DieHard
Banned
Viimeisiä vänkäyksiä ei todellakaan ole enää jaksanut edes lukea, tuntuu kulkevan yhtä rataa että Pauliina puolustaa viralliseen kantaan perustuvia tutkimustuloksia ja pari kolme muuta vänkää vastaan VHH-uskovaisten argumenteilla. Pauliina on niskan päällä esitystapansa ja ainakin näennäisesti uskottavampien linkkien johdosta, mutta virallisiin suosituksiin perustuvia tutkimuksia on myös aika paljon ja nykyään nousujohteisesti kritisoitu. Vaikuttaisi, että niiden taustalla ei olekaan nykytietämyksen mukaan riittävän pätevää tutkimusaineistoa ja monet ravintoainesuositukset perustuvat jopa vain yleiseen tapaan syödä ja saada ravintoa, jonka mukaisesti siitä keskimäärin on tehty virallinen suositus.
Mitäköhän ihmeen vhh-uskovaista ? Oikeasti haloo, miksei koskaan puhuta virallissuositususkovaisista ? Mun mielestä se on enemmän sitä uskovaisten touhua. Se, että sä itse katot mikä sulle sopii etkä annan valtion byrokraatin tehdä sitä sun puolesta ei todellakaan ole mitään uskovaisuutta. :D
Jos mulle sopii ja suurimmalle osalla suomalaisista (ylipaino-tilastojen perusteella) voisi suositella kokeiltavaksi vvh:ta, tekeekö se musta jonkun uskovaisen. Ihan oikeasti mä luulin, että tässä kaikki ollaan aikuisia.
Tässäkin ketjussa on esitelty lukuisia tutkimuksia vvh:sta (tosin ei mun toimesta). Mä taas tykkään enemmän puhua omista ja tietämistäni kokemuksista, koska niitä ei tutkimustulokset muuta mihinkään olivat ne sitten suuntaan tai toiseen.
Insuliinista ei sen enempää, vaikka tärkkelys onkin ihmiskehossa kaikkein nopeiten verensokeria heilauttava ainesosa, mutta gluteiinin vaikutuksesta ihmiselimistöön kertyy jatkuvasti enemmän negatiivispainotteisia tutkimustuloksia. Hiilihydraattia kyllä saa syötyä ilmankin viljatuotteita.
Miksei, koska insuliinia aletaan koko ajan enemmän ja enemmän syyttämään lihoamisesta!
Viljatuotteita ei pysty asiallisesti kyllä puolustamaan niiden ravintopitoisuuden vuoksi, koska ne eivät todellakaan sisällä runsaasti ravintoaineita laskettuna energiamäärää kohden /100g, ei edes kuitua verrattuna mm. kasviksiin ja marjoihin.
Täysin samaa mieltä!
Jep jep. Tällainen keskustelu on hyödytöntä, ellei sitten tarkoituksena ole puhua omista kokemuksista. Omat kokemukset eivät korvaa tutkimuksia.
Tässä täytyy olla hieman eri mieltä. Olemme kuitenkin yksilöitä, joten omat kokemukset voivat toki oli eri kuin tutkimustulokset. Esimerkiksi hiilarisietoisuus on ihna eri luokkaa eri ihmisillä.
Sinäpä sen sanoit . Eli nyt niitä lähteitä kehiin, tähän mennessä olet vaan ilmoittanut oman mielipiteesi verensokerin ja insuliinitasojen liiallisesta noususta n kertaa, ilman mitään oikeita perusteita. Minua mielipiteesi eivät vakuuta pätkääkään. Mielipiteet pysyvät mielipiteinä, kunnes esitetään jotakin oikeaa, luotettavaa faktatietoa mielipiteiden taakse.
Mihin sä kaipaat nyt lähteitä ?
En mä voi pysty sanomaan minkään tutkimuksen avulla miten joku ruisleipä nostaa PEKKA A:n & PEKKA B:n verensokeria tai insuliinitasoja. Sen pystyy sanomaan vaan siihen tarkoitetut mittarit. Etkä sinäkään, me olemme yksilöitä.
Verensokeri mittaukset toistettuna ovat sitten valehtelemattomia, eivät kenenkään mielipiteitä.
Mulle jää nyt erittäin hämäräksi se mihin haet perusteluita/tutkimuksia ? Siihenkö, että hiilarit nostavat verensokeria/insuliinitasoja ? :D
VHH on lyhenne sanoista vähähiilihydraattinen ruokavalio. Tietääkseni ei ole mitään yleisesti hyväksyttyä määritelmää sille, paljonko hiilareita saa olla jotta ruokavaliosta voi käyttää määritelmää VHH.
Ihan oikeasti koita nyt hyväksyä jo, että oot itekkin vhh:lla. Toi alkaa mennä jo lapselliseksi! ;)
Jos luet tähän ketjuun kirjoittamani kommentit uudelleen ajatuksella läpi, huomaat että niiltä ei mene pohja sillä, että en itsekään syö suositusten mukaista määrää hiilareita. En ole missään vaiheessa sanonut, että hiilareiden vähentäminen olisi pahasta tai epäterveellistä. Eikä minulla ole mitään sitä vastaan, että ihmiset vähentävät hiilareita ruokavaliostaan, päinvastoin monelle se sopii ja on varsinkin laihduttaessa oikein hyvä keino. Olen kritisoinut sitä, että perunasta ja täysjyväviljatuotteista on tehty niin iso peikko ilman mitään oikeita perusteluita. En ole myöskään sitä mieltä että voi olisi terveellistä paljon käytettynä. Ja mielestäni ihmiset eivät liho vääränlaisten suositusten takia, virallisia suosituksia noudattaen pysyy oikein hyvin normaalipainoisena.
On vaan todella huvittavaa, että itse hiilareita rajoittava (ja ilmeisesti niiden haitat huomaava) suosittelee niitä muille ravintosuositusten mukaisesti.
Miten niin ilman perusteita ? Sä et vaan tunnu jostain syystä hyväksyvän sitä faktaa, että ne korottavat verensokeria nopeasti.
Voit ihan itse etsiä tuotteiden GI ja laskea vielä GK. Jos et vieläkään vakuutu, ota verensokerimittari käteen ja katso miten ne vaikuttavat sinuun. En mä pysty mitään LÄHDETTÄ antamaan siitä miten ne vaikuttavat juuri sinuun.
Yleisellä tasolla taas EI ole järkevää syödä hiilareita yli oman siedon, tämä sieto on yksilöllinen. En minä pysty antamaan lähdettä siitä mikä on kenenkään yksilön oma sietokyky.
Liian korkeiden insuliiniintasojen haitoista taas löytää materiaalia kyllä ja olenkin hämmästynyt ettei monet täällä edes tiedä siitä.
En nyt tiedä mikä teille kelpaa sitten lähteeksi, mutta pistetään vaikka Tiede-lehdestä,
Insuliini vanhentaa uudella tavalla
http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=3279
Mä en kyllä ymmärrä miksi mun pitää etsiä aikuiselle ihmiselle lähteitä liian insuliinin vaaroista kun niitä löytää aika helposti jos itse viitsii vähänkin vilkasta.
Muutenkin jos muistat MIKÄ oli se varastoiva ja mikä purkava hormooni siellä kehossa niin lihoaminenkin voisi alkaa avautua sitä kautta! :D
Minulle on aivan sama määritteletkö oman ruokavalioni VHH:ksi vai et. Itse en koe sitä VHH:ksi, koska:
- En rajoita hiilihydraattien syöntiä millään tavalla, syön siis aivan vapautuneesti mm. leipää, puuroa, perunaa, riisiä ja pastaa sen verran kun hyvältä tuntuu. Koska syön paljon kasviksia, reilusti proteiinia ja sopivasti rasvaa, hiilarimäärä vain asettuu tuolle tasolle itsestään. Erityisestä rajoittamisesta ei kuitenkaan ole kyse.
- 40 E% ei vielä ole mielestäni vähän.
Mitä ihmettä. Mähän en sitä määrittele.
Kato nyt vaikka wikipediaan, aika turhauttavaa kun et viitsi edes tuota määrä tutustua aiheeseen josta väittelet.
Zone-ruokavaliota harrastelet.
Vieläkin jaksat selitellä asiasta! :D Pauliina, noinhan se hiilareiden rajoittaminen just toimii. Katotaan ensiksi mikä on se oma sietokyky, sen jälkeen lisätään protskujen ja lähinnä rasvojen määrää. Rasvahan toimii pääasiallisena energianlähteenä.