Niin pakko todeta Paulinalle alkuun, että insuliini on todellakin tarpeellinen, mutta sen liika eritys ei ole tarpeellista, edelleenkään. Ilman sitä ei ole elämää, mutta liika tappaa...
Edelleenkin, se miksi minä "demonisoin" täysjyväviljaa on juuri se sen vaikutus verensokeriin. Minä haluan pitää verensokerini tasaisena, en syö täysviljaa.
Mulla loppuu ihan just mielenkiinto vääntää tästä asiasta, mutta väitän edelleen että ne ruisleipä ja kaurapuuro eivät aiheuta liiallista insuliinineritystä. Terve ihminen voi ihan hyvin syödä suositusten mukaista ruokaa ilman että on vaaraa liiallisesta insuliininerityksestä tai isoista verensokeriheilahduksista. Kuitupitoisten täysjyväviljatuotteiden terveellisyydestä on vaikka kuinka paljon tutkittua tietoa, joten perustelepa sä nyt ensin jonkun
luotettavan lähteen kanssa että nuo ihan oikeasti aiheuttaisivat terveysongelmia liiallisen insuliininerityksen takia.
Muutenkin
lähdekritiikki olisi pop. Kaikki mitä on kirjoitettu internetin ihmeelliseen maailmaan tai kirjoihin, ei ole totta. Esimerkiksi tuota rasva-asiaa en viitsi edes kommentoida.
Linkittämäsi kuva kertoo insuliiniresistenssin vaikutuksista.
Insuliiniresistenssi ei ole normaalitila, vaan aineenvaihdunnan häiriö. Ja sillä kuvalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että terve ihminen syö ruisleivän tai kaurapuuron.
DieHard sanoi:
Sun kannattaa selvittää itellesi vähän tarkemmin mikä voisi aiheutta esim. keskivartalolihavuuden (öhöm hiilarit öhöm)
Olisko liiallisella energiansaannilla ja vaikkapa jatkuvalla alkoholinkäytöllä mitään tekoa
keskivartalolihavuuden kanssa... No toki voi itsensä saada keskivartalolihavaksi älyttömällä sokerinsyönnilläkin ja energiaa voi kyllä syödä liikaa mistä tahansa energiaravintoaineesta, mutta siitähän tässä keskustelussa ei ollut kyse. Suositusten mukaan syöminen ei kuitenkaan lisää riskiä keskivartalolihavuuteen (suosituksiin kuuluu mm., että energian saanti ja -kulutus ovat tasapainossa).
DieHard sanoi:
Kaikki taas kulminoituu siihen yhteen kysymykseen, johon jätät vastaamatta.
Miksi ihmeessä pitäisi sitä ruisleipää syödä kun on olemassa parempia hiilarilähteitä.
Ruisleipää ei ole kenenkään pakko syödä, mutta syitä voi olla esim. seuraavat:
- ruokavalion monipuolisuus
- jos energiantarve on suuri (esim. urheilevat), voi hiilihydraattien/energian tarvetta olla vaikea kattaa muilla lähteillä
- ruisleipä on hyvää.
DieHard sanoi:
Pauliina, helpoiten sä saat tietää mitä ruisleipä aiheuttaa sun verensokerille kun otat verensokeri-mittarin kauniiseen käteen ja mittaat iteltäs. Sitä tulosta ei edes kansanterveyslaitos voi muuttaa! :D
Itse asiassa lähipiiriin kuuluu diabeetikkoja, joten verensokerimittareitakin on ollut helposti tarjolla omia kokeiluita varten. Ja olen huvikseni verensokereitani joskus testaillut, ei ole ollut ongelmaa niiden kanssa. En nyt muista olenko mitannut sokereita juuri ruisleivän syömisen jälkeen, mutta sellaisten mulle normaalien ruokien jälkeen kyllä, joten ruuissa on varmasti ollut viljatuotteitakin mukana.
DieHard sanoi:
Kuitujakin muuten löytyy paljon paremmistä lähteistä kuin kaurapuuro.
Jos kuitupitoisuutta mitataan niin joo, monessakin elintarvikkeessa on enemmän kuitua. Mutta ei kaurankaan kuitupitoisuus vähäinen ole ja kuten ravintoaineita muutenkin, kuitujakin olisi hyvä saada monipuolisesti eri lähteistä. Ravintokuituja on siis useita erilaisia ja kaurassa olevaa
beetaglukaania ei kovin monesta muusta lähteestä saa (ohra on toinen beetaglukaanin lähde).
DieHard sanoi:
Verensokerin tasaisena pitämisessä taas on kyllä todella paljon järkeä!
Joo, niin onkin, mutta siihen ei välttämättä tarvita VHH:ta että verensokeri pysyy tasaisena (no ihan täsmälleen tasaisenahan se ei pysy kenelläkään yhtään millään ruokavaliolla, mutta riittävän tasaisena kuitenkin).
DieHard sanoi:
Pauliina, jos sä vedät 40% hiilareita niin vedät vhh-diettiä koko ajan. Nimittäin Zone-diettiä.
Ooh, nyt olenkin jo päässyt VHH:laisten kerhoon. :dance2: Kyse on toki siitä, miten VHH määritellään, mutta tämä on kyllä ensimmäinen kerta kun kuulen jonkun VHH:laisen sanovan, että ihan vapautuneesti viljatuotteita ja perunaa syövä ihminen noudattaakin VHH-dieettiä. Eikä tuossa ole kuin 10 prosenttiyksikköä suositusta vähemmän energiaa hiilareista, en itse laske omaa syömistäni vielä vähähiilihydraattiseksi. Mutta määrittelykysymyshän se.
Olisi jo pitänyt tulla näistä teksteistäni esille, mutta jos et jo ole huomannut, niin en vastusta hiilihydraattien vähentämistä vaan esim. sitä, että täysjyväviljasta tehdään iso peikko, jota pitäisi muka kaikin keinoin välttää ettei altistuisi kaikenlaisille sairauksille. En myöskään ole samaa mieltä VHH:n usein liittyvästä voin runsaasta käytöstä. Enkä pidä siitä fanaattisesta asenteesta, joka VHH:ta noudattavilla usein on. Omat ruokailuni menevät kaikkea kohtuudella -periaatteella ilman turhia hifistelyjä, enkä todellakaan kannata useiden ruoka-aineiden kieltämistä täysin.
DieHard sanoi:
Nyt kiinnostaakin millaista vhh:ta olet kokeillut ? Siis sen VHH:n lisäksi mitä ite koko ajan näköjään vedät! ;)
Joskus testasin sitä perinteistä Atkinssia ihan jonkun Atkins-kirjan mukaan. Voi ällö niitä ruokia, eikä olossakaan kehumista ollut. Pari viikkoa muistaakseni jaksoin, sitten totesin että ei tod ollut minua varten se juttu. Jatkuva kieltäytyminen aiheutti loppuviimein ihan järjettömän ruuanhimon ja kokeilu katkesi siihen, että vetelin kaksin käsin ihan älyttömän määrän kaikkea epäterveellistä mässyä ähkyyn asti. Varsin tervettä. :jahas:
Olen kokeillut myös muutamaan otteeseen jättää perunan ja viljatuotteet pois ja korvata ne kasviksilla. Ruuanlaitossa käytin vähän enemmän rasvaa kuin tavallisesti, mutta luultavasti kuitenkin ruuasta tuli ihan liian vähän energiaa. Luulen, etten yksinkertaisesti pysty syömään niin paljon kasviksia tai laittamaan ruokaan niin paljon rasvaa, että energiaa tulisi tarpeeksi. Enkä edelleenkään ole vakuuttunut älyttömillä rasvamäärillä lutraamisen terveellisyydestä. Näidenkään kokeilujen kohdalla en tykännyt siitä, että piti jättää ihan liikaa "tavallisia" ruokia syömättä. Esimerkiksi uunilohen kanssa vaan "kuuluu" syödä perunamuusia ja jos sitä ei ole, tuntuu että jotain tosi oleellista jäi puuttumaan. Kasvikset on hyviä joo, mutta ei ne yksistään riitä.
DieHard sanoi:
Eli jos haluat kritisoida Heikkilä ja hänen tapojansa, kannattanee sinun ottaa yhteyttä häneen itseensä. Tuskin kukaan foorumilainen tuntee mitään velvollisuutta puolustella häntä!
Ei tarvitsekaan puolustella. Mutta tämä on Heikkilää koskeva ketju, joten eikös tässä sitten voi keskustella aiheesta. Ei mulla riitä mielenkiinto lähteä mitään sähköposteja kirjoittelemaan. Eikä hän itsekään tee niin, että ottaisi yhteyttä kritisoimaansa tahoon, vaan sitä kritiikkiä löytyy vaikka kuinka ja paljon hänen omilta sivuiltaan. Jotenkin tuntuu siltä että tuskin blogikommenteissakaan julkaistaan kriittisiä tai negatiivisia kommentteja, koska en usko että ihmisillä on pelkkää hyvää sanottavaa hänen jutuistaan, ja kehuja sieltä vaan löytyy ainakin niistä jutuista mitä itse olen lukenut.
skuge, kysyin että "Miksi pitäisi lähteä keinotekoisesti muuttamaan treeniohjelmaa vaan siksi että "saisi" syödä VHH-mallin mukaan?" ja vastasit:
skuge sanoi:
Siksi että päästäisiin parempaan suorituskykyyn kuin koskaan aiemmin.
Ajattelin tuosta, että VHH olisi mielestäsi avain siihen parempaan suorituskykyyn. Mutta ilmeisesti näin ei ole, koska perusteluksi tuli, että erilaiset ruokavaliot sopivat erilaisille ihmisille. En ehkä ihan ymmärtänyt pointtiasi, mutta olen jokseenkin varma, että oma suorituskykyni ei hiilareita vähentämällä parane.
MC Aropupu sanoi:
Minusta tuollainen kertoo siitä, että olet jatkuvalla hiilihydraattien mättämisellä totuttanut elimistösi hyvin pitkälti hiilaripolttoiseksi. Jos elimistö osaa käyttää kunnolla rasvaa polttoaineena, niin tuollaista yhtäkkistä verensokerin tippumista ei todellakaan tule muutaman kilometrin kevyen hölkän jälkeen. Jos tavalliselle lenkille tarvitsee hiilareita mukaan, niin aika heikko on tilanne...
En todellakaan tarvitse niitä hiilareita tavallisella lenkillä silloin kun syön itselleni normaalisti. Se tilanne tulee eteen sitten jos yritän jättää viljat ja perunan pois ruokavaliosta. Minusta tuo kertoo vain siitä, että viljojen ja perunan syöminen sopii minulle ja niiden pois jättämisessä ei omalla kohdallani ole mitään järkeä. Varsinkin kun voin tällä nykyisellä ruokavaliollani oikein hyvin, treeni kulkee, olo on hyvä ja energinen, olen todella harvoin sairaana ja veriarvotkin on kunnossa. Ja yksi hyvin hyvin tärkeä asia: tykkään sellaisesta ruuasta, jota syön. If it ain't broke, don't fix it
.
Jännä miten näissä tietyissä piireissä tuo asia ilmaistaan negatiiviseen sävyyn "olet hiilarien puputtamisella" tai "olet hiilarien mättämisellä". :jahas: No mutta, olenhan mä syönyt niitä pahamaineisia ruisleipiä ja kaurapuuroja. Toisaalta, vastahan ruokavaliotani kommentoitiin VHH:ksi, että koittakaa nyt päättää...