Riittääkö pelkkä kaksoisleuka liike kaulan harjoittamiseen?
Ei. Kaulassa on paljon lihaksia. Vaatii treeniä moneen liikesuuntaan. Kannatta tehdä kaikkia videon liikkeitä. Lavanlähentäjien treeni vähänkuin kuuluu samaan pakettiin. Kaularangan treeni ei vie kuin 5-10min per treeni. Itse teen 3 x päivässä. Joku pari kertaa vko ei varmaan tuo suurta vaikutusta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En minä jaksa noita liikkeitä tehdä/opetella :D. Onko muita keinoja? Tai yksinkertaisempia liikkeitä?
Miten pään kääntely tai lapojen liikuttelu voi olla liian vaikeaa ? Treeniin menee 5 -10 min. Jos ei sen verran jaksa tehdä niin kuinka jaksaa salille lähteä 🤔Kaularankaa ei valitettavasti laitteilla voi treenata. Teen itse liikkeitä leffaa katsellessa ja autolla ajaessakin. Että hyvin vaikeaa😉
 
Osaisko joku neuvoa mitä tehdä kun oon penkissä saanu hiottua tekniikan pikku hiljaa muuten hyväks mutta ranteet on ongelma, oon penkannu ranteet löysänä 90 asteen kulmassa koko saliharrastuksen ajan, sillon penkkaus tuntuu tosi tukevalle ja saan tuotettua eniten voimaa liikkeeseen mutta ranteet on ruennut kipeytyy painojen kasvaessa. Nyt oon yrittänyt koko vuoden korjata ranteiden asentoa mutta ei tule mitään, ranteet suoremmassa koko paketti hajoaa ja tanko menee minne sattuu ja painoista saa ottaa 5-10% pois. Oon kahtonu videoita ranteiden asennosta ja yrittäny säätää sen mukaan mutta kaikki muut kun ranteet löysänä 90 asteen kulmassa tuntuu täysin luonnottomalle ja ei pysty penkkaamaan.
 
Osaisko joku neuvoa mitä tehdä kun oon penkissä saanu hiottua tekniikan pikku hiljaa muuten hyväks mutta ranteet on ongelma, oon penkannu ranteet löysänä 90 asteen kulmassa koko saliharrastuksen ajan, sillon penkkaus tuntuu tosi tukevalle ja saan tuotettua eniten voimaa liikkeeseen mutta ranteet on ruennut kipeytyy painojen kasvaessa. Nyt oon yrittänyt koko vuoden korjata ranteiden asentoa mutta ei tule mitään, ranteet suoremmassa koko paketti hajoaa ja tanko menee minne sattuu ja painoista saa ottaa 5-10% pois. Oon kahtonu videoita ranteiden asennosta ja yrittäny säätää sen mukaan mutta kaikki muut kun ranteet löysänä 90 asteen kulmassa tuntuu täysin luonnottomalle ja ei pysty penkkaamaan.

View: https://youtu.be/xceZw3n1w4c?t=233


Hieman viistosti tanko kämmenen poikki ja ranteen jatkeeksi. Jos ranne kääntyilee minne sattuu ja tuntuu että tanko tippuu käsistä niin ote on huono. Pitäisi pysyä aika tukevasti ja mukavasti ilman että tarvitsee puristaa juuri ollenkaan, mutta varsinaisen suorituksen aikana kannattaa kuitenkin (yrittää) puristaa sormenjäljet tankoon. Apinaotettakin voi kokeilla jos se on mukavampi. Toteutetaan muuten samalla tavalla kuin normaali ote(kuten esim. videolla) mutta lopuksi vaan pyöräytetään peukalot. Oteleveys voi myös vaikuttaa, minä en ainakaan voi tehdä maksimileveydellä ilman siteitä kun tuntuu että ranne ei yksinkertaisesti siihen taivu.

Rannesiteet toki voi auttaa, mutta ensin pitäisi opetella penkkaamaan paljain käsin ja nillä siteillä voi sitten tukea lisää sen sijaan että nojaisi täysin niiden varaan.

Näkemättä paha sanoa suoria vinkkejä/korjauksia.
 
Kiitos paljon vinkeistä! Hyväkun mainitsit ton oteleveyden, penkkaan tosiaan ite keskisormet merkeillä ja oon vain 168cm pitkä eli todella leveä ote, tuntuu just että ei ranteet taivu mitenkää luonnollisesti et saisin tangon tukevasti kämmenen varaan ja voimaa punnerrukseen. Sit rupesin miettii niin kapeemmalla otteella taitaa mennä ranteet automaattisesti enemmän oikeaan asentoon itellä. Täytyy vielä kokeilla jos leveellä otteella sais ees jonkun tukevan välimallin et ois ees puoliks kämmenen varassa paino ja siteitä jos tarvii. Tai sitten opetella penkkaamaan vähän kapeammalta vaikka pikkurillit merkeillä.
 
Kiitos paljon vinkeistä! Hyväkun mainitsit ton oteleveyden, penkkaan tosiaan ite keskisormet merkeillä ja oon vain 168cm pitkä eli todella leveä ote, tuntuu just että ei ranteet taivu mitenkää luonnollisesti et saisin tangon tukevasti kämmenen varaan ja voimaa punnerrukseen. Sit rupesin miettii niin kapeemmalla otteella taitaa mennä ranteet automaattisesti enemmän oikeaan asentoon itellä. Täytyy vielä kokeilla jos leveellä otteella sais ees jonkun tukevan välimallin et ois ees puoliks kämmenen varassa paino ja siteitä jos tarvii. Tai sitten opetella penkkaamaan vähän kapeammalta vaikka pikkurillit merkeillä.
Penkkailin tosiaan pelkällä tangolla äsken ja tutkin asiaa niin leveellä otteella jos laitan ranteet niinkun niitten kuuluu olla niin käsivarret ei pysy suorassa tangon alla vaan tanko kippaa eteenpäin ja tanko ei kosketa ees kunnolla kämmentä vaan on peukalon varassa enimmäkseen. Kapeella otteella taas kun piti ranteita niinkun niitten kuuluu olla niin käsivarret pysy tangon alla koko ajan ja paino kämmenellä. Hmm...
 
Penkkailin tosiaan pelkällä tangolla äsken ja tutkin asiaa niin leveellä otteella jos laitan ranteet niinkun niitten kuuluu olla niin käsivarret ei pysy suorassa tangon alla vaan tanko kippaa eteenpäin ja tanko ei kosketa ees kunnolla kämmentä vaan on peukalon varassa enimmäkseen. Kapeella otteella taas kun piti ranteita niinkun niitten kuuluu olla niin käsivarret pysy tangon alla koko ajan ja paino kämmenellä. Hmm...
Koittaisin sitten kaventaa otetta niin että saa edes tangosta kunnollisen otteen. Vaikka siinä pidemmän päällekin jonkun kilon uhraisi pidemmällä liikeradalla, mutta yleensä mitätön ero jos ei ole kisa-aikeita. Säästyy vähän olkapäätkin. Alkuun toki kaikki muutokset vaatii totuttelua.

Tämä edelleen rajallisilla lähtötiedoilla niin tässä vaan pohdittavaa, soveltaminen omalla vastuulla.
 
Kyllä! En tajunnu ite ees tota leveysasiaa et se vaikuttaa tohon otteeseen ennenkun sanoit. Pitääpä ens kerralla painojen kans kokeilla vähän kapeemmalla jos sillä sais tukevasti pidettyy ranteet suorassa ja voimaa nostoon. :)
 
Heps, nyt se paljon pelätty tasanne vaihe tuli, tai tuli jo tuossa jokin aika sitten. Jos ajatellaan että ruoka ja uni suht Ok niin johtuuko tasanne vaihe siitä
Että liian kauan samanlaista treeniä tehty? Eli nyt sitten aika vaihtaa toistomäärää/sarjamäärää? Kiitos!
 
Heps, nyt se paljon pelätty tasanne vaihe tuli, tai tuli jo tuossa jokin aika sitten. Jos ajatellaan että ruoka ja uni suht Ok niin johtuuko tasanne vaihe siitä
Että liian kauan samanlaista treeniä tehty? Eli nyt sitten aika vaihtaa toistomäärää/sarjamäärää? Kiitos!
Millä mittarilla tasanne ja miten pitkään? Mahdoton sanoa että mistä johtuu mutta itse vaihdan liikkeen johonkin muuhun vastaavaan sitten kun tuntuu että siitä ei saa enää paljoa irti. Jos taas kyseessä on estetiikka mutta treenit kulkee hyvin niin ei kannata ihan pienestä panikoida. Bodatessa(oletettu tavoite) en näe paljoa iloa kuormituksen lineaarisessa jaksottamisessa(pitkälle suunnitellusti), eli sarjat lyhenee ja kuormat kasvaa.
 
Millä mittarilla tasanne ja miten pitkään?
Noo otetaan nyt esimerkiksi perus penkki😁 huiput siinä oli kuukausi sitten kun sain 3x6 90kilolla. Viikko Sen jälkeen juuri ja juuri meni 80kilolla sama. Tuli siis reippaasti jopa takapakkia. Eli n kuukausi ollaan nyt oltu tilanteessa jossa ei puhettakaan että pystyisi laittaa 90kiloa tankoon. Tässä uusi ohjelma jolla ajattelin jatkaa. Kannattaako aina näin uutta aloittaessa alottaa painot sellasesta että jää varaa nostaa esim 1kk verran jatkuvasti? Esim tässä alottaa penkki jostai 4x6 70kilosta? Mitäs sitten kun tulee se raja vastaan että ei pysty enää nostamaan painoa? Hakataanko sillä niin kauan että voimat kasvaa (kasvaako?) vai tiputetaanko vähän ja alotetaan uudelleen nostaminen? Kiitos!
 

Liitteet

  • BAA3BDB2-7DDA-4740-AFF5-0E05F746C806.png
    BAA3BDB2-7DDA-4740-AFF5-0E05F746C806.png
    152,3 KB · Katsottu: 46
@Komeetta21 kannattaa tehdä muutakin kuin kutosia. Jos haet penkkiin maximia niin pakko tehdä lyhyempää sarjaa. Voisit esim aloittaa 6 x 6 ja mennä siitä eteenpäin 5 x 5 4 x 4 3 x 3 jne. Tämä vain yksi esimerkki. Tyyliä on monia. Mutta vaihtele myös sarjapituuksia. 10kg tippuminen penkissä on aika paljon noissa kilomäärissä noin lyhyellä ajalla. Eikös @jto aina tuppaa sanoa jos kehitystä ei tule treeni on liian kovaa tai kevyttä 🙂
 
Ei se kroppa tiedä, mitä se nostaa. Vaikka mummo istuis hartioilla. Jos vastus on sama, kaikki on hyvää treeniä.
 
Noo otetaan nyt esimerkiksi perus penkki😁 huiput siinä oli kuukausi sitten kun sain 3x6 90kilolla. Viikko Sen jälkeen juuri ja juuri meni 80kilolla sama. Tuli siis reippaasti jopa takapakkia. Eli n kuukausi ollaan nyt oltu tilanteessa jossa ei puhettakaan että pystyisi laittaa 90kiloa tankoon. Tässä uusi ohjelma jolla ajattelin jatkaa. Kannattaako aina näin uutta aloittaessa alottaa painot sellasesta että jää varaa nostaa esim 1kk verran jatkuvasti? Esim tässä alottaa penkki jostai 4x6 70kilosta? Mitäs sitten kun tulee se raja vastaan että ei pysty enää nostamaan painoa? Hakataanko sillä niin kauan että voimat kasvaa (kasvaako?) vai tiputetaanko vähän ja alotetaan uudelleen nostaminen? Kiitos!
Sitten villi veikkaus on että et ehdi palautumaan(jostain) tai sitten se on vaan korvien välissä. Mutta pitäisi nähdä treenipäiväkirjat pidemmältä ajalta jne. että voisi edes perustellun arvauksen heittää.

Jokatapauksessa en pelkästään tuon takia koko ohjelmaa muuttaisi vaan yhden asian kerrallaan, jos uusi ohjelma sattuukin auttamaan niin et voi tietää että miksi se auttoi. Se että pakon alla tiputtaa kuormaa ja ns. ottaa vauhtia kauempaa saattaa olla vaan illuusio kehityksestä ja kuukauden päästä olet taas samassa kohtaa jumissa.

Olikos ne tavoitteet sitten kehonrakennuksessa vai voimailussa? Vaikuttaa paljon että mitä tekisin tilanteessa.
 
Voiko kyykkyjä tehdä hauistangolla? Onko eri vaikutuksia kuin normi tangolla?
Ihan sama vaikka olisi simpanssi selässä. Lihas ei tiedä kuin vastuksen. Tekee sillä tangolla mikä on paras tiettyyn liikkeeseen. Hauistanko kyykyssä ei kuulosta järin käytännölliseltä. Toki jos ei muuta tankoa ole niin sitten sillä.
 
Back
Ylös Bottom