Nyt lähti tollanen kympin keittiövaaka Prismasta mukaan. Eli kun rupeen tekee safkaa, kirjoitan kalorit ja muut makrot ylös ja paljonko safkat painaa yhteensä? Sitten kun otan lautaselle niin punnitsen sen ja jaan kokonais makroista sen jotenkin? Tossa 10% naudan jauhelihassa ei näy mitään makroja, mutta ne voi ottaa varmaan netistä.

Nyt lähti tollanen kympin keittiövaaka Prismasta mukaan. Eli kun rupeen tekee safkaa, kirjoitan kalorit ja muut makrot ylös ja paljonko safkat painaa yhteensä? Sitten kun otan lautaselle niin punnitsen sen ja jaan kokonais makroista sen jotenkin? Tossa 10% naudan jauhelihassa ei näy mitään makroja, mutta ne voi ottaa varmaan netistä.

eih:rolleyes: mikset vaan keskity syömään sen verta et nälkä lähtee? hankaloitat elämääs jos alat mittailee sapuskas jos et millää tarkalla dietillä ole. ja kyl sen ilman mittailuakin tajuaa et jos paketti kanaa painaa 300g ja haluaa vaikka n.20g protskua niin paistaa sen ja jakaa kolmeen osaan. ei vaadi vaakoja :D

eih:rolleyes: mikset vaan keskity syömään sen verta et nälkä lähtee? hankaloitat elämääs jos alat mittailee sapuskas jos et millää tarkalla dietillä ole. ja kyl sen ilman mittailuakin tajuaa et jos paketti kanaa painaa 300g ja haluaa vaikka n.20g protskua niin paistaa sen ja jakaa kolmeen osaan. ei vaadi vaakoja :D
Pitäis saada peruskulutus ja protskut suunnilleen laskettua. Tarkoitus olisi laihtua vähän mutta säilyttää lihakset tai oikeastaan kasvattaakin niitä samalla.

Pitäis saada peruskulutus ja protskut suunnilleen laskettua. Tarkoitus olisi laihtua vähän mutta säilyttää lihakset tai oikeastaan kasvattaakin niitä samalla.

no lihasten kasvu vaatii ruokaa ja laihdutus samanaikaisesti ei oo mahdollista. tai toki jos oot ihan alottelija niin sillon ehkä. protskua n.2g per painokilo, se on tosi simppeli laskea eikä mielestäni vaadi vaakoja (tohon malton mittailuun voit sitä käyttää). esim rahkapurkki poikkeuksetta 25g protskua jne ne löytyy jo sieltä tuoteselosteesta :)

Kannattaa ottaa heti asenne että menee sitten kuukausi jos toinenkin ennenkuin alat olemaan hiukan perillä noista sinulle sopivista makroista.
Ensin pitäisi melkein selvittää peruskulutus ja sen saat selville kun alat syömään jollain kalorimäärällä esim. 2500-3000kcal päivässä (siis joku tasamäärä jokapäivä) ja jos paino nousee on kaloreita liikaa ja jos laskee niin liian vähän kulutukseen nähden.
Rasvat ja proteiinit voi pitää vakiona ja pelaa hiilarien määrällä pääsääntöisesti niin on helpointa ja esim. fineli.fi osoitteessa pystyy maksutta katsomaan noita ravintoarvoja, sulamo taitaa olla helpompi mutta ei ole kokemusta.
Siitä sitten mättää aina ruuat vaa´an kautta lautaselle niin ei voi mennä hutiin jos ei kuseta itseään.

Ja se ettei tarvitse vaakoja on ihan totta mutta todella moni joka on ottanut sen päivittäiseen käyttöön niin sanoo että helpottaa elämää.

Niin ja se ruokavalio kannattaa suunnitella ennakkoon ja mitä yksinkertaisempi niin sitä helpompi noudattaa.

Jos ruokapäiväkirjan pitäminen tuntuu mielekkäältä vaihtoehdolta, niin voin suositella myfitnesspalia (http://www.myfitnesspal.com/). Löytyy paljon suomalaisia ruokia valmiiksi listattuina ja omien reseptien ravintoarvojen laskeminen helppoa myös.

Vaikuttaa ihan hyvältä tää myfitnesspal. Tosin joku tässä nyt menee vikaan kun laskujen mukaan syön 1,285 kaloria päivässä ja laihtuisin 8kg viidessä viikossa. :D Vaikea arvioida paljonko syö joka aterialla, toi vaaka tähän avuksi olis vielä hyvä.

Vaikuttaa ihan hyvältä tää myfitnesspal. Tosin joku tässä nyt menee vikaan kun laskujen mukaan syön 1,285 kaloria päivässä ja laihtuisin 8kg viidessä viikossa. :D Vaikea arvioida paljonko syö joka aterialla, toi vaaka tähän avuksi olis vielä hyvä.

Tuohon appin kertomaan laihtumisvauhtiin en ole ikinä kiinnittänyt huomiota, vaan olen käyttänyt sitä puhtaasti ruoka- ja urheilupäiväkirjan täyttöön. Jos peruskulutusta haluat arvioida, niin itse aikanani lähdin sitä arvioimaan kaavalla:

BMR = 10 * weight(kg) + 6.25 * height(cm) - 5 * age(y) + 5
Näitä on erilaisiakin, mutta kunhan on jotain mistä lähteä liikkeelle. Säätämällä se sitten löytyy. BMR (Basic Metabolic Rate = perusaineenvaihdunta) kerrotaan sitten painokertoimella tyyliin:

Sedentary (little or no exercise, desk job).
BMR x 1.2

Lightly Active (light exercise/sports 3-5 days/week).
BMR x 1.3-1.4

Moderately Active (moderate exercise/sports 3-5 days/week).
BMR x 1.5-1.6

Very Active (hard exercise/sports 6-7 days per week).
BMR x 1.7-1.8

Extremely Active (very hard daily exercise/sports and physical job or 2/day training).
BMR x 1.9-2.0

Siitä sitten kokeilemaan, että millä painokertoimella painon kehitys on haluttua luokkaa. Esim. itse opiskelen päätoimisesti, niin kerron BMR:n 1,25:llä. Urheilut lisään sykemittarin kertoman kulutuksen mukaan sitten.

Moi oon 180cm painan tällä hetkellä 65-69 kg, Oon kireähkö jo muualta paitsi kyljistä josta lähtee vikana mulla rasva. Diettaan siis nyt että kesään mennessä saisi kyljistäkin rasvan. Mitä mieltä ootte, oonko liian kevyt diettaamaan?

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Mielestäni kyllä. Jos haluat ulkomuotoa saada vähemmän pehmeäksi / löllykäksi, lähestyisin asiaan lihasmassan lisäämisen näkökulmasta.

Selvennystä, eli siis muualta on jo kovaa ja kireää paitsi kyljistä koska se on ainut paikka mihin mulla rasvaa kertyy, Ja se pilaa v taperin vaikka olisikin hieman lisää massaa ja silloin myös rasvaa kertyisi vielä lisää. Tarkotus on päästä ihan kireäksi ja sitten clean bulkkaamalla lisätä massaa hitaasti mutta varmasti pysyen kireänä kokoajan. Kuulen mielellään mielipiteitä suunnitelmasta

Moi oon 180cm painan tällä hetkellä 65-69 kg, Oon kireähkö jo muualta paitsi kyljistä josta lähtee vikana mulla rasva. Diettaan siis nyt että kesään mennessä saisi kyljistäkin rasvan. Mitä mieltä ootte, oonko liian kevyt diettaamaan?

olet varmaan siis "laihaläski"? kun noilla mitoilla tuskin lihasta on :)

Annan vinkin älä diettaa olen suunilleen samanpituinen mutta painan 80 kiloa, enkä itsekään diettaisi. En kyllä ole lihaksikaskaan, mutta jos haluat näyttää lihaksikkaammalta ehdottomasti tärkeintä on hankkia sitä massaa.

Varsin hyödyllinen kommentti, kiitos!

Aistin aavistuksen sarkasmia tässä joten perustellaan nyt vähän. Ja katsoin kuvat, niiden perusteella olisin arvioinut painosi korkeammalle, syytä dieettiin en kuitenkaan näe. Jos tavoite kuitenkin on tehdä sitä massaa niin en ymmärrä mikset nyt siirtyisi maltillisille plussakaloreille ja nostaisi painoa johonkin 80-90kg väliin. Ei siis missään parissa kuukaudessa vaan hitaasta mutta varmasti vaikka muutaman vuoden ajan. Siitä sitten diettaamaan kun lihasta on enempi.

Kuinka alas olit itse ajatellut vetää painon? 65kg kuulostaa omaan korvaan todella vähältä 180cm varteen mutta ehkä mä vaan olen läski voimailija. Se v-taperkin näyttää varmasti paremmalta kun lihasta on 10kg enemmän oikeissa paikoissa.

Veikkaan että pari kiloo riiittää niin vyötärö ihan kireä, noista kuvista aikaa jo hieman. Mielummin ite pysyttelen kokoaika kireenä samalla kun hommaan massaa koska massa ei tuu nopeasti ja kireys on mulle tärkeää

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom