En pysty tehdä mitään liikettä joka vaarantais polvia, esim Mave,Kyykyt.

Eli siinä menee noit kuningas liikkeitä-

Esim kannattaiskohan tehä esim Kyykyn korvaus kahella laitteella esim tekisi yhteensä 5sarjaa? ja sama muissa korvaten yhtä kuningas liikettä.. ?

Miten Jaksotatte, esim 6kk bulk 3kk , Ja toisto määrii vaihtelee alueelta 5-15?

Missä vaiheessa kannattaa dietata ja alkaa kiristää?

kannattaako Dietillä esim vetää itteään kireäks tekemällä pitkiä toistoja?

Tiedän että paljon kysymyksiä mutta oisi kiva kuulla vastauksia ;)

Edit: Kannattaako esim tehdä tällein 20 toistoa ekalla sarjalla että pääsee liikkeeseen, Ja sitten 12toistoa niin että ois voinu ehkä tehä kaks ylimäärästä mutta ei tee,
Kolmannelle sarjalle valikoidaan 6-10toiston paino niin että viimeinen toisto on lähes mahdotonta vetää.. Ja jos on enemmän kuin 3x sarjaa niin pidetään aina sama paino ja vedetään niin monta kuin jaksaa loppuun asti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Painot?

Forum vielä vähän hakusessa mut laitoin tämän saman ilmeisesti väärään ketjuun, joten postataan nyt sitten tännekin.

Elikkä:

Oon ite sellasessa jamassa että olen täysin alottelemassa ja painot on hakusessa vielä.

Lisäks olis kiva saada esimerkiksi maveen ja penkkiin vähän vinkkejä kun tällasena noviisina hommia alottelen, eli millasilla painoilla kannattaisi lähteä menettämään neitsyyttään?

Tietty kokeilemallahan sen sais selville, mutta ettei hommat mene yli niin olis hyvä saada jonkinlaista skaalaa, millaisilla painoilla kannattaisi lähteä mitäkin "amatöörinä" tekemään. Jokaisellahan se on lisäksi yksityskohtaista, mutta kai voidaan jonkinlaista osviittaa antaa siitä minkälaista murkulaa kannattaa lähteä nostelemaan ettei nolaa itseään ihan täysin kuten silloin 16 kesäsenä juhannuksena :D

Riese sanoi:
Liikkeiden määrä kuulostaa tosiaan aika paljolta. Salilla ei kannata olla ainakaan paljon yli tuntia ja 10-12 liikkeen tekemiseen luulisi kuluvan reilusti yli tunti. Yksijakoisella ohjemalla ei kannatakaan treenata jokaista lihasta aivan loppuun, jotta lihakset palautuu seuraavaan kertaan mennessä. Mikäli tuntuu mielekkäämmältä treenata lihas aivan loppuun kannattaa ottaa käyttöön 2- tai 3-jakoinen ohjelma, jolloin voi yhdelle lihasyhmälle ottaa enemmän sarjoja.

Ajattelin nyt tässä vaiheessa siirtyä eräänlaiseen kolmijakoiseen (Tai oikeastaan puolitoistajakoiseen ;)) ohjelmaan. Jaoin ohjelman seuraavasti:

1. Rinta, olkapäät, hauikset
(Penkkipunnerrus)
(Pystypunnerrus)
(Vipunostot sivulle)
(Hauiskääntö)

2. Jalat, ojentajat
(Jalkaprässi)
(Reisikoukistus maaten)
(Pohjeprässi)
(Taljaojennus)

3. Selkä, vatsa
(Ylätaljavedot)
(Alataljasoutu)
(Selänojennus penkissä)
(Vastarutistus)

Järjestys:
1. päivä: 1. ja 2.
2. päivä: 3. ja 1.
3. päivä: 2. ja 3.

Eli kolmen treenikerran jaksoissa käydään kaikki 3 ryhmää kahdesti läpi. Onkohan tuollaisessa mitään järkeä? Ainakin itsestä tuntuu järkevältä. Saanpahan pudotettua liikkeiden määrää selvästi (12->8)

Oon 15 v vanha ja oon kuullu täällä,että noi raskaammat mavet ois haitallisia pituuskasvulle.Entä sitte noi kulmasoudut jos niitä tekee tollasia 3x8 aika raskaita sarjoja mulle ni onks ne iha ookoo kasvun kannalt?
ps.älä vastaa jos et tiiä varmasti asiaa.:rock:

Sundado sanoi:
kannattaako Dietillä esim vetää itteään kireäks tekemällä pitkiä toistoja?

pitkiä toistoja? meinaat varmaan pitkiä sajoja, joilla et todellakaan itseäsi kireäksi saa. aerobisella ja miinuskaloreilla saat itsesi kireäksi, olettaen että lihasmassa säilyy. ja pitkät toistot kannattaa jättää dietillä pois, 6-12 toistoalue niinkuin normaalistikkin niin lihakset saavat tarpeeksi suuren rasituksen kerralla jolloin eivät kuihdu pois.

Hmm, tälläisen heittäisin ilmoille: elikkäs miten toteuttaa pohjenousu istualteen turvallisesti kun käytössä on pelkkä tanko ja penkki. Olen aina näin tehnyt tuon liikkeen ja alussa nostanut sen tangon siihen päälle jne. Mutta ongelmana on että painot alkavat olla jo niin suuria että on hankalaa niiden turvallinen asettelu jalkojen "päälle".. En tiedä onko kellään vastaavaa ongelmaa, mutta jotain vinkkiä jos joltain tippuisi ;)

Joonaz sanoi:
Hmm, tälläisen heittäisin ilmoille: elikkäs miten toteuttaa pohjenousu istualteen turvallisesti kun käytössä on pelkkä tanko ja penkki. Olen aina näin tehnyt tuon liikkeen ja alussa nostanut sen tangon siihen päälle jne. Mutta ongelmana on että painot alkavat olla jo niin suuria että on hankalaa niiden turvallinen asettelu jalkojen "päälle".. En tiedä onko kellään vastaavaa ongelmaa, mutta jotain vinkkiä jos joltain tippuisi ;)

eli ongelmasi on että tanko painaa reisiä? heitäppä vaikka iso levypaino siihen reisien ja tangon väliin niin se tangon paino jakautuu isommalle alueelle.

Joonaz sanoi:

Tai sitten joku pehmuste tai vastaava väliin.
Toisaalta toi nyt ei niin kummonen liike ole että tota tarttis tehä.

erkjetter sanoi:
eli ongelmasi on että tanko painaa reisiä? heitäppä vaikka iso levypaino siihen reisien ja tangon väliin niin se tangon paino jakautuu isommalle alueelle.

Justiinsa näin. Meilläkään ei salilla tota istuttavaa laitetta pohkeille ole ja joudun smithissä tekeen. 15 kg (se pienempikokoinen) levy jalkojen ja tangon väliin ja toimii helvetin hyvin.

Keiko- sanoi:
Toisaalta toi nyt ei niin kummonen liike ole että tota tarttis tehä.

just joo, ei se penkki ja haukkarikaan ole niin kummosia että niitä tarviis tehdä, tai koko viestisi edes postauksen arvoinen. ihme juttu kun aloittelijat kertoo mikä liike on tekemisen arvoinen ja mikä ei.

millä perusteella ei ole kummoinen liike? koska tony halmeen kirjassa ei mainita kyseistä?

ihme :anssi:

edit: se pehmuste ei paljoa auta juurikin sen pehmeyden takia koska paino ei jakaudu.

hitmään sanoi:
Oon 15 v vanha ja oon kuullu täällä,että noi raskaammat mavet ois haitallisia pituuskasvulle.Entä sitte noi kulmasoudut jos niitä tekee tollasia 3x8 aika raskaita sarjoja mulle ni onks ne iha ookoo kasvun kannalt?
ps.älä vastaa jos et tiiä varmasti asiaa.:rock:
No eipä haittaa kun on tekniikka kunnossa eikä niitä maksimeita ihan viikottain rykäise.

Mikä idea tuossa jonkun lankun laittamisella jalkojen alle on kyykyssä? Ja miten tuon kyykyn saisi ottamaan enemmän pakaroihinkin, vai saako sitä edes? Olen kyllä koittanut vähän leveämmälläkin jalkojen asennolla, mutta ei oikein tuntunut ottavan? Ja mitä pitäis tehä, kun joskus tuppaa tuossa kyykyssä selkä vähän painumaan liian alas/eteen noustessa sieltä maasta?

erkjetter sanoi:
just joo, ei se penkki ja haukkarikaan ole niin kummosia että niitä tarviis tehdä, tai koko viestisi edes postauksen arvoinen. ihme juttu kun aloittelijat kertoo mikä liike on tekemisen arvoinen ja mikä ei.

millä perusteella ei ole kummoinen liike? koska tony halmeen kirjassa ei mainita kyseistä?

Joo, sori jos suututin jonkun mielipiteelläni, mutta ite tein tota liikettä varmaan 8 kuukautta ja aina ihmettelin kun ei ottanut kunnolla "pohkeeseen", varsinkaan sisäosaan kunnes jostain Pakkikselta tai kirjasta luin että toi ottaa leveään kantalihakseen joka on tossa kaksoiskantalihaksen ("pohje") sivulla.

Kaksoiskantalihas: http://www.exrx.net/Muscles/Gastrocnemius.html

Leveä kantalihas: http://www.exrx.net/Muscles/Soleus.html

E. Halme ei kuulu mun ihannoimaan ihmiskategoriaan :)
E2. Kaikki varmaan osaa itekin lukea, mutta tossa Soleus-lihaksen sivun alaosassa lukee vielä "In the seated calf raise (knees flexed to 90º), the gastrocnemius are virtually inactive while the load is borne almost entirely by the soleus.".

otti vaan päähän kun 16v jannu tyrmää jonkun liikkeen täysin ilman perusteita. eikä mitään ikärasismia vaan 16vuotiaalla ei yleensä ole niin isoja kokemuksia että joku liike voidaan noin vaan sanoa turhaksi.

ei asiasta enempää, annoitkin jo oikein hyvät perustelut. piisout :piis:

edit: jalkojen suunta (kärjet sisään, eteen vai ulospäin) vaikuttaa myöskin mihin ottaa ja kuinkapaljon.

erkjetter sanoi:

No ei varsinaisesti tuo, kiitos tuostakin vinkistä en ole tullutkaan ajatelleeksi. Mutta siis kysymykseni nyt lähinnä tarkoitti miten sen saisi turvallisesti siihen reisien päälle kun tuntuu että ne on niin raskaat että ei tiedä mitä siin voi käydä tjt.. Toivottavasti nyt selitin tarpeeksi "epä"selvästi. :P

Joo sanoi:
Mikä idea tuossa jonkun lankun laittamisella jalkojen alle on kyykyssä? Ja miten tuon kyykyn saisi ottamaan enemmän pakaroihinkin, vai saako sitä edes? Olen kyllä koittanut vähän leveämmälläkin jalkojen asennolla, mutta ei oikein tuntunut ottavan? Ja mitä pitäis tehä, kun joskus tuppaa tuossa kyykyssä selkä vähän painumaan liian alas/eteen noustessa sieltä maasta?

Jos kyykky meinaa kaatua taakse, voi kantapäiden alle laittaa ohuen lankun. Ei mitään ton kummempaa taikaa tossa. Jos sujuu muuten ongelmitta, niin jätä lankut pois vaan.

Ja pakaroihin se ottaa kun tekee syvältä, tai sitten askelkyykkynä.

Eli apua kaivataan. Olen aloittamassa (taas) punttiksen/yleensäkkin liikunnan. Olen nais ihminen 164cm/74kg eli se 10kg "pitäisi" ainakin saada pois. Enempi olen kiinnostunut mitoista ja nyt esim. vyötärö on 85 cm. Aluksi tavoite 75cm ja myöhemmin vielä alle 70cm. Olen siis ennenkin käynyt puntilla ja en tarkoita 5kg vastuksella koipien lähetäjien letkutusta. Suurempi ongelma onkin ruokailujen suhteen. Asun viikot yksin (mies reissu hommissa) ja itselle ruuan laittamien tuntuu liika vaivalloiselta. Olenkin kiinnostunut proteiini/palautusjauheista.
Mitä ja missä määrin kannattaa käytää jos tavoitteena on ensin laihtuminen ja myöhemmin ehkä lihaksen kehitys suuremmassa mittakaavassa?
Jos söisin yhden lämpimän aterian päivässä + proteiinijuomaa+ mitä? puuroa? leipää? hedelmiä? Entä treenin jälkeen? Palautusjuomaa?
Jonkinlaista runkoa kaipaan ruokailujen suhteen, luulisin osaavani käyttää kalorilaskuria ja jonkinlainen tuntuma terveellisestä ruokavaliosta on, mutta puolen vuoden kituutus paikkareissa on surkastuttanut aivokapasiteettia liikaa...:D
Joten Help!

Miten saan pohkeet, nimenomaan pohkeet, paksummaksi? Kuntosali jossa käyn, ei näytä omaavan tähän tarkoitukseen mitään erkoista vehjettä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom