Kuinka saisin nostettua penkkitulostani?
olen jäänyt junnaamaan 90kg teen aina penkkiä 3x5 80kg eli minun max painoilla

Kevennys että pääset kuopasta ylös ja sitten jonkinlainen progressio treeniohjelmaan. Toisto-pari varaa sarjoihin, sarjapituuksiin vaihtelua, progressiota myös lisäämällä sarjoja. Aloittaisin vaikka 60 kilolla eli vähän pidempää sarjaa ja lihaskasvatusmeininkiä. Varsinkin kierron alussa ei liian tiukkoja grindaus sarjoja. Lopulla sitten enkat. Pidemmän aikavälin ajattelu.
3x4-6x6 ketjulle lukusuositus.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuinka saisin nostettua penkkitulostani?
olen jäänyt junnaamaan 90kg teen aina penkkiä 3x5 80kg eli minun max painoilla
Kysymyksesi kiteyttää ongelman 🙂 "Teen aina". Eli et ole muuttanut treenissäsi mitään. Voima treenin pitää olla progressiivisesti nousevaa. Monesti ongelma on myös se kun ohjelmassa on liikaa liikkeitä. Penkkiä tehdään 3 sarjaa ja peck dekkejä ja taljoja 12 sarjaa. Paremmin kehittyy kun jättää joutavat apuliikkeet kokonaan pois ja lisää penkki treeniä. Penkki ohjelmia löydät tältä sivustolta. Pistähän nykyinen ohjelmasi tähän niin tuumataan👍
 
Kuinka saisin nostettua penkkitulostani?
olen jäänyt junnaamaan 90kg teen aina penkkiä 3x5 80kg eli minun max painoilla
Tuossa kohtaa minulla ainakin auttoi kun pienensi hieman painoa ja koitti tehdä toisto räjähtävästi, niin vauhdilla ylös kun sai. Siinä vaiheessa kun alkoi hyytymään niin lopetti.
Tämän jälkeen progressiolla 6x3 aina joka kerta 2.5kg lisäten, alkupaino niin että on oikeasti tosi helppoja kolmosia ja niissäkin muistaa sen räjähtävyyden.
Tämä toki vain yksi ja ei välttämättä toimi sinulla, kerroin vain esimerkkinä mikä itellä toiminut.
 
Kevennys että pääset kuopasta ylös ja sitten jonkinlainen progressio treeniohjelmaan. Toisto-pari varaa sarjoihin, sarjapituuksiin vaihtelua, progressiota myös lisäämällä sarjoja. Aloittaisin vaikka 60 kilolla eli vähän pidempää sarjaa ja lihaskasvatusmeininkiä. Varsinkin kierron alussa ei liian tiukkoja grindaus sarjoja. Lopulla sitten enkat. Pidemmän aikavälin ajattelu.
3x4-6x6 ketjulle lukusuositus.
Pistit samaan aikaan, eikä ees ihan ristiin mennyt meillä neuvot :)
 
Tuossa kohtaa minulla ainakin auttoi kun pienensi hieman painoa ja koitti tehdä toisto räjähtävästi, niin vauhdilla ylös kun sai. Siinä vaiheessa kun alkoi hyytymään niin lopetti.
Tämän jälkeen progressiolla 6x3 aina joka kerta 2.5kg lisäten, alkupaino niin että on oikeasti tosi helppoja kolmosia ja niissäkin muistaa sen räjähtävyyden.
Tämä toki vain yksi ja ei välttämättä toimi sinulla, kerroin vain esimerkkinä mikä itellä toiminut.

Joo enempi sarjatiukkuudesta sinne toistojen laatuun päin toiminu itselläkin paremmin. JOs joka kertaa menee mittaamaan kaiken ulos, niin jumiutuu mutaan niin sanotusti. Kun jättää varuja ja tekee vauhdikkaita toistoja, niin se on aika salettia että pystyy parantamaan edellisestä treenistä seuraavaan ja pysyy oikeanlainen momentum siinä hommassa. Sitte heilahtaa siitä vanhasta jumipaikan mudasta yli. Jossain vaiheessa jumiutuu joka tapauksessa ja sitä varten se kevennys ja takas hieman alempaa hakemaan uutta vauhtia.
Näin olen asian käsittänyt ja tämmöselle ikälopulle epäatleetille toiminut parhaiten. Vaikka helpommin sanottu kuin tehty, aina sitä jotain osaa koheltaa ja tehdä muuta vaikka periaatteessa tietäisi miten pitäisi tehdä.
 
Tämä nyt on taas tätä aloittelijan rutinaa, pahoittelut siitä, mutta kun nyt löysin täältä aloittelijoille tarkoitetun threadin niin kirjoitellaan nyt. Koskee yllätys yllätys, penkkitulosta. Kyllä muutakin, mutta etupäässä nyt tuota. Olen siis lähes viiskymppinen pojankloppi ja olen tässä pikkuhiljaa lisännyt kuntosalitreeniä lajitreennin oheen ajatuksena parantaa lihaskuntoa. Olen oikeastaan viime vuoden käynyt säännöllisesti salilla, kertoja kertynyt noin 80 vuoden aikana. Vuoteen sisältyy mm. 3kk pituinen painonpudotusajanjakso, jolloin läskiä lähti 7kg. Tuossa oli tarkka 2800kcal ruokavalio ja samalla salilla treeniä. Muuten syönyt suht tavallisesti, huolehtinut vaan siitä, että saa tarpeeksi proteiinia. Nyt on kuitenkin se tilanne, että oikeastaan mitkään tulokset eivät ole vuoden aikana parantuneet. erityisesti penkkitulos, johon olen alkanut kiinnittää huomiota ei ole kehittynyt missään vaiheessa mihinkään, edelleen veivataan samoilla painoilla millä jo vuosia sitten. Sarjat: 5*6*55kg. Lähinnä säälittävää. Tähän asti olen tehnyt yksijakoisella ohjelmalla ja nyt vasta vuoden lopulla siirtynyt kaksijakoiseen: yläkroppa ja alakroppa. Alakroppa on kyllä jäänyt vähemmälle, koska olen keskittynyt penkkituloksen nostamiseen, harjoituskertoja on nyt tämän vuoden puolella kertynyt n. 2krt/ viikko. Se mikä on tullut mieleen, voiko tähän vaikuttaa alhainen testosteroni? Alarajanahan pidetään yleisesti 12, minulla se on hieman alle 11. Kyllä tässä salitreenissä alkaa mielenkiinto mennä, kun MISSÄÄN vaiheessa ei ole tulosta tullut, vuoden jo hinkannut ihan turhaan.
 
Olen oikeastaan viime vuoden käynyt säännöllisesti salilla, kertoja kertynyt noin 80 vuoden aikana
Tässä ainakin yksi syy. Puntti treeniä tulee hyvin vähän. Noin 1.7 x viikko keskiarvoksi. Enempi sellainen minimi ylläpito määrä 🙂 Onko sinulla kenties niin että muuta treeniä paljon ja punttia vähän ? Se ainakin selittäisi miksi voimaa ei tule. Voimailussa pitäisi saada kaloreita paljon ja puntti treeni päälajiksi. Esim 4 x vko. Pyri kasvattamaan kehonpainoasi. Muut lajit vähemmälle. Treenaa esimerkiksi kausittain. Välillä puntti painotteista ja välillä lajikausi. Ei ole toimivin jos yrittää yhtäaikaa kiristyä, kehittyä muussa lajissa, parantaa penkkiä jne..Ota yksi selkeä tavoite ja panosta siihen. Keskity puntilla penkkiin, maveen, kyykkyyn, pystäriin, leuanvetoihin ja muihin perusliikkeisiin. Kaikki turha pois. Penkkiä 2 x vko vähintään. Ota joku penkki ohjelma. Täältä sivustolta löytyy haku toiminnolla.
 
Se mikä on tullut mieleen, voiko tähän vaikuttaa alhainen testosteroni? Alarajanahan pidetään yleisesti 12, minulla se on hieman alle 11
Tuskin vaikuttaa. Huipputason voimailijoilla on mitattu alle viitearvojen olevia testomääriä. Kova treeni laskee testotasoja. Pistähän puntti ohjelmasi tänne niin tutkitaan🙂 Eiköhän syyt löydy sieltä.
 
Treenien tiheyteen tarttuisin muuten mutta en osaa samaistua viisikymppisen palautumiskykyyn, tekniikan puolesta kyllä kannattaa tehdä tiheämmin kun penkki on taitolajikin. Jos vuoden hankaa tismalleen samaa settiä niin siitä kehittyy jo psyykkinenkin ongelma joten ehdottomasti jotain muuta tilalle, ehkä jopa nopeustreeniä. Alakroppaakin edelleen treenata ihan huoletta ja kun(oletan) kalorit on plussalla niin energiamäärä on oleellisempi ja etenkin hiilarit on yleensä hyvä pitää mahdollisimman korkealla. Pelkän ruokahalun ja nälän mukaan syöminen ei välttämättä riitä.

Testo kyllä vaikuttaa enemmän tai vähemmän mutta tuskin tässä on syypää. Ihan yleisen hyvinvoinnin nimissä kannattaa perehtyä korvaushoitoon. Doping osiosta löytyy aiheesta lanka.
 
Tämä nyt on taas tätä aloittelijan rutinaa, pahoittelut siitä, mutta kun nyt löysin täältä aloittelijoille tarkoitetun threadin niin kirjoitellaan nyt. Koskee yllätys yllätys, penkkitulosta. Kyllä muutakin, mutta etupäässä nyt tuota. Olen siis lähes viiskymppinen pojankloppi ja olen tässä pikkuhiljaa lisännyt kuntosalitreeniä lajitreennin oheen ajatuksena parantaa lihaskuntoa. Olen oikeastaan viime vuoden käynyt säännöllisesti salilla, kertoja kertynyt noin 80 vuoden aikana. Vuoteen sisältyy mm. 3kk pituinen painonpudotusajanjakso, jolloin läskiä lähti 7kg. Tuossa oli tarkka 2800kcal ruokavalio ja samalla salilla treeniä. Muuten syönyt suht tavallisesti, huolehtinut vaan siitä, että saa tarpeeksi proteiinia. Nyt on kuitenkin se tilanne, että oikeastaan mitkään tulokset eivät ole vuoden aikana parantuneet. erityisesti penkkitulos, johon olen alkanut kiinnittää huomiota ei ole kehittynyt missään vaiheessa mihinkään, edelleen veivataan samoilla painoilla millä jo vuosia sitten. Sarjat: 5*6*55kg. Lähinnä säälittävää. Tähän asti olen tehnyt yksijakoisella ohjelmalla ja nyt vasta vuoden lopulla siirtynyt kaksijakoiseen: yläkroppa ja alakroppa. Alakroppa on kyllä jäänyt vähemmälle, koska olen keskittynyt penkkituloksen nostamiseen, harjoituskertoja on nyt tämän vuoden puolella kertynyt n. 2krt/ viikko. Se mikä on tullut mieleen, voiko tähän vaikuttaa alhainen testosteroni? Alarajanahan pidetään yleisesti 12, minulla se on hieman alle 11. Kyllä tässä salitreenissä alkaa mielenkiinto mennä, kun MISSÄÄN vaiheessa ei ole tulosta tullut, vuoden jo hinkannut ihan turhaan.
Et kertonut mitä muuta harrastat ja kuinka paljon? Tuleeko pääosa muuta treeniä? Jos penkissä haluaa kehittyä, tulee penkata; koskee samoin mitä tahansa muutakin asiaa, jos haluaa kehittyä, tulee sitä tehdä.

Taustaasi tarkemmin tietämättä, voi antaa joitakin suuntaviivoja:
- jaa harjoitusvuotesi selkeämmin eri kausiin ja painotuksiin. Jos haluat penkkiä ym yleisvoimatasoja ylös, tee esim 12 vkon jakso jossa keskityt siihen. 3-4 punttia viikossa, muuta lajia vähemmän. Lajikautena sitten toisin päin: 3-4x vkossa lajia ja punttia 1-2. Kesälajien harrastajat tykkäävät pumpata voimaa talvet, talvilajien kesät jne.
- valitse joku järkevä yksinkertainen progressiivinen ohjelma ja toteuta sitä. esim 1.vko 3-5x5x70%, 2. vko 3-5x5x80%, 3. vko 3-4x3x90%, 4. vko 3-5x5x75%, 5. vko 3-5x3x85%, 6. vko 3-4x1-2x95%, 7. vko lepoa / kevyttä höntsäilyä ja 8. vko sama homma alusta toivottavasti isommilla raudoilla. Pari tuollaista sykliä = 13 vkoa ja kehitystä pitäisi olla näkyvissä. Prosentit tuossa eivät ole kiveenhakattuja, vaan ennemminkin kuvaamassa ideaa mitä tehdä. Olennaista on lisätä kuormaa, vaihtaa toistomääriä, jaksottaa tekemistä oikein. tuossa eräs yksinkertainen malli...
- Viiskymppisenä tulee seurata palautumista. Intensiteettiä eli kuormaa tulee olla kehittyäkseen, mutta volyymin kanssa pitää olla tarkkana. Esim 5x5x80% saattaa olla "kuolemaksi" ja viedä yli viikon palautua, 3x5x80% on just sopiva; mieluummin liian vähän sarjoja kuin liikaa. Lähde salilta pois suht virkeänä, kuuluisat "pari toistoa" varastossa, niin että voit tulla ylihuomenna tai parin päivän päästä takaisin. Älä pieksä itseäsi loppuun.
- Jos tarvit apua ja homma ei onnistu niin ota yhteys ammattilaiseen, esim tällä palstalla vaikuttavaan @jto - ei kannata hakata päätään seinään ja tuhlata kallisarvoisia vuosiaan opetteluun.
Tsemppiä!
 
Jos penkkiä haluaa parantaa niin se vaatii penkkaamista.
Aika ja treenimäärä jos on rajallinen niin se on ongelma, lisäksi jos paljon treenaa muutakin niin 50v palautuminen on mitä on.
Itteni kun otan aina esimerkiksi niin itsellä se nousi ottamalla 2x viikkoon rintapäivän, toinen oli voimapainoitteinen jossa mentiin lähelle maksimeja sekä luonnollisesti progressiota. Toinen päivä oli enempi pumppailupäivä ajatuksella hypertrofinen ja niin että ei menty failureen asti.
 
Itteni kun otan aina esimerkiksi niin itsellä se nousi ottamalla 2x viikkoon rintapäivän, toinen oli voimapainoitteinen jossa mentiin lähelle maksimeja sekä luonnollisesti progressiota. Toinen päivä oli enempi pumppailupäivä ajatuksella hypertrofinen ja niin että ei menty failureen asti.
Paitsi jos tavoite on nimenomaan ykkösmaksimi niin ne on ojentaja- ja selkäpäiviä. Mutta tommosesta dup tyyppisestä tykkään itsekin enemmän kuin lineaarisista ohjelmista.
 
Paitsi jos tavoite on nimenomaan ykkösmaksimi niin ne on ojentaja- ja selkäpäiviä. Mutta tommosesta dup tyyppisestä tykkään itsekin enemmän kuin lineaarisista ohjelmista.
Tapoja on monia, mikä sitten omiin tavoitteisiin ja muihin spekseihin sopivin onkin oma juttunsa.
Mutta mun mielestä ainakin itelle on tärkeää sekin mistä tykkää että on motivoitunut ja toi oli myös itestä kivaa, tosin kierto oli 8 päivää mutta helpompi sanoa 2x viikko kuin alkaa tuollaista selittämään :)
 
Treenien tiheyteen tarttuisin muuten mutta en osaa samaistua viisikymppisen palautumiskykyyn, tekniikan puolesta kyllä kannattaa tehdä tiheämmin kun penkki on taitolajikin. J
Itse olen vasta 42 v. Palautuminen on mielestäni hyvällä tasolla edelleen. Pystyy ihan "työkseen" urheilemaan. Kavereina on + 50 v ihmisiä, ja kyllä heilläkin on voima treeniä 4-5 x viikossa. Eräs on yli 60v ja treenaa lähes joka päivä. Tosin ei pelkkää punttia. Mutta kunto on kovempi kuin normi 3 kymppisillä.
 
Nyt viimeistään kun alkaa kroppa jo muotoutua salilla kävijän näköiseksi niin alkaa kiinnittämään huomiota enemmän epäkohtiin. Esimerkiksi mulla tuntuu olevan kädet / olkapäät ihan eri paria. Oikea on kooltaan isompi (niin hauiksen/käsivarren ympärys kuin myös olkapää) ja vasen timmimpi (yksittäiset lihakset tuntuvat erottuvan paremmin). Olisi kuitenkin kiva että olisi joku Feng Shui myös kropassa joten olisko teillä antaa vinkkejä että miten nämä erot saataisiin tasoittumaan? Treenaanko toista kättä kovempaa, toista vähemmän vai onko jotain muita keinoja? Videolla näkyy ero olkapäätreenin yhteydessä.

Treenistä sen verran etten todellakaan treenaa yksipuolisesti vaan molemmat kädet / olkapäät saa salilla saman verran treeniä. Puolta nuorempana tosin breakdance- ja käsilläseisomisharjoitteet suosivat vahvasti vasenta kättä, voisiko vielä jopa 15 vuoden jälkeen keho muistaa tämän?


View: https://www.instagram.com/p/CLnhSX0nlTc/?utm_source=ig_web_copy_link
 
Minun silmääni näyttäisi, että hartialinja on aavistuksen vino. Vasen hartia on korkeammalla.

Toisessa paikassa ehdotettiinkin jo fyssaria kattomaan että josko koko äijä on kierompi miltä silmä aluksi näyttää. Enpä kyllä yhtään ihmettelisi, sen verta kulunut tunteja tietokoneen edessä viimeisen 15 vuoden aikana että olisi jo vähän ihmekin jos ei olisi ukko vähän vinossa...
 
Minun silmääni näyttäisi, että hartialinja on aavistuksen vino. Vasen hartia on korkeammalla.
Ihan samaa oisin sanonut, en tiedä onko kokoero merkittävämpi vai tekeekö tuo olkapäiden korkeusero näköharhan?
Punttitouhuihin erikoistuneen fyssarin juttusille jos keksisi miten saisi tasapainoittumaan tuon, veikkaan että tulee sellaisia rasittavia pikkuliikkeitä joita pitää aivan tyhmänä mutta itellä ne aina toiminut.
 
Nyt viimeistään kun alkaa kroppa jo muotoutua salilla kävijän näköiseksi niin alkaa kiinnittämään huomiota enemmän epäkohtiin. Esimerkiksi mulla tuntuu olevan kädet / olkapäät ihan eri paria. Oikea on kooltaan isompi (niin hauiksen/käsivarren ympärys kuin myös olkapää) ja vasen timmimpi (yksittäiset lihakset tuntuvat erottuvan paremmin). Olisi kuitenkin kiva että olisi joku Feng Shui myös kropassa joten olisko teillä antaa vinkkejä että miten nämä erot saataisiin tasoittumaan? Treenaanko toista kättä kovempaa, toista vähemmän vai onko jotain muita keinoja? Videolla näkyy ero olkapäätreenin yhteydessä.

Treenistä sen verran etten todellakaan treenaa yksipuolisesti vaan molemmat kädet / olkapäät saa salilla saman verran treeniä. Puolta nuorempana tosin breakdance- ja käsilläseisomisharjoitteet suosivat vahvasti vasenta kättä, voisiko vielä jopa 15 vuoden jälkeen keho muistaa tämän?


View: https://www.instagram.com/p/CLnhSX0nlTc/?utm_source=ig_web_copy_link

Kaikilla on puolieroja kropassa. Ei kannata alkaa treenaamaan toista puolta enempää, jos erot eivät ole merkittäviä eivätkä vaikuta toimintakykyyn. Kropan virheasennot vaikuttavat puolierojen syntyyn. Jos asia vaivaa, kannattaa käydä osteopaatilla, naprapaatilla tai fyssarilla. Puolierot voivat olla myös "synnynnäisiä" juttuja. Itsellä on ollut toinen pohje 2 cm pienempi koko treeni uran. 26 vuotta. Ero ei ole kadonnut mihinkään vaikka joskus treenasin pienempää pohjetta enemmän. Luulen että hermotuksellisia juttuja. Pienempää pohjetta ei saa jännitettyä niin vahvasti.
 
Kuinka syvälle sen kyykyn pitää mennä kun aikanaan kun pelasin kiekkoa niin siellä sanottiin että kyykkytekniikka on hyvä, mutta kun asiasta selvää otin niin sehän oli aivan päin persettä. Yksi pt salilla kerran sanoi ,että kun on sen verran pitkät jalat, niin hyvä syvyys olisi, että perse olisi noin polvien korkeudella, ehkä jopa vähän yläpuolella, ja tänään taas yksi sanoi, että kannattaisi käyttää perse polvien alapuolella peilistä katsottuna.
Ensimmäisellä on 20v bodauskokemus ja Toisella on 30v voimanoston kokemus.
Kumpaakohan tässä nyt uskoisi?
 
Back
Ylös Bottom