi. Nordea halusi sitten vain pistää paremmaksi. :)
Eikä tosiaan mitään suhteita pankkiin, täysin kilpailuttamalla.

E: ja neuvottelemalla :)

Hyvä homma, tuossa sen näkee että sitkeällä asenteella pärjää. Toki marginaaleissa vaikuttaa maksukykykin ja vakuudetkin. Eli ihan yksi yhteen noita ei voi ottaa, mutta suuntaa tuosta Pelleksen tilanteesta hyvin saa. Itse en ole mikään suurituloinen, joten ymmärrän kyllä että se näkyy marginaalissa jonkin verran. Itse olen tyytyväinen jos 0,65 saan.

Vielä tuli sähköpostia Sampo Pankista..katsovat mielellään lainatarjouksen uudelleen, ettei tarvitse pankkia vaihtaa. :)
Laina on suht iso tuloihin nähden, takaajia 2 joilla kiinnitykset yht. 50 000€. Tulot mulla 45-50t€ vuosi ja vaimolla reilu 20t€, nämä siis bruttoja.
Mielummin kuitenkin maksetaan omaa kotia vaikka sata vuotta, kun mennään lasten kanssa esim. kerrostaloon. Lyhennykset alkavat kun talo valmistuu, siihen asti maksetaan korkoja. Talo tulee yläkerta varauksella ja viimeistään kesällä 2012 rakennetaan yläkerta valmiiksi omalla työllä, saa sitten hiukan voittoa kun myy pois.

Yllätyin kyllä itsekkin että näin hyviä ehtoja tarjotaan.

On kyl (kumman) hyvä tarjous, mulla itellä lainaa paljonkin alle puolet tuosta, vanha laina ja marginaali 0.3. No muijalle yritettiin kilpailuttaa 135ke lainaa(osti puolet mun kämpästä), paras oli 0.6 ja silä kuitenkin vuositulot 40-45ke...isoja eroja tuntuu olevan. Ai niin, takauksena omaisuutta et ei siitäkään pitäs olla kiinni.

Otin oman asuntolainani muutama vuosi sitten tietämättä asioista oikeastaan mitään (en tosin vieläkään tiedä), ja otin suunnilleen ensimmäisen lainatarjouksen minkä sain, ja pankiksi valikoitui Sampo. Onko enää mahdollisuutta vaihtaa lainaa toiseen pankkiin, eli kokeilla kilpailuttaa lainaa? Huomasin että mulla on lainaturvakin, onko mahdollista saada sitä pois? Marginaali näyttää oleva 0,75%.

Laina on alunperin otettu molempien tulot huomioiden, mutta vaimo on viimeiset vuodet ollut kotiäitinä, ja maksan lainaa yksin. Tulot hiukan reilu 40k. Laina-asunto on vuokralla, joten se maksaa itseään takaisin aika näppärästi toistaiseksi, mutta jos lainan kilpailuttaminen vielä olisi mahdollista, niin varmaan saisi hiukan säästöä aikaiseksi.

On kyl (kumman) hyvä tarjous, mulla itellä lainaa paljonkin alle puolet tuosta, vanha laina ja marginaali 0.3. No muijalle yritettiin kilpailuttaa 135ke lainaa(osti puolet mun kämpästä), paras oli 0.6 ja silä kuitenkin vuositulot 40-45ke...isoja eroja tuntuu olevan. Ai niin, takauksena omaisuutta et ei siitäkään pitäs olla kiinni.

Joo yllätyin positiivisesti että noin hyvä tarjous saatiin ja vielä Sampo haluaa tarkistaa tarjouksen uudestaan. Tarkistin edellisen lainan marginaalin, olikin 2,8%. Sanoin jo mennessä että hirveästi ei ruveta sit mitään nosteleen...eihän.. :D

Vielä tuli sähköpostia Sampo Pankista..katsovat mielellään lainatarjouksen uudelleen, ettei tarvitse pankkia vaihtaa. :)
Laina on suht iso tuloihin nähden, takaajia 2 joilla kiinnitykset yht. 50 000€. Tulot mulla 45-50t€ vuosi ja vaimolla reilu 20t€, nämä siis bruttoja.
Mielummin kuitenkin maksetaan omaa kotia vaikka sata vuotta, kun mennään lasten kanssa esim. kerrostaloon. Lyhennykset alkavat kun talo valmistuu, siihen asti maksetaan korkoja. Talo tulee yläkerta varauksella ja viimeistään kesällä 2012 rakennetaan yläkerta valmiiksi omalla työllä, saa sitten hiukan voittoa kun myy pois.

Yllätyin kyllä itsekkin että näin hyviä ehtoja tarjotaan.

No ei me päästä edes ihan noihin teidä tuloihin. Säästöjä osakkeiden muodossa merkittävästi lainamäärään nähden. Ei siis todellakaan koko lainamäärää tai mitään sellaista, mutta isolla prosentilla kuitenkin. Joten puskuria löytyy, muuten ei ikinä voisi kuvitellakkaan jotain 150-180 k lainaa ottavansa.

Katotaan nyt mihin päästään. Tuossa talvella tuo tulee ajankohtaiseksi kun pitää alkaa lainaa nostamaan. Lainalupaus on taskussa, loput yksityiskohdat hiotaan kuukautta aikaisemmin kun lainahanalla pitää käydä, eli käytännössä tammikuussa. Tuohon asti mennään käteisellä. Talopaketti siis tulee viikolla 7 ja se nyt on senverran iso määrä euroja, että mennään käteiskasan yli heittämällä.

Kysytään täällä kun en muutakaan ketjua keksi. Havittelemani kämpän isännöitsijäntodistuksessa mainitaan että "PTS" tehty viime vuonna. Kyse on siis taloyhtiöiltä nykyään vaadittavalta pitkän tähtäimen suunnitelmasta ja taloyhtiön hallituksen tiedonantovelvollisuudesta. Voiko isännöitsijältä kysyä tuon PTS:n sisällöstä tarkemmin, vai saako sitä luovuttaa muille kuin taloyhtiön osakkaille? Kiinnostaisi siis tietää mitä korjaustöitä on suunnitteilla, kun pelkästä isännöitsijäntodistuksesta ei moista selviä.

Suositut

Back
Ylös Bottom