Antti Heikkilän TV-haastattelu!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wallace
  • Aloitettu Aloitettu
En ole käännellyt enkä väännellyt yhtään mitään. Kaikki on tässä niin suhteellista, myös tuo "korkea GI". Puuro ja ruisleipä ovat parempia hiilarinlähteitä kuin vaalea leipä ja pöytäsokeri. Vastaavasti monet vihannekset ovat parempia kuin puuro ja ruisleipä.

Noniin siinähän se mun pointti tulikin, mä suosin niitä parempia...

Toki liiallinen insuliini aiheuttaa ongelmia, kuten mikä tahansa muukin hormoni. Ne sentään ovat äärimmäisen voimakkaita elimistöä sääteleviä molekyylejä. Ongelma tässä kaikessa taitaakin olla siinä, että minä en näe puuron ja ruisleivän nostavan insuliinipitoisuuksia haitallisen korkealle toisin kun sinä. Minun mielestäni tuo haitallinen määrä saavutetaan vasta kun vedetään överejä määriä paskoja hiilareita pitkään - enkä luokittele ruisleipää ja puuroa sinne paskimpien listalle.

No tämä kaikki on yksilöllistä, joillekkin on haitallista&joillekkin haitallista vanhempana&joillekkin ei aiheudu haittaa koskaan.

Pointti onkin siinä, että niiden poisjättämisestä taas ei koidu varmasti haittaa koskaan! :)

Olet oikeassa myös tässä, se todella voi korvata paljon. En kuitenkaan lähtisi ihan varauksetta suosittelemaan korkearasvaista ruokavaliota esimerkiksi sille suurelle suomalaisjoukolle joilla on ongelmia rasva- ja kolesteroliaineenvaihdunnan kanssa. Enkä ehkä myöskään kasvaville (varsinkaan urheileville) lapsille. Vallitsevat ravitsemussuositukset pyrkivät vastaamaan myös heidän tarpeeseen.

Käsittääkseni, insuliini vaikuttaa veren rasva-arvoihin.

Kerroppas ihmeessä mikä siinä hiilihydraatista tekee niin välttämätöntä ? Kaikkihan tietää ettei se sitä ole toisin kuin proteiinit&rasvat.

Tarkennetaan nyt vielä, että vhh:llakin niitä hiilareita toki tulee.

Olet muodostanut tuosta argumentista olkinuken. En nimittäin missään ole väittänyt puuron ja ruisleivän olevan voittamattomia. Olen ainoastaan pyrkinyt perustelemaan, ettei niiden loputon demonisointi ole järkevää varsinkin kun huonompiakin vaihtoehtoja on olemassa.

Nyt poistun viikonlopuksi Helsinkiin dokailemaan ja vetämään hiilaria! Ensi viikolla jälleen paluu arkeen, treeniin ja luultavasti ketoosiin

Kenties olen vain perfektionisti sitten! :D

Eli miksi vetää huonoa kun on parempaakin tarjolla ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ootte te karpit ihan uskomattomia kyllä. :D

Linkin asiasisältö on imo aika lähellä nollaa, jos se alkaa tuollaisilla saatesanoilla. Ihmiset EIVÄT NOUDATA ravitsemussuosituksia. Ravitsemussuosituksia noudattamalla ei helposti liho. Lautasesta puolet täytetään kasviksilla, neljännes liha/kana/kala/palkokasvit ja neljännes peruna/pitkäjyväinen riisi/tumma pasta, tms. Suomalaiset suosituksethan oli 55%E hiilarit (josta <10% sokeria ja puolet tosta koko 55% määrästä KASVIKSISTA, HEDELMISTÄ JA MARJOISTA), 15%E proteiinia, 30%E rasvaa (josta <10% tyydyttyneitä rasvahappoja). Virallisiin suosituksiin kuuluu myös. liikuntapiirakka lautasmallin lisäksi ja yhdessä niitä noudattamalla tulee imo aika hyvä kokonaisuus. Mutta kukas läski noita nyt noudattais kun karkki ja sipsit on niin hyvää..

Et tainnut lukea kovin ajatuksella... :D

Ei ole tapana kauheasti pastetella, mutta pistetään nyt se tuon kirjoituksen argumentti esille kun et sitä itse löytänyt.

Yksi syy siihen on liian suuren hiilihydraattimäärän aiheuttamassa sokerirasituksessa elimistölle. Sokerirasitusta ei aiheuta pelkästään sokerin syöminen. Kaikki hiilihydraatit, mukaan lukien puuro ja ruisleipä, nostavat verensokeria. Jos suomalaiset söisivät vain aamupuuron tai pari palaa täysjyväleipää päivässä, heidän elimistönsä ei joutuisi sokeristressin uhriksi. Mutta aamupuuron lisäksi tapoihin kuuluu syödä vielä leipää viidestä seitsemään palaan päivässä, perunaa, pastaa, sokeroituja jogurtteja, karamelleja, pullaa ja juoda virvoitusjuomia tai ”terveellisiä” täysmehuja... Niinpä verensokerirasite nousee helposti yli elimistön kestokyvyn. Suuri hiilihydraattirasite aiheuttaa kohonneen verensokerin tai sen aikaansaamien hormonaalisten muutosten takia terveydellisiä haittoja.

Terveet, nuoret ja varsinkin aktiivisesti liikuntaa harrastavat ihmiset kestävät suurempaa sokerirasitusta, koska heidän kulutuksensakin on yleensä suurempaa. Vähemmän kuluttavilla ja vähemmän liikkuvilla ihmisillä runsas hiilihydraattien syönti aiheuttaa elimistön energiataloudessa siirtymisen varastointitilaan, jossa elimistö muuttaa ylimääräistä energiaa rasvaksi vartaloon, vararavinnoksi pahan päivän varalle.

Kannattaa ens kerralla lukea enemmän kun eka lause :D

Lisäksi GI ja GK eivät kerro koko totuutta, kuten jo todettu. Muu ateriasisältö vaikuttaa siihen verensokerin nousuun ja sitä kautta insuliinin eritykseen. muistakaa ihmiset että insuliinia erittyy ihmisen elimistössä aina, (ns. perusinsuliini) jos ei, sairastat DM I tautia. et on se vaan aikamoinen myrkky se insuliini.

Tottakai vaikuttaa, mutta se ei millään tavalla tarkoita sitä, että sillä verukkeella pitäisi suosi korkea GI:n tuotteita matalien sijaan! :D

Eh, kenties sun kannattaa tutustua hieman insuliiniin. Elämä ei ole mahdollista ilman insuliinia, mutta liika insuliini tappaa ihmisen.

Tässä tredissä on vhh-hanut esitelleet kiihkoissaan vaikka minkälaista juttua, yks parhaista oli se kokiskomppanian sivuilta pastettu väite, että pari ruisleipää ja pullo kolaa aiheuttaa samanlaisen sokerikuorman. Jatkakaa hei samaan malliin vaan!

En tiedä, mitä meinaat ? Asiahan on tosin hyvin helposti laskettavissa.

GK = (GI x imeytyvien hiilihydraattien määrä) / 100

Siitä vaan laskemaan.

Ps. Jos sokeriaineenvaihdunta on kunnossa, verensokerin kohoamiiseen ja tästä aiheutuvaan insuliinivasteeseen ei tarvitse syödä grammaakaan hiilihydraatteja - glukoneogeneesi. Eli tarkoittaako tää nyt siis sitä, että karppauskin on vaarallista? Karppaushan hei nostaa verensokeria.

Tiedätkö mistä puhut vai yritätkö olla vitsikäs ?

Glukoneogeneesi on kehon prosessi ja sen vertaaminen luonnottoman suuriin hiilihydraattikuormiin on aika naurettavaa! :D

Puurosta ja ruisleivästä hiukan:

Olen koko elämäni ajan, kesäkuuhun 09 saakka, vetänyt perinteisen kaurapuuro&ruisleipä-höystöineen-aamupalan. A. Heikkilään tutustuttuani toukokuun lopussa, olen joka aamu aloittanut päivän munakakkaalla juustoineen ja makkaroineen. Ero aamupäivän vointiin ollut huima.

Ennen, perinteisellä puurolla, nälkä on tullut jo parin tunnin päästä, paljon ennen lounasaikaa. Nykyisellä aamiaisella pärjään monta kertaa paremmin kuin ennen, eikä lounas tarvi odottaa riutuen nälän kourissa. Kaiken lisäksi vatsa toimii paljon paremmin, nimimerkillä entinen "krooninen piereskelijä".:)

Pari kertaa olen "joutunut" syömään puuro ja leipä-aamiasen ja vaikka se hyvältä maistuikin, ei olo sen jälkeen ollut kehuttava; hirveä väsymys iski välittömästi.:(

Olen töissä yläasteella ja voin kertoa ettei ole helppoa käydä "työpaikalla" syömässä. Parhaimmillaan lounaan ravintojakaumat on aivan käsittämättömiä; tottakai puuropäivät ovat niistä "kauheimmat", mutta se hiilihydraatin määrä on parhaimmillaan ollut muissakin ruuissa 80% luokkaa(turha miettiä miksi teinit ei jaksa iltapäivään saakka). Käyn keskimäärin kerran viikossa syömässä koulumme ruokalassa, jolloin tarjolla on ollut lihaa, josta voi skipata potut pois ja ottaa hyvän salaatin.

VHH on toiminut mulle tosi hyvin, enkä näe mitään syytä palata entiseen ruokamalliin. Monet ihmiset ja kaverit ovat kiinnostuneet minun esimerkistäni ja moni on myös muuttanut ruokatottumuksiaan.

Ei muuta tällä kertaa..

Paitsi J.Rossin näyttämästä keksinnöstä; Tuohan on kopioitu hevosilta:hyper:. Toivottavasti oli vitsi.

Ravitsemussuosituksia noudattamalla ei helposti liho. Lautasesta puolet täytetään kasviksilla, neljännes liha/kana/kala/palkokasvit ja neljännes peruna/pitkäjyväinen riisi/tumma pasta, tms. Suomalaiset suosituksethan oli 55%E hiilarit (josta <10% sokeria ja puolet tosta koko 55% määrästä KASVIKSISTA, HEDELMISTÄ JA MARJOISTA), 15%E proteiinia, 30%E rasvaa (josta <10% tyydyttyneitä rasvahappoja). Virallisiin suosituksiin kuuluu myös. liikuntapiirakka lautasmallin lisäksi ja yhdessä niitä noudattamalla tulee imo aika hyvä kokonaisuus.

Mun mielestä se että ihmiset eivät noudata tuota lautasmallia on taas selvä osoitus siitä että siinä on jotain vikaa.

Toisenakin noi lautasmallin ja perinteisen ruokaympyrän määrät ovat erittäin tulkinnan varaisia. Ne riippuvat lautasen koosta yms, ruuan tilavuudesta ja asettelusta. Täysin epämääräistä siis.

Selailenpa tässä huvikseni vanhaa kotitalouden kirjaa. Hauskin kuvaesimerkki näissä peruskouluopuksissa ja muissa on se että vaikka neljäsosa lautasesta on yhdessä kuvassa perunaa, niin lautasen ulkopuolelle on muistettu laittaa pari palaa leipää. Niitähän ei tarvitse laskea mukaan. Aamiaisesimerkikssä näen jättilautasen puuroa ja täyden leipäkorin. Mukaan on eksynyt nokare margariinia ja yksi muna. Hurraa.

Huvittaa myös että kuvissa olevat annokset sisältävät järkyttäviä määriä hiilaria, itseasiassa niin paljon että niillä ei ole mitään tekemistä tuon ensin mainitun ruokaympyrän kanssa. Jotta tuo kasvisten ja hiilarin suhde olisi oikea, pitäisi olla joka kuvassa isot salaattikulhot tms mutta eipä niitä näy. Lihaa on neljäsosa lautasella pieni nokare. Ellei se ole kalaa.
Alussa varoitetaan valkeasta jauhoista, makaroonista ja sokerista mutta suurinosa kuvista ja ohjeista sisältävät näitä. Perunaa, leipää, riisiä, jälkiruokia kyllä riittää. Kysytään vielä että mikä jää nuorille päähän tämmöisestä opuksesta? Jotkut helvetin prosenttiosuudet vai ne kuvat.

Laitosruokailussa käytännössä vähäinen määrä lihaa on upotettu suurustettuihin kastikkeisiin yms. Siinä ei paljon valtion viralliset suositukset auta kun sen omissa laitoksissa omenoita saa kerran viikossa yhden, nahistuneessa salaatissa on joskus mukana pari hedelmän viipaletta, lihan mukana tulee kasa jauhoja, rasvaa ei ole juuri saatavilla (hyväksytty margariinin käyttö vaatii aina leipää mukaan .. koita sitten saada rasvaa ilman jättimäistä hiilarilisäystä), ja vain perunaa ja leipää saa mielin määrin. Välillä tietenkin saa jälkiruokaa jossa perusainesosa on siis sokeri. Jos olet luonnostaan isokokoinen niin käytännössä suhteellinne hiilariosuus nousee pakosti koska laitosruokala ei anna kalliimpia ravintoaineita kuin kaikille saman määrän, tai ainakaan tähän ei kannusteta.

Ainakin näin minä muistan kouluruokailun. Tältä pohjalta sitten työpaikkaruokaloissakin samat suhteet näyttävät jengillä olevan muistissa. Nahistunutta salaattia pienelle lautaselle. Kasa riisiä tai perunaa isolle lautaselle, suurustettua lihamössöä sen verran kuin saa ja pari palaa leipää mukaan. Jos joku väittää että valtio ja sen laitokset eivät ole vaikuttaneet tämän kansan huonokuntoisuuteen ja lihoamiseen niin herätys.

Ja lihavuudesta taas jaksetaan syyttää kansalaisia että "no et liiku tarpeeksi". Mikä helvetin järki siinä on, että selvitäkseen laitosruokailun jättimäisestä hiilaripitoisuudesta jokaisen pitäisi olla himoliikkuja.

Niin, ja samaisessa ravinto-opuksessa jaksetaan tietenkin varoittaa rasvojen vaarallisuudesta, mutta tosiasiasta että syömällä liikaa hiilihydraattia lihoaa, ei sanota yhtään mitään.

Viimeiset latteudet mitkä virallisista suosituksista jäävät mieleen ovat "tasapainoisuus" "kohtuus" yms potaska millä ei ole minkäänlaista merkitystä kun se kuva mitä tämän maan koulussa annetaan elämäntavoista on harhaanjohtava, ja mitä sen laitoksissa kansalle syötetään on käytännössä päin helvettiä.

Mutta kukas läski noita nyt noudattais kun karkki ja sipsit on niin hyvää..

Tää on turhaa yksinkertaistusta ja norsunluutorni-asennetta ("vitun tyhmät läskit"). Todellisuudessa työtä tekevällä aikuisväestöllä on liian kiire jatkuvaan liikkumiseen ja perusruoka on väärässä koostumuksessa. Tiedon ja ajankäytön puutetta kyllä mutta kyllä on tiedonjakelussakin vikaa ja paljon.

Puurosta ja ruisleivästä hiukan:

Olen koko elämäni ajan, kesäkuuhun 09 saakka, vetänyt perinteisen kaurapuuro&ruisleipä-höystöineen-aamupalan. A. Heikkilään tutustuttuani toukokuun lopussa, olen joka aamu aloittanut päivän munakakkaalla juustoineen ja makkaroineen. Ero aamupäivän vointiin ollut huima.

Ennen, perinteisellä puurolla, nälkä on tullut jo parin tunnin päästä, paljon ennen lounasaikaa. Nykyisellä aamiaisella pärjään monta kertaa paremmin kuin ennen, eikä lounas tarvi odottaa riutuen nälän kourissa. Kaiken lisäksi vatsa toimii paljon paremmin, nimimerkillä entinen "krooninen piereskelijä".:)

Pari kertaa olen "joutunut" syömään puuro ja leipä-aamiasen ja vaikka se hyvältä maistuikin, ei olo sen jälkeen ollut kehuttava; hirveä väsymys iski välittömästi.:(

Olen töissä yläasteella ja voin kertoa ettei ole helppoa käydä "työpaikalla" syömässä. Parhaimmillaan lounaan ravintojakaumat on aivan käsittämättömiä; tottakai puuropäivät ovat niistä "kauheimmat", mutta se hiilihydraatin määrä on parhaimmillaan ollut muissakin ruuissa 80% luokkaa(turha miettiä miksi teinit ei jaksa iltapäivään saakka). Käyn keskimäärin kerran viikossa syömässä koulumme ruokalassa, jolloin tarjolla on ollut lihaa, josta voi skipata potut pois ja ottaa hyvän salaatin.

VHH on toiminut mulle tosi hyvin, enkä näe mitään syytä palata entiseen ruokamalliin. Monet ihmiset ja kaverit ovat kiinnostuneet minun esimerkistäni ja moni on myös muuttanut ruokatottumuksiaan.

Ei muuta tällä kertaa..

Hyvä kertomus tosi-elämästä! :)

Ja lihavuudesta taas jaksetaan syyttää kansalaisia että "no et liiku tarpeeksi". Mikä helvetin järki siinä on, että selvitäkseen laitosruokailun jättimäisestä hiilaripitoisuudesta jokaisen pitäisi olla himoliikkuja.

Hyvä kirjotus, Loomer!

Tähän on pakko lisätä, että kyllä se lihavuus johtuu täysin väärin syömisestä eikä liikkumattomuudesta. Jokainen meistä tietää kuinka vähän liikunta itseasiassa kuluttaa kaloreita! :D

Mun mielestä se että ihmiset eivät noudata tuota lautasmallia on taas selvä osoitus siitä että siinä on jotain vikaa.

Toisenakin noi lautasmallin ja perinteisen ruokaympyrän määrät ovat erittäin tulkinnan varaisia. Ne riippuvat lautasen koosta yms, ruuan tilavuudesta ja asettelusta. Täysin epämääräistä siis.

Selailenpa tässä huvikseni vanhaa kotitalouden kirjaa. Hauskin kuvaesimerkki näissä peruskouluopuksissa ja muissa on se että vaikka neljäsosa lautasesta on yhdessä kuvassa perunaa, niin lautasen ulkopuolelle on muistettu laittaa pari palaa leipää. Niitähän ei tarvitse laskea mukaan. Aamiaisesimerkikssä näen jättilautasen puuroa ja täyden leipäkorin. Mukaan on eksynyt nokare margariinia ja yksi muna. Hurraa.

Huvittaa myös että kuvissa olevat annokset sisältävät järkyttäviä määriä hiilaria, itseasiassa niin paljon että niillä ei ole mitään tekemistä tuon ensin mainitun ruokaympyrän kanssa. Jotta tuo kasvisten ja hiilarin suhde olisi oikea, pitäisi olla joka kuvassa isot salaattikulhot tms mutta eipä niitä näy. Lihaa on neljäsosa lautasella pieni nokare. Ellei se ole kalaa.
Alussa varoitetaan valkeasta jauhoista, makaroonista ja sokerista mutta suurinosa kuvista ja ohjeista sisältävät näitä. Perunaa, leipää, riisiä, jälkiruokia kyllä riittää. Kysytään vielä että mikä jää nuorille päähän tämmöisestä opuksesta? Jotkut helvetin prosenttiosuudet vai ne kuvat.

Laitosruokailussa käytännössä vähäinen määrä lihaa on upotettu suurustettuihin kastikkeisiin yms. Siinä ei paljon valtion viralliset suositukset auta kun sen omissa laitoksissa omenoita saa kerran viikossa yhden, nahistuneessa salaatissa on joskus mukana pari hedelmän viipaletta, lihan mukana tulee kasa jauhoja, rasvaa ei ole juuri saatavilla (hyväksytty margariinin käyttö vaatii aina leipää mukaan .. koita sitten saada rasvaa ilman jättimäistä hiilarilisäystä), ja vain perunaa ja leipää saa mielin määrin. Välillä tietenkin saa jälkiruokaa jossa perusainesosa on siis sokeri. Jos olet luonnostaan isokokoinen niin käytännössä suhteellinne hiilariosuus nousee pakosti koska laitosruokala ei anna kalliimpia ravintoaineita kuin kaikille saman määrän, tai ainakaan tähän ei kannusteta.

Ainakin näin minä muistan kouluruokailun. Tältä pohjalta sitten työpaikkaruokaloissakin samat suhteet näyttävät jengillä olevan muistissa. Nahistunutta salaattia pienelle lautaselle. Kasa riisiä tai perunaa isolle lautaselle, suurustettua lihamössöä sen verran kuin saa ja pari palaa leipää mukaan. Jos joku väittää että valtio ja sen laitokset eivät ole vaikuttaneet tämän kansan huonokuntoisuuteen ja lihoamiseen niin herätys.

Niin, ja samaisessa ravinto-opuksessa jaksetaan tietenkin varoittaa rasvojen vaarallisuudesta, mutta tosiasiasta että syömällä liikaa hiilihydraattia lihoaa, ei sanota yhtään mitään.

Viimeiset latteudet mitkä virallisista suosituksista jäävät mieleen ovat "tasapainoisuus" "kohtuus" yms potaska millä ei ole minkäänlaista merkitystä kun se kuva mitä tämän maan koulussa annetaan elämäntavoista on harhaanjohtava, ja mitä sen laitoksissa kansalle syötetään on käytännössä päin helvettiä.

Tää on turhaa yksinkertaistusta ja norsunluutorni-asennetta ("vitun tyhmät läskit"). Todellisuudessa työtä tekevällä aikuisväestöllä on liian kiire jatkuvaan liikkumiseen ja perusruoka on väärässä koostumuksessa. Tiedon ja ajankäytön puutetta kyllä mutta kyllä on tiedonjakelussakin vikaa ja paljon.

Sä voitit. Tuli tosi hyviä pointteja sulta!

Tää on just niin tätä... "kyllä mun täytyy nyt alkaa sitä sokeria syömään", "ei voi elää ja hengittää jos ei elimistössä muhi vähintään 300 grammaa hiilaria". Puuh. Sokeria ei käske virallisetkaan suositukset syömään, päinvastoin sitä kehoitetaan välttämään. Ja kukaan tuskin oikeasti sairastuu syödessään lautasmallin mukaan, hiilareiden ja rasvan laatua koskevia ohjeita toteuttaen.

Pientä lukihäiriötäkö pukkaa? En käyttänyt termiä sokeri, vaan hiilihydraatti. Tosin jokainen kyllä tietää että sokeriksihan nuo hiilihydraatit muuntuvat ennen kuin sopivat jatkokäsittelyyn.
Eipä tarvitse calculatorissa olla kovinkaan kehittyneet paristot, jotta havaitaan että 2000kcal/vrk josta 60 % hiilihydraatteja tarkoittaa tasan 300g hiilihydraattia vuorokaudessa.

Jos tyydyttynyt rasva olisikin ilman hiilareita syötynä terveellistä ja hiilareiden kanssa syötynä haitallista, ei silti ole realistista ajatella että koko Suomi eläisi VHHn mukaan ja jättäisi leivän ja perunan kokonaan pois. Muutama ruokavaliolleen omistautuva ihminen voi tehdäkin niin, mutta väestötasolla se on utopiaa. Sitäpaitsi kyllä sitä karppaajienkin suusta kuulee usein ja paljon, että silloin meni hyvin kun karppasin, mutta sitten repsahdin ja taas on tullut kuukausikaupalla syötyä kaikenlaista hötöä, pitäisi taas skarpata ja alkaa karppaamaan. Eli ei ole helppoa rajoittaa ruokavaliotaan isolla kädellä, vaikka yritys ja tahto olisi kova.
Enpä ainakaan minä ole laittamassa koko suomea VHH:lle. Nimeen omaan vaihtoehtoja tässä haetaankin, jos tosissasi haluat nähdä jotain todella jääräpäistä ravintorintamalla, niin kannattaa katse kääntää kohti meidän terveydestä vastaavia viranomaisia kohden. Sehän tässä kyrsiikin, että siltä taholta on luotu jonkun haaveiden mukainen ihanne ravintomaailma joka on se ainut ja oikea totuus. Voiko enää ihminen yksinkertaisempi olla. Jokainen jolla on edes muutama ihmiskontakti elämänsä aikana, on varmaan havainnut heissä eroja. Jotain närästää sellainen ruoka jota toinen popsii ilman pienitäkään oiretta. Toinen ei sairasta flunssaa koskaan, kun itse voi sen kokea vaikkapa pari kolme kertaa vuodenaikana. Lääkkeet vaikuttavat laajalla kirjolla eri ihmisiin, joillekin ei mitään vaikutusta, toisille voi pahimmillaan ilmetä hengenvaarallisia komplikaatioita. Niin tättärää, virallinen ruoka sitten yks kaks sopiikin optimaalisesti koko väestölle. Minä kutsun tämmöistä uskonnoksi muiden uskontojen joukossa.

Tästä päästään sujuvasti sitten Heikkilän oppeihin, että mitenkäs hän, onko vain yksi ja ainut oikea ruokavalio? Hän sentään tiedostaa ettei ole olemassa yhtä oikeaa ruokavaliota, joka sopisi kaikille. Tämä selviää mm. täältä http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=5

Suomalainen ruoka on muokkautunut maatalouspolitiikan ja terveysviranomaisten uskomusten pohjalle. Tähän on ruokaa jalostavat tahot sitten tuottaneet raameihin sopivia tuotteita. Nyt on sitten äärimmäisen helppo ostaa jotain jossa lukee kevyt, maukas, nopea … ym. ja joita voi turvallisin mielin syödä kun niissä on vain niitä hyviä hiilihydraatteja ja saattaa olla vieläpä hurrrjan terveellisiä kuitujakin.
Jotain pientä kitinän poikasta olen ollut kuulevinani viranomaistahojen suusta, että kaikki nuo riemastuttavat ravintoaineköyhdytetyt tuotteet eivät olisikaan kovin terveellisiä. Mutta tuo kitinä on mitätöntä verrattaessa siihen rummutukseen mitä vuosien saatossa on pidetty rasvojen vaarallisuudesta.

Tuo mainitsemasi utopia on sitä, että sillä välin kun rasvapoliisit ovat haukkana vartioineet ruokien rasvasisältöjä, ovat he tyystin laiminlyöneet todellisten terveysongelmallisten ruokien rantautumisen estämisen ruokakauppoihin. Nyt ihmiset ovat oppineet jo näihin superhelppoihin välipaloihin joita kauppojen hyllyt suorastaan notkuvat , niin muutoksen saaminen on erittäin vaikeaa.
Voidaan vain visioida millainen tilanne olisi, jos näitä rasvahysteerikkoja ei olisi päässyt häseltämään ruokarintamalla. Jos olisi keskitytty myytävien ruokien raaka-aineiden ravintosisältöjen säilymiseen läpi prosessoinnin ja vaikkapa veroseuraamuksilla ohjattu elintarviketeollisuuden tuotantoja.
mm. karamellien, sokerijuomien, rasvahiilihydraatti herkkujen ym. oikeasti epäterveellisten tuottaminen olisi kallista.

Karppaajilla tuppaa olemaan ongelmana, että nykyään ihmiset eivät osaa valmistaa raaka-aineista monipuolisia ruokia itselleen. Jos ruokana on pelkkää munakasta niin kyllä sitä väkisin jossain vaiheessa palaa helppoihin kaupanruokiin.
Onneksi kuitenkin foorumit pukkaavat reseptejä ja tietoa kokoajan lisää.

Niinpä…tässä eletään parempaa toivotaan.

Pauliina, lue vaikka insuliinista ja sen negatiivisista vaikutuksista kehoon. Sen jälkeen sulle ehkä avautuu aika monta porttia! :) Se on nimittäin koko VHH:n kulminaatiopiste.

Lue, miten se vaikuttaa veren rasva-arvoihin,verenpaineeseen ja moneen muuhun asiaan. Luulen, että sulle sen jälkeen avautuu miksi insuliinitasoja ei ehdointahdoin kannata pitää korkea(ja hommata mahdollista insuuliresitenssiä).

Lue, muuten siitäkin mitä insuliini tekee rasvalle elimistössä. Siitä kuinka se lukitsee rasvan niin ettei sitä pysytytä käyttämään ennenkuin vastahormoni glukagoni puuttuu asiaan.

Niin ja sulla tosiaan on joku pointti tohon, että insuulinintuotanto kannattaa pitää koko ajan tapissa niin kerro ihmeessä! :)

Insuliini on aivan normaali elimistön oma hormoni, jonka tehtävä on säädellä aineenvaihduntaa. Insuliinin tärkein tehtävä on tehostaa ravintoaineiden soluunottoa, jotta solut täydentävät energiavarastojaan. Insuliini:
- lisää glukoosin ottoa soluissa, lisää glykogeeniin muodostumista -> pienentää veren glukoosipitoisuutta, suurentaa solujen glykogeenivaastoja
- lisää aminohappojen ottoa soluissa -> pienentää veren aminohappopitoisuutta, lisää valkuaisaineiden synteesiä soluissa
- lisää triglyseridien tuotantoa -> pienentää veren rasvahappopitoisuutta, suurentaa solujen rasvavarastoja

Eli insuliini on elimistölle tarpeellinen hormoni.

Verensokeri on tärkein insuliinineritystä säätelevä tekijä, mutta myös veren aminohappopitoisuuden suureneminen lisää insuliinin eritystä. Insuliinin eritys lisääntyy aterioiden yhteydessä kuitenkin jo ennen kuin veren glukoosi- ja aminohappopitoisuus alkaa nousta (ruoansulatuskanavan hormonit ja parasympaattisten hermosyiden aktivoituminen lisäävät insuliinituotantoa). Eli insuliinia erittyy kaikilla aterioilla ja ihan syystä, onhan ne ruuan ravintoaineet saatava varastoon.

Sanoit, että insuliini "lukitsee rasvan niin ettei sitä pysytytä käyttämään ennenkuin vastahormoni glukagoni puuttuu asiaan". Joo-o... Insuliinihan on varastohormoni, joka huolehtii että syödyn ruuan ravintoaineet varastoituvat (olisi perin ikävää, jos niitä ei varastoitaisi). Sinä aikana, kun elimistö ei saa ravintoaineita syödystä ruuasta, niitä täytyy vapauttaa elimistön omista ravintoainevarastoista (ja mikäs hormoni se olikaan joka näiden varastojen syntymistä oli edesauttanut... aivan :D). Glukagoni puolestaan on hormoni, joka huolehtii solujen ravinnonsaannista silloin, kun ravintoaineita ei muuten ole saatavilla. Glukagoni vapauttaa ravintoaineita elimistön omista varastoista ja kyseessä on kudoksia purkava, katabolinen tila. Tällöin:
- elimistön varastohiilihydraatin eli glykogeenin pilkkoutuminen kiihtyy
- rasvojen pilkkoutuminen lisääntyy ja rasvahappojen pitoisuus veressä nousee
- glukoosin muodostuminen aminohapoista kiihtyy.

Mietipä nyt tilannetta uudestaan, vaikkapa salitreenaajan kannalta. Että oliko se sittenkään niin yksinkertaista että glukagoni hyvä, insuliini paha. Niinpä..

Luettelemasi negatiiviset vaikutukset veren rasva-arvoihin, verenpaineeseen ja moneen muuhun asiaan liittyvät insuliiniresistenssiin ja metaboliseen oireyhtymään, eivät insuliinin normaaliin toimintaan. Lisää voi lukea vaikka täältä. Insuliiniresistenssin ja metabolisen oireyhtymän syntyyn vaikuttaa hyvin moni asia, lihavuus yhtenä tärkeimmistä tekijöistä.

Verensokeria ei toki kannata heilutella ylenmäärin eikä insuliinituotantoa kannata pitää tapissa koko ajan, mutta eipä mihinkään suosituksiin kuulu vaikkapa jatkuva karkin syönti.

DieHard sanoi:
Kuitua lukuunottamatta kaikki hiilihydraatit pilkkoutuvat sokereiksi kehon käyttöön... Että sellaista vaan ajattelin sullekin kertoa

Ruisleivän ja puuron lyttääminen varmaan johtuu siitä, että ne omaavat korkea GI-luvun.

No eipä tuossa mitään uutta ole, tottakai hiilarit pilkkoutuvat sokereiksi, enimmäkseen glukoosiksi. Ja glukoosi on elimistölle tärkeä energianlähde. Mutta kaikilla hiilihydraattipitoisilla ruuilla ei silti ole aivan samanlaiset vaikutukset elimistössä, ei edes silloin kun glykeeminen indeksi näin antaisi ymmärtää: "Suomalaiseen ruokavalioon sisältyvien elintarvikkeiden ja elintarvikeyhdistelmien glykeemisiin ja muihin aineenvaihdunnan vasteisiin on paneuduttu Kansanterveyslaitoksen Elintarvikkeet ja sokeriaineenvaihdunta (ELSA) -tutkimuksessa. ELSA-tutkimuksen standardoidun menetelmän käyttöönottovaiheessa mm. vahvistettiin Kuopion yliopiston tutkimuksissakin saatu tulos ruisleivän ja perinteisen ranskanleivän aiheuttamasta hyvin samankaltaisesta aterianjälkeisestä verensokeritasojen muutoksesta. Molemmilla on suurehko GI. Ruisleivissä on kuitenkin eroja. Ruisleivälle on tyypillistä, että sen aiheuttama insuliinivaste on pienempi kuin verensokerin noususta voisi kaavamaisesti päätellä."

Ruoka-aineen ja elintarvikkeen ravitsemuksellinen laatu on hyvin paljon muista(kin) asioista kiinni kuin glykeemisestä indeksistä. Jos ruokavalion koostaa vain GI mielessä, mennään metsään ja lujaa. Lisäksi esimerkiksi saman elintarvikkeen glykeeminen indeksi vaihtelee eri maissa (esim. kasvin kasvuolosuhteet vaikuttavat) ja eri tutkimuskertojen välillä, eli yksiselitteistä vastausta siihen mikä on tietyn elintarvikkeen GI, ei ole olemassakaan. Suomalaisten ruoka-aineiden glykeemisiä indeksejä tutkitaan, mutta vielä niitä ei ole kattavasti tutkittu. Vielä lisäksi, harva ateria koostuu vain yhdestä elintarvikkeesta ja aterian GI:ä madaltavat rasva ja proteiini. Yleensä sen ruisleivänkin päällä on ainakin rasvaa, juustoa ja/tai leikkelettä.

DieHard sanoi:
Googlella muuten on aika vaikea löytää insuliinin haitoista. Jotain pientä näyttää löytyvän vaan.

Niin, mutta kun suositeltu ravintoympyrä aiheuttaa korkeampia insuliinitasoja kuin vhh.

Ehkä sinunkin kannattaisi opiskella asioita vaikkapa fysiologian kirjoista ja laadukkaista ravitsemustieteen opuksista, eikä luottaa Googleen. Kiinnostusta aiheeseen näyttää kuitenkin riittävän :).

Suositusten mukaisella ruokavaliolla insuliinitasot luultavasti todella ovat korkeammalla kuin VHH:lla. Mutta eri asia on, ovatko ne haitallisen korkealla. Kuten tuolla ylempänä jo selitin, insuliini ei ole mikään mörkö, jota pitäisi kaikin tavoin välttää.

DieHard sanoi:
Mutta saanen ihan mielenkiinnosta kysyä tämän ? Kun niiden aiheuttama haitta on näytetty, niin mikä niistä tekee niin jumalallista ravintoa, mihin se perustuu ?

Missä se haitta on näytetty? Siis esimerkiksi juuri ruisleivän ja kaurapuuron. Eivät ne mitään jumalallista tai ylivertaista ravintoa ole, mutta hyvää ravintoa kuitenkin, kohtuullisesti käytettynä, osana monipuolista ruokavaliota. Reilusti erilaisia kuituja (kuiduilla on muuten paljon muitakin vaikutuksia kuin että kakka kulkee), useita kivennäisaineita ja B-ryhmän vitamiineja.

Yleisesti ottaen monipuolisuus on ravinnossa hyvä periaate siksi, että silloin saadaan kaikenlaisia ravintoaineita monipuolisesti. Ravinnossa on huima määrä muitakin hyödyllisiä aineita, kuin ne tutut vitamiinit, kivennäisaineet ja välttämättömät rasvahapot. Läheskään kaikkia ravinnon terveydelle hyödyllisiä aineita ei vielä edes tunneta. Monipuolisuus vähenee, jos joitakin ruoka-aineryhmiä jätetään kokonaan pois. En toki silti väitä, että viljatuotteiden pois jättäminen aiheuttaisi aina suuria terveydellisiä ongelmia (riippuen siitä millä ne korvataan), mutta täysjyväviljan demonisoinnissa ja niputtamisessa samaan kastiin puhdistetun sokerin kanssa ei ole mielestäni mitään järkeä.

DieHard sanoi:
Pointti onkin siinä, että niiden poisjättämisestä taas ei koidu varmasti haittaa koskaan!

Olen eri mieltä. Esimerkiksi itse kuulun niihin, keille viljatuotteiden poisjättäminen aiheuttaa haittaa. Enkä usko olevan yksin tämän "ongelmani" kanssa. Olen kokeillut VHH:ta useamman kerran (kuten montaa muutakin dieettiä ihan vaan kokeilunhalusta ja tutkiakseni kroppaani, mitä minkäkinlainen ruoka minulle tekee). Ja joka kerta VHH:lla sama juttu, hypoglykemiat on koettu urheillessa useaan kertaan, muutenkin olo on jokseenkin ikävä ja vetämätön. Mitään ongelmia ei ole, kun syön hiilareita tarpeeksi. Itselleni se tarpeeksi on noin 40 E%, en toki jatkuvasti laske, mutta silloin kun lasken niin noille paikkeille se asettuu. Proteiineilla ei ole järkeä korvata hiilareita ylenmäärin ja kasviksia en pysty niin paljon syömään, että tarve täyttyisi (nytkin menee normaalisti yli puoli kiloa päivässä, mutta määrien pitäisi olla ihan älyttömiä, että energiaa saisi riittävästi). En myöskään pysty/halua syödä älyttömiä määriä rasvaa, koska a) en pidä todella rasvaisesta ruuasta, b) suuret määrät tyydyttyyttä rasvaa aiheuttaa minulle pahoja vatsavaivoja ja c) en usko että rasvapainotteinen ruokavalio olisi se terveellisin.

Eli minulle ainoa keino pysyä hyvävointisena ja suorituskykyisenä on syödä kohtuudella viljatuotteita ja perunaa. Toisaalta, miksi en söisi: olo on hyvä näin, tykkään syömästäni ruuasta ja se on vieläpä varsin terveellistä tämänhetkisen tutkimustiedon ja vallitsevan käsityksen valossa.

DieHard sanoi:
Ps. Ja mulla ei ole mitään tarvetta puolustella Heikkilää, mutta pidän aika naurettava sitä, että hänen näkemyksiään kritoisoidaan hänen tietämättään(eli ei pysty vastamaan kritiikkiin). Kenties lähestyminen sähköpostillä voisi olla järkevämpää...

Heikkilä itse arvostelee sivuillaan niin railakkaasti niin monia henkilöitä ja tahoja, että olisi outoa, jos Heikkilän näkemyksiä ei saisi kritisoida. Varsinkin, jos puututaan asiakysymyksiin ja kriittisiin näkemyksiin/kommentteihin on ihan oikeita perusteita. Sitäpaitsi, tämän ketjun aiheena on Antti Heikkilä näkemyksineen, oliko tämä ketju varattu vaan hypetykselle? Lisäksi tämä foorumi on kaikille avoin, että kyllä Heikkilä voi itsekin tulla näitä keskusteluja kommentoimaan. Luulen, että ehkä hän jopa seuraakin nettikirjoittelua itsestään ja kommenteistaan. Ainakin itse tekisin niin, jos pyrkisin samalla tavalla näkyväksi vaikuttajaksi mielipiteineni. Luultavasti pyrkisin myös vastaamaan esitettyyn kritiikkiin omilla sivuillani.

Paletaani sanoi:
Tämä keskustelu jakautuu varsin epätasaisesti. Yhdessä nurkassa on über-vhh-fanaatikot, jotka palvovat Heikkilää uhraamalla hänen kuvalleen ruisleipäpaketteja symbolina pahasta hiilarista luopumiselle. Vastakkaisessa nurkassa ovat ihmiset joita Heikkilän kohtuuton fanitus ja aggressiivinen yleisiä ravintosuosituksia vastaan hyökkääminen lähinnä kummastuttavat. Välissä on harmaa massa pakkislaisia, jotka jakautuvat tasaisesti ääripäiden välille.

Tärkeintä on huomata, ettei kukaan varsinaisesti lyttää vhh:ta.

Pauliinalla on varsin hyviä pointteja ja ne edustavat maltillista linjaa. Vhh-rintama ottaa niistä kuitenkin nokkiinsa ja taas ollaan huutelemassa vastalauseita vaikka (käsittääkseni) tarkoituksena on vain hieman vähentää tuota äärimmäistä suhtautumista

Joo, ihan oikein olet käsittänyt :). Olen aivan samaa mieltä, eli juuri se kohtuuton fanitus, yksisilmäisyys, aggressiivisuus ja hyökkäävä asenne ovat outoja. Keskustelu on aina hyvästä, asiat eivät mene eteenpäin jos pelkästään hymistellään, mutta fanaattisuus ei edistä mitään vaan päinvastoin saa monella niskakarvat pystyyn ja torjunta-asenteen päälle.

Pii sanoi:
Pientä lukihäiriötäkö pukkaa? En käyttänyt termiä sokeri, vaan hiilihydraatti.

Kyllä sitä lukihäiriötä pukkaa siellä päässä, ei täällä ;). Sokeriquote oli Punttisen.

Pii sanoi:
Nimeen omaan vaihtoehtoja tässä haetaankin, jos tosissasi haluat nähdä jotain todella jääräpäistä ravintorintamalla, niin kannattaa katse kääntää kohti meidän terveydestä vastaavia viranomaisia kohden. Sehän tässä kyrsiikin, että siltä taholta on luotu jonkun haaveiden mukainen ihanne ravintomaailma joka on se ainut ja oikea totuus.

Itse asiassa ravitsemussuosituksissa sanotaan, että "Ravitsemussuositukset on laadittu väestötasolle terveille, kohtalaisesti liikkuville ihmisille. Ne sopivat sellaisenaan myös tyypin 2 diabeetikoille ja henkilöille, joilla verenpaine tai veren rasva-arvot ovat koholla. Ne soveltuvat vain varauksellisesti yksilöiden ruoankäytön tai ravitsemustilan arviointiin ja ravitsemusneuvontaan, koska yksilöiden ravinnon tarpeen vaihtelut ovat suuret."

Pii sanoi:
Tästä päästään sujuvasti sitten Heikkilän oppeihin, että mitenkäs hän, onko vain yksi ja ainut oikea ruokavalio? Hän sentään tiedostaa ettei ole olemassa yhtä oikeaa ruokavaliota, joka sopisi kaikille. Tämä selviää mm. täältä http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=5

Heikkilän opeissa minua riepoo fanaattisuus, jo aiemmin mainitut ristiriitaisuudet, oudot perustelut ja yksisilmäisyys (kaikki johtuu rasvasta ja/tai hiilareista). Esimerkiksi Heikkilä rummuttaa jatkuvasti voin ylivoimaisuutta, mutta jättää kertomatta että siinä pitkäaikaistutkimuksessa, jonka hän on linkittänyt perustellakseen VHHn turvallisuutta, korostetaan kuitenkin kasvirasvoja (ja -proteiineja) terveydelle edullisina: "when vegetable sources of fat and protein were chosen instead of animal sources, the low-carbohydrate-diet score was associated with a 30% lower risk of CHD." Ko. tutkimuksen tehneet tutkijat arvelevat myös, että laadulla on enemmän väliä kuin määrillä, niin hiilihydraateissa kuin rasvoissakin: "The quality of fat and carbohydrate is more important than quantity. A heart-healthy diet should embrace healthy types of fat and carbohydrates".

Pii sanoi:
Suomalainen ruoka on muokkautunut maatalouspolitiikan ja terveysviranomaisten uskomusten pohjalle.

Näihin "uskomuksiin" on kuitenkin jo paljon tutkimustietoa takana. Toki paljon on vielä tutkimattakin ja tietoa saadaan koko ajan lisää, mutta eivät ne suositukset pelkästään uskomusten varaan nojaa.

Ja sitten tämä toinen argumentti, jota VHH:laiset usein käyttävät. Jos maatalouspolitiikka ja tuottajat ohjaavat ravitsemussuosituksia, niin miksei esimerkiksi VHH-puolen voin suosittelu sitten ole vointuottajien propagandaa? Tuota argumenttia voidaan käyttää aina, oltiin sitten millä puolella tahansa.

Pii sanoi:
Voidaan vain visioida millainen tilanne olisi, jos näitä rasvahysteerikkoja ei olisi päässyt häseltämään ruokarintamalla.

Ensin oli rasvahysteria, sitten tuli hiilarihysteria. Proteiinihysteriaa odotellessa :D.

pakko antaa (taas) pisteet pauliinalle. vhh-jugend ei pääse kritiikittä levittämään göbbels-tyyliin propagandaansa ilman että kaikki väitteet pureksitaan ja sehän taas ei vhh-jugendille käy kun kaikki argumentit ei menekään läpi saman tien ;)

ottakaa fanaatikot järki mukaan. miettikää vaikka hetki että mikä erottaa teidät tästä:
suicide_bomber.jpg

Viimeksi muokattu:
Haluan teidän, ihmisten jotka antavat terveytensä suoraan valtion byrokraattien käteen miettimättä itse katsovan tätä asiaa.

Jopa HS uutisoi asiasta.

Kuluttaja-lehti: Vähärasvaisin margariini ei ole terveellisin

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/K...+margariini+ei+ole+terveellisin/1135249184451

Mutta, mitä hallitus suunnittelee samalla! RASVAVEROA!

Suuntaa näyttää Tanska, jossa rasvavero on toteutumassa ensi vuonna. Tanskan hallituksen esityksen mukaan vero kohdistuisi rasvaisiin maitotuotteisiin.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/10/26374

Mihin tämä ajaa normaalin kuluttajan joka ei ole niin kiinnostunut itsestään ? No ostamaan sitä vähärasvaisinta&halvinta vaihtoehtoa tietysti... :rolleyes:

Oma terveys on kyllä ainakin mulle ihan liian tärkeä asia annettavaksi jonkun byrokraattien käteen.

Tässä lääkäreistä,

Lääkäri ei saa saarnata ruokavaliosta

Uusituvan mukaan lääkärien perustiedot ja koulutus ravitsemusasioista ovat usein puutteellisia, eikä ravitsemusterapiapalveluita ole läheskään aina saatavissa.

http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article237364.ece

Kannattaa ihan oikeasti ottaa vastuu omasta terveydestä ja selvittää mikä itse sopii ITSE. Meitä yksilöitä on vähän turhan vaikea sovittaa johonkin muottiin.

pakko antaa (taas) pisteet pauliinalle. vhh-jugend ei pääse kritiikittä levittämään göbbels-tyyliin propagandaansa ilman että kaikki väitteet pureksitaan ja sehän taas ei vhh-jugendille käy kun kaikki argumentit ei menekään läpi saman tien ;)

ottakaa fanaatikot järki mukaan. miettikää vaikka hetki että mikä erottaa teidät tästä:
suicide_bomber.jpg

:offtopic:
Tuossa kuvassa pistää kivasti silmään tuollainen kapitalistihenkinen T-paita, vain tietynmerkkinen kolatölkki puuttuu kädestä kruunasta kokonaisuutta...

Haluan teidän, ihmisten jotka antavat terveytensä suoraan valtion byrokraattien käteen miettimättä itse katsovan tätä asiaa.

Jopa HS uutisoi asiasta.

Kuluttaja-lehti: Vähärasvaisin margariini ei ole terveellisin

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/K...+margariini+ei+ole+terveellisin/1135249184451

Mutta, mitä hallitus suunnittelee samalla! RASVAVEROA!

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/10/26374

Mihin tämä ajaa normaalin kuluttajan joka ei ole niin kiinnostunut itsestään ? No ostamaan sitä vähärasvaisinta&halvinta vaihtoehtoa tietysti... :rolleyes:

Oma terveys on kyllä ainakin mulle ihan liian tärkeä asia annettavaksi jonkun byrokraattien käteen.

Luitko nuo linkittämäsi jutut ja mietitkö ajatuksella lukemaasi? Alkaa nimittäin menemään jutut kovin ristiriitaisiksi... ja tuo ristiriitaisuus muistuttaa itse asiassa aika paljon tietyn "rasvatohtorin" argumentointia. ;) :D

Virallinen suosituskaan ei ole, että valittaisiin aina ja kaikessa vähärasvaista. Vaan vähärasvainen vaihtoehto valitaan niistä tuotteista, joissa on paljon kovaa/tyydyttynyttä rasvaa (esim. maitotuotteet ja liha). Voi kuuluu tuohon samaan kastiin, eli vältettäviin elintarvikkeisiin.

"Suositusten mukainen rasvojen laatu toteutuu, kun käytetään kasviöljyjä ja niitä runsaasti sisältäviä rasiamargariineja ja levitteitä." "Päivittäisessä ruokavaliossa leivälle on hyvä sipaista kasviöljypohjaista rasiamargariinia tai levitettä. Salaatteihin kannattaa lisätä pieni annos öljypohjaista kastiketta. Ruoanvalmistukseen ja leivontaan suositellaan kasviöljyä, rasiamargariineja, pehmeitä kasvirasvalevitteitä tai juoksevia kasviöljyvalmisteita. Rypsiöljy on erityisen suositeltavaa monipuolisen rasvahappokoostumuksensa vuoksi."

Eli rasvaksi valitaan esimerkiksi juuri noita mitä Kuluttaja-lehden artikkelissakin suositeltiin. Mutta ei sitä Heikkilän suosittelemaa eli voita.

Kauppalehden jutun mukaan kaikille rasvoille ei olla suunnittelemassa haittaveroa, vaan koville rasvoille eli esimerkiksi voille, rasvaiselle lihalle ja rasvaisille juustoille. Ei tuossa hyvien/pehmeiden rasvojen verotusta pohdita.

Suurin osa threadista on luokkaa " mun pippeli on parempi kuin sun tuhero. Mun pippeli sylkee mälliä jatkuvasti...mun tuhero on jatkuvasti kostea kun syön hiilareita jne "

Tuntuu suorastaa häpeälliseltä edes kirjoittaa tänne :lol2:

Olen kokeillut VHH:ta useamman kerran (kuten montaa muutakin dieettiä ihan vaan kokeilunhalusta ja tutkiakseni kroppaani, mitä minkäkinlainen ruoka minulle tekee). Ja joka kerta VHH:lla sama juttu, hypoglykemiat on koettu urheillessa useaan kertaan, muutenkin olo on jokseenkin ikävä ja vetämätön. Mitään ongelmia ei ole, kun syön hiilareita tarpeeksi. Itselleni se tarpeeksi on noin 40 E%, en toki jatkuvasti laske, mutta silloin kun lasken niin noille paikkeille se asettuu.

Treeniohjelma pitää säätää syömisten mukana. Kun on koko ikänsä puputtanut hiilareita niin pieni sisäänajo vaihe olisi paikallaan. Kovimpiin treeneihin ja kisoihin sitten tankkaukset yms.

Osa ihmisistä on kuitenkin ns. hiilihydraatti syömäreitä ja heille hiilhydraatipitoinen ruokavalio soveltuu paremmin. Tämä ryhmä ainakin länsimaissa kuitenkin näyttäisi olevan selvä vähemmistö. Lisäksi muistelen lukeneeni tutkimuksia, että ihmisen kyky käsitellä hiilihydraatteja heikkenisi iän myötä.

Yleisesti ottaen voisi sanoa ettei nämä ns. hiilihydraattisyömärit ole niitä jotka ovat ajautuneet painonhallinta yms. ongelmiin. Jäljelle jääneille monesti löytyy apua vhh ruokavaliosta.

Treeniohjelma pitää säätää syömisten mukana. Kun on koko ikänsä puputtanut hiilareita niin pieni sisäänajo vaihe olisi paikallaan. Kovimpiin treeneihin ja kisoihin sitten tankkaukset yms.

Miksi pitäisi lähteä keinotekoisesti muuttamaan treeniohjelmaa vaan siksi että "saisi" syödä VHH-mallin mukaan? Eikö ole luonnollisempaa syödä niin, että treeni vaan kulkee hyvin? Juuri tätä ihmettelen VHH-porukassa, kaikkien pitäisi päästä kokemaan VHH:n "autuus" vaikka älyttömän säätämisen jälkeen jos se ei luonnostaan onnistu. Se, että VHH:lla hypoglykemia iskee, ei ole mulla liittynyt mitenkään älyttömän koviin treeneihin, silmät-sumenee-jalat-ei-kanna-kylmähiki-pyörryttää -tunteeseen on päästy jo 7 kilometrin kevyellä hölkällä. Normaalia? NOT. Noista tilanteista oppineena minulla on nykyään aina lenkillä glukoositabletit mukana, koska niillä se olo korjaantuu hyvin nopeasti. Mutta eipä niitä ole tarvittu silloin kun hiilaria on syöty riittävästi.

skuge sanoi:
Osa ihmisistä on kuitenkin ns. hiilihydraatti syömäreitä ja heille hiilhydraatipitoinen ruokavalio soveltuu paremmin. Tämä ryhmä ainakin länsimaissa kuitenkin näyttäisi olevan vähemmistö. Lisäksi muistelen lukeneeni tutkimuksia, että ihmisen kyky käsitellä hiilihydraatteja heikkenisi iän myötä.

Yleisesti ottaen voisi sanoa ettei nämä ns. hiilihydraattisyömärit ole niitä jotka ovat ajautuneet painonhallinta yms. ongelmiin. Jäljelle jääneistä monesti löytyy apua vhh ruokavaliosta.

Siitä olen ihan samaa mieltä, että erityyppiset ruokavaliot sopivat erityyppisille ihmisille. Siitä on nutrigenomiikan puolella jo tutkimustuloksiakin olemassa, että esimerkiksi runsas rasvansyönti lihottaa tietyn genotyypin ihmisiä hurjasti, kun taas toisentyyppinen ihminen pysyy samanlaisella ruokavaliolla suht helposti normaalipainossa.

Ainakaan minä en kuitenkaan sovi logiikkaasi hiilihydraattisyömäreistä, jotka eivät ajaudu painonhallintaongelmiin. Logiikkasi mukaan kuulun siis tähän hiilihydraattisyömärien joukkoon. Mutta ajaudun kuitenkin hyvin helposti painonhallintaongelmiin, jos lakkaan syömästä fiksusti. Viimeksi etelänmatkalla päätin että en tarkkaile syömisiäni yhtään, vaan syön mitä eteen tulee, täysin mielitekojen mukaan ilman minkäänlaista ajatusta terveellisyydestä tai painonhallinnasta. Eräänlainen testi omalla kropalla tämäkin :D. Tuloksena tuon parin viikon matkan aikana yli 4 kiloa painoa lisää ja samat housut jotka lähtiessä olivat aivan sopivat, eivät enää loppumatkasta mahtuneet jalkaan. Vielä kotiin tullessa luulin, että painonnousu on suurimmaksi osaksi nestettä joka kyllä lähtee nopeasti kun alan liikkua ja syödä normaalisti. Vaan eipä ollutkaan nestettä, sitä neljää kiloa nimittäin laihduteltiin pitkään ja hartaasti. :jahas:

Miksi pitäisi lähteä keinotekoisesti muuttamaan treeniohjelmaa vaan siksi että "saisi" syödä VHH-mallin mukaan?
Siksi että päästäisiin parempaan suorituskykyyn kuin koskaan aiemmin.

Peruskaudella urheilevien henkilöiden hh määrät saattavat olla aika korkeitakin vaikka noudattaisivat vhh ruokavaliota.

Ainakaan minä en kuitenkaan sovi logiikkaasi hiilihydraattisyömäreistä, jotka eivät ajaudu painonhallintaongelmiin. Logiikkasi mukaan kuulun siis tähän hiilihydraattisyömärien joukkoon. Mutta ajaudun kuitenkin hyvin helposti painonhallintaongelmiin, jos lakkaan syömästä fiksusti. Viimeksi etelänmatkalla päätin että en tarkkaile syömisiäni yhtään, vaan syön mitä eteen tulee, täysin mielitekojen mukaan ilman minkäänlaista ajatusta terveellisyydestä tai painonhallinnasta. Eräänlainen testi omalla kropalla tämäkin . Tuloksena tuon parin viikon matkan aikana yli 4 kiloa painoa lisää ja samat housut jotka lähtiessä olivat aivan sopivat, eivät enää loppumatkasta mahtuneet jalkaan. Vielä kotiin tullessa luulin, että painonnousu on suurimmaksi osaksi nestettä joka kyllä lähtee nopeasti kun alan liikkua ja syödä normaalisti. Vaan eipä ollutkaan nestettä, sitä neljää kiloa nimittäin laihduteltiin pitkään ja hartaasti.
Ehkä et olekkaan hiilihydratti syömäri. Tai sitten olet alipainoinen vempula ja keho katsoi parhaaksi ottaa ravintoa talteen kun kerrankin oli tilaisuus. Vaihtoehtoja on monia. Lihaksikkailla henkilöillä treenaamattomuus johtaa nesteiden häviämiseen, lihasten surkastumiseen ja ruokahalun pienenemiseen. Lopputuloksena yleensä on lomanjälkeinen matalampi massa.

Niin pakko todeta Paulinalle alkuun, että insuliini on todellakin tarpeellinen, mutta sen liika eritys ei ole tarpeellista, edelleenkään. Ilman sitä ei ole elämää, mutta liika tappaa...

Sitten asiaan.

Mietipä nyt tilannetta uudestaan, vaikkapa salitreenaajan kannalta. Että oliko se sittenkään niin yksinkertaista että glukagoni hyvä, insuliini paha. Niinpä..

Eh, onko joku sanonut, että se on noin ? :D

Edelleenkin, insuliinin LIIKAERITYS on pahasta.

Tämä kuva havainnollistaa parhaiten tilannetta,
insuliiniresistenssi.jpg

Kohonnut veren insuliini ei ole positiivinen asia, siitä sä nyt et vaan pääse yli etkä ympäri. Valitettavasti.

Tässä on toinen hyvä kirjoitus aiheesta,

Veren sokerin heittely saa helposti syömään makeita välipaloja, jotka vain pahentavat tilannetta kohottamalla nopeasti veren insuliinitasoa laskeakseen taas yhtä nopeasti. Vähitellen kehittyy ns. insuliiniresistenssi, jossa yksinkertaisimmillaan on kyse siitä, ettei insuliini pääse soluihin. Tämä puolestaan johtaa ns. metabolisen oireyhtymän kehittymiseen. Kun insuliini on jatkuvasti koholla, se saa aikaan veren korkeamman rasvapitoisuuden kautta verenpaineen nousun. Samalla myös hyvä, verisuonia siivoava HDL laskee ja verisuonet alkavat plakkiutua.

Jatkuessaan epätasapaino voi johtaa mm. aikuisiän diabeteksen kehittymiseen. Se on yleistynyt meilläkin ja sitä saatetaan tavata jopa lapsilla. Hälytysmerkkejä ovat paitsi ylipaino, kohonnut kolesteroli ja verensokerin heittely.

http://www.terveydenhoitouutiset.fi/thu0204/2.htm

Sitten vielä salitreenaajan näkökulmaan. On todellakin perusteltua vetää hiilareita jonkun verran (yksilöllistä) ja niinhän niitä VHH:ssa vedetäänkin. En minä ainakaan ole ketoilua suositellut. Itse vedän hiilaria esim. palkkarissa ihan tietoisesti, tosin se hiilari ei tule mistään maltosta :D

Luettelemasi negatiiviset vaikutukset veren rasva-arvoihin, verenpaineeseen ja moneen muuhun asiaan liittyvät insuliiniresistenssiin ja metaboliseen oireyhtymään, eivät insuliinin normaaliin toimintaan. Lisää voi lukea vaikka täältä. Insuliiniresistenssin ja metabolisen oireyhtymän syntyyn vaikuttaa hyvin moni asia, lihavuus yhtenä tärkeimmistä tekijöistä.

Mun tietääkseni kyllä pelkästään koholla oleva veren insuliini aiheuttaa noita asioita.

Kukaan ei ole edelleenkään väittänyt, että normaaleista insuliinitasoista olisi haittaa ? :)

Sun kannattaa selvittää itellesi vähän tarkemmin mikä voisi aiheutta esim. keskivartalolihavuuden (öhöm hiilarit öhöm)

Verensokeria ei toki kannata heilutella ylenmäärin eikä insuliinituotantoa kannata pitää tapissa koko ajan, mutta eipä mihinkään suosituksiin kuulu vaikkapa jatkuva karkin syönti.

Olitsitpa sanonut vain tämän!

Tämä on vain lähes mahdotonta virallisilla suosituksilla useimmille.

No eipä tuossa mitään uutta ole, tottakai hiilarit pilkkoutuvat sokereiksi, enimmäkseen glukoosiksi. Ja glukoosi on elimistölle tärkeä energianlähde. Mutta kaikilla hiilihydraattipitoisilla ruuilla ei silti ole aivan samanlaiset vaikutukset elimistössä, ei edes silloin kun glykeeminen indeksi näin antaisi ymmärtää: "Suomalaiseen ruokavalioon sisältyvien elintarvikkeiden ja elintarvikeyhdistelmien glykeemisiin ja muihin aineenvaihdunnan vasteisiin on paneuduttu Kansanterveyslaitoksen Elintarvikkeet ja sokeriaineenvaihdunta (ELSA) -tutkimuksessa. ELSA-tutkimuksen standardoidun menetelmän käyttöönottovaiheessa mm. vahvistettiin Kuopion yliopiston tutkimuksissakin saatu tulos ruisleivän ja perinteisen ranskanleivän aiheuttamasta hyvin samankaltaisesta aterianjälkeisestä verensokeritasojen muutoksesta. Molemmilla on suurehko GI. Ruisleivissä on kuitenkin eroja. Ruisleivälle on tyypillistä, että sen aiheuttama insuliinivaste on pienempi kuin verensokerin noususta voisi kaavamaisesti päätellä."

Ruoka-aineen ja elintarvikkeen ravitsemuksellinen laatu on hyvin paljon muista(kin) asioista kiinni kuin glykeemisestä indeksistä. Jos ruokavalion koostaa vain GI mielessä, mennään metsään ja lujaa. Lisäksi esimerkiksi saman elintarvikkeen glykeeminen indeksi vaihtelee eri maissa (esim. kasvin kasvuolosuhteet vaikuttavat) ja eri tutkimuskertojen välillä, eli yksiselitteistä vastausta siihen mikä on tietyn elintarvikkeen GI, ei ole olemassakaan. Suomalaisten ruoka-aineiden glykeemisiä indeksejä tutkitaan, mutta vielä niitä ei ole kattavasti tutkittu. Vielä lisäksi, harva ateria koostuu vain yhdestä elintarvikkeesta ja aterian GI:ä madaltavat rasva ja proteiini. Yleensä sen ruisleivänkin päällä on ainakin rasvaa, juustoa ja/tai leikkelettä.

Kaikki taas kulminoituu siihen yhteen kysymykseen, johon jätät vastaamatta.

Miksi ihmeessä pitäisi sitä ruisleipää syödä kun on olemassa parempia hiilarilähteitä.

Pauliina, helpoiten sä saat tietää mitä ruisleipä aiheuttaa sun verensokerille kun otat verensokeri-mittarin kauniiseen käteen ja mittaat iteltäs. Sitä tulosta ei edes kansanterveyslaitos voi muuttaa! :D

Ehkä sinunkin kannattaisi opiskella asioita vaikkapa fysiologian kirjoista ja laadukkaista ravitsemustieteen opuksista, eikä luottaa Googleen. Kiinnostusta aiheeseen näyttää kuitenkin riittävän

Ehkäpä ajattelin vaan, että ainoa mahdollinen tapa antaa sulle infoa taitaa olla internet kun en sua tunne. Voin mä sulle kirjojakin suositella, jos osoitat kiinnostusta... :rolleyes:

Suositusten mukaisella ruokavaliolla insuliinitasot luultavasti todella ovat korkeammalla kuin VHH:lla. Mutta eri asia on, ovatko ne haitallisen korkealla. Kuten tuolla ylempänä jo selitin, insuliini ei ole mikään mörkö, jota pitäisi kaikin tavoin välttää.

Ei kukaan ole sanonut, että insuliini olisi mörkö. Mutta liika insuliini on, siihenhän koko vhh edelleenkin kulminoituu.

Esitän sulle nyt simppelin kysymyksen ton perusteella ?

Kattaako sun mielestä siis pitää insuliinitasot pienene tietoisesti (=vhh) vai keikkua siellä rajamailla ja toivoa ettei liika eritystä tule ?

Missä se haitta on näytetty? Siis esimerkiksi juuri ruisleivän ja kaurapuuron. Eivät ne mitään jumalallista tai ylivertaista ravintoa ole, mutta hyvää ravintoa kuitenkin, kohtuullisesti käytettynä, osana monipuolista ruokavaliota. Reilusti erilaisia kuituja (kuiduilla on muuten paljon muitakin vaikutuksia kuin että kakka kulkee), useita kivennäisaineita ja B-ryhmän vitamiineja.

Tottakai lähes kaikki on terveellistä kohtuullisesti käytettynä, siksi mm. VHH:ssa sallitaan hiilareita.

Näin vhh-näkökulmasta, jota edustan se haitta on lähinnä se niiden vaikutus verensokeriin. Siksi suosin parempia hiilareita ja suosittelen sitä muillekkin, jos haluaa välttyä verensokerin heittelyiltä.

Kuitujakin muuten löytyy paljon paremmistä lähteistä kuin kaurapuuro. :)

En toki silti väitä, että viljatuotteiden pois jättäminen aiheuttaisi aina suuria terveydellisiä ongelmia (riippuen siitä millä ne korvataan), mutta täysjyväviljan demonisoinnissa ja niputtamisessa samaan kastiin puhdistetun sokerin kanssa ei ole mielestäni mitään järkeä.

Olen iloinen ettet väitä! :)

Edelleenkin, se miksi minä "demonisoin" täysjyväviljaa on juuri se sen vaikutus verensokeriin. Minä haluan pitää verensokerini tasaisena, en syö täysviljaa.

Verensokerin tasaisena pitämisessä taas on kyllä todella paljon järkeä! :)

Olen eri mieltä. Esimerkiksi itse kuulun niihin, keille viljatuotteiden poisjättäminen aiheuttaa haittaa. Enkä usko olevan yksin tämän "ongelmani" kanssa. Olen kokeillut VHH:ta useamman kerran (kuten montaa muutakin dieettiä ihan vaan kokeilunhalusta ja tutkiakseni kroppaani, mitä minkäkinlainen ruoka minulle tekee). Ja joka kerta VHH:lla sama juttu, hypoglykemiat on koettu urheillessa useaan kertaan, muutenkin olo on jokseenkin ikävä ja vetämätön. Mitään ongelmia ei ole, kun syön hiilareita tarpeeksi. Itselleni se tarpeeksi on noin 40 E%, en toki jatkuvasti laske, mutta silloin kun lasken niin noille paikkeille se asettuu. Proteiineilla ei ole järkeä korvata hiilareita ylenmäärin ja kasviksia en pysty niin paljon syömään, että tarve täyttyisi (nytkin menee normaalisti yli puoli kiloa päivässä, mutta määrien pitäisi olla ihan älyttömiä, että energiaa saisi riittävästi). En myöskään pysty/halua syödä älyttömiä määriä rasvaa, koska a) en pidä todella rasvaisesta ruuasta, b) suuret määrät tyydyttyyttä rasvaa aiheuttaa minulle pahoja vatsavaivoja ja c) en usko että rasvapainotteinen ruokavalio olisi se terveellisin.

Pauliina, jos sä vedät 40% hiilareita niin vedät vhh-diettiä koko ajan. Nimittäin Zone-diettiä.

Asiat ovat yksilöllisiä hiilareiden suhteen, mutta asiasta pitää ottaa itse vastuu eikä syödä väkisin sitä mitä suositellaan. Hiilareiden sieto on yksilöllistä ja se yleensä heikkenee iän myötä.

Kuten sanoin aikaisemmin, ei mua sinänsä kiinnosta mitä muut syö. Kehotan vaan jokaista ottamaan vastuun itsestään eikä sysäämään sitä vastuuta jollekkin Puskalle. Eli ei kannata väkisin syödä sitä mitä suositellaan jos se ei toimi.

Ja proteiinilla ei todellakaan korvata hiilareita vhh:ssa vaan rasvalla. Vhh:ssa kannattaa toki vetää hiilareita treenin läheisyydessä, niin minäkin teen.

Nyt kiinnostaakin millaista vhh:ta olet kokeillut ? Siis sen VHH:n lisäksi mitä ite koko ajan näköjään vedät! ;)

Eli minulle ainoa keino pysyä hyvävointisena ja suorituskykyisenä on syödä kohtuudella viljatuotteita ja perunaa. Toisaalta, miksi en söisi: olo on hyvä näin, tykkään syömästäni ruuasta ja se on vieläpä varsin terveellistä tämänhetkisen tutkimustiedon ja vallitsevan käsityksen valossa.

Toi oma olo on hyvä pointti ja se kannattaa pitää. Se on tietysti se tärkein kun yksilöitä ollaan, kannattaa kuitenkin muistaa, että olosuhteet voivat muuttua esim. iän myötä.

Terveellisyyteen en jaksa kommetoida mitään muuta kuin, että en pistä suuhuni kumpaakaan. Ja olen elossa ja hyvin arvoin.

Heikkilä itse arvostelee sivuillaan niin railakkaasti niin monia henkilöitä ja tahoja, että olisi outoa, jos Heikkilän näkemyksiä ei saisi kritisoida. Varsinkin, jos puututaan asiakysymyksiin ja kriittisiin näkemyksiin/kommentteihin on ihan oikeita perusteita. Sitäpaitsi, tämän ketjun aiheena on Antti Heikkilä näkemyksineen, oliko tämä ketju varattu vaan hypetykselle? Lisäksi tämä foorumi on kaikille avoin, että kyllä Heikkilä voi itsekin tulla näitä keskusteluja kommentoimaan. Luulen, että ehkä hän jopa seuraakin nettikirjoittelua itsestään ja kommenteistaan. Ainakin itse tekisin niin, jos pyrkisin samalla tavalla näkyväksi vaikuttajaksi mielipiteineni. Luultavasti pyrkisin myös vastaamaan esitettyyn kritiikkiin omilla sivuillani.

Tuota, lähinnä vaan meinasin etten mä jaksa ruveta Heikkilää puolustelemaan. Mulla on omat mielipiteet eivätkä ne välttämättä ole täysin samat kuin Heikkilän. Heikkilällä on kuitenkin useita hyviä pointteja kirjoituksissaan.

Eli jos haluat kritisoida Heikkilä ja hänen tapojansa, kannattanee sinun ottaa yhteyttä häneen itseensä. Tuskin kukaan foorumilainen tuntee mitään velvollisuutta puolustella häntä! :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom