M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Hei. Elikkäs oon tämmöne melkee 15 vee poika ja kiinnostas tietää vaa et mitä teen väärin ku kehitys on nii vaikeeta. Säännöllisesti oon treenaillu semmoset melkee kaks vuotta. Viime kesänä tajusin että syön iha liian vähän, ja olinki vahingossa päässy aika pienirasvaseen kuntoon, ottaen huomioon sen, että en ollu mitenkää yrittäny dieetata. Kesän aikana sain painoo nostettua joku 5kg, vaikka söin about 3500kcal päivässä.Viime kesästä paino noussut 10kg ja penkkitulos 17,5kg. Koko ajan olen treenannut mielestäni ihan suht kovaa, nukkunut vähintään 8h yössä. Ainoa ongelma on, että treenivälineenäni on, leuanvetotanko, penkki ja siihen tanko, lyhyempi tanko ja käsipainot joihin painoja pitää lastata. Liikevalikoima ei aina ole mitä kattavin siis. En siis ole mikään rinta+hauis läpsyttelijä, vaan treenaan koko kropan kerran viikkoon. Nyt joku viisas tulee, ja kertoo että miksi en saa tuloksia nostettua ja lihasta kasvatettua.

Hei. Elikkäs oon tämmöne melkee 15 vee poika ja kiinnostas tietää vaa et mitä teen väärin ku kehitys on nii vaikeeta. Säännöllisesti oon treenaillu semmoset melkee kaks vuotta. Viime kesänä tajusin että syön iha liian vähän, ja olinki vahingossa päässy aika pienirasvaseen kuntoon, ottaen huomioon sen, että en ollu mitenkää yrittäny dieetata. Kesän aikana sain painoo nostettua joku 5kg, vaikka söin about 3500kcal päivässä.Viime kesästä paino noussut 10kg ja penkkitulos 17,5kg. Koko ajan olen treenannut mielestäni ihan suht kovaa, nukkunut vähintään 8h yössä. Ainoa ongelma on, että treenivälineenäni on, leuanvetotanko, penkki ja siihen tanko, lyhyempi tanko ja käsipainot joihin painoja pitää lastata. Liikevalikoima ei aina ole mitä kattavin siis. En siis ole mikään rinta+hauis läpsyttelijä, vaan treenaan koko kropan kerran viikkoon. Nyt joku viisas tulee, ja kertoo että miksi en saa tuloksia nostettua ja lihasta kasvatettua.

Lihaksen kasvuvauhti on tietysti aina yksilöllistä. Tietämättä enemmän harjoitusohjelmastasi, ravinnon jakautumista tai muista aktiviteetista, on tähän vaikea sanoa muuta kuin että tuo kerta viikkoon ei ehkä riitä. Pidemmälle kehittyneet kehonrakentajat ilmeisesti pystyvät ottamaan yksittäisen lihasryhmän treenistä niin kovat tehot irti, että heillä tällainenkin jako voi toimia. Koska olet jo pari vuotta treenannut ja lihaksisto melko hyvin treeniin sopeutunut, voisi siirtyminen vaippapa kaksi kertaa viikossa / lihasryhmä harjoitteluun tuoda kehitystä. Eikä sen tarvitse olla 2x/viikko, rytmi voi hyvin olla vaikka lihasryhmä aina kolmen päivän välein, mikä vaan omaan muuhun tekemiseen parhaiten soveltuu.

Lihaksen kasvuvauhti on tietysti aina yksilöllistä. Tietämättä enemmän harjoitusohjelmastasi, ravinnon jakautumista tai muista aktiviteetista, on tähän vaikea sanoa muuta kuin että tuo kerta viikkoon ei ehkä riitä. Pidemmälle kehittyneet kehonrakentajat ilmeisesti pystyvät ottamaan yksittäisen lihasryhmän treenistä niin kovat tehot irti, että heillä tällainenkin jako voi toimia. Koska olet jo pari vuotta treenannut ja lihaksisto melko hyvin treeniin sopeutunut, voisi siirtyminen vaippapa kaksi kertaa viikossa / lihasryhmä harjoitteluun tuoda kehitystä. Eikä sen tarvitse olla 2x/viikko, rytmi voi hyvin olla vaikka lihasryhmä aina kolmen päivän välein, mikä vaan omaan muuhun tekemiseen parhaiten soveltuu.
Tämmösellä ohjelmalla treenaan tällä hetkellä:
Ma:rinta/hauis/vatsa
Ti:lepo
Ke:selkä/trapsit/pohkeet
To:olkapää/ojentaja
Pe:lepo
La: jalat
Su:lepo

Mitä nyt ruokailusta, niin aamupalalla ja kouluruokailussa pyrin juomaan maitoa paljo (hitaasti imeytyvät proteiinit) ja hidasta hh. Treenin ympärillä nopeita proteiineja ja nopeaa hh. Ainoat puutteet ruokavaliossa on kasvisten ja vitamiinien puute. Välillä oon treenannu joka lihas 2x viikkoon, mutta siinä meinaa treenin laatu kärsiä.

Voiks joku esimerkin laittaa tommosesta lihas 3 päivän välein jutusta ?

Tämmösellä ohjelmalla treenaan tällä hetkellä:
Ma:rinta/hauis/vatsa
Ti:lepo
Ke:selkä/trapsit/pohkeet
To:olkapää/ojentaja
Pe:lepo
La: jalat
Su:lepo

Mitä nyt ruokailusta, niin aamupalalla ja kouluruokailussa pyrin juomaan maitoa paljo (hitaasti imeytyvät proteiinit) ja hidasta hh. Treenin ympärillä nopeita proteiineja ja nopeaa hh. Ainoat puutteet ruokavaliossa on kasvisten ja vitamiinien puute. Välillä oon treenannu joka lihas 2x viikkoon, mutta siinä meinaa treenin laatu kärsiä.

Voiks joku esimerkin laittaa tommosesta lihas 3 päivän välein jutusta ?
Itse näkisin että voisit kehittyä paremmin lihas 2 xvko systeemillä. Samperin pitkät palautus ajat tuossa nelijakoisessa. Treenin laadun ei pitäisi kärsiä jos teet vain raskaita perusliikkeitä. Kaikki turha hifistely pois. Lyhyet tehokkaat treenit. Pienet lihakset 1 liike ja isot max 2.

Hyvää tahtia olet kehittynyt. Vuodessa penkkiin 17.5kg ja massaa 10kg on kova tahti. Mietipä nyt jos tahti jatkuisi noin kovana, painat 50kg enemmän 5 vuoden päästä. Eli hirmu mörkö. Mutta kehitys hidastuu mitä kauemmin treenaa niin ei laiteta päätä pilviin. Itsellä nousi paino kahtena eka vuonna 10kg/vuosi. Sen jälkeen oli joka kilo taistelua.

Itse näkisin että voisit kehittyä paremmin lihas 2 xvko systeemillä. Samperin pitkät palautus ajat tuossa nelijakoisessa. Treenin laadun ei pitäisi kärsiä jos teet vain raskaita perusliikkeitä. Kaikki turha hifistely pois. Lyhyet tehokkaat treenit. Pienet lihakset 1 liike ja isot max 2.
Ite oon treenannu oikeestaan aina et yhessä treenissä yhtä lihasryhmää, 4 tai 3 liikettä ja 2 sarjaa kaikissa liikkeissä. En henkilökohtaisesti näe mitään järkeä tehdä esim hauikselle yhtä liikettä, entä brachialis ?
Tai ojentajassa, siinähän on monta osaa. Tai pohkeet, sielläkin kaks osaa, joista toista rasitetaan seisten tehtävissä laitteissa, ja toista istuen. Mielestäni on järkevämpää rasittaa lihasta monella eri tavalla.

Ite oon treenannu oikeestaan aina et yhessä treenissä yhtä lihasryhmää, 4 tai 3 liikettä ja 2 sarjaa kaikissa liikkeissä. En henkilökohtaisesti näe mitään järkeä tehdä esim hauikselle yhtä liikettä, entä brachialis ?
Tai ojentajassa, siinähän on monta osaa. Tai pohkeet, sielläkin kaks osaa, joista toista rasitetaan seisten tehtävissä laitteissa, ja toista istuen. Mielestäni on järkevämpää rasittaa lihasta monella eri tavalla.
Liikaa liikkeitä ollut kuten arvelin(y) Tein itsekin noin iässäsi, jonka johdosta treenit kesti 2.5-3 tuntia. Joka kulmasta piti hinkata lihasta. Turhaan. Raskas perusliike rasittaa AINA koko lihasta. Ei mitään merkitystä jos joku lihaksen pää saa 0.2% vähemmän rasitusta. Brachialis rasittuu kaikissa liikkeissä jossa koukistat käsivartta. Teet hauista tangolla niin sata varmasti kaikki koukistavat lihakset kasvavat. Ojentajien kaikki päät rasittuvat yhdellä perusliikkeellä. Dippi,ranskalainen tms. Pohjenousulla seisten hankitaan pohkeen massat. Istuen tehtövä ottaa lähinnä soleukseen, jolla on vähän merkitystä pohkeen kokonaismassaan. Maastaveto ottaa kaikkiin selän lihaksiin. Ja päälle reisiin ja forkkuihin. Unohda hienosäätö ja keskity pääliikkeisiin. Liikkeitä voit vaihdella jaksoittain. Esim. Penkki vinopenkkiin, pystypunnerrus niskantakaa punnerruksen, kapea penkki dippiin, kyykky etukyykkyyn jne jne. Mutta ei kaikkia samassa treenissä! (y)

Kyllä tuo predatori ihan asiaa puhuu, eli isoista moninivelliikkeistä se pohja tekemiseen. Ja muista tehdä aina mahdollisimman hyvällä tekniikalla liikkeet, ikinä ei voi olla liian hyvä tekniikka tai tuntuma lihakseen. Ja muista seurata progressiota jollakin tavoin esim. Sarjapainot, toistot, sarjojen määrää jne.. Mutta sitten kaikista tärkein asia on se että jaksat oikeesti käydä salilla vuodesta toiseen. Tämä homma vie helvetisti aikaa että saat rakennettua edes jonkinlaisen fysiikan. Siispä pitää muistaa pitää treenit kuitenkin mielekkäinä, ja jos se on mielekästä että teet kaikkien isojen liikkeiden lisäksi muutaman hauiskäännön, niin en usko että sun kehitystä se haittaa. Päinvastoin.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
No ei varmaan pilaakkaan. Pääasia vaan jos haluat kasvaa niin keskityt enemmän siihen laatuun, etkä niinkään määrään. Eli niitä reenipäivikään tuskin yli neljää kannattaa viikolle laittaa, niin sulle jääpi hyvin aikaa levätä=kasvaa. Kolmella reenilläkin viikossa varmasti pääset pitkälle.

Sitä vaan mietin että miten kaksi sarjaa enemmän tekemällä pilaisi gainssit.
2 liikettä x 3sarjaa=6 sarjaa
3-4 liikettä x 2sarjaa=6-8 sarjaa
Teet niitä raskaita perusliikkeitä useamman sarjan mielummin kuin kaikkia liikkeitä muutama sarja. Säästät aikaa ja ne perusliikkeet kehittyvät nopeammin silloin. Perehdy vaikka Arnoldin Golden six ohjelmaan jolla moni aloittelija saanut hyvin tulosta. 6 liikettä koko kropalle. Noin minimaalinen määrä liikkeitä ja varmasti kasvaa jokainen lihas tasapuolisesti.

Jos teen vatsarutistuksia oikealle eli kasvot osoittavat oikealle liikettä tehdessä välillä, niin kumpi puoli vinoista vatsalihaksista aktivoituu? Entäs, jos teen selkälihasliikkeen mahalla ollessani ja kasvot osoittavat taas oikealle nostaessani yläkroppaa ylös, niin kumpi puoli selän lihaksista aktivoituu? Kiitos.

No molemmathan tuossa aktivoituu, mutta enemmän se puoli joka supistuu enemmän. Ja sitte ihan semmonen juttu että kummalla puolella itse tunnet sen enemmän, niin todennäkösesti se puoli. :D

Muitten mielipiteitä asiasta ?
Jos mä olisin sä, treenaisin kaksijakoisella kolme kertaa viikossa, tai jopa yksijakoisella... mutta silleen että joka toinen viikko kaksi treenikertaa jaloille ja joka toinen viikko yläkropalle. Tyyliin ma jalat, ti yläkroppa, lauantaina taas jalat ja ma yläkroppa, ti jalat, la yläkroppa jne.

Muitten mielipiteitä asiasta ?

Enempi perusreeniä vaan. Jätä jonkun hauiksen ja ojentajan hankaaminen eri kulmista pois.

Jos teet esim penkkiä, pystäriä ja vaikka ranskalaista punnerrusta, saat ihan varmasti tarpeeksi ojentaja treeniä.

Vaikka treenaisit 1-jakoisella / 3 x viikko, joka varmaan tuohon tilanteeseen paras, saat esim siitä hauistreenistäkin monipuolista tyyliin:

Treeni 1: Hauiskääntö tangolla
Treeni 2: Leuanveto vastaote
Treeni 3: Hammerkääntö

Eli kaks kertaa viikossa suoraa reeniä haukalle ja kolmantenakin päivänä hauis tekee töitä leukailun muodossa.

Keskityt oikeasti isoihin liikkeisiin niin sitä massaa alkaa tulla.

Kolme kertaa viikossa kunnon punttitreeni keskittymällä perusliikkeisiin ja niissä sarjapainojen kasvuun, loppu aika lepoa ja ruokaa nii alkaa massoo tulla!

Piikkauksesta vielä; millasia sarjamääriä käytätte?
Eka piikkaustreeni menossa ja tässä nyt haetaan sitä tuntumaa. Ja opetellaan muutenkin.
Tänään edessä toisen viikon viimeinen treeni, (kolmosia lähes max.) sarjoja olen tehny vain 4, liian vähän?
Mut siis; toistojen vähentyessä lisätään sarjoja piikkauksessakin?
Kakkosviikolla :pano: siis sarjoja lisää vs. kolmosiin, vai pidetäänkö sarjamäärät samoina?

Älä mieti niitä sarjamääriä niinkään. Volyymi on piikatessa kuitenkin hiukan toissijainen asia, Keskityt tehoon. Semmonen 1-2 "huippusarjaa" / treeni on kuitenkin se treenin sisältö.

Tärkeintä on että kun toistot vähenee, raudat nousee. Liialla volyymilla ajat itseäsi vain tukkoon.

Enempi perusreeniä vaan. Jätä jonkun hauiksen ja ojentajan hankaaminen eri kulmista pois.

Jos teet esim penkkiä, pystäriä ja vaikka ranskalaista punnerrusta, saat ihan varmasti tarpeeksi ojentaja treeniä.

Vaikka treenaisit 1-jakoisella / 3 x viikko, joka varmaan tuohon tilanteeseen paras, saat esim siitä hauistreenistäkin monipuolista tyyliin:

Treeni 1: Hauiskääntö tangolla
Treeni 2: Leuanveto vastaote
Treeni 3: Hammerkääntö

Eli kaks kertaa viikossa suoraa reeniä haukalle ja kolmantenakin päivänä hauis tekee töitä leukailun muodossa.

Keskityt oikeasti isoihin liikkeisiin niin sitä massaa alkaa tulla.

Kolme kertaa viikossa kunnon punttitreeni keskittymällä perusliikkeisiin ja niissä sarjapainojen kasvuun, loppu aika lepoa ja ruokaa nii alkaa massoo tulla!
Hyvin kiteytetty mitä itsekin yritin kertoa. Raskasta treeniä noususuhtaisesti ja pyrkii lisäämään kiloja tankoon. Turhat hinkkaukset pois ja paljon kaloreita.

Oliko noissa pienempijakosissa joku juttu, että ei failureen asti vedetä ja ei käytetä mitään erikoistekniikoita, vai onko:anssi: ?
Ja onko väliä tekeekö 3 liikettä 2 sarjaa vai 2 liikettä ja 3 sarjaa. Maalaisjärjellä ajateltuna ei pitäisi olla väliä, mutta kysympähän kuiteski.

Suositut

Back
Ylös Bottom