Treenaan salilla 4-5 kertaa viikossa noin tunnin treenin. Tavoitteena pitkällä tähtäimellä painon pudotus vähintään -20kg
Jos haluan salitreenin jälkeen tehdä myös aerobista eli esimerkiksi pyörällä polkemista 30-60 minuuttia, otanko palautusjuoman ennen aerobista vai sen jälkeen? Vai unohdanko vaan kokonaan sen pyörällä sotkemisen samalla kertaa?

Sama se palkkari on siihen puntin päälle vetää, jaksaapahan varmasti sotkea pyörää tunnin. Painonpudotuksen näkökulmasta sillä ei ole mitään väliä.

Sama se palkkari on siihen puntin päälle vetää, jaksaapahan varmasti sotkea pyörää tunnin. Painonpudotuksen näkökulmasta sillä ei ole mitään väliä.

Ok. Lihaskasvu on toki samalla tavoteltua, mikäli tämä edes mahdollista miinuskaloreilla, mutta lihaskatoa yritän vähintäänkin välttää. Kasvu olisi vain pelkkää plussaa. Onko tässä tapauksessa väliä missä kohtaa juo?

Kiitos!

Ok. Lihaskasvu on toki samalla tavoteltua, mikäli tämä edes mahdollista miinuskaloreilla, mutta lihaskatoa yritän vähintäänkin välttää. Kasvu olisi vain pelkkää plussaa. Onko tässä tapauksessa väliä missä kohtaa juo?

Kiitos!

Jos treeni on selkeästi jaettu lihaskunto + aerobinen, niin se protskun ja hiilarin ajoittaminen heti sinne lihaskunnon jälkeen saattaa tuoda jotain pientä etua lihasten säästämisessä. Puhutaan kuitenkin niin mikroskooppisista jutuista, että ei kannata asiaa stressata. Saattaa siellä joku gramma lihastakin alussa kehittyä, mutta kyllä se 99% niin menee että miinuskaloreilla kudosta vaan palaa ja tavote on ravinnolla ja treenillä saada se palamaan sieltä rasvaosastolta. Tuolla -20kg tavotteella oleellista on se, että pystyy tekemään pitkäjänteistä työtä ja on kokonaisuus kunnossa.

Kannattaako tota Maltoa ostaa? Meen monesti suoraan duunista salille ja jos väsyttää niin juon kahvit ennen ja huomannu että kofeiini ainakin auttaa.

Kannattaa. Itse myös menen usein töistä tai koulusta suoraan salille. Autolla menee koulusta sekä töistä salille ~30min joten automatkalla on hyvä juoda malto+protsku drinksu ja syödä banaani tai omena. Hyvin riittää virta salilla sun verensokerit jousee mukavasti ja banaani pitää nälän poissa treenin ajan.

yleisesti, normaali ravinto on parempi kuin maltodekstriini, ellei keho käsittele sokeria todella hyvin, kuin jonkun fyysisesti todella aktiivisen teinin keho. toki, jos ei ole moniin tunteihin syönyt, eikä halua mennä salille, jos ei ole energiantuntua, eikä halua/ehdi ostaa vaikka juuri 1-3 banaania/omenaa, niin se malto on hyvä.

@naamio123: Samaa mieltä ku edelliset. Olennainen pointti on se, että kofeiini on vaan piriste siinä missä hiilari on polttoaine. Pelkkä kofeiini tyhjälle kropalle on vähän ku käyttäs lohkolämmitintä autoon jossa on vaan tilkka bensaa tankissa.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Haualla en suoraan löytänyt vastausta.
Niin kysäisen kokeneemmilta että onko ajatustapani oikea. Kevään tullessa tarkoitus olisi alkaa pyöräillä töihin noin. 8km suunta, mutta en halua että tämä "Hyötyliikunta" alkaa lähtemään lihaksista niin syönkö enemmän jos joka päivä vedän tuon 16km lenkin. niin saan otettu kulutuksen suoraan ravinnosta vai miten minun pitäisi toimia?

Haualla en suoraan löytänyt vastausta.
Niin kysäisen kokeneemmilta että onko ajatustapani oikea. Kevään tullessa tarkoitus olisi alkaa pyöräillä töihin noin. 8km suunta, mutta en halua että tämä "Hyötyliikunta" alkaa lähtemään lihaksista niin syönkö enemmän jos joka päivä vedän tuon 16km lenkin. niin saan otettu kulutuksen suoraan ravinnosta vai miten minun pitäisi toimia?
Syöt vaan hiilareita hieman enemmän, noin lyhyellä siivulla ei lihakset kyllä lähde mihinkään. Netistä löytyy laskureita jolla voit laskea suuntaa paljon tuo kuluttaa suunnilleen omalla nopeudella ja painolla. Esim 100kg jamppa jos rullailee tuon 24km/h tahtiin niin eräs laskuri antaa 575 kcal/pv.

Syöt vaan hiilareita hieman enemmän, noin lyhyellä siivulla ei lihakset kyllä lähde mihinkään. Netistä löytyy laskureita jolla voit laskea suuntaa paljon tuo kuluttaa suunnilleen omalla nopeudella ja painolla. Esim 100kg jamppa jos rullailee tuon 24km/h tahtiin niin eräs laskuri antaa 575 kcal/pv.

Okei.
Kiitos paljon vastauksesta.

Mitäs mieltä ootte tosta Arnoldin Golden Six ohjelmasta? Aika perus 3-jakoisella ohjelmalla oon nyt alotellut, mut vaikuttaa myös kiinnostavalta tuo Arskan ohjelma.

Ei sitä tasapainoseks ohjelmaks voi sanoa ainakaan selän osalta, kun ei ole soutuja tai maastavetoa.
Joskus aloittelijana kun kokeilin niin jaksoin vaan jonkun kolme viikkoa. Aivan liian tylsä ainakin mulle, kun joka kerta samat liikkeet ja setit.

Paperilla ruma, käytännössä perseestä. Toki alottelija (ja Arska) saa tuloksia käytännössä millä tahansa kyhäelmällä.

Moro. En tiedä mihin osioon tää kannattais heittää, mut toivon ettei tää nyt ketään häiritse täällä.

Eli tavoitteena ois "kalsarimalli". Kyllä, tähtään alusvaate alalle ja haluaisin kropan hallittuun kuntoon ennen sinne lähtöä.

Urheilu taustaa monta vuotta koripallosta, kuntosaliharjoittelu on siis täten suhtkoht tuttua. Isoin kulmakivi yllättäen onkaan ruokavalio. Painoin noin vuosi sitten 60kg ollessani 180cm, kaverin avustuksella pääsin bulkkikauden läpi painoon 93kg. Siitä hetken tiputtelun jälkeen olen ~80kg.

Kysymys teille kokeneimmille kuuluu näin. Voinko saada alavatsaa kireämmäksi menettämättä kiloja ollenkaan? Pystyisinko jäämään tai jopa kehittämään koko kropan kuntoa oikealla ruokavaliolla & treenillä menettämättä kehon painoani.

Kaiken tämän kokeneeni jälkeen, 80kg kehonpaino tuntuu hyvältä. Olen käynyt läpi kaikki mahdolliset vammat alaraajoihini, niitten riskiä en halua lisätä millään tavoin. Kehoni voi hyvin 80kg painossaan. Toivoisin saavani "uimarenkaan" pois haaveitteni tieltä.

Kiitos ajastanne, kertokaa joitain ohjelmia tai opastakaa suntaan jonnepäin katsoa. Olen valmis tekemään töitä, ja paljon. Eli hakusessa ruoka & sali ohjelma.

Millä liikkeellä voisi vahvistaa vedon lähtöä kun korokeveto on poissa laskuista? polvet menee ala asennossa yli varvaslinjan mikä tuntuu olevan totaallinen killeri mun polville.

Millä liikkeellä voisi vahvistaa vedon lähtöä kun korokeveto on poissa laskuista? polvet menee ala asennossa yli varvaslinjan mikä tuntuu olevan totaallinen killeri mun polville.

Millaiselta korokkeelta olet tehtyä korokevetoa? Jos koroke on kovin korkea (8 - 10 cm) voi polvet helposti liikkua yli varvaslinjan, mikäli joutuu menemään
kovin paljon enemmän kyykkyyn kuin normivedossa. Välttämättä korokkeen ei tarvitse olla hirmuisen korkea, vaan jo noin 1" (2,5cm) korokekin riittää.

Tässä muutamia omia ehdotuksia vaihtoehdoiksi. Kaikki ei ihan suoraan liity juuri tangon irrotukseen lattialta, mutta niistä voisi olla yleisesti hyötyä vetoon.

1) Kaikki toistot stopilla lattialla

Varmasti oletkin jo vetänyt kaikki toistot kuollettamalla, mutta laitoin tämän myös listalle. Kannattaa ehdottomasti
ottaa kaikki toistot kuollettamalla. Tähän sopii myös sellainen variaatio, että samalla resetoi myös asennon, eli:
yksi toisto, nouse ylös ja hae asento ja paineet uudelleen, seuraava toisto jne.​

2) Paussi-veto

Vedä normaalisti lattialta, mutta kun veto on irronnut lattialta n. 5 - 10 cm, pysäytä liike hetkeksi (sekunti riittää) ja vedä ylös.
Paussi-veto pakottaa pitämään veto-asennon teknisesti hyvänä, sillä muuten vetoa on vaikea saada paussista enää liikkeelle.

Tässä ei kannata ahnehtia painoja, vaan kannattaa lähteä varovasti liikkeelle, tyypillisesti suositellaan n. 50 - 65% maksimista.
Vaikka painot ovatkin pienemmät, on veto paussin myötä huomattavasti vaikeampi. Korostan kuitenkin vielä, että tässä variaatiossa
ei painoja saa lisätä missään nimessä tekniikan kustannuksella.

Tämän avulla myös lattialta irroituksen pitäisi parantua, koska vedon tosiaan täytyy lähteä hyvässä asennossa (ja pysyä siinä), jotta
paussista pääsee ylös.
3) Pukkiveto

Jos vedät sumolla, voisi pukkivedoista olla hyötyä, eli tanko olisi noin 5 - 10 cm korokkeella, josta veto. Tässä korostuu sumovedon
tapauksessa lantion (ja reisien) työ ja sitä kautta tehoja siirtyy myös lattialta irrotukseen. Tästä on myös hyvä Dan Greenin kirjoittama
artikkeli.

Tähän tosiaan riittää 5 - 10 cm koroke maksimissaan, esim. kakkosnelosista/lankuista tehty koroke (jos salilta löytyy, tai voi itsekin tehdä).
Tällöin tanko lähtee säären puolesta välistä tai hieman alempaa.

Tätä liikettä ei voi tehdä räkissä, enkä suosittele räkin käyttämistä tähän, sillä se ei ole tangolle hyväksi (räkissä veto lähtee myös liian ylhäältä).
4) Paussi-kyykky

Paussi-kyykkyä olen itse käyttänyt lähinnä kyykyn apuliikkeenä, mutta se toimii hyvin myös maastavetoon. Eli pysäytä kyykky ala-asentoon
n. sekunnin ajaksi ja nouse siitä takaisin ylös. Paussi eliminoi elastista energiaa, jolloin kyykky vaikeutuu (ja noston joutuu tekemään enemmän
pelkällä lihasvoimalla). Tämä auttaa paitsi kyykyn tekniikkaan, kuin myös opettaa pitämään paineet keskivartalossa. Tätä kautta se toisi myös
vetoon enemmän tehoja. Tässä ei mielestäni kannata tehdä kovin pitkiä sarjoja, useimmiten teen itse 1 - 3 toiston välillä.
5) Zercher-kyykky

Zercher-kyykky on hyvä apuliike vetoon. Koska tanko on edessä, kyynärtaipeissa, siirtyy rasitus paljon keskivartalolle ja taka-osastolle, sekä myös
reidet saavat tässä hyvin rasitusta. Tätä kautta saa myös vetoon lisää tehoja.
6) Hyvää-huomenta -liike (a.k.a "Julle")

Hyvää huomenta -liike ei varsinaisesti ihan suoraan auta vedon lähtöön, mutta on silti hyvä apuliike. Se vahvistaa keskivartaloa ja taka-osastoa.
Tämä voisi olla hyvä yleisliike.​

Tuli nyt ekaa kertaa koitettua Arnoldin Golden Six treeni ja varmaan ekaa kertaa elämässä tuli tehtyä kyykky ja nyt niskassa tuntuu. Onko normaalia että liike ottaa hartioihin ja niskaan enemmän kuin jalkoihin? Tein tosin pystypunnerruksen tätä ennen joten saattaa jotain vaikuttaa. Jalat eivät treenin aikana pahemmin tunteneet rasitusta, vasta sen jälkeen alkoivat vähän tutisemaan ja kotimatkalla olivat kuin spagettia joten kai se niihinkin tehosi. Pitäisikö tehdä nyt ekat pari kertaa pelkällä tangolla ilman painoja tota kyykkyä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom