Pääsääntönä ilmeisesti on, että kolmentunnin välein syödään? Mutta mitä jos söisi päivässä saman kalorimäärän, mutta söisikin joka kahden tunnin välein ? Tai vaikka tunnin välein söisi todella pieniä aterioita ? Tai proteiinit söisi aina kahden tunnin välein ja hiilihydraatit ja rasvat kolmen ? Onko tollasilla mitään merkittävää eroa, ite oon aina syönyt kolmen tunnin välein.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Crenshaw sanoi:
Pääsääntönä ilmeisesti on, että kolmentunnin välein syödään? Mutta mitä jos söisi päivässä saman kalorimäärän, mutta söisikin joka kahden tunnin välein ? Tai vaikka tunnin välein söisi todella pieniä aterioita ? Tai proteiinit söisi aina kahden tunnin välein ja hiilihydraatit ja rasvat kolmen ? Onko tollasilla mitään merkittävää eroa, ite oon aina syönyt kolmen tunnin välein.

Mutulla sanoisin että enemmän haittaa kuin hyötyä. Eli ainakin hampaat kärsii jatkuvien happohyökkäysten takia. Ja luulisin ettei ruuansulatuskaan tykkää jos koko ajan tulee tavaraa pikkuhiljaa sisään, tästä en ole sitten yhtään varma. Ja kolmas on se, että tossa on ihan törkeästi säätämistä ja vaivaa. Kyllä se 3 h on varmasti ihan riittävä syömisten väli.

Timba79 sanoi:
Mutulla sanoisin että enemmän haittaa kuin hyötyä. Eli ainakin hampaat kärsii jatkuvien happohyökkäysten takia. Ja luulisin ettei ruuansulatuskaan tykkää jos koko ajan tulee tavaraa pikkuhiljaa sisään, tästä en ole sitten yhtään varma. Ja kolmas on se, että tossa on ihan törkeästi säätämistä ja vaivaa. Kyllä se 3 h on varmasti ihan riittävä syömisten väli.

mun mutu on vähän päinvastainen, jos esim 1h välein syödään niin verensokerit ja muut tasot pysyy päivän ajan erittäin tasaisena ja tuskin se ruuansulatus kuolee jos jatkuvasti on vähän hommaa. tiedä sitten mitä käy kun menet nukkumaan jos keho on päivän mittaan tottunut täysin jatkuvaan ruuan syömiseen.

vois tuota joskus lomalla kokeilla parin viikon ajan että onko mitän merkittävää käytännön eroa.

erkjetter sanoi:
mun mutu on vähän päinvastainen, jos esim 1h välein syödään niin verensokerit ja muut tasot pysyy päivän ajan erittäin tasaisena ja tuskin se ruuansulatus kuolee jos jatkuvasti on vähän hommaa.
Taitaa käytännön hyöty tosta olla tasan nolla. Pysyy ne tasaisena sillä kolmen tunnin välilläkin, nimittäin kolmessakaan tunnissa ei vielä ole kaikki safka imeytynyt minkä itseesi lapat. Eli on ihan sama syötkö tunnin välein vai sen kolmen tunnin välein. Ja vaikka eroa olisikin, niin taas kerran se on niin pientä, että tuskin kannattaa hifistellä.

Powerhousu sanoi:
Taitaa käytännön hyöty tosta olla tasan nolla. Pysyy ne tasaisena sillä kolmen tunnin välilläkin, nimittäin kolmessakaan tunnissa ei vielä ole kaikki safka imeytynyt minkä itseesi lapat. Eli on ihan sama syötkö tunnin välein vai sen kolmen tunnin välein. Ja vaikka eroa olisikin, niin taas kerran se on niin pientä, että tuskin kannattaa hifistellä.

Täsmälleen näin. Eli ne mahdolliset hyödyt hukkuun ton säätämisen alle.

uskon silti että siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa, jos vain jätetään laskuista ulos se jatkuva ruuan valmistaminen ja syöminen plus muut "henkilökohtaiset" haitat, vaikka se hyöty varmasti onkin olemattoman pientä.

erkjetter sanoi:
uskon silti että siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa, jos vain jätetään laskuista ulos se jatkuva ruuan valmistaminen ja syöminen plus muut "henkilökohtaiset" haitat, vaikka se hyöty varmasti onkin olemattoman pientä.
Jos jatketaan tätä pohdiskelua, niin mä uskoisin toisin päin. Siis ihan mutulla heitän. Mahalaukussa on vielä tunnin päästä reilusti tavaraa, ja jos siihen lappaat lisää päälle, niin mitä käy? No, ruokahan sekoittuu mahalaukussa mahanesteisiin jotka käynnistää ruuan pilkkoutumisen, tämä massa sitten johdetaan ohutsuoleen... Jos heität taas tunnin päästä uutta päälle, pääsee tätä uuttakin safkaa vähän sinne ohutsuoleen suoraan, vaikka se ei ole ehtinyt lillua mahahapoissa vielä juurikaan. Ruokamassa siis sekoittuu jatkuvasti mahalaukussa, ja uusi sekoittuu vanhaan. Tämän luulisi haittaavan jossain määrin imeytymistä. Ja se oli taas sitä teoriapaskaa jolla ei varmaan ole käytännön kanssa mitään tekemistä.

Mä taas ajattelin tota ruuansulatushommaa niin, että eihän ihmisen elimistiä ole tehty tohon että söisi koko ajan. Eli varmaan jotain ongelmia tulisi, esim. edellä esitettyjä. Mutta tämä onkin siis ihan täyttä mutuilua.

1h välein syötynä annokset kuitenkin ovat niin pieniä, jolloin vatsanesteillä on paljon helpompi duuni hajoittaa se ja saada käsiteltyä pois seuraavan aterian alta kuin 3x suurempi määrä. logiikallahan 3x pienemmän määrän käsittelemiseen menee 3x pienempi aika jos vatsanesteen määrä pysyy kuitenkin vakiona. ihan mutua kylläkin.

pauliina talus oli kirjassaan muistaakseni vahvasti 3h välein syömisen kannalla. perusteluita tälle en muista.

erkjetter sanoi:
logiikallahan 3x pienemmän määrän käsittelemiseen menee 3x pienempi aika jos vatsanesteen määrä pysyy kuitenkin vakiona. ihan mutua kylläkin.
Ja seuraava kysymys kuuluu, että pysyykö se kun koko ajan on tavaraa tulossa ja menossa? Luulisi, että laimenee aika tehokkasti tolla tavalla.

Täytyy tulla tänne aloittelijoiden osiolle kyselemään :rolleyes:

Elikkäs mitä mieltä olette sellaisesta treenistä että jos ottaa esim. penkistä ykkösen tai kovan lyhyen sarjan ja sen jälkeen vetää pitkää pumppisarjaa.
20-40 toistoa muutaman sarjan. Onko se kehityksen kannalta järkevää, vai yhdentekevää?
Toiseksi kannattaako kova penkki ja kova vetotreeni pitää samana päivänä, vai onko tämäkin periaatteessa yhdentekevää? Nimittäin ei se penkki niin paljoa kuitenkaan vaikuta siihen maastavetoon.

Powerhousu sanoi:
Ja seuraava kysymys kuuluu, että pysyykö se kun koko ajan on tavaraa tulossa ja menossa? Luulisi, että laimenee aika tehokkasti tolla tavalla.

Ja eikös tietyt ruoka-aineet ota kuitenkin tietyn ajan ruuansulatuksessa? Eli se määrä ei välttämättä ole se ainut ratkaiseva tekijä tässä.

mxu: Penkin ja maven voi varmasti kovaa tehdä samana päivänä. Mutta ei mun tietääkseni ole kovin järkevää tehdä maksimiykköstä ja pumppitreeniä samassa.

Ihan tämmöinen peruskysymys nyt, että kun tekee sarjaa ja vaikka on saanut ylös 8 toistoa ja vielä menisi ehkä 1 2 niin kannattaako ottaa ihan viimeiseen saakka väkisin, vai kannattaako jättää pari viimeistä väkisin tekemättä. Eli kumpi on parempi lihaskasvun kannalta?
Sitten toinen kysymys. Eli tuolta kyllä näkyy nuo liikkeiden tekotavat videoina, mutta noin yleensä ottaen liikkeissä kannattaako paino nostaa täydellä nopeudella ylös vaan hitaammin?
Kolmas, miltä pitäisi suunnilleen tuntua lihaksissa kun treeni on onnistunut?

Trainer11 sanoi:
Eli tuolta kyllä näkyy nuo liikkeiden tekotavat videoina, mutta noin yleensä ottaen liikkeissä kannattaako paino nostaa täydellä nopeudella ylös vaan hitaammin?

Ei millään turbo vauhdilla niitä painoja ylös.. Vaan hallitusti tehdään se liike
A->B ja B->A. eli EI suurin piirtein pudoteta niitä painoja siin laskuvaiheessa vaan pidetään se laskuvaihekkin (negatiivinen vaihe) hallittuna aivan kuten nousu, tämä niin monilta taitaa unohtua, IMO..

naruranne sanoi:
kuinka tehokas rasvanpolttaja on sulkapallo?

erittäin tehokas, nopeet suunnanvaihdot sun muut vie kyllä kiitettävästi energiaa ja kädetkään ei käyttämättä. kaiken lisäks on todella mukavaakin.

naruranne sanoi:
kuinka tehokas rasvanpolttaja on sulkapallo?

Ei kovinkaan tehokas. Ensinnäkin aika vaikea niellä ja sulaa vatsassa huonosti. Myöskin ulostuvuus on heikko jos pyrkii väärinpäin ulos... ;)

Sulkapallon pelaaminen taas on erittäin hyvä keino kuluttaa kaloreita. Olettaen siis että pelataan "sykkeellä", eikä mummotyyliin seisten paikallaan ja pompotellaan palloa toisille verkon yli...

Keila sanoi:
Ei kovinkaan tehokas. Ensinnäkin aika vaikea niellä ja sulaa vatsassa huonosti. Myöskin ulostuvuus on heikko jos pyrkii väärinpäin ulos... ;)

Haha :'D Kysymys oli kyllä ehkä hiukan harhaan johtava kysyjällä.

Moros, olen nyt käynyt salilla n.10kk, ikää 17vuotta, 172cm ja 65kg. Alkuun tein yksijakoisella jokusen kuukauden ja vaihdoin sen jälkeen nelijakoiseen joka on toiminut ihan kiitettävästi minun mielestä. Pitäisikö ohjelmaa vaihtaa kuitenkin tasaisin väliajoin ettei keho totu siihen tiettyyn "treenirytmiin"? Entäs kun olen kiinnostunut enemmänkin massan kuin voiman hankkimisesta niin onko nelijakoinen siihen tarkoitukseen hyvä? Kiitos vastauksista jo etukäteen!

PS. Eka postini pakkikseen, mutta olen lukenut jo pidemmän aikaa tätä ja saanut suunnattomasti apua niin ruoka- kuin treenipuolellekin. Kiitos! :worship:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom