Itse suosittelisin vielä kotiruoan lisäksi tosissaan treenaville (myös aloittelijoille) heraprotskupalkkaria. Hyötyä lihaskasvuun on, vaikka proteiininsaanti muuten olisikin riittävää. Helpottaa myös tuon päivittäisen proteiinitarpeen saavuttamista.

Muuten samat kuin Jerkulla. Varsinkin tuota tekniikkahommaa ei voi liikaa korostaa. Parempi laittaa alusta alkaen kuntoon (mielellään jonkun osaavan kanssa) kuin nöyrtyä vuoden jälkeen joutuen laskemaan jo saavutettuja sarjapainoja.

Eipä siitä protskupalkkarista lihaskasvuun mitään merkittävää hyötyä ole vs kotiin syömään treenin jälkeen. Jos ei pääse/huvita/jaksa heti syödä kunnolla treenin jälkeen, niin sitten toki kannattaa ottaa mukaan ruokavalioon se.

Vaikka pääsisi puolen tunnin sisällä treenin jälkeen syömään, niin en silti näkisi muuta kuin positiivisia puolia tossa palkkarissa. Parempaa ja halvempaa proteiininlähdettä saa hakea eikä silti sitä löydä. Toki lihakset varmasti kasvaa ilmankin.

Kysäisisin vaan että kokeilin äsken mavea ekaa kertaa niin meni 100kg plus tanko niin onko se paljon vai vähän? ja yritin kattoo kaikki mave videot että menis oikea oppisesti mutta silti vähän selkään otti... kiitos vastauksista jo etukäteen :)

Riippuu paljon iästä, sukupuolesta ja omasta painosta (esim. -47 kg naisten Suomen ennätys on 145 kg ja -120 kg miesten Suomen ennätys on 380 kg), mutta joka tapauksessa se on hyvä tulos ekalle kerralle, jos tekniikka pysyi hyvänä. Käytännössä nuo nostetut painot ilmoitetaan aina tangon ja levypainojen yhteenlaskettuna painona eli sinun tapauksessasi todennäköisesti 120 kg (normaali levytanko painaa 20 kg, mutta muun painoisia löytyy myös, vaikka ovatkin harvinaisempia). Ensimmäisillä kerroilla mave voi tuntua selässä jälkeenpäin jumina ja lihasarkuutena, mutta se vähenee treenatessa. Jos tuntuu selässä kipuna nostamisen aikana, niin voi olla että tekniikka vaatii lisätarkastelua. Alussa kannattaakin oli erityisen tarkka tekniikan kanssa ja lisätä sarjapainoja säästeliäästi ja jättää ykkösmaksimikokeilut tulevaisuuteen, kun tekniikka on hioutunut ja vakiintunut.

EDIT: Vähän maanläheismpi vertailukohta tosiaan voisi olla se, että perus saleilla harvoin näkee edes 200 kg maastavetoja.

Joo eli tällänen probleema löytyisi punttipate skenessä keltanokalta että, olen nyt käynyt salilla noin vuoden, pääosin kehonrakennus tyyppisesti. Tässä kuintenkin on pikkuhiljaa käynyt näin että voimanosto on alkanut lajina kiinnostaa enemmän ja enemmän. Eli tarkoitukseni olisi vielä joku päivä kilpailla molemmissa lajeissa, mutta miten. Pitäisikö jotenkin syklitellä voima ja massakausia? Kertokaa te viisaammat junnulle! Kiitoksia jo etukäteen.

Joo eli tällänen probleema löytyisi punttipate skenessä keltanokalta että, olen nyt käynyt salilla noin vuoden, pääosin kehonrakennus tyyppisesti. Tässä kuintenkin on pikkuhiljaa käynyt näin että voimanosto on alkanut lajina kiinnostaa enemmän ja enemmän. Eli tarkoitukseni olisi vielä joku päivä kilpailla molemmissa lajeissa, mutta miten. Pitäisikö jotenkin syklitellä voima ja massakausia? Kertokaa te viisaammat junnulle! Kiitoksia jo etukäteen.

Aloittelijana tuo yhtälö on suhteellisen helppo toteuttaa. Päivän ensimmäiseksi liikkeeksi Penkki, Mave, Kyykky (siis vain yksi noista per päivä) ja muut liikkeet siihen päälle siten että koko kroppa tulee treenattua 1-2 kertaan viikossa läpi. Ensimmäisessä liikkeessä pyrit systemaattisesti kasvattamaan sarjapainoja ja toistoalue voi olla jotain 1-6 välillä. Muut liikkeet sitten ns. perinteiseen tyyliin.

Ylempänä näytti olevan puhetta, mutta kysyn kuitenkin.

Eli ikuinen aloittelija tän homman suhteen. Ikää nyt 26 ja n. 10 vuotta tullu käytyä salilla tekemässä vähän sitä sun tätä, aina silloin tällöin. Joskus on ollut käytössä SS, joskus Hulkin joskus Elaston kaksijakoiset jne, mutta aina parin viikon jälkeen on innostus lopahtanu. Nyt kuitenkin tarkotuksena ois vihdoin ja viimein aloittaa SÄÄNNÖLLINEN treenaaminen ja tavoitteena ois saada voimatasoja ylöspäin ja massaa (mitat 182/75). Mietinkin tuossa, että vieläkö tässä hyödyn 1-jakoisella treenaamisesta vai kannattaako suoraan ottaa esim. 2-jakoinen käyttöön. Ite pohdiskelin tuossa 1-jakoisella alottamista muttamutta.. Vaikea valita alottaako SS:llä vai G6:lla?

Kommentteja!

Kommentteja!

Aloita juuri sellaisella ohjelmalla, jonka tekemisestä tykkäät ja jonka kanssa oikeasti jaksat sinne salille pidemmänkin päälle. Nuo parin viikon pätkät silloin ja tällöin eivät vaikuta siihen, että olet hommassa niin alkupisteessä, että tulosta tulee toistaiseksi millä vain, jos hommassa on edes jokin alkeellinen järki mukana. Optimoimaan ehtii myöhemminkin ja nyt olisi tärkeintä keskittyä pitämään sitä motivaatiota yllä ja saada salilla käymisestä oikeasti kivaa ja luontevaa - pelkillä kauniilla päätöksillä se tuskin onnistuu enempää kuin ennenkään, jos hommasta ei saa tehtyä mielekkään tuntuista.

Aloita juuri sellaisella ohjelmalla, jonka tekemisestä tykkäät ja jonka kanssa oikeasti jaksat sinne salille pidemmänkin päälle. Nuo parin viikon pätkät silloin ja tällöin eivät vaikuta siihen, että olet hommassa niin alkupisteessä, että tulosta tulee toistaiseksi millä vain, jos hommassa on edes jokin alkeellinen järki mukana. Optimoimaan ehtii myöhemminkin ja nyt olisi tärkeintä keskittyä pitämään sitä motivaatiota yllä ja saada salilla käymisestä oikeasti kivaa ja luontevaa - pelkillä kauniilla päätöksillä se tuskin onnistuu enempää kuin ennenkään, jos hommasta ei saa tehtyä mielekkään tuntuista.
Täysin samaa mieltä. Monesti täälläkin hehkutetaan miten kannattaa alusta asti tehdä asiat oikein, mutta huomattavasti tärkeämpää on tehdä alussa hommasta kivaa. Sitten ku treenaamisesta on tullut jo rutiinia ja oikeasti nauttii siitä, niin voi alkaa optiomoimaan sitä tekemisen tasoa.

Tottakai tehokkaampaa on tehdä alusta asti optimaalisesti, mutta jos kiinnostus loppuu parin kuukauden sisällä, niin kehitys jää aika vaisuksi. Ruokavalion kohdalla porukka ymmätää jutun jujun, eli pienillä muutoksilla kohti isoa kokonaisuutta.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Auttakaa tyhymää, mitä tarkoittaa kun sanotaan että pitää supistaa lihasta. Miltä sen pitäisi tuntua? Esim. jossakin liikkeessä ohjeistetaan venytä ja supista.

Kiitos jo etukäteen!

Auttakaa tyhymää, mitä tarkoittaa kun sanotaan että pitää supistaa lihasta. Miltä sen pitäisi tuntua? Esim. jossakin liikkeessä ohjeistetaan venytä ja supista.

Kiitos jo etukäteen!

Lähinnä tällä haetaan sitä, että jännitetään ja keskitytään tekemään työtä juuri sillä lihaksella joka on liikkeessä pääsuorittajalihas (johon halutaan liikkeellä vaikuttaa). Esimerkiksi yläpuolisessa videossa supistetaan/jännitetään hauislihasta, jolloin paino nousee (usein puhutaan myös konsentrisesta vaiheesta), ja sitten lasketaan paino alas asti, jolloin hauislihas venyy ja näin käytetään liikkeessä mahdollisimman suurta liikerataa, mikä on hyvä.

Moi!

Osaisko joku auttaa kun on pari ongelmaa penkkiin liittyen..

Eli ihan ensimmäiseksi penkkiä tehdessä tulee vasemman olkapään alueelle viiltävää kipua. Kipu ilmenee lähinnä kun laitan tangon takaisin telineeseen, tulee järkyttävä viiltävä kipu olkapään alueelle ja se kestää vain pari sekuntia ja sitten lähtee pois. Olen miettinyt että voiko tähän olla syynä se että mahdollisesti jännitän niskaa voimakkaasti penkkiä tehdessä..? Venyttelen ja lämmittelen koko yläkropan kunnolla ennen penkkitreeniä mutta silti kipua ilmenee.

Toinen juttu on sitten että se penkkitulos ei vain millään nouse. 75kg nousee penkistä tällä hetkellä, ja se on vain vähän yli oman painon. Penkkitulos ei ole oikeastaan nouasut viimeisen 3 kuukauden aikana ollenkaan... Hieman ketuttaa vääntää lasten painoilla, oisko jotain erityistä ohjelmaa millä se penkkitulos lähtisi taas nousuun?

Montako kertaa viikossa teet penkin ja miten?

edit: Kipuihin en uskalla kommentoida.
Unohtui ekassa viestissä sanoa että olen nyt jonkin aikaa pitänyt vähän taukoa penkistä, kun ajattelin että jos olen tehnyt sitä jotenkin liikaa ja siksi se ei kehity. Olen siis tehnhyt nyt rinnalle lähinnä käsipainoilla penkkiä, tosin käsipainoilla tehty penkki on taas kehittynyt minulla. Rinta tulee siis kerran viikossa. Mutta kun teen penkkiä niin yleensä teen huolelliset lämmittelyt ja sarjat siten että tangolla 5-10 toistoa, 30kg 5 toistoa, 40 kg 4 toistoa, 50kg 3 toistoa, 60kg 2 toistoa, 70kg 1 toisto ja sitten saatan koittaa maksimia.

Unohtui ekassa viestissä sanoa että olen nyt jonkin aikaa pitänyt vähän taukoa penkistä, kun ajattelin että jos olen tehnyt sitä jotenkin liikaa ja siksi se ei kehity. Olen siis tehnhyt nyt rinnalle lähinnä käsipainoilla penkkiä, tosin käsipainoilla tehty penkki on taas kehittynyt minulla. Rinta tulee siis kerran viikossa. Mutta kun teen penkkiä niin yleensä teen huolelliset lämmittelyt ja sarjat siten että tangolla 5-10 toistoa, 30kg 5 toistoa, 40 kg 4 toistoa, 50kg 3 toistoa, 60kg 2 toistoa, 70kg 1 toisto ja sitten saatan koittaa maksimia.

kuulostaa toi vihlonta liian vähäsen lämmittelyn aiheuttamalta, voi olla et sun rinta onki lämmin mutta olkapäät ei. kokeile tehä joku olkaliike ennen penkkiä auttaisko se? yritäksä joka treenissä maksimia? mä pyrkisin siihen että teet ihan kunnon sarjat enste tolla 60kilolla, sitten vaikka ens viikolla sarjapainona65kg ja 70kg jne.. ja unohdat hetkeksi ne maksimit.

Penkki kehittyy penkkaamalla (ja syömällä). Penkkaa ainakin kahdesti viikossa ja pysy kaukana niistä maksimeista, siinä menee vaan tukkoon tai loukkaantuu.
Tee vaikka ekassa treenissä jotain 3x4 - 6x6 ja toisessa esimerkiks 3x10. Jätä aina varaa niihin sarjoihin. Pyri täydelliseen tekniikkaan joka toistolla.

Joo ja yleisesti ottaen sitä maksimia ei noin vaan kannata jatkuvasti kokeilla ennen kun on tehty kunnolla pohjaa siellä perusvoima-alueella eli karkeasti sanottuna 4-12 toiston välillä. Maltillinen progressio perustreenissä ja sit siihen päälle suht lyhyt jakso millon hakee sen uuden ykkösen.

Moi!

Osaisko joku auttaa kun on pari ongelmaa penkkiin liittyen..

Eli ihan ensimmäiseksi penkkiä tehdessä tulee vasemman olkapään alueelle viiltävää kipua. Kipu ilmenee lähinnä kun laitan tangon takaisin telineeseen, tulee järkyttävä viiltävä kipu olkapään alueelle ja se kestää vain pari sekuntia ja sitten lähtee pois. Olen miettinyt että voiko tähän olla syynä se että mahdollisesti jännitän niskaa voimakkaasti penkkiä tehdessä..? Venyttelen ja lämmittelen koko yläkropan kunnolla ennen penkkitreeniä mutta silti kipua ilmenee.

Toinen juttu on sitten että se penkkitulos ei vain millään nouse. 75kg nousee penkistä tällä hetkellä, ja se on vain vähän yli oman painon. Penkkitulos ei ole oikeastaan nouasut viimeisen 3 kuukauden aikana ollenkaan... Hieman ketuttaa vääntää lasten painoilla, oisko jotain erityistä ohjelmaa millä se penkkitulos lähtisi taas nousuun?

Tuohon penkkiin jo porukka vastasikin, mutta mitä kipuun tulee niin nyt tulee vastaus jota harva kuitenkaan noudattaa: Viiltävä, järkyttävä kipu ei kuulu harjoitteluun eikä todennäköisesti johdu huonosta lämmittelystä, joten käyppä näyttämässä se jollakin ammattilaisella, kuten esimerkiksi kunnon fyssarilla tai urheilulääkärillä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom