Antti Heikkilän TV-haastattelu!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wallace
  • Aloitettu Aloitettu
Viimeisiä vänkäyksiä ei todellakaan ole enää jaksanut edes lukea, tuntuu kulkevan yhtä rataa että Pauliina puolustaa viralliseen kantaan perustuvia tutkimustuloksia ja pari kolme muuta vänkää vastaan VHH-uskovaisten argumenteilla. Pauliina on niskan päällä esitystapansa ja ainakin näennäisesti uskottavampien linkkien johdosta, mutta virallisiin suosituksiin perustuvia tutkimuksia on myös aika paljon ja nykyään nousujohteisesti kritisoitu. Vaikuttaisi, että niiden taustalla ei olekaan nykytietämyksen mukaan riittävän pätevää tutkimusaineistoa ja monet ravintoainesuositukset perustuvat jopa vain yleiseen tapaan syödä ja saada ravintoa, jonka mukaisesti siitä keskimäärin on tehty virallinen suositus.

Mitäköhän ihmeen vhh-uskovaista ? Oikeasti haloo, miksei koskaan puhuta virallissuositususkovaisista ? Mun mielestä se on enemmän sitä uskovaisten touhua. Se, että sä itse katot mikä sulle sopii etkä annan valtion byrokraatin tehdä sitä sun puolesta ei todellakaan ole mitään uskovaisuutta. :D

Jos mulle sopii ja suurimmalle osalla suomalaisista (ylipaino-tilastojen perusteella) voisi suositella kokeiltavaksi vvh:ta, tekeekö se musta jonkun uskovaisen. Ihan oikeasti mä luulin, että tässä kaikki ollaan aikuisia.

Tässäkin ketjussa on esitelty lukuisia tutkimuksia vvh:sta (tosin ei mun toimesta). Mä taas tykkään enemmän puhua omista ja tietämistäni kokemuksista, koska niitä ei tutkimustulokset muuta mihinkään olivat ne sitten suuntaan tai toiseen.

Insuliinista ei sen enempää, vaikka tärkkelys onkin ihmiskehossa kaikkein nopeiten verensokeria heilauttava ainesosa, mutta gluteiinin vaikutuksesta ihmiselimistöön kertyy jatkuvasti enemmän negatiivispainotteisia tutkimustuloksia. Hiilihydraattia kyllä saa syötyä ilmankin viljatuotteita.

Miksei, koska insuliinia aletaan koko ajan enemmän ja enemmän syyttämään lihoamisesta! :)

Viljatuotteita ei pysty asiallisesti kyllä puolustamaan niiden ravintopitoisuuden vuoksi, koska ne eivät todellakaan sisällä runsaasti ravintoaineita laskettuna energiamäärää kohden /100g, ei edes kuitua verrattuna mm. kasviksiin ja marjoihin.

Täysin samaa mieltä!

Jep jep. Tällainen keskustelu on hyödytöntä, ellei sitten tarkoituksena ole puhua omista kokemuksista. Omat kokemukset eivät korvaa tutkimuksia.

Tässä täytyy olla hieman eri mieltä. Olemme kuitenkin yksilöitä, joten omat kokemukset voivat toki oli eri kuin tutkimustulokset. Esimerkiksi hiilarisietoisuus on ihna eri luokkaa eri ihmisillä.

Sinäpä sen sanoit . Eli nyt niitä lähteitä kehiin, tähän mennessä olet vaan ilmoittanut oman mielipiteesi verensokerin ja insuliinitasojen liiallisesta noususta n kertaa, ilman mitään oikeita perusteita. Minua mielipiteesi eivät vakuuta pätkääkään. Mielipiteet pysyvät mielipiteinä, kunnes esitetään jotakin oikeaa, luotettavaa faktatietoa mielipiteiden taakse.

Mihin sä kaipaat nyt lähteitä ?

En mä voi pysty sanomaan minkään tutkimuksen avulla miten joku ruisleipä nostaa PEKKA A:n & PEKKA B:n verensokeria tai insuliinitasoja. Sen pystyy sanomaan vaan siihen tarkoitetut mittarit. Etkä sinäkään, me olemme yksilöitä.

Verensokeri mittaukset toistettuna ovat sitten valehtelemattomia, eivät kenenkään mielipiteitä.

Mulle jää nyt erittäin hämäräksi se mihin haet perusteluita/tutkimuksia ? Siihenkö, että hiilarit nostavat verensokeria/insuliinitasoja ? :D

VHH on lyhenne sanoista vähähiilihydraattinen ruokavalio. Tietääkseni ei ole mitään yleisesti hyväksyttyä määritelmää sille, paljonko hiilareita saa olla jotta ruokavaliosta voi käyttää määritelmää VHH.

Ihan oikeasti koita nyt hyväksyä jo, että oot itekkin vhh:lla. Toi alkaa mennä jo lapselliseksi! ;)

Jos luet tähän ketjuun kirjoittamani kommentit uudelleen ajatuksella läpi, huomaat että niiltä ei mene pohja sillä, että en itsekään syö suositusten mukaista määrää hiilareita. En ole missään vaiheessa sanonut, että hiilareiden vähentäminen olisi pahasta tai epäterveellistä. Eikä minulla ole mitään sitä vastaan, että ihmiset vähentävät hiilareita ruokavaliostaan, päinvastoin monelle se sopii ja on varsinkin laihduttaessa oikein hyvä keino. Olen kritisoinut sitä, että perunasta ja täysjyväviljatuotteista on tehty niin iso peikko ilman mitään oikeita perusteluita. En ole myöskään sitä mieltä että voi olisi terveellistä paljon käytettynä. Ja mielestäni ihmiset eivät liho vääränlaisten suositusten takia, virallisia suosituksia noudattaen pysyy oikein hyvin normaalipainoisena.

On vaan todella huvittavaa, että itse hiilareita rajoittava (ja ilmeisesti niiden haitat huomaava) suosittelee niitä muille ravintosuositusten mukaisesti.

Miten niin ilman perusteita ? Sä et vaan tunnu jostain syystä hyväksyvän sitä faktaa, että ne korottavat verensokeria nopeasti.

Voit ihan itse etsiä tuotteiden GI ja laskea vielä GK. Jos et vieläkään vakuutu, ota verensokerimittari käteen ja katso miten ne vaikuttavat sinuun. En mä pysty mitään LÄHDETTÄ antamaan siitä miten ne vaikuttavat juuri sinuun.

Yleisellä tasolla taas EI ole järkevää syödä hiilareita yli oman siedon, tämä sieto on yksilöllinen. En minä pysty antamaan lähdettä siitä mikä on kenenkään yksilön oma sietokyky.

Liian korkeiden insuliiniintasojen haitoista taas löytää materiaalia kyllä ja olenkin hämmästynyt ettei monet täällä edes tiedä siitä.

En nyt tiedä mikä teille kelpaa sitten lähteeksi, mutta pistetään vaikka Tiede-lehdestä,

Insuliini vanhentaa uudella tavalla
http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=3279

Mä en kyllä ymmärrä miksi mun pitää etsiä aikuiselle ihmiselle lähteitä liian insuliinin vaaroista kun niitä löytää aika helposti jos itse viitsii vähänkin vilkasta.

Muutenkin jos muistat MIKÄ oli se varastoiva ja mikä purkava hormooni siellä kehossa niin lihoaminenkin voisi alkaa avautua sitä kautta! :D

Minulle on aivan sama määritteletkö oman ruokavalioni VHH:ksi vai et. Itse en koe sitä VHH:ksi, koska:
- En rajoita hiilihydraattien syöntiä millään tavalla, syön siis aivan vapautuneesti mm. leipää, puuroa, perunaa, riisiä ja pastaa sen verran kun hyvältä tuntuu. Koska syön paljon kasviksia, reilusti proteiinia ja sopivasti rasvaa, hiilarimäärä vain asettuu tuolle tasolle itsestään. Erityisestä rajoittamisesta ei kuitenkaan ole kyse.
- 40 E% ei vielä ole mielestäni vähän.

Mitä ihmettä. Mähän en sitä määrittele.

Kato nyt vaikka wikipediaan, aika turhauttavaa kun et viitsi edes tuota määrä tutustua aiheeseen josta väittelet.

Zone-ruokavaliota harrastelet.

Vieläkin jaksat selitellä asiasta! :D Pauliina, noinhan se hiilareiden rajoittaminen just toimii. Katotaan ensiksi mikä on se oma sietokyky, sen jälkeen lisätään protskujen ja lähinnä rasvojen määrää. Rasvahan toimii pääasiallisena energianlähteenä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Palatakseni aiheeseen "viljat aiheuttavat riippuvuutta" niin nyt työn alla oleva "oppikirjani" 'Vaaralliset viljat' toteaa seuraavaa:
"Gluteeniviljoista tavattavat sulamattomat proteiinit tai peptidit omaavat morfiinin tapaisia ominaisuuksia ja muodostuvat voimakkaiksi huumeiksi verenkiertoon päästyään. Ne joilla on näistä ruoista suurin riski, kokevat usein eräänlaista riippuvuutta, jonka aiheuttavat näiden eksonfiinien tuomat mukavat tunteet. Tässäpä lienee alkuperä nimitykselle "lohturuoka" "

Tämmöseen kyllä näkisin kuuluvan jo jotain tutkimuslähteitä... sen verran paksulta kuulostaa.

DieHard, MC Aropupu ja muut VHH-fanaatikot skuge yrittäkää oikeasti nostaa argumnetointinne samalle tasolle jossa pystytte antamaan argumenteillenne muutakin laajemman tarkastelun kestävää tukea kuin epämääräisiä, eritoten ristiriitaisia lainauksia ja mielipiteitä ilman tietoa. Perustuuko argumentointinne vain omiin mielipiteisiin, kokemukseen ja fanaattisuuteen ilman todellista tutkimuspohjaa. Tuossa ei ole mitään pahaa sillä Ihminenhän ja tarvittaessa kokonainen valtio kyetään aivopesemään käytännössä melkein mihin tahansa ja kun on kerran saatu pestyä on muunlaisen näkökannan avoin tarkasteleminen on kovin hankalaa ja siinä ei yleensä mitkään perustelut auta. Laput silmillä eteenpäin siis.

Sulla on muutama ongelma tässä.

Ensinnäkin, et tarkenna yhtään ainutta kysymystä mihin haluaisit vastauksen ?

Toiseks,i niputat kaikki VHH-ihmiset samaan nippuun ?

Kolmannenksi, ei todellakaan ole fanaattista noudattaa ruokavaliota joka itselle sopii, on paljon fanaattisempaa noudattaa ruokavaliota, jonka väitetään sopivan kaikille! :D

Mm pari kommenttia hieman mielestäni höpö höpö argumentteihin...siis lähtemättä nyt syvällisemmin keskustelemaan mm. Insuliinin toimintamekanismeista tai eri ruoka-aineiden ravintojakaumasta olisi hyvä pohtia kuinka paljon mielestäni vähintään hataralla pohjalla on perustelut asianne tueksi

En ymmärrä miksi edes kyselet VHH:sta jos et halua puhua insuliinista, siihen kaikki kuitenkin kulminoituu ?

Ruoka-aine suosituksista:
Ruoka-ainesuosituksen tarkoitus (Niin kuin Pauliina mainitseekin) ei ole olla se de facto tasan jokaiselle ihmiselle vaan on näkemys tämän hetken tietämyksen mukaisesta keskimääräisestä ruokainesuosituksesta kansalaisille. Ymmärrykseni mukaan mm. Suomen valtiolle on ensiarvoisen tärkeää se kuinka kauan ja kuinka terveinä ihmiset täällä töitä kykenevät tekemään, se on paljon tärkeämpää kuin se ohjataanko kansalaiset kotimaisen viljan käyttöön.

Kenties annat mulle lähteen missä pystytään todistamaan se, että suomalaisten keskimääräinen hiilarisaanti pitäisi olla tolla tasolla kun yleiset ravintosuositukset sanoo ?

Kaikki me tiedämme mitkä ovat ihmisille välttämättömiä ravinteita, proteiinit&rasvat. Näiden saanti on turvattava. Se mikä sitten jää yksilön arvoitavaksi on nimenomaan se hiilareiden määrä.

Olen itse puuhailut kehonrakennuksen parissa n. 20 vuotta ja Kehoilussa on lauteillakin tullut lähimenneisyydessä käytyä. Nuorempana sitä oli piiikuisen kapeakateisempi kuin nykyään. Minulle itselleni on valjennut, että ihminen ei missään tapauksessa ole kone vaan fyysis-psyykkinen kokonaisuus. Jotkut rakastavat tiukkaa kontrollia ruuan ja ruoka-aineiden suhteen ja saavat hyvän olon tunnetta siitä hifistelystä ja viilauksesta. Se sopii näille yksilöille, pää pysyy kunnossa ja kroppa toimii hyvin kunhan saa hifistellä ja viilata, fanaattisuutta? Kenties?? Erästä ystäväni valmistautumista sivusta seurasin tämän syksyn kisoihin. Ihan Hel...tin moista pilkunviilausta ja säätämistä ja tressiä, mutta se on osa hänen persoonaansa ja toimi, sillä tuli se kultainen pytty kotio, mutta aina ei ole mennyt yhtä hienosti.
Minulla itselläni taas toimii tässä hieman laveampi pensseli. Syön vapaammin, mutta puhdasta perusruokaa (tietysti joskus Pitza tai jäätelö menee myös). Minulle tämä on se optimi (Tiedoksi että kokeiltu on kaikenlaista ajanmittaan) sillä olo on hyvä ja treenit kulkee jne. Jos rupeaisin vääntämään kääntämään ja hifistelemään ruoka-aineilla tulisin vain turhan tressaantuneeksi, josta mm. kortisolitasot pepuilleen, aineenvaihdunta sekaisin ja treenitehot laskuun. Tämä siis minulle se paras tie.

Olen samaa mieltä. Enkä ole missään sanonut, että kenenkään tarvitsisi rajoittaa hiilareita jos niistä ei aiheudu ongelmia, mutta heti kun ylipaino tai joku muu liian insuliinin mahdollisti aiheuttama tauti uhkaa kannattaa ihmeessä kokeilla rajoittaa hiilihydraatteja.

Pointti on siinä, että niitä hiilarimääriä on järkevämpi viilata sieltä alhaalta ylöspäin. Ei ole siis ekana lihota älyttömästi ja sitten vasta laihduttaa. On kehonrakentajankin kannalta järkevämpää pitää painonnousu maltillisena ja parantaa insuliiniherkkyyttä aina välillä hiilarittomille jaksoilla.

Eli kaiken kaikkiaan Ihminen on yksilö ja niin hiton useat asiat vaikuttavat kokonaisuuteen. Jotkut menee VHH-metodilla tai karppaa ja se sopii heille ok, Hyvä niin menestystä ja silleen... Mutta se ei ole se ainut oikea tie eikä tosiaankaan millään tavalla todistetusti tie autuuteen.

Aivan.

Vhh-metodi ja karppaus on sama asia, joten herää kysymys kuinka hyvin edes tunnet asiaa josta puhut kovasti! ;)

Kerro ihmeessä muuten mihin haluat todisteita ?

Eiköhän nämä aiheet ole jo vängätty. Voin antaa teille uuden aiheen, miettikää vaikka ihmiselle optimaalista rasvahappojakaumaa ! Paukku vetää tutkimukset virallisesta suosituksesta ja "vhh fanaatikot" huutavat voita. Mulla on oikeavastaus päässä piilossa voin tulla sen joskus kertomaan, kun olette ensin siitä parikyt sivua vängännyt.

Juu, margariinin syöjät eivät tietenkään ole fanaatikkoja! NE OVAT NE VOI-tyypit!

Ei voi oikeasti kun nauraa miten kauas on menty...

Joskus aikoinaan tuli radiosta (yle?) A. Heikkilän ja jonkun toisen miehen haastattelu. Aiheena oli tietenkin ruokavalio. Tämä toinen mies puhui hiilareiden puelesta.

Aikansa siinä väännettyään ja päästyään asiaan, haastattelija kysyi haastateltavien mielipidettä sopivasta hiilarimäärästä ruokavaliosta. Ei siinä herrojen välillä ollut kuin 5 prosenttiyksikön ero, muistaakseni Heikkilä sanoin 45 ja tämä toinen herra 50% (voi olla jotain muutakin, mutta suuruusluokka tuota). Siitä olivat yksimielisiä että hiilarit terveellisimpiä kokojyvätuottteista ja kasviksista. Valkoinen jauho ja sokeri se jota pitäisi välttää.

En mene väittämään etteikö olisi totta, mutta aika oudolta kuullostaisi Heikkilän suusta! :D

Muistaakseni Heikkilä jossain suositteli tyylin 70g hiilareita päivässä. En nyt muista oliko tämä pysyvä määrä vai väliaikainen.

Eipä Heikkilän sanomisilla ole hirveästi merkitystä meikäläisen ruokavalioon...

Ei kerennyt editoida joten pistetään nyt tähän,

Yleensä kaikki VHH-vastustajat kuuluvat nimenomaan siihen sakkiin jotka kestävät hiilareita hyvin tai vastaavasti liikkuvat tarpeellisen määrän polttaakseen suuren osan syömistään hiilareista. Ihan aiheesta tälläinen ihminen ajatteleekin, että "miksi hiilihydraatteja muka pitäisi rajoittaa?" kun itselle tai tuttavapiirille ei niistä haittaa ole näkynyt. Kannattaa kuitenkin muistaa, että olemme yksilöitä ja on paljon järkevämpi viilata hiilarit paikoilleen alhaalta ylöspäin kuin alottaa tapista ja vasta sairauksien diagnosoinnin jälkeen miettiä uudestaan.

Sokeripommi tikittää piilossa

Yhdysvaltain uusi suositus sallii vain 6–9 sokeripalaa päivässä

http://www.hs.fi/juttusarja/hyvinvointi/artikkeli/Sokeripommi+tikittää+piilossa/1135249636010

Ehdottomasti oikea suunta, vielä kun aletaan puhumaan kaikkien nopeiden hiilareiden (muuttuvat kuitenkin sokereiksi kehossa) rajoittamisista niin ollaan taas lähempänä oikeaa suuntaa!

Jos muuten haluat suojautua piilosokerilta, helpoiten se onnistuu hiilihydraatteja rajoittamalla! :)

Kyllä sitä lukihäiriötä pukkaa siellä päässä, ei täällä . Sokeriquote oli Punttisen.

Juu, kyllä minä sen ymmärsin, että olit tahallasi ripotellut meidän molempien kommentteja sekaisin ja sitten vastasit sujuvasti näihin yhdellä hengenvedolla. Annoin vain palautetta epämääräisestä vastauksestasi yhtä epämääräisesti.:D

Itse asiassa ravitsemussuosituksissa sanotaan, että "Ravitsemussuositukset on laadittu väestötasolle terveille, kohtalaisesti liikkuville ihmisille. Ne sopivat sellaisenaan myös tyypin 2 diabeetikoille ja henkilöille, joilla verenpaine tai veren rasva-arvot ovat koholla. Ne soveltuvat vain varauksellisesti yksilöiden ruoankäytön tai ravitsemustilan arviointiin ja ravitsemusneuvontaan, koska yksilöiden ravinnon tarpeen vaihtelut ovat suuret."
Sepä se, miksi tehdään valtaisia taulukoita ja ohjeistuksia kun tämä kerran tiedostetaan. Näihin suosituksiin sitten pohjataan kuitenkin kaikkien ravitsemussuositukset ilman mutinoita. Mitä tulee tuohon D2 soveltuvuuteen … suosituksen taulukosta, mies ikäryhmässä 31 – 60v energian tarve 2490 kcal edellyttäisi hiilihydraatteja syötävän vuorokaudessa 310 – 370 g. Varmaa on että henkilö pysyy lopun ikänsä lääkityksen ja vielä lisääntyvän sellaisen parissa.

Ravitsemussuosituksesta siepattuja:
Vähärasvaiset ja rasvattomat maitovalmisteet, kasviöljyt ja pehmeät kasvirasvalevitteet
kuuluvat jo useimpien suomalaisten ruokavalioon. Myös kasvisten ja hedelmien
käyttö on lisääntynyt ja suolan käyttö vähentynyt. Juustojen ja jogurtin kulutus
on kasvanut, sen sijaan maidon käyttö sellaisenaan on vähentynyt, mutta vakiintunut.
Viljavalmisteista erityisesti ruisleivän kulutus on kääntymässä kasvuun. Perunan kulutuksessa
ei ole viime vuosina tapahtunut muutoksia. Lihan kulutus on noussut lähinnä
siipikarjan lihan lisääntyneen käytön seurauksena. Kalan kulutus on pysynyt ennallaan.
Makeisia syödään aiempaa enemmän.
Erilaisten juomien käyttö on lisääntynyt runsaasti viime vuosien aikana. Sokeroituja
mehuja ja virvoitusjuomia käytetään entistä enemmän
................
Ruokatottumusten muutokset heijastuvat ravinnonsaantiin siten, että energian
saanti on vähentynyt ja hiilihydraattien osuus energian saannista sekä kuidun saanti
on suosituksia alhaisempi. Kovan rasvan saanti on viime vuosikymmeninä vähentynyt,

Eli ihmiset syövät tämän mukaan vähemmän. Hiilihydraattipitoisten elintarvikkeiden kulutus on lisääntynyt ja samalla kuitenkin saanti on liian vähäistä.
Aikuisten terveys ja toimintakyky ovat parantuneet merkittävästi viimeisten 30 vuoden
aikana.
..................
Energian saannin ja kulutuksen välinen epätasapaino on suomalaisten ravitsemuksen
suurimpia ongelmia, mikä näkyy lihavuuden jatkuvana yleistymisenä
..................
Lihavuuden yleistymisen,
liikunnan vähäisyyden ja runsaan kovan rasvan saannin myötä myös tyypin 2 diabetes
on kasvava ongelma
Terveys parantunut, lihavuus ja diabetes kasvava ongelma. Ensin on kaikki niin hyvin ja seuraavaksi pukkaa jo sairautta. Aikaisemmassa kohdassa mainitaan kasviöljyjen, leivän ja sokeroitujen tuotteiden kulutuksen lisääntyneen ja kovan rasvan saannin vähentyneen. Sitten havaitaan lihavuuden ja D2:sen lisääntyvän ja syyllisenä mainitaan kovanrasvan syönti. Siis uskooko teistä vielä joku, että näitä suosituksia laaditaan täysissä ruumiin ja sielun voimissa?
Elimistön pääasiallisin energian lähde on glukoosi.
Jos elimistölle ei muuta tarjota, niin tokihan se näin silloin on. Sitten ihmetellään miksi rasva kertyy niin kovin helposti vyötärölle ja eikä tahdo sieltä irrota millään.
A- ja D-vitamiinin, raudan, jodin ja seleenin suurimpien hyväksyttävien saantimäärien
pitkäaikainen ylitys aiheuttaa selkeät myrkytysoireet
D-vitamiinille mm. oli laitettu max arvoksi 50µg/vrk. Siis tuota suuremmat annokset pitkään käytettynä aiheuttavat selkeän myrkytysoireen. On varmaan kirjanoppineilla ollut hauskaa, kun näitä tutkittuja suosituksia on laadittu.

Kaiken kaikkiaan tuosta suosituksesta tulee mielenyhtymä menneenajan tähtitieteilijöihin. Ensin päätetään että maailma kiertää maapalloa ja sitten laaditaan selitysmalleja joilla pyritään tämä visualisoimaan ennustettavaksi tapahtumaksi. Kun havaittiin, että mallilla ei kyetä ennustamaan tulevia havaittavia tilanteita, niin lisätään malliin mitä eriskummallisimpia silmukoita ja kierittimiä jotta päästäisiin edes lähelle ennustuksissa. Kyllä tulevilla sukupolvilla on hauskaa kun lukevat meidän ajanjaksosta … ihmetellen kuinka ”keskiaikaisia” tuon ajan ihmiset ovat silloin vielä olleetkaan.
Heikkilän opeissa minua riepoo fanaattisuus…
Niinpä! Näin käy missä tahansa yhteisössä, jossa eletään jyrkän ”yksipuolueisuuden” vallassa … toisin sanoen eräänlaisessa diktatuurissa, jossa hyväksytään vain yksi toimintamalli oikeaksi. Ihmisten yksilöllisyys ei kuitenkaan osu läheskään kaikkien osalta tuon suppean rajan sisään. Sitten ilmaantuu Heikkilä, joka kertoo, että on olemassa toisenlainenkin vaihtoehto. Jotkut epätoivoiset koittavat ja yllättyvät … sehän toimii heillä.
Tässä on lisänä viranomaistahon alun perin ylimielinen asennoituminen ko. henkilön havaintoihin … eihän hänellä ole ravintoalan koulutusta, miten hän voisi näitä asioita ymmärtää ja havaita, tyyliin.
Toiseksi monet valtalehdistä eivät julkaisseet hänen vastineitaan lehdessä esiintyneiden virallisten tahojen kirjoituksiin.
Tällainen alkukankeus on omiaan luomaan henkilöön jos toiseenkin tiettyä räväkkyyttä kun sitten on avautunut mahdollisuus saada omia mielipiteitä esitettyä julkisuuteen. Hänellä on varmaan myös tavoite saada meidän viranomaiset avoimen keskustelu / väittely-yhteyteen näistä asioista. Jostakin syystä ko. virasto on ollut kovin vaiteliasta asian tiimoilta. Tuo alussa mainitsemasi Fogelholm taisi olla tekemässä pohjatyötä viranomaistaholle, heidän vääjäämättömästi lähestyvää takinkääntöhetkeä varten.
Näihin "uskomuksiin" on kuitenkin jo paljon tutkimustietoa takana. Toki paljon on vielä tutkimattakin ja tietoa saadaan koko ajan lisää, mutta eivät ne suositukset pelkästään uskomusten varaan nojaa.
Tuossa aikaisemmassa kohdassa, johonka olin kerännyt joitakin linkistäsi esiintyviä juttuja, siepataan esimerkiksi vaikkapa tämä. Liikunnan vähäisyyden ja runsaan kovan rasvan saannin myötä myös tyypin 2 diabetes
on kasvava ongelma.
Siinähän ne syylliset koko D2 epidemiaan. Liikunnan puute selitys, on ok. mutta että ravinnosta ainoa syyllinen on kova rasva. Tällainen on sitä uskomusta, jonka nojalla on laadittu ravintosuosituksia. Jotkut ilmeisen luonnonoikut ihmiset ovat päässeet koko taudista eroon vähentämällä hiilihydraatit minimiin ja nostamalla rasvojen, myös kovien määrää reilusti ylöspäin.
Ja sitten tämä toinen argumentti, jota VHH:laiset usein käyttävät. Jos maatalouspolitiikka ja tuottajat ohjaavat ravitsemussuosituksia, niin miksei esimerkiksi VHH-puolen voin suosittelu sitten ole vointuottajien propagandaa? Tuota argumenttia voidaan käyttää aina, oltiin sitten millä puolella tahansa.
Totta mooses, aina kun johonkin on sotkettu raha, valta, arvostus kannattaa miettiä mikä merkitys näillä on voinut olla tiedonlevittäjän intresseihin tuoda asiansa esille.
Ensin oli rasvahysteria, sitten tuli hiilarihysteria. Proteiinihysteriaa odotellessa
Tätähän jotkut virallisen linjan kannattajat ovat jo herätellet, kun ovat varoitelleet VHH ruuan vaaroista. He ovat joko typeryyttään, tai tahallista hämminkiä kehitellen koittaneet iskostaa asioita vielä sivusta seuraavien kuvitelmiin, että VHH:ssa korvattaisiin hiilihydraatit proteiinilla. Tämähän ei taida olla kovinkaan terveellinen vaihtoehto pidemmän päälle.
Australian aboriginaaleilla metabolinen oireyhtymä on yleinen, heillä on yleisesti hyvin pieni HDL-kolesterolipitoisuus ja lisäksi heillä LDL-partikkelien pieni koko on yleistä. (Lähteet: O'Neal ym Atherosclerosis 2008;201:368 - 77., Shemes ym. Eur J Cardiovasc Prev Rehabil 2008;15:49 - 51). Kaikkia näitä on perinteisesti pidetty sydän- ja verisuonitautien riskitekijöinä.
Länsimaiseen ravintoon totutteleminen ei käy kivuttomasti. Eikä ilman ongelmia ole selvinneet erinäisten trooppisten saarten asukkaatkaan, kun ovat ”sivistyksen” myötä päässeet nauttimaan mm. viljasta. Kohonnut pienten LDL – partikkelien osuus, on tyypillistä runsaasti hiilihydraattia syövillä. Vähennettäessä hiilihydraattien saantia on partikkelien koko suurentunut.

Totta mooses, aina kun johonkin on sotkettu raha, valta, arvostus kannattaa miettiä mikä merkitys näillä on voinut olla tiedonlevittäjän intresseihin tuoda asiansa esille.

Tästä tulee mieleen surullisen kuuluisa kookosöljyn kohtalo,

Politiikka trooppisia öljyjä vastaan

Miksi kookosöljy sai sellaisen pahan maineen menneisyydessä? Kuitenkin valtaosa tutkimuksista, jotka tukevat kookosöljyn terveellisyyttä, on ollut tiedossa jo pitkään. Vastaus on: politiikka ja talous. Kookosöljy oli yhteen aikaan hyvin yleisesti käytössä USA:ssa leipomisessa, paistamisessa, jälkiruoissa ja popcornia valmistettaessa. Mutta 1980-luvulta alkaen eräät hyvin voimakkaat ryhmät mukaan lukien Amerikan Soijapapuyhdistys (ASA), Maissintuottajien yhtymä (CPC) ja Center for Science in the Public Interest (CSPI) alkoivat järjestelmällisesti tuomita kaikkia tyydytettyjä rasvoja. Valheellista tiedettä käytettiin yleisön vakuuttamiseksi siitä, että KAIKKI tyydyttyneet rasvat ovat epäterveellisiä, vaikka tosiasiassa tyydytetyt rasvat, joissa on paljon keskipitkäketjuisia rasvahappoja, kuten lauriini, ovat hyvin terveellisiä. Näitä organisaatioita tuki USA:n lääkelaitos FDA, jonka henkilökunnasta monet ovat lähtöisin ja monet palaamassa kasvisöljyteollisuuteen. Tuloksena oli, että useimmat ihmiset siirtyivät kasvisöljyihin ja lauriinihapon pääasiallinen saanti trooppisista öljyistä loppui. Maat, joista nämä trooppiset öljyt tulivat, pääasiassa Malesia ja Filippiinit, olivat liian köyhiä vastaamaan näihin valheellisiin väitteisiin sijoittamalla suureen mainoskampanjaan. Vasta äskettäin trooppisten öljyjen terveyshyödyt ovat alkaneet tulla julkisuuteen. Suuri määrä tätä tutkimusta on nähtävänä nettisivuilla www.coconut-info.com

http://www.kookosravinto.com/tieteellinen.htm

Kuka huutaa ekana lähdekritiikkiä! :D Sellainen voi ihan itse ottaa asioista selvää ennenkun kritisoi lähdettä...

Asia joka mua todella paljon ihmetyttää ja joka käyn Piin kirjoituksestakin ilmi on, että miten ihmiset eivät voi nähdä tätä asiaa tosimaailmassa.

Suomalaiset syövät vähemmän rasvaa kuin koskaan ja lihoavat! :D

Syynä on luonnollisesti hiilihydraatit ja liika insuliinin tuotanto joka katkaisee rasvanpolton kehossa ja aloittaa sen varastoinnin.

Palatakseni aiheeseen "viljat aiheuttavat riippuvuutta" niin nyt työn alla oleva "oppikirjani" 'Vaaralliset viljat' toteaa seuraavaa:
"Gluteeniviljoista tavattavat sulamattomat proteiinit tai peptidit omaavat morfiinin tapaisia ominaisuuksia ja muodostuvat voimakkaiksi huumeiksi verenkiertoon päästyään. Ne joilla on näistä ruoista suurin riski, kokevat usein eräänlaista riippuvuutta, jonka aiheuttavat näiden eksonfiinien tuomat mukavat tunteet. Tässäpä lienee alkuperä nimitykselle "lohturuoka" "

Eikö teilläkin tee usein mieli leipää? :)

Eli kysynkin vielä että miksi tätä iki-ihanaa leipää, jonka on todettu olevan osasyynä/syynä yli 150:een sairauteen ja/tai pahentavan niiden oireita ja aiheuttaa vielä riippuvuutta, pitäisi väen väkisin syödä jopa 8 palaa päivässä? (alkaa edellä mainittu opus jo tehdä tehtävänsä :D)

Nyt tulee jo kylmää faktaa. En ole kyllä kuullutkaan mistään eksonfiinistä, mutta ehkä joku voi vähän sivistää mua. Morfiini on kaiketi vaarallista, joten harkitsen nyt leivän syönnin lopettamista. Toisaalta VHH-ihmisten mielestä omakokemus on ratkaiseva, joten en voi tietää onko morfiini haitallista, ärsyttävän sekavaksi menee. Seuraavaksi voisit vaikka lukea siitä kiinalaisesta astrologiasta, onhan siitäkin kirjoja olemassa eli se on silkkaa faktaa.

DieHardi sentään laitto ne VHH-pyramidit pöytään, pitää myöntää että niissä oli jotain järkeä. Siltikin kirjoittelen tässä aamupuuron voimalla. Puuron joukkoon laitoin leseitä ja sain annoksesta 10 grammaa kuituja, 155 kcal, 7g protskuu, 23g hiilareita ja 3,8g rasvaa. Olo on 2 tuntia puuron jälkeen mitä parhain. Erinomaista sportti/dietti ruokaa.

Vaaralliset viljat kirjan lopussa on kaikki lähdeviitteet kyseisiin tutkimuksiin.

Lukeminen kannattaa aina.

On pitänyt lainata/hommata toi kirja jo pitkään. Sen verran mielenkiintoiselta vaikuttaa!

ames & Ron Braly & Hoggan: VAARALLISET VILJAT

Onko sinulla syömishimoa ja jos on, mitä ruokia himoitset? Tai tunnetko aterioiden jälkeen turvotusta ja epämukavaa oloa? Kouristaako vatsaasi? Onko sinun höllennettävä vyötä? Onko sinulla outoja tai riippuvuutta aiheuttavia reaktioita alkoholia kohtaan? Oletko ahdistunut tai masentunut? Tunnetko olosi voimattomaksi tai onko sinulla ylenmääräistä unen tarvetta?

Jos sinulla on erilaisia vaivoja, joihin ei löydy selitystä, syynä saattavat olla viljat. Suomessa syödään liikaa viljoja: puuroa, leipää, pastaa, pullaa...

Tiesitkö, että yli 150 sairautta yhdistyy herkkyyteen gluteiinille ja muille viljan proteiineille? Diabetes, kilpirauhassairaudet, ylilihavuus, närästys, osteoporoosi, suolistosairaudet, atooppiset allergiat, astma, nivelreuma, syöpä, MS-tauti, epilepsia ja autismi ovat niistä esimerkkejä.
Lue James Bralyn ja Ron Hogganin kirja, jos itse tai joku perhepiirissäsi kärsii epämääräisistä oireista. Yleensä gluteiiniherkkyys esiintyy suvuittain.

http://www.rasalas.fi/kirja.php?id=73

Tässä näyttää olevan yksi mielipidekirjoitus kirjasta,

Sain juuri luetuksi James Braly ja Ron Hoggan: VAARALLISET VILJAT-kirjan. On kyllä sellanen tietopläjäys viljojen vaaroista, että riittää sulattelemista pitkäksi aikaa.

http://blogit.ess.fi/kosmos/tag/vaaralliset-viljat/

Heikkiläkin on aiheesta kirjoittanut jotain.

http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=2&art=128

Toisaalta VHH-ihmisten mielestä omakokemus on ratkaiseva, joten en voi tietää onko morfiini haitallista, ärsyttävän sekavaksi menee.

Mä oikeasti luulin, että tässä ollaan kaikki aikuisia eikä lapsellisuuksiin tarvitse mennä, eikä varsinkaan ottaa asioita ulos asiayhteyksistä.

Omakokemus on ratkaisevaa siksi VHH:ssa on hiilarisieto on YKSILÖLLINEN! Morfiinia se ei koske... :rolleyes:

Toivottavasti et tämän jälkeen vaivaudu samanlaiseen käytökseen.

DieHardi sentään laitto ne VHH-pyramidit pöytään, pitää myöntää että niissä oli jotain järkeä. Siltikin kirjoittelen tässä aamupuuron voimalla. Puuron joukkoon laitoin leseitä ja sain annoksesta 10 grammaa kuituja, 155 kcal, 7g protskuu, 23g hiilareita ja 3,8g rasvaa. Olo on 2 tuntia puuron jälkeen mitä parhain. Erinomaista sportti/dietti ruokaa.

Kyllä täältä laitetaan pöytään mitä pyydetään. Yksillöllisiä verensokerivaihteluita tai hiilarisietoja tai insuliinin erityksiä nyt on vaan hieman vaikea pistää esille! :D

Mun aamupala on taas 200g marjoja&kookosmaitoa&täysmaitoa (notkistamaan pirtelöä)&heraa ja pärjään sillä 4-5 tuntia helposti. Sellanen litran satsi siitä about tulee, sen lisäksi saattaa vähän manteleita/rainbow pähkinäsekotusta mennä! :)

Vaaralliset viljat kirjan lopussa on kaikki lähdeviitteet kyseisiin tutkimuksiin.

Lukeminen kannattaa aina.

No perkule mistäs luen jos "_työn_alla_ oleva "oppikirjani" 'Vaaralliset viljat' toteaa seuraavaa:"
Laita nyt se linkkikasa vaan tänne eläkä panttaa...

Tehdään tähän kohtaa pieni tietoisku VHH:sta kun niin monella tuntuu olevan perusasiat hukassa, eikä moni varmaankaan jaksa lukea tolkuttoman pitkiä tekstejä. Teen siis tiivistelmän.

Kaikki tieto mitä tähän tulee löytyy täältä, http://www.hiilaritietoiset.net/ruokapyramidit.htm

Ensin ruokapyramidit,

http://www.hiilaritietoiset.net/pyramidi1.pdf
http://www.hiilaritietoiset.net/pyramidi2.pdf

Sokerirasitusta ei aiheuta pelkästään sokerin syöminen. Kaikki hiilihydraatit, mukaan lukien puuro ja ruisleipä, nostavat verensokeria.

Terveet, nuoret ja varsinkin aktiivisesti liikuntaa harrastavat ihmiset kestävät suurempaa sokerirasitusta, koska heidän kulutuksensakin on yleensä suurempaa. Vähemmän kuluttavilla ja vähemmän liikkuvilla ihmisillä runsas hiilihydraattien syönti aiheuttaa elimistön energiataloudessa siirtymisen varastointitilaan, jossa elimistö muuttaa ylimääräistä energiaa rasvaksi vartaloon, vararavinnoksi pahan päivän varalle.

Hiilihydraattien kyky pitää nälkää on makroravinteista kaikkein huonoin. Voidaan jopa väittää, että hiilihydraateilla on pikemminkin kyky pitää nälkää yllä.

Elimistön kokeman sokeristressin vaikutukset korostuvat laihdutettaessa vähäkalorisella, vähärasvaisella ja runsashiilihydraattisella dieetillä. Liiallisten hiilihydraattien aiheuttamat insuliinitasojen heilahtelut synnyttävät jatkuvan nälän tunteen, ja laihduttaja ajautuu helposti napostelu- tai jopa ahmimiskierteeseen.

Energiansaannin ja ruoan ravinteikkuuden kannalta rasvan ja proteiinien syönnin lisääminen tyhjien hiilihydraattien - kuten tärkkelysten ja sokerien - kustannuksella on erittäin edullista: se hillitsee verensokerin heilahtelua ja normalisoi insuliini- ja glukagonihormonien toimintaa ja lisää hivenaineiden määrää ravinnossa.

Hiilihydraatteja ei ole tarkoitus poistaa ravinnosta kokonaan. Tärkeää on sen sijaan parantaa syötyjen hiilihydraattien laatua sekä vähentää niiden määrä elimistösi sietämälle tasolle.

Erityisesti on vältettävä tärkkelystä ja lisättyä sokeria sisältäviä tuotteita. Näillä ruoka-aineilla on usein korkea glykeeminen indeksi ja/tai kuorma, eli ne nostavat nopeasti verensokeria.

Laihdutusruokavalio kannattaa painottaa kasviksille ja proteiineille. Ruokavalion perustana ovat erilaiset tärkkelyksettömät kasvikset. Niiden seurana lihaa, kalaa ja muita vedeneläviä sekä maitotuotteita, mikäli voit niitä käyttää. Luonnollisia rasvoja, kuten voita, oliiviöljyä, pähkinöitä sekä maidon, kalan ja lihan rasvoja ei pidä karttaa. Elimistösi ja hormonisi – myös painon normalisointia edistävät niin kutsutut nälkähormonit! - tarvitsevat rasvaa toimiakseen kunnolla.

Nyrkkisääntö on, mitä vähemmän hiilihydraatteja, sitä enemmän voit käyttää rasvaa. Laihdutusvaiheessa kannattaa muistaa, ettei kaikki rasva tule nautitusta ruoasta, vaan osan elimistö ottaa omista rasvavarastoistaan. Jätä elimistöllesi mahdollisuus polttaa rasvaa omista varastoistaan!

Pyri syömään mahdollisimman paljon jalostamatonta ruokaa. Jalostamaton ruoka tarkoittaa sitä, että teet ruokasi alusta loppuun itse käyttäen tuoreita (tai itse säilöttyjä) raaka-aineita.

Käytä maustamiseen tuoreita tai kuivattuja yrttejä. Tee maustekastikkeet itse, näin vältyt piilosokerilta ja lisäaineilta. Älä koskaan käytä munien, rasvan tai kerman korvikkeita.

Ylläpitovaiheen ruokapyramidin perustana ovat kasvikset, aivan samoin kuin laihdutusvaiheessakin. Syö kasviksia runsaasti ja monipuolisesti: saat niistä hivenaineita, vitamiineja ja kuituja (varsinkin liukoisia kuituja) kehosi tarpeisiin. Syö tärkkelyspitoisia kasviksia, kuten maa-artisokkaa ja perunaa, hiukan harvemmin. Hapatetut kasvikset, kuten hapankaali, ovat mitä mainiointa funktionaalista terveysruokaa.

On täysin oma valintasi, jatkatko vähä- vai hyvähiilihydraattisella linjalla. Kuuntele omaa kehoasi. Älä kuitenkaan nosta viljatuotteiden kokonaismäärää ruokavaliossasi liian korkeaksi, muuten olet pian taas entisessä verensokerin vuoristoradassa.

Marjoja kannattaa syödä päivittäin. Jos pidät hedelmistä, älä syö niitä useita kerrallaan ja rajoita kokonaismäärä muutamaan hedelmään päivässä. Runsaasti hiilihydraatteja sisältävien hedelmien, kuten banaanin, ananaksen ja viinirypäleiden syöminen on parasta ajoittaa liikunnan yhteyteen, joko ennen tai jälkeen liikuntasuorituksen.

Tärkein osa ruokavaliotasi ovat proteiinit. Ne ovat elimistöllesi välttämättömiä rakennusaineita. Syö mahdollisimman usein kalaa, (vapaasti laiduntaneitten eläinten) lihaa, (vapaan) kanan munia, juustoja ja niin edelleen. Syö proteiinia enemmän kuin virallisissa ravitsemussuosituksissa kehotetaan - eli yli 15 % - mutta älä liioittele senkään kanssa.

Koska kehollasi enää ei ole tarvetta polttaa elimistöön varastoitunutta rasvaa(edit siis ollaan ylläpitovaiheessa!), voit lisätä syömäsi rasvan määrää vaikkapa syömällä vapaammin pähkinöitä ja rasvaisia juustoja. Rasvan ja tärkkelyksen (siis leivän, pastan ja perunan) suhteen pätee yhä sääntö: mitä enemmän tärkkelystä, sitä vähemmän rasvaa, ja päinvastoin.

Syö rasvoja monipuolisesti, niin tyydyttyneitä kuin kertatyydyttymättömiäkin. Älä turhaan pelkää luontaisesti rasvaisia lihoja, sisäelimiä tai kaloja. Käytä paistamiseen voita – varo kuumentamasta sitä liikaa - tai kookosöljyä. Silava ja oliiviöljy ovat myös varteenotettavia vaihtoehtoja. Voi ja kookosöljy ovat pääasiassa tyydyttynyttä rasvaa, silava ja oliiviöljy ovat pääasiassa kertatyydyttymätöntä. Vältä korkeita lämpötiloja paistaessasi oliiviöljyllä tai silavalla.

Kasviöljyt vahingoittuvat kuumennettaessa ja muuttuvat hajoamistuotteiksi, jotka ovat tutkimuksissa yhdistetty niin sydän- ja neurologisiin kuin useisiin muihinkin sairauksiin. Yksi näistä hapettumistuotteista on linolihaposta muodostuva HNE (4-hydroxy-trans-2-nonenal). Esimerkiksi maissi-, rypsi-, soija- ja auringonkukkaöljyt sisältävät runsaammin linolihappoa. Käytä näitä ja muita vastaavia öljyjä vain maustamiseen, ilman kuumentamista.

Tähän on pakko kommentoida, että itse en rypsäriä vedä koska se sotkee elimistön Omega3/omega6 suhdetta entisestään.

Täysin kartettavia ovat teollisesti muodostuneita transrasvoja sisältävät tuotteet. Transrasvoja muodostuu kasviöljyjen keinotekoisessa kovetuksessa. Lisäksi transrasvahappoja muodostuu luonnollisella tavalla märehtijöiden pötsissä, minkä seurauksena myös voi ja maito sisältävät transrasvahappoja. Toisin kuin keinotekoiset transrasvat, nämä luonnolliset transrasvat eivät ole terveydelle haitallisia, vaan pikemminkin päinvastoin, niiden on havaittu jopa ehkäisevän syöpää

Aivan pyramidin huipulle on merkitty ”psyykeruoka” ja ”kohteliaisuudesta otettu”. Nämä ovat se joustovara ruokavaliossa. Jos sinusta on joskus, poikkeuksellisesti, mukava syödä vaikka roskaruokaa, tee se hyvällä mielellä ja ilman omantunnon tuskia. Ei yksi hampurilainen ruokavaliotasi kaada. Jos et kylässä ollessasi halua pahoittaa isäntäväen mieltä, syö mitä on tarjolla, vaikkei se vastaisikaan omia näkemyksiäsi. Muista kuitenkin, ettei sinun ole pakko syödä kaikkia tarjottuja pullia ja kakkuja. Jos et halua niitä, vetoa terveyssyihin, se on kohteliainta.

Tämän jälkeen en halua kuulla yhtään olettamusta siitä mitä VHH on, nyt tiedätte suurinpiirtein mitä se on. Puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä.

Herääkin kysymys, mikä tässä mättää ? :D Huomatkaa, että vhh on ihmiset huomioon yksilöinä toisinkuin virallinen suositus.

Ps. Jos vielä jäi kysymyksiä niin,

Kehotan tutustumaan tähän,

Johdatus hiilihydraattitietoiseen syömiseen
http://www.hiilaritietoiset.net/johdatussyomiseen.htm

Tai sitten ihan reilusti kysymään. Ei ole nimittäin järkevää, jos keskustelun toinen osapuoli ei edes tiedä mistä puhutaan. Minä kyllä tiedän viralliset suositukset ja niiden mukaan syömisen, been there done that!

Toivottavasti tämän viestin jälkeen ei enää olla siinä pisteessä, että VHH on yhtä kuin Atkins tiukimmillaan...

No perkule mistäs luen jos "_työn_alla_ oleva "oppikirjani" 'Vaaralliset viljat' toteaa seuraavaa:"
Laita nyt se linkkikasa vaan tänne eläkä panttaa...

Minä nyt en ainakaan rupea sitä satapäistä listaa tänne laittamaan, mutta sen verran voin todeta että tuon kirjan johdannossa nimenomaan painotetaan sitä että: "vie tää kirja omalle lääkärillesi, ja se voi vaikka katsoa lähteiden painoarvon jossei muuten usko". Eli voisin olettaa että nämä kirjan kirjoittajat ovat kyllä käyttäneet lähteinään luotettavaa tekstiä, jos kerta voivat oikein korostaa sitä että "tarkastakaa itse". Lainaa ihmeessä itse kirja kirjastosta/osta mikäli asia enemmän kiinnostaa. Itse tuon satuin ostamaan kun tykkään useempaan kertaan lukea noita "oppikirjoja". Voin vaikka vääntää sitä referaatin tänne jos jaksan :D, mutta tosiaan toistaiseksi itselläni kirja vasta työn alla kun sen tuossa viikonloppuna vasta hankin. Tuo lause vaan tuli vastaan sieltä, koska olen tuon suuntaista ennenkin kuullut ja siitä tänne kirjoitellut (mutta eihän sitä kukaan ole uskonut :D).

...Eli voisin olettaa että nämä kirjan kirjoittajat ovat kyllä käyttäneet lähteinään luotettavaa tekstiä, jos kerta voivat oikein korostaa sitä että "tarkastakaa itse".

No alunpitäen luulin että tarkoitat että tuo kirja on vielä "työn alla", että se ei ole valmis yms.
"Voisi olettaa"... kun kaikenmaailma huuhaa jutut repii juttuja muka tieteellisistä tutkimuksista ja hyvissäkin tutkimuksissa väännellään asioita välillä ihan kummallisesti niin josko sallit että en ihan purematta niele... laita nyt ees yksi parhaaksi katsomasi lähde linkki esille niin voi siitä keskustella..

Tästä otsikosta tekee erityisen huvittavan se, että ainoa joka edes yrittää tuoda oikeasti jotain argumentteja esille on Pauliina ja hän itsekkin on myöntänyt rajoittavansa hiilareiden saantia 40% eli noudattaa vhh-linjaa, ns. hyvä-karppausta.

Mitä tästä voi päätellä ? Varmaan sen, että kannattaa katsoa yksillöllisesti se oma hiilareidensietokyky ja syödä niitä hiilareita sen mukaan eikä hakata päätä seinään ja syödä väkisin sen virallisen suosituksen mukaan.

Pauliina, siis sun kannattaa pikku hiljaa lopettaa se "fanaatikoksi" haukkuminen kun kuulut porukkaamme, eihän ole kiva itseään haukkua ?

Kenties joku voisi vielä selvittää mistä tulee se yhteys fanatismiin, jos kehotetaan syömään hiilareita vaan sen verran kuin kestää ?

:D

No alunpitäen luulin että tarkoitat että tuo kirja on vielä "työn alla", että se ei ole valmis yms.
"Voisi olettaa"... kun kaikenmaailma huuhaa jutut repii juttuja muka tieteellisistä tutkimuksista ja hyvissäkin tutkimuksissa väännellään asioita välillä ihan kummallisesti niin josko sallit että en ihan purematta niele... laita nyt ees yksi parhaaksi katsomasi lähde linkki esille niin voi siitä keskustella..

Jaa juu :D, työn alla minulla tosiaan luettavana. Mutta tosiaan kirjoittajat tietävät kyllä tuon "taas joku uus tutkimus, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos"-näkemyksen. Sen takia he käsittelevätkin tuota lähteiden luotettavuutta mm. tuolla edellä mainitulla tavalla.

Kehotan tutustumaan tähän,

Johdatus hiilihydraattitietoiseen syömiseen
http://www.hiilaritietoiset.net/johdatussyomiseen.htm

Tai sitten ihan reilusti kysymään. Ei ole nimittäin järkevää, jos keskustelun toinen osapuoli ei edes tiedä mistä puhutaan. Minä kyllä tiedän viralliset suositukset ja niiden mukaan syömisen, been there done that!

Toivottavasti tämän viestin jälkeen ei enää olla siinä pisteessä, että VHH on yhtä kuin Atkins tiukimmillaan...

"Ruokavalio tulkitaan tavallisesti vähähiilihydraattiseksi, jos päivittäin nautittu hiilihydraattimäärä jää alle 100 grammaan. Hiilihydraattitietoisesti syövä voi toki syödä enemmänkin hiilihydraatteja, olennaista on niiden valitseminen terveydelle hyvistä lähteistä. Hiilihydraattien sijaan syödään enemmän proteiineja ja rasvaa. Päivittäinen hiilihydraattiosuus koostuu tyypillisesti runsaasta määrästä kasviksia sekä marjoista ja hedelmistä."

Menee pilkun viilaukseksi, mutta jos puhutaan asioista oikeilla nimillä, niin mielestäni hiilihydraattitietoinen ruokavalio ei ole vhh (vähähiilihydraattinen).

"Ruokavalio tulkitaan tavallisesti vähähiilihydraattiseksi, jos päivittäin nautittu hiilihydraattimäärä jää alle 100 grammaan. Hiilihydraattitietoisesti syövä voi toki syödä enemmänkin hiilihydraatteja, olennaista on niiden valitseminen terveydelle hyvistä lähteistä. Hiilihydraattien sijaan syödään enemmän proteiineja ja rasvaa. Päivittäinen hiilihydraattiosuus koostuu tyypillisesti runsaasta määrästä kasviksia sekä marjoista ja hedelmistä."

Menee pilkun viilaukseksi, mutta jos puhutaan asioista oikeilla nimillä, niin mielestäni hiilihydraattitietoinen ruokavalio ei ole vhh (vähähiilihydraattinen).

No esim wikipediassa Zone (40% hiilaria) luokitellaan VHH:ksi. Toki se ei ole mikään totuudentorvi! :)

Asiaa tämä ei kuitenkaan muuta yhtään mihinkään, jos syödään hiilareita alle virallisten suositusten on hiilareita vähennetty. ;)

Voidaan me toki keksiä uusi lyhenne ettei tule epäselvyyksiä, vaikka HR (hiilihydraatteja rajoittava)... ;)

OT!
DieHard, oletko muuten samainen henkilö kuin Wallace?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom