Antti Heikkilän TV-haastattelu!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wallace
  • Aloitettu Aloitettu
Siksi että päästäisiin parempaan suorituskykyyn kuin koskaan aiemmin.

Mielenkiintoista, saisko tähän jotakin perusteita kera luotettavien lähteiden?

skuge sanoi:
Ehkä et olekkaan hiilihydratti syömäri. Tai sitten olet alipainoinen vempula ja keho katsoi parhaaksi ottaa ravintoa talteen kun kerrankin oli tilaisuus. Vaihtoehtoja on monia. Lihaksikkailla henkilöillä treenaamattomuus johtaa nesteiden häviämiseen, lihasten surkastumiseen ja ruokahalun pienenemiseen. Lopputuloksena yleensä on lomanjälkeinen matalampi massa.

Hahaha, loistavia vihjailuita :hyvä: :jahas:. Nyt se diagnoosi on tehty, ehkä mä sitten olen alipainoinen vempula, lihaksetonkin vielä. :eek:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Luitko nuo linkittämäsi jutut ja mietitkö ajatuksella lukemaasi? Alkaa nimittäin menemään jutut kovin ristiriitaisiksi... ja tuo ristiriitaisuus muistuttaa itse asiassa aika paljon tietyn "rasvatohtorin" argumentointia. ;) :D

Virallinen suosituskaan ei ole, että valittaisiin aina ja kaikessa vähärasvaista. Vaan vähärasvainen vaihtoehto valitaan niistä tuotteista, joissa on paljon kovaa/tyydyttynyttä rasvaa (esim. maitotuotteet ja liha). Voi kuuluu tuohon samaan kastiin, eli vältettäviin elintarvikkeisiin.

"Suositusten mukainen rasvojen laatu toteutuu, kun käytetään kasviöljyjä ja niitä runsaasti sisältäviä rasiamargariineja ja levitteitä." "Päivittäisessä ruokavaliossa leivälle on hyvä sipaista kasviöljypohjaista rasiamargariinia tai levitettä. Salaatteihin kannattaa lisätä pieni annos öljypohjaista kastiketta. Ruoanvalmistukseen ja leivontaan suositellaan kasviöljyä, rasiamargariineja, pehmeitä kasvirasvalevitteitä tai juoksevia kasviöljyvalmisteita. Rypsiöljy on erityisen suositeltavaa monipuolisen rasvahappokoostumuksensa vuoksi."

Eli rasvaksi valitaan esimerkiksi juuri noita mitä Kuluttaja-lehden artikkelissakin suositeltiin. Mutta ei sitä Heikkilän suosittelemaa eli voita.

Kauppalehden jutun mukaan kaikille rasvoille ei olla suunnittelemassa haittaveroa, vaan koville rasvoille eli esimerkiksi voille, rasvaiselle lihalle ja rasvaisille juustoille. Ei tuossa hyvien/pehmeiden rasvojen verotusta pohdita.

Pauliina, kyllä voista ei puhuttu mitään. Pointti olikin siinä, että tämä kaikki jatkaa sitä samaa "rasva-propagandaa".

Sun muuten kannattaa todellakin ottaa margariineista ja voista (maitorasvasta) hieman selvää ennenkun alat huutelemaan tollasia kommentteja.

Tässä vaikka sulle hyvä alku.

MARGARIINI - TERVEYSRUOKA?
KASVISÖLJYJEN TIE RUOKAPÖYTÄÄN

Tavallisia kasvisöljyjä sekä margariinia pidetään yleisesti terveellisinä ja jopa erilaisia sairauksia kuten sydän- ja verisuonisairauksia ehkäisevinä tuotteina. Mutta kuinka luonnonmukaisia ne ovat? Jotta voisimme arvioida näiden tuotteiden terveellisyyttä, on syytä tutkia niiden valmistusprosessia:

Valmistusprosessissa suurin osa öljyssä luonnollisesti esiintyvistä ravintoaineista on poistettu tai tuhottu. Lisäksi valmistuksessa käytetyt hyvin korkeat lämpötilat sekä vetykäsittely muuttavat öljyn rasvahapot vaaralliseen muotoon, jota ihmisen elimistö ei pysty käsittelemään. Luonnollisesta öljystä onkin tullut elimistölle vierasta ainetta.

Tiedotusvälineet ovat olleet varsin vaitonaisia tieteellisistä tutkimuksista, joiden mukaan käsitellyillä kasvisrasvoilla on monia negatiivisia vaikutuksia ihmisen terveyteen: heikentynyt vastustuskyky, lisääntynyt riski erilaisten kasvainten ja syövän esiintymiselle, dementia, diabetes, ennenaikainen vanheneminen sekä sydän- ja verisuonitaudit, joita vastaan ko. tuotteita vielä markkinoidaan. Kasvisöljyjen ja margariinin valmistusprosessi otettiin käyttöön 1920-luvulla, jolloin verisuonten kalkkeutuminen ja sydänsairaudet olivat hyvin harvinaisia, mutta tuosta ajasta lähtien ko. sairauksien lisääntyminen on kulkenut samaa vauhtia käsiteltyjen kasvisrasvojen yleistymisen kanssa.

1. Siementen jauhaminen ja öljyn poistaminen
Öljyä sisältävät siemenet, pähkinät tai pavut jauhetaan ja niistä poistetaan öljy erilaisten liuottimien avulla, joista yleisimpiä ovat heksaani ja heptaani (bensiinissä esiintyvä hiilivety).

2. Liuottimen poistaminen
Liuotin poistetaan seoksesta höyryttämällä seos noin 150oC lämpötilassa.

3. Öljyn valkaisu
Öljy valkaistaan eli siitä poistetaan väriaineita (lehtivihreä ja beetakaroteeni) erilaisilla suodatusmenetelmillä tai 110oC lämpökäsittelyllä.

4. Hajunpoisto
Hajujen poistamiseksi kuuma öljy käsitellään korkeassa alipaineessa 30-60 minuutin ajan. Prosessissa käytetään hyvin korkeaa 240-270oC lämpötilaa.

5. Lesitiininpoisto sekä puhdistus lipeäkivellä
Öljystä riippuen siitä voidaan myös poistaa lesitiini ja se voidaan puhdistaa lipeäkivellä. Lipeäkivi muodostaa öljyyn saippua-aineita, joiden poisto tarvitsee lisäkäsittelyitä.

6. "Talvikäsittely"
Mahdollinen talvikäsittely käsittää öljyn jäähdyttämisen ja suodattamisen, jonka seurauksena öljy ei saostu jääkaappisäilytyksen aikana.

Lopputuloksena on kirkas, varsin stabiili ja melkein mauton öljy valmiina vietäväksi kaupan hyllylle myyntiin tai raaka-aineeksi margariiniteollisuudelle. Margariinin valmistamiseksi öljy tarvitsee vielä lisäkäsittelyn:

7. Vetykäsittely (hydrogenointi)
Margariinin tai leivontarasvan valmistamiseksi öljy käsitellään vetykaasulla, joka muuttaa öljyn kovempaan muotoon (helppo levittää leivälle). Prosessissa öljy käsitellään paineen alla korkeassa lämpötilassa (120-210oC) 6-8 tunnin ajan. Apuna käytetään metallikatalysaattoria, joka on yleensä nikkeliä tai nikkeli/alumiiniseosta. Katalysaattoria saattaa jäädä vähän lopulliseen tuotteeseen. Öljyn vetykäsittely voi olla ns. osittainen tai kokonainen hydrogenointi.

8. Lisäaineet
Jotta margariinille saataisiin puoleensa vetävä voita muistuttava ulkonäkö sekä "vitamiinirikas" koostumus, joudutaan siihen lisäksi lisäämään erilaisia lisäaineita ja keinotekoisia vitamiineja.

Onneksi kuolleille kasvisrasvoille on olemassa luonnollinen vaihtoehto: kylmäpuristetut kasvisöljyt (varsinkin kylmäpuristettu oliiviöljy) sekä raikas lisäaineeton meijerivoi!

Koonnut: Pekka Lahtinen/Suomen Happituote
Lähdekirjallisuus: Erasmus Udo: Fats that Heal Fats that Kill

Treeniohjelma pitää säätää syömisten mukana. Kun on koko ikänsä puputtanut hiilareita niin pieni sisäänajo vaihe olisi paikallaan. Kovimpiin treeneihin ja kisoihin sitten tankkaukset yms.

Osa ihmisistä on kuitenkin ns. hiilihydraatti syömäreitä ja heille hiilhydraatipitoinen ruokavalio soveltuu paremmin. Tämä ryhmä ainakin länsimaissa kuitenkin näyttäisi olevan selvä vähemmistö. Lisäksi muistelen lukeneeni tutkimuksia, että ihmisen kyky käsitellä hiilihydraatteja heikkenisi iän myötä.

Yleisesti ottaen voisi sanoa ettei nämä ns. hiilihydraattisyömärit ole niitä jotka ovat ajautuneet painonhallinta yms. ongelmiin. Jäljelle jääneille monesti löytyy apua vhh ruokavaliosta.

Juurikin näin!

Ihmisen pitää ottaa vastuu itsestään eikä luottaa vaan johonkin viralliseen suositukseen!

Tuntuukin huvittavalta, että tehdään joku yleinen suositus kaikille ihmisille kun toinen voi syödä sen määrän hiilari tekemättä mitään ja toisen pitää juosta 5h(heitto) kuluttaakseen ne määrät! :D

Siksi Vhh on paljon parempi vaihtoehto, paljon järkevämpää on lähteä säätämään niitä hiilareita alhaalta ylöspäin kohdilleen kun ylhäältä alaspäin!

Peruskaudella urheilevien henkilöiden hh määrät saattavat olla aika korkeitakin vaikka noudattaisivat vhh ruokavaliota.

Nimenomaan!

Miksi pitäisi lähteä keinotekoisesti muuttamaan treeniohjelmaa vaan siksi että "saisi" syödä VHH-mallin mukaan? Eikö ole luonnollisempaa syödä niin, että treeni vaan kulkee hyvin? Juuri tätä ihmettelen VHH-porukassa, kaikkien pitäisi päästä kokemaan VHH:n "autuus" vaikka älyttömän säätämisen jälkeen jos se ei luonnostaan onnistu. Se, että VHH:lla hypoglykemia iskee, ei ole mulla liittynyt mitenkään älyttömän koviin treeneihin, silmät-sumenee-jalat-ei-kanna-kylmähiki-pyörryttää -tunteeseen on päästy jo 7 kilometrin kevyellä hölkällä. Normaalia? NOT. Noista tilanteista oppineena minulla on nykyään aina lenkillä glukoositabletit mukana, koska niillä se olo korjaantuu hyvin nopeasti. Mutta eipä niitä ole tarvittu silloin kun hiilaria on syöty riittävästi.

Edelleenkin. Huvittavinta on se, että myönsit jo itse olevasi VHH:lla ;)

Musta tuntuu, että tässä on kyseessä lähinnä joku ketoilu juttu tai sitten osaamattomuus. Itse en ole ikinä VHH:lla kokenut samaa paitsi alussa kun keho totutteli asiaan ja kun ei ollut älyä ottaa hiilaria oikeisiin aikoihin.

Mielenkiintoista, saisko tähän jotakin perusteita kera luotettavien lähteiden?

Käykö sun oma teksti ?

Siitä olen ihan samaa mieltä, että erityyppiset ruokavaliot sopivat erityyppisille ihmisille. Siitä on nutrigenomiikan puolella jo tutkimustuloksiakin olemassa, että esimerkiksi runsas rasvansyönti lihottaa tietyn genotyypin ihmisiä hurjasti, kun taas toisentyyppinen ihminen pysyy samanlaisella ruokavaliolla suht helposti normaalipainossa.

Vai haluatko todisteita siitäkin että eri tyyppiset treeniohjelmat sopivat eri tyyppisille ihmisille.

Toi oli itseasiassa itsellänikin ensimmäinen kommentti kun kuulin koko sanan "kivikautinen". Tästä videosta selviää Paleon pääasiat, mikäli et ole vielä sitä nähnyt:

http://www.youtube.com/watch?v=uCFZoqmKf5M

Kohdassa 2:50 alkaa tuo mainitsemasi asia, mutta suosittelen koko videota tietty.

Nyt en ymmärrä mitä haet vastauksellasi takaa? Et ainakaan esittänyt mitään vasta-argumenttia tietääkseni. En edelleenkään ymmärrä miksi mielestäsi evoluution myötä olisimme "tottuneet" eläinrasvoihin, siten ettei niistä voisi olla vanhemmalla iällä haittaa liiaksi nautittuina. (esim suonet tukkiutuu)

Ja Loomer löysi paradoksin. "Suomalaiset syövät rasvaa vähemmän kuin koskaan. He syövät virallisten ravitsemussuositusten mukaisesti hiilihydraattipainotteista ruokaa. Kuitenkin suomalaiset ovat lihavampia kuin koskaan." Kirjoitetaan vhh kannatussivustolla, kuitenkin Loomerin mielestä "Mun mielestä se että ihmiset eivät noudata tuota lautasmallia on taas selvä osoitus siitä että siinä on jotain vikaa."

Öö siis missä nyt on vika. Eli siis ihmiset on nykyään läskejä, koska noudattavat huonoja suosituksia? Mutta suosituksissa on selkeästi vika, kun niitä ei noudateta? Täällä on todella monen vhh kiihkoilijan tekstit täynnä näitä logiikka virheitä. Jotenkin turhauttavaa keskustella, kun tuntuu että liian vaikea kritiikki sivuutetaan ja huudetaan asiallisten vastineiden päälle. Itselläni ei ole rehellisesti sanottuna varsinaista kantaa tässä koko vhh jupakassa. Mieluiten lukisin itse asiallista keskustelua ja väittelyä ilman turhaa vauhkoamista, jotta voisin muodostaa kantani.

Melkoisen turhaksi vänkäämiseksi ja pätemiseksi on tämäkin ketju mennyt, mutta koitetaan nyt vielä...

Miksi pitäisi lähteä keinotekoisesti muuttamaan treeniohjelmaa vaan siksi että "saisi" syödä VHH-mallin mukaan? Eikö ole luonnollisempaa syödä niin, että treeni vaan kulkee hyvin? Juuri tätä ihmettelen VHH-porukassa, kaikkien pitäisi päästä kokemaan VHH:n "autuus" vaikka älyttömän säätämisen jälkeen jos se ei luonnostaan onnistu. Se, että VHH:lla hypoglykemia iskee, ei ole mulla liittynyt mitenkään älyttömän koviin treeneihin, silmät-sumenee-jalat-ei-kanna-kylmähiki-pyörryttää -tunteeseen on päästy jo 7 kilometrin kevyellä hölkällä. Normaalia? NOT. Noista tilanteista oppineena minulla on nykyään aina lenkillä glukoositabletit mukana, koska niillä se olo korjaantuu hyvin nopeasti. Mutta eipä niitä ole tarvittu silloin kun hiilaria on syöty riittävästi.
Minusta tuollainen kertoo siitä, että olet jatkuvalla hiilihydraattien mättämisellä totuttanut elimistösi hyvin pitkälti hiilaripolttoiseksi. Jos elimistö osaa käyttää kunnolla rasvaa polttoaineena, niin tuollaista yhtäkkistä verensokerin tippumista ei todellakaan tule muutaman kilometrin kevyen hölkän jälkeen. Jos tavalliselle lenkille tarvitsee hiilareita mukaan, niin aika heikko on tilanne...

Niin pakko todeta Paulinalle alkuun, että insuliini on todellakin tarpeellinen, mutta sen liika eritys ei ole tarpeellista, edelleenkään. Ilman sitä ei ole elämää, mutta liika tappaa...

Edelleenkin, se miksi minä "demonisoin" täysjyväviljaa on juuri se sen vaikutus verensokeriin. Minä haluan pitää verensokerini tasaisena, en syö täysviljaa.

Mulla loppuu ihan just mielenkiinto vääntää tästä asiasta, mutta väitän edelleen että ne ruisleipä ja kaurapuuro eivät aiheuta liiallista insuliinineritystä. Terve ihminen voi ihan hyvin syödä suositusten mukaista ruokaa ilman että on vaaraa liiallisesta insuliininerityksestä tai isoista verensokeriheilahduksista. Kuitupitoisten täysjyväviljatuotteiden terveellisyydestä on vaikka kuinka paljon tutkittua tietoa, joten perustelepa sä nyt ensin jonkun luotettavan lähteen kanssa että nuo ihan oikeasti aiheuttaisivat terveysongelmia liiallisen insuliininerityksen takia.

Muutenkin lähdekritiikki olisi pop. Kaikki mitä on kirjoitettu internetin ihmeelliseen maailmaan tai kirjoihin, ei ole totta. Esimerkiksi tuota rasva-asiaa en viitsi edes kommentoida.

Linkittämäsi kuva kertoo insuliiniresistenssin vaikutuksista. Insuliiniresistenssi ei ole normaalitila, vaan aineenvaihdunnan häiriö. Ja sillä kuvalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että terve ihminen syö ruisleivän tai kaurapuuron.

DieHard sanoi:
Sun kannattaa selvittää itellesi vähän tarkemmin mikä voisi aiheutta esim. keskivartalolihavuuden (öhöm hiilarit öhöm)

Olisko liiallisella energiansaannilla ja vaikkapa jatkuvalla alkoholinkäytöllä mitään tekoa keskivartalolihavuuden kanssa... No toki voi itsensä saada keskivartalolihavaksi älyttömällä sokerinsyönnilläkin ja energiaa voi kyllä syödä liikaa mistä tahansa energiaravintoaineesta, mutta siitähän tässä keskustelussa ei ollut kyse. Suositusten mukaan syöminen ei kuitenkaan lisää riskiä keskivartalolihavuuteen (suosituksiin kuuluu mm., että energian saanti ja -kulutus ovat tasapainossa).

DieHard sanoi:
Kaikki taas kulminoituu siihen yhteen kysymykseen, johon jätät vastaamatta.

Miksi ihmeessä pitäisi sitä ruisleipää syödä kun on olemassa parempia hiilarilähteitä.

Ruisleipää ei ole kenenkään pakko syödä, mutta syitä voi olla esim. seuraavat:
- ruokavalion monipuolisuus
- jos energiantarve on suuri (esim. urheilevat), voi hiilihydraattien/energian tarvetta olla vaikea kattaa muilla lähteillä
- ruisleipä on hyvää.

DieHard sanoi:
Pauliina, helpoiten sä saat tietää mitä ruisleipä aiheuttaa sun verensokerille kun otat verensokeri-mittarin kauniiseen käteen ja mittaat iteltäs. Sitä tulosta ei edes kansanterveyslaitos voi muuttaa! :D

Itse asiassa lähipiiriin kuuluu diabeetikkoja, joten verensokerimittareitakin on ollut helposti tarjolla omia kokeiluita varten. Ja olen huvikseni verensokereitani joskus testaillut, ei ole ollut ongelmaa niiden kanssa. En nyt muista olenko mitannut sokereita juuri ruisleivän syömisen jälkeen, mutta sellaisten mulle normaalien ruokien jälkeen kyllä, joten ruuissa on varmasti ollut viljatuotteitakin mukana.

DieHard sanoi:
Kuitujakin muuten löytyy paljon paremmistä lähteistä kuin kaurapuuro. :)

Jos kuitupitoisuutta mitataan niin joo, monessakin elintarvikkeessa on enemmän kuitua. Mutta ei kaurankaan kuitupitoisuus vähäinen ole ja kuten ravintoaineita muutenkin, kuitujakin olisi hyvä saada monipuolisesti eri lähteistä. Ravintokuituja on siis useita erilaisia ja kaurassa olevaa beetaglukaania ei kovin monesta muusta lähteestä saa (ohra on toinen beetaglukaanin lähde).

DieHard sanoi:
Verensokerin tasaisena pitämisessä taas on kyllä todella paljon järkeä! :)

Joo, niin onkin, mutta siihen ei välttämättä tarvita VHH:ta että verensokeri pysyy tasaisena (no ihan täsmälleen tasaisenahan se ei pysy kenelläkään yhtään millään ruokavaliolla, mutta riittävän tasaisena kuitenkin).

DieHard sanoi:
Pauliina, jos sä vedät 40% hiilareita niin vedät vhh-diettiä koko ajan. Nimittäin Zone-diettiä.

Ooh, nyt olenkin jo päässyt VHH:laisten kerhoon. :dance2: Kyse on toki siitä, miten VHH määritellään, mutta tämä on kyllä ensimmäinen kerta kun kuulen jonkun VHH:laisen sanovan, että ihan vapautuneesti viljatuotteita ja perunaa syövä ihminen noudattaakin VHH-dieettiä. Eikä tuossa ole kuin 10 prosenttiyksikköä suositusta vähemmän energiaa hiilareista, en itse laske omaa syömistäni vielä vähähiilihydraattiseksi. Mutta määrittelykysymyshän se.

Olisi jo pitänyt tulla näistä teksteistäni esille, mutta jos et jo ole huomannut, niin en vastusta hiilihydraattien vähentämistä vaan esim. sitä, että täysjyväviljasta tehdään iso peikko, jota pitäisi muka kaikin keinoin välttää ettei altistuisi kaikenlaisille sairauksille. En myöskään ole samaa mieltä VHH:n usein liittyvästä voin runsaasta käytöstä. Enkä pidä siitä fanaattisesta asenteesta, joka VHH:ta noudattavilla usein on. Omat ruokailuni menevät kaikkea kohtuudella -periaatteella ilman turhia hifistelyjä, enkä todellakaan kannata useiden ruoka-aineiden kieltämistä täysin.

DieHard sanoi:
Nyt kiinnostaakin millaista vhh:ta olet kokeillut ? Siis sen VHH:n lisäksi mitä ite koko ajan näköjään vedät! ;)

Joskus testasin sitä perinteistä Atkinssia ihan jonkun Atkins-kirjan mukaan. Voi ällö niitä ruokia, eikä olossakaan kehumista ollut. Pari viikkoa muistaakseni jaksoin, sitten totesin että ei tod ollut minua varten se juttu. Jatkuva kieltäytyminen aiheutti loppuviimein ihan järjettömän ruuanhimon ja kokeilu katkesi siihen, että vetelin kaksin käsin ihan älyttömän määrän kaikkea epäterveellistä mässyä ähkyyn asti. Varsin tervettä. :jahas:

Olen kokeillut myös muutamaan otteeseen jättää perunan ja viljatuotteet pois ja korvata ne kasviksilla. Ruuanlaitossa käytin vähän enemmän rasvaa kuin tavallisesti, mutta luultavasti kuitenkin ruuasta tuli ihan liian vähän energiaa. Luulen, etten yksinkertaisesti pysty syömään niin paljon kasviksia tai laittamaan ruokaan niin paljon rasvaa, että energiaa tulisi tarpeeksi. Enkä edelleenkään ole vakuuttunut älyttömillä rasvamäärillä lutraamisen terveellisyydestä. Näidenkään kokeilujen kohdalla en tykännyt siitä, että piti jättää ihan liikaa "tavallisia" ruokia syömättä. Esimerkiksi uunilohen kanssa vaan "kuuluu" syödä perunamuusia ja jos sitä ei ole, tuntuu että jotain tosi oleellista jäi puuttumaan. Kasvikset on hyviä joo, mutta ei ne yksistään riitä.

DieHard sanoi:
Eli jos haluat kritisoida Heikkilä ja hänen tapojansa, kannattanee sinun ottaa yhteyttä häneen itseensä. Tuskin kukaan foorumilainen tuntee mitään velvollisuutta puolustella häntä! :)

Ei tarvitsekaan puolustella. Mutta tämä on Heikkilää koskeva ketju, joten eikös tässä sitten voi keskustella aiheesta. Ei mulla riitä mielenkiinto lähteä mitään sähköposteja kirjoittelemaan. Eikä hän itsekään tee niin, että ottaisi yhteyttä kritisoimaansa tahoon, vaan sitä kritiikkiä löytyy vaikka kuinka ja paljon hänen omilta sivuiltaan. Jotenkin tuntuu siltä että tuskin blogikommenteissakaan julkaistaan kriittisiä tai negatiivisia kommentteja, koska en usko että ihmisillä on pelkkää hyvää sanottavaa hänen jutuistaan, ja kehuja sieltä vaan löytyy ainakin niistä jutuista mitä itse olen lukenut.

skuge, kysyin että "Miksi pitäisi lähteä keinotekoisesti muuttamaan treeniohjelmaa vaan siksi että "saisi" syödä VHH-mallin mukaan?" ja vastasit:

skuge sanoi:

Ajattelin tuosta, että VHH olisi mielestäsi avain siihen parempaan suorituskykyyn. Mutta ilmeisesti näin ei ole, koska perusteluksi tuli, että erilaiset ruokavaliot sopivat erilaisille ihmisille. En ehkä ihan ymmärtänyt pointtiasi, mutta olen jokseenkin varma, että oma suorituskykyni ei hiilareita vähentämällä parane.

MC Aropupu sanoi:
Minusta tuollainen kertoo siitä, että olet jatkuvalla hiilihydraattien mättämisellä totuttanut elimistösi hyvin pitkälti hiilaripolttoiseksi. Jos elimistö osaa käyttää kunnolla rasvaa polttoaineena, niin tuollaista yhtäkkistä verensokerin tippumista ei todellakaan tule muutaman kilometrin kevyen hölkän jälkeen. Jos tavalliselle lenkille tarvitsee hiilareita mukaan, niin aika heikko on tilanne...

En todellakaan tarvitse niitä hiilareita tavallisella lenkillä silloin kun syön itselleni normaalisti. Se tilanne tulee eteen sitten jos yritän jättää viljat ja perunan pois ruokavaliosta. Minusta tuo kertoo vain siitä, että viljojen ja perunan syöminen sopii minulle ja niiden pois jättämisessä ei omalla kohdallani ole mitään järkeä. Varsinkin kun voin tällä nykyisellä ruokavaliollani oikein hyvin, treeni kulkee, olo on hyvä ja energinen, olen todella harvoin sairaana ja veriarvotkin on kunnossa. Ja yksi hyvin hyvin tärkeä asia: tykkään sellaisesta ruuasta, jota syön. If it ain't broke, don't fix it :).

Jännä miten näissä tietyissä piireissä tuo asia ilmaistaan negatiiviseen sävyyn "olet hiilarien puputtamisella" tai "olet hiilarien mättämisellä". :jahas: No mutta, olenhan mä syönyt niitä pahamaineisia ruisleipiä ja kaurapuuroja. Toisaalta, vastahan ruokavaliotani kommentoitiin VHH:ksi, että koittakaa nyt päättää...

Mulla loppuu ihan just mielenkiinto vääntää tästä asiasta, mutta väitän edelleen että ne ruisleipä ja kaurapuuro eivät aiheuta liiallista insuliinineritystä. Terve ihminen voi ihan hyvin syödä suositusten mukaista ruokaa ilman että on vaaraa liiallisesta insuliininerityksestä tai isoista verensokeriheilahduksista. Kuitupitoisten täysjyväviljatuotteiden terveellisyydestä on vaikka kuinka paljon tutkittua tietoa, joten perustelepa sä nyt ensin jonkun luotettavan lähteen kanssa että nuo ihan oikeasti aiheuttaisivat terveysongelmia liiallisen insuliininerityksen takia.

Linkittämäsi kuva kertoo insuliiniresistenssin vaikutuksista. Insuliiniresistenssi ei ole normaalitila, vaan aineenvaihdunnan häiriö. Ja sillä kuvalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että terve ihminen syö ruisleivän tai kaurapuuron.

Ei muuten pidä paikkaansa. Insuliinitasot saa kyllä nousemaan ihan ravinnolla ja se ei ole terveelistä.

Sinähän voit väittää ihan mitä haluat, mutta se ei edelleenkään muuta sitä tosi asiaa mihinkään mitä jokaisen oma kroppa kertoo, verensokerimittari on esim. valehtelmaton. Pelkkä väittäminen nyt vaan on aika turhaa.

Olen kyllä perustellut sen moneen kertaan jo. Jos kuulut onnekkaisiin se ei aiheuta ongelmia verensokerille, mutta useille aiheuttaa ja siksi ei ole mitään järkeä syödä kyseisiä tuotetteita, koska viljoille löytyy parempiakin vaihtoehtoja. Siksi on töysin järjetöntä julistaa niitä kaikkien terveystuotteiksi.

Olisko liiallisella energiansaannilla ja vaikkapa jatkuvalla alkoholinkäytöllä mitään tekoa keskivartalolihavuuden kanssa... No toki voi itsensä saada keskivartalolihavaksi älyttömällä sokerinsyönnilläkin ja energiaa voi kyllä syödä liikaa mistä tahansa energiaravintoaineesta, mutta siitähän tässä keskustelussa ei ollut kyse. Suositusten mukaan syöminen ei kuitenkaan lisää riskiä keskivartalolihavuuteen (suosituksiin kuuluu mm., että energian saanti ja -kulutus ovat tasapainossa).

Kuullostaa kyllä hiilareilta mun korvaan.

Lähes ainoa vhh-alkoholijuoma on punaviini ja sen kulutus tuskin on Suomessa suurta.

Muista nyt edelleen mikä oli sen insuliinin yksi tehtävä, varastoida.

Koko vhh perustuu siihen, että pyritään pitämään rasvanpoltto koko ajan käynnissä ja kuten muistamme insuliini keskeyttää tämän.

Ruisleipää ei ole kenenkään pakko syödä, mutta syitä voi olla esim. seuraavat:
- ruokavalion monipuolisuus
- jos energiantarve on suuri (esim. urheilevat), voi hiilihydraattien/energian tarvetta olla vaikea kattaa muilla lähteillä
- ruisleipä on hyvää.

Edelleenkin, jos ei aiheuta ongelmia niin naamaan vaan.

Yleiseksi terveysruoaksi en sitä kuitenkaan nimittäisi.

Muutenkin tuo täysjyvä-käsite tuntuu tämä päivänä olevan aika laaja... :rolleyes:

Itse asiassa lähipiiriin kuuluu diabeetikkoja, joten verensokerimittareitakin on ollut helposti tarjolla omia kokeiluita varten. Ja olen huvikseni verensokereitani joskus testaillut, ei ole ollut ongelmaa niiden kanssa. En nyt muista olenko mitannut sokereita juuri ruisleivän syömisen jälkeen, mutta sellaisten mulle normaalien ruokien jälkeen kyllä, joten ruuissa on varmasti ollut viljatuotteitakin mukana.

No se on hyvä, mutta muistaakseni oletkin hiilihydraatteja rajoittavalla ruokavaliolla ;)

Joo, niin onkin, mutta siihen ei välttämättä tarvita VHH:ta että verensokeri pysyy tasaisena (no ihan täsmälleen tasaisenahan se ei pysy kenelläkään yhtään millään ruokavaliolla, mutta riittävän tasaisena kuitenkin).

Edelleenkin, jos ei aiheudu ongelmia ei tarvita vhh:ta. Olisi kiva jos jo tämän viestin jälkeen olisit tämän sisäistänyt.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö ongelmia voisi tulla myöhemmin tai, että tulevaisuuden mahdolliset ongelmat voisi pitää kurissa heräämällä ajoissa.

Mun pointti on se, että kannattaa mielummin lähteä sieltä alhaalta päin kattelee niitä hiilareidenmääriä eikä väkisin vetää sitä mitä suositellaan.

Ooh, nyt olenkin jo päässyt VHH:laisten kerhoon. Kyse on toki siitä, miten VHH määritellään, mutta tämä on kyllä ensimmäinen kerta kun kuulen jonkun VHH:laisen sanovan, että ihan vapautuneesti viljatuotteita ja perunaa syövä ihminen noudattaakin VHH-dieettiä. Eikä tuossa ole kuin 10 prosenttiyksikköä suositusta vähemmän energiaa hiilareista, en itse laske omaa syömistäni vielä vähähiilihydraattiseksi. Mutta määrittelykysymyshän se.

Tämähän siis osoittaa aivan täysin ettet ole tajunnut mikä vhh-ruokavalio edes on!

Se on hiilihydraattien rajoittamista, toki voit syödä hiilihydraatteja siihen omaan rajaasi asti. Se raja vaan tulee nopeasti vastaan jollain perunalla,pastalla,leivällä,perunalla.

En odottanutkaan sinun määrittelevän omaa ruokavaliotasi vhh:ksi koska se olisi jo vienyt aika monelta asialta pohjan pois! :D

Olisi jo pitänyt tulla näistä teksteistäni esille, mutta jos et jo ole huomannut, niin en vastusta hiilihydraattien vähentämistä vaan esim. sitä, että täysjyväviljasta tehdään iso peikko, jota pitäisi muka kaikin keinoin välttää ettei altistuisi kaikenlaisille sairauksille. En myöskään ole samaa mieltä VHH:n usein liittyvästä voin runsaasta käytöstä. Enkä pidä siitä fanaattisesta asenteesta, joka VHH:ta noudattavilla usein on. Omat ruokailuni menevät kaikkea kohtuudella -periaatteella ilman turhia hifistelyjä, enkä todellakaan kannata useiden ruoka-aineiden kieltämistä täysin.

Kaikki perustuu edelleenkin siihen miten nopeasti ne hiilarit vaikuttaa verensokeriin. Kun vhh:n perusajatus on matalat insuliinitasot&tasainen verensokeri, ei ole mitään järkeä vetää tuotteita jotka nostavat verensokeria nopeasti.

Mua häiritsee se, että viljoista tehdään jotain super-foodia, jota kaikkien pitäisi syödä.

Joskus testasin sitä perinteistä Atkinssia ihan jonkun Atkins-kirjan mukaan. Voi ällö niitä ruokia, eikä olossakaan kehumista ollut. Pari viikkoa muistaakseni jaksoin, sitten totesin että ei tod ollut minua varten se juttu. Jatkuva kieltäytyminen aiheutti loppuviimein ihan järjettömän ruuanhimon ja kokeilu katkesi siihen, että vetelin kaksin käsin ihan älyttömän määrän kaikkea epäterveellistä mässyä ähkyyn asti. Varsin tervettä.

Miten arvasinkin. Atkinssinssäkin on tietääkseni eri vaiheita, en tosin ole koskaan edes kyseistä ruokavaliota kokeillut!

Juu, ei ole ruokavaliota joka on kaikkia varten, mutta haluan muistuttaa asiasta joka unohtuu monilta, vhh on paljon muutakin kuin Atkins.

Vhh on hiilihydraattien rajoittamista, se ei tarkoita että hiilarit olis kiellettyjä tai mitään muutakaan naurettavaa! :)

Olen kokeillut myös muutamaan otteeseen jättää perunan ja viljatuotteet pois ja korvata ne kasviksilla. Ruuanlaitossa käytin vähän enemmän rasvaa kuin tavallisesti, mutta luultavasti kuitenkin ruuasta tuli ihan liian vähän energiaa. Luulen, etten yksinkertaisesti pysty syömään niin paljon kasviksia tai laittamaan ruokaan niin paljon rasvaa, että energiaa tulisi tarpeeksi. Enkä edelleenkään ole vakuuttunut älyttömillä rasvamäärillä lutraamisen terveellisyydestä. Näidenkään kokeilujen kohdalla en tykännyt siitä, että piti jättää ihan liikaa "tavallisia" ruokia syömättä. Esimerkiksi uunilohen kanssa vaan "kuuluu" syödä perunamuusia ja jos sitä ei ole, tuntuu että jotain tosi oleellista jäi puuttumaan. Kasvikset on hyviä joo, mutta ei ne yksistään riitä.

Noin minäkin ajattelin, mutta en enään. Koska en pidä ajatusmallia järkevänä.

Ruokien poisjättäminen tietysti riippuu vain siitä, että missä sinun hiilareiden sietokyky menee. Ei ole mun mielestä järkevää lihottaa itseään väkisinkään.

Jännä miten näissä tietyissä piireissä tuo asia ilmaistaan negatiiviseen sävyyn "olet hiilarien puputtamisella" tai "olet hiilarien mättämisellä". No mutta, olenhan mä syönyt niitä pahamaineisia ruisleipiä ja kaurapuuroja. Toisaalta, vastahan ruokavaliotani kommentoitiin VHH:ksi, että koittakaa nyt päättää...

Toivottavasti, tämän viestin jälkeen ymmärrät käsitettä VHH paremmin ja jätät tälläiset kommentit pois! :)

Jotenkin turhauttavaa keskustella, kun tuntuu että liian vaikea kritiikki sivuutetaan ja huudetaan asiallisten vastineiden päälle. Itselläni ei ole rehellisesti sanottuna varsinaista kantaa tässä koko vhh jupakassa. Mieluiten lukisin itse asiallista keskustelua ja väittelyä ilman turhaa vauhkoamista, jotta voisin muodostaa kantani.

Kerro kysymyksesi niin yritän vastata siihen mahdollisimman selkeästi, vaikka kommenttisi ei ilmeisesti muhun edes ollut suunnattu.

Mitään muuta yleispätevää neuvoa on vaikea antaa kuin tämä. Ota vastuu itsestäsi ja selvitä mikä sinulle sopii.

Mataliin insuliinitasoihin ja matalaan verensokeriin kannattaa pyrkiä, jos esim. pitkää ikää haluaa. Tähän päästään parhaiten rajoittamalla hiilihydraatteja ja syömällä hitaita hiilareita. :)

Viimeisiä vänkäyksiä ei todellakaan ole enää jaksanut edes lukea, tuntuu kulkevan yhtä rataa että Pauliina puolustaa viralliseen kantaan perustuvia tutkimustuloksia ja pari kolme muuta vänkää vastaan VHH-uskovaisten argumenteilla. Pauliina on niskan päällä esitystapansa ja ainakin näennäisesti uskottavampien linkkien johdosta, mutta virallisiin suosituksiin perustuvia tutkimuksia on myös aika paljon ja nykyään nousujohteisesti kritisoitu. Vaikuttaisi, että niiden taustalla ei olekaan nykytietämyksen mukaan riittävän pätevää tutkimusaineistoa ja monet ravintoainesuositukset perustuvat jopa vain yleiseen tapaan syödä ja saada ravintoa, jonka mukaisesti siitä keskimäärin on tehty virallinen suositus.

Insuliinista ei sen enempää, vaikka tärkkelys onkin ihmiskehossa kaikkein nopeiten verensokeria heilauttava ainesosa, mutta gluteiinin vaikutuksesta ihmiselimistöön kertyy jatkuvasti enemmän negatiivispainotteisia tutkimustuloksia. Hiilihydraattia kyllä saa syötyä ilmankin viljatuotteita.
Nykykäsitykseni mukaan ihmiselimistö ei ravinnosta saatavan lisäksi tarvitse muuta rasvaa kunhan ei ravinnosta poisteta rasvoja, tosin jos ei syö lähes päivittäin kalaa niin tyydyttyneen rasvan lisäksi olisi saatava riittävästi kalarasvaa (omega 3) vaikkapa sitten erillisestä valmiisteesta.
Eri lihatuotteiden sisältämä rasvahan ei pelkästään sisällä tyydyttyneitä rasvoja vaan on aika kokonaisvaltainen rasvasisällöltään, vaikka yleinen käsitys onkin luotu niiden sisältämien tyydyttyneiden "pahojen" rasvojen ympärille.
Viljansyönnin ja valmiseineksien vuoksi omega 3 ja 6 suhde on vääristynyt jo ilman o6 pitoisia kasviöljyjäkin ja tämä epäsuhta lienee suurin rasvaongelma ja käsittääkseni etenkin viljat ravinnossaan pitävälle olisikin hyvin tärkeää saada riittävästi kalarasvaa.

Viljatuotteita ei pysty asiallisesti kyllä puolustamaan niiden ravintopitoisuuden vuoksi, koska ne eivät todellakaan sisällä runsaasti ravintoaineita laskettuna energiamäärää kohden /100g, ei edes kuitua verrattuna mm. kasviksiin ja marjoihin. Eli ainoa puolustus lienee tottumus (ja oma mielihalu), ja tästä syystä itsekin syön täysjyvänäkkileipää juustolla ja leikkeleellä aamupalan yhteydessä. Lisäksi voin kyllä syödä ruualla perunaa, riisiä tai pastaa, vaikken niitä itse kotona ruualla käytäkään, eli pääsääntöisesti olen ilman. Hiilihydraattia silti pyrin syömään riittävästi energiantarpeen täyttämiseen, en vain syö sitä pääsääntöisesti tärkkelystä tai gluteiinia sisältävistä lähteistä. Tällä hetkellä jopa pyrin nostamaan painoani syömällä tällä tavoin.

Yllä kirjoittamani ei sisällä mitään lähdeviitteitä, koska ei kiinnosta muistella, enkä kaikkea pysty muistamaankaan, mistä kaikkialta olen mielipiteisiini johtavan tietoni ammentanut. Eli sanotaan nyt sitten vaikka, että kirjoittamani on omia mielipiteitäni.
Itse henkilökohtaisesti en kuitenkaan pidä A. Heikkilän liian agressiivisesta ja kiihkoilevasta esitystavasta tuoda asiansa esiin, ja vaikka pidänkin monia Heikkilän esittämiä asioita tarpeellisesti esiin nostettuina, niin uskon silti hänen tyylinsä tekevän hallaa koko Suomessa käytävälle keskustelulle ravintosuosituksien muutoksen tarpeellisuudesta. Tuollainen esittäminen vain vahvistaa asetelmia joissa ihmiset ovat entistä voimakkaammin vastaan tai puolesta eivätkä tuollaiset "taisteluhautoihin" kaivautumiset edistä minkäänlaista edistystä.

Jep jep. Tällainen keskustelu on hyödytöntä, ellei sitten tarkoituksena ole puhua omista kokemuksista. Omat kokemukset eivät korvaa tutkimuksia.

Kaipaan niitä alkuperäisiä tutkimuksia esim. tyydyttyneen rasvan haitoista.

Laitan nyt tähän Käypä Hoito - suosituksesta tutkimusviitteen:

--------------------------------------------
Ruokavaliohoidon vaikutukset valtimotautitapahtumiin
Näytönastekatsaukset
26.1.2004
Eeva Ketola

Näytön aste = B

Pitkäkestoiset ruokavaliomuutokset rasvan vähentämiseksi tai sen laadun muuttamiseksi pienentävät sairastuvuutta sydän- ja verisuonitauteihin.

Cochrane-katsauksessa 1 1, 2 arvioitiin 27 satunnaistettua ja kontrolloitua ruokavaliotutkimusta, joissa pyrittiin ehkäisemään sydän- ja verisuonitauteja. Analyysiin hyväksyttiin satunnaistetut tutkimukset, jotka oli tehty terveille aikuisille, joissa interventio tähtäsi rasvan tai kolesterolin määrän vähentämiseen tai sen laadun muuttamiseen ja joista seurannan pituus oli vähintään 6 kuukautta. 27 tutkimusta täytti sisäänottokriteerit, ne kattoivat 40 erilaista interventiota ja 30 902 tutkittua henkilövuotta. Ravinnon rasvamäärän vähentämisellä ei ollut vaikutusta kokonaiskuolleisuuteen (vaarasuhde 0.98, 95 %:n luottamusväli 0.86–1.12). Valtimotautikuolleisuus väheni 9 % (vaarasuhde 0.91; luottamusväli 0.77–1.07) mutta tulos ei ollut tilastollisesti merkitsevä. Valtimotautitapahtumat vähenivät 16 % (0.84; 0.72–0.99), mutta suoritetussa herkkyysanalyysissa tilastollinen merkitsevyys hävisi, kun kalaöljytutkimus poistettiin (0.86; 0.72–1.03) . Tutkimuksissa, joissa seuranta oli vähintään 2 vuotta, saatiin vahvempi näyttö ruokavaliomuutosten valtimotautitapahtumilta suojaavasta vaikutuksesta (vaarasuhde 0.76; 0.65–0.90).

Kommentti: Loppupäätelmä oli, että valtimotautitapahtumat vähenivät ja kuolemanvaaraa pienentävä vaikutus on mahdollinen yli 2 vuotta kestäneissä tutkimuksissa.
Tutkimuksen laatu: tasokas
Sovellettavuus suomalaiseen väestöön: hyvä

Toisessa tuoreemmassa systemoidussa katsauksessa 3 arvioitiin 17 satunnaistettua ja kontrolloitua tutkimusta (n = 115310, seuranta-aika 4.2 ± 2.5 vuotta) pelkällä ruokavaliohoidolla saavutettiin keskimäärin 10 % lasku kokonaiskolesterolissa, ja näytti vähentävän kokonaiskuolleisuutta RR 0.97, [95 % CI 0.91–1.04], mutta kuolleisuuden osalta ero ei ollut tilastollisesti merkitsevä.
Tutkimuksen laatu: tasokas
Sovellettavuus suomalaiseen väestöön: hyvä

--------------------------------------------

Lisäksi itselläni on käsitys, joka pohjautuu suureen meta-analyysiin statiinihoidosta, että kolesterolin alentamisen absoluuttinen hyöty on kovin pieni (1-5% luokkaa eri päätetapahtumille riippuen sairashistoriasta). En tiedä kuinka montaa ihmistä kiinnostaa muutaman prosentin absoluuttinen riskin vähenemä.

"Efficacy and safety of cholesterol-lowering treatment: prospective meta-analysis of data from 90 056 participants in 14 randomised trials of statins"
-The Lancet 366, 2005

Pelkkä väittäminen nyt vaan on aika turhaa.

Sinäpä sen sanoit :). Eli nyt niitä lähteitä kehiin, tähän mennessä olet vaan ilmoittanut oman mielipiteesi verensokerin ja insuliinitasojen liiallisesta noususta n kertaa, ilman mitään oikeita perusteita. Minua mielipiteesi eivät vakuuta pätkääkään. Mielipiteet pysyvät mielipiteinä, kunnes esitetään jotakin oikeaa, luotettavaa faktatietoa mielipiteiden taakse.

DieHard sanoi:
Tämähän siis osoittaa aivan täysin ettet ole tajunnut mikä vhh-ruokavalio edes on!

Se on hiilihydraattien rajoittamista, toki voit syödä hiilihydraatteja siihen omaan rajaasi asti. Se raja vaan tulee nopeasti vastaan jollain perunalla,pastalla,leivällä,perunalla.

En odottanutkaan sinun määrittelevän omaa ruokavaliotasi vhh:ksi koska se olisi jo vienyt aika monelta asialta pohjan pois! :D

VHH on lyhenne sanoista vähähiilihydraattinen ruokavalio. Tietääkseni ei ole mitään yleisesti hyväksyttyä määritelmää sille, paljonko hiilareita saa olla jotta ruokavaliosta voi käyttää määritelmää VHH.

Jos luet tähän ketjuun kirjoittamani kommentit uudelleen ajatuksella läpi, huomaat että niiltä ei mene pohja sillä, että en itsekään syö suositusten mukaista määrää hiilareita. En ole missään vaiheessa sanonut, että hiilareiden vähentäminen olisi pahasta tai epäterveellistä. Eikä minulla ole mitään sitä vastaan, että ihmiset vähentävät hiilareita ruokavaliostaan, päinvastoin monelle se sopii ja on varsinkin laihduttaessa oikein hyvä keino. Olen kritisoinut sitä, että perunasta ja täysjyväviljatuotteista on tehty niin iso peikko ilman mitään oikeita perusteluita. En ole myöskään sitä mieltä että voi olisi terveellistä paljon käytettynä. Ja mielestäni ihmiset eivät liho vääränlaisten suositusten takia, virallisia suosituksia noudattaen pysyy oikein hyvin normaalipainoisena.

Minulle on aivan sama määritteletkö oman ruokavalioni VHH:ksi vai et. Itse en koe sitä VHH:ksi, koska:
- En rajoita hiilihydraattien syöntiä millään tavalla, syön siis aivan vapautuneesti mm. leipää, puuroa, perunaa, riisiä ja pastaa sen verran kun hyvältä tuntuu. Koska syön paljon kasviksia, reilusti proteiinia ja sopivasti rasvaa, hiilarimäärä vain asettuu tuolle tasolle itsestään. Erityisestä rajoittamisesta ei kuitenkaan ole kyse.
- 40 E% ei vielä ole mielestäni vähän.

Omasta kokemuksestani tiedän, että hyvin moni karppaaja / VHH:lainen ei "hyväksy" minun syömistäni VHH:ksi. Enkä sitä sellaisena pidä itsekään. Sinä saat nimittää ruokavaliotani ihan miksi haluat.

Pakko oli toooosi pitkästä aikaa rekkautua tänne Pakkikselle. Ei näköjään vanha profiili edes toimi enää?!

Samoilla linjoilla j.uhiksen kanssa.

Tässä "VHH-sodassa" mielestäni käydään vain suhteellisen epäsuhtaista argumentointia.
Pauliina esittää suhteellisen hyvin perusteltuja ja malitillisia argumentteja varustettuna lähdetiedoilla mm. tarkemman tarkastelun kestävistä laajoista tieteellisistä tutkimuksista ko. aihealueelta. Pauliinan argumentoinnissa mielestäni näkee, että hän on suhteellisen hyvin perillä aihealueesta ja tutkinut näitä asioita.

DieHard, MC Aropupu ja muut VHH-fanaatikot skuge yrittäkää oikeasti nostaa argumnetointinne samalle tasolle jossa pystytte antamaan argumenteillenne muutakin laajemman tarkastelun kestävää tukea kuin epämääräisiä, eritoten ristiriitaisia lainauksia ja mielipiteitä ilman tietoa. Perustuuko argumentointinne vain omiin mielipiteisiin, kokemukseen ja fanaattisuuteen ilman todellista tutkimuspohjaa. Tuossa ei ole mitään pahaa sillä Ihminenhän ja tarvittaessa kokonainen valtio kyetään aivopesemään käytännössä melkein mihin tahansa ja kun on kerran saatu pestyä on muunlaisen näkökannan avoin tarkasteleminen on kovin hankalaa ja siinä ei yleensä mitkään perustelut auta. Laput silmillä eteenpäin siis.

Mm pari kommenttia hieman mielestäni höpö höpö argumentteihin...siis lähtemättä nyt syvällisemmin keskustelemaan mm. Insuliinin toimintamekanismeista tai eri ruoka-aineiden ravintojakaumasta olisi hyvä pohtia kuinka paljon mielestäni vähintään hataralla pohjalla on perustelut asianne tueksi

Ruoka-aine suosituksista:
Ruoka-ainesuosituksen tarkoitus (Niin kuin Pauliina mainitseekin) ei ole olla se de facto tasan jokaiselle ihmiselle vaan on näkemys tämän hetken tietämyksen mukaisesta keskimääräisestä ruokainesuosituksesta kansalaisille. Ymmärrykseni mukaan mm. Suomen valtiolle on ensiarvoisen tärkeää se kuinka kauan ja kuinka terveinä ihmiset täällä töitä kykenevät tekemään, se on paljon tärkeämpää kuin se ohjataanko kansalaiset kotimaisen viljan käyttöön.

Maataloustuottajien manipuloimat tutkimustulokset:
Tieteellisesti pätevästä tutkimustutoksesta tehdään kymmeniä, usein satoja eri verrokkitutukimuksia ennen kuin niitä pidetään tieteellisesti pätevinä.
Toisekseen karjatalous on käsittääksen myös osa maataloutta ja elintarviketeollisuuden alkutuotantoa.
Mm. lähisukulaisellani on 300 emakon suursikala, yhtälailla viljelevät sokerijuurikasta ja rypsiä. Suhteellisen jakomielitautisia siis :rolleyes:
See the point?

PIkkuisen itsekritiikkiä?!

Olen itse puuhailut kehonrakennuksen parissa n. 20 vuotta ja Kehoilussa on lauteillakin tullut lähimenneisyydessä käytyä. Nuorempana sitä oli piiikuisen kapeakateisempi kuin nykyään. Minulle itselleni on valjennut, että ihminen ei missään tapauksessa ole kone vaan fyysis-psyykkinen kokonaisuus. Jotkut rakastavat tiukkaa kontrollia ruuan ja ruoka-aineiden suhteen ja saavat hyvän olon tunnetta siitä hifistelystä ja viilauksesta. Se sopii näille yksilöille, pää pysyy kunnossa ja kroppa toimii hyvin kunhan saa hifistellä ja viilata, fanaattisuutta? Kenties?? Erästä ystäväni valmistautumista sivusta seurasin tämän syksyn kisoihin. Ihan Hel...tin moista pilkunviilausta ja säätämistä ja tressiä, mutta se on osa hänen persoonaansa ja toimi, sillä tuli se kultainen pytty kotio, mutta aina ei ole mennyt yhtä hienosti.
Minulla itselläni taas toimii tässä hieman laveampi pensseli. Syön vapaammin, mutta puhdasta perusruokaa (tietysti joskus Pitza tai jäätelö menee myös). Minulle tämä on se optimi (Tiedoksi että kokeiltu on kaikenlaista ajanmittaan) sillä olo on hyvä ja treenit kulkee jne. Jos rupeaisin vääntämään kääntämään ja hifistelemään ruoka-aineilla tulisin vain turhan tressaantuneeksi, josta mm. kortisolitasot pepuilleen, aineenvaihdunta sekaisin ja treenitehot laskuun. Tämä siis minulle se paras tie.

Eli kaiken kaikkiaan Ihminen on yksilö ja niin hiton useat asiat vaikuttavat kokonaisuuteen. Jotkut menee VHH-metodilla tai karppaa ja se sopii heille ok, Hyvä niin menestystä ja silleen... Mutta se ei ole se ainut oikea tie eikä tosiaankaan millään tavalla todistetusti tie autuuteen.

:piis:

Jep jep. Tällainen keskustelu on hyödytöntä, ellei sitten tarkoituksena ole puhua omista kokemuksista. Omat kokemukset eivät korvaa tutkimuksia.

Kaipaan niitä alkuperäisiä tutkimuksia esim. tyydyttyneen rasvan haitoista.

Toivottavasti en itse antanut ymmärtää, että näkemykseni perustuvat pelkästään omiin kokemuksiin.
Eli sen verran voin linkata, että oikeastaan suurin osa linkeistä jotka johtavat tutkimuksiin, tai niiden osiin, joista itse olen muodostanut näkemykseni löytyvät näiltä sivuilta:

http://sundqvist.blogspot.com/

http://www.tiede.fi/keskustelut/laaketiede-ja-terveys-f11/

Huom! En siis tarkoita pelkästään noita keskusteluja, jotka ovat myöskin vain mielipiteitä ja omia tulkintoja, vaan niiden keskustelujen seasta löytyviä linkkejä sekä linkkejä joita löytyy lisää niiden linkkien takaa. Sieltä kyllä löytyy ravintoasioista tutkimus poikineen.

Monesta asiasta löytyy runsaasti tutkimuksia puolesta ja vastaan, siksi itse muodostankin mielipiteeni aikani asiaan tutustuttuani joko mielestäni itseäni koskevan kohdan mukaan, määrällisesti tai muuten vakuuttavasti perustellun asian pohjalta tai useamman omia kokemuksiani v.ahvistavan tutkimuksen perusteella (etenkin jollei riittävän vakuuttavaa vasta-argumenttia löydy).

Ajattelin tuosta, että VHH olisi mielestäsi avain siihen parempaan suorituskykyyn. Mutta ilmeisesti näin ei ole, koska perusteluksi tuli, että erilaiset ruokavaliot sopivat erilaisille ihmisille.

Näin se nyt vaan on. Niin psyykkisesti kuin fyysisetikkin.

yrittäkää oikeasti nostaa argumnetointinne samalle tasolle

Ei kiitos.

Eiköhän nämä aiheet ole jo vängätty. Voin antaa teille uuden aiheen, miettikää vaikka ihmiselle optimaalista rasvahappojakaumaa ! Paukku vetää tutkimukset virallisesta suosituksesta ja "vhh fanaatikot" huutavat voita. Mulla on oikeavastaus päässä piilossa voin tulla sen joskus kertomaan, kun olette ensin siitä parikyt sivua vängännyt.

Ei muuten pidä paikkaansa. Insuliinitasot saa kyllä nousemaan ihan ravinnolla ja se ei ole terveelistä.

Ei jeesus :D näitä kultaisia tappoargumentteja joissa loppupeleissä vaan nolataan itseään niin ettei edes harakiri pelasta mainetta.

Palatakseni aiheeseen "viljat aiheuttavat riippuvuutta" niin nyt työn alla oleva "oppikirjani" 'Vaaralliset viljat' toteaa seuraavaa:
"Gluteeniviljoista tavattavat sulamattomat proteiinit tai peptidit omaavat morfiinin tapaisia ominaisuuksia ja muodostuvat voimakkaiksi huumeiksi verenkiertoon päästyään. Ne joilla on näistä ruoista suurin riski, kokevat usein eräänlaista riippuvuutta, jonka aiheuttavat näiden eksonfiinien tuomat mukavat tunteet. Tässäpä lienee alkuperä nimitykselle "lohturuoka" "

Eikö teilläkin tee usein mieli leipää? :)

Eli kysynkin vielä että miksi tätä iki-ihanaa leipää, jonka on todettu olevan osasyynä/syynä yli 150:een sairauteen ja/tai pahentavan niiden oireita ja aiheuttaa vielä riippuvuutta, pitäisi väen väkisin syödä jopa 8 palaa päivässä? (alkaa edellä mainittu opus jo tehdä tehtävänsä :D)

Itse syön 'pahimmillaan' 12 siivua ruisleipää päivässä (mutta en lainkaan perunaa, riisiä, pastaa). Ruisleipä on siis ykkös hiilarinlähteeni (makrot 30/40/30 hieman vaihdellen). Enkä kyllä koe minkäänlaista riippuvuutta mihinkään leipään. Minulle olisi aivan sama söisinkö leipää vai en. Leipä ei itse asiassa edes ole kovin hyvää, mutta ruisleivästä tulee hyvä ja tasainen olo joten siksi syön sitä (kuitukunkussa on muistaakseni 29g hiilaria ja 18g kuitua). Parempi olo siitä tulee kuin hedelmistä (sokerihumala). Ennen en syönyt mitään viljatuotteita, riisiä tai perunaa. Mutta kun aloin syödä ruisleipää, kehonkoostumus muuttui jostain syystä vain paremmaksi.

Kuitenkin tarvitsen energiaa kun liikuntaa tulee päivittäin runsaasti. Ja koska satun tykkäämään hiilareista enemmän kuin makkara-munakkaista, aion syödä samassa suhteessa hiilarini kuin ennenkin :).

Joskus aikoinaan tuli radiosta (yle?) A. Heikkilän ja jonkun toisen miehen haastattelu. Aiheena oli tietenkin ruokavalio. Tämä toinen mies puhui hiilareiden puelesta.

Aikansa siinä väännettyään ja päästyään asiaan, haastattelija kysyi haastateltavien mielipidettä sopivasta hiilarimäärästä ruokavaliosta. Ei siinä herrojen välillä ollut kuin 5 prosenttiyksikön ero, muistaakseni Heikkilä sanoin 45 ja tämä toinen herra 50% (voi olla jotain muutakin, mutta suuruusluokka tuota). Siitä olivat yksimielisiä että hiilarit terveellisimpiä kokojyvätuottteista ja kasviksista. Valkoinen jauho ja sokeri se jota pitäisi välttää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom